MLN = ?quote:
Mwah wat is normaal, ik studeer gewoon en betaal nagenoeg alles zelf. Dan blijft er niet veel geld over om mijn ouders ook nog eens kostgeld te gaan betalen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:08 schreef Mirjam het volgende:
ik betaalde gewoon kostgeld, ,lijkt me ook niet meer dan normaal, voor niks gaat de zon op.
mijn moeder zat in de bijstand, ik werkte al jong voor m'n geld, en kocht zelf ook alles.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:10 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mwah wat is normaal, ik studeer gewoon en betaal nagenoeg alles zelf. Dan blijft er niet veel geld over om mijn ouders ook nog eens kostgeld te gaan betalen.
Edit: Als ik fulltime zou werken zou ik wel kostgeld moeten (en willen) betalen.
Dat is dan voor jou misschien normaal, maar over het algemeen vind ik het niet normaal om kostgeld te betalen aan je ouders als je nog thuis studeert (of je moet jaren studievertraging opgelopen hebben). Als je ouders het krap hebben is het een iets ander verhaal.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:14 schreef Mirjam het volgende:
[..]
mijn moeder zat in de bijstand, ik werkte al jong voor m'n geld, en kocht zelf ook alles.
enige dat ik niet betaalde was schoolgeld
Kansloos vind ik. Zelf het huis uit gaan = zelf betalen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:17 schreef Pannenkoeken het volgende:
Ik hoefde geen kostgeld te betalen, sinds 1 jaar woon ik op kamers en krijg nu geld van mijn ouders om de huur, mijn eten en een deel van mijn studieboeken te betalen. Mijn broer (23) woont nog thuis en hoeft ook geen kostgeld te betalen, maar omdat ik geld van mijn ouders krijg, krijgt hij ook geld van mijn ouders. Wel een lager bedrag, hij hoeft immers geen huur te betalen en mijn ouders doen en betalen alle boodschappen.
Zou ik niet eens willen.....quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:17 schreef Pannenkoeken het volgende:
sinds 1 jaar woon ik op kamers en krijg nu geld van mijn ouders om de huur, mijn eten en een deel van mijn studieboeken te betalen
Er zijn ook nog mensen die door omstandigheden niet instaat zijn om alles zelf te kunnen betalen..quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:24 schreef kabelhaspel het volgende:
[..]
Kansloos vind ik. Zelf het huis uit gaan = zelf betalen.
Niet volwassen willen zijn maar ondertussen niet kunnen dokken.
Dat kan niet want mijn opleiding zit daarvoor te ver van mijn huis.quote:
Nee, als je studeert krijg je een fooi uit Groningen. Het is geen schande als je daar geen kamer+huur+eten+schoolgeld van kunt betalen want het is gewoon te weinig.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 19:24 schreef kabelhaspel het volgende:
[..]
Kansloos vind ik. Zelf het huis uit gaan = zelf betalen.
Niet volwassen willen zijn maar ondertussen niet kunnen dokken.
Geld aan je verdienen? Dus jij eet en drinkt niet en wast jezelf en je kleren niet ofzo? Of betaal je dat dan allemaal zelf?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:29 schreef voetballeh het volgende:
ik vind dat als je ouders willen dat je kostgeld betaalt dat ze niet echt van je houden.
Aangezien ze dan geld aan je willen verdienen.
daar zijn ouders voorquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Geld aan je verdienen? Dus jij eet en drinkt niet en wast jezelf en je kleren niet ofzo? Of betaal je dat dan allemaal zelf?
Ja, maar dan is het onzin om te stellen dat ze aan je verdienen, dat kan je zelf ook wel even uitrekenen.quote:
als m'n ma gaat eisen dat ik wasmiddel meebetaal voor die ene t-shirt van me die ze erbij gooit dan willen ze aan je verdienen. ze wast toch wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:37 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja, maar dan is het onzin om te stellen dat ze aan je verdienen, dat kan je zelf ook wel even uitrekenen.
Moet je eens even opletten als je het huis uitgaat hoeveel geld ze dan ineens over hebben. Er wordt gewoon meer eten gekookt, meer drinken gekocht en meer gewast, dat lijkt me nogal logisch.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:41 schreef voetballeh het volgende:
[..]
als m'n ma gaat eisen dat ik wasmiddel meebetaal voor die ene t-shirt van me die ze erbij gooit dan willen ze aan je verdienen. ze wast toch wel.
eten moeten ze ook...1 aardappel extra in de pan maakt ook niet zoveel uit.
en ze zitten ook allemaal hier op internet...dus die paar mb's aan mp3's die ik download zal ze ook niet naar de gaarkeuken sturen wel?
Dus jij hebt maar één T-shirt dat maar eens per twee weken gewassen hoeft te worden?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:41 schreef voetballeh het volgende:
[..]
als m'n ma gaat eisen dat ik wasmiddel meebetaal voor die ene t-shirt van me die ze erbij gooit dan willen ze aan je verdienen. ze wast toch wel.
eten moeten ze ook...1 aardappel extra in de pan maakt ook niet zoveel uit.
en ze zitten ook allemaal hier op internet...dus die paar mb's aan mp3's die ik download zal ze ook niet naar de gaarkeuken sturen wel?
Ook goed gebruikt gemaakt van de optie om heerlijk te kunnen sparen dus? :pquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:57 schreef announcement het volgende:
*woont inmiddels op zichzelf heeft 3 jaar thuis gewoont, full-time gewerkt en lekker kunnen sparen*
Bron?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:51 schreef Geerd het volgende:
Is het ook niet zo dat vaak dat geld/ een gedeelte weer terug gegeven word als kind lief het huis uit gaat?
Jij betaald je ouders een deel terug van de kosten die ze aan jou hebben gemaakt in hun leven? Of wat bedoel je?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:51 schreef Geerd het volgende:
Is het ook niet zo dat vaak dat geld/ een gedeelte weer terug gegeven word als kind lief het huis uit gaat?
Tja dat zou ik ook niet willen als mijn ouders mij op m'n 18e kostgeld laten betalen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:04 schreef Here2Stay het volgende:
Yep, moest gaan betalen in de maand dat ik18 werd. Ongeveer 100 euro per maand tot ik huis uit ging. Maar ouders betaalden studie, dus helemaal niets te klagen.
Toen ik terugkwam van tijd buitenland na studie opnieuw jaar thuis gewoond en 250 euro per maand betaald.
Vreemdgenoeg ben ik de enige van mijn vriendinnengroep die ooit kostgeld heeft betaald. En er zitten ertussen die met 26 nog/weer thuis wonen... tsja, zou mijn voorkeur niet hebben
Hoezo zou dat teruggegeven worden? Kan je jezelf ook uitleggen in meer dan 1 zin?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:05 schreef Geerd het volgende:
Dat een gedeelte van dat kost geld weer terug gegeven word wanneer het kind het huis verlaat/samen gaat wonen?
Applaus, dank u, had het zelf niet beter kunnen typen.quote:
Als kinderen niet kunnen sparen dan vragen de ouders kostgeld en die sparen dan met (een deel) van dat geld voor zoon/dochter om ze wat mee te kunnen geven als ze het huis uit gaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij betaald je ouders een deel terug van de kosten die ze aan jou hebben gemaakt in hun leven? Of wat bedoel je?
En dan wel een dikke porsche 911quote:Op donderdag 27 augustus 2009 23:40 schreef Brad het volgende:
Een gemiddeld kind kost gedurende de gehele opvoeding een porsche.... Maar mooier nog zegt mgerben het...
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:53 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dus jij hebt maar één T-shirt dat maar eens per twee weken gewassen hoeft te worden?
En als opgroeiende jongen die van voetballuh houdt heb jij aan één aardappel genoeg...
Je hebt gelijk. Jij kost je ouders niet zoveel.
Kijk, andere kinderen hebben meerdere spijkerbroeken, shirts, overhemden, onderbroeken en sokken, en die slapen in een bed met lakens en dekens - en dat wordt allemaal gewassen.
En hun moeder wast dat niet in de koude lucht, maar in warm water. Wat dus geld kost.
En die eten ook vrolijk een 6-8 boterhammen per dag op. Mét beleg. En 's avonds willen ze bij hun aardappel nóg twee aardappelen, en een stuk vlees, groenten en een toetje. En daarna willen ze hun tanden poetsen.
Als ze dorst hebben staat er cola in de koelkast (die die warme flessen uit de supermarkt moet koelen met electriciteit).
Soms moeten die kinderen ook douchen - sommigen doen dat wel elke dag. En niet met koud water he! Met warm water!
Maar jij niet.
Jij kost je ouders niet zoveel.
Kostgeld is niet een bericht van je ouders dat ze niet van je houden.
Het is een voorbereiding op het moment dat je op eigen benen staat.
Want jouw huisbaas houdt zéker niet van jou. En je moet je wasmiddel, electriciteit, water en aardappelen tot de laatste cent betalen.
Dan val je ineens in een behoorlijk diep gat.
Als je ouders je al kostgeld vragen (letterlijk: geld-dat-jij-kost) krijg jij misschien een heel flauw benul van het feit dat jij niet gratis bent.
Want als je daar achter moet komen als je op jezelf woont komt het iets harder aan.
Dat snap ik, maar ouders hebben ervoor gekozen om het kind op de wereld te zetten, niet het kind zelf. De ouders dienen dus het kind een fatsoenlijke financiële basis te geven. Dit door een spaarrekening op te zetten zodat het kind later zonder zijn/haar ouders vooruit kan en eventuele klappen kan opvangen mochten de ouders daar niet meer toe in staat zijn. Daarbij het feit dat het per gezinssituatie verschilt hoeveel geld er binnenkomt iedere maand, en hoe de gezinssamenstelling is, kun je niet zeggen kostgeld MOET of kostgeld is helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:53 schreef mgerben het volgende:
[..]
Kostgeld is niet een bericht van je ouders dat ze niet van je houden.
Het is een voorbereiding op het moment dat je op eigen benen staat.
Want jouw huisbaas houdt zéker niet van jou. En je moet je wasmiddel, electriciteit, water en aardappelen tot de laatste cent betalen.
Dan val je ineens in een behoorlijk diep gat.
Als je ouders je al kostgeld vragen (letterlijk: geld-dat-jij-kost) krijg jij misschien een heel flauw benul van het feit dat jij niet gratis bent.
Want als je daar achter moet komen als je op jezelf woont komt het iets harder aan.
24 uur komt er op neer dat ik op 9000 bijverdienen zit. Betekend een mooie 1000 euro per maand incl. Dan mag ik ook wel eens kostgeld betalen medunktquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:55 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik heb de afgelopen 8 maanden kostgeld betaald, werkte vanaf september al full-time mar pas vanaf januari beginnen te betalen omdat ik in 2008 niet heel vaak thuis was. Ik heb nu net een huisje gekocht en ze hebben besloten dat ik dus vanaf nu alweer geen kostgeld hoef te betalen, die 150 euro per maand krijg ik vervolgens via allerlei schenkingen voor datzelfde huisje in 10voud terug.
Als je Full-time werkt vind ik het "normaal", als je studeerd vind ik het NIET KUNNEN.
Reneesite ik werkte naast mijn studie 24 uur of meer in de week en haalde dat dus makkelijk, Maar ja ik kwam dan ook over de bijverdiengrens van de IBToen ik stage liep kreeg ik vakantieuren uitbetaald op me werk en 600 euro stagevergoeding. Misschien kom het met die bedragen ook wel dat me ouders nooit eerder kostgeld vroegen omdat ze wisten dat ik dat gewoon zelf kon sparen en ik daar geen hulp bij nodig had....
Mijn godquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:29 schreef voetballeh het volgende:
ik vind dat als je ouders willen dat je kostgeld betaalt dat ze niet echt van je houden.
Aangezien ze dan geld aan je willen verdienen.
eens, eens, eens ...quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:25 schreef W00fer het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ouders hebben ervoor gekozen om het kind op de wereld te zetten, niet het kind zelf. De ouders dienen dus het kind een fatsoenlijke financiële basis te geven.
en STOP.quote:Dit door een spaarrekening op te zetten zodat het kind later zonder zijn/haar ouders vooruit kan en eventuele klappen kan opvangen mochten de ouders daar niet meer toe in staat zijn.
Ik zie het kostgeld als belangrijke les in het zelfstandig worden.quote:Daarbij het feit dat het per gezinssituatie verschilt hoeveel geld er binnenkomt iedere maand, en hoe de gezinssamenstelling is, kun je niet zeggen kostgeld MOET of kostgeld is helemaal niet nodig.
Ik vind dat T-shirt een fantastisch voorbeeld omdat het aangeeft hoe weinig inzicht die poster heeft.quote:Het probleem is in het voorbeeld (dat ene t-shirt maakt toch niets uit) dat men niet goed weet na te denken over wat alles kost. Dat vind ik een zwak voorbeeld, aangezien je je kinderen ook op een andere manier met geld kunt leren omgaan.
Bovendien is het gat waarin je valt zoals je verteld groot ja, maar dat is misschien wel een goede leerschool.
Dat is echt maar de helft van het verhaal. Wat je ze daarmee leert is dat ze alles wat ze verdienen vrij kunnen uitgeven.quote:Dit door ze bijvoorbeeld te laten werken in plaats van voor de TV te laten hangen.
Mijn plan is tot mijn 23e thuis te wonen. Dan ben ik als het goed is een half jaar klaar met mijn studie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Het is vrij normaal dat je een steentje bijdraagt als je volwassen bent, al helemaal als je een baan hebt.
Wel verbaast het mij persoonlijk dat sommige mensen nog tot diep in hun twintiger jaren thuiswonen.
Ik ben wegens omstandigheden (o.a. een heftige operatie met lang herstel) thuis blijven wonen , inmiddels is m'n studie bijna klaar en dus studiefinanciering bijna op maar ik wil hierna nog een master doen. Ik zou niet weten hoe ik rond zou moeten komen zonder (uitwonende) studiebeurs van alleen een bijbaantje. Lenen doe ik niet aanquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wel verbaast het mij persoonlijk dat sommige mensen nog tot diep in hun twintiger jaren thuiswonen.
En daarom ben ik dus niet instaat om de huur ed zelf te betalen maar doen mijn ouders dat. Omdat ik wel gewoon kan studeren doe ik dat natuurlijk. Maar omdat die studie te ver van het huis van mijn ouders is, moet ik daarvoor op kamers wonen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:38 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik ben wegens omstandigheden (o.a. een heftige operatie met lang herstel)
M'n ouders zijn gescheiden en komen zelf net rond dus dat zit er helaas niet in hier. Maar goed, vind het ook nog prima verder thuis, ik woon alleen met m'n vader en doe wel zelf de was, ik kook dus wel redelijk zelfstandig. Als ik nu in een druk gezin zou wonen zou ik denk wel gek worden..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:18 schreef Pannenkoeken het volgende:
En daarom ben ik dus niet instaat om de huur ed zelf te betalen maar doen mijn ouders dat.
Mjah dat is ook wel hun eigen keuze geweest, plus dat ze dat verplicht waren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:13 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik heb vanaf m'n 19e altijd kostgeld betaald. Vond ik zelf wel zo redelijk, ik heb immers ook al die jaren op mijn ouders hun portefeuille geteerd.
Goede volwassen instelling van je!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 22:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mjah dat is ook wel hun eigen keuze geweest, plus dat ze dat verplicht waren.
Sommige mensen hebben gewoon geen reden om uit huis te gaan. En als je studeert scheelt dat toch weer een hoop tijd. Als mensen het vreemd vinden om lang thuis te wonen, dan vraag ik me af hoe hun thuissituatie was. Mij beviel het altijd prima.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Inderdaad, scheelt per huishouden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:04 schreef Picchia het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben gewoon geen reden om uit huis te gaan. En als je studeert scheelt dat toch weer een hoop tijd. Als mensen het vreemd vinden om lang thuis te wonen, dan vraag ik me af hoe hun thuissituatie was. Mij beviel het altijd prima.
Een spaarrekening is opgeslagen geld, dat is niet geld uitgeven ? Als ouder bepaal je zelf of je kind aan zijn/haar spaargeld mag komen. Dat kun je contractueel vastzetten tot 21 jaar. Ik zeg al, als je kinderen hun spaargeld laat verbrassen dat is een ander verhaal ja.quote:Volgens mij gebeurt dat door kinderen financiëel benul te geven en de belangrijkste les te leren: Geef niet meer uit dan je hebt.
Een spaarrekening die je gratis krijgt is dus precies een les de verkeerde kant op. Dat is geld uitgeven waar je niet zelf voor gespaard hebt.
Het ging over iemand die vond dat financiële zelfstandigheid van kinderen geregeld moet worden via een spaarrekening. Dus stel ik me voor dat iemand op zijn 18e of 21e een zak geld krijgt waar hij/zij niet voor gespaard heeft, om vrij te besteden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 15:04 schreef W00fer het volgende:
mgerben je verhaal klopt niet. Ik citeer je even:
[..]
Een spaarrekening is opgeslagen geld, dat is niet geld uitgeven ? Als ouder bepaal je zelf of je kind aan zijn/haar spaargeld mag komen.
Ik ben met je eens.quote:Bovendien vind ik dat wanneer iemand een bijbaantje heeft hij/zij zelf mag bepalen hoeveel hij uitgeeft.
Ok, een beetje zwart-wit. Maar stel dat iemand 400,- per maand binnenhaalt. Dat vind ik een flink bedrag, voor een 17 of 18 jarige.quote:Waaraan dat is een ander verhaal. Als je ook nog gaat bepalen dat iemand het geld van zijn bijbaantje (tijdens zijn school of studie) moet inleveren dan gaan we helemaal terug naar de 60'er jaren.
Tja jongen, tot je 18e zijn je ouders verantwoordelijk voor je. Ik vind het dan ook vreemd om te stellen dat kostgeld na je 18e normaal is omdat je ouders 18 jaar voor je hebben gezorgd, wat ik dus gewoon logisch vind. Heeft niets met een volwassen reactie te maken. Nuanceren is ook een vorm van volwassenheid, dat kan jij blijkbaar ook niet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:00 schreef mgerben het volgende:
[..]
Goede volwassen instelling van je!
Niet zelf iets aanpakken of oplossen.
Altijd eerst zoeken naar de plichten van anderen!
Als je lang genoeg zoekt is er altijd wel iemand anders verantwoordelijk.
Want de vrijheid die met volwassenheid komt is leuk!
Maar verantwoordelijkheid is natuurlijk niet leuk - die leg je zoveel mogelijk bij anderen neer.
Laat dat nou net het verschil zijn tussen kinderen en volwassenen.
Als je een eigen woning hebt, dan mag je bepalen wat er op tafel komt. Je moet dan overigens ook gewoon je eigen rommel opruimen. Kostgeld betalen betekent niet dat je dan in een hotel zit en eisen kunt stellen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 11:53 schreef AMDFreak het volgende:
Maar heb wel een aantal maal een discussie gehad met de vriendin van me vader die het eigenlijk wel gewoon "normaal" vond dat kinderen kostgeld moesten betalen.
Toen heb ik letterlijk gezegd;
Prima, maar dan mag ik ook eisen wat er gegeten wordt, wil ik alleen maar A merk producten en dat me kamer wordt schoongemaakt.. Vond ze niet zo grappig![]()
Ah. Daar is Gia. Meid, waar bleeeef je!quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je een eigen woning hebt, dan mag je bepalen wat er op tafel komt. Je moet dan overigens ook gewoon je eigen rommel opruimen. Kostgeld betalen betekent niet dat je dan in een hotel zit en eisen kunt stellen.
Ik vind dat je met 23 jaar en fulltime werken best wat bij mag dragen in de kosten van de huishouding.
Als je mijn zoon was, zou ik je het huis uittrappen als je niet zou meebetalen. En IK blijf bepalen wat er op tafel komt.
Ik snap best wel dat ik geen hoteleisen mag stellen. En dat doe ik nu ook verder helemaal niet (betaal geen kostgeld) het is tenslotte 'eten wat de pot schaft'.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je een eigen woning hebt, dan mag je bepalen wat er op tafel komt. Je moet dan overigens ook gewoon je eigen rommel opruimen. Kostgeld betalen betekent niet dat je dan in een hotel zit en eisen kunt stellen.
Ik vind dat je met 23 jaar en fulltime werken best wat bij mag dragen in de kosten van de huishouding.
Als je mijn zoon was, zou ik je het huis uittrappen als je niet zou meebetalen. En IK blijf bepalen wat er op tafel komt.
Ik had al eerder gepost, hoor.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:08 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ah. Daar is Gia. Meid, waar bleeeef je!
Ik vind het niet meer dan normaal dat je betaalt voor je woonruimte. Of dat nou bij je ouders is of zelfstandig. Ouders hoeven uiteraard geen woekerbedragen te vragen, maar een evenredig deel van de vaste lasten vind ik heel redelijk.quote:Nee, gekheid. Het is wel zo. Fulltime werken is niet fulltime sparen
23 jaar noem ik geen kind meer, hoor.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:11 schreef Sapstengel het volgende:
Ouders die kostgeld eisen. Je weet dat kinderen geld kosten voordat je er aan begint.
Als je even terugleest kun je zien dat ik van een studerend kind geen geld zou vragen. Alles wat ze met een bijbaan verdienen, mogen ze zelf houden.quote:Aan de ene kant heb je wel een punt, als je afgestudeerd bent en fulltime werkt, maar nog wel thuis woont kan je idd best wat bijdragen. Maar als je nog studeert vind ik het schraal om kostgeld te eisen, kan je direct de helft van wat je verdient met je bijbaantje aan je ouders overmaken.
Ik heb het zelf nooit hoeven te betalen, ook niet toen ik tussen opleidingen door een jaar fulltime had gewerkt. Ik heb toen wel zelf m'n zorgpremie betaald, wat mijn ouders normaal deden.
Maar je geeft aan dat je dat wel zou doen als je mee zou moeten betalen. En dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Op zondag 30 augustus 2009 12:18 schreef AMDFreak het volgende:
[..]
Ik snap best wel dat ik geen hoteleisen mag stellen. En dat doe ik nu ook verder helemaal niet (betaal geen kostgeld) het is tenslotte 'eten wat de pot schaft'.
Kinderen kosten boven de 16 meer dan daarvoor. Denk aan boekengeld, schoolkleding (koksopleiding), werkkleding (verpleegkunde opleiding), schoolgeld, reiskosten want nog geen OV.quote:En zoals hier boven ook ergens is vermeld, wat kost een kind nou? Volgens mij steeds minder en minder. Toen ze nog jong waren tot hun 16de ofzo? Kregen ze alles nog, kleding, zakgeld.. en die lasten heb je als ouder naar mate het kind ouder wordt toch niet meer?
Studiegeld is voor de studie. Wat ze dan eventueel te kort komen betalen wij bij. Voor zakgeld of kleedgeld nemen ze maar een bijbaantje. Indien nodig betalen wij de ziektekosten.quote:Maar dat zal denk ik wel ingeruild worden door het studiegeld.
Als mijn kinderen volwassen zijn en thuis willen blijven wonen, daarbij fulltime werken, dan mogen ze best leren dat wonen geld kost. Een evenredig deel bijdragen van de vaste lasten is echt niet onredelijk. Maar dat geeft ze dan nog niet het recht om hier zaken voor te gaan schrijven. Mijn man en ik blijven de baas. Maar ze betalen wel mee aan hun woonruimte.quote:Alleen snap niet waarom je dan je eigen kind het huis uit zou trappen? Ik weet niet wat voor band je zou willen behouden?
en dat bepaal jij wel eventjes, of ze het wél of niet nodig hebbenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 20:41 schreef P.F het volgende:
Nee hoor, ik woon uit huis en ik krijg geld toe, m'n broertje (20) woont thuis en krijgt ook geld toe.
Prima!
(M'n ouders werken beide fulltime en normale/goede baan.. Dus ze hebben het ook niet nodig..)
Ik vind dat er niet toe doen. Of ik het nou wel of niet nodig heb. Een inwonend, volwassen kind met een fulltime baan, betaalt gewoon kostgeld of gaat op zichzelf wonen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:02 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
en dat bepaal jij wel eventjes, of ze het wél of niet nodig hebbennaïeveling
Poeh, dat vind ik veel.quote:
Jij praat wel heel denigrerend over je moeder zegquote:Op zondag 30 augustus 2009 12:18 schreef AMDFreak het volgende:
[..]
moet ook eerlijk toegeven dat ik het af en toe gewoon leuk vind om de vriendin van me vader ff te stangen
Goeie instelling.quote:Op zondag 30 augustus 2009 14:12 schreef Honeymooner het volgende:
Ik vind kostgeld onzin zolang je nog studeert.
Ik woon al 5 jaar op mezelf, maar m'n ouders betalen nog vrij veel voor me. Moet ook wel, want IBG is veeel te weinig en ik ga naast m'n co-schappen echt niet werken.
Over een jaar ben ik afgestudeerd en kan ik wat terugdoen voor de parents.
ben je kloon van mij ofzoquote:Op zondag 30 augustus 2009 18:46 schreef JuiceJuice het volgende:
Nee, ben 22 en woon nog thuis en betaal niks
Per maand? Koop een eigen huis zou ik zeggen.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:17 schreef Steve-O het volgende:
Ja ik . 680 euro .
Is ook een beetje mijn idee.quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind dat er niet toe doen. Of ik het nou wel of niet nodig heb. Een inwonend, volwassen kind met een fulltime baan, betaalt gewoon kostgeld of gaat op zichzelf wonen.
Zou me wat zijn dat ik nog alles moet betalen voor een 38-jarige inwonende zoon.
Tja ieder zijn ding natuurlijk, voor sommigen is vrijheid wat belangrijker dan een paar honderd euro per maand extra sparen in zijn studietijd.quote:Op zondag 30 augustus 2009 23:51 schreef dddour het volgende:
Goed, die vrijheid schrijf ik nu dus bij op mijn rekening, á 600 euro per maand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |