doel je op paranormale gave etc?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:33 schreef Neytiri het volgende:
En wat denken we van het zogenoemde 'Zesde zintuig'?
Dan weet ik niet waar jij 9 vandaan haalt, want als je het op die manier gaat bekijken zijn het er 10. Als je op zo'n manier steeds wilt reageren is voor mij de lol er al vanaf bye bye!quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het klassieke rijtje is incompleet. Als je het hebt over een paranormaal zintuig dan mag je wel wat specifieker zijn als je daar een mening over wil weten. Ik ben bereid overal over na te denken zolang het maar duidelijk is waar het over gaat.
Dat is het feitelijke aantal geklassificerde zintuigen in het menselijke lichaam.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:41 schreef Neytiri het volgende:
[..]
Dan weet ik niet waar jij 9 vandaan haalt,
Leg eens de 10e uit dan? Dat is nl. wat ik je vraag om het te omschrijven. Of wil je dat ik reageer op iets wat je 0,0 beschrijving hebt gegeven?quote:want als je het op die manier gaat bekijken zijn het er 10.
Ik snap daadwerkelijk niet waar dit misgenoegen vandaan komt ik reageer correct en rustig.quote:Als je op zo'n manier steeds wilt reageren is voor mij de lol er al vanaf bye bye!
Dan moeten het er volgens mij 10 zijn, namelijk: zicht, gehoor, reukzin, smaakzin, tastzin, evenwichtsgevoel, pijn, temperatuurgevoel, het waarnemen van mechanische zaken in het lichaam (gewrichtsbewegingen, spierspanning) en het voelen van andere inwendige lichamelijke processen (oprekken blaas, bloeddruk en dergelijke).quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is het feitelijke aantal geklassificerde zintuigen in het menselijke lichaam.
[..]
Leg eens de 10e uit dan? Dat is nl. wat ik je vraag om het te omschrijven. Of wil je dat ik reageer op iets wat je 0,0 beschrijving hebt gegeven?
[..]
Ik snap daadwerkelijk niet waar dit misgenoegen vandaan komt ik reageer correct en rustig.
De laatste 2 vallen onder de noemer proprioceptie en zijn infeite hetzelfde qua mediator. Blijkbaar zijn er wel experimenten geweest om een 10e zintuig te bewijzen. Sommige mensen leken in bepaalde experimenten magnetisme te kunnen voelen maar dit was slechts 1 onderzoek is niet reproduceerbaar gebleken.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 13:55 schreef Neytiri het volgende:
[..]
Dan moeten het er volgens mij 10 zijn, namelijk: zicht, gehoor, reukzin, smaakzin, tastzin, evenwichtsgevoel, pijn, temperatuurgevoel, het waarnemen van mechanische zaken in het lichaam (gewrichtsbewegingen, spierspanning) en het voelen van andere inwendige lichamelijke processen (oprekken blaas, bloeddruk en dergelijke).
Luister. Ik heb al 100-den discussies over dit onderwerp gevoert en mijn ervaring hier in is dat als je niet 100% exact afkadert waar je het over hebt dat de discussie al heel snel all over the place gaat. Ik vraag ook juist aan je om uit te diepen wat je precies bedoelt met paranormale gaven juist omdat het 1000-den verschillende claims en overtuigingen bestaan hieromtrent. Sommige mensen claimen telekinese. Anderen telepathie. Wees exact zodat we kunnen reageren.quote:En over jou manier van reageren, je doet onnodig moeilijk, je doet niet eens je best om na te denken over wat ik met het zesde zintuig bedoel. Je probeert mij (en anderen) alleen te imponeren met vragen op mijn vragen. Ik wil het best meer uitleggen maar dit is onnodig moeilijk doen.
Zij het dat de wetenschap steeds z'n mening moet herzien en de meeste religies onveranderd blijven ...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:48 schreef Gary_Oak het volgende:
Wetenschap heeft ons meer nut geleverd dan religie.
Jij bent een troll. Dat gevoel heb ik bij het lezen van je verhaal of je bent een verkapte gelovige.quote:Op zondag 30 augustus 2009 00:55 schreef dieselnoi het volgende:
Mijn god wat zijn die gasten toch echt zo ongelofelijk eigenwijs. Ik ga niet zeggen wat voor geloof hij aanhangt maar het is een van de grote drie. Maar het zijn allemaal echt fanaten.
Loopt hij eerst een half uur te lullen over wat het verschil is tussen het christendom, jodendom en de islam. En eerlijk gezegt boeit het mij geen ene fuk. Serieus! Maar ik moest hem wel uit laten praten want je weet maar nooit met dit soort gasten.
Evolutietheorie is gewoon keihard bewezen. Zowel met fossielen als met dna en eiwit analyse in oa de moleculaire biologie. Dat heb ik hem ook aan hem verteld. Alleen ik ben jammer genoeg geen expert op dit gebied dus ik kon hem niet vertellen hoe ze dat deden. En hij kwam telkens maar met argumenten zoals de missing link tussen mens en aap. En hij vroeg mij telkens om een mutatie in DNA op te noemen dat voordelig was in de evolutie. En ik mocht van hem niet de totale mutaties van enkele cellen naar de mens opnoemen als een voordelige mutatie in dna.
Maar goed het zijn gewoon fanaten en hij overrompelde mij 1) omdat ik geen expert ben 2) ik was totaal onvoorbereidt.
hoe bewees men dat dan?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:07 schreef wiver het volgende:
Wat zie je als bewijs?
Het 'bewijs' van wetenschap zegt mij ook niet altijd iets.
Vroeger bewees men ook dat de aarde plat was
Dat maakt de wetenschap geloofwaardiger: elke theorie is nooit 100% bewezen, en met elk bewijs wordt die theorie steeds betrouwbaarder. Religie krijg je en moet je slikken. Nee, dan liever de wetenschap waar er nog ruimte is voor discussie en twijfel.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:56 schreef wiver het volgende:
[..]
Zij het dat de wetenschap steeds z'n mening moet herzien en de meeste religies onveranderd blijven ...
En daarbij: wetenschap is ook maar een aanname. Ervan uit gaande dat iets zo is, tot iemand tot andere conclusies komt.
Bij wetenschap heeft iedereen, en eigenlijk niemand gelijk...
De mening van religies blijft niet onveranderd, wat een nonsense, denk jij hetzelfde als een gras etende asceet die zich afsluit van de maatschappij? Bij wetenschap worden dingen wel weerlegd, maar zeer zelden wordt het geheel aan de kant gegooid en gezegd: "waardeloos, hoe hebben we dat kunnen denken", er op voortgebouwd, de doodlopende takken weggeknipt, en de theorie verder vervolmaakt, kennis wordt aangevuld. Ze staan op de schouder van reuzen aldus een bekend 18 eeuws gezegde.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:56 schreef wiver het volgende:
[..]
Zij het dat de wetenschap steeds z'n mening moet herzien en de meeste religies onveranderd blijven ...
En daarbij: wetenschap is ook maar een aanname. Ervan uit gaande dat iets zo is, tot iemand tot andere conclusies komt.
Bij wetenschap heeft iedereen, en eigenlijk niemand gelijk...
Het zouden net zo goed kleine kaboutertjes zijn die voor de gravitonen zorgen. Zo werkt de wetenschap nou eenmaal: niets is met zekerheid te bewijzen, maar met elk bewijs wordt een theorie waarschijnlijker, nauwkeuriger en dus significanter.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 22:41 schreef Naxilor het volgende:
Dit mag dan wel een necro zijn, maar ik moest toch maar even mijn ei kwijt.
Hallo, ik ben een christen die denkt dat de evolutietheorie de beste verklaring is voor het onstaan van het leven. Dit denk ik, omdat de kennis die we hebben over genetica en fossielen lijken te wijzen in de richting dat God deze methode heeft toegepast om het leven te creeeren. Ik ben me er van bewust dat ik niet kan bewijzen dat God nodig is voor dit proces, maar ook niet dat de evolutietheorie de oplossing is.
Ik kan het bestaan van God, niet aan een ander bewijzen om de simpele reden dat ik Hem niet kan verzoeken het tegen een ieder van jullie persoonlijk te vertellen. Ik meen ook dat hij niet te bewijzen valt via de natuur, omdat ik denk dat Zijn werk, en de natuur, in principe hetzelfde zijn. Hoe zou ik ooit het verschil moeten aantonen tussen een zwaartekracht die zijn werk doet via ruimtetijd vervormingen en eventueel gravitonen, en tussen zwaartekracht die direct via Zijn hand geregeld wordt? (eventueel via ruimtetijd buigingen en gravitonen). Dit verschil valt niet aan te tonen, omdat het verschil niet bestaat. Stel dat Gods fysieke aanwezigheid in feite de donkere materie is die in de ruimte zweeft, hoe zouden we ooit kunnen bewijzen dat dit ook zo is? Ik kan niet eens bewijzen dat jullie allemaal ook een bewustzijn hebben, hoe zou een bewustzijn in de fysieke aanwezigheid (als deze er al is) van dan God dan bewezen moeten worden?
Hoewel ik de evolutietheorie wel als de beste verklaring zie, vind ik deze ook nog niet solide genoeg om direct te kunnen zeggen dat het bewezen is. Daarin moet ik de creationisten gelijk geven.
Het grootste probleem met de evolutietheorie is namelijk dat het niet te testen is of lijkt. Je bent met deze theorie aangewezen op 'willekeurige' mutaties, en hele lange periodes. Je kan geen experimenten uitvoeren waarbij je de theorie gebruikt om voorspellingen te doen, die je daarna kan toesten. In feite is al het werk wat gedaan is, gebaseerd op dingen die in het verre verleden gebeurd zijn. Een extra probleem is dat eventuele experimenten die wel gemaakt kunnen worden, hooguit kunnen bewijzen dat er onder gecontroleerde omstandigheden een enkele mutatie kan ontstaan die zich verspreid, maar niet dat het hele evolutionaire proces ook echt zonder geleiding gebeurd is.
Deze geleiding lijkt me nodig omdat er een belangrijk probleem zit in de evolutietheorie. Er zijn namelijk 'willekeurige' mutaties nodig. Nu heb ik zelf geexperimenteerd met evolutionaire algorithmes in de informatica, en deze vallen altijd direct in een belangrijke valkuil. Zelfs in een geprogrameerde omgeving waar het aantal mutaties gecontroleerd kan worden, is het aantal mutaties dat negatief of neutraal uitpakt veel en veel groter dan het aantal positieve mutaties. En dan heb je het over een omgeving die ontstaan is via intelligent design. In het echt kom je dit probleem ook tegen, maar nog in veel ergere mate. Waarom? Wel, de mutaties zijn niet aan regels gebonden, daarnaast bestaat de omgeving ook niet uit een systeem dat ontworpen is om goed om te gaan met deze mutaties. Het lijkt me dus dat het overgrote deel van de mutaties die een verschil betekenen, een negatief verschil opleveren. Het leven is zo complex dat een 'willekeurige' verandering in het subtiele systeem een hele grote kans heeft om het systeem te verstoren.
Natuurlijk kan je denken dat natuurlijke selectie dit probleem helemaal wegwast, maar dat lijkt me heel erg sterk. Het probleem is namelijk dat niet de sterkste dieren overleven, maar de dieren die sterk genoeg zijn. Stel nu dat 1 op de 100 mutaties bij een dier positief is (het lijkt me eerder minder dan meer). Een deel van de negatieve mutaties zijn zo heftig dat het dier dood gaat voor het zich kan voor planten, deze kunnen we dus wegcijferen. Een ander deel is toch wel zo negatief dat de verschillen binnen een paar generaties zo groot is, dat het gen het ook niet overleefd. Maar een deel van de negatieve mutaties wordt verspreid, dit zullen onschuldige dingen zijn als een oog wat iets minder scherp is, een spijsvertering die wat minder werkt, een camouflage die ietsje minder effectief is, enz.
Ik gebruik wel vaak het woord 'stel' hier, maar zelfs als ik er flink naast zit in mijn veronderstellingen moet het wel zo zijn dat er nog steeds meer negatief uitpakkende genen in de dieren terecht komen. En omdat het verwekkingsproces van kleine diertjes nu eenmaal niet kijkt naar de effectviteit van genen, zullen deze negatieve genen net zo vaak doorgegeven gaan worden als de positieve, er zijn er alleen meer van.
Nu wil ik wel geloven dat er in een heel zeldzaam geval er positieve wijzigingen plaatsvinden over periodes, maar over de lange termijn van miljarden jaren moet het toch haast wel zo fijn dat het leven er steeds minder op word? Laat staan dat er complexe levensvormen ontstaan die hun ei kwijt moeten op internetfora, en dat tenmidden van een enorme prachtige variatie in leven.
Dit mag allemaal wel nergens op slaan, en ik hoor het graag als iemand het me duidelijk kan uitleggen (als ik er gruwelijk naast zit in mijn positief/negatief verhouding dan zie ik daar graag een goede bron voor), maar als er tegen dit soort verhalen niet eens een echt bewijs is, dan voel ik me nog niet geneigd om de evolutietheorie zonder geleiding van bovenaf als bewezen te beschouwen.
Dit betekend natuurlijk ook niet dat God bewezen is. Absoluut niet. Maar er is nog genoeg ruimte voor hem, ook in de moderne wetenschap. En als ik dan uit persoonlijke ervaringen en verhalen van in mijn ogen betrouwbare kennissen en van wildvreemden (wat evolutionaire wetenschappers in principe ook zijn), geloof dat Hij bestaat. Wie ben ik dan om te zeggen dat Hij dat niet doet, alleen omdat wetenschappers het niet via de natuur kunnen bewijzen? Die ruimte om het nog steeds te mogen belijden zou ik graag hebben, en er over discussieren blijft altijd interessant natuurlijk.
Of de verhouding positief/negatief klopt of niet, daar heb ik geen idee van. Ik denk echter wel (ik ben ook geen expert) dat je cruciale fout maakt. Het hele idee van evolutie is namelijk dat de dieren die het best aangepast zijn aan de omstandigheden het best zullen overleven. Dat houdt dus in dat de dieren met negatieve mutaties, ook al zijn de gevolgen daarvan nog zo klein, zich minder zullen voortplanten dan de dieren die wel goed aangepast zijn. Daarbij komt ook nog dat evolutie niet per sé betekent dat de levensvormen complexer of beter (wat dat dan ook in moge houden) worden. Het gaat er puur om dat de levensvormen die op dát moment het best aangepast zijn aan de omgeving, zich op dát moment het meest zullen voortplanten.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 22:41 schreef Naxilor het volgende:
Dit mag allemaal wel nergens op slaan, en ik hoor het graag als iemand het me duidelijk kan uitleggen (als ik er gruwelijk naast zit in mijn positief/negatief verhouding dan zie ik daar graag een goede bron voor), maar als er tegen dit soort verhalen niet eens een echt bewijs is, dan voel ik me nog niet geneigd om de evolutietheorie zonder geleiding van bovenaf als bewezen te beschouwen.
Juist. Best aangepast betekent niet complexer. Waarom denk je anders dat mollen vrijwel alleen staafjes hebben in hun ogen? Omdat ze onder de grond leven en toch nooit daglicht zien. Op het moment dat ze in hun leefomgeving bedreigd worden, en bovengronds moeten leven, zullen de mollen met het meest aantal kegeltjes overleven en zich voortplanten. Dit is een fout die veel mensen maken: dat ze "survival of the fittest" vertalen als "overlevering van de sterkste", maar "fittest" betekent hier "to fit", het best aangepast. En soms is er veel nodig, soms weinig. Een regenworm heeft niet veel aanpassingen nodig om te overleven, anders was dat wel gebeurd.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:24 schreef M.rak het volgende:
[..]
Of de verhouding positief/negatief klopt of niet, daar heb ik geen idee van. Ik denk echter wel (ik ben ook geen expert) dat je cruciale fout maakt. Het hele idee van evolutie is namelijk dat de dieren die het best aangepast zijn aan de omstandigheden het best zullen overleven. Dat houdt dus in dat de dieren met negatieve mutaties, ook al zijn de gevolgen daarvan nog zo klein, zich minder zullen voortplanten dan de dieren die wel goed aangepast zijn. Daarbij komt ook nog dat evolutie niet per sé betekent dat de levensvormen complexer of beter (wat dat dan ook in moge houden) worden. Het gaat er puur om dat de levensvormen die op dát moment het best aangepast zijn aan de omgeving, zich op dát moment het meest zullen voortplanten.
Omdat het geschreven staat dat god de mens in zijn evenbeeld geschapen heeft........of zoietsquote:Op vrijdag 18 februari 2011 23:35 schreef rumiii het volgende:
waarom zou de evolutietheorie niet samen gaan met geloof?
het afstammen met een aap gaat niet samen met geloof?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |