quote:Misselijkmakende schending van de privacy omtrent de OV-chipkaart. Het 'bedrijf' Trans Links Systems gaat na invoering van de OV-chipkaart de route die u dagelijks met de bus, trein of metro aflegt maar liefst ZEVEN JAAR opslaan in hun databases. Zogenaamd voor betere dienstverlening. Ja mensen, de marketingtechnische voordelen van die peperdure chip zijn talrijk. Zo worden abonnementhouders die automatisch recht hebben op vervoer toch verplicht zich bij het instappen in te checken. Wenst u niet mee te werken om de direct-marketing gegevensbank van GVB en RET op peil te houden? Dan krijgt u direct een boete van 35 euro. U heeft toch zeker niets te verbergen? Nou dan! Inmiddels wapperen alle BoF-types met afspraken van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens om deze flagrante schending van de privacy te stoppen. Vooralsnog lopen die allemaal stuk op Jeltje van Nieuwenhoven die door Verkeer & Waterstaat als een soort megabuffer tussen bezorgde reizigers en de overheid is aangewezen. Lees: Terechte WOB-procedures frustreren en vuistdikke rapporten voortbrengen waaruit blijkt dat de overheid de burger bij voorbaat als crimineel beschouwt: "Een verstandige crimineel reist op een wegwerpchipkaart die met contant geld wordt betaald". Uit het rapport van Jeltje de OV-ambassadeur. Pagina 18. Nou, een verstandige burger vanaf nu dus ook. Of die pakt gewoon alsnog de auto.
quote:Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.
Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.
De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.
Dienstverlening
Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij. Door reizigersstromen in kaart te brengen kan de capaciteit beter geregeld worden. Ook moet de kaart sociale veiligheid verhogen.
Trajecten
Daarnaast werken de vervoersbedrijven met abonnementen voor een beperkte afstand. "Niet alle abonnementen zijn op alle trajecten geldig, en er wordt er voor het extra gereisde afgerekend", verklaart Verheij.
Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op.
Vervoerswet
De RET wijst er ook op dat de wetgever het inchecken voor iedereen verplicht stelt: "Dat staat in de Vervoerswet", betoogt de zegsvrouw. De wet geeft de minister van Verkeer en Waterstaat de ruimte om zelf voorwaarden aan elektronische reisbiljetten te stellen. In 2000 besloot de minister dat iedere reiziger iedere reisbeweging moet registreren.
Toch is het maar helemaal de vraag of dit uiteindelijk rechtsgeldig is. In de afspraken met het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is aangegeven dat de centrale registratie nodig is om betalingen tussen de vervoersbedrijven te kunnen verdelen. Ook in de algemene voorwaarden van het overleg van vervoersbedrijven Mobilis is dat als reden voor de registratie van transacties opgegeven.
Privacy
In het geval van abonnementen is er geen geld te verdelen, omdat er een vast bedrag wordt betaald en soms slechts aan één vervoersbedrijf. Volgens Gerrit-Jan Zwenne, universitair hoofddocent privacyrecht bij eLaw@Leiden van de Universiteit Leiden, is het daarom maar de vraag of de wet voldoende reden is voor een verplichte registratie van abonnementhouders.
In het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens staat dat inbreuken op het recht op privacy alleen zijn geoorloofd als deze noodzakelijk zijn. "En dat is in dit geval nou net niet het geval", stelt hij. "Een minister kan dat niet in een vervoerswet zomaar opheffen."
Zwenne wijst erop dat ook de Wet bescherming persoonsgegevens het onnodig vastleggen van persoonsgegevens verbiedt. Feit is wel dat het CBP wel akkoord met het huidige systeem is. In een reactie wijst de privacywaakhond er dan ook op dat het verplicht inchecken onderdeel van het systeem is.
Niet bij NS
Als de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen wordt ingevoerd, hebben vaste klanten echter de keus om wel of niet in te checken. "Wij willen de reiziger wel stimuleren om het te doen", zegt een verbaasde voorlichter Ronald Stevens in een reactie.
"Maar als iemand dat niet doet en met een geldig product reist krijgt hij natuurlijk geen bekeuring." Klanten die niet inchecken en verder reizen dan ze hebben betaald, worden wel op de bon geslingerd.
We moeten "het volk" blijven informeren. Zijn we ook hard mee bezig (zie onzeprivacy.nl), maar dat gaat helaas maar geleidelijk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:34 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... wat kun je hier nou nog op zeggen!?![]()
![]()
Wanneer staat dit volk nou eens op!?
En bij een volgende thread ben jij weer degene die een grote overheid verdedigd, het hangt allemaal met elkaar samen...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:34 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... wat kun je hier nou nog op zeggen!?![]()
![]()
Wanneer staat dit volk nou eens op!?
en waar je bent geweest met de auto, waar je loopt, waar je geld vandaan komt en heengaat, met welke servers je communiceert op het internet (ongeacht welke site), wat je medische gegevens zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Anonieme kaart is er wel. Kost alleen 2 keer zo veel. Tenminste, in A'dam. De tram-vervoerder was gisteren op BNR bij Prem, die zei dat.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jeltje van Nieuwenhoven waar kennen we die ook al weer van, het ene deel van het gajes zorgt dat het andere deel van een gajes aan een mooi baantje komt.
Afgezien daarvan is het natuurlijk niet logisch dat je bij de OV-chipkaart niet kunt kiezen uit een anonieme kaart zoals een strippenkaart dat wel is, maar bijvoorbeeld ook een prepaid telefoon. Er zou een keuze moeten komen tussen een anonieme kaart, die logischerwijs dan niet automatisch opwaardeerbaar is, en een persoonlijke kaart, die die voordelen wel heeft, nadeel is dan wel dat je gelijk een boete van 35 euro om de oren krijgt als je vergeet in te loggen.
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:40 schreef RvLaak het volgende:
[..]
en waar je bent geweest met de auto, waar je loopt, waar je geld vandaan komt en heengaat, met welke servers je communiceert op het internet (ongeacht welke site), wat je medische gegevens zijn.
Dit zijn allemaal gegevens die nu al worden bijgehouden en opgeslagen. Maw: "ze" kunnen je al (zo goed als) 24/7 geheel automatisch volgen.
Ja maar dan weet de regering dat je van Rotterdam naar Amsterdam hebt gereisd en als de nazi's weer aan de macht komen en ze willen iedereen die die route heeft afgelegd willen vergassen ben je zwaar de lul.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Ja, dat is dus geen alternatief inderdaad, gewoon tegen dezelfde kosten. Er is geen reden om aan te nemen dat een anonieme reiziger duurder is om te vervoeren dan een bekende reiziger.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Anonieme kaart is er wel. Kost alleen 2 keer zo veel. Tenminste, in A'dam. De tram-vervoerder was gisteren op BNR bij Prem, die zei dat.
Wellicht wel, maar dat is niet eens het punt. Verdachten volg je, onschuldige mensen niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.
Maar wie weet is het je buurman die niet jou maar je zoon van 5 veel interessanter vindt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Ik? Is dat zo?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
En bij een volgende thread ben jij weer degene die een grote overheid verdedigd, het hangt allemaal met elkaar samen...
9/11 jeweetzquote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:45 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wellicht wel, maar dat is niet eens het punt. Verdachten volg je, onschuldige mensen niet.
[edit]
waarom zijn er mensen hier zo haastig om hun privacy op te geven? Kan iemand mij dat uitleggen? En kom niet aan met terrorisme of een andere dooddoener, want daarvoor worden deze gegevens helemaal niet bewaard.
De vraag is ook niet of het boeiend is, maar of het nodig is. En natuurlijk of het gewenst is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.
Ik ben echt serieus benieuwd naar waarom mensen dit soort opslag nodig vinden. "Ik heb niets te verbergen" is daar ook geen excuus voor.quote:
"Oh Meneer A, u wilt bij ons solliciteren.. ja hoor dat mag. Hey ik zie in onze database dat u post op fok onder de naam Admiraal Anaal. Van waar die naam? Oh en gisteren bent u nog naar een parenclub geweest met uw vriendin met bus 32 zie ik. Dat mag hoor, maar de hoeveelheid porno dat u bekijkt baart me wel zorgen. Hoe gaat het trouwens met uw SOA die u 2 jaar geleden bent opgelopen.. verder wel gezond? Oh ik zie ook dat u moeder opgenomen is in een afkickkliniek voor alcoholverslaving. Heeft u iets met alcohol?"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Als het toch niet boeiend is, dan heeft het ook geen zin om het op te slaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Lees je eens in voordat je dit zo makkelijk roept. De overheid is nu onze vriend, wat nu als we een overheid krijgen die minder vriendelijk is (denk aan bijv. de 2e wereldoorlog). Dan is dit soort informatie goud waard en heel heel gevaarlijk. Die ov kaart is zo fout, ik zal nooit met zo'n kaart in de trein / bus gaan zitten, hoogstens een dagkaart die ik contant betaal.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Idd. Maar goed, als je dat soort dingen vantevoren roept ben je een zwartkijker en moet je maar naar BNW toe ofzo...quote:
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Idd. Maar goed, als je dat soort dingen vantevoren roept ben je een zwartkijker en moet je maar naar BNW toe ofzo...
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:57 schreef xman het volgende:
[..]
"Oh Meneer A, u wilt bij ons solliciteren.. ja hoor dat mag. Hey ik zie in onze database dat u post op fok onder de naam Admiraal Anaal. Van waar die naam? Oh en gisteren bent u nog naar een parenclub geweest met uw vriendin met bus 32 zie ik. Dat mag hoor, maar de hoeveelheid porno dat u bekijkt baart me wel zorgen. Hoe gaat het trouwens met uw SOA die u 2 jaar geleden bent opgelopen.. verder wel gezond? Oh ik zie ook dat u moeder opgenomen is in een afkickkliniek voor alcoholverslaving. Heeft u iets met alcohol?"
Eerder 10 over 12. Iig wat mij betreft.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:04 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Zeg nou eerlijk: het is toch gewoon 5 voor 12?
Tijd voor geweld en intimidatie. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Sowieso weet je bij het afgeven van je gegevens nooit waarvoor die gebruikt gaan worden. Op het moment van afgeven lijken de regels vaak nog streng, jaren later zijn die regels voor dezelfde gegevens versoepeld (wanneer het de overheid is die er gebruik van wil maken) of wordt er niet gehandhaafd.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
![]()
Het is slechts een kwestie van tijd voordat dit soort persoonlijke gegevens inderdaad verkocht worden aan allerlei grote bedrijven. Niet alleen voor sollicitatieprocedures, maar ook voor marketing. Personalized advertising, bijvoorbeeld. De economie gaat immers voor alles. En de eerste stap ligt al ver achter ons.
O rly?quote:Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk.
Dat laatste geloof ik, maar dat is niet de definitie van noodzakelijk.quote:De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen"
Sowieso dienen bedrijven die opzettelijk de boel naaien zonder genade kapotgemaakt te worden zolang ze zich niet voorbeeldig gedragen na een rechterlijke uitspraak.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sowieso weet je bij het afgeven van je gegevens nooit waarvoor die gebruikt gaan worden. Op het moment van afgeven lijken de regels vaak nog streng, jaren later zijn die regels voor dezelfde gegevens versoepeld (wanneer het de overheid is die er gebruik van wil maken) of wordt er niet gehandhaafd.
Ik zeg strafbaar stellen: Iedereen die persoonlijke gegevens ergens anders voor gebruikt dan waarvoor ze uitdrukkelijk afgegeven zijn vervolgen. En dan geen boetes, die bedrijven uit de oorlogskas betalen, nee, gevangenisstraf voor de leidinggevenden.
Inderdaad.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
O rly?
[..]
Dat laatste geloof ik, maar dat is niet de definitie van noodzakelijk.
Anonimiteit word een luxe goed.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Belachelijk is ook dat de 'anonieme chip' duurder is dan de gepersonaliseerde chipkaart. Je anonimiteit garanderen kost dus meer geld dan je gegevens afstaan.
Dat is al jaren en jaren en jaren zo, ooit gehoord van Airmiles en klantenkaarten? Precies hetzelfde principe.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Belachelijk is ook dat de 'anonieme chip' duurder is dan de gepersonaliseerde chipkaart. Je anonimiteit garanderen kost dus meer geld dan je gegevens afstaan.
Die zijn vrijwillig. Voor OV heb ik geen keuze meer dan een chippas.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat is al jaren en jaren en jaren zo, ooit gehoord van Airmiles en klantenkaarten? Precies hetzelfde principe.
Wel of je een anonieme of niet-anonieme wilt. En dat is ook zo met de klantenkaart, als je die niet wenst moet je vaak meer betalen, aangezien die krengen altijd 'korting' geven.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die zijn vrijwillig. Voor OV heb ik geen keuze meer dan een chippas.
Ja, maar ik HOEFT helemaal geen klantenkaart te nemen. Mijn anonimiteit is dus sowieso gegrandeerd. Nu MOET ik een chipkaart nemen als ik met ov wil reizen. En dan is anonimiteit opeens duurder en een alternatief is er niet.... behalve de auto natuurlijk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wel of je een anonieme of niet-anonieme wilt. En dat is ook zo met de klantenkaart, als je die niet wenst moet je vaak meer betalen, aangezien die krengen altijd 'korting' geven.
zucht...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wel of je een anonieme of niet-anonieme wilt. En dat is ook zo met de klantenkaart, als je die niet wenst moet je vaak meer betalen, aangezien die krengen altijd 'korting' geven.
Dat is waar, maar de keuze is er wel of je het wilt of niet wilt. Hoewel ze het wel heel erg onaantrekkelijk maken om voor de anonieme kaart te gaan. Verder ben ik 't met je eens hoor, ik kan die dingen ook niet uit staan, wat hebben ze in godsnaam te maken met welk station ik uit stap? "meer informatie", meer info m'n reet, je hebt om de week wel trajectcontrole met van die ingehuurde lui die je interviewen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar ik HOEFT helemaal geen klantenkaart te nemen. Mijn anonimiteit is dus sowieso gegrandeerd. Nu MOET ik een chipkaart nemen als ik met ov wil reizen. En dan is anonimiteit opeens duurder en een alternatief is er niet.... behalve de auto natuurlijk.
Ja, typisch is dat, dat bedrijven denken dat hun klanten er op zitten te wachten dat ze hun dienstverlening aan de bewegingen van die klant aanpassen..... ik zit sowieso niet op reclame, marketingtelefoontjes en al die andere toestanden te wachten, ook niet van bedrijven waar ik (vaste) klant ben, maar kennelijk vinden zij het "noodzakelijk"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
O rly?
[..]
Dat laatste geloof ik, maar dat is niet de definitie van noodzakelijk.
Idd. Na al die jaren en al die beloftes ben ik nog NOOIT gepersonaliseerde aanbiedingen en reclames tegengekomen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, typisch is dat, dat bedrijven denken dat hun klanten er op zitten te wachten dat ze hun dienstverlening aan de bewegingen van die klant aanpassen..... ik zit sowieso niet op reclame, marketingtelefoontjes en al die andere toestanden te wachten, ook niet van bedrijven waar ik (vaste) klant ben, maar kennelijk vinden zij het "noodzakelijk"![]()
Ze kunnen overigens ook juist het tegenovergestelde doen:
Meneer Jansen reist regelmatig van Amsterdam naar Amersfoort, en krijgt een aanbieding voor korting op het traject Amersfoort - Apeldoorn.
Mevrouw de Vries die wel regelmatig Amersfoort - Apeldoorn doet, krijgt vervolgens een "persoonlijke" aanbieding voor traject Amersfoort - Utrecht.
Alleen maar zodat je nog meer geld uitgeeft bij hetzelfde vervoersbedrijf, niet omdat ze je zonodig als vaste klant extra korting willen geven.
Hoe zit dat met toeristen trouwens?? Die moeten dus vrijwel verplicht aan de dure anonieme kaart? Of zijn er weer allerlei leuke kortingsacties voor mensen die een beetje accentloos Amerikaans spreken?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de keuze is er wel of je het wilt of niet wilt. Hoewel ze het wel heel erg onaantrekkelijk maken om voor de anonieme kaart te gaan. Verder ben ik 't met je eens hoor, ik kan die dingen ook niet uit staan, wat hebben ze in godsnaam te maken met welk station ik uit stap? "meer informatie", meer info m'n reet, je hebt om de week wel trajectcontrole met van die ingehuurde lui die je interviewen.
Zo onderhand wordt 't wel erg doorzichtig waarom ze al die meuk invoeren.
mooi idioot idd. Ik zie dus ook gewoon aankomen dat er iets niet gaat werken, en je door die kut procedure gewoon mooi je trein mistquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:15 schreef JuiceJuice het volgende:
Dus met je studenten OVchip mag je ook lekker inchecken enzo. Opzouten.
Goede vraag, waarschijnlijk stappen ze met 'n onwetende kop gewoon de metro in en dat zal dan wel, en als ze betrapt worden komen ze er wel weer van af met een waarschuwing. Terecht ook trouwens, je kan niet van die mensen verwachten dat ze de belachelijke Nederlandse maatregelen snappen als wij ze zelf niet eens snappen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe zit dat met toeristen trouwens?? Die moeten dus vrijwel verplicht aan de dure anonieme kaart? Of zijn er weer allerlei leuke kortingsacties voor mensen die een beetje accentloos Amerikaans spreken?
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het magische in het buitenland altijd dat je gewoon op het vliegveld een weekkaart koopt voor een scheet en 2 knikkers en dat je dan city wide zonder enige probleem met een kartonnen flubberkaartje kan reizen.
Waarom kost het in nederland altijd een godsvermogen, vinden we keer op keer het wiel opnieuw uit en kost anonimiteit geld?
Als ze handig zijn gaan ze in Amsterdam bijvoorbeeld net zo'n systeem invoeren als in Parijs met de Carte Paris Visite.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:44 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goede vraag, waarschijnlijk stappen ze met 'n onwetende kop gewoon de metro in en dat zal dan wel, en als ze betrapt worden komen ze er wel weer van af met een waarschuwing. Terecht ook trouwens, je kan niet van die mensen verwachten dat ze de belachelijke Nederlandse maatregelen snappen als wij ze zelf niet eens snappen.
Rekeningrijden gaat ook nog een keer een einde maken aan de auto als anoniem transportquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar ik HOEFT helemaal geen klantenkaart te nemen. Mijn anonimiteit is dus sowieso gegrandeerd. Nu MOET ik een chipkaart nemen als ik met ov wil reizen. En dan is anonimiteit opeens duurder en een alternatief is er niet.... behalve de auto natuurlijk.
Londen, daar noem je dan ook een OV-technisch super geregelde stad, ik kan er in tegenstelling tot andere landen werkelijk genieten om met de metro te gaan. Zoiets zouden ze hier inderdaad ook moeten introduceren, handigheid op en top, en je hebt ook nog keuzes voor de duur van deze kaarten.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]Oyster Card
In London werkt die kaart trouwens wel goed... Waarom al die problemen hier?
Die Oyster is inderdaad okéquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:51 schreef RvLaak het volgende:
[..]Oyster Card
In London werkt die kaart trouwens wel goed... Waarom al die problemen hier?
Mind the gap...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Londen, daar noem je dan ook een OV-technisch super geregelde stad, ik kan er in tegenstelling tot andere landen werkelijk genieten om met de metro te gaan. Zoiets zouden ze hier inderdaad ook moeten introduceren, handigheid op en top, en je hebt ook nog keuzes voor de duur van deze kaarten.
Ik zie jou nog wel eens voor een grote, sterke overheid pleiten. Dan kan wellicht voordelen hebben, maar het brengt ook allerlei ongewenst bijwerkingen met zich. De manier waarop een overheid georganiseerd is in een democratie zorgt er voor dat er dingen beslist kunnen worden die toch sterk nadelig zijn voor veel mensen. Zo ook privacyinperking, de overheid is op dat gebied een grote speler, denk aan het plaatsen van camera's maar aan het gedwongen opslaan van telecomgegevens en dataverkeer. Wie voor een sterke democratisch vertegenwoordigde overheid pleit moet er rekening mee houden dat dit soort bijwerkingen mee komen met het doel dat men op een ander gebied wil bereiken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:50 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik? Is dat zo?
Nu zal dat natuurlijk ook compleet afhangen van het onderwerp en de context, maar ik ben wel benieuwd waar je nu precies op doelt, aangezien je mij er zo specifief uit pikt...
Jij wilt een dictatuur kennelijk? Een plutocratie?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie jou nog wel eens voor een grote, sterke overheid pleiten. Dan kan wellicht voordelen hebben, maar het brengt ook allerlei ongewenst bijwerkingen met zich. De manier waarop een overheid georganiseerd is in een democratie zorgt er voor dat er dingen beslist kunnen worden die toch sterk nadelig zijn voor veel mensen. Zo ook privacyinperking, de overheid is op dat gebied een grote speler, denk aan het plaatsen van camera's maar aan het gedwongen opslaan van telecomgegevens en dataverkeer. Wie voor een sterke democratisch vertegenwoordigde overheid pleit moet er rekening mee houden dat dit soort bijwerkingen mee komen met het doel dat men op een ander gebied wil bereiken.
Democraten willen meestal een dictatuur, ik niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij wilt een dictatuur kennelijk? Een plutocratie?
Je ziet mij pleiten voor een overheid die zaken als energie en OV etc gewoon zelf in de hand houdt, en er niet steeds hele sectoren tussen zet, want dat levert per definitie veel hogere kosten op.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie jou nog wel eens voor een grote, sterke overheid pleiten. Dan kan wellicht voordelen hebben, maar het brengt ook allerlei ongewenst bijwerkingen met zich. De manier waarop een overheid georganiseerd is in een democratie zorgt er voor dat er dingen beslist kunnen worden die toch sterk nadelig zijn voor veel mensen. Zo ook privacyinperking, de overheid is op dat gebied een grote speler, denk aan het plaatsen van camera's maar aan het gedwongen opslaan van telecomgegevens en dataverkeer. Wie voor een sterke democratisch vertegenwoordigde overheid pleit moet er rekening mee houden dat dit soort bijwerkingen mee komen met het doel dat men op een ander gebied wil bereiken.
sterker nog, het is dezelfde kaart. Alleen is al het andere anders.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die Oyster is inderdaad oké![]()
En waarom dat niet gewoon op dezelfde wijze hier is ingevoerd... Ik denk iets met ego's, en kostenbesparing
"Welcome on Jubilee line"..quote:
OV technisch misschien wel maar als je echter iets om je privacy geeft dan kun je maar beter hier in NL wonen. Als ik mag kiezen tussen een OV bedrijf dat mijn reisgedrag van de afgelopen 7 jaar kent, en een overheid die mijn halve leven op camera heeft van de afgelopen jaren, kies ik toch voor het eerste. De UK is absolute koploper op het gebied van camera's op straat en andere privacyinbreuk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Londen, daar noem je dan ook een OV-technisch super geregelde stad,
Nu wordt het helemaal erg. Wat de fuck heeft de belastingdienst met mijn reisgegevens te maken?? Aan welke clubs spelen die smiechten die gegevens nog meer door??quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:16 schreef Igen het volgende:
De reden voor de 7 jaar opslag schijnt trouwens administratie voor de belastingdienst te zijn. Net als dat je thuis sommige papieren ook 7 jaar zou moeten bewaren voor als de belastingdienst nog eens gaat controleren.
dan zouden de gegevens losgekoppeld moeten kunnen worden van persoonsdata. Probleem opgelost.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:16 schreef Igen het volgende:
De reden voor de 7 jaar opslag schijnt trouwens administratie voor de belastingdienst te zijn. Net als dat je thuis sommige papieren ook 7 jaar zou moeten bewaren voor als de belastingdienst nog eens gaat controleren.
Misschien wel omdat we eigenlijk gewoon een landje zijn dat te klein is om zichzelf fatsoenlijk te regeren? Omdat de politiek slechts bestaat uit (soms goedbedoelende en soms ook wat minder goedbedoelende) amateurs? Zoiets?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:49 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom kost het in nederland altijd een godsvermogen, vinden we keer op keer het wiel opnieuw uit en kost anonimiteit geld?
quote:Gegevens
Ook worden de gegevens, zoals het reisgedrag, bijna zeven jaar lang bewaard en dat is veel langer dan de logica van de wet toelaat.
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:23 schreef Farenji het volgende:
Nu wordt het helemaal erg. Wat de fuck heeft de belastingdienst met mijn reisgegevens te maken?? Aan welke clubs spelen die smiechten die gegevens nog meer door??
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:25 schreef AchJa het volgende:
Daar gaat het niet om, wtf heeft de belastingdienst te maken met mijn treinrit en het dan gvd ook nog eens een keer 7 jaar bewaren.
Welcome in 1984quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:08 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
"Welcome on Jubilee line"..
Hier in Rdam betaal je 7,50 voor beide. Maar DAARNA moet ik er nog geld opzetten. Je betaald dus 7,50 voor een stukje karton. Vroeger kocht je een strippenkaart.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:36 schreef nostra het volgende:
Wat is er nu precies duurder aan die anonieme kaart? Ik betaal in Amsterdam 4 euro voor een anonieme kaart, en 7,50 voor een persoonlijke - dus goedkoper. Ook het tarief is exact hetzelfde. Tenzij ik van korting gebruik wil maken, maar ik ben geen 65+ dus dat lijkt me ook niet van toepassing.
Veel gezeur om drie keer niets dus.
En per regio moet je een aparte kaart hebben?? OV is dus regiobepaald??quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hier in Rdam betaal je 7,50 voor beide. Maar DAARNA moet ik er nog geld opzetten. Je betaald dus 7,50 voor een stukje karton. Vroeger kocht je een strippenkaart.
nee OV kaart is overal hetzelfde, alleen de NS heeft een kaart die anders is, maar alle kaarten moeten werken overal. Tot nu toe een illusie, dat welquote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
En per regio moet je een aparte kaart hebben?? OV is dus regiobepaald??![]()
Of worden er binnen de kortste keren goedkope Amsterdamse anonieme kaarten aangeboden in Rotterdam?
ja dat is klantvriendelijk, dat kunnen ze niet in Nederland.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze handig zijn gaan ze in Amsterdam bijvoorbeeld net zo'n systeem invoeren als in Parijs met de Carte Paris Visite.
Bestel je zo'n zelfde kaart bij het Rotterdamse broertje RET, dan betaal je dus idd meer:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee OV kaart is overal hetzelfde, alleen de NS heeft een kaart die anders is, maar alle kaarten moeten werken overal. Tot nu toe een illusie, dat wel
Amsterdamse kaarten kan je gewoon via internet bestellen bij het GVB
ja je had hem al voor 0 euro kunnen bestellen bij de invoering 3 jaar geledenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:25 schreef E.T. het volgende:
[..]
Bestel je zo'n zelfde kaart bij het Rotterdamse broertje RET, dan betaal je dus idd meer:
http://www.retwebshop.nl/(...)gory_id,5/Itemid,26/
De NS deelt geen boetes uit, maar je kaart wordt wel geblokkeerd als je te vaak niet incheckt, maar wel uitcheckt. Ik heb tenminste nergens gelezen dat de NS op dát punt een uitzondering maakt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja je had hem al voor 0 euro kunnen bestellen bij de invoering 3 jaar geleden
NS abonnementhouders krijgen hem trouwens sowieso gratis, alweer klantvriendelijk punt voor de NS, waar je ook niet hoeft in te checken
De route die Prem rijdt kost (enkeltje) op naam 1,50. Anoniem 3 euroquote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:36 schreef nostra het volgende:
Wat is er nu precies duurder aan die anonieme kaart? Ik betaal in Amsterdam 4 euro voor een anonieme kaart, en 7,50 voor een persoonlijke - dus goedkoper. Ook het tarief is exact hetzelfde. Tenzij ik van korting gebruik wil maken, maar ik ben geen 65+ dus dat lijkt me ook niet van toepassing.
Veel gezeur om drie keer niets dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |