abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72303182
ergens op een universiteit in nederland is er een prof die het volgende heeft bedacht:

Als we bovenop de torens van de bovenleidingen van de trein gewoon zonne-energie-panelen leggen, dan kunnen we zoveel stroom opwekken, dat de trein helemaal gratis kan rijden, en zelfs nog 25% stroom overblijft om aan het energie-net te leveren..... ( die je zou kunnen inzetten voor stroom tanken langs de snelwegen voor elektrische auto's )

De torens staan er al, en het plaatsen van zonnepanelen geeft slechts eenmalig hoge kosten, in tegenstelling tot de wat er nu gebeurt.

Hoewel men in het zicht aardig bezig lijkt met proberen te besparen:

"Het treinverkeer is een van de grote elektriciteitsverbruikers van Nederland. Bij het transporteren van energie van de bovenleiding naar de trein gaat energie verloren. Dit willen we voorkomen. Door een slimme schakelaar op de bovenleiding te plaatsen kan dit verlies worden teruggebracht met 6 -12 GWh per jaar. Dat is genoeg om alle stations van Nederland een jaar lang te verlichten!"

....wordt buiten zicht een mogelijkheid die gewoon keihard winst oplevert genegeerd....

Willen we het niet, is niet niet haalbaar, is de investering te groot, wat is er gebeurt het een ultieme antwoord op een logische vraag?

Ik denk dat ergens iemand dit opzettelijk tegenhoud.
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:18:35 #2
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_72303303
Ik denk dat zonnepanelen niet genoeg opbrengst hebben om toe te kunnen met plaatsing op alleen die palen. Om alle treinen te kunnen laten rijden heb je vast een aantal megawatt per jaar nodig en om dat op te kunnen brengen heb je een perceel van minimaal een hectare nodig dat helemaal vol staat met zonnepanelen. Verder denk ik ook dat het te onderhoudsgevoelig is, dat de opbrengst na 25 jaar al terugloopt en dat alles dan vervangen moet worden. Verder denk ik dat je met 8m2 aan zonnepanelen ongeveer 25 euro op je energierekening bespaart.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:19:12 #3
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_72303313
Tis vooral het kostenplaatje en de beperkte bruikbaarheid van die dingen die de obstakels vormen.

Maar er is idd genoeg plek voor die dingen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_72303341
het bedekken van alle bovenleidingen in Nederland levert aantoonbaar genoeg stroom op, zie OP.

toch komt het er niet....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:20:44 #5
259412 Seven.of.Nine
pi_72303344
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:19 schreef Gewoonik het volgende:
Tis vooral het kostenplaatje en de beperkte bruikbaarheid van die dingen die de obstakels vormen.
Het zou zeker een miljoeneninvestering zijn. Bruikbaarheid moet je zo zien: na 25 jaar begint de opbrengst langzaam af te nemen en zul je dus moeten beginnen met het vervangen van alle zonnepanelen.
Resistance is futile
pi_72303395
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Het zou zeker een miljoeneninvestering zijn. Bruikbaarheid moet je zo zien: na 25 jaar begint de opbrengst langzaam af te nemen en zul je dus moeten beginnen met het vervangen van alle zonnepanelen.
wel een die zichzelf vele malen terug kan verdienen in die periode, stookkosten 0, transportkosten 0, en prik over om weg te geven.....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:29:04 #7
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303491
Nieuwe ideen wekken altijd heel veel weerstand op. (tvp.)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:29:54 #8
259412 Seven.of.Nine
pi_72303498
Hoezo nieuw idee? Alsof dit soort toepassingen nooit eerder bedacht zijn.
Resistance is futile
pi_72303525
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:20 schreef Oversight het volgende:
het bedekken van alle bovenleidingen in Nederland levert aantoonbaar genoeg stroom op, zie OP.

toch komt het er niet....
Wat zouden de kosten zijn van zoveel m2 zonnepaneel? Volgens mij liggen die aardig hoog. En als je periodes met verminderde zonneactiviteit hebt zul je toch bij moeten schakelen.

Je zal ongetwijfeld kunnen besparen maar de totale kosten min de positieve effecten zullen waarschijnlijk niet genoeg rendement opleveren.

Wat te denken van mensen die wel ff goedkoop een paneeltje willen rippen, of de schade waardoor zonnepanelen (duur!) vervangen moeten worden etc.

Het idee is zeker goed en wie weet komen er op basis van deze theorie nog wel nieuwe inspiraties ook voor hoger rendement zonnecellen.

Het een moet het ander iig niet uitsluiten.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:36:15 #10
259412 Seven.of.Nine
pi_72303612
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:30 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Wat zouden de kosten zijn van zoveel m2 zonnepaneel? Volgens mij liggen die aardig hoog. En als je periodes met verminderde zonneactiviteit hebt zul je toch bij moeten schakelen.

Je zal ongetwijfeld kunnen besparen maar de totale kosten min de positieve effecten zullen waarschijnlijk niet genoeg rendement opleveren.

Wat te denken van mensen die wel ff goedkoop een paneeltje willen rippen, of de schade waardoor zonnepanelen (duur!) vervangen moeten worden etc.

Het idee is zeker goed en wie weet komen er op basis van deze theorie nog wel nieuwe inspiraties ook voor hoger rendement zonnecellen.

Het een moet het ander iig niet uitsluiten.
Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:38:12 #11
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303658
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:29 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Hoezo nieuw idee? Alsof dit soort toepassingen nooit eerder bedacht zijn.
'Bedacht"! Maar ook uitgevoerd op deze manier?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:39:21 #12
259412 Seven.of.Nine
pi_72303682
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:38 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

'Bedacht"! Maar ook uitgevoerd op deze manier?
Nee, omdat alle ideeen in de praktijk niet haalbaar zijn.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:42:51 #13
19194 Oversight
◢◤
pi_72303768
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:36 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren.
ik geloof dat ie het iets anders in gedachten had.

zoals het destijds werd uitgelegd, kan de trein rijden op de stroom die ong 2000 m voor de trein wordt opgewekt direct te gebruiken, dus zonder omwegen naar de treinmotor te leiden...

Daardoor zou er veel "niet direct gebruikte stroom" keihard overblijven, die vldoende zou zijn om de treinen te laten rijden als er geen of onvoldoende licht is voor de directe opwekking, en dan nog 25 procent van het totaal overhouden om "weg te geven"...
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:44:29 #14
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_72303801
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Errr.....
ik denk dat overal waar economische winstbelangen in het geding komen, stuit je op onwerkbare situaties oftewel onwil. Maargoed, zijn zonnepanelen zo groot worden en onderhoudstechnisch lastig dat het echt niet zal werken?
pi_72303803
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:36 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

Hmm ok helder
Maar met een nieuw paneel met hoger rendement, zou dat dan mogelijk zijn? Een spiegeltechniek bijvoorbeeld?

Dan is dit weliswaar geen korte termijn plan maar voor op de lange termijn?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:45:41 #16
259412 Seven.of.Nine
pi_72303831
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:42 schreef Oversight het volgende:

[..]

ik geloof dat ie het iets anders in gedachten had.

zoals het destijds werd uitgelegd, kan de trein rijden op de stroom die ong 2000 m voor de trein wordt opgewekt direct te gebruiken, dus zonder omwegen naar de treinmotor te leiden...
Dan zouden de zonnepanelen rechtstreeks op de treinen aangesloten moeten worden.
quote:
Daardoor zou er veel "niet direct gebruikte stroom" keihard overblijven, die vldoende zou zijn om de treinen te laten rijden als er geen of onvoldoende licht is voor de directe opwekking, en dan nog 25 procent van het totaal overhouden om "weg te geven"...
Ik vraag me serieus af op welke superpanelen dat berekend is. Het is gewoon niet te doen, er moeten zoveel kilometers zonnepanelen geinstalleerd worden om het aantal wattpiek te bereiken dat nodig is, dat het gewoon niet haalbaar is.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:49:26 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_72303899
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen.

Zonnepanelen hebben vaak een garantie van 20 jaar.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:50:20 #18
259412 Seven.of.Nine
pi_72303915
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:44 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Errr.....
ik denk dat overal waar economische winstbelangen in het geding komen, stuit je op onwerkbare situaties oftewel onwil. Maargoed, zijn zonnepanelen zo groot worden en onderhoudstechnisch lastig dat het echt niet zal werken?
Uiteraard. Als ze het ECHT willen, kan het best. Het zal heel wat kosten, materialen, installatie, onderhoud enzo. Maar men wil het niet echt want uiteindelijk is winst belangrijker. Dat bedoel ik ook met haalbaarheid, economisch is het niet haalbaar. Maar in feite kan alle electriciteit uit zonne-energie gewonnen worden, als je er maar genoeg ruimte en geld voor uittrekt.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:44 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hmm ok helder
Maar met een nieuw paneel met hoger rendement, zou dat dan mogelijk zijn? Een spiegeltechniek bijvoorbeeld?

Dan is dit weliswaar geen korte termijn plan maar voor op de lange termijn?
Spiegeltechnieken zijn ze wel mee bezig. Wat belangrijk is is de lichtinval en de hoeveelheid zonuren per jaar. Er zijn voortdurend ontwikkelingen op dat gebied maar het gaat heel langzaam. Maximale rendement ooit behaald door een zonnepaneel is meen ik 21%. NASA zonnepanelen buiten beschouwing gelaten, volgens mij worden die gemaakt van hoogwaardiger silicium.
Resistance is futile
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:51:20 #19
259412 Seven.of.Nine
pi_72303933
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen.

Klopt. Maar ze gaan wel langer mee dan 23 jaar. De eerste zonnepanelen werden gemaakt eind jaren 80 en die zijn nog steeds niet dood. De opbrengst neemt simpelweg langzaam af.
Resistance is futile
pi_72304002
Dan wil ik wel een berekening zien dat het uitvoeren van dit plan goedkoper is dan de stroomkosten over de 25 jaar die dus genoemd worden. Denk dat het produceren, plaatsen en onderhouden plus het daarnaast nog in stand houden van het oude systeem (denk aan paar weken slecht weer, enkele dagen mist en dus geen stroomopwekking) gewoon te duur en te onbetrouwbaar is!
pi_72304020
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:49 schreef SpecialK het volgende:

Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel...
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:55:13 #22
19194 Oversight
◢◤
pi_72304021
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:

[..]

met het geld van de hsl, had het een keer of twintig uitgeprobeerd kunnen worden....
◢◤
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:57:30 #23
259412 Seven.of.Nine
pi_72304062
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:54 schreef -_Tommy_- het volgende:
Dan wil ik wel een berekening zien dat het uitvoeren van dit plan goedkoper is dan de stroomkosten over de 25 jaar die dus genoemd worden. Denk dat het produceren, plaatsen en onderhouden plus het daarnaast nog in stand houden van het oude systeem (denk aan paar weken slecht weer, enkele dagen mist en dus geen stroomopwekking) gewoon te duur en te onbetrouwbaar is!
Ook op een bewolkte dag wordt door diffuus licht energie opgewekt.
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:55 schreef Oversight het volgende:

[..]

met het geld van de hsl, had het een keer of twintig uitgeprobeerd kunnen worden....
Hoeveel geld was daarmee gemoeid?
Resistance is futile
pi_72304068
Ik denk dat je veel meer energie bespaart als je de treinen breder, lager en lichter maakt. Het pretenderen dat zonne-energie op dit moment (in Nederland!) rendabel is, is gewoon een farce.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 31 augustus 2009 @ 10:59:21 #25
259412 Seven.of.Nine
pi_72304098
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 10:55 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel...
Hoeveel subsidie kregen jouw ouders? Dat verschilt namelijk per gemeente. Een jaar of 7 geleden was er een regeling waardoor mensen met subsidies zelfs meer geld terugkregen dan dat ze eraan uitgaven in sommige gemeenten.
Resistance is futile
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')