In een keer goedquote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je zou zelfs kunnen argumenteren dat een sneldienst duurder zou moeten zijn dan die langzame meuk over dezelfde afstand. Zoals de NS voor de hispeed rotterdam/amsterdam verbinding ook een hoger bedrag vraagt. Hoe willen ze dat trouwens gaan afrekenen met de ov_chip kaart, gaan we een speciale hispeed in en uit check paal krijgen op een NS station om het voor de reizigers nog moeilijker te maken.
Gevolg zal zijn dat sneldiensten niet meer rendabel zijn en er uitgaan. Gewone lijndiensten leveren immers het meeste op. Ook iets wat ik jaren geleden al beweerde.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik heb dat ook al eerder gezegd, mensen die de pech hebben geen gebruik te kunnen maken van de sneldienst bv, omdat ze tever van de halte wonen, betalen gewoon 2 tot 3x zoveel straks voor het OV
Van RIdderkerk naar Rotterdam ben je met de sneldienst 0.86 cent kwijt
Met de gwone lijndienst 2,44 !!!
Voor hemelsbreed dezelfde afstand
Heel erg raar natuurlijk, want je zou zeggen dat het niet uitmaakt als je vanaf heztelfde punt vertrekt en bij het zelfde punt uitstapt.
Daar heb je vrees ik inderdaad gelijk in, bij de metro zie je dat ook al. Zogenaamde storingen en vertragingen zijn schering en inslsg. En dat levert veel geld op dmv extra opstaptarieven die maar 35 min geldig zijn.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Gevolg zal zijn dat sneldiensten niet meer rendabel zijn en er uitgaan. Gewone lijndiensten leveren immers het meeste op. Ook iets wat ik jaren geleden al beweerde.
Snelheid zal er nooit meer toe doen, enkel de afstand. Openbaarvervoersmaatschappijen hebben geen enkel belang meer bij snelheid en zullen juist op zoek gaan naar langere routes. Ja, de reiziger heeft belang bij snelheid, maar het belang van de reiziger is nou juist iets wat vanaf dag één op het allerallerlaatste plan heeft gestaan bij de invoering van dat OV-chipkreng.
Gewoon achter iemand anders aanlopen en als je controle krijgt je geblokkeerde kaart tonen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 12:15 schreef Q. het volgende:
Okee, ik was gisteren bij het RET kantoor op Rotterdam Centraal met mijn geblokkeerde persoonlijke chipkaart, waar ik 7,50 voor heb betaald, 10 euro tegoed op heb gezet en 1x een retourtje R'dam Centraal - Leuevehaven mee heb gemaakt met de metro. Keurig in- en uitgechecked. Daarna was hij dus geblokkeerd. Blijk ik TIEN EURO te moeten betalen om dat ding te laten deblokkeren! IK HEB NIETS FOUT GEDAAN! Godverdomme, wat een kutsysteem is het toch ook. Ik heb tegen die gast gezegd dat hij die kutkaart in zn reet kon steken.
Daarna heb ik de metro genomen met mijn anonieme chipkaart
Daarom zou ik juist gewoon met die geblokkeerde kaart reizen. Dan kan je je geld gewoon terughalen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef Q. het volgende:
Ik ben echt niet te beroerd om te betalen maar waarom moet ik 10 euro ('administratiekosten') betalen voor iets waar ik geen fuck aan kan doen? Ik ga het binnenkort maar eens bij het GVB proberen, kijken of die hem kostenloos willen ontgrendelen. Zit ook nog 9 euro reistegoed op dat ding.
quote:
Miljoenen aan vergeetgeld door OV-chipkaart
AMSTERDAM - Bij meer dan één op de 25 ritjes met de OV-chipkaart in de Rotterdamse tram of bus vergeet iemand uit te checken. Als dit overal zo is, kunnen de vervoersbedrijven een bedrag van veertig miljoen aan 'vergeetgeld' tegemoet zien.
Het gaat dan om reizigers met een oplaadbare chipkaart. Dat betekent dat na aftrek van de ritprijs het 'vergeetgeld' per rit zo'n 2 tot 2,50 euro bedraagt.
Volgens de Rotterdamse vervoerder RET wordt er niets aan de boetes verdiend. "Reizigers kunnen namelijk hun geld de eerste jaren terugvragen, omdat het systeem nog nieuw is. Daarna stoppen we er wel mee trouwens. Dan zijn de mensen hopelijk gewend", aldus een woordvoerder in De Pers.
Reizigers kunnen via internet, formulieren of een zogenoemde servicewinkel hun geld na een vergissing terugvragen. Tweederde van de reizigers doet dat echter niet omdat ze dat te veel moeite vinden of omdat ze niet weten dat het kan.
Het slaat ook nergens op. Waarom werd ie in hemelsnaam geblokkeerd?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef Q. het volgende:
Ik ben echt niet te beroerd om te betalen maar waarom moet ik 10 euro ('administratiekosten') betalen voor iets waar ik geen fuck aan kan doen? Ik ga het binnenkort maar eens bij het GVB proberen, kijken of die hem kostenloos willen ontgrendelen. Zit ook nog 9 euro reistegoed op dat ding.
Ik kom die vent al bijna niet verstaan dus ik heb het maar niet verder gevraagd.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:53 schreef Natalie het volgende:
[..]
Het slaat ook nergens op. Waarom werd ie in hemelsnaam geblokkeerd?
Hadden ze daar nog een verklaring voor bij RET?
Handig als je door de metropoortjes wil.quote:Op zondag 11 oktober 2009 19:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Daarom zou ik juist gewoon met die geblokkeerde kaart reizen. Dan kan je je geld gewoon terughalen.
"Ja meneer ik checkte gewoon in hoor"
gewoon achter iemand aanlopenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:01 schreef Q. het volgende:
[..]
Handig als je door de metropoortjes wil..
in London wordt er toch nog steeds 100 miljoen verdiend ofzo per jaar aan mensen die vergeten uit te checken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)etgeld__.html?p=30,1
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)e_NS_niet_waterdichtquote:OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht
Rotterdam, 22 okt. Het betaalsysteem met de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen is niet waterdicht. Op retourtrajecten is eenvoudig onder het NS-tarief te reizen, zonder daadwerkelijk zwart te rijden.
NS maakte begin deze maand treinreizen mogelijk met een niet- persoonlijke (anonieme) OV-chipkaart. Wie twee van die kaarten heeft, kan het betaalsysteem misleiden. NS gaat ervan uit dat reizigers met chipkaart inchecken op het station van vertrek, en uitchecken op het station van aankomst. Wie dan niet uitcheckt, maakt zich een goedkope terugreis mogelijk. Feitelijk is hier sprake van oplichting, ook al kan een conducteur dat delict niet vaststellen.
Voorbeeld
Een voorbeeld, op het traject Rotterdam-Amsterdam-Rotterdam. De reiziger checkt met pas A in op Rotterdam Centraal. In Amsterdam checkt hij niet uit. Gaat hij op dezelfde dag terug, dan checkt hij op Amsterdam CS in met pas B. Opnieuw heeft de reiziger dan een geldig vervoerbewijs. Hij stapt uit op het station vóór Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum. Daar checkt hij beide passen uit.
Het traject Amsterdam-Schiedam kost, tweede klasse, met een OV-chipkaart, 12 euro. Kaart A heeft enkel de reis Rotterdam- Schiedam geregistreerd: 1,80 euro. Op station Schiedam moet de reiziger drie minuten wachten om opnieuw in te kunnen checken met een van beide kaarten. Hij stapt in de volgende trein (of metro) naar Rotterdam, en betaalt nogmaals 1,80. Zo betaalt de reiziger slechts 15,60 euro, in plaats van de 24,70 euro die het traditioneel retourtje kost. De winst is 9,10 euro, de tussenstop kost nog geen vijf minuten.
In- en uitchecken
Een deel van de NS-stations wordt voorzien van poortjes, waardoor in- en uitchecken straks niet meer te ontlopen is. Ze worden al geïnstalleerd, maar het zal nog enkele jaren duren voordat ze operationeel zijn. Het merendeel van de stations krijgt echter dezelfde paars-witte incheckzuilen die nu worden gebruikt.
je kan ook met contant geld opladenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 20:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Die anonieme kaart is natuurlijk ook niet echt anoniem. Een keertje je kaart opladen en er is een rekening - en dus naam - aan gekoppeld.
Zijn er eigenlijk nog voordelen over gebleven?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 20:13 schreef korting het volgende:
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)e_NS_niet_waterdicht
Er zijn nooit voordelen geweest voor de reiziger. Ja, op papier, toen er iemand op het idee kwam om een chipkaart in te voeren die voordelen zou moeten bieden, maar in het uiteindelijke plan zijn de vervoersbedrijven alleen nog maar aan zichzelf gaan denken. Was ook een achterlijk idee om dit te laten regelen door een stel monopolisten en niet door een onafhankelijke instantie.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk nog voordelen over gebleven?
het was uberhaupt al niet mogelijk om overal poortjes neer te zettenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Er zijn nooit voordelen geweest voor de reiziger. Ja, op papier, toen er iemand op het idee kwam om een chipkaart in te voeren die voordelen zou moeten bieden, maar in het uiteindelijke plan zijn de vervoersbedrijven alleen nog maar aan zichzelf gaan denken. Was ook een achterlijk idee om dit te laten regelen door een stel monopolisten en niet door een onafhankelijke instantie.
En zelfs de voordelen voor de bedrijven zijn dus soms een wassen neus, maar dat was al bekend sinds het moment dat er besloten werd niet overal poortjes neer te zetten.
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt en daar langer dan een uur over doet, dan wordt er 20 euro van je kaart afgeschreven. Daarom moet je een tussenstop maken op het een na laatste station.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:40 schreef Bowlingbal het volgende:
Leuke afbeelding, maar, waarom halverwege uitstappen?
Als je met 2 anonieme kaarten op pad gaat, je checkt de eerste in, op de terugreis check je de ander in en bij je vertrekpunt check je ze allebei uit, dan ben je er toch ook? Dan heeft de eerste kaart administratief niet gereisd, en de 2e kaart een enkeltje.
Je maakt een grapje hè?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:30 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt en daar langer dan een uur over doet, dan wordt er 20 euro van je kaart afgeschreven. Daarom moet je een tussenstop maken op het een na laatste station.
Uh, nee.quote:
quote:Als u na inchecken besluit de trein toch niet te nemen en u checkt binnen 60 minuten uit, dan wordt het volledige instaptarief teruggestort op uw OV-chipkaart. Na 60 minuten wordt het instaptarief niet meer teruggestort.
Dat wordt leuk als Utrecht CS weer eens plat ligt en je na 75 minuten maar besluit naar huis te gaan, of de dan pas ingezette bus wil pakken.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 00:45 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Uh, nee.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ie-inzicht/reisregel
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |