Deel 1: OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoestenquote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo 59 reacties Door Brenno de Winter
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie
Doe de nieuwere dan maar dicht!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:19 schreef Elfletterig het volgende:
Valt gewoon op te lossen...
Ja baasquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:19 schreef AchJa het volgende:
Doe de nieuwere dan maar dicht!
Gezien!quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja baasIs al gebeurd...
Zie nog even mijn opmerking in dat gesloten topic, ok?
Daar gaat het niet om, wtf heeft de belastingdienst te maken met mijn treinrit en het dan gvd ook nog eens een keer 7 jaar bewaren. Leg mij het nut en belang eens uit daarvan.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als bankmedewerkers wat moeite doen zien ze veel meer prive gegevens van jou dat een conducteur kan zien.
Maak je je daar ook druk om?
Maar wel 7 jaar opslag van alle reisgegevens van eenieder die gebruikmaakt van de OV-chipkaart.quote:
7 jaar??quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:29 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Maar wel 7 jaar opslag van alle reisgegevens van eenieder die gebruikmaakt van de OV-chipkaart.
volgens CPB niet belangrijkquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
7 jaar??![]()
Het is dat ik elke dag met de metro moet reizen. Maar ik voel mijn privacy heel erg aangetast.
De camera's beginnen hier al als ik de hoek omloop, vervolgens op het metrostation en (sinds kort)in de metro's word ik vrolijk verdergefilmd.
Nu kunnen ze ook 7 jaar lang nagaan waar ik precies ben geweest.
1984.
Dat laatste valt onder de standaard termijnen die gelden voor de administratie van bedrijven.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, wtf heeft de belastingdienst te maken met mijn treinrit en het dan gvd ook nog eens een keer 7 jaar bewaren. Leg mij het nut en belang eens uit daarvan.
Wie kan mij verzekeren dat er binnen 7 jaar geen imbeciel aan de macht komt die deze gegevens gaat misbruiken?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat laatste valt onder de standaard termijnen die gelden voor de administratie van bedrijven.
Moet de NS aan de overheid over 6 jaar nog kunnen zeggen dat meneer freeflyers op dindag 13 januari om 13.30 ingecheckt was op rotterdam cs , en om 18.00 uitgecheckt in heerlen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat laatste valt onder de standaard termijnen die gelden voor de administratie van bedrijven.
Dat zal me aan mijn reet roesten, de belastingdienst heeft geen zak te maken met mijn reisgedrag.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Dat laatste valt onder de standaard termijnen die gelden voor de administratie van bedrijven.
Geen enkel nadeel!quote:Op woensdag 14 januari 2009 @ 23:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens snowgoon alleen maar een voordeel!!!
Voor een deel wel, maar falende apparatuur zal ook wel een rol spelen. Niet uitchecken lijkt me niet kunnen als je nog verder wil reizen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Als ik het goed begrijp is het gewoon eigen stomme schuld van de mensen dus, als het ze 4 euro kost.
Maar zit er niet een andere fout in het systeem dan? Als je een rit maakt die duurder is dan 4 euro, gewoon niet uitchecken. Dan ben je toch goedkoper uit?
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:02 schreef Hukkie het volgende:
Blijft leuk om te lezen.
Deel 10 van een relaas van een OV chip gebruiker.
Denk je dat er ook maar 1 iemand wakker van zal liggen waar jij allemaal heen gaat met de metro in die tijd?quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:31 schreef IHVK het volgende:
[..]
7 jaar??![]()
Het is dat ik elke dag met de metro moet reizen. Maar ik voel mijn privacy heel erg aangetast.
De camera's beginnen hier al als ik de hoek omloop, vervolgens op het metrostation en (sinds kort)in de metro's word ik vrolijk verdergefilmd.
Nu kunnen ze ook 7 jaar lang nagaan waar ik precies ben geweest.
1984.
Nee.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Denk je dat er ook maar 1 iemand wakker van zal liggen waar jij allemaal heen gaat met de metro in die tijd?
Waarom ligt men dan wel wakker over geregistreerde kentekens die 1 week bewaard worden?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:07 schreef snowgoon het volgende:
Denk je dat er ook maar 1 iemand wakker van zal liggen waar jij allemaal heen gaat met de metro in die tijd?
De mogelijkheid dat jij op straat aangereden wordt door een auto is vele malen groter dan de mogelijkheid dat iemand die gegevens van jou gaat misbruiken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:32 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee.![]()
Maar de mogelijkheid is er dat is mijn punt.
Welke gegevens staan op de OV chipkaart dan allemaal volgens jou?quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom ligt men dan wel wakker over geregistreerde kentekens die 1 week bewaard worden?
Bij een kenteken moeten eerst nog de gegevens over de gebruiker gevonden worden , bij de ovchipkaart liggen mijn gegvens gewoon op straat.
Automatische kentekenherkenning alleen onder voorwaarden toegestaan
‘No-hits’ moeten direct worden vernietigd
Het CBP zit hier ernstig de boel te verkloten.quote:Op donderdag 15 januari 2009 11:32 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nee.![]()
Maar de mogelijkheid is er dat is mijn punt.
In ieder geval mijn geboortedatum, als ik het bericht ergens in de ÓV berichtenbrij moet geloven had men de kaart van een SP'er uitgelezen en de 2e kamer.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Welke gegevens staan op de OV chipkaart dan allemaal volgens jou?
Volgens mij is er door het kabinet flinke pressie uitgeoefend om maar die OV chip toch oogluikend door het cbp toe te staan omdat anders het heel project dreigt te mislukken. Die data zal wel niet meer naar een losse tabel te zetten zijn in de slecht opgebouwde database.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:14 schreef Q. het volgende:
[..]
Het CBP zit hier ernstig de boel te verkloten.
Erg goed argument!quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De mogelijkheid dat jij op straat aangereden wordt door een auto is vele malen groter dan de mogelijkheid dat iemand die gegevens van jou gaat misbruiken.
Op de Chhipkaart staat digitaal dus alleen maar de geboortedatum en de laatste tien transacties en kaartnummer. Voor de rest niks.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In ieder geval mijn geboortedatum, als ik het bericht ergens in de ÓV berichtenbrij moet geloven had men de kaart van een SP'er uitgelezen en de 2e kamer.
En dan nog het gaat niet alleen erom wat op mijn kaart staat maar ook wat er later wordt bijgehouden.
Past wel bij het argument "iemand zou mijn reisgegevens kunnen doorspitten en dat is een ontzettend grote inbreuk op mijn privacy".quote:
Nee, dat doet het niet.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:26 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Past wel bij het argument "iemand zou mijn reisgegevens kunnen doorspitten en dat is een ontzettend grote inbreuk op mijn privacy".
Dat is jouw mening.quote:
Het kan al, dus dat het nog een keertje extra kan maakt niet uitquote:Op donderdag 15 januari 2009 12:31 schreef snowgoon het volgende:
Bang worden omdat reisgegevens op worden geslagen vind ik grote aanstellerij. Iedereen die een mobiele telefoon heeft is veel makkelijker traceerbaar dan wanneer die een chipkaart gebruikt. En aangezien bijna iedereen wel een mobiele telefoon heeft, is die kritiek op de Chipkaart hypocriet in mijn ogen.
Plus dat telefoon ook nog eens afgeluisterd kan worden.
Waarom zou mijn geboortedatum op die kaart moeten staan als er toch al een unieke kode op staat.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Op de Chhipkaart staat digitaal dus alleen maar de geboortedatum en de laatste tien transacties en kaartnummer. Voor de rest niks.
Op je paspoort, rijbewijs, studentenkaart en allerlei andere pasjes die je bij je draagt is veel meer af te lezen
In welk stukje stond dat er nog meer gegevens op staan?quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou mijn geboortedatum op die kaart moeten staan als er toch al een unieke kode op staat.
en verder stond er in dat stukje dat er nog wel meer gegeven op die chip staan.
Ontwerp foutje?
Tja, dat krijg je als je telkens de "ze zien mijn reisgegevens boehoe" argumentatie krijgt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:46 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het kan al, dus dat het nog een keertje extra kan maakt niet uit. Geniaal argument.
Ik heb geen idee waarom het noodzakelijk is en ik zie ook het nut er van niet.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:22 schreef OldJeller het volgende:
Tot nu toe heb je geen enkel goed tegenargument gegeven voor de mensen die tegen de opslag van zeven jaar zijn.
Probeer eens een goed argument te geven om voor de opslag van zeven jaar reisgegevens te zijn; waarvoor is het noodzakelijk?
Ja goed argument.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom het noodzakelijk is en ik zie ook het nut er van niet.
Maar ik zie er ook geen kwaad in en ik zie er ook geen inbreuk op mijn privacy in.
Als zij mij korting geven op het reizen, dan mogen ze van mij best wel die gegevens hebben.
Dat lijkt me echt geen reden, aangezien er 16 miljoen mensen zijn en ongeveer 500 mensen op dezelfde dag geboren worden.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:08 schreef snowgoon het volgende:
Ik denk dat de geboortedatum er ter controle op staat. Zodat het altijd aan de unieke code is gekoppeld.
Nou dan is het dus een kans van 1 op 500 dat die kaart bij de juiste persoon hoort in plaats van 1 op 16 miljoen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt geen reden, aangezien er 16 miljoen mensen zijn en ongeveer 500 mensen op dezelfde dag geboren worden.
Ben je nou echt zo dom dat je geen verschil ziet tussen wat reisgegevens en credit card gegevens?quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja goed argument.![]()
Heel yeah je krijgt van mij nog meer korting als je hier je creditcard gegevens en verval datum post.
Dat is het punt niet, het punt is dat er wordt gesteld dat er gescheiden opgeslagen wordt, en blah blah blah, maar dat uiteindelijk blijkt dat nota bene een conducteur toch kan opvragen wat de laatste 10 transacties zijn, en ik geloof er niets van dat die 10 niet in 100 of 1000 kan worden veranderd omdat er een speciale database van 10 transacties wordt bijgehouden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als bankmedewerkers wat moeite doen zien ze veel meer prive gegevens van jou dat een conducteur kan zien.
Maak je je daar ook druk om?
Wat voor extra veiligheid levert een willekeurige geboortedatum op een kaart met unieke code op.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nou dan is het dus een kans van 1 op 500 dat die kaart bij de juiste persoon hoort in plaats van 1 op 16 miljoen.
Ze kunnen er ook wel meer gegevens op zetten ter veiligheid, maar dan zou je ook weer gaan lopen zeuren. Dus wat dat betreft is het nooit goed he.
Die gegevens leest die uit de kaart en die kaart heeft maar ruimte voor 10 transacties.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is het punt niet, het punt is dat er wordt gesteld dat er gescheiden opgeslagen wordt, en blah blah blah, maar dat uiteindelijk blijkt dat nota bene een conducteur toch kan opvragen wat de laatste 10 transacties zijn, en ik geloof er niets van dat die 10 niet in 100 of 1000 kan worden veranderd omdat er een speciale database van 10 transacties wordt bijgehouden.
En dat het probleem met dit project, telkens blijkt dat er het een gezegd wordt en het ander gedaan.
Geen idee.quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat voor extra veiligheid levert een willekeurige geboortedatum op een kaart met unieke code op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |