omdat er geen (geldige) reden is die anders doet vermoeden. Oftewel, als directe tegenvraag: waarom niet?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daarmee neem je expliciet aan dat elke God(sdienst) hetzelfde gewicht heeft. Waarom?
Toch is dat juist precies waarom Dawkins publiek en platform vindt voor zijn opvattingen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...
Wat ik vaak zo jammer vind, is dat hij (in elk geval op mij) veel meer indruk had gemaakt als hij zijn kritiek wat minder arrogant en milder had gebracht.
...
Misschien een kleine correctie.. Dawkins beweert nergens dat hij zeker weet dat er geen God is. Hij zal zeggen dat er geen aanwijzingen zijn en in zijn ogen de kans heel klein is. Ik denk dat dit een sterke tactiek ook van hem is, aangezien hij zichzelf anders ook schuldig zou maken aan hetgeen dat hij zo verafschuwt.. Namelijk de mensen die claimen de waarheid 100% in pacht te hebben.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:17 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Toch is dat juist precies waarom Dawkins publiek en platform vindt voor zijn opvattingen.
De mildere godsdienstcritici, de minder arroganten, dat zijn degenen die niet gehoord worden.
Als je overtuigd bent van het atheistische gelijk, en het de moeite waard vind deze kijk te verbreiden, dan is het volgens mij instrumenteel om je zo op te stellen. En ja, dat zal je menselijkerwijs niet alleen applaus opleveren natuurlijk, hoge onverzettelijke bomen vangen veel wind.
Je kunt ze wel met elkaar vergelijken, maar jij baseert de waarschijnlijkheid van het waar-zijn van een religieuze waarheidsclaim op statistiek, terwijl een gelovige dat op basis van ervaring doet. Dan wordt het gewicht natuurlijk al heel anders.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:08 schreef Bensel het volgende:
[..]
omdat er geen (geldige) reden is die anders doet vermoeden. Oftewel, als directe tegenvraag: waarom niet?
Kijk, elke religie vind zichzelf de waarheid, en alle goden zijn net zo onbewijsbaar in vergelijking met elkaar. Waarom zou je ze dan niet direct met elkaar kunnen vergelijken?
Maar is het niet zo dat de ervaring van een gelovige nog minder zegt over de waarschijnlijkheid ervan? In bijv. Afrika zijn er mensen die heilig in Voodoo geloven, hun hele leven erop afstemmen, dagelijks de werking en kracht ervan denken te ervaren en toch weten wij dat het pure onzin is.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt ze wel met elkaar vergelijken, maar jij baseert de waarschijnlijkheid van het waar-zijn van een religieuze waarheidsclaim op statistiek, terwijl een gelovige dat op basis van ervaring doet. Dan wordt het gewicht natuurlijk al heel anders.
Natuurlijk zitten hier haken en ogen aan (die waarschijnlijkheid die wordt toegedicht behelst ook geografische en culturele factoren etc) maar ik vind dit soort van "statistische analyses" altijd wat simpel.
Wat versta je onder "pure onzin"?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:54 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Maar is het niet zo dat de ervaring van een gelovige nog minder zegt over de waarschijnlijkheid ervan? In bijv. Afrika zijn er mensen die heilig in Voodoo geloven, hun hele leven erop afstemmen, dagelijks de werking en kracht ervan denken te ervaren en toch weten wij dat het pure onzin is.
het is gewoon een abstractie, niet meer en niet minder. maar je vergeet even dat ELKE gelovige van ELKE reliie zijn religie de waarheid vind. Dan zijn de ervaringen dus gelijk. (er even vanmuit gaande dat een gelovige een rotsvast geloof heeft, wat natuurlijk niet zo is)quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt ze wel met elkaar vergelijken, maar jij baseert de waarschijnlijkheid van het waar-zijn van een religieuze waarheidsclaim op statistiek, terwijl een gelovige dat op basis van ervaring doet. Dan wordt het gewicht natuurlijk al heel anders.
Natuurlijk zitten hier haken en ogen aan (die waarschijnlijkheid die wordt toegedicht behelst ook geografische en culturele factoren etc) maar ik vind dit soort van "statistische analyses" altijd wat simpel.
Het hele principe erachter. Van onschuldige zaken tot kwalijke zaken zoals mensen proberen te genezen door via voodoo "de geesten" gunstig te stemmen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat versta je onder "pure onzin"?
Hij lokt 'm wel lekker uit de tent. Nuremberg ralliesquote:
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:38 schreef Michielos het volgende:
Ik vind hem wetenschappelijk gezien goede argumenten hebben. Alleen geeft hij vaker geen antwoorden op vragen maar relativeert hij ze.
In het voorgaande filmpje , geeft hij bijvoorbeeld geen enkel antwoord op de vraag "what if you're wrong"
maar relativeert hij het enkel. Dat is geen manier van discussiėren natuurlijk.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met hem eens.
Waarom vermeldt hij er niet bij dat G.A. Wells niet eens een historicus is? G.A. Wells is een professor in Duitse taal en literatuur.quote:It is even possible to mount a serious, though not widely supported, historical case that Jesus never lived at all, as has been done by, among others Professor G. A. Wells of the University of London in a number of books, including Did Jesus Exist?
Dawkins verzint hier een discussie die eigenlijk niet bestaat. Elke serieuze historicus is het erover eens dat Jezus heeft bestaan. Het zegt al veel dat Dawkins niet eens een historicus kon citeren om het tegendeel te impliceren, maar alleen een hoogleraar Duits. Ik vind dat misleidend. Misleiding die ik ook in andere delen van zijn boek te vinden zijn, maar het gaat te ver daarover uit te wijden. Ik zit er wel over te denken om een keer een uitgebreide inhoudelijke kritiek op TGD hier te posten.quote:...if he existed, or whoever wrote his script if he didn't...
quote:Op zondag 16 augustus 2009 11:17 schreef koningdavid het volgende:
Maar dit soort uitspraken, samen met veel andere one-liners, laat perfect zien wat Dawkins' doelgroep is. Hij richt zich op de, met alle respect, 'low-hanging fruit'. De mensen die niet echt veel van de materie afweten en zich redelijk makkelijk laten overhalen of bevestigen in hun denkbeelden. Dat hij zich bijvoorbeeld niet richt op de christelijke intellectuelen blijkt telkens maar weer uit het feit dat hij ze weigert te debatteren, terwijl ze kilometers diep in de rij staan. Ik vind dat jammer.
En in welk van die drie sprookjes geloof jij dan?quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:23 schreef Wouter1989 het volgende:
Heb jij je onderschrift helemaal zelf verzonnen, Sakura? Knap, hoor! Heel geestig!
Natuurlijk mag dat, maar een religie of ritueel is denk ik meer dan alleen "het principe erachter" zoals jij dat hier omschrijft.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:01 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Het hele principe erachter. Van onschuldige zaken tot kwalijke zaken zoals mensen proberen te genezen door via voodoo "de geesten" gunstig te stemmen.
Oprecht denken geesten op te kunnen roepen in een hutje, die dan via een paal naar beneden zouden komen.
Of mogen we dat geen onzin noemen?
Volgens mij valt dat "een erg goede film" ook wel mee. Dat klinkt bijna alsof hij er lovende reviews etc. over heeft geschreven. Ik heb Dawkins er eigenlijk nooit echt serieus over horen praten of aan refereren. Het enige wat ik weetquote:Op zondag 16 augustus 2009 11:23 schreef koningdavid het volgende:
Ook vind ik het jammer dat hij (terechte) kritiek heeft op die film Expelled van Ben Stein omdat hij o.a. onder valse voorwendselen geļnterviewd is en uit de context geciteerd is, maar wel dit goedkeurt:
Dit is uit de film Religulous van Bill Maher, een erg goede film volgens Richard Dawkins. Behoorlijk hyporciet.
Ik hoop toch niet dat enkel hierom zoveel ophef is ontstaan op bepaalde (Christelijke) blogs dat hij Religulous helemaal geweldig zou vinden en dat hem dat zo hypocriet zou maken etc. Dat gehuil ben ik serieus al op een pagina/blog of 10 tegengekomen.quote:The documentary RELIGULOUS follows political humorist and author Bill Maher ("Real Time With Bill Maher," "Politically Incorrect") as he travels around the globe interviewing people about God and religion. Known for his astute analytical skills, irreverent wit and commitment to never pulling a punch, Maher brings his characteristic honesty to an unusual spiritual journey.
Ik sprak laatst met een meisje dat geschiedenis in Nijmegen had gestudeerd, maar die zei dat de hoogleraren daar er meestal heel sceptisch over waren. Ik ben dan ook wel benieuwd in hoeverre dit nou precies waar isquote:Op zondag 16 augustus 2009 11:17 schreef koningdavid het volgende:
Dawkins verzint hier een discussie die eigenlijk niet bestaat. Elke serieuze historicus is het erover eens dat Jezus heeft bestaan.
Dat hoor ik ook wel vaker. Er zijn zelfs hoogleraren theologie die ervan overtuigd zijn hij niet heeft bestaan, zoals Dr. Robert Price.quote:Op zondag 16 augustus 2009 12:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik sprak laatst met een meisje dat geschiedenis in Nijmegen had gestudeerd, maar die zei dat de hoogleraren daar er meestal heel sceptisch over waren. Ik ben dan ook wel benieuwd in hoeverre dit nou precies waar is
quote:Robert McNair Price (born July 7, 1954 in Mississippi) is Professor of Theology and Scriptural Studies at Johnnie Colemon Theological Seminary, an unaccredited school in Carol City, Florida governed by a New Thought organisation known as the Universal Foundation for Better Living.
Price supports a version of the Jesus myth, suggesting that the early Christians adopted the model for the figure of Jesus from the popular Mediterranean dying-rising saviour myths of the time, such as that of Dionysus. He argues that the comparisons were known at the time, as early church father, Justin Martyr had admitted the similarities. Price suggests that Christianity simply adopted themes from the dying-rising god stories of the day and supplemented them with themes (escaping crosses, empty tombs, children being persecuted by tyrants, etc.) from the popular stories of the day in order to come up with the narratives about Christ.[citation needed] He has argued that there was an almost complete fleshing out of the details of the gospels by a Midrash (haggadah) rewriting of the Septuagint, Homer, Euripides' Bacchae, and Josephus. etc
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |