Het duurt niet lang meer of alle ijsberen die er rondlopen zien er zo uit:quote:IJsberen krimpen door stress
LONDEN - IJsberen worden steeds kleiner door stress, wat wordt veroorzaakt door klimaatverandering en vervuiling. Dat blijkt uit Deens onderzoek in de Journal of Zoology, berichtte de BBC dinsdag.
Wetenschappers onderzochten driehonderd schedels van ijsberen uit de eerste en tweede helft van de vorige eeuw.
De laatste schedels waren 2 tot 9 procent kleiner en anders van vorm dan de groep schedels uit het begin van de twintigste eeuw. Het smelten van poolijs zorgt ervoor dat het jachtgebied van de beren steeds kleiner wordt.
De beren moeten daarom steeds meer energie verbruiken tijdens hun voedseljacht. Hierdoor groeien ze minder hard, aldus een van de wetenschappers.
Vervuiling
Door vervuilende stoffen raken de beren gestrest. De vervuiling verklaart mogelijk ook de veranderde vorm van de schedels.
Maar ook het feit dat er steeds minder ijsberen zijn is hier mogelijk een oorzaak van, omdat inteelt vaker voorkomt.
Bron
Geen idee, maar ze zien er wel lief uitquote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:43 schreef Jegorex het volgende:
Prima initiatief van de ijsberen zou ik zeggen.
Kleine ijsberen hebben minder ruimte nodig en zullen dus beter overleven op de kleinere ijsvlaktes.
Is het al bekend wanneer we ze als huisdier kunnen aanschaffen?
Zou ik niet doen, ze krabben je hele bank kaalquote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:43 schreef Jegorex het volgende:
Prima initiatief van de ijsberen zou ik zeggen.
Kleine ijsberen hebben minder ruimte nodig en zullen dus beter overleven op de kleinere ijsvlaktes.
Is het al bekend wanneer we ze als huisdier kunnen aanschaffen?
die zijn er al lang... eerst waren ze klein, daarna werden ze ineens heel groot en nu weer kleinquote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:40 schreef Anywhere het volgende:
[..]
Het duurt niet lang meer of alle ijsberen die er rondlopen zien er zo uit:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 01:03 schreef Marble het volgende:
Worden ze wel makkelijker te killen door Sawyer, Kate en Walt. Elk nadeel heb z'n voordeel.
Evolutie, hét bewijs van Darwinisme.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 00:43 schreef TNA het volgende:
Trieste ontwikkeling, maar niets aan te doen.
Inderdaad, die beesten passen zich gewoon aan aan de veranderende omstandigheden.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Evolutie, hét bewijs van Darwinisme.
Kom er maar in geloofsfanaten!
Wel een interessant soort geïnduceerde evolutiequote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Volgens mij was dat een zeehond.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 10:04 schreef Frutsel het volgende:
[..]
die zijn er al lang... eerst waren ze klein, daarna werden ze ineens heel groot en nu weer klein
Eentje heette toen Seabert
Maar wel het bewijs dat diersoorten zichzelf aanpassen, nu nog een mooi wetenschappelijk onderzoek er tegenaan gooien en je hebt onomstotelijk bewijs om aan te tonen dat dieren evolueren. Kan je meteen de kerkelijke kliek op een hoop gooien en verketteren voor het verspreiden van dwaasheid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:17 schreef TNA het volgende:
[..]
Wel een interessant soort geïnduceerde evolutie
Dit is geen gevolg van evolutie, maar een gevolg van voedseltekort en mogelijk chemische schade aan het lichaam.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Aanpassen aan je leefomgeving is juist de basis van evolutie. De oorzaken van deze verandering maakt dus geen ene reet uit, het gaat om de gevolgen niet de oorzaken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit is geen gevolg van evolutie, maar een gevolg van voedseltekort en mogelijk chemische schade aan het lichaam.
Vast wel. Maar dit is geen bewijs voor evolutie.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Aanpassen aan je leefomgeving is juist de basis van evolutie.
Waarom niet?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vast wel. Maar dit is geen bewijs voor evolutie.
Omdat het irrationeel is. Dit soort veranderingen gaan geleidelijk; dus het valt moeilijk te ontkennen dat er een link is tussen onze invloed en de ijsberen.quote:
'Cause it ain't.quote:
Als evolutie nog nooit officieel bewezen is, onomstotelijk hoe weet je dan precies hoe evolutie in z'n gang gaat, en kan je onderzoeken naar deze schedels verwerpen als zijne een basis om een evolutieleer mee te bewijzen? De term irrationeel wordt m.i. een beetje te snel gegooid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:05 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Omdat het irrationeel is. Dit soort veranderingen gaan geleidelijk; dus het valt moeilijk te ontkennen dat er een link is tussen onze invloed en de ijsberen.
Onder invloed van omgevingsfactoren hebben ijsberen met kleine schedels een grotere kans op overleving (zijn dus "fitter") dan ijsberen met grote schedels.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
'Cause it ain't.
Het staat er duidelijk: de ijsberen hebben kleinere schedels omdat er minder jachtgebied is en dus minder eten en dus minder energie, die ze gebruiken om te groeien.
Dit is een aanwijzing dat onder- of minder voeding leidt tot kleinere of zwakkere lichamen (joh), het is geen bewijs voor evolutie, althans, dat wordt niet duidelijk uit het artikel, daarvoor zouden immers de genen voor kleinere schedels, als het ware, doorgegeven moeten worden. Misschien gebeurt dat wel, maar dat staat er niet.
Zie m'n bovengetypte stukje, ik heb het niet over dat dit bericht bewijs is voor evolutie, maar dat het wel een aanleiding is om wetenschappelijk onderzoek naar te doen en te kijken of er sprake is van het pro-actief evolueren van de ijsbeer.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit is een aanwijzing dat onder- of minder voeding leidt tot kleinere of zwakkere lichamen (joh), het is geen bewijs voor evolutie, althans, dat wordt niet duidelijk uit het artikel, daarvoor zouden immers de genen voor kleinere schedels, als het ware, doorgegeven moeten worden. Misschien gebeurt dat wel, maar dat staat er niet.
Er is geen noodzaak ontstaan om onderzoek te doen, evolutie is een feit en het is een feit dat ook ijsberen onderhevig zijn aan (natuurlijke) selectie, de stuwende kracht achter evolutie.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:12 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Zie m'n bovengetypte stukje, ik heb het niet over dat dit bericht bewijs is voor evolutie, maar dat het wel een aanleiding is om wetenschappelijk onderzoek naar te doen en te kijken of er sprake is van het pro-actief evolueren van de ijsbeer.
Ja, je kunt alles wel.quote:Dus ja ik kan uit dit bericht wel een vorm van evolutie halen.
Ik kreeg net als reactie "'Cause it ain't." en nu is alles een feit? Nouja blij dat je door mijn posts zo snel tot inkeer gekomen bent, ik stel het op prijs.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er is geen noodzaak ontstaan om onderzoek te doen, evolutie is een feit en het is een feit dat ook ijsberen onderhevig zijn aan (natuurlijke) selectie.
[..]
Je doet wel enorm af aan mijn beargumentatie, maar oké ik zie het door de vingers omdat ik je zo tof vind.quote:Ja, je kunt alles wel.
1. Dit bericht (of krimpende ijsberen) is geen bewijs voor evolutie, 2. evolutie is een feit.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:16 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ik kreeg net als reactie "'Cause it ain't." en nu is alles een feit?
Wel leuker?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:17 schreef Monidique het volgende:
[..]
1. Dit bericht (of krimpende ijsberen) is geen bewijs voor evolutie, 2. evolutie is een feit.
Geen tegenstrijdigheid hier, makkelijker kan ik het niet maken.
Hé, de belastingdienst maakt het tenminste nog makkelijker. Jij doet geen van beide.quote:
Dit is geen evolutie omdat er feitelijk niets veranderd in de genetische structuur. Een ijsbeer, maar ook een mens, wordt gewoon minder groot tijdens het opgroeien als hij minder (goed) voedsel tot zich neemt dan anders.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:59 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Aanpassen aan je leefomgeving is juist de basis van evolutie. De oorzaken van deze verandering maakt dus geen ene reet uit, het gaat om de gevolgen niet de oorzaken.
Daarom zeg ik toch ook dat er onderzoek gedaan kan worden of het een consistente verandering is ja of nee, als de afwezigheid van voedsel leidt tot kleinere dieren dan is het dus een genetische aanpassing om op lange termijn niet verder te groeien. Als het slechts een of twee generaties ijsberen betreft dan niet natuurlijk, daarom opperde ik ook voor onderzoek.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dit is geen evolutie omdat er feitelijk niets veranderd in de genetische structuur. Een ijsbeer, maar ook een mens, wordt gewoon minder groot tijdens het opgroeien als hij minder (goed) voedsel tot zich neemt dan anders.
Pygmeeën zijn een gevolg van evolutie, ondoorvoede kinderen niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |