abonnement Unibet Coolblue
pi_72303182
ergens op een universiteit in nederland is er een prof die het volgende heeft bedacht:


Als we bovenop de torens van de bovenleidingen van de trein gewoon zonne-energie-panelen leggen, dan kunnen we zoveel stroom opwekken, dat de trein helemaal gratis kan rijden, en zelfs nog 25% stroom overblijft om aan het energie-net te leveren..... ( die je zou kunnen inzetten voor stroom tanken langs de snelwegen voor elektrische auto's )

De torens staan er al, en het plaatsen van zonnepanelen geeft slechts eenmalig hoge kosten, in tegenstelling tot de wat er nu gebeurt.


Hoewel men in het zicht aardig bezig lijkt met proberen te besparen:

"Het treinverkeer is een van de grote elektriciteitsverbruikers van Nederland. Bij het transporteren van energie van de bovenleiding naar de trein gaat energie verloren. Dit willen we voorkomen. Door een slimme schakelaar op de bovenleiding te plaatsen kan dit verlies worden teruggebracht met 6 -12 GWh per jaar. Dat is genoeg om alle stations van Nederland een jaar lang te verlichten!"



....wordt buiten zicht een mogelijkheid die gewoon keihard winst oplevert genegeerd....

Willen we het niet, is niet niet haalbaar, is de investering te groot, wat is er gebeurt het een ultieme antwoord op een logische vraag?

Ik denk dat ergens iemand dit opzettelijk tegenhoud.
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:18:35 #2
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303303
Ik denk dat zonnepanelen niet genoeg opbrengst hebben om toe te kunnen met plaatsing op alleen die palen. Om alle treinen te kunnen laten rijden heb je vast een aantal megawatt per jaar nodig en om dat op te kunnen brengen heb je een perceel van minimaal een hectare nodig dat helemaal vol staat met zonnepanelen. Verder denk ik ook dat het te onderhoudsgevoelig is, dat de opbrengst na 25 jaar al terugloopt en dat alles dan vervangen moet worden. Verder denk ik dat je met 8m2 aan zonnepanelen ongeveer 25 euro op je energierekening bespaart.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:19:12 #3
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_72303313
Tis vooral het kostenplaatje en de beperkte bruikbaarheid van die dingen die de obstakels vormen.

Maar er is idd genoeg plek voor die dingen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_72303341
het bedekken van alle bovenleidingen in Nederland levert aantoonbaar genoeg stroom op, zie OP.

toch komt het er niet....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:20:44 #5
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303344
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:19 schreef Gewoonik het volgende:
Tis vooral het kostenplaatje en de beperkte bruikbaarheid van die dingen die de obstakels vormen.
Het zou zeker een miljoeneninvestering zijn. Bruikbaarheid moet je zo zien: na 25 jaar begint de opbrengst langzaam af te nemen en zul je dus moeten beginnen met het vervangen van alle zonnepanelen.
Resistance is futile
pi_72303395
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Het zou zeker een miljoeneninvestering zijn. Bruikbaarheid moet je zo zien: na 25 jaar begint de opbrengst langzaam af te nemen en zul je dus moeten beginnen met het vervangen van alle zonnepanelen.
wel een die zichzelf vele malen terug kan verdienen in die periode, stookkosten 0, transportkosten 0, en prik over om weg te geven.....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:29:04 #7
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303491
Nieuwe ideen wekken altijd heel veel weerstand op. (tvp.)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:29:54 #8
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303498
Hoezo nieuw idee? Alsof dit soort toepassingen nooit eerder bedacht zijn.
Resistance is futile
pi_72303525
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Oversight het volgende:
het bedekken van alle bovenleidingen in Nederland levert aantoonbaar genoeg stroom op, zie OP.

toch komt het er niet....
Wat zouden de kosten zijn van zoveel m2 zonnepaneel? Volgens mij liggen die aardig hoog. En als je periodes met verminderde zonneactiviteit hebt zul je toch bij moeten schakelen.

Je zal ongetwijfeld kunnen besparen maar de totale kosten min de positieve effecten zullen waarschijnlijk niet genoeg rendement opleveren.

Wat te denken van mensen die wel ff goedkoop een paneeltje willen rippen, of de schade waardoor zonnepanelen (duur!) vervangen moeten worden etc.

Het idee is zeker goed en wie weet komen er op basis van deze theorie nog wel nieuwe inspiraties ook voor hoger rendement zonnecellen.

Het een moet het ander iig niet uitsluiten.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:36:15 #10
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303612
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Wat zouden de kosten zijn van zoveel m2 zonnepaneel? Volgens mij liggen die aardig hoog. En als je periodes met verminderde zonneactiviteit hebt zul je toch bij moeten schakelen.

Je zal ongetwijfeld kunnen besparen maar de totale kosten min de positieve effecten zullen waarschijnlijk niet genoeg rendement opleveren.

Wat te denken van mensen die wel ff goedkoop een paneeltje willen rippen, of de schade waardoor zonnepanelen (duur!) vervangen moeten worden etc.

Het idee is zeker goed en wie weet komen er op basis van deze theorie nog wel nieuwe inspiraties ook voor hoger rendement zonnecellen.

Het een moet het ander iig niet uitsluiten.
Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:38:12 #11
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303658
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:29 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Hoezo nieuw idee? Alsof dit soort toepassingen nooit eerder bedacht zijn.
'Bedacht"! Maar ook uitgevoerd op deze manier?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:39:21 #12
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303682
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:38 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

'Bedacht"! Maar ook uitgevoerd op deze manier?
Nee, omdat alle ideeen in de praktijk niet haalbaar zijn.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:42:51 #13
19194 Oversight
◢◤
pi_72303768
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:36 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren.
ik geloof dat ie het iets anders in gedachten had.

zoals het destijds werd uitgelegd, kan de trein rijden op de stroom die ong 2000 m voor de trein wordt opgewekt direct te gebruiken, dus zonder omwegen naar de treinmotor te leiden...

Daardoor zou er veel "niet direct gebruikte stroom" keihard overblijven, die vldoende zou zijn om de treinen te laten rijden als er geen of onvoldoende licht is voor de directe opwekking, en dan nog 25 procent van het totaal overhouden om "weg te geven"...
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:44:29 #14
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303801
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Nee, omdat alle ideeen in de praktijk niet haalbaar zijn.
Errr.....
ik denk dat overal waar economische winstbelangen in het geding komen, stuit je op onwerkbare situaties oftewel onwil. Maargoed, zijn zonnepanelen zo groot worden en onderhoudstechnisch lastig dat het echt niet zal werken?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_72303803
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:36 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren.
Hmm ok helder
Maar met een nieuw paneel met hoger rendement, zou dat dan mogelijk zijn? Een spiegeltechniek bijvoorbeeld?

Dan is dit weliswaar geen korte termijn plan maar voor op de lange termijn?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:45:41 #16
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303831
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:42 schreef Oversight het volgende:

[..]

ik geloof dat ie het iets anders in gedachten had.

zoals het destijds werd uitgelegd, kan de trein rijden op de stroom die ong 2000 m voor de trein wordt opgewekt direct te gebruiken, dus zonder omwegen naar de treinmotor te leiden...
Dan zouden de zonnepanelen rechtstreeks op de treinen aangesloten moeten worden.
quote:
Daardoor zou er veel "niet direct gebruikte stroom" keihard overblijven, die vldoende zou zijn om de treinen te laten rijden als er geen of onvoldoende licht is voor de directe opwekking, en dan nog 25 procent van het totaal overhouden om "weg te geven"...
Ik vraag me serieus af op welke superpanelen dat berekend is. Het is gewoon niet te doen, er moeten zoveel kilometers zonnepanelen geinstalleerd worden om het aantal wattpiek te bereiken dat nodig is, dat het gewoon niet haalbaar is.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:49:26 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72303899
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen.

Zonnepanelen hebben vaak een garantie van 20 jaar.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:50:20 #18
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303915
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:44 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Errr.....
ik denk dat overal waar economische winstbelangen in het geding komen, stuit je op onwerkbare situaties oftewel onwil. Maargoed, zijn zonnepanelen zo groot worden en onderhoudstechnisch lastig dat het echt niet zal werken?
Uiteraard. Als ze het ECHT willen, kan het best. Het zal heel wat kosten, materialen, installatie, onderhoud enzo. Maar men wil het niet echt want uiteindelijk is winst belangrijker. Dat bedoel ik ook met haalbaarheid, economisch is het niet haalbaar. Maar in feite kan alle electriciteit uit zonne-energie gewonnen worden, als je er maar genoeg ruimte en geld voor uittrekt.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:44 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hmm ok helder
Maar met een nieuw paneel met hoger rendement, zou dat dan mogelijk zijn? Een spiegeltechniek bijvoorbeeld?

Dan is dit weliswaar geen korte termijn plan maar voor op de lange termijn?
Spiegeltechnieken zijn ze wel mee bezig. Wat belangrijk is is de lichtinval en de hoeveelheid zonuren per jaar. Er zijn voortdurend ontwikkelingen op dat gebied maar het gaat heel langzaam. Maximale rendement ooit behaald door een zonnepaneel is meen ik 21%. NASA zonnepanelen buiten beschouwing gelaten, volgens mij worden die gemaakt van hoogwaardiger silicium.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:51:20 #19
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303933
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen.

Zonnepanelen hebben vaak een garantie van 20 jaar.
Klopt. Maar ze gaan wel langer mee dan 23 jaar. De eerste zonnepanelen werden gemaakt eind jaren 80 en die zijn nog steeds niet dood. De opbrengst neemt simpelweg langzaam af.
Resistance is futile
pi_72304002
Dan wil ik wel een berekening zien dat het uitvoeren van dit plan goedkoper is dan de stroomkosten over de 25 jaar die dus genoemd worden. Denk dat het produceren, plaatsen en onderhouden plus het daarnaast nog in stand houden van het oude systeem (denk aan paar weken slecht weer, enkele dagen mist en dus geen stroomopwekking) gewoon te duur en te onbetrouwbaar is!
pi_72304020
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen.

Zonnepanelen hebben vaak een garantie van 20 jaar.
Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel...
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:55:13 #22
19194 Oversight
◢◤
pi_72304021
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Nee, omdat alle ideeen in de praktijk niet haalbaar zijn.
met het geld van de hsl, had het een keer of twintig uitgeprobeerd kunnen worden....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:57:30 #23
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72304062
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef -_Tommy_- het volgende:
Dan wil ik wel een berekening zien dat het uitvoeren van dit plan goedkoper is dan de stroomkosten over de 25 jaar die dus genoemd worden. Denk dat het produceren, plaatsen en onderhouden plus het daarnaast nog in stand houden van het oude systeem (denk aan paar weken slecht weer, enkele dagen mist en dus geen stroomopwekking) gewoon te duur en te onbetrouwbaar is!
Ook op een bewolkte dag wordt door diffuus licht energie opgewekt.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:55 schreef Oversight het volgende:

[..]

met het geld van de hsl, had het een keer of twintig uitgeprobeerd kunnen worden....
Hoeveel geld was daarmee gemoeid?
Resistance is futile
pi_72304068
Ik denk dat je veel meer energie bespaart als je de treinen breder, lager en lichter maakt. Het pretenderen dat zonne-energie op dit moment (in Nederland!) rendabel is, is gewoon een farce.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:59:21 #25
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72304098
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:55 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel...
Hoeveel subsidie kregen jouw ouders? Dat verschilt namelijk per gemeente. Een jaar of 7 geleden was er een regeling waardoor mensen met subsidies zelfs meer geld terugkregen dan dat ze eraan uitgaven in sommige gemeenten.
Resistance is futile
pi_72304185
Erm.... buiten de kosten van de panelen zelf, zijn de kosten van het plaatsen in dit geval natuurlijk schrikbarend hoog. Élke paal moet dan zo'n ding krijgen? Veel succes.....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_72304223
Nu ben ik geen expert op het gebied van zonne-energie, maar Google levert me de volgende gegevens op....

Het NL treinverkeer vraagt jaarlijks ongeveer 1,4 terraWattuur (bron: http://treinennieuws.net/cms/content/view/79/142/ )

1 paneel van 600 Euro levert op jaarbasis ongeveer 80 kiloWattuur (bron: http://www.gratiszon.nl/zonnepanelen_opbrengst.html)

Dan zouden er in totaal 1.400.000.000 / 80 = 17.500.000 panelen nodig zijn, wat dus zo'n 10.500.000.000 Euro kost. Energie kost iets van 14 cent per kWh (wellicht voor de NS nog wat voordeliger aangezien ze "bulk" inkopen, lol. Is dus 10 miljard investeren tegenover 196.000.000 Euro per jaar aan stroom. Zou betekenen dat het 50 jaar kost voordat ze het eruit hebben (tenzij ik ergens een fout maak, wat goed zou kunnen)
pi_72304268
Als ze nou eens begonnen met het terugpompen van de remenergie van de treinen in het net, zouden de treinen pas echt efficient worden.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:08:22 #29
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72304292
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:05 schreef Yngwie het volgende:
Nu ben ik geen expert op het gebied van zonne-energie, maar Google levert me de volgende gegevens op....

Het NL treinverkeer vraagt jaarlijks ongeveer 1,4 terraWattuur (bron: http://treinennieuws.net/cms/content/view/79/142/ )

1 paneel van 600 Euro levert op jaarbasis ongeveer 80 kiloWattuur (bron: http://www.gratiszon.nl/zonnepanelen_opbrengst.html)

Dan zouden er in totaal 1.400.000.000 / 80 = 17.500.000 panelen nodig zijn, wat dus zo'n 10.500.000.000 Euro kost. Energie kost iets van 14 cent per kWh (wellicht voor de NS nog wat voordeliger aangezien ze "bulk" inkopen, lol. Is dus 10 miljard investeren tegenover 196.000.000 Euro per jaar aan stroom. Zou betekenen dat het 50 jaar kost voordat ze het eruit hebben (tenzij ik ergens een fout maak, wat goed zou kunnen)
Eerder een paar factoren waarmee je geen rekening houdt (kabelverlies van 15%, opbrengst in Nederland i.v.m. lichtintensiteit etc). Maar al met al is dit wel grofweg hoe het berekend zou worden.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:08:59 #30
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72304308
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:55 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel...
Ik heb trouwens specifiek de leverancier van die panelen gemailt om ze te vragen wat het kWh productie is in een stad als Londen wat qua weer en zonnenuren ongeveer gelijk staat aan Amsterdam. Aan de hand van die cijfers ben ik zelf gaan rekenen. Productie van energie gaat naar beneden en de energieprijs gaat omhoog. Allemaal factoren die je in het verkooppraatje van de overheid nergens terug vind.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:11:37 #31
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_72304341
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:12 schreef Oversight het volgende:
Ik denk dat ergens iemand dit opzettelijk tegenhoud.
Dat is het probleem met BNW'ers, alles is een complot

Als je bijvoorbeeld nu al ziet dat koper overal vandaan wordt gejat kan ik me bijvoorbeeld indenken dat die panelen ook diefstalgevoelig zijn bijvoorbeeld.

Misschien moet je de vraag eens stellen bij de NS ipv direct te roepen dat een schimmig individu dit tegenhoudt
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:16:05 #32
19194 Oversight
◢◤
pi_72304415
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:11 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Dat is het probleem met BNW'ers, alles is een complot
Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ca 12 m te overkappen met zonnepanelen, kunnen daarmee 2 miljoen huishoudens van zonne-energie worden voorzien. Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van ongeveer 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230% van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Men houdt op jaarbasis dus 130% over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers
quote:
Als je bijvoorbeeld nu al ziet dat koper overal vandaan wordt gejat kan ik me bijvoorbeeld indenken dat die panelen ook diefstalgevoelig zijn bijvoorbeeld.
laten we dan alle fietsen ook maar verbieden.
quote:
Misschien moet je de vraag eens stellen bij de NS ipv direct te roepen dat een schimmig individu dit tegenhoudt
Wie betaalt de NS ?
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:16:42 #33
19194 Oversight
◢◤
pi_72304429
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:21:30 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72304532
Ik zie het nu al voor me. Die pakken sneeuw op die panelen tijdens de winter. En daarbij regelmatig instortingsgevaar. Vertraging, etc...

En alle stukkende panelen moeten vervangen natuurlijk het hele jaar door. .

Adopteer hier een puppiepaneel programma alvast maken?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:26:51 #35
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_72304654
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:21 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie het nu al voor me. Die pakken sneeuw op die panelen tijdens de winter. En daarbij regelmatig instortingsgevaar. Vertraging, etc...

En alle stukkende panelen moeten vervangen natuurlijk het hele jaar door. .

Adopteer hier een puppiepaneel programma alvast maken?
via een hydraulisch systeem kun je zo die panelen laten kantelen en dat dan de sneeuw er af valt
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_72304685
"ergens op een universiteit in nederland is er een prof..."
Lekker vaag... welke professor, welke universiteit? Heb je een bron?

Ik ben geen expert op het gebied van zonnepanelen, maar volgens mij zijn er (naast de eerder genoemde obstakels) nog wel een paar knelpunten:
- Treinen zijn nogal onderhevig aan vandalisme, en de zonnepanelen dus ook.
- Nachttreinen krijgen het moeilijk, lijkt me.

En als je de vergelijking maakt met de Nuna (de zonnewagen van TU Delft). Die heeft zo'n aerodynamisch en licht mogelijke wagen, met een groot aantal topkwaliteit panelen. En nog moet die naar Australië voor genoeg opbrengst om de vaart erin te houden. Als ik het me goed herinner krijgt die aan de start van iedere ettappe nog een volle accu mee ook.
Ik zie dat dus echt niet toepasbaar voor treinen. Die hebben een relatief klein oppervlak vergeleken met hun gewicht en moeten erg betrouwbaar zijn, ook als het een weekje bewolkt is.
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:29:22 #37
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_72304708
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:16 schreef Oversight het volgende:
Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ca 12 m te overkappen met zonnepanelen, kunnen daarmee 2 miljoen huishoudens van zonne-energie worden voorzien. Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van ongeveer 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230% van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Men houdt op jaarbasis dus 130% over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers
Ja, dat is mooi, maar kennelijk zitten er wel ergens haken en ogen aan anders waren ze er vast wel. Oh nee, het is natuurlijk een complot
quote:
laten we dan alle fietsen ook maar verbieden.
Want, wie verbied hier iets? Wat een loze opmerking
quote:
Wie betaalt de NS ?
Wij de burgers en de grote boze overheid
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:29:35 #38
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72304713
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Erm.... buiten de kosten van de panelen zelf, zijn de kosten van het plaatsen in dit geval natuurlijk schrikbarend hoog. Élke paal moet dan zo'n ding krijgen? Veel succes.....
Vergeet de jaarlijkse schoonmaakkosten niet. Zonnepanelen met blaadjes doen het niet zo goed.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:30:15 #39
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72304738
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Vergeet de jaarlijkse schoonmaakkosten niet. Zonnepanelen met blaadjes doen het niet zo goed.
Schoonmaken hoeft niet, de regen doet genoeg. In Nederland moeten zonnepanelen onder een hoek van ongeveer 15 graden geplaatst worden voor maximale lichtinval.

TS, ik denk dat je professor daar geen rekening mee heeft gehouden. Ook zullen niet al die panelen naar het zuiden wijzen, ook een belangrijke factor voor de opbrengst.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:35:22 #40
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72304836
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:30 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Schoonmaken hoeft niet, de regen doet genoeg. In Nederland moeten zonnepanelen onder een hoek van ongeveer 15 graden geplaatst worden voor maximale lichtinval.

TS, ik denk dat je professor daar geen rekening mee heeft gehouden. Ook zullen niet al die panelen naar het zuiden wijzen, ook een belangrijke factor voor de opbrengst.
En de wind de rest zeker
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:37:11 #41
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72304889
Hey, ik weet alleen dat zonnepanelen in Nederland niet schoongemaakt hoeven te worden.
Resistance is futile
pi_72304892
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:59 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Hoeveel subsidie kregen jouw ouders? Dat verschilt namelijk per gemeente. Een jaar of 7 geleden was er een regeling waardoor mensen met subsidies zelfs meer geld terugkregen dan dat ze eraan uitgaven in sommige gemeenten.
Precies weet ik het niet, weet alleen dat ze rond de 18k betaald hebben volgens mij, maar goed het zal ook wel van case tot case verschillen. Hier hadden ze een relatief hoge stroom rekening!
pi_72304945
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:57 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Ook op een bewolkte dag wordt door diffuus licht energie opgewekt.
Ja maar wel vele malen minder dan door direct licht!
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:50:34 #44
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_72305228
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Hey, ik weet alleen dat zonnepanelen in Nederland niet schoongemaakt hoeven te worden.
Daarom moest ik van de week even de zonnecellen schoonmaken op het dak van de school waar op opzit. kwam trouwens een dikke bagger vanaf. staan ook wel een beetje op een windstil hoekje trouwens.

Wat je ook moet meerekenenen is de hoeveelheid water die dingen kosten bij het maken ervan en waar ze gemaakt worden.

- schoonwater raakt op
- in de vs gemaakt en hierheen getransporteerd is voor zonnepanelen co2 technisch nog steeds slecht.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  Forum Admin maandag 31 augustus 2009 @ 11:56:28 #45
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_72305353
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:37 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Hey, ik weet alleen dat zonnepanelen in Nederland niet schoongemaakt hoeven te worden.
Jij hoeft je ramen ook nooit schoon te maken? De regen doet genoeg?
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:56:34 #46
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72305354
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:50 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Daarom moest ik van de week even de zonnecellen schoonmaken op het dak van de school waar op opzit. kwam trouwens een dikke bagger vanaf. staan ook wel een beetje op een windstil hoekje trouwens.

Wat je ook moet meerekenenen is de hoeveelheid water die dingen kosten bij het maken ervan en waar ze gemaakt worden.

- schoonwater raakt op
- in de vs gemaakt en hierheen getransporteerd is voor zonnepanelen co2 technisch nog steeds slecht.
Of je ze nou schoongemaakt hebt of niet, voor de opbrengst schijnt dat gewoon weinig tot geen verschil te maken. Ik heb het zelf ook niet onderzocht maar zo is het mij altijd verteld.

Hoezo hoeveelheid water die gebruikt wordt voor het maken ervan? Volgens mij heb je echt geen idee waarover je het hebt. Enig idee hoe die dingen gemaakt worden? En waar? Want in de VS zitten misschien 2 of 3 grote fabrieken maar die hebben we in Europa ook.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:57:19 #47
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72305375
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:56 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Jij hoeft je ramen ook nooit schoon te maken? De regen doet genoeg?
Klopt. Ik heb mijn ramen nog nooit gelapt in de 4 jaar dat ik hier woon. Ik krijg er echt niet minder licht door. Ze zijn alleen wel behoorlijk smerig maar mijn planten groeien als een idioot hier.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 11:57:21 #48
19194 Oversight
◢◤
pi_72305376
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 11:56 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Of je ze nou schoongemaakt hebt of niet, voor de opbrengst schijnt dat gewoon weinig tot geen verschil te maken. Ik heb het zelf ook niet onderzocht maar zo is het mij altijd verteld.

Hoezo hoeveelheid water die gebruikt wordt voor het maken ervan? Volgens mij heb je echt geen idee waarover je het hebt. Enig idee hoe die dingen gemaakt worden? En waar? Want in de VS zitten misschien 2 of 3 grote fabrieken maar die hebben we in Europa ook.
Door de overkoepeling van de rails zullen ook minder bladeren en sneeuw op de rails liggen, waardoor ook levensduur van de rails, wissels en treinen kan worden verlengd. Het regenwater opvangen is ook een mogelijkheid: het water kan worden gebruikt voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc. Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid.
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:02:34 #49
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_72305511
Grappig dat er zoveel mensen reageren met "rendabel" als argument.

De aarde warmt toch op? Al Gore heeft toch een filmpje gemaakt en we moeten nu toch aan het milieu denken? En nu ís er een alternatief dat aantoonbaar gunstige milieu-effecten heeft, een positieve boost kan geven aan werkgelegenheid en innovatie... en nu moet alles opeens "rendabel" zijn?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 31 augustus 2009 @ 12:06:51 #50
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72305612
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 12:02 schreef teamlead het volgende:
Grappig dat er zoveel mensen reageren met "rendabel" als argument.

De aarde warmt toch op? Al Gore heeft toch een filmpje gemaakt en we moeten nu toch aan het milieu denken? En nu ís er een alternatief dat aantoonbaar gunstige milieu-effecten heeft, een positieve boost kan geven aan werkgelegenheid en innovatie... en nu moet alles opeens "rendabel" zijn?
Nou ja, als het meer kost dan dat het oplevert, is het wat mij betreft geen oplossing. Alleen door middel van kunstgrepen (subsidies) is het financieel haalbaar voor de gewone consument en arme landen. Of het voor de NS haalbaar is, vraag ik me sterk af.
Resistance is futile
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')