Lethal Weapon![]()
Middelmatige actiefilm die verdraagzaam wordt door al die lollige dialogen. Mel Gibson zijn karakter is dik aangezet, maar datzelfde vond ik ook gelden voor Danny Glover, die opzichtig liet zien dat ook negers een heel harmonieus gezin kunnen hebben

. Ach eigenlijk is alles overdreven, maar dus wel vermakelijk. Jammer dat er tussen de vele actiescenes er niet één uitsprong qua spektakel. Cijfer: 7
The Life and Death of Colonel BlimpKoddig werk, dat charmant en sympathiek overkomt. Ondanks de ruim 2,5 uur durende speelduur, verloopt de film lekker vlot. Deze Engelse film uit 1943 behandelt het leven van een voornaam militair, genaamd Clive Candy. Hij heeft meegevochten in de Boerenoorlog, WO I en ook WO II. Naast hem is er ook veel ruimte voor een Duitser, Oberst Kretschmar-Schuldorff (wat een naam

), met wie hij zo'n klassiek duel heeft uitgevochten. Daarnaast sijpelt er ook een romantisch plot door de film heen.
De jarenlange vriendschappelijke relatie tussen Clive Candy en de Duister wordt gelukkig het meest uitgelicht en vond ik ook het interessantst. Niet elke film uit de jaren '40 besteed zo uitgebreid aandacht aan een Duitser namelijk. Maar ook de manier waarop Clive het begrip oorlog benadert, is boeiend om te volgen. Voor hem is oorlog nog iets eervols, terwijl het karakter na de twee wereldoorlogen omgeslagen is in iets smerigs. Cijfer: 7,5
AladdinWervelende film met een cliché Arabisch sfeertje. Het had wat meer rustmomenten mogen hebben in plaats van al die energie die van de animatie d'r af spat. Aan de andere kant moet deze film het juist weer hebben van die drukke bijrollen zoals de Geest, maar ook Abou het aapje en die papegaai. Zonder hen was er echt niks aan geweest. Cijfer: 6,5
It's AliveWoehaha, horrorfilm uit het boeke: een jongedame poept een babymonster uit, die random mensen aanvalt. Het gehalte horror was karig. De moorden door onze babymoordenaarsvriend hadden wel meer belicht mogen worden. De spanningsopbouw om dat stuk geboorte maar telkens half in beeld te brengen was wel redelijk oke. Telkens zie je maar flarden, maar ik kon me de indruk niet onttrekken dat het monsterlijke uiteindelijk wel meeviel. Voor de rest wel wat bizar leuke dialogen en voor je het weet is de film al weer voorbij met een suffig einde. Cijfer: 6,5
Yeelen (Brightness)Deze Malinese film won verschillende prijzen, waaronder de juryprijs van Cannes. Wel, ik ben er niet zo lyrisch over. De film bestaat uit voornamelijk rituelen, waarbij verschillende goden verzocht worden om iets voor elkaar te krijgen. Daartussen woekert er ook nog een stammenstrijd. Duidelijk is te zien hoe enorm leden van de Peulh-stam afhankelijk zijn van hun magie. Ik vond het niet overal zo bijster interessant en had eerlijk gezegd op een beter 'groeten uit de rimboe'-sfeertje gehoopt. De fantasy-elementen plus het eind was daarentegen toch wel leuk gevonden. Cijfer: 6
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>