abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73952706
Het verschil tussen voorwaardelijk opzet en bewuste culpa is inderdaad flinterdun. Bij opzet moet er sprake zijn van een wilselement, maar dit is natuurlijk ook niet zuiver willen. Het is meer zoiets als: je wéét dat die gevolgen kunnen intreden, maar dat maakt je geen donder uit. Bij bewuste culpa is het zoiets als: je wéét dat die gevolgen kunnen intreden, maar je gaat er vanuit dat het niet gebeurt. Dat is een psychologisch bestanddeel, en maakt het des te moeilijker om de grens aan te geven.
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
pi_73952943
Ik zit trouwens in M van de UvT, en hier is volgens mij iedereen om me heen op Elementair Strafrecht aan het blokken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Strangelove op 22-10-2009 20:17:40 ]
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_73953052
Pfff, ik ben nog nooit in M geweest

VoreG, heb je trouwens al op BB gekeken? Er staat een .doc van het HC van week 4, daar staan wat schema's in mbt bewuste culpa, voorwaardelijke opzet en het normaliteitssyllogisme. Check dat anders even...
pi_73953143
Dat culpa en opzet verschillen zie ik, bij opzet gaat het er om dat je het eventuele gevolg op de koop toe neemt en bij culpa ga je er van uit dat het niet gebeurt. Maar waar past dan voorwaardelijk opzet hier in?

Want daar gaat het om dat hij de fout van zijn gedrag in zag en daarmee ook de gevolgen inzag, maar dat hij dat op de koop toe nam. Wat maakt dit een lichtere vorm van opzet dan?
pi_73953171
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:01 schreef Hartigan het volgende:
Pfff, ik ben nog nooit in M geweest

VoreG, heb je trouwens al op BB gekeken? Er staat een .doc van het HC van week 4, daar staan wat schema's in mbt bewuste culpa, voorwaardelijke opzet en het normaliteitssyllogisme. Check dat anders even...
Die had ik nog niet eens gezien! Die ga ik even doornemen, bednakt.
pi_73953240
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:04 schreef VoreG het volgende:
Dat culpa en opzet verschillen zie ik, bij opzet gaat het er om dat je het eventuele gevolg op de koop toe neemt en bij culpa ga je er van uit dat het niet gebeurt. Maar waar past dan voorwaardelijk opzet hier in?

Want daar gaat het om dat hij de fout van zijn gedrag in zag en daarmee ook de gevolgen inzag, maar dat hij dat op de koop toe nam. Wat maakt dit een lichtere vorm van opzet dan?
Nee, voorwaardelijk opzet is het willens en wetens op de koop toe nemen van de gevolgen. Opzet bestaat ook nog in zwaardere gradaties: het noodzakelijkheidsbewustzijn (je had moeten weten dat... Thomas van Bremerhaven-arrest) en het zuivere opzet, willens en wetens. Dat laatste is als je iemand een pistool tegen het hoofd zet en de trekker overhaalt. Daar is geen discussie over mogelijk, dat is gewoon willens en wetens iemand om het leven brengen. Die driedeling is als het goed is ook zo in je handboek uitgelegd.
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
  donderdag 22 oktober 2009 @ 16:17:24 #257
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73953587
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:07 schreef ScottTracy het volgende:

en het zuivere opzet, willens en wetens. Dat laatste is als je iemand een pistool tegen het hoofd zet en de trekker overhaalt. Daar is geen discussie over mogelijk, dat is gewoon willens en wetens iemand om het leven brengen. Die driedeling is als het goed is ook zo in je handboek uitgelegd.
Die laatste, zwaarste variant heb ik geleerd als 'oogmerk'.
pi_73953589
De bestuurder van de Porsche wilde niet de bestuurders van de tegenliggende auto's doden/zwaar lichamelijk letsel toebrengen en daardoor ontbreekt het wilsprincipe en kan er dus geen opzet worden aangetoond, toch?
quote:
Het is meer zoiets als: je wéét dat die gevolgen kunnen intreden, maar dat maakt je geen donder uit. Bij bewuste culpa is het zoiets als: je wéét dat die gevolgen kunnen intreden, maar je gaat er vanuit dat het niet gebeurt. Dat is een psychologisch bestanddeel, en maakt het des te moeilijker om de grens aan te geven.
"MAar je gaat er vanuit dat het niet gebeurt", dat is toch precies wat die Porsche-bestuurder heeft gedaan? Dus daarom komt het op culpa neer?

Wat is dan het verschil met 'de aanmerkelijke kans dat anderen door zijn gedrag het leven zullen laten desbewust heeft aanvaard en op de koop toe genomen' -> voorwaardelijk opzet.

Ik zie het echt niet ..
pi_73953873
Hij was zich bewust van een gevaar, maar hij heeft het gevaar niet bewust aanvaard. Dat is het verschil.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_73954528
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:25 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Hij was zich bewust van een gevaar, maar hij heeft het gevaar niet bewust aanvaard. Dat is het verschil.

En daarom is het dus bewuste culpa geworden en niet voorwaardelijk opzet.
pi_73969475
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:04 schreef VoreG het volgende:
Bij opzet neem je niet zozeer het gevolg op de kop toe, je handelen is juist expliciet gericht op de intreding van het gevolg. Het gevolg willens en wetens op de koop toe nemen, is eerder voorwaardelijk opzet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_73989928
De grens tussen voorwaardelijk opzet en bewuste culpa is dat je bij voorwaardelijk opzet iets 'op de koop toe neemt', en bij bewuste culpa een inschattingsfout maakt. Je denkt dan bijvoorbeeld dat je nog net voor een auto langs kan, maar je hebt het achteraf gezien verkeerd ingeschat.
pi_73990010
Nou, vandaag het allereerste tentamen van mijn studie gehad. Ben benieuwd.
-
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:50:25 #264
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_73991438
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:04 schreef Otis2.0 het volgende:
Nou, vandaag het allereerste tentamen van mijn studie gehad. Ben benieuwd.
Ik heb vanmorgen de laatste gehad, hihi.. Nu een scriptietje schrijven en hoppakee!
pi_73991465
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:50 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Ik heb vanmorgen de laatste gehad, hihi.. Nu een scriptietje schrijven en hoppakee!
Dat kan geen toeval zijn, wat jij? .
-
pi_74003446
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:50 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Met deze fantastische arbeidsmarkt
Heb je achteraf geen spijt van een extra mastert?
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 08:25:01 #267
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_74008204
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:44 schreef The_Duce het volgende:
Met deze fantastische arbeidsmarkt
Heb je achteraf geen spijt van een extra mastert?
Huh? Als in; ik had na mijn eerste master in 2008 meteen moeten gaan werken?

Nee hoor, helemaal geen spijt! Toen was ik 21, ik ben nu 22 en als ik in januari klaar ben, ga ik wederom een half jaar backpacken en kom ik terug als 23-jarige. Die tweede master was naast interesse ook gewoon tijdvulling, ik ben 'ouder aan het worden' terwijl ik tussendoor ook nog wat nuttige dingen doe. Ik wil nog niet fulltime werken, dus voor mij was het een goede oplossing.
pi_74075170
Heb waarschijnlijk allebei mijn tussententamens(Inleiding in de rechtswetenschap zeker weten en Constitutioneel recht)gehaald, moet wel zeggen dat ik der tot nu toe echt geen moer aan vind Vooral dat Inleiding vind ik veels te zweverig. We zien wel wat het wordt
pi_74075625
Afgelopen week ook het eerste tentamen van het tweede jaar gehad. Ben benieuwd. Was wel een heel kort tentamen, er stond drie uur voor en na anderhalf uur was ik al weg.
pi_74075643
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:10 schreef TiMPiN het volgende:
Heb waarschijnlijk allebei mijn tussententamens(Inleiding in de rechtswetenschap zeker weten en Constitutioneel recht)gehaald, moet wel zeggen dat ik der tot nu toe echt geen moer aan vind Vooral dat Inleiding vind ik veels te zweverig. We zien wel wat het wordt
Het is dan ook een verkapte paranormale opleiding
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:01:29 #271
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_74118636
Tussentoets van Rechtsgeschiedenis en Juridische vaardigheden A gehaald (RUG) Best een opluchting
pi_74119290
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 18:01 schreef aaipod het volgende:
Tussentoets van Rechtsgeschiedenis en Juridische vaardigheden A gehaald (RUG) Best een opluchting
Nice

Ik vind Jac. Hijma echt leuk hoorcolleges geven (Leiden), vandaag weer een aantal keer hardop moeten lachen
pi_74132388
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 18:21 schreef xxiessiexx het volgende:
Nice

Ik vind Jac. Hijma echt leuk hoorcolleges geven (Leiden), vandaag weer een aantal keer hardop moeten lachen
Zeker om een dremel die niet als dental drill gebruikt kon worden en een poedel die niet in de magnetron mocht?
pi_74132427
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 22:47 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Zeker om een dremel die niet als dental drill gebruikt kon worden en een poedel die niet in de magnetron mocht?
Ja
pi_74138755
De poedel die niet in de magnetron mocht...jeetje das een oude. Die ken ik nog van toen ik op de middelbare school stond zat ofzo.

Volgens mij is dat een gigantisch broodje aap verhaal, die ze op de universiteit gewoon voor de grap levend houden .

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 28-10-2009 09:33:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')