* ScudRaket meldtquote:
De wiskunde is irrelevant, want die is simpel. Het probleem is het halen van de som uit de in natuurlijke taal opgestelde opdracht. Die is gewoon dubbelzinnig.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:38 schreef Cahir het volgende:
Ik ga morgen wel contact opnemen met de Vereniging van Wiskundigen.
Maar als je het over 6 gedeeld door de helft hebt is het sowieso niet 0.5.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:38 schreef WeebI het volgende:
[..]
Wat is dan 'de helft'?
De helft van 6 is 3. 6 delen door 3 is 2.
De helft kan ook 1/2 zijn. 6 delen door 1/2 is 12.
Dat is waar, maar dan nog snap ik niet waarom je daarvoor gokt ipv een meer voor de hand liggend antwoord.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:37 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Niets meer dan bij de andere antwoorden
Zoals eerder gezegd
Nee, want '6 delen door de helft' word nog steeds dagelijks gebruikt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De wiskunde is irrelevant, want die is simpel. Het probleem is het halen van de som uit de in natuurlijke taal opgestelde opdracht. Die is gewoon dubbelzinnig.
Omdat ik het benader vanuit een wiskundig oogpunt. In sommige ogen wellicht te moeilijk, in mijn ogen het juiste antwoord en vele experts met mijquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat is waar, maar dan nog snap ik niet waarom je daarvoor gokt ipv een meer voor de hand liggend antwoord.
Door tokkies misschienquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:40 schreef Cahir het volgende:
[..]
Nee, want '6 delen door de helft' word nog steeds dagelijks gebruikt.
Tuurlijk wel!quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar als je het over 6 gedeeld door de helft hebt is het sowieso niet 0.5.
Jawel, de helft kan ook 0,5 zijn noob.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar als je het over 6 gedeeld door de helft hebt is het sowieso niet 0.5.
Voor Jip, Janneke en bovenstaande kneus:quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar als je het over 6 gedeeld door de helft hebt is het sowieso niet 0.5.
Nou, dat kan wel. 6 is namelijk 100%. De helft is dus 50% ofwel 1/2 ofwel 0,5.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:39 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Maar als je het over 6 gedeeld door de helft hebt is het sowieso niet 0.5.
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken. Vooruit, dat is ook nog een mogelijkheidquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:42 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Voor Jip, Janneke en bovenstaande kneus:
6 helen = 12 helften
6 helen delen door 1 helft is dus 12.
50% van 6 is 3quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:42 schreef WeebI het volgende:
[..]
Nou, dat kan wel. 6 is namelijk 100%. De helft is dus 50% ofwel 1/2 ofwel 0,5.
Ja und?quote:
25quote:
Dat klopt. Maar als je de helft van iets wilt pakken moet je het gewoon maal 0,5 doen. Dat is dus ook gewoon de helft.quote:
Laten we maar ophouden, ze snappen het echt nietquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:45 schreef WeebI het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar als je de helft van iets wilt pakken moet je het gewoon maal 0,5 doen. Dat is dus ook gewoon de helft.
Haakjes zijn irrelevant. Machtsverheffing heeft voorrang op het minteken. Het antwoord is -25quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:44 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja und?
-25 als het - teken voor de haakjes staat (die er nu niet staan) 25 zoals het hier wordt geschreven
We schrijven het alsquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
-25, als het 25 was moest het (-5)2 zijn.
Het gaat niet alleen om 'de helft', het gaan om de hele zin 'delen door de helft'. Oftewel, opdelen in twee helften.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:20 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Want de helft staat gelijk aan 2?
Volgens mijn wiskunde docent niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Cahir het volgende:
[..]
We schrijven het als
-5²
Dat betekend dat je -5 x -5 doet.
Als je -25 wilt moet je -(5²) schrijven
Jij bent echt dom.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
-25, als het 25 was moest het (-5)2 zijn.
Nee. Wanneer mijn wiskunde docent -5² opschrijft doet de hele klas braaf haakjes invoeren op de GR.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Haakjes zijn irrelevant. Machtsverheffing heeft voorrang op het minteken. Het antwoord is -25
Niet volgens mijn Texas instruments....... die ik voor alle zekerheid maar even heb geraadpleegdquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Haakjes zijn irrelevant. Machtsverheffing heeft voorrang op het minteken. Het antwoord is -25
Als ze 'opdelen in twee helften' bedoelen, waarom zetten ze dat er dan niet gewoon neer? Delen door de helft is iets heel anders.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om 'de helft', het gaan om de hele zin 'delen door de helft'. Oftewel, opdelen in twee helften.
Nopequote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Cahir het volgende:
[..]
We schrijven het als
-5²
Dat betekend dat je -5 x -5 doet.
Als je -25 wilt moet je -(5²) schrijven
quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
Ja want is Google is god, not.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.quote:
In de les leer je dat je -5² moet schrijven als (-5)²quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
ja, maar die site zegt ook:quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:22 schreef Cahir het volgende:
http://hotpot.klascement.(...)nde/Helft-dubbel.htm
Volgens deze hele speciale site is de helft
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:47 schreef WeebI het volgende:
[..]
Als ze 'opdelen in twee helften' bedoelen, waarom zetten ze dat er dan niet gewoon neer? Delen door de helft is iets heel anders.
Zoals gezegd, niet volgens mijn boeken, mijn rekenapparaat en zelfs die van Windows (quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.
Lees je nog of niet?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Mijn dikke calculus boek laat ook zien dat -2^x een negatief getal is.
Als je eenmaal weet wat er bedoeld wordt met 'de helft' is de som niet moeilijk, dus het is inderdaad een taalkundig probleem en geen wiskundig probleem. Echter, volgens mij is er hier maar 1 mogelijke interpretatie.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:34 schreef timbob het volgende:
Ja, zo dacht ik dus.
Maar nu ik dit topic lees begin ik toch wel te twijfelen. En dan gaat het er echt om hoe je de TAAL interpreteerd. en niet de som.
Je moet eerst de som kunnen ontleden uit de taal, en aangezien die op meerdere manieren te interpreteren valt zou je eerst dat op moeten lossen voordat je aan de som kunt beginnen.
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorryquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef Cahir het volgende:
[..]
In de les leer je dat je -5² moet schrijven als (-5)²
Dat is de helft. dus in dit geval delen door 0.5quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?
Je spreekt jezelf overigens tegen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.
Echter bij -52 wordt de macht van het getal -5 gezocht.
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?
Dus jij zou er een extra taart bij bakken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Dat is de helft. dus in dit geval delen door 0.5
Dat is hetzelfde. het wordt pas -25 als de - buiten de haakjes valt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:52 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorry
Dat!quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef WeebI het volgende:
[..]
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.
Het is niet zozeer fout als gewoon enigszins ambigu geformuleerd. Maar het gaat gewoon om de uitdrukking 'delen door de helft'. Die moet je niet mathematisch zien.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef WeebI het volgende:
[..]
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.
Klopt. Dan krijg je 25.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:52 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorry
Dit heeft niets met basiskennis te makenquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef nyny83 het volgende:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breuken
EN NOU KAPPEN MET DIE SHIT, DIT IS GODVERDOMME GEWOON BASISKENNIS
De helft is inderdaad 15. En 30 / 15 is 2.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef chibibo het volgende:'Dit is 30 en dat deel ik door de helft'. -> 'De helft' refeert en '30' en is dus 15.
Probleem is dat die riedel daar nog steeds niet het antwoord geeft.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef nyny83 het volgende:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breuken
EN NOU KAPPEN MET DIE SHIT, DIT IS GODVERDOMME GEWOON BASISKENNIS
Nopequote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ja, en -52 is dus -25. Dan zijn we het toch eens?
datquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is niet zozeer fout als gewoon enigszins ambigu geformuleerd. Maar het gaat gewoon om de uitdrukking 'delen door de helft'. Die moet je niet mathematisch zien.
Ik zou hem in tweeën delen. Door de helft delen is 1 geen Nederlands en 2 een pleonasme. Iets delen door de helft is namelijk die helft die je al hebt na het delen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus jij zou er een extra taart bij bakken.
Ja, maar wanneer er -5² in mijn boek staat, voer je op je GR in (-5)². Dit werd mijn aangeleerd door mijn Docent. Werd op mijn HAVO examen zo gerekend. En 2 methodeboeken hanteerden deze manier.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ja, en -52 is dus -25. Dan zijn we het toch eens?
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Cahir het volgende:
[..]
Probleem is dat die riedel daar nog steeds niet het antwoord geeft.
Precies.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:55 schreef WeebI het volgende:
De helft is inderdaad 15. En 30 / 15 is 2.
Het is inderdaad een pleonasme, maar het is dan ook een uitdrukking. Daarin zijn stijlfouten wel toegestaan om het punt duidelijk te maken. Zoals ik al zei, vat deze uitdrukking niet te mathematisch op.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ik zou hem in tweeën delen. Door de helft delen is 1 geen Nederlands en 2 een pleonasme. Als iets delen door de helft is namelijk die helft die je al hebt na het delen.
Dit gedeelte is hier van toepassing.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef nyny83 het volgende:
[..]
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
Volgens mij staat het antwoord hier letterlijk in, maar het zal wel aan mij liggen. I give up
Twee helften he? 30 delen in twee helften is 15. Krijg je 30 / 15 + 10 = 12quote:We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen
Kan zowel 2 als 0,5 zijn. Krijg je de overige 2 riedels weer.quote:in tweeën delen
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijnquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ja, maar wanneer er -5² in mijn boek staat, voer je op je GR in (-5)². Dit werd mijn aangeleerd door mijn Docent. Werd op mijn HAVO examen zo gerekend. En 2 methodeboeken hanteerden deze manier.
Nee.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijn
Kortom: 30 delen door de helft = 60quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef nyny83 het volgende:
[..]
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
Volgens mij staat het antwoord hier letterlijk in, maar het zal wel aan mij liggen. I give up
Nee, dat laatste geldt dan niet want de uitdrukking gaat alleen over de eerste deling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Cahir het volgende:
Twee helften he? 30 delen in twee helften is 15. Krijg je 30 / 15 + 10 = 12
Dat zijn ze alleen vergeten door te voeren in de boeken op het HBO en de Uni en in heel toevallig mijn rekenmachines zeker?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijn
Dus je gelooft ook nog steeds dat wortels van negatieve getallen niet bestaan?quote:
Bij deze verzoek overgenomenquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:00 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Kortom: 30 delen door de helft = 60
en -52 = 25
Slotje![]()
Mijn boek van de uni (Calculus 6e editie) is het met me eens. En alle online graph plotters die ik kan vinden ook. Maar die zijn zeker allemaal fout?quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:00 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Dat zijn ze alleen vergeten door te voeren in de boeken op het HBO en de Uni en in heel toevallig mijn rekenmachines zeker?
Echter, 'de helft' is niet hetzelfde als 1/2. Dat "door de helft delen" in de volksmond wordt gebruikt , doet niets af aan het feit dat het geen goed Nederlands is voor "delen door 2".quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef nyny83 het volgende:
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
Is mij nooit gezegd. Ik heb een goede school.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:01 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Dus je gelooft ook nog steeds dat wortels van negatieve getallen niet bestaan?
De discussie is best grappig, het gaat er gewoon om dat sommige mensen niet bekend zijn met de uitdrukking 'iets door de helft delen'. Wat niet zo erg is, het is een nogal slechte uitdrukking.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:02 schreef J.Herrer het volgende:
Die hele discussie
Wtf is er nou zo moelijk aan (willekeurig getal) delen door 2?
Hier zaait het verwarring. En het is een uitdrukking bij klootjes- en dom volk.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is inderdaad een pleonasme, maar het is dan ook een uitdrukking. Daarin zijn stijlfouten wel toegestaan om het punt duidelijk te maken. Zoals ik al zei, vat deze uitdrukking niet te mathematisch op.
Maar ik ben het wel gewoon eens dat het te onduidelijk is, er had gewoon moeten staan 'deel door twee'.
Fijn voor je knul, ik ben het niet eens met jouquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:02 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Mijn boek van de uni (Calculus 6e editie) is het met me eens.
Ja het HAVO examen is ook foutief?quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:02 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Mijn boek van de uni (Calculus 6e editie) is het met me eens. En alle online graph plotters die ik kan vinden ook. Maar die zijn zeker allemaal fout?
De helft is niet 2.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De discussie is best grappig, het gaat er gewoon om dat sommige mensen niet bekend zijn met de uitdrukking 'iets door de helft delen'. Wat niet zo erg is, het is een nogal slechte uitdrukking.
De helft is wel een halfquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:03 schreef Merkie het volgende:
De vraagstelling klopt niet. "De helft" is een relatief begrip, het is alleen een getal als je het bijv. definieert als "de helft van 23". Een half daarentegen, dat is wel gewoon een getal welke je kunt interpreteren als 0,5. De vraagstelling is dus voor meerdere interpretaties vatbaar. Als er "een half" in plaats van "de helft" had gestaan was dat niet zo.
De helft is niet hetzelfde als een half.
Maar je snapt toch wel dat dat niet de officiële wiskundige regel is?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ja, maar wanneer er -5² in mijn boek staat, voer je op je GR in (-5)². Dit werd mijn aangeleerd door mijn Docent. Werd op mijn HAVO examen zo gerekend. En 2 methodeboeken hanteerden deze manier.
Nou ja zegquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:03 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Hier zaait het verwarring. En het is een uitdrukking bij klootjes- en dom volk.
Dat wordt er dus wel bedoeld met deze uitdrukking. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Het mag dan wel fout zijn, het doet er niets aan af dat het alsnog 'delen door 2' betekent.quote:
Nogmaals:quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:
5² = 5x5 = 25
-5² = -5x-5 = 25
Wat is hier zo moeiljik aan?
-edit-
Doe de wortel maar eens van -25. GR geeft hier een hoop geriedel bij.
Of ik lees verkeerdquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:
5² = 5x5 = 25
-5² = -5x-5 = 25
Wat is hier zo moeiljik aan?
-edit-
Doe de wortel maar eens van -25. GR geeft hier een hoop geriedel bij.
QFT: Dennis, wanneer snap je nou dat -5² en (-5)² hetzelfde zijn en dat -(5)² het negatieve is. -5 is in deze berekening een getal en niet een vermenigvuldiging van -1 en 5.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:03 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ja het HAVO examen is ook foutief?
-5² voer je in als (-5)²
Vandaar dat alles aan jou kant lijkt te staan
Ze zijn zo dom uiteraard. Het enige wat hier de bedoeling van is, is dat celldorade zo snel mogelijk geld verdient. Ze hebben de ballen verstand van zaken als logica en intelligentie.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:09 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ik deed dus die beroemde celldorado IQ test daarnet, en daar kwam deze vraag:
[ afbeelding ]
Dus ik rekenen, 30 delen door de helft... de helft van wat? De enige redelijke aanname is de helft van 30, dus 30 / 15 + 10 = 12. Staat mijn antwoord potverdomme er niet bij! Twee keer de helft hebben we al eens opgelost, maar delen door de helft? Ben ik nou zo slim of is celldorado nou zo dom.
Omdat de wortel ergens van per definitie positief is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:04 schreef Cahir het volgende:
5² = 5x5 = 25
-5² = -5x-5 = 25
Wat is hier zo moeiljik aan?
-edit-
Doe de wortel maar eens van -25. GR geeft hier een hoop geriedel bij.
Door die haakjes verander je de somquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:03 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ja het HAVO examen is ook foutief?
-5² voer je in als (-5)²
Vandaar dat alles aan jou kant lijkt te staan
Wat zou '30 delen door een half' dan opleveren?quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:06 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ze zijn zo dom uiteraard. Het enige wat hier de bedoeling van is, is dat celldorade zo snel mogelijk geld verdient. Ze hebben de ballen verstand van zaken als logica en intelligentie.
Er wordt gesproken over dé helft en dat is niet gelijk aan een half. Het goede antwoord moet 12 zijn.
Onzin.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:06 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Omdat de wortel ergens van per definitie positief is.
-edit- Overigens alleen bij evenmachtswortels.
30/0,5 = 60.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:08 schreef Cahir het volgende:
[..]
Wat zou '30 delen door een half' dan opleveren?
Wortel van -25 lukt mij prima anders.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:08 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Onzin.
Een wortel kan uitsluitend van een positieif getal worden genomen ceteris paribus. De uitkomst hoeft niet per se postief te zijn.
Quoted for truth? Ik zal het nooit 'snappen' omdat het simpelweg niet waar is. Gebruik eens maple of matlab in plaats van een GR ( !_quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:06 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
QFT: Dennis, wanneer snap je nou dat -5² en (-5)² hetzelfde zijn en dat -(5)² het negatieve is. -5 is in deze berekening een getal en niet een vermenigvuldiging van -1 en 5.
Heb jij ooit een Havo of VWO examen gedaan? Zo ja, dan weet je dat -5² gelijk is aan -5 x -5 en dus 25.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Door die haakjes verander je de som
Jawel, van alle evenmachtwortels is de uitkomst per definitie positief als ik het me goed herinner.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:08 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Onzin.
Een wortel kan uitsluitend van een positieif getal worden genomen ceteris paribus. De uitkomst hoeft niet per se postief te zijn.
Nee. -5 is een getal en geen berekening. Zie mijn post op pagina 4.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Door die haakjes verander je de som
Zeg wat ben jij voor onzin aan het verkondigen? Het is de bedoeling dat we met z'n allen vooruit komen en niet achteruit.quote:
Staat er geen i achter? Wortel van iets negatiefs bestaat namelijk niet. Negatief x Negatief is altijd Positief en nooit Negatief.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:09 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wortel van -25 lukt mij prima anders.
Wortel van 25 is 5 óf -5quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Jawel, van alle evenmachtwortels is de uitkomst per definitie positief als ik het me goed herinner.
Tenzij je met complexe getallen werkt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:08 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Onzin.
Een wortel kan uitsluitend van een positieif getal worden genomen ceteris paribus.
Ga jij morgen de examen commissie bellen dat ze al die jaren fout zaten?quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:10 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Zeg wat ben jij voor onzin aan het verkondigen? Het is de bedoeling dat we met z'n allen vooruit komen en niet achteruit.
Er staat inderdaad een i achter de uitkomst.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:10 schreef Cahir het volgende:
[..]
Staat er geen i achter? Wortel van iets negatiefs bestaat namelijk niet. Negatief x Negatief is altijd Positief en nooit Negatief.
Ja, maar in de gequote post werd dat niet verondersteld. Vandaar de cp.quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:10 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Tenzij je met complexe getallen werkt.
Wanneer stop je nou eens met de middelbare school als je referentiepunt te nemenquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:11 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ga jij morgen de examen commissie bellen dat ze al die jaren fout zaten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |