abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73443635
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 21:17 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

En dan vraag ik me weer af of het ook goed wordt herberekend
Bij mij niet, bij reizen vanaf schiedam centrum naar alexander rekenen ze vanaf blaak ipv een zone en paar stations verder.
pi_73455229
Uhm, ja, even een onwetend vraagje waar ik vanmorgen opeens mee werd geconfronteerd toen ik in de tram stapte: moet je met je studenten-OV nou ook scannen bij zo'n apparaat, of niet ? Ik bedoel, het is toch al gratis reizen, dus waarom zou je dan nog moeten scannen?

EDIT: en 1 pagina terug het antwoord al gevonden... . Blijft vaag dat je sowieso moet scannen, want waarom zouden de controleurs moeten kunnen zien waar je heen gaat?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 13:59:55 #153
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_73456157
Ik zag die poorten staan bij Eindhoven, maar ze waren buiteen gebruik.
Als je nou ergens ingestapt was en je wil uitklokken op Eindhoven... en die krengen doen 't niet.... ben je mooi de lul!
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_73456228
Wat ik me af zat te vragen... in de trein kan de conducteur straks sowieso niet meer zien waar je heen gaat, alleen of je bent ingecheckt of niet. Maakt het dan ook niet meer uit via welke route je gaat? Als ik bijvoorbeeld van Leiden naar Den Haag ga kan ik dan zonder extra kosten via Utrecht reizen? Of controleert het systeem ook of er een realistische tijdsduur zit tussen in- en uitchecken.
pi_73457904
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Tourniquet het volgende:
Wat ik me af zat te vragen... in de trein kan de conducteur straks sowieso niet meer zien waar je heen gaat, alleen of je bent ingecheckt of niet. Maakt het dan ook niet meer uit via welke route je gaat? Als ik bijvoorbeeld van Leiden naar Den Haag ga kan ik dan zonder extra kosten via Utrecht reizen? Of controleert het systeem ook of er een realistische tijdsduur zit tussen in- en uitchecken.
Dat vroeg ik me ook al af. Als het systeem echt goed voor de consument werkt zou het dan door de langere reistijd gewoon ervan uit moeten gaan dat je vertraging had en meteen minder reiskosten eraf halen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 15:59:53 #156
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73459670
Mijn vrouw is laatst vanaf een vriendin van haar in Amsterdam met de bus naar Amstel gereden, gebruik makende van haar OV-chipkaart. Daar stapte ze over op de trein naar Utrecht Centraal (waarvoor ze nog een gewoon papieren kaartje had), en vanaf daar weer op de bus naar huis. Toen ze haar kaart in de bus in Utrecht scande, gaf het apparaat aan: "overstap OK".

Klein voordeeltje dus, want vroeger kon dit niet. Dan moest je buiten je buszone weer gewoon een basisstrip stempelen.
batman!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:01:17 #157
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_73459712
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:33 schreef Roeni3 het volgende:
Blijft vaag dat je sowieso moet scannen, want waarom zouden de controleurs moeten kunnen zien waar je heen gaat?
Het is inderdaad vaag en het blijft de vraag of dit ook wettelijk is toegestaan. Het is namelijk niet noodzakelijk om deze informatie te verzamelen en die noodzakelijkheid is wel een voorwaarde om informatie te verzamelen (en op te slaan).
batman!
pi_73462909
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:01 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Het is inderdaad vaag en het blijft de vraag of dit ook wettelijk is toegestaan. Het is namelijk niet noodzakelijk om deze informatie te verzamelen en die noodzakelijkheid is wel een voorwaarde om informatie te verzamelen (en op te slaan).
Gewoon makkelijk doen, alleen in de Rotterdamse metro en Amsterdamse metro MOET je scannen.
In de bus, tram en trein is de kaart niet verplicht, dus scannen ook niet , in geval van geldig reismiddel uiteraard
pi_73462975
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Tourniquet het volgende:
Wat ik me af zat te vragen... in de trein kan de conducteur straks sowieso niet meer zien waar je heen gaat, alleen of je bent ingecheckt of niet. Maakt het dan ook niet meer uit via welke route je gaat? Als ik bijvoorbeeld van Leiden naar Den Haag ga kan ik dan zonder extra kosten via Utrecht reizen? Of controleert het systeem ook of er een realistische tijdsduur zit tussen in- en uitchecken.
nee je maakt dan wel extra kosten want als je uitstap moet je dus uitchecken OOK in geval van een overstap.

En ja, er is een maximale reistijd met de OV chipkaart, in Amsterdamse OV 2 uur, dat staat in de voorwaarden. In Rotterdam overigens maar 30 min.

Wat dat bij NS zal zijn is niet bekend.
pi_73463006
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:33 schreef Roeni3 het volgende:
Uhm, ja, even een onwetend vraagje waar ik vanmorgen opeens mee werd geconfronteerd toen ik in de tram stapte: moet je met je studenten-OV nou ook scannen bij zo'n apparaat, of niet ? Ik bedoel, het is toch al gratis reizen, dus waarom zou je dan nog moeten scannen?

EDIT: en 1 pagina terug het antwoord al gevonden... . Blijft vaag dat je sowieso moet scannen, want waarom zouden de controleurs moeten kunnen zien waar je heen gaat?
Je moet scannen omdat ze anders niet achteraf kunnen zien waar je geweest bent , leuk he

Is echt zo
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:46:30 #161
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_73464349
Ik zag de apparaatjes ook opduiken bij 't station bij m'n huis. Geen moeilijk gedoe met poortjes, maar gewoon van die palen. Ze schijnen 't ook al te doen.

In de metro, tram en bus gebruik ik hem al sinds het mogelijk is
(Un)masking for the greater good.
pi_73465668
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee je maakt dan wel extra kosten want als je uitstap moet je dus uitchecken OOK in geval van een overstap.

En ja, er is een maximale reistijd met de OV chipkaart, in Amsterdamse OV 2 uur, dat staat in de voorwaarden. In Rotterdam overigens maar 30 min.

Wat dat bij NS zal zijn is niet bekend.
Bij overstap met de trein hoeft dat niet, alleen als je overstapt op een ander vervoermiddel.

"Alleen als u van de ene trein naar de andere trein overstapt, hoeft u niet uit en in te checken."
bron

Maar ze zullen wel met een maximale reistijd werken ja. Al kan die in het geval van een storing flink oplopen bij de NS.
pi_73466787
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:23 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Bij overstap met de trein hoeft dat niet, alleen als je overstapt op een ander vervoermiddel.

"Alleen als u van de ene trein naar de andere trein overstapt, hoeft u niet uit en in te checken."
bron

Maar ze zullen wel met een maximale reistijd werken ja. Al kan die in het geval van een storing flink oplopen bij de NS.
haha als dat zo is, hoef je pas uit te checken bij het eindpunt als je terug komt, kosten 0 euro.
Bovenstaande zal niet bij reizen met saldo van toepassing zijn, waarschijnlijk alleen als je een kaartje oplaad.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 20:11:15 #164
141482 Q.
JurassiQ
pi_73467367
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:23 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Bij overstap met de trein hoeft dat niet, alleen als je overstapt op een ander vervoermiddel.

"Alleen als u van de ene trein naar de andere trein overstapt, hoeft u niet uit en in te checken."
bron

Maar ze zullen wel met een maximale reistijd werken ja. Al kan die in het geval van een storing flink oplopen bij de NS.
Ze krijgen dat systeem echt never nooit waterdicht, elke oplossing heeft weer andere problemen. .
For great justice!
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:04:08 #165
80089 kres
Komt goed...
pi_73469294
TVP
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:14:16 #166
80089 kres
Komt goed...
pi_73469723
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:33 schreef Roeni3 het volgende:
Uhm, ja, even een onwetend vraagje waar ik vanmorgen opeens mee werd geconfronteerd toen ik in de tram stapte: moet je met je studenten-OV nou ook scannen bij zo'n apparaat, of niet ? Ik bedoel, het is toch al gratis reizen, dus waarom zou je dan nog moeten scannen?

EDIT: en 1 pagina terug het antwoord al gevonden... . Blijft vaag dat je sowieso moet scannen, want waarom zouden de controleurs moeten kunnen zien waar je heen gaat?
Het gaat om de statistieken... Je studentenkaart wordt door de overheid betaald.. Op deze manier kan de vervoersmaatschappij de kosten beter in beeld brengen..

Wat veel mensen vergeten dat de ov-chipkaart voor beide partijen eerlijker is.. Jij betaalt voor de exacte afstand die je hebt afgelegd en de vervoerder krijgt eerlijker zijn geld van de kaartverkoop...
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:49:56 #167
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_73471044
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:14 schreef kres het volgende:

[..]

Het gaat om de statistieken... Je studentenkaart wordt door de overheid betaald.. Op deze manier kan de vervoersmaatschappij de kosten beter in beeld brengen..

Wat veel mensen vergeten dat de ov-chipkaart voor beide partijen eerlijker is.. Jij betaalt voor de exacte afstand die je hebt afgelegd en de vervoerder krijgt eerlijker zijn geld van de kaartverkoop...
Juist, en omdat je enkel betaald voor de afstand die je aflegt worden minder gebruikte routes duurder of komen die zelfs te vervallen. Zodat er van het openbare deel van openbaar vervoer weinig meer overblijft...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:01:16 #168
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73476782
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:59 schreef Ang3l het volgende:
Ik zag die poorten staan bij Eindhoven, maar ze waren buiteen gebruik.
Als je nou ergens ingestapt was en je wil uitklokken op Eindhoven... en die krengen doen 't niet.... ben je mooi de lul!
Bovendien zijn er te weinig in- en uitklokpalen bij middelgrote en grote stations. Niet echt handig als je op het allerlaatst het station binnenstormt om je trein te halen.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:19:46 #169
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476796
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:31 schreef Stupendous76 het volgende:
Ov-reiziger beter uit met papieren kaartje Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - De verschillende treinmaatschappijen in Nederland hebben nog steeds geen goede afspraken gemaakt over de verdeling van de inkomsten van de ov-chipkaart. Treinreizigers moeten daarom bij elke overstap van bijvoorbeeld de NS naar Arriva, Connexxion of Veolia opnieuw het opstaptarief betalen. Ze zijn op deze manier duurder uit dan met een papieren kaartje.
O rly? Dat voerde ik vijf jaar geleden al aan als argument waarom de hele boel duurder zou worden. En dit blijft ook gewoon, heeft niets met afspraken te maken. Net zoals je ook het opstaptarief weer zult moet dokken als je van de metro op de regionale bus overstapt.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:23:26 #170
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476798
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:14 schreef kres het volgende:

Wat veel mensen vergeten dat de ov-chipkaart voor beide partijen eerlijker is.. Jij betaalt voor de exacte afstand die je hebt afgelegd en de vervoerder krijgt eerlijker zijn geld van de kaartverkoop...
Het zou pas eerlijk zijn voor beide partijen als de hemelsbrede afstand voor de reiziger gerekend wordt en niet alle omwegen.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:25:19 #171
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476800
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:46 schreef Natalie het volgende:
Ik zag de apparaatjes ook opduiken bij 't station bij m'n huis. Geen moeilijk gedoe met poortjes, maar gewoon van die palen. Ze schijnen 't ook al te doen.
Ook al iets dat ik eerder aandroeg. Dat het beter zou zijn tegen zwartrijden is ook geen argument als je met palen gaat werken.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:27:40 #172
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73476802
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 21:45 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Is het normaal dat ik geen account kan aanmaken op ov-chipkaart.nl? Hij blijft zeggen dat mijn gegevens niet overeenkomen, maar ze zijn toch echt goed. Ik heb ook mijn (inmiddels een half jaar) oude adres geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Ik heb een studenten-ov.
Dat heb ik ook gehad. Ik heb echt dagen lopen klooien, maar heb zoveel geprobeerd dat ik echt de oplossing niet meer weet.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 05:29:35 #173
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73476805
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 05:23 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het zou pas eerlijk zijn voor beide partijen als de hemelsbrede afstand voor de reiziger gerekend wordt en niet alle omwegen.
En de belofte dat vervoerders niets extra zullen rekenen in geval van een onvoorziene omleiding is ook een holle frase. Heb klaagbrieven gelezen van reizigers die met een plotselinge omleiding te maken kregen en 'toeslag' moesten betalen.

Is nog afwachten wat er gebeurt als een tram/bus een omleiding moet rijden die qua ritafstand korter is dan de normale route.
pi_73491958
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 05:29 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En de belofte dat vervoerders niets extra zullen rekenen in geval van een onvoorziene omleiding is ook een holle frase. Heb klaagbrieven gelezen van reizigers die met een plotselinge omleiding te maken kregen en 'toeslag' moesten betalen.

Is nog afwachten wat er gebeurt als een tram/bus een omleiding moet rijden die qua ritafstand korter is dan de normale route.
Ik heb dat ook al eerder gezegd, mensen die de pech hebben geen gebruik te kunnen maken van de sneldienst bv, omdat ze tever van de halte wonen, betalen gewoon 2 tot 3x zoveel straks voor het OV

Van RIdderkerk naar Rotterdam ben je met de sneldienst 0.86 cent kwijt
Met de gwone lijndienst 2,44 !!!

Voor hemelsbreed dezelfde afstand

Heel erg raar natuurlijk, want je zou zeggen dat het niet uitmaakt als je vanaf heztelfde punt vertrekt en bij het zelfde punt uitstapt.
pi_73492115
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:09 schreef macca728 het volgende:


Heel erg raar natuurlijk, want je zou zeggen dat het niet uitmaakt als je vanaf heztelfde punt vertrekt en bij het zelfde punt uitstapt.
Je zou zelfs kunnen argumenteren dat een sneldienst duurder zou moeten zijn dan die langzame meuk over dezelfde afstand. Zoals de NS voor de hispeed rotterdam/amsterdam verbinding ook een hoger bedrag vraagt. Hoe willen ze dat trouwens gaan afrekenen met de ov_chip kaart, gaan we een speciale hispeed in en uit check paal krijgen op een NS station om het voor de reizigers nog moeilijker te maken.
pi_73492490
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je zou zelfs kunnen argumenteren dat een sneldienst duurder zou moeten zijn dan die langzame meuk over dezelfde afstand. Zoals de NS voor de hispeed rotterdam/amsterdam verbinding ook een hoger bedrag vraagt. Hoe willen ze dat trouwens gaan afrekenen met de ov_chip kaart, gaan we een speciale hispeed in en uit check paal krijgen op een NS station om het voor de reizigers nog moeilijker te maken.
In een keer goed
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:31:45 #177
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73492688
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik heb dat ook al eerder gezegd, mensen die de pech hebben geen gebruik te kunnen maken van de sneldienst bv, omdat ze tever van de halte wonen, betalen gewoon 2 tot 3x zoveel straks voor het OV

Van RIdderkerk naar Rotterdam ben je met de sneldienst 0.86 cent kwijt
Met de gwone lijndienst 2,44 !!!

Voor hemelsbreed dezelfde afstand

Heel erg raar natuurlijk, want je zou zeggen dat het niet uitmaakt als je vanaf heztelfde punt vertrekt en bij het zelfde punt uitstapt.
Gevolg zal zijn dat sneldiensten niet meer rendabel zijn en er uitgaan. Gewone lijndiensten leveren immers het meeste op. Ook iets wat ik jaren geleden al beweerde.

Snelheid zal er nooit meer toe doen, enkel de afstand. Openbaarvervoersmaatschappijen hebben geen enkel belang meer bij snelheid en zullen juist op zoek gaan naar langere routes. Ja, de reiziger heeft belang bij snelheid, maar het belang van de reiziger is nou juist iets wat vanaf dag één op het allerallerlaatste plan heeft gestaan bij de invoering van dat OV-chipkreng.
pi_73492912
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:31 schreef Zelva het volgende:

[..]

Gevolg zal zijn dat sneldiensten niet meer rendabel zijn en er uitgaan. Gewone lijndiensten leveren immers het meeste op. Ook iets wat ik jaren geleden al beweerde.

Snelheid zal er nooit meer toe doen, enkel de afstand. Openbaarvervoersmaatschappijen hebben geen enkel belang meer bij snelheid en zullen juist op zoek gaan naar langere routes. Ja, de reiziger heeft belang bij snelheid, maar het belang van de reiziger is nou juist iets wat vanaf dag één op het allerallerlaatste plan heeft gestaan bij de invoering van dat OV-chipkreng.
Daar heb je vrees ik inderdaad gelijk in, bij de metro zie je dat ook al. Zogenaamde storingen en vertragingen zijn schering en inslsg. En dat levert veel geld op dmv extra opstaptarieven die maar 35 min geldig zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 oktober 2009 @ 19:44:06 #179
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_73497316
weet iemand hoe het nu zit in Amsterdam met de transferium parkeerplaatsen? Bijvoorbeeld in de Arena kon/kan je je auto kwijt en dan voor 6,50 met de metro de stad in. Maar krijg je dan nu zo'n wegwerp chipkaart?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:15:32 #180
141482 Q.
JurassiQ
pi_73543715
Okee, ik was gisteren bij het RET kantoor op Rotterdam Centraal met mijn geblokkeerde persoonlijke chipkaart, waar ik 7,50 voor heb betaald, 10 euro tegoed op heb gezet en 1x een retourtje R'dam Centraal - Leuevehaven mee heb gemaakt met de metro. Keurig in- en uitgechecked. Daarna was hij dus geblokkeerd. Blijk ik TIEN EURO te moeten betalen om dat ding te laten deblokkeren! IK HEB NIETS FOUT GEDAAN! Godverdomme, wat een kutsysteem is het toch ook. Ik heb tegen die gast gezegd dat hij die kutkaart in zn reet kon steken.

Daarna heb ik de metro genomen met mijn anonieme chipkaart
For great justice!
pi_73547608
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 12:15 schreef Q. het volgende:
Okee, ik was gisteren bij het RET kantoor op Rotterdam Centraal met mijn geblokkeerde persoonlijke chipkaart, waar ik 7,50 voor heb betaald, 10 euro tegoed op heb gezet en 1x een retourtje R'dam Centraal - Leuevehaven mee heb gemaakt met de metro. Keurig in- en uitgechecked. Daarna was hij dus geblokkeerd. Blijk ik TIEN EURO te moeten betalen om dat ding te laten deblokkeren! IK HEB NIETS FOUT GEDAAN! Godverdomme, wat een kutsysteem is het toch ook. Ik heb tegen die gast gezegd dat hij die kutkaart in zn reet kon steken.

Daarna heb ik de metro genomen met mijn anonieme chipkaart
Gewoon achter iemand anders aanlopen en als je controle krijgt je geblokkeerde kaart tonen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:00:04 #182
141482 Q.
JurassiQ
pi_73547944
Ik ben echt niet te beroerd om te betalen maar waarom moet ik 10 euro ('administratiekosten') betalen voor iets waar ik geen fuck aan kan doen? Ik ga het binnenkort maar eens bij het GVB proberen, kijken of die hem kostenloos willen ontgrendelen. Zit ook nog 9 euro reistegoed op dat ding.
For great justice!
pi_73583748
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef Q. het volgende:
Ik ben echt niet te beroerd om te betalen maar waarom moet ik 10 euro ('administratiekosten') betalen voor iets waar ik geen fuck aan kan doen? Ik ga het binnenkort maar eens bij het GVB proberen, kijken of die hem kostenloos willen ontgrendelen. Zit ook nog 9 euro reistegoed op dat ding.
Daarom zou ik juist gewoon met die geblokkeerde kaart reizen. Dan kan je je geld gewoon terughalen.

"Ja meneer ik checkte gewoon in hoor"
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:48:05 #184
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_73982456
quote:

Miljoenen aan vergeetgeld door OV-chipkaart

AMSTERDAM - Bij meer dan één op de 25 ritjes met de OV-chipkaart in de Rotterdamse tram of bus vergeet iemand uit te checken. Als dit overal zo is, kunnen de vervoersbedrijven een bedrag van veertig miljoen aan 'vergeetgeld' tegemoet zien.

Het gaat dan om reizigers met een oplaadbare chipkaart. Dat betekent dat na aftrek van de ritprijs het 'vergeetgeld' per rit zo'n 2 tot 2,50 euro bedraagt.

Volgens de Rotterdamse vervoerder RET wordt er niets aan de boetes verdiend. "Reizigers kunnen namelijk hun geld de eerste jaren terugvragen, omdat het systeem nog nieuw is. Daarna stoppen we er wel mee trouwens. Dan zijn de mensen hopelijk gewend", aldus een woordvoerder in De Pers.

Reizigers kunnen via internet, formulieren of een zogenoemde servicewinkel hun geld na een vergissing terugvragen. Tweederde van de reizigers doet dat echter niet omdat ze dat te veel moeite vinden of omdat ze niet weten dat het kan.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:53:43 #185
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_73984857
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:00 schreef Q. het volgende:
Ik ben echt niet te beroerd om te betalen maar waarom moet ik 10 euro ('administratiekosten') betalen voor iets waar ik geen fuck aan kan doen? Ik ga het binnenkort maar eens bij het GVB proberen, kijken of die hem kostenloos willen ontgrendelen. Zit ook nog 9 euro reistegoed op dat ding.
Het slaat ook nergens op. Waarom werd ie in hemelsnaam geblokkeerd?
Hadden ze daar nog een verklaring voor bij RET?
(Un)masking for the greater good.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:01:30 #186
141482 Q.
JurassiQ
pi_73991743
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 14:53 schreef Natalie het volgende:

[..]

Het slaat ook nergens op. Waarom werd ie in hemelsnaam geblokkeerd?
Hadden ze daar nog een verklaring voor bij RET?
Ik kom die vent al bijna niet verstaan dus ik heb het maar niet verder gevraagd. . Ik ga het morgen wel even bij de GVB proberen.
For great justice!
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:01:51 #187
141482 Q.
JurassiQ
pi_73991753
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 19:29 schreef macca728 het volgende:

[..]

Daarom zou ik juist gewoon met die geblokkeerde kaart reizen. Dan kan je je geld gewoon terughalen.

"Ja meneer ik checkte gewoon in hoor"
Handig als je door de metropoortjes wil. .
For great justice!
pi_73993729
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:01 schreef Q. het volgende:

[..]

Handig als je door de metropoortjes wil. .
gewoon achter iemand aanlopen
pi_73993818
quote:
in London wordt er toch nog steeds 100 miljoen verdiend ofzo per jaar aan mensen die vergeten uit te checken.

Leuk dat de RET er mee stopt om geld terug te geven. Bij een storing van een poortje zeker ook ?
Vandaag bij Zuidplein 3 poortjes om naar buiten te gaan richting bus, 1 was afgesloten, bij een andere zat een vrouw te klooien die er niet door kan, poortje ook rood dus, de rest van de stroom door 1 poortje om uit te checken
pi_73995434
quote:
OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht

Rotterdam, 22 okt. Het betaalsysteem met de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen is niet waterdicht. Op retourtrajecten is eenvoudig onder het NS-tarief te reizen, zonder daadwerkelijk zwart te rijden.

NS maakte begin deze maand treinreizen mogelijk met een niet- persoonlijke (anonieme) OV-chipkaart. Wie twee van die kaarten heeft, kan het betaalsysteem misleiden. NS gaat ervan uit dat reizigers met chipkaart inchecken op het station van vertrek, en uitchecken op het station van aankomst. Wie dan niet uitcheckt, maakt zich een goedkope terugreis mogelijk. Feitelijk is hier sprake van oplichting, ook al kan een conducteur dat delict niet vaststellen.

Voorbeeld

Een voorbeeld, op het traject Rotterdam-Amsterdam-Rotterdam. De reiziger checkt met pas A in op Rotterdam Centraal. In Amsterdam checkt hij niet uit. Gaat hij op dezelfde dag terug, dan checkt hij op Amsterdam CS in met pas B. Opnieuw heeft de reiziger dan een geldig vervoerbewijs. Hij stapt uit op het station vóór Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum. Daar checkt hij beide passen uit.

Het traject Amsterdam-Schiedam kost, tweede klasse, met een OV-chipkaart, 12 euro. Kaart A heeft enkel de reis Rotterdam- Schiedam geregistreerd: 1,80 euro. Op station Schiedam moet de reiziger drie minuten wachten om opnieuw in te kunnen checken met een van beide kaarten. Hij stapt in de volgende trein (of metro) naar Rotterdam, en betaalt nogmaals 1,80. Zo betaalt de reiziger slechts 15,60 euro, in plaats van de 24,70 euro die het traditioneel retourtje kost. De winst is 9,10 euro, de tussenstop kost nog geen vijf minuten.

In- en uitchecken

Een deel van de NS-stations wordt voorzien van poortjes, waardoor in- en uitchecken straks niet meer te ontlopen is. Ze worden al geïnstalleerd, maar het zal nog enkele jaren duren voordat ze operationeel zijn. Het merendeel van de stations krijgt echter dezelfde paars-witte incheckzuilen die nu worden gebruikt.
Bron: http://www.nrc.nl/binnenl(...)e_NS_niet_waterdicht
  Donald Duck held vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:19:34 #191
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_73995612
Die anonieme kaart is natuurlijk ook niet echt anoniem. Een keertje je kaart opladen en er is een rekening - en dus naam - aan gekoppeld.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_73995877
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 20:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Die anonieme kaart is natuurlijk ook niet echt anoniem. Een keertje je kaart opladen en er is een rekening - en dus naam - aan gekoppeld.
je kan ook met contant geld opladen
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:44:26 #193
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_73998942
quote:
Zijn er eigenlijk nog voordelen over gebleven?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:16:09 #194
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74000254
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 21:44 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Zijn er eigenlijk nog voordelen over gebleven?
Er zijn nooit voordelen geweest voor de reiziger. Ja, op papier, toen er iemand op het idee kwam om een chipkaart in te voeren die voordelen zou moeten bieden, maar in het uiteindelijke plan zijn de vervoersbedrijven alleen nog maar aan zichzelf gaan denken. Was ook een achterlijk idee om dit te laten regelen door een stel monopolisten en niet door een onafhankelijke instantie.

En zelfs de voordelen voor de bedrijven zijn dus soms een wassen neus, maar dat was al bekend sinds het moment dat er besloten werd niet overal poortjes neer te zetten.
pi_74000719
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Er zijn nooit voordelen geweest voor de reiziger. Ja, op papier, toen er iemand op het idee kwam om een chipkaart in te voeren die voordelen zou moeten bieden, maar in het uiteindelijke plan zijn de vervoersbedrijven alleen nog maar aan zichzelf gaan denken. Was ook een achterlijk idee om dit te laten regelen door een stel monopolisten en niet door een onafhankelijke instantie.

En zelfs de voordelen voor de bedrijven zijn dus soms een wassen neus, maar dat was al bekend sinds het moment dat er besloten werd niet overal poortjes neer te zetten.
het was uberhaupt al niet mogelijk om overal poortjes neer te zetten
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:40:58 #196
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74001248
Leuke afbeelding, maar, waarom halverwege uitstappen?

Als je met 2 anonieme kaarten op pad gaat, je checkt de eerste in, op de terugreis check je de ander in en bij je vertrekpunt check je ze allebei uit, dan ben je er toch ook? Dan heeft de eerste kaart administratief niet gereisd, en de 2e kaart een enkeltje.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74002923
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 22:40 schreef Bowlingbal het volgende:
Leuke afbeelding, maar, waarom halverwege uitstappen?

Als je met 2 anonieme kaarten op pad gaat, je checkt de eerste in, op de terugreis check je de ander in en bij je vertrekpunt check je ze allebei uit, dan ben je er toch ook? Dan heeft de eerste kaart administratief niet gereisd, en de 2e kaart een enkeltje.
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt en daar langer dan een uur over doet, dan wordt er 20 euro van je kaart afgeschreven. Daarom moet je een tussenstop maken op het een na laatste station.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:32:46 #198
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74002988
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:30 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt en daar langer dan een uur over doet, dan wordt er 20 euro van je kaart afgeschreven. Daarom moet je een tussenstop maken op het een na laatste station.
Je maakt een grapje hè?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_74005492
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 23:32 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Je maakt een grapje hè?
Uh, nee.

http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ie-inzicht/reisregel
quote:
Als u na inchecken besluit de trein toch niet te nemen en u checkt binnen 60 minuten uit, dan wordt het volledige instaptarief teruggestort op uw OV-chipkaart. Na 60 minuten wordt het instaptarief niet meer teruggestort.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:33:27 #200
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74006557
quote:
Dat wordt leuk als Utrecht CS weer eens plat ligt en je na 75 minuten maar besluit naar huis te gaan, of de dan pas ingezette bus wil pakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')