quote:di 25 aug 2009, 12:34 |
AIV waarschuwt voor explosie wereldbevolking
DEN HAAG - De omvang van de bevolking in de armste landen van de wereld zal de komende veertig jaar extreem groeien en dat leidt wereldwijd tot enorme problemen. De ministers Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) en Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) moeten daarom veel meer aandacht besteden aan die problemen en geld steken in oplossingen. Dat betoogt de Adviesraad Internationale Vraagstukken in een advies aan het kabinet. De extreme bevolkingsgroei in de armste landen is volgens de AIV een evengrote 'uitdaging' als de wereldwijde klimaatverandering. Volgens schattingen zal de wereldbevolking de komende veertig jaar groeien van rond de 7 miljard nu naar meer dan 9 miljard in 2050. In de 29 armste landen zal de bevolking verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Dat levert problemen op voor de economische groei, risico's voor vrede en veiligheid, energieverbruik, milieu en migratie.
voorlopig krijgen we eerst grote droogte, dus er zal eerst nog heel veel hongerleed op de TV komenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:25 schreef ehqo het volgende:
De nieuwe ijstijd mag wel eens opschieten, we zijn nu al met teveel.
De geest is nu echt uit de fles. Wie krijgt de volgende hype waar de triljoenen aan subsidie naartoe gaan.quote:De extreme bevolkingsgroei in de armste landen is volgens de AIV een evengrote 'uitdaging' als de wereldwijde klimaatverandering.
Kinderen zijn daar wat voor ons pensioen is. Hoe meer kinderen hoe beterquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat doen die landen zichzelf toch echt aan. Het is er al zo, dat weten ze, en toch maar blijven voortplanten als konijnen.
Cool, flink popcorn en bier inslaan dus.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:26 schreef henkway het volgende:
[..]
voorlopig krijgen we eerst grote droogte, dus er zal eerst nog heel veel hongerleed op de TV komen
ze denken dat het hun verzekering voor de toekomst is. 'ja die kinderen kunnen voor me zorgen'.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:27 schreef henkway het volgende:
[..]
Kinderen zijn daar wat voor ons pensioen is. Hoe meer kinderen hoe beter
Dus moeten we ze af kopen
ja en omdat nu te voorkomen, of wil je dat op de TV gaan zien??quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:30 schreef DahBigKahuna het volgende:
Hoezo de bevolking zal daar verdubbelen?
Ze lijden daar nu al honger, als wij ophouden met geld sturen dan lost het probleem zichzelf wel op.....
Dan krijgt de bevolking helemaal geen kans om te verdubbelen.
Dat is het probleem dus ook. Het Westen houdt het probleem in stand. Die landen daar kunnen simpelweg zo'n enorme bevolking niet aan. Maar ze krijgen net genoeg voedselhulp om maar net in leven te blijven, waardoor ze kinderen kunnen krijgen en het probleem vergroten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:30 schreef DahBigKahuna het volgende:
Hoezo de bevolking zal daar verdubbelen?
Ze lijden daar nu al honger, als wij ophouden met geld sturen dan lost het probleem zichzelf wel op.....
Dan krijgt de bevolking helemaal geen kans om te verdubbelen.
maar ze hebben geen condooms en sex is een natuurlijke reactie, zeker in een omgeving waar de dood heerstquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
ze denken dat het hun verzekering voor de toekomst is. 'ja die kinderen kunnen voor me zorgen'.
Maar nee, die kinderen verergeren het probleem. Weer extra monden om te voeden.
Dat is een nettere manier om het te zeggen....quote:Dat is het probleem dus ook. Het Westen houdt het probleem in stand. Die landen daar kunnen simpelweg zo'n enorme bevolking niet aan. Maar ze krijgen net genoeg voedselhulp om maar net in leven te blijven, waardoor ze kinderen kunnen krijgen en het probleem vergroten.
Ja hoe het komt wisten we alquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:34 schreef DahBigKahuna het volgende:
[..]
Dat is een nettere manier om het te zeggen....
Als het erger is dan AGW dan kan het gelukkig alleen maar meevallen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:27 schreef speknek het volgende:
[..]
De geest is nu echt uit de fles. Wie krijgt de volgende hype waar de triljoenen aan subsidie naartoe gaan.
En het grote probleem is natuurlijk dat die explosie te danken is aan onze ontwikkelingshulp, waardoor ze nu weer meer ontwikkelingshulp nodig gaan hebben.
Dat zal 't goed doen bij mensenrechten organisaties ja, massaal negers gaan steriliserenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:20 schreef henkway het volgende:
Is het dan niet verstandig om iedere vrouw of man 1000 euro te geven uit de ontwikkelingspot of defensiepot indien men bij de dokter komt om zich te laten steriliseren??![]()
Het probleem is denk ik dát we maar denken alles op te kunnen lossen, we laten de natuur veel te weinig zijn gang gaan. Met alles trouwens.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:36 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja hoe het komt wisten we al
Nu een verstandige en acceptabele oplossing
Ja en dat moeten jij en ik dan weer gaan ophoesten, hoe bot het ook klinkt maar ik heb liever dat ze daar bij de bosjes verhongeren dan dat ik hier krom moet gaan liggen (financieel gezien) voor mensen die ik toch niet ken. Laat ze lekker creperen, zij maken die babies, niet ik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:41 schreef DahBigKahuna het volgende:
De oplossing zou zijn om om het krijgen van meer dan 2 a 3 kinderen te ontmoedigen in de 29 armste landen.
Maar dat ons dat als rijke Westen geld gata kosten dat staat vast...
Correct, en leuk en aardig. Maar ben jij bereid daar allemaal voor te gaan dokken?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
Dit onderwerp moet veel hoger op de agenda, ver BOVEN zaken als energieverbruik en klimaatverandering, want die twee zijn mede het gevolg van de groeiende wereldbevolking en de groeiende welvaart. Laten we reëel zijn: de aarde heeft een beperkte hoeveelheid bronnen. Nog 2 miljard mensen erbij is een uitermate ongezonde ontwikkeling voor deze planeet. Er moet veel meer aandacht uitgaan naar geboortebeperking in combinatie met armoedebestrijding en vooral educatie.
Het gaat nog niet eens om het dokken. Je moet voor dat je gaat praten over geldzaken een ethische horde nemen: 'Kan je iemand het recht om zich voort te planten ontnemen?'. Ik vind van niet namelijk, het is alleen jammer dat mensen (of eigenlijk de mensheid als collectief) zelf niet bedenken dat het misschien beter is om even kalm aan te doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, en leuk en aardig. Maar ben jij bereid daar allemaal voor te gaan dokken?
Dat is waar, maar de landen waar dit probleem het grootst is staan nou eenmaal niet bekend dat ze de meeste slimme mensen in de wereld herbergen. Als je dan ook nog het grote percentage gelovigen meetelt die daar wonen waar verteld wordt dat condooms AIDS veroorzaken dan zit je al helemaal met de gebakken peren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:50 schreef ehqo het volgende:
[..]
Het gaat nog niet eens om het dokken. Je moet voor dat je gaat praten over geldzaken een ethische horde nemen: 'Kan je iemand het recht om zich voort te planten ontnemen?'. Ik vind van niet namelijk, het is alleen jammer dat mensen (of eigenlijk de mensheid als collectief) zelf niet bedenken dat het misschien beter is om even kalm aan te doen.
Ik vind dat we in het Westen evengoed een stapje terug moeten doen met geboortes. Maar verder heb je het gelijk, waarschijnlijk moet het eerst uit de klauwen lopen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de landen waar dit probleem het grootst is staan nou eenmaal niet bekend dat ze de meeste slimme mensen in de wereld herbergen. Als je dan ook nog het grote percentage gelovigen meetelt die daar wonen waar verteld wordt dat condooms AIDS veroorzaken dan zit je al helemaal met de gebakken peren.
Wat mij betreft gaat dit wel een tijdje door tot je op een kritiek punt komt, dan zijn ze gewoonweg niet meer te onderhouden met voedselhulp. Nu hebben we nog wat 'over' (discutabel) om via via naar Afrika en dergelijke te sturen in de vorm van voedselhulp, maar ik zie het westen niet op lange termijn zelf de levensstandaard naar beneden bijstellen om hongerige mensen in het buitenland te faciliteren.
Ze nemen daar veel kinderen, zodat die kinderen later voor hun ouders kunnen zorgen. Daar heb je geen AOW namelijk. Ook kunnen die kinderen dan bijdragen aan het totale gezinsinkomen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:41 schreef DahBigKahuna het volgende:
De oplossing zou zijn om om het krijgen van meer dan 2 a 3 kinderen te ontmoedigen in de 29 armste landen.
Maar dat ons dat als rijke Westen geld gata kosten dat staat vast...
Hmmm ja... tja...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de landen waar dit probleem het grootst is staan nou eenmaal niet bekend dat ze de meeste slimme mensen in de wereld herbergen. Als je dan ook nog het grote percentage gelovigen meetelt die daar wonen waar verteld wordt dat condooms AIDS veroorzaken dan zit je al helemaal met de gebakken peren.
Wat mij betreft gaat dit wel een tijdje door tot je op een kritiek punt komt, dan zijn ze gewoonweg niet meer te onderhouden met voedselhulp. Nu hebben we nog wat 'over' (discutabel) om via via naar Afrika en dergelijke te sturen in de vorm van voedselhulp, maar ik zie het westen niet op lange termijn zelf de levensstandaard naar beneden bijstellen om hongerige mensen in het buitenland te faciliteren.
Het mooiste zou zijn dat [we], de wereldbevolking, eens zou gaan denken in 'we'-termen. Er wordt altijd maar in 'zij' en 'ons' gedacht. Nu is iedereen het altijd maar oneens en werken elkaar tegen, in plaats van te accepteren dat sommige problemen ons allemaal aangaan. Dat is bij heel veel problemen het geval. Maar goed, Utopisch en alles.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:01 schreef Zienswijze het volgende:
De vraag is, wat is overbevolking?
Als we naar Nederland kijken, dan is Nederland overbevolkt. Nederland is 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld. (en ja, ook zonder allochtonen blijft Nederland 1 van de dichstbevolkte landen ter wereld). Wie zijn wij dan om tegen andere landen te zeggen dat ze moeten matigen in kinderverbruik? In de meeste derdewereldlanden leven veel minder mensen op 1 km2.
Dat de meeeste derdewereldlanden niet voor zichzelf kunnen zorgen, dat is hun eigen probleem. Maar wie zijn wij om te zeggen dat zij moeten matigen in kinderverbruik?
Als we dat niet nu doen moeten we nog veel meer gaan dokkenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, en leuk en aardig. Maar ben jij bereid daar allemaal voor te gaan dokken?
quote:Afrikaanse landen herbergen grote hoeveelheden zeldzame en waardevolle grondstoffen, zoals goud, diamant, kobalt en koper. Een andere grondstof is coltan, een staalgrijs, glitterend erts dat bestaat uit de mineralen columbiet en tantaliet. Hierin komen de metalen niobium (vroeger ook wel columbium genoemd) en tantaal voor, beide voorkomend in groep Vb van het Periodiek Systeem der elementen. Met name tantaal vormt een interessante grondstof. Het wordt gebruikt in condensatoren, onder andere toegepast in mobiele telefoons, en in onderdelen van kernreactoren. De Amerikaanse vliegtuig- en ruimtevaartindustrie moet het nodige niobium en tantaal grotendeels invoeren omdat deze elementen niet in de VS kunnen worden gewonnen. Nog in maart kostte de instorting van een coltanmijn in Congo het leven aan zeventig mijnwerkers.
Nog 2 miljard ARME mensen erbij, en dit zorgt nauwelijks voor een grote toename in energieverbruik.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
Dit onderwerp moet veel hoger op de agenda, ver BOVEN zaken als energieverbruik en klimaatverandering, want die twee zijn mede het gevolg van de groeiende wereldbevolking en de groeiende welvaart. Laten we reëel zijn: de aarde heeft een beperkte hoeveelheid bronnen. Nog 2 miljard mensen erbij is een uitermate ongezonde ontwikkeling voor deze planeet. Er moet veel meer aandacht uitgaan naar geboortebeperking in combinatie met armoedebestrijding en vooral educatie.
En jij denkt dat die regel uit te voeren is met die bosjesmensen? Ook te controleren enzo?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:06 schreef henkway het volgende:
[..]
Als we dat niet nu doen moeten we nog veel meer gaan dokken
en in de derde wereld kunne ze niet eens een sterilisatie betalen, maar als ze ook nog 1000 euro toe krijgen dan wil men wel hoor
betaal maar uit het defensiebudget
Goed verwoord en ik ben het er wel mee eens. Maar ik zit persoonlijk niet te wachten op een verslechtering van mijn levensstijl omdat mensen aan de andere kant creperen om redenen waar ik niks mee van doen heb.quote:
Ja we plunderen die bodemschatten al honderd(en) jaren. Maar kijk eens om je heen links en rechts hier in Nederland. Zonder die plunderingen waren wij niet zo heel veel beter af.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:06 schreef henkway het volgende:
[..]
en in de derde wereld kunne ze niet eens een sterilisatie betalen, maar als ze ook nog 1000 euro toe krijgen dan wil men wel hoor
We plunderen de bodemschatten al honderd jaar, dus er mag wel eens wat geld terug
Ja dat klopt. Maar vertel mij 1 reden waarom zij moeten minderen in kinderverbruik?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:05 schreef ehqo het volgende:
[..]
Het mooiste zou zijn dat [we], de wereldbevolking, eens zou gaan denken in 'we'-termen. Er wordt altijd maar in 'zij' en 'ons' gedacht. Nu is iedereen het altijd maar oneens en werken elkaar tegen, in plaats van te accepteren dat sommige problemen ons allemaal aangaan. Dat is bij heel veel problemen het geval. Maar goed, Utopisch en alles.
Wij zijn een ontwikkeld land met waarschijnlijk een betere levensstandaard en ervaring over hoe het wél moet en wat dat betreft kunnen we advies leveren hoe hun situatie te verbeteren is. Dat lijkt me genoeg reden om met een vingertje te kunnen gaan wijzen. Of ik d'r ook echt achter sta dat we er wat aan doen is een tweede.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar vertel mij 1 reden waarom zij moeten minderen in kinderverbruik?
Wie zijn wij, als inwoners van 1 van de dichtstbevolkste landen ter wereld, om te zeggen dat zij moeten matigen in kinderverbruik?
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:06 schreef henkway het volgende:
[..]
degenen die niet komen die hoef je niet te controlerenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:09 schreef Matteüs het volgende:
[..]
En jij denkt dat die regel uit te voeren is met die bosjesmensen? Ook te controleren enzo?
Ben blij dat niet iedereen zo naïef is en het geld zo makkelijk een onnodig doel geeft.
Mar die haden genoeg eten en drinkenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:13 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Voor de WO2 was nederland ook een arm land. En toen namen de arme mensen hier ook veel kinderen.
En op welke punten wil jij met het vingertje wijzen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wij zijn een ontwikkeld land met waarschijnlijk een betere levensstandaard en ervaring over hoe het wél moet en wat dat betreft kunnen we advies leveren hoe hun situatie te verbeteren is. Dat lijkt me genoeg reden om met een vingertje te kunnen gaan wijzen. Of ik d'r ook echt achter sta dat we er wat aan doen is een tweede.
Dat is het juist. We zouden met zijn allen tot een consensus moeten komen. Alleen hebben wij hier in het Westen makkelijk praten.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar vertel mij 1 reden waarom zij moeten minderen in kinderverbruik?
Wie zijn wij, als inwoners van 1 van de dichtstbevolkste landen ter wereld, om te zeggen dat zij moeten matigen in kinderverbruik?
Ik stel wat anders voor.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goed verwoord en ik ben het er wel mee eens. Maar ik zit persoonlijk niet te wachten op een verslechtering van mijn levensstijl omdat mensen aan de andere kant creperen om redenen waar ik niks mee van doen heb.
Dus wat blijft er dan over? Wat mij betreft doorgaan met het olie winnen in Nigeria, diamanten en andere edelmetalen en ga zo maar door. Zolang ze min of meer in onze macht blijven is het redelijk goed en goedkoop(!) vertoeven hier. Ik zit niet te wachten op een 'eerlijke' prijs voor olie waarbij ik krom moet gaan onder enorme benzineprijzen, alleen zodat Umbuwa Utumba uit Nigeria nieuwe nike's kan kopen.
Neen, geef me dan maar handel volgens de goold old way.
Ahja... je geeft ze 1000 euro, ze verdwijnen weer hun rimboe in... en jij denkt dat het allemaal wel vanzelf goed komt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:14 schreef henkway het volgende:
[..]
degenen die niet komen die hoef je niet te controleren
En dus?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:15 schreef henkway het volgende:
[..]
Mar die haden genoeg eten en drinken
Op al die punten nee, maar wel op corruptie en mensenrechten m.i.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En op welke punten wil jij met het vingertje wijzen?
- Teveel energieverbruik?
-> Welvarende landen gebruiken de meeste energie, dus dan is het heel erg hypocriet om hierbij naar andere landen te wijzen.
- Teveel gebruik van de natuurlijke bodemschatten?
--> Zelfde punt als hierboven
- Overbevolking?
--> Overbevolking in wat? Er is genoeg voedsel om 9 miljard mensen te voeden. Dat sommige landen er niet in slagen om hun eigen bevolking te voeden, is een ander verhaal, maar dat is dan hun eigen schuld. Wie zijn wij om zich met hun zaken te bemoeien?
In China zijn genoeg arme mensen met dorst en honger, alleen doen ze alsof het wel mee valt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En dus?
Als arme landen er niet in slagen om hun eigen bevolking te voeden, dan is dat hun eigen schuld.
En sommige landen komen er wel uit. Zoals China bijvoorbeeld. Heeft de meeste inwoners per land. Kon een tiental jaar geleden ook niet haar eigen bevolking voeden (moest toen voedsel importeren). Maar nu kan het wel haar eigen bevolking voeden. Dus wat is het probleem? Wie zijn wij om te zeggen dat ze moeten minderen in kinderverbruik?
Voordat mensen met 1-kind politiek aankomen. Die had China inderdaad. Maar die regel is nu alweer afschaft, omdat China in de toekomst met een vergrijzingsproblematiek zit. Dus de populatie in China zal weer toenemen
Zeg maar dat het God's wil is, dan komt het altijd goed.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:18 schreef Matteüs het volgende:
Zo pakken we 6 vliegen in 1 klap.
We moeten enkel ons schuldgevoel opzij zetten maar daar komen we wel uit denk ik.
Onze toekomstige koning Willem is ons al voor wat dat betreft, met z'n vakantie oord in Mozambique. Maargoed, wat jij hier waarschijnlijk sarcastisch bedoeld neerpleurt is precies wat we deden tot een aantal jaar geleden, dus wat dat betreft is 't geen onmogelijke oplossing.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik stel wat anders voor.
Uitroeien die landen. De bodemschatten leegzuigen en het land bewerken voor landbouw. Die oppervlakten bedienen dan de rest van de hele westerse wereld. Met onze hedendaagse techniek kunnen we die landbouw zodanig automatiseren dat niemand daar hoeft te werken. Enkel wat controleurs. Maar die geven we dan wel een compjoeter met MSN en een glasvezelverbinding met de rest van de wereld.
Hier en daar een leuk vakansie oord... wat grote spiegel- en windmolens projecten voor gratis energie...
Zo pakken we 6 vliegen in 1 klap.
We moeten enkel ons schuldgevoel opzij zetten maar daar komen we wel uit denk ik.
Ja en dus?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:23 schreef ehqo het volgende:
[..]
In China zijn genoeg arme mensen met dorst en honger, alleen doen ze alsof het wel mee valt.
Zo is dat en wij de congo lekker leeg blijven roven van Coltan en Tantaalquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:22 schreef Bootje84 het volgende:
De linkse hippies die maar denken dat we ze kunnen redden door nog meer hulp te bieden
Laat ze maar lekker sterven. Ze moeten zelf de consequenties maar eens inzien van dat fokprogramma..
Ja waarom niet, wil je terug naar de postkoets?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Zo is dat en wij de congo lekker leeg blijven roven van Coltan en Tantaal
kunnen wij lekker blijven bellen
Tuurlijk, sarcastisch bedoeld.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:23 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Onze toekomstige koning Willem is ons al voor wat dat betreft, met z'n vakantie oord in Mozambique. Maargoed, wat jij hier waarschijnlijk sarcastisch bedoeld neerpleurt is precies wat we deden tot een aantal jaar geleden, dus wat dat betreft is 't geen onmogelijke oplossing.
Alleen die vervelende ethiek hé.
Ja, ze nemen veel kinderen. Maar zoals ik al eerder in een andere post aangaf, de meesten nemen niet voor hun lol veel kinderen. Veel kinderen zijn nodig om te voorzien in voldoende gezinsinkomen. En om later voor hun ouders te zorgen, als zij neit meer kunnen werken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Op al die punten nee, maar wel op corruptie en mensenrechten m.i.
Overbevolking valt trouwens wel wat voor te zeggen, ze fokken daar letterlijk als konijnen en ik weet niet of dat nou de meest verstandige gang van zaken is. Het is veeleisend voor de moeder omdat het veel energie kost, en tegelijkertijd verslechterd het alleen maar de hoeveelheid voedsel die beschikbaar is voor deze mensen.
Dat is mijn punt ook helemaal niet. Elk derdewereldland moet zichzelf uit de slop halen. En het kán echt wel. Kijk maar naar de Aziatische groeitijgers.quote:Ja je hebt gelijk dat er genoeg voedsel is voor alle mensen op de wereld, maar wij eten hier niet voor één persoon, neen, we eten wel voor 5. Dat is het voornamelijke verschil. Dus nogmaals, ik wil niet mijn rijst laten staan zodat het naar een ander gaat waar ik niks mee heb, ben op dat gebied aardig egocentrisch ingesteld. En volgens mij is zo'n beetje heel het westen zo op een paar 'groene' mensen na, want anders waren we wel wat 'eerlijker' geweest als het ging om voedsel en prijzen die we betalen voor grondstoffen.
Zelfde punt als hierboven.quote:Verder zijn er nu al problemen met medicijnen en vaccinaties omdat er simpelweg zóveel mensen zijn daar, hoe meer je blijft 'produceren' als bevolking, des te groter deze tekorten worden. En die medicijnen produceren ze niet zelf daar, nee die worden door ons gestuurd, zo zit je weer in een vicieuze cirkel dat alles wat dat volk daar uitspookt ons geld kost.
Dat is niet het probleem. Sommige Aziatische groeitijgers krijgen ook ontwikkelingshulp. Maar zij - de groeitijgers - kunnen wel zichzelf uit de armoedeslop halen. Voornamelijk Afrikaanse landen niet.quote:Die regeringen betalen nota bene met geleend geld van Westerse landen.
Als je die landen leeg rooft , mag je ze wel helpen met hun overschot aan kinderen, want anders komen ze echt met bootjes naar je toe volgende zomerquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja waarom niet, wil je terug naar de postkoets?
Ja maar die denktanken gaan volgens mij wel voor de meest economische oplossing, en die bestaat gewoon simpelweg niet, omdat je geen dividend krijgt van het investeren in betere infrastructuur en medicijnen in Afrika.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:27 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Tuurlijk, sarcastisch bedoeld.
Maar even serieus:
Denken we nu werkelijk dat die "think-tanks" van verschillende westerse overheden hier niet over nadenken?
Kijk, voor je het weet dient de oplossing zich al aan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:23 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zeg maar dat het God's wil is, dan komt het altijd goed.
Dan schiet je die bootjes uit de zee, zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:29 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je die landen leeg rooft , mag je ze wel helpen met hun overschot aan kinderen, want anders komen ze echt met bootjes naar je toe volgende zomer
oif gewoon bootjes geven die je op afstand kan laten zinkenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:30 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dan schiet je die bootjes uit de zee, zo moeilijk is dat toch niet?
Whatever it takes to protect the western civilisation.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:32 schreef henkway het volgende:
[..]
oif gewoon bootjes geven die je op afstand kan laten zinken
Nou sterilisatie is toch eenvoudiger denk ik en gelijk brood op de plank
Klopt. Al die westerse landen hebben schuld aan dit gedrag. De arme landen kunnen toch geen vuist maken.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja maar die denktanken gaan volgens mij wel voor de meest economische oplossing, en die bestaat gewoon simpelweg niet, omdat je geen dividend krijgt van het investeren in betere infrastructuur en medicijnen in Afrika.
Je verdient wél geld met uitbuiten en goedkope grondstoffen importeren, dus ik verwacht ook de komende tientallen of komende eeuw geen verandering.
En waarom kunnen Afrikaanse landen dat niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:29 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het probleem is dus niet ontwikkelingshulp. Het probleem is dat het ene land (en dan zijn het vooral "toevallïg" Aziatische landen) zich wel kan ontwikkelen. En het andere land (en dan zijn het vooral Afrikaanse landen) die zich niet kunnen ontwikkelen.
Moeilijk?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:33 schreef Matteüs het volgende:
[..]
moeilijk, moeilijk... of ook niet
Cultuur.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
En waarom kunnen Afrikaanse landen dat niet?
Dat wou ik horen inderdaad, dus dan komt bij mij de logische vraag naar voren, waarom zouden wij moeten betalen voor een cultuur die zelf van geen werken weet? Laat ze lekker voortkruipen, ik ga geen filantroop spelen voor mensen zonder instelling.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Cultuur.
Afrikaanse cultuur is minder vooruitstrevend.
Aziatische cultuur is vooruitstrevender en dat is een cultuur van hard werken.
'Wij' hebben ernstige problemen als 6 miljard mensen in beweging komen om naar het eten te trekken!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:16 schreef Zienswijze het volgende:
- Overbevolking?
--> Overbevolking in wat? Er is genoeg voedsel om 9 miljard mensen te voeden. Dat sommige landen er niet in slagen om hun eigen bevolking te voeden, is een ander verhaal, maar dat is dan hun eigen schuld. Wie zijn wij om zich met hun zaken te bemoeien?
Kijk, dat wilde ik ff horen. Ik ben om.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Moeilijk?
Als jij in een restaurant zit en je besteld een biefstuk dan sta je er ook niet bij stil, of als je een mobieltje koopt sta je ook niet stil bij Congo.
Hou 't er maar op dat 't niemand ene reet kan schelen behalve een paar hippies die denken dat de wereld er werkelijk op vooruit gaat als we hier met z'n allen ons krom gaan betalen.
Ik zeg ook niet dat wij moeten zorgen voor de mensen in Afrika.....quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat wou ik horen inderdaad, dus dan komt bij mij de logische vraag naar voren, waarom zouden wij moeten betalen voor een cultuur die zelf van geen werken weet? Laat ze lekker voortkruipen, ik ga geen filantroop spelen voor mensen zonder instelling.
Ach nee, geen reet kan schelen staat niet voor ze platgooien met kernbommen en dergelijke. Maar ik kan niet zeggen dat ik een slecht geweten heb omdat ik niet doneer aan Unicef.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:40 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Kijk, dat wilde ik ff horen. Ik ben om.
Ik heb een goede fiets en zal vandaag er eens heen gaan. Als iemand nog een vlammenwerper heeft liggen en die mij geeft, los ik het daar wel ff op.
Dat doen we anders wel op sociaal maatschappelijk (wenselijke) manier, namelijk door ze allemaal medicijnen en eten te geven. Dus waarom wel de overbevolking faciliteren en tegelijkertijd niet met het vingertje mogen wijzen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat wij moeten zorgen voor de mensen in Afrika.....
Ik zeg alleen dat wij ons niet met hun zaken in de zin van overbevolking moeten bemoeien.
Hoe bedoel je? Dat ze naar Europa komen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:38 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
'Wij' hebben ernstige problemen als 6 miljard mensen in beweging komen om naar het eten te trekken!
Ben jij wel helemaal lekker?quote:Daarom ben ik een groot voorstander van het steriliseren van 2 of 3 generaties in Afrika, India en andere delen van Azië alsmede Zuid-Amerika. Er zijn manieren uitgedacht om dat met gas te doen, trouwens. Kost geen levens, de groei gaat alleen uit de bevolking.
Voordelen:
- significant verkleinde kindersterfte in die gebieden.
- voldoende voedsel voorhanden op langere termijn.
- de noodzaak om te emigreren verdwijnt.
- minder mensen waar wij (via ontwikkelingshulp) voor moeten zorgen.
Geld.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:48 schreef Zienswijze het volgende:
Ik hoor eigenlijk nog niemand onderbouwend beargumenteren wáárom wij, als 1 van de dichstbevolkte landen, de explosie van de wereldbevolking moeten tegengaan.
Geef mij 1 reden.
En denk jij dat met het vingertje wijzen helpt om fors minder kinderen te nemen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:43 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat doen we anders wel op sociaal maatschappelijk (wenselijke) manier, namelijk door ze allemaal medicijnen en eten te geven. Dus waarom wel de overbevolking faciliteren en tegelijkertijd niet met het vingertje mogen wijzen?
Zoals ik al eerder zei, het westen faciliteert de enorme bevolking in die landen. Zonder steun zouden ze massaal creperen en sterven aan ziektes. Als deze bevolkings'boom' dus doorgaat dan kost het ons steeds meer en meer.quote:
En in jouw laatste zin ligt het probleem. Ook ik ben voor stoppen van ontwikkelingshulp rechtstreeks geven aan regering (microkrediteten in de vorm van een lening aan lokale mensen ben ik wel voor). Maar dat struist in, zoals je al zelf zegt, tegen onethische standaarden van het Westen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, het westen faciliteert de enorme bevolking in die landen. Zonder steun zouden ze massaal creperen en sterven aan ziektes. Als deze bevolkings'boom' dus doorgaat dan kost het ons steeds meer en meer.
We kunnen natuurlijk ook stoppen met 'ontwikkelingshulp' (lees: weggegooide sponsoring) maar dat is volgens westerse standaarden onethisch.
Precies, de stekker uit een persoon trekken die zelf heeft aangegeven te willen sterven omdat het leven er niet meer zo rooskleurig uitziet (Euthanasie) is hier al een groot probleem op ethisch gebied. Laat staan dat je de financiële navelstreng van Afrika doorknipt en daar een honger periode van jewelste creëert.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En in jouw laatste zin ligt het probleem. Ook ik ben voor stoppen van ontwikkelingshulp rechtstreeks geven aan regering (microkrediteten in de vorm van een lening aan lokale mensen ben ik wel voor). Maar dat struist in, zoals je al zelf zegt, tegen onethische standaarden van het Westen.
Dan zijn we het hierover eens.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:00 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Precies, de stekker uit een persoon trekken die zelf heeft aangegeven te willen sterven omdat het leven er niet meer zo rooskleurig uitziet (Euthanasie) is hier al een groot probleem op ethisch gebied. Laat staan dat je de financiële navelstreng van Afrika doorknipt en daar een honger periode van jewelste creëert.
Microkredieten aan onafhankelijke ondernemers vind ik dan weer wel een goed initiatief ja.
Jawel hoor, als ik ik iets onderhoud dan mag ik toch commentaar leveren op hetgeen dat ik onderhoud? Hetzelfde idee als aandeelhouders invloed hebben op een bedrijf, zo zou de westerse wereld ook invloed moeten hebben over ontwikkelingslanden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus wat er gebeurt:
- Wij leggen onsZELF allemaal ethiek in de mond. En daardoor geven wij blindelings geld. En gaan vervolgens ZELF met het vingertje wijzen.
Dat klopt toch niet?
Ho ho, je maakt hier een denkfout. Jij onderhoudt de regeringen in arme landen. Jij onderhoudt niet in 1e plaats de bevolking in arme landen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Jawel hoor, als ik ik iets onderhoud dan mag ik toch commentaar leveren op hetgeen dat ik onderhoud?
een beloning werkt beter, 1000 euro in de handquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 14:38 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Verplichte sterilisatie is het antwoord op ons probleem!
Ah op die manier, tja dan kan het moeilijk want ik heb niet de telefoonnummers van de mensen waar mijn belanstingcenten naartoe gaan natuurlijk. Dus ja dan heb je gelijk, want je kan niet per individu uitrekenen in hoeverre ik verantwoordelijk ben voor zijn/haar overlevingskans.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:03 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jij onderhoudt de regering in arme landen dus, en wie ben jij dan om te zeggen dat de bevolking op moet houden met veel kinderen te nemen?
Maar je kan niet geld aan de regering geven en dan eisen dat bevolking minder kinderen moet nemen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:08 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ah op die manier, tja dan kan het moeilijk want ik heb niet de telefoonnummers van de mensen waar mijn belanstingcenten naartoe gaan natuurlijk. Dus ja dan heb je gelijk, want je kan niet per individu uitrekenen in hoeverre ik verantwoordelijk ben voor zijn/haar overlevingskans.
Echter wat ik wel vindt is dat je in de internationale politiek niet moet denken over regering en bevolking op zo een wijze, vaak zijn ze zo met elkaar gevlochten dat het niet te onderscheiden is. Een voorbeeld in een ander topic die ik gaf gaat bijvoorbeeld over de nucleaire ambities van Iran:
Je kan wel stellen dat de bevolking van Iran geen blaam treft, maar je kan ook geen 'oorlog' voeren per individu. Dus in zaken als deze moet je de bevolking en regering op één lijn trekken als het gaat over beargumentatie in internationale politiek.
En zo denk ik er ook over met Afrika, je kan niet per individu bekijken wat zijn of haar verantwoordelijkheid is, dus moet je iedereen aankijken op hetgeen wat ze met elkaar gemeen hebben, namelijk hun regering.
Wellicht is het inderdaad niet mogelijk om de bevolking zelf er over aan te spreken, maar je zou 't kunnen proberen (kansloos door corruptie maargoed) te kijken of de regering wellicht de situatie in het land kan verbeteren van het geld dat we sturen zodat zoveel kinderen niet meer nodig zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar je kan niet geld aan de regering geven en dan eisen dat bevolking minder kinderen moet nemen.
Of je nou wel of geen geld geeft aan de regeringen, de bevolking blijft toch sowieso doorgaan met veel kinderen nemen. Want de oorzaak dat ze veel kinderen nemen, is dat die kinderen meehelpen om voldoende gezinsinkomen te verkrijgen en later voor hun ouders gaan zorgen.
Dus gewoon het land opbouwen bedoel je?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wellicht is het inderdaad niet mogelijk om de bevolking zelf er over aan te spreken, maar je zou 't kunnen proberen (kansloos door corruptie maargoed) te kijken of de regering wellicht de situatie in het land kan verbeteren van het geld dat we sturen zodat zoveel kinderen niet meer nodig zijn.
Tja, kijk een land opbouwen doe je niet door van bovenaf te gaan dicteren hoe het moet. Een 3e wereldland moet zichzelf opbouwen, de eigen bevolking moet ervoor werken, dat proces dient door het land zelf gemaakt te worden.quote:Een beetje een Marshall plan idee voor Afrika. Het zal al veel schelen als ze een nationale census deden in combinatie met een sociaal stelsel, het kost wel geld, maar dat krijgen ze dan ook van de westerse wereld. In plaats van dat 't zoals nu verdwijnt in Mercedessen voor dictatoren en oude Sovjet tanks, krijg je dan een ietwat betere samenleving.
Het is een kwestie van cultuur. Afrikaanse cultuur is veel minder vooruitstrevend. Ook denken ze alleen maar aan vandaag en morgen en niet op lange termijn.quote:Maargoed, zoals ik eerder al zei, die mensen zijn zo corrupt als het maar kan, dus je kan ze beter laten sudderen in hun eigen onwetendheid en misère.
Ja opbouwen inderdaad, of in iedergeval het geld beter besteden dan het gewoon te dumpen in een of ander regeringsfonds en dan maar hopen dat het op de goede plek terecht komt. Dat zien we met Mugabe wel waar het terecht komt om maar wat te noemen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus gewoon het land opbouwen bedoel je?
Tja, dat lukt niet echt in Afrika. Afrika komt geen milimeter vooruit.
[..]
Kijk naar Indonesië onder Nederlands bewind en vergelijk dat met het Indonesië van nu, of eigenlijk kan je dat wel voor elke vroegere kolonie zo beschrijven. Je kan wel degelijk 'dicteren' vanaf bovenaf hoe het moet, alleen het vereist een beetje onethisch denken. Een beetje zoals het oude gezegde zegt, wil het niet goedschiks dan moet het maar kwaadschiks, vaak gevolgd door "Ik blijf niet bezig".quote:Tja, kijk een land opbouwen doe je niet door van bovenaf te gaan dicteren hoe het moet. Een 3e wereldland moet zichzelf opbouwen, de eigen bevolking moet ervoor werken, dat proces dient door het land zelf gemaakt te worden.
Exact, daarom moet er maar een superieure cultuur boven komen te staan die ze een goede schop onder de reet geeft hoe het wel moet. Ook al duurt het 100 jaar, 200 jaar, 300 jaar, maakt me niks uit. Wij krijgen grondstoffen in ruil voor de aanleg van betere infrastructuur, ziekenhuizen, scholen en ga zo maar door. De regering moet je gewoon aan de kant schoppen, want dat is toch alleen maar een boevennest. Gooi er maar weer zoals vanouds een ambassadeur op van een van onze landen en klaar.quote:Het is een kwestie van cultuur. Afrikaanse cultuur is veel minder vooruitstrevend. Ook denken ze alleen maar aan vandaag en morgen en niet op lange termijn.
Een moderne vorm van koloniseren zeg maar? Dat vind ik een beetje te ver gezocht. Het volk gaat zich dan onderdrukt voelen. Dat komt de harmonie niet ten goede. En er gaat altijd vijanschap zijn tegenover die kolonisator.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja opbouwen inderdaad, of in iedergeval het geld beter besteden dan het gewoon te dumpen in een of ander regeringsfonds en dan maar hopen dat het op de goede plek terecht komt. Dat zien we met Mugabe wel waar het terecht komt om maar wat te noemen.
[..]
Kijk naar Indonesië onder Nederlands bewind en vergelijk dat met het Indonesië van nu, of eigenlijk kan je dat wel voor elke vroegere kolonie zo beschrijven. Je kan wel degelijk 'dicteren' vanaf bovenaf hoe het moet, alleen het vereist een beetje onethisch denken. Een beetje zoals het oude gezegde zegt, wil het niet goedschiks dan moet het maar kwaadschiks, vaak gevolgd door "Ik blijf niet bezig".
[..]
Exact, daarom moet er maar een superieure cultuur boven komen te staan die ze een goede schop onder de reet geeft hoe het wel moet. Ook al duurt het 100 jaar, 200 jaar, 300 jaar, maakt me niks uit. Wij krijgen grondstoffen in ruil voor de aanleg van betere infrastructuur, ziekenhuizen, scholen en ga zo maar door. De regering moet je gewoon aan de kant schoppen, want dat is toch alleen maar een boevennest. Gooi er maar weer zoals vanouds een ambassadeur op van een van onze landen en klaar.
Dus eigenlijk zeg je dat "wij" Afrika maar weer moeten kolonizeren. Overigens, de chinezen zijn al druk bezig (met vooral leeg plunderen)..quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 15:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Exact, daarom moet er maar een superieure cultuur boven komen te staan die ze een goede schop onder de reet geeft hoe het wel moet. Ook al duurt het 100 jaar, 200 jaar, 300 jaar, maakt me niks uit. Wij krijgen grondstoffen in ruil voor de aanleg van betere infrastructuur, ziekenhuizen, scholen en ga zo maar door. De regering moet je gewoon aan de kant schoppen, want dat is toch alleen maar een boevennest. Gooi er maar weer zoals vanouds een ambassadeur op van een van onze landen en klaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |