Aha, een scheefhuurder.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik woon in een huurwoning van de woningbouw. Dit is "sociale huur", maar ik betaal het volle pond. Volledig terecht, gezien ons inkomen. Maar de woningbouwvereniging is een stichting en mag dus geen winst maken.
Kopen is dus niet per definitie goedkoper dan huren.
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aha, een scheefhuurder.
Tja enkel in het geval van scheefhuren is huur goedkoper. Echter zijn woningbouwpanden wel meestal wat beperkt kwa ligging, afwerking enz.
Maar de definitie altijd kan je er wel mee onderuit halen klopt![]()
In alle andere gevallen is kopen dus wel goedkoper!
Sociale woningbouw, maar we (1) betalen het volle pond en (2) keken naar de kosten van dit huis om te kopen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Gaat wel om netto, die HRA telt gewoon mee hoor. Scheelt bijna de helft....
En huur je sociale woningbouw? Of van een bekende?
ik had het niet over GWE, maar over servicekosten, glasverzekering, brandverzekering etc. Deze worden elk jaar netjes gespecificeerd op de huursverhoging (en stijgen natuurlijk onevenredigquote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:33 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Deze vergelijking raakt natuurlijk kant nog wal. Bij kopen heb je deze aanvullende kosten natuurlijk ook voor g/w/l. Kortom, puur alleen voor het huis vergelijk ik weldegelijk mijn kale huur met de netto maandlasten. Dat de HRA er ooit af gaat ben ik niet bang voor. A. zit ik niet in een huis boven de miljoen (waar de geruchten gaan dat ze de HRA willen gaan aanpakken maar niet durven) B. kan ik mijn huis bruto prima betalen (middels de belastingdienst spaar ik elk jaar mooi voor een extraatje zo) en C. verwacht ik niet dat er in de komende tijd uberhaupt een partij het aandruft de HRA af te schaffen, en zo ja, dan zit ik met mijn huis niet in de hoek waar de eerste klappen gaan vallen.
nope, nog net niet. Ons inkomen valt net wel en net niet binnen de doelgroep voor deze woning. Die regels veranderen regelmatig, dus ik kan je niet zeggen of ik nu wel of niet scheef huur.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aha, een scheefhuurder.
Tja enkel in het geval van scheefhuren is huur goedkoper. Echter zijn woningbouwpanden wel meestal wat beperkt kwa ligging, afwerking enz.
Maar de definitie altijd kan je er wel mee onderuit halen klopt![]()
In alle andere gevallen is kopen dus wel goedkoper!
Mooie melkkoeien zijn dat altijdquote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ik had het niet over GWE, maar over servicekosten, glasverzekering, brandverzekering etc. Deze worden elk jaar netjes gespecificeerd op de huursverhoging (en stijgen natuurlijk onevenredig)
Totale onzin, dit verschilt simpelweg per situatie.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Tja, probeer ik al 26 topics duidelijk te maken....
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:14 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik neem aan dat RvLaak al die kosten meeneemt in zijn opmerking dat het de helft kost. Anders is het nogal een loze opmerking.
Huurders die met hun spaargeld beleggen ken ik niet, bestaan die? Meestal gaat het geld op aan vakantie of wordt er gespaard voor een grote uitgave (zekerheid van sparen wordt gewaardeerd). Overigens is investeren op de beurs minstens net zo risicovol als een woning.
Het flexibel zijn is het enige voordeel van huren. Maarja je kiest een plaatst om te wonen niet uit op basis dat je er na een paar jaar makkelijk weg kan toch?
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:31 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Totale onzin, dit verschilt simpelweg per situatie.
Wij huren ook van de woningbouw voor minder (incl serv. kn) dan wat wij alleen al aan netto-hypotheekrente kwijt zouden zijn voor vergelijkbaar koopappartement.
Bij jou is in Zwolle toch?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 14:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
nope, nog net niet. Ons inkomen valt net wel en net niet binnen de doelgroep voor deze woning. Die regels veranderen regelmatig, dus ik kan je niet zeggen of ik nu wel of niet scheef huur.
[edit]
Maar mijn punt is dat ik naar onze woningbouw-toko heb gekeken. Niet naar een ander huis. Dus de ligging is excact hetzelfde. De onderhoudsstaat ook. Ook zijn de buren niet anders.
Toch zouden we 2 keer zo veel moeten gaan betalen per maand. Voor dezelfde woning. Leg mij dat maar eens uit.
O, btw; de huren zijn bij ons marktconform. Betaal 480 voor een hoekwoning uit de jaren 70. Geen significant onderhoud geweest in die tijd.
Alle huurders hiero roepen dat ze lekker geld hebben op hun spaarrekening of op vakantie gaan (dat zijn de extra's van het huren wordt gezegd omdat het zogenaamd goedkoper is). Dat huizenkopers dat niet doen is een opmerking die jij maakt niet ik.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:37 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Huizenkopers gaan dus nooit op vakantie en hoeven niet te sparen voor grote aankopen?![]()
Ik ken trouwens ook geen huizenkopers die beleggen, betekent dit nu dan ook dat geen enkele huizenkoper in Nederland belegt?!
De meeste mensen kopen op een locatie waar ze voor een langere periode denken te gaan wonen. Echter gebroken/nieuwe relaties, nieuwe carrierekansen, andere woonwensen per levensfase zorgen nu eenmaal voor voortschrijdend inzicht. Vraag maar aan de tienduizenden die hun huis nu niet aan de straatstenen kwijt kunnen en gevangen in hun oude huis cq met dubbele maandlasten opgescheept zitten.![]()
Geen idee meer. Volgens mij was het iets van 250k dat ze er voor wilde hebben (woon er al bijna 2 jaar).quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat betaal je daar voor een niet opgeknapte hoekwoning uit de jaren '70 dan?
Je kunt er vanalles voor wil hebben, maar het er voor krijgen is een tweede.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:20 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Geen idee meer. Volgens mij was het iets van 250k dat ze er voor wilde hebben (woon er al bijna 2 jaar).
Probleem met de woningbouw is, dat ze weigeren te zakken met de prijs. Ze blaten dan iets in de trant van "er zit al een flinke korting in verwerkt".quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt er vanalles voor wil hebben, maar het er voor krijgen is een tweede.
http://www.funda.nl/koop/epe/+5km/150000-175000/
Toch *los van de recreatiechaletjes* wel wat huisjes tot 175.000,00. Dat komt allemaal stukken goedkoper uit dan die huur van 480 euro.
Het kan best zo zijn dat je niet de volle mep hoeft te betalen. Is er niet zoiets als indexatie? Dan zou je gewoon een huurverlaging kunnen eisen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:42 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Probleem met de woningbouw is, dat ze weigeren te zakken met de prijs. Ze blaten dan iets in de trant van "er zit al een flinke korting in verwerkt".
Stelletje oplichters.
BTW: in Epe wil ik dood nog niet liggen
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Huren kan best interessant zijn maar alleen voor een periode van 3 jaar. Bijvoorbeeld met een startende relatie of een baan waar de kans groot is dat je ooit moet verhuizen
Als je wortel geschoten hebt is kopen altijd vaak goedkoper
Huurverlaging zit er helaas ook niet in. Heb de punten eens opgeteld en we zitten aan de max. Maar goed, tis niet alsof we krom hoeven te liggenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het kan best zo zijn dat je niet de volle mep hoeft te betalen. Is er niet zoiets als indexatie? Dan zou je gewoon een huurverlaging kunnen eisen.
Epe ligt op de Veluwe toch?
Er zijn wel delen in Amsterdam waar je voor 200k een huisje kunt kopen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:06 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk zeer afhankelijk van de regio of huren dan wel kopen het voordeligst is. En ook van je persoonlijke omstandigheden: wil of moet je vaak verhuizen, in welke belastingschijf zit je, heb je recht op huursubsidie etc.
Voor 500 euro p/m huur kun je in een woning van ca. 200.000 euro wonen. Dit hangt natuurlijk van allerlei andere factoren af, maar denk dat dit wel een aardige gemiddelde schatting is. Je bouwt dan met kopen ook niks op, het is enkel de rente, belastingen, verzekeringen en onderhoud.
Nu koop je in Groningen voor 200K een aardig huisje. In Amsterdam enkel een garage. Het is dus erg locatie-afhankelijk!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |