De echte MJ mania begon trouwens met de Jacksons, toen begonnen ze uit hun suikerzoete kindersoul te breken. Volgens mij was Can you feel it nog voor Off the Wall, maar dat weet ik niet meer zeker.
Over de concerten kan ik dit zeggen:
Alleen even over BAD. Voor zover ik me kan herinneren waren we allemaal verliefd op Michael Jackson. En als je het niet was, dan was je in ieder geval gek op de muziek. BAD was zijn eerste solo tour, en je moet niet vergeten dat MJ de man was die 8 grammys voor Thriller had gewonnen en bij elke nieuwe single op nummer 1 binnenkwam. Toen Bad uitkwam had de Popfoto of de Hitkrant of zo'n soort blaadje weken van tevoren al een soort preview, een singletje met samples van alle nummers en dat had je dan ook al. Als er een nieuwe clip uitkwam werd dat weken van tevoren aangekondigd en dan had je een speciale uitzending van Countdown met de premiere van de nieuwe videoclip van Michael Jackson. En daar bleef je ook voor thuis. Net zoals je thuisbleef voor de premiere van zijn nieuwe single op de radio.
Kortom. ten tijde van de BAD tour veranderde alles wat MJ aanraakte in goud.
Ik ben de eerste keer in de Kuip naar BAD geweest, maar toch kan ik me Wembley beter herinneren. Het was uitverkocht, 72.000 mensen. En toen hij opkwam, gingen die allemaal tegelijk volledig uit hun dak.
Dat was bij alle MJ concerten zo, nu ik de afgelopen weken heel veel terug heb gezien valt me ook op dat hij een ontzettend goede entertainer was die precies begreep hoe hij het publiek moest bespelen. Dan kwam hij op, en dan STOND hij er alleen maar. En dan deed hij alleen maar zijn zonnebril af ofzo, of bewoog alleen maar zijn hand of zoiets en dan werd iedereen gek.
Dat deed hij echt heel goed. Hij wist precies hoe hij ervoor moest zorgen dat je precies keek naar hetgeen waar hij je naar wilde laten kijken.
En daarom is MJ de king of all time. Omdat hij als enige de muziek werd. Je keek niet naar een artiest, je keek naar muziek die tot leven kwam. Hij was de bassline, de melodie, het ritme, de zang. Hij vertelde je een verhaal. Elk woord, elke noot, werd tot leven gebracht. Als hij zong she's out of my life, of het nu op de plaat was of tijdens het concert, kreeg je liefdesverdriet. Als hij lady in my life zong, werd je verliefd. Als hij thriller deed, werd je bang. Als hij heal the world zong, wilde je the world a better place maken.
Ik ben echt een muziekfreak, maar nooit eerder en nooit later heb ik een artiest gezien die zo erg de muziek belichaamde. En ik denk ook niet dat ik dat ooit in mijn leven ooit nog zal zien.
Voor mij is Michael Jackson de grootste artiest van de eeuw waarin ik ben opgegroeid.
And when you think of trust
Does it lead you home?
To a place that you only dream of
When you're all alone