Volgens mijn wiskunde docent niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Cahir het volgende:
[..]
We schrijven het als
-5²
Dat betekend dat je -5 x -5 doet.
Als je -25 wilt moet je -(5²) schrijven
Jij bent echt dom.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:45 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
-25, als het 25 was moest het (-5)2 zijn.
Nee. Wanneer mijn wiskunde docent -5² opschrijft doet de hele klas braaf haakjes invoeren op de GR.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Haakjes zijn irrelevant. Machtsverheffing heeft voorrang op het minteken. Het antwoord is -25
Niet volgens mijn Texas instruments....... die ik voor alle zekerheid maar even heb geraadpleegdquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Haakjes zijn irrelevant. Machtsverheffing heeft voorrang op het minteken. Het antwoord is -25
Als ze 'opdelen in twee helften' bedoelen, waarom zetten ze dat er dan niet gewoon neer? Delen door de helft is iets heel anders.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om 'de helft', het gaan om de hele zin 'delen door de helft'. Oftewel, opdelen in twee helften.
Nopequote:Op maandag 17 augustus 2009 00:46 schreef Cahir het volgende:
[..]
We schrijven het als
-5²
Dat betekend dat je -5 x -5 doet.
Als je -25 wilt moet je -(5²) schrijven
quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
Ja want is Google is god, not.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.quote:
In de les leer je dat je -5² moet schrijven als (-5)²quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
http://www.google.com/search?q=-5^2
Google wint.
ja, maar die site zegt ook:quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:22 schreef Cahir het volgende:
http://hotpot.klascement.(...)nde/Helft-dubbel.htm
Volgens deze hele speciale site is de helft
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:47 schreef WeebI het volgende:
[..]
Als ze 'opdelen in twee helften' bedoelen, waarom zetten ze dat er dan niet gewoon neer? Delen door de helft is iets heel anders.
Zoals gezegd, niet volgens mijn boeken, mijn rekenapparaat en zelfs die van Windows (quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.
Lees je nog of niet?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Mijn dikke calculus boek laat ook zien dat -2^x een negatief getal is.
Als je eenmaal weet wat er bedoeld wordt met 'de helft' is de som niet moeilijk, dus het is inderdaad een taalkundig probleem en geen wiskundig probleem. Echter, volgens mij is er hier maar 1 mogelijke interpretatie.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:34 schreef timbob het volgende:
Ja, zo dacht ik dus.
Maar nu ik dit topic lees begin ik toch wel te twijfelen. En dan gaat het er echt om hoe je de TAAL interpreteerd. en niet de som.
Je moet eerst de som kunnen ontleden uit de taal, en aangezien die op meerdere manieren te interpreteren valt zou je eerst dat op moeten lossen voordat je aan de som kunt beginnen.
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorryquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef Cahir het volgende:
[..]
In de les leer je dat je -5² moet schrijven als (-5)²
Dat is de helft. dus in dit geval delen door 0.5quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?
Je spreekt jezelf overigens tegen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:50 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Idd, een baggerreferentie, maar toch heeft Google in dit geval gelijk.
Echter bij -52 wordt de macht van het getal -5 gezocht.
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat ieder weldenkend mens wel eens van 'delen door de helft' gehoord heeft? Wat zou jij dan doen als er jou wordt gevraagd een taart door de helft te snijden?
Dus jij zou er een extra taart bij bakken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Dat is de helft. dus in dit geval delen door 0.5
Dat is hetzelfde. het wordt pas -25 als de - buiten de haakjes valt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:52 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorry
Dat!quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef WeebI het volgende:
[..]
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.
Het is niet zozeer fout als gewoon enigszins ambigu geformuleerd. Maar het gaat gewoon om de uitdrukking 'delen door de helft'. Die moet je niet mathematisch zien.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef WeebI het volgende:
[..]
Ik zou de taart in twee delen snijden. Ik heb heus wel door wat er bedoeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het fout is.
Klopt. Dan krijg je 25.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:52 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Nee, je schrijft (-5)2. Ik geloof Calculus sneller dan jou, sorry
Dit heeft niets met basiskennis te makenquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef nyny83 het volgende:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breuken
EN NOU KAPPEN MET DIE SHIT, DIT IS GODVERDOMME GEWOON BASISKENNIS
De helft is inderdaad 15. En 30 / 15 is 2.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:51 schreef chibibo het volgende:'Dit is 30 en dat deel ik door de helft'. -> 'De helft' refeert en '30' en is dus 15.
Probleem is dat die riedel daar nog steeds niet het antwoord geeft.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef nyny83 het volgende:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breuken
EN NOU KAPPEN MET DIE SHIT, DIT IS GODVERDOMME GEWOON BASISKENNIS
Nopequote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ja, en -52 is dus -25. Dan zijn we het toch eens?
datquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is niet zozeer fout als gewoon enigszins ambigu geformuleerd. Maar het gaat gewoon om de uitdrukking 'delen door de helft'. Die moet je niet mathematisch zien.
Ik zou hem in tweeën delen. Door de helft delen is 1 geen Nederlands en 2 een pleonasme. Iets delen door de helft is namelijk die helft die je al hebt na het delen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus jij zou er een extra taart bij bakken.
Ja, maar wanneer er -5² in mijn boek staat, voer je op je GR in (-5)². Dit werd mijn aangeleerd door mijn Docent. Werd op mijn HAVO examen zo gerekend. En 2 methodeboeken hanteerden deze manier.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ja, en -52 is dus -25. Dan zijn we het toch eens?
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef Cahir het volgende:
[..]
Probleem is dat die riedel daar nog steeds niet het antwoord geeft.
Precies.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:55 schreef WeebI het volgende:
De helft is inderdaad 15. En 30 / 15 is 2.
Het is inderdaad een pleonasme, maar het is dan ook een uitdrukking. Daarin zijn stijlfouten wel toegestaan om het punt duidelijk te maken. Zoals ik al zei, vat deze uitdrukking niet te mathematisch op.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:56 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ik zou hem in tweeën delen. Door de helft delen is 1 geen Nederlands en 2 een pleonasme. Als iets delen door de helft is namelijk die helft die je al hebt na het delen.
Dit gedeelte is hier van toepassing.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef nyny83 het volgende:
[..]
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
Volgens mij staat het antwoord hier letterlijk in, maar het zal wel aan mij liggen. I give up
Twee helften he? 30 delen in twee helften is 15. Krijg je 30 / 15 + 10 = 12quote:We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen
Kan zowel 2 als 0,5 zijn. Krijg je de overige 2 riedels weer.quote:in tweeën delen
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijnquote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ja, maar wanneer er -5² in mijn boek staat, voer je op je GR in (-5)². Dit werd mijn aangeleerd door mijn Docent. Werd op mijn HAVO examen zo gerekend. En 2 methodeboeken hanteerden deze manier.
Nee.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijn
Kortom: 30 delen door de helft = 60quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:57 schreef nyny83 het volgende:
[..]
We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen. Vermenigvuldigen met 1/5, betekent in vijven delen, dus delen door 5. Daaruit leren we de eenvoudige regel: delen door een getal is vermenigvuldigen met het omgekeerde van dat getal. Delen door 2/3 is hetzelfde als vermenigvuldigen met 3/2.
Volgens mij staat het antwoord hier letterlijk in, maar het zal wel aan mij liggen. I give up
Nee, dat laatste geldt dan niet want de uitdrukking gaat alleen over de eerste deling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Cahir het volgende:
Twee helften he? 30 delen in twee helften is 15. Krijg je 30 / 15 + 10 = 12
Dat zijn ze alleen vergeten door te voeren in de boeken op het HBO en de Uni en in heel toevallig mijn rekenmachines zeker?quote:Op maandag 17 augustus 2009 00:59 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Leuk, maar hogere wiskunde boeken werken niet zo. Je weet toch dat je bij ieder niveau dat je hoger komt de helft van wat je leert weer bullshit blijkt te zijn
Dus je gelooft ook nog steeds dat wortels van negatieve getallen niet bestaan?quote:
Bij deze verzoek overgenomenquote:Op maandag 17 augustus 2009 01:00 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Kortom: 30 delen door de helft = 60
en -52 = 25
Slotje![]()
Mijn boek van de uni (Calculus 6e editie) is het met me eens. En alle online graph plotters die ik kan vinden ook. Maar die zijn zeker allemaal fout?quote:Op maandag 17 augustus 2009 01:00 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Dat zijn ze alleen vergeten door te voeren in de boeken op het HBO en de Uni en in heel toevallig mijn rekenmachines zeker?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |