abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 28 oktober 2009 @ 20:23:15 #101
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_74162802
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 08:23 schreef rac het volgende:
@kaasplankje
Heb je een grote wilde tuin? Er staan namelijk veel snel (lees woekerende planten op je lijst) en planten die veel ruimte nodig hebben.
Ja best wel, ik heb eigenlijk 2 tuinen, bij elkaar ong. 280 m2 Verder vind ik het wel oké dat planten een beetje woekeren, dan groeit er ook geen onkruid tussen. Je hebt dan een beetje een onderhoudsvrije tuin.
quote:
Ik heb ook Akebia quinata in de tuin , maar ik weet niet of ik dat nog een keer zou doen. Overal waar de plant de grond raakt schiet ze wortels en heeft veel groei kracht in zich, en je komt als ze bloeit helemaal onder paarse (prachtige kleur overgens ) dingetjes te zitten die kleven vast op je huid,en haar.
Ik vind dat gewoon zo´n mooi ding..
quote:
Ik heb ook de clematis tangutica gehad (subsoort weet ik niet meer) De plant groeit en woekert vrij snel maar ik vond de bloei wijze erg tegenvallen, her en der een bloemetje, ik heb deze plant een jaar of 3 de kans gegeven.
Nou, das wel jammer dan, misschien niet genoeg zonlicht of water gehad? Ik heb hier een gele clematis staan bij de deur en die doet ´t geweldig goed, vol met bloemen. Ik snoei m iedere winter terug tot 1 meter hoog dan valt het wel mee met woekeren. Ik vind de bloeitijd mooi, zo laat zomer begin herfst. De bloemen zijn heel fraai en het zaadpluis blijft hangen waardoor de plant nog lang na de bloei sierwaarde heeft.
quote:
Ook Physalis heeft nogal de neiging om door de tuin te wandelen, Maar als je dat niet erg vind laat je hem lekker z'n gang gaan.
Mag ik vragen waarom je dit specefieke soort zoekt?
Ik heb een beetje een tuin die op zijn hoogtepunt is in de herfst, en ik zoek soorten erbij die daar in passen vanwege herfstkleur, aparte bladvorm, aparte bloemen en of vruchten. De rest van t jaar is de tuin ook mooi hoor. Waarom dit specifieke soort? Volgens mij is 't een bekende kruising.. Geen idee, de naam was blijven hangen..
quote:
Ik vind de Hamamelis mollis en Euonymus oxyphyllus echt heel mooi maar ik zou ze zelf niet in een stads tuin gebruiken. Dit ivm groeiwijze en hun pracht kan heel mooi en heftig zijn maar ook compleet in het water vallen
voor Hamamelis door harde vorst vlak voor/tijdens de bloei of plotselinge warmte tijdens de bloei .
Zodat hij binnen een dag of 4 is uitgebloeid. Een voordeel is wel als je hem hebt dat je vanaf januari elke week een tak kunt plukken en die dan binnen tot bloei kunt laten komen.
Voor de rest van het jaar vind ik hem eigenlijk een beetje saai (maar goed da's heel persoonlijk )
welke kleur wil je eigenlijk? de gele , de kopere of de donker rode

Ik vind de kardinaalmuts ook heel saai misschien wel lelijk in de rest van het jaar, maar fantastisch in het najaar. Maar wederom niet geschikt voor de meest stadtuinen.
Hamamelis en kardinaalshoed zijn óók weer echte herfstkleurstruiken, bovendien vind ik bij kardinaalshoed de vruchten heel mooi, en toverhazelaar bloeit in de winter als ´t verder toch een dooie boel is in je tuin. De mollis/vernalis typen geuren ook, die geef ik dan een plaatsje langs het pad. Misschien zoek ik wel een rode, al zijn de oranje ook erg mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 28-10-2009 20:32:43 ]
  donderdag 29 oktober 2009 @ 12:41:37 #102
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_74182937
De zomer is voorbij hier... de tuin staat vol prachtige herfstkleurtjes Volgend weekend ga ik snoeien maar nu nog snel even een fotootje gemaakt van een stuk van de tuin



(foto is in HDR)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_74193241
  donderdag 29 oktober 2009 @ 17:14:37 #104
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_74193802
Mooi Mr.Subtle! Prachtige kleuren!


Moet allen nu gesnoeid? Ik dacht eigenlijk in het voorjaar. Pruimenboom ook nu? En hortensia's?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_74193873
Mooi hoor!

Iemand een idee wat ik hier geplant heb? Ik weet het niet meer...


Het ding maakt snel lange zwieperds, die ik dan maar snoei.

[ Bericht 33% gewijzigd door jack4ya op 29-10-2009 17:22:15 ]
pi_74210498
Neeeeeee hortensia's niet snoeien nie, pas voorzichtig de bloemen eraf halen ergens eind voorjaar. Of je laat ze ervan zelf afvallen, je ziet dan al uitlopers op het dode hout.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 06:58:08 #107
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_74212790
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 17:14 schreef Duderella het volgende:
Mooi Mr.Subtle! Prachtige kleuren!


Moet allen nu gesnoeid? Ik dacht eigenlijk in het voorjaar. Pruimenboom ook nu? En hortensia's?
Nee de hortensia's laat ik staan, maar de bomen ga ik wel snoeien . Je kunt kiezen, snoeien in het najaar of voorjaar, ik doe altijd najaar eigenlijk
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_74279769
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 17:16 schreef jack4ya het volgende:
Mooi hoor!

Iemand een idee wat ik hier geplant heb? Ik weet het niet meer...
[ link | afbeelding ]

Het ding maakt snel lange zwieperds, die ik dan maar snoei.
Ik vermoed dat het de sneeuwbes is en dan de Symphoricarpos-chenaultii soort. Ze maken inderdaad heel snel lange stengels die je gelukkig makkelijk terug kan snoeien.
  zondag 1 november 2009 @ 17:57:52 #109
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_74283831
O dan ga ik wel aan de voorjaar-snoei.

Iets beter weer.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zondag 1 november 2009 @ 19:42:49 #110
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_74286963
quote:
Op zondag 1 november 2009 17:57 schreef Duderella het volgende:
O dan ga ik wel aan de voorjaar-snoei.

Iets beter weer.
als je na de bloei snoeit gaat alles goed, bomen kan je beter nu snoeien, of in de winter
pi_74292484
Ik heb de hibiscus op stam ook gekortwiekt. Nog nooit gedaan eigenlijk en ik ben benieuwd wat voor verschil ik volgend jaar zal zien.
pi_74310860
quote:
Op zondag 1 november 2009 15:50 schreef sjaakspark het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het de sneeuwbes is en dan de Symphoricarpos-chenaultii soort. Ze maken inderdaad heel snel lange stengels die je gelukkig makkelijk terug kan snoeien.
Ok, dank. dat lijkt idd helemaal te kloppen!

Dat was dus niet de kolkwitzia, weigela, of lonicera tatarica die ik gekocht had. De kolkwitzia was niet aangeslagen, de weigela had ik al herkend in de tuin dus dit had de lonicera tatarica moeten zijn volgens de verpakking, maar als ik de heester zo zag, klopte dat gewoon niet.

Nu heb ik dus iets staan wat ik NIET gekocht heb. Niet zo'n drama, maar toch niet de bedoeling.
pi_74814190
De roos bloeit nog steeds
Ik heb vorige week alle bladeren van het gras over de wortels/grond van de passiebloem geharkt.
Nu maar hopen dat ie het overleefd. En door de enorme storm van vandaag niet alles wegwaait
pi_78325805
Een heeeeeeeeel voorzichtig voorjaars (allijkthetwelherfstbuitenmetdieregen ) schopje met een vraag over de passie.
Helemaal bevroren hangt ie nog met wat die hard kurketrekkertjes aan de schutting.... moet ik hem nou afknippen of eerst maar eens afwachten wat er van overblijft?
  maandag 22 februari 2010 @ 23:48:44 #115
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_78327625
Van mijn passies zijn er twee dood vrees ik. Netjes de voetjes ingepakt, maar de stam is helemaal gespleten (kapotgevroren). Misschien gebeurt er nog een wondertje. Ik laat ze voorlopig maar even helemaal met rust, maar ik heb geen idee wat wijsheid is Bluezz.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_78327961
De voetjes ingepakt Ik had er 200k bladeren om- en overheen gedrapeerd, maar dat is ook al allemaal weg... afwachten.....

Ik heb gisteren zwart zangzaad stokrooszaad van mijn zus gekregen, vind het zo spannend klinken
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:00:08 #117
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_78328041
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:57 schreef Bluezz het volgende:
De voetjes ingepakt Ik had er 200k bladeren om- en overheen gedrapeerd, maar dat is ook al allemaal weg... afwachten.....

Ik heb gisteren zwart zangzaad stokrooszaad van mijn zus gekregen, vind het zo spannend klinken
Mooi, stokrozen!

Hier verspreiden ze zich vanzelf in de buurt. Prachtig zijn ze!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_78328783
Ik heb al een paar jaar roze, maar ik vind 'zwart' zo spannend
En ik wil ook nog een nieuwe bloeiert op een dood hoekie, daar moet ik me nog over buigen.
Heb er zo'n zin an
pi_78328815
Niet wanhopen, maar gewoon afwachten. Het gaat er vooral om hoe ver de vorst de grond is ingegaan. Een erg vochtige bodem en strenge vorst kan een plant fataal worden, maar indien de bodem goed gedraineerd is, kan het allemaal goedkomen. Geduld hebben dus!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:35:58 #120
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_78329130
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:23 schreef lyolyrc het volgende:
Niet wanhopen, maar gewoon afwachten. Het gaat er vooral om hoe ver de vorst de grond is ingegaan. Een erg vochtige bodem en strenge vorst kan een plant fataal worden, maar indien de bodem goed gedraineerd is, kan het allemaal goedkomen. Geduld hebben dus!
Ja maar stukgevroren is stukgevroren toch? Of kan een gebarsten stammetje zich nog herstellen?

Ik weet niet hoe het bij Bluezz zit, maar hier is het stammetje dus echt uit zijn velletje gebarsten.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_78329275
Ik zal morgen of zo eens even pics maken van de stervende zwaan
Ik kijk eigenlijk alleen maar naar de blaadjes en niet naar de stam!
pi_78329337
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:35 schreef Duderella het volgende:
Ja maar stukgevroren is stukgevroren toch? Of kan een gebarsten stammetje zich nog herstellen?

Ik weet niet hoe het bij Bluezz zit, maar hier is het stammetje dus echt uit zijn velletje gebarsten.
Het gaat vooral om de wortels, die bepalen of de plant überhaupt nog gaat uitlopen. Het kan goed zijn dat het met de stam niks meer wordt, maar dat de passiflora weer vrolijk van onderen af opnieuw begint. Je merkt het vanzelf als het niets wordt, maar gun de plant de tijd. Vergeet niet dat vandaag een van de eerste dagen was met een beetje redelijke buitentemperatuur. Wanhoop ook niet teveel over afdekkende bladeren die zijn weggewaaid, sneeuw vormt namelijk ook een ontzettend goede deken.
pi_78329426
Bij mijn moeder is de passiebloem een soort onkruid..... Ik zou afwachten wat er gebeurt.
En zwarte stokrozen zijn mooi! Ze zijn idd zo goed als zwart!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:51:07 #124
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_78329490
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:44 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het gaat vooral om de wortels, die bepalen of de plant überhaupt nog gaat uitlopen. Het kan goed zijn dat het met de stam niks meer wordt, maar dat de passiflora weer vrolijk van onderen af opnieuw begint. Je merkt het vanzelf als het niets wordt, maar gun de plant de tijd. Vergeet niet dat vandaag een van de eerste dagen was met een beetje redelijke buitentemperatuur. Wanhoop ook niet teveel over afdekkende bladeren die zijn weggewaaid, sneeuw vormt namelijk ook een ontzettend goede deken.
Dan wachten we het gewoon rustig af!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_78331966
Ik moet de balans ook nog opmaken. We hadden vorig jaar best veel gekocht en geplant. En zelfs een rammeltuinkas neergezet om de potten de winter door te helpen. Veel jong goed, vanaf klein opgekweekt en een buxushaag. Die laatste heeft het gelukkig overleefd, maar goed ook, want da's best een investering.
Ik denk vooral dat veel dood is... heel veel dood.

Wie was hier nu degene met dat hele lieve, kleine passiebloempje?
pi_78332169
Okaaaay...

Dood: Datura, Tibouchina, Passiebloem 1, Diplodenia, Salvia
Crap. Vooral de eerste 3 was ik aan gehecht.

Verwacht dood: Draceana (kamerplant die binnen niet past, maar tegen alle wetgeving in, al eens een buitenwinter overleeft heeft), Passiebloem 2 (de bast is er af, blaadjes hangen nog, ik heb geen twijgje geknakt om te kijken)
Crap.

Levend: 2 baby camelia's (yay!), palm, yucca. En er loopt hier al een heester uit.
pi_78337122
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 08:21 schreef jack4ya het volgende:
Ik moet de balans ook nog opmaken. We hadden vorig jaar best veel gekocht en geplant. En zelfs een rammeltuinkas neergezet om de potten de winter door te helpen. Veel jong goed, vanaf klein opgekweekt en een buxushaag. Die laatste heeft het gelukkig overleefd, maar goed ook, want da's best een investering.
Ik denk vooral dat veel dood is... heel veel dood.

Wie was hier nu degene met dat hele lieve, kleine passiebloempje?
Ik ?


RIP voor je planten Jack
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:10:28 #128
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_78340550
jack4ya: Geen wonder dat je Datura dood is. 1 Graad vorst, en 't is gedaan met een Datura. Die kunnen écht niet tegen vorst. Wel zonde, want 't blijft een mooie plant.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:10:46 #129
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_78340563
Goed topic trouwens, tijd voor 't voorjaar!
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_78341125
Ik verbaas me ook niet over de datura... Maar het was een groot ding in een te zware en te grote pot, die kan echt niet de trap op naar binnen (in de woonkamer wilde ik 'm niet) en in de schuur ging ook niet.

Ik begin gewoon op nieuw. Als het eens lukt...
pi_78341172
Ik heb de oleander net op tijd binnen gehaald denk ik, want ik zie allemaal groene nieuwe stukjes

@ Jack, voordeel van planten. Dood = weg = shoppen = nieuwe plant
  dinsdag 23 februari 2010 @ 17:36:51 #132
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_78351367
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:25 schreef Bluezz het volgende:
@ Jack, voordeel van planten. Dood = weg = shoppen = nieuwe plant
+ Jarenlang wachten totdat je weer een soortgelijke hebt (als je dat dus al gedaan hebt).
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_78352339
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 17:36 schreef Xebber het volgende:


+ Jarenlang wachten totdat je weer een soortgelijke hebt (als je dat dus al gedaan hebt).
Ja dat ook
Mijn Oleander zou leuk staan in de volle grond, maar dat is niet handig natuurlijk als ie niet vorschvvascht is natuurlijk
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:45:11 #134
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_78360011
Ik moet de schade nog opmaken in de tuin, maar ik denk dat 't meevalt, desalniettemin ga ik binnenkort even shoppen
pi_78366464
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:45 schreef kaasplankje het volgende:
Ik moet de schade nog opmaken in de tuin, maar ik denk dat 't meevalt, desalniettemin ga ik binnenkort even shoppen
Zucht Had golfer maar wat meer kaas gegeten van tuinieren. Hij wil altijd alleen maar asfalt kopen als ik roep dat er iets met de tuin moet
  dinsdag 23 februari 2010 @ 22:33:03 #136
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_78367476
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:19 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Zucht Had golfer maar wat meer kaas gegeten van tuinieren. Hij wil altijd alleen maar asfalt kopen als ik roep dat er iets met de tuin moet
haha ik zie 't voor me: "Gewoon dichtstraten die handel!"

De tuin is verder een dooie boel wat planten betreft bij mij, ik heb wel vetbollen en pinda's opgehangen, dat is wel leuk want er komt een hoop op af. Op de volkstuin had ik ook bollen en pinda's opgehangen, 7 stuks totaal, en na 2-3 dagen is bijna alles getrashed !!!

Er zitten echt veel vogels, nog meer dan hier thuis
o.a. bonte specht en vlaamse gaai, en dat terwijl 't midden in de stad is.
pi_78616251
Kijk eens wat er naar boven schiet:




Die laatste foto, wat zijn dat voor bloemen?
Life is Music
pi_78616376
Volgens mij creme kleurige crocussen?
Leuk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_78616510
quote:
Op maandag 1 maart 2010 22:55 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij creme kleurige crocussen?
Leuk!
Ja inderdaad, je heb gelijk.
Beetje jammer dat ik ze niet herkende.
Life is Music
  dinsdag 2 maart 2010 @ 08:19:18 #140
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_78623520
Ik zag tot mijn stomme verbazing bollen in de tuin liggen. Gewoon op de aarde. Geen idee waar ze vandaan komen of wat het zijn, aangezien ze voor de winter er niet lagen. Ik bedoel die dingen hebben geen pootjes, toch?
pi_78624335
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 08:19 schreef jack4ya het volgende:
Ik zag tot mijn stomme verbazing bollen in de tuin liggen. Gewoon op de aarde. Geen idee waar ze vandaan komen of wat het zijn, aangezien ze voor de winter er niet lagen. Ik bedoel die dingen hebben geen pootjes, toch?
Muizen willen wel eens aan bollen gaan knagen. Het zou dus best kunnen dat ze de bollen hebben uitgegraven.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 10:00:41 #142
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_78625426
Ieeeeuw, muizen. Daar doen we hier niet aan.
pi_79253699
Z N!!
Laten we met het goede nieuws uit onze tuin beginnen :

Winteraconieten zaaien zich langzaam uit



En dan dit (hoe heet het ook alweer, is met besjes en bloemetjes, Xebber!!!!!!!! ) is dit nog te redden? Gewoon bij laten komen? Snoeien?



Passiebloem heb ik helemaal af moeten knippen, oogde haske dood, maar in het stammetje wat over is gebleven zit nog groen (van binnen dan) dus ik heb goede hoop.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 09:34:35 #144
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_79325186
Zo te zien is het een Hypericum die moet je gewoon terug snoeien op ongeveer 15 tot 20 cm boven de grond je moet er wel op rekenen dat deze plant na een jaar of 4 vernieuwd moet worden , het blad wordt anders heel flets en lelijk. Het stekken is heel makkelijk gewoon stukje in een pot met schone potgrond steken en zakje erover heen trekken
pi_79559847
Weet iemand hier toevallig hoe de plant heet op onderstaande foto?
Deze foto is hier gemaakt op kantoor, echter weet niemand hier hoe de plant heet.

pi_79560031
Draecena
pi_79560165
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:55 schreef jack4ya het volgende:
Draecena
Wow echt snel. Dank je.
  donderdag 25 maart 2010 @ 11:48:34 #148
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_79564199
Bluezz: Hypericum.

En wat rac dus zegt: Elk jaar afsnoeien tot 15 á 20 cm. Dat kan je volgens mij met erg veel struiken doen die erg dun hout hebben.

En voor de eigenaren van een Buddleia (Vlinderstruik): Het is weer tijd om die te kortwieken tot op ooghoogte of andere gewenste hoogte om te voorkomen dat de bloemtrossen van de zomer 5 meter hoog in de lucht hangen.
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 09:55 schreef jack4ya het volgende:
Draecena
Typfoutje?

Het is een Dracaena Marginata. En een beetje misvormd als je 't mij vraagt, maar dat kan geen kwaad (tenzij hij (te veel) gaat hangen, dan even met een touwtje aan 't plafond hangen of zo).
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_79565599
Hypericum.
Ik heb het nu maar eens opgeschreven
Ik heb voorzichtig teruggesnoeid, zag wel allemaal groene uitlopertjes
pi_79571050
Ik ben zelf niet goed thuis in de plantenwereld, maar nu wil ik graag iemand een leuke plant cadeau doen. Ik ben daarvoor op zoek naar een plant voor binnen op kantoor/bureau, ik heb ongeveer de volgende vereisten bedacht:

* Niet te geurig (staat naast/op een werkplek)
* Maximaal rond de 60 cm hoog, met pot
* Het liefst een bloeiende plant
* Het moet een mooie plant zijn (maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk)
* Niet te duur (maximaal 20-25 euro)

Kunnen jullie me verder helpen? Ik ga natuurlijk zelf ook rondkijken maar ik hoop van tevoren even wat namen te verzamelen! Alvast bedankt!
pi_79571394
Lepelplant of Spathiphyllum, een echte zuurstof gever, redelijk makkelijk, weinig ziektes, en er komen leuke 'bloemen' in. Niet heel spannend maar erg dankbaar.
Houd je ook geld over voor een pot. Onderstaande maat kost je een euro of 6.
Aangezien kantoren vaak geen potten hebben en die krengen best wat kunnen kosten.



Of een orchidee? Heb ik ook, die dingen staan altijd maaaaanden bij mij. En ze floreren bij verwaarlozing...
Beetje water is vaak afdoende. Na bloei in de kliko, of voor de liefhebber om opnieuw in bloei te krijgen.

Als bloemen minder belangrijk zijn is Zamioculcas zamiifolia ook een stoere plant. Wat grover, mooi glanzend en lekker echt groen. (Je moet 'm eens zien.)

Voor mooi blad is een Calathea of Alocasia (olifantsoor) ook leuk.

Zorg gewoon voor een mooie pot. Een prachtige plant kan bedoefd lijken in een sneue pot, maar een simpele plant in een goede pot is vaak prachtig.

Oe oe (ik word te enthousiast hier) een Medinella is ook heeeel mooi. En heeeel lastig (dat kan althans)



Plaatjes komen van http://www.tuinadvies.be/

[ Bericht 20% gewijzigd door jack4ya op 25-03-2010 15:16:36 ]
pi_79573143
Hmm, die Zamioculcas zamiifolia is inderdaad leuk, misschien heeft een bloeiende plant toch niet zo'n prioriteit

Zamioculcas zamiifolia
  donderdag 25 maart 2010 @ 16:48:32 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_79575352
Sanseveria kirkii friends, schijnt alles aan te kunnen, heeft zelfs een studentenhuis overleefd.
  donderdag 25 maart 2010 @ 22:05:31 #154
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79588798
of de Clivia


Hoe harder je ze pest, des te beter ze bloeien zal
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:28:32 #155
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80420625
Dag allemaal! Het is lente

De halve tuin is kepott gevroren afgelopen winter, maar dat mag de goede moed niet drukken, natuurlijk. Dus zette ik mijn overwinteraars van de week weer buiten. Even verpot, en toen zag ik gisteren dit:



En bij een ander expemplaar hetzelfde:


Wat is hier aan de hand, en kan ik er iets aan doen?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:55:37 #156
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_80421237
te veel zon ineens, kan gebeuren, is niet heel erg
pi_80421758
Awww wat is het?
Hier loopt alles uit, groen groener groenst
Alleen dat gras Net voor het eerst gemaaid.
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:30:23 #158
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80421996
Hier lopen de vaste planten ook prachtig uit en de pruimenboom staat echt op knappen.

Het gras is noodlijdend inderdaad, na de winter.
Ik heb gewoon de tuinman besteld om alles weer groen te toveren.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:30:46 #159
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80422007
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 15:55 schreef rac het volgende:
te veel zon ineens, kan gebeuren, is niet heel erg
O gelukkig. Dan geef ik ze nog niet op!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80423029
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:30 schreef Duderella het volgende:
Hier lopen de vaste planten ook prachtig uit en de pruimenboom staat echt op knappen.

Het gras is noodlijdend inderdaad, na de winter.
Ik heb gewoon de tuinman besteld om alles weer groen te toveren.
Stuur maar langs als ie klaar is dan
  zaterdag 17 april 2010 @ 17:34:59 #161
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80423534
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 17:14 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Stuur maar langs als ie klaar is dan
De TiTuinTovenaar komt volgende week langs om zijn * magic* te doen. Ik ben benieuwd! (Volgens hem is ons gazonnetje niet kepott gevroren, maar 'strijdbaarder gemaakt voor de toekomst'. Als ik ooit depressief ben, bel ik hem. )
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80423723
  zaterdag 17 april 2010 @ 19:12:04 #163
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80426068
Bij mij staat ook alles lekker te spruiten, mooi om te zien hoe alles zijn kopje weer opsteekt. Vorige week drie kersenbloesems gekocht voor in mn volkstuin, halfstam & cultivar "Spring Glow", en ook een japanse esdoorn die ik niet kon laten staan, ach ja hij was toch maar 10 Euro

Het gras in de volkstuin ziet er ook beroerd uit maja, ik zal het binnenkort even verticuleren, bemesten en wat inzaaien en dan komt het wel weer goed.
  zaterdag 17 april 2010 @ 19:20:05 #164
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80426298
Speaking of... Ik heb al drie weken kersenbloesemtakken op water staan. Komt dan ooit nog uit? * Ongeduldig met vingers op tafelblad trommelt *
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 17 april 2010 @ 19:29:24 #165
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80426572
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 19:20 schreef Duderella het volgende:
Speaking of... Ik heb al drie weken kersenbloesemtakken op water staan. Komt dan ooit nog uit? * Ongeduldig met vingers op tafelblad trommelt *
Als ze al 3 weken in huis staan vrees ik van niet. Met die warmte in huis had dat allang moeten bloeien als je 't mij vraagt
pi_80452713
Ik had ze ook ruim 2 weken en maar weer weggemieterd in de groenbak.
Graftakken
  zondag 18 april 2010 @ 20:24:34 #167
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80456976
En zo kwam Splinter door de winter




[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 18-04-2010 20:32:33 ]
pi_80650035
Ja Leuk !
Het tuintopic leeft nog.
Ik ben het topic een tijdje uit het oog verloren.

Dit voorjaar ook weer druk met restauratie en inventarisatie.

Die emmer met foto's is iedere keer veranderd met opties.
Vandaar dat de foto's een beetje vaag zijn uitgevallen.
En de camera is op sterven na....

Affijn:
De jonge beukenhaag is van de buren en de smalle border ervoor van mij/ons:
vol met blauwe druiven - een knalroze bodembedekker die heeft overleefd - dieppaarse tulpen - en 2 witte groot uitgevallen lelietjes ?



Op advies van de tuinmeneer is 3 weken geleden onkruiddooier gestrooid.
Vandaag heeft mn. AnneX zich de blaren gewerkt aan het verticuteren van mos en onkruid.
De grasmatten zijn in 2003 gelegd.
Door schaduw van de boom van de buren x 2 wordt het alsmaar slechter.
Morgen schaduwgras zaaien .
Achterin staan links een fors teruggesnoeide Annabelle hortensia en de blauwe hibiscus.
Op de laatste verheug ik mij weer: rijkelijke bloei tot einde spetember.
( en de schuur van de buren uit beeld) .


Op de twee volgende foto's zijn de restanten magnolia Margaret Hunt (rose) tóch weer aan de groei gegaan ! En ik ben errug benieuwd wat het brengen gaat.
Ook al eens een jaartje luis meegemaakt.





De tweede Annabelle óok fors teruggesnoeid en het hart uitgeruimd, een paar weken terug al.



En dit is mijn folly van dit jaar !
Een uv- en waterbestendige canvas van 5 euro bij de Action : uitzicht over de lavendelvelden.
Het hangt op ooghoogte als we op het terras zitten.



Het is weer afwachten hoe het er allemaal gaat uitzien; zeker na zo'n lange koude winter.
Dan ga ik eens even op pagina 1 beginnen met teruglezen van het topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 23-04-2010 22:29:45 ]
pi_80654777
Goed bezig AnneX
Dat gras is echt een vak apart hoor, wij moeten ook weer aan het verticuteren en de hele bende

Zo'n canvas ding lijkt mij ook erg leuk en dan voor op onze oude verweerde tuindeur. Mss iets van een mediterraan inkijkje of zo We hebben alleen geen Action in de buurt helaas.
  zaterdag 24 april 2010 @ 01:55:10 #170
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80659178
O misschien ga ik ook wel zo'n weerbestendig kiekje kopen voor aan de muur op het terras. Ik vind het echter héél stom en héél leuk tegelijk.

Herkennen jullie dat?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80659474
Ja.
Dus.
En.

Collegadin die ik hoog heb zitten qua styling, tuin etc etc heeft er ook eentje gekocht & gaat hem morgen ophangen.
  zaterdag 24 april 2010 @ 02:29:01 #172
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80659627
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 02:14 schreef Bluezz het volgende:
Ja.
Dus.
En.

Collegadin die ik hoog heb zitten qua styling, tuin etc etc heeft er ook eentje gekocht & gaat hem morgen ophangen.
Dan ga ik het, verdórie,ook gewoon doen!

Maar ik zou het dan wel leuk vinden om een eigen foto op te hangen. Eens kijken of ze dat ergens weerbestendig zouden kunnen afdrukken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Duderella op 24-04-2010 02:36:46 ]
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:00:23 #173
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_80661108
Hij is alleen heel klein?

Ik ga vandaag even de plantjesmarkt bij een bekende bouwmarkt plunderen.
pi_80669322
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 02:29 schreef Duderella het volgende:

Dan ga ik het, verdórie,ook gewoon doen!

Maar ik zou het dan wel leuk vinden om een eigen foto op te hangen. Eens kijken of ze dat ergens weerbestendig zouden kunnen afdrukken.
Ja, het moet dan wel op plastiek of zoiets. En eigen foto is natuurlijk het kekst
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:11:54 #175
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_80669340
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 09:00 schreef jack4ya het volgende:
Hij is alleen heel klein?

Ik ga vandaag even de plantjesmarkt bij een bekende bouwmarkt plunderen.
Ik zou voor wat beters gaan
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:18:09 #176
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_80669428
Ik vrees dat mijn passieflora de winter niet overleefd heeft.
De grote hibiscus en de vlinderstruik hebben we er uit gehaald, de katten konden er prima door ontsnappen dus dat was snel gebeurd. Van die hibiscus heb ik nog wel stekjes, die mogen er binnenkort wel in. Duurt jaren voor het weer ze groot is dat de katten erin kunnen klimmen. Zal hem meer moeten snoeien.

Maar de tuin is weer leuk! Zeker met dit weer.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_80686641
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 23:22 schreef Bluezz het volgende:
Goed bezig AnneX
Dat gras is echt een vak apart hoor, wij moeten ook weer aan het verticuteren en de hele bende

Zo'n canvas ding lijkt mij ook erg leuk en dan voor op onze oude verweerde tuindeur. Mss iets van een mediterraan inkijkje of zo We hebben alleen geen Action in de buurt helaas.
Géén Action in de buurt ? Jammer.
Bij een Tuincentrum hier had ik ze ook al gezien: uitvergrote bloemen en zo én duurder.
Voor een geintje was dit betaalbaar ( en een mevrouw erbij die zei dat het bij haar al 2 jaar goed ging.

Einde van de middag dus het (restant)gras aangepakt: 2 grote zakken potaarde verdeeld; de grond natgemaakt - het heeft al lang niet geregend !
Toen de doos schaduwgraszaad verdeeld; lichtjes doorgeharkt en in een leuk dansje aangestampt bij gebrek aan een wals.

En ik had 's avonds al spierpijn !
Nu 6 weken afwachten of tot het 2 kontjes hoog is.


[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 25-04-2010 05:32:07 ]
pi_80691588
quote:
Op zondag 25 april 2010 05:19 schreef AnneX het volgende:


Géén Action in de buurt ? Jammer.
Bij een Tuincentrum hier had ik ze ook al gezien: uitvergrote bloemen en zo én duurder.
Voor een geintje was dit betaalbaar ( en een mevrouw erbij die zei dat het bij haar al 2 jaar goed ging.

Einde van de middag dus het (restant)gras aangepakt: 2 grote zakken potaarde verdeeld; de grond natgemaakt - het heeft al lang niet geregend !
Toen de doos schaduwgraszaad verdeeld; lichtjes doorgeharkt en in een leuk dansje aangestampt bij gebrek aan een wals.

En ik had 's avonds al spierpijn !
Nu 6 weken afwachten of tot het 2 kontjes hoog is.
[ afbeelding ]
Goed bezig, gaat vast lukken. Wij stampen het nooit aan eigenlijk

Action in de buurt gevonden, op slechts 6km. Toch een leuk fietsritje in mijn komende vak. week
pi_80694676
Liever stampen / pletten etc. dan vertikuteren, dacht ik ondertussen.
"gelukkig" gaat het vanavond regenen, want in de chaos van schuur-opruimen ben ik de broes kwijt.

Dat is een leuk fietstochtje voor 15 min heen en terug.
Dan zou ik een windstille dag nemen - aan de kust ?
Want je hebt wel een windvanger bij je ! óf een grote fietstas.
pi_80697306
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:44 schreef AnneX het volgende:
Liever stampen / pletten etc. dan vertikuteren, dacht ik ondertussen.
"gelukkig" gaat het vanavond regenen, want in de chaos van schuur-opruimen ben ik de broes kwijt.

Dat is een leuk fietstochtje voor 15 min heen en terug.
Dan zou ik een windstille dag nemen - aan de kust ?
Want je hebt wel een windvanger bij je ! óf een grote fietstas.
Nee, niet aan de kust en ik heb een gróte fietstas
  zondag 25 april 2010 @ 17:36:36 #181
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_80699233
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:44 schreef AnneX het volgende:
Liever stampen / pletten etc. dan vertikuteren, dacht ik ondertussen.
"gelukkig" gaat het vanavond regenen, want in de chaos van schuur-opruimen ben ik de broes kwijt.

Dat is een leuk fietstochtje voor 15 min heen en terug.
Dan zou ik een windstille dag nemen - aan de kust ?
Want je hebt wel een windvanger bij je ! óf een grote fietstas.
Ja fijn, dat wordt de vuurkorf weer binnen zetten. Staat al uren buiten in afwachting van de schemering.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_80702606
Wie weet wat voor een boom hier tussen de opritten staat ?
Kaas? Xebber?



  zondag 25 april 2010 @ 22:44:51 #183
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80712346
is ´t een es?
  zondag 25 april 2010 @ 23:03:51 #184
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80713326
De bloesem valt al weer uit. Wat is dat toch altijd kort genieten.

Verder gaat alles hier als een speer! De blauwe regen komt prachtig uit. Vorig jaar geplant. Toen heeft hij alleen gegroeid. Volgens de tuinman kan hij dit jaar wel eens voor het eerst gaan bloeien. Zó prachtig!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80714149
quote:
Op zondag 25 april 2010 22:44 schreef kaasplankje het volgende:
is ´t een es?
Ik zoek ffies op Es
Nee, bij nader inzien
kan het hem niet zijn. Ik herken de bokkenpoten niet in de winter. Of ik moet beter opletten


Bloesem is prachtig en kort ja
Bl. regen is giftig he, dus pas op met de poetekes, al zullen die er niet van eten

[ Bericht 14% gewijzigd door Blues op 25-04-2010 23:36:21 ]
  maandag 26 april 2010 @ 21:15:26 #186
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80742399
De magnolia's staan anders al best lang te bloeien door het rustige weer De sierkersen gaan wel hard, maar dat is altijd zo
  maandag 26 april 2010 @ 21:29:59 #187
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80743084
quote:
Op zondag 25 april 2010 23:26 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik zoek ffies op Es
Nee, bij nader inzien
kan het hem niet zijn. Ik herken de bokkenpoten niet in de winter. Of ik moet beter opletten


Bloesem is prachtig en kort ja
Bl. regen is giftig he, dus pas op met de poetekes, al zullen die er niet van eten
Ik onthou 'm even voor als de Franse draken lastig zijn.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80743349
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:29 schreef Duderella het volgende:

[..]

Ik onthou 'm even voor als de Franse draken lastig zijn.
Dan is hij uitgebloeid en ze eten vast geen 'glycine'........
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 26 april 2010 @ 22:12:59 #189
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_80745211
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:35 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Dan is hij uitgebloeid en ze eten vast geen 'glycine'........
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vries wat in. Dat kan prima op een broodje pindakaas.

Dank voor de vertaling!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_80745575
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:12 schreef Duderella het volgende:

[..]

Ik vries wat in. Dat kan prima op een broodje pindakaas.

Dank voor de vertaling!
Wat brandewijn werkt ook vast goed en minder definitief......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_80748086


Dude
pi_80748451
Bluezz, met meer blad en een detail foto wordt je boom vast herkend!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_80752756
quote:
Op maandag 26 april 2010 23:08 schreef krakkemieke het volgende:
Bluezz, met meer blad en een detail foto wordt je boom vast herkend!
Ja, dat bedacht ik me ook toen ik nog eens goed naar die takuiteindes keek.
Gek is dat, hij staat hier al jaren en hij intrigeert me mateloos. We hebben zelfs dingen voor het keukenraam verwijderd om de aandacht op het 'buiten' te vestigen en dan vooral o.a. deze boom
  dinsdag 27 april 2010 @ 14:15:54 #194
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80766090
Hoi . Weet iemand hoe/wanneer je de zaailingen van vingerhoedskruid en karpatenklokjes het beste kunt verspenen?
KuikenGuppy
pi_80788983
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:15 schreef Burdie het volgende:
Hoi . Weet iemand hoe/wanneer je de zaailingen van vingerhoedskruid en karpatenklokjes het beste kunt verspenen?
Hier vind je vast wel wat van je gading: http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Ik zou ze overigens verspenen als ze minimaal de twee eerste echte blaadjes hebben en misschien moet je bij het Karpatenklokje nog wel voorzichtiger zijn. Ik spoel ook wel eens voorzichtig de grond weg bij de wortels, zodat ze makkelijker kunnen worden losgehaald. Pas dan wel op met zonneschijn, want daar houden de wortels niet van!
  woensdag 28 april 2010 @ 12:56:17 #196
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80801558
Bedankt, ik kijk even op die site! De zaailingen zijn echt nog mini, 2 mm ofzo. Misschien moet ik ze anders maar uitdunnen en wachten tot ze groter zijn. Wanneer kunnen ze eigenlijk de tuin in?
KuikenGuppy
pi_80803262
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:56 schreef Burdie het volgende:
Bedankt, ik kijk even op die site! De zaailingen zijn echt nog mini, 2 mm ofzo. Misschien moet ik ze anders maar uitdunnen en wachten tot ze groter zijn. Wanneer kunnen ze eigenlijk de tuin in?
Als ze zo klein zijn, dan moet je ze zeker nog even laten groeien. Uitdunnen kun je eventueel doen, al vraag ik me af of je nu al kunt zien wat de zwakke en wat de sterke plantjes zijn. Je kunt ze nu in ieder geval al buiten zetten als ze nog niet buiten staan, maar zet ze niet in de volle zon en bescherm ze tegen eventuele nachtvorst. Als je merkt dat de verspeende plantjes goed zijn aangeslagen, kun je ze in de tuin planten.

Op dezelfde site staat ook iets over afharden, lees dat ook nog maar even.
  woensdag 28 april 2010 @ 14:06:43 #198
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_80803894
Ik heb de site inmiddels bekeken, erg handig en veel tips! Nogmaals dank!

Ik ga vanaf volgende week denk ik voorzichtig aan de grotere scheuten afharden en dan kunnen ze na de ijsheiligen meteen de tuin in .
KuikenGuppy
pi_80848844
Ik heb weer een ondefinieerbaar iets in mijn tuintje. Lijkt op een onkruid of vetplantje. Paar lobbige ronde bladeren, maar hetgeen echt super opvallend is: rondom de steel zit halverwege een ronde krans van 1 enkel blad (denk ik). Het plantje is ca 10cm hoog. Wat ís dit!?

Determineren lukt niet aangezien er geen optie is voor een dergelijk blaadje.




[ Bericht 20% gewijzigd door jack4ya op 29-04-2010 17:32:11 ]
  donderdag 29 april 2010 @ 21:03:18 #200
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_80855673
't is wel een lief plantje, ik weet 't niet uit mn hoofd hoe dat heet.

Is 't niet zo'n inheems oeverplantje of iets dergelijks?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')