Dat is prima. Volgende weeralarm doe ik ook een voorspelling. Wel voor mijn regio, ik kan de lucht in bijv. Deventer niet bekijkenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Laat je het ons de volgende keer ff weten als het KNMI een weeralarm afgeeft en jij van mening bent dat het nonsens is? En andersom ook? Als het KNMI niks meldt en jij denkt dat er wél wat komen gaat?
Aangezien je het van gisteren óók vantevoren al wist...
Dat probeer ik vandaag met name vanhal al de hele dag wijs te makenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:10 schreef Modus het volgende:
knip
Ze hebben zelf echt geen idee wat nou precies het probleem is volgens mij. Dat woord ALARM moet weg.
knip
Nee, natuurlijk niet. Het KNMI geeft een weersvoorspelling zoals altijd, alleen dan zo eentje waarbij het raadzaam is of kan zijn om er rekening mee te houden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:10 schreef Modus het volgende:
Net Gerrit Hiemstra op Radio 1, zijn laatste woorden waren iets als 'De mensen beslissen uiteindelijk zelf wat ze ermee doen' als reactie op de opmerking dat mensen hadden geklaagd inkomen mis te zijn gelopen wegens het weeralarm. Beetje vreemde reactie, het weeralarm wordt juist gegeven als advies richting bepaald gedrag en als mensen dat vervolgens opvolgen ligt dat ineens niet aan het KNMI.
Het probleem is dat mensen niet met een weersvoorspelling kunnen omgaan, terwijl toch al geruime tijd bekend is dat het weer wel eens wat anders doet dan voorspeld.quote:Ze hebben zelf echt geen idee wat nou precies het probleem is volgens mij. Dat woord ALARM moet weg.
Ook jij gaat weer helemaal voorbij aan de betekenis van het woord alarm en wat het oproept.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Het KNMI geeft een weersvoorspelling zoals altijd, alleen dan zo eentje waarbij het raadzaam is of kan zijn om er rekening mee te houden.
Het probleem is dat mensen niet met een weersvoorspelling kunnen omgaan, terwijl toch al geruime tijd bekend is dat het weer wel eens wat anders doet dan voorspeld.
Als die mensen namelijk wel waren gaan varen, caravanrijden of hun was hadden buiten laten hangen en de klapromen wagenwijd open hadden laten staan, en de voorspelling was uitgekomen hadden ze allemaal weer geroepen dat er wel even duidelijk gewaarschuwd had mogen worden.
Het is een voorspelling, daar hoef je normaal gesproken niks op uit te doen. Maar bij windstoten en hevig onweer is het wel handig om je daarop in te stellen.
Ik weet niet hoor, maar er gaat zo vaak onterecht een autoalarm af, ik kan nou niet zeggen dat het in het algemeen met levensbedreigende toestanden en paniek geassocieerd wordt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:31 schreef Modus het volgende:
Ook jij gaat weer helemaal voorbij aan de betekenis van het woord alarm en wat het oproept.
Toen had je nog spreuken om het weer mee te voorspellen.quote:Waarom was er 30 jaar geleden geen alarm?
Overleden? Dat is jouw associatie, die nergens op slaat, en waar je zelf verantwoordelijkheid voor moet nemen.quote:Daar is ook geen mens extra aan overleden. Ik zeg niet dat het KNMI niet moet waarschuwen. Ze moeten alleen gewoon blijven waarschuwen zoals ze altijd al hebben gedaan en niet opeens een hele heftige benaming gaan gebruiken.
Het zou even raar zijn als ze vanaf morgen onweersbuien halve tornado zouden gaan noemen. Dan zouden mensen er ook anders op reageren dan op het woord onweersbui.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:57 schreef Modus het volgende:
Nou ik handel niet anders n.a.v. een weeralarm dan n.a.v. een weerswaarschuwing hoor.
Vroeger kondigde men zware windstoten ook gewoon aan dmv een waarschuwing, waarom moet dat nu ineens een alarm heten?
Kijk, dat jij de term 'ALARM' nu achteraf overtrokken vind, betekent niet dat de vooruitzichten op woensdagavond niet ALAMEREND waren. Die vooruitzichten (sterke wind, hevig onweer en hagelbuien) waren dermate slecht de KNMI daarvoor alarm slaat. Voorafgaand aan dat alarm is er nog een waarschuwing gegeven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:26 schreef Modus het volgende:
Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Waarom moet iets ineens een andere naam hebben als datgene wat je die naam geeft niet veranderd is?
Als je moeilijk gaat doen over het woord alarm ipv waarschuwing wel ja.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Modus het volgende:
Ik geef het op. Ik kan net zo goed tegen een muur praten.
Dat is voor jou exact hetzelfde?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:46 schreef McKillem het volgende:
Als je moeilijk gaat doen over het woord alarm ipv waarschuwing wel ja.
Absoluut niet, maar het verschil tussen de twee is in deze context wel volstrekt irrelevant.quote:
Ja, jij komt met kul-argumenten aanzetten. Dat het weeralarm 30 jaar geleden nog niet bestond maar we toen wel noodweer hadden slaat natuurlijk nergens op. Zoals ik op pagina 1 al heb aangegeven is het geven van een weeralarm meer dan alleen het aangeven dat er slecht weer aan komt. Lees je maar eens in wat het afgeven van een weeralarm allemaal inhoud. Daarnaast dekt de term weeralarm weertechnisch zeker wel de lading. Maar ja, jij bent van mening dat er 30 jaar geleden nog nooit iemand aan noodweer is overleden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Modus het volgende:
Ik geef het op. Ik kan net zo goed tegen een muur praten.
Nee,quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:51 schreef Modus het volgende:
"Er komt kutweer aan" of "Alarm! Er komt kutweer aan" vind ik nogal een verschil.
Nee penis. Het weer is nu niet anders dan 30 jaar geleden, toen hadden we ook onweersbuien en hevige windstoten. Waarom moet je de waarschuwing daarvoor dan een andere naam geven??quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:55 schreef vanhal het volgende:
Ja, jij komt met kul-argumenten aanzetten. Dat het weeralarm 30 jaar geleden nog niet bestond maar we toen wel noodweer hadden slaat natuurlijk nergens op. Zoals ik op pagina 1 al heb aangegeven is het geven van een weeralarm meer dan alleen het aangeven dat er slecht weer aan komt. Lees je maar eens in wat het afgeven van een weeralarm allemaal inhoud. Daarnaast dekt de term weeralarm weertechnisch zeker wel de lading. Maar ja, jij bent van mening dat er 30 jaar geleden nog nooit iemand aan noodweer is overleden.
Waarom hebben we geen monotoom nieuws meer zoals dat 30 50 jaar geleden ging.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:57 schreef Modus het volgende:
[..]
Nee penis. Het weer is nu niet anders dan 30 jaar geleden, toen hadden we ook onweersbuien en hevige windstoten. Waarom moet je de waarschuwing daarvoor dan een andere naam geven??
voor mensen als jij is daarom ook RouteMobiel uitgevonden.. (dan kun je je kots-icoontje nog genoeg gebruikenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:20 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Gut, de ANWB zou ook eens niet iets vinden
Ik vind de ANWB een clubje laffe opportunisten
Nee hoor, het suggereert dat je wakker moet worden, of in ieder geval moet opletten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:02 schreef Modus het volgende:
Alarm suggereert acute noodsituaties waarbij desnoods hele steden ontruimd moeten worden.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 05:19 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Nou gaan we maar ff in weertermen praten maar in feite was de situatie donderdag wel heel uniek.
Euhh, nee, het IS reden voor alarm, zie de reactie boven je. Warning bestaat al, waarschuwingen voor het weer geeft de knmi al af, bovendien geeft de knmi (zoals afgelopen woensdag) voor een weeralarm een voorWAARSCHUWING.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:14 schreef qonmann het volgende:
alarm is een onjuist woord in dit geval.
Het refereert aan paniek en iets heel ernstigs etc.
(gasalarm, alarmfase, brandalarm dat soort dingen)
De KNMI kan beter een ander woord verzinnen
Warning of zo
Ja maar het woord wordt bot als de KNMI blijft miskleunen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:36 schreef vanhal het volgende:
[..]
Euhh, nee, het IS reden voor alarm, zie de reactie boven je. Warning bestaat al, waarschuwingen voor het weer geeft de knmi al af, bovendien geeft de knmi (zoals afgelopen woensdag) voor een weeralarm een voorWAARSCHUWING.
Dat het weer ACHTERAF (hoi casos) meeviel, betekent niet dat de voorspellingen het afgeven van een weerALARM vereisten.
Dus nee, het woord alarm hoeft niet aangepast te worden.
Wat nog meespeelt is dat je zeer snel een eff. waarschuwing kunt geven, mocht dat nodig zijn.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 12:01 schreef mark2012 het volgende:
Gewoon die weeralarm afschaffen. Kans dat er iets heeel ergs gebeurd is zo klein.
Mensen bang maken richt meer schade aan.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty."
"When I look back on all these worries , I remember the story of the old man who said on his deathbed that he had a lot of trouble in his life most of which had never happened."
W.Churchill
'HET' KNMIquote:
quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:40 schreef qonmann het volgende:
[..]
Ja maar het woord wordt bot als de KNMI blijft miskleunen.
Bewaar dit woord maar voor als het echt mis gaat.
Ik heb het idee dat ze er wat lichtzinnig mee omspringen, i.e. ze geven te graag dit sein af.
Dat denken ze wel want ze roepen vanalles over de klimaatveranderingen maar ze worden steeds ongeloofwaardiger zeker na al die alarmenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:42 schreef Monidique het volgende:
Ze kunnen niet eens het weer over vijfhonderd jaar voorspellen, laat staan het weer over vijf uur.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |