Hihi.quote:Gaat mij dus om een van de meest prominente atheïsten, wetenschappers en filosofen van de 21e eeuw.
Niet Ted Haggard, George Bush of Karst T. zou je aanmerken met een (nietszeggende) "quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:52 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Hihi.
Hoe weinig schaamtegevoel moet je hebben dat je zulke volstrekt onoriginele boerenkoolwijsheid zo punt voor punt uiteen durft te zetten.
[ afbeelding ]
En je inlaten met generatie x-studentjes. Mocht ik in mijn leven één ding alsaanmerken, maakte deze meneer een goede kans.
In mijn boekje drukt 'quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:58 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Niet Ted Haggard, George Bush of Karst T. zou je aanmerken met een (nietszeggende) "", maar een hardwerkende ex-professor zonder strafblad. Erg geloofwaardig..
Ok.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:18 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
In mijn boekje drukt '' triestheid in onoorspronkelijke zin uit. Die lui, op Bush na, -over hem heb ik geen mening- vind ik triest in de ware zin van het woord. Zo dat je er niet mee gaat spotten.
Hij is redelijk genuanceerd.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:07 schreef Antaresje het volgende:
Op filosofisch gebied is Dawkins leuk als je 16 bent en een grote stok zoekt om religie mee te slaan. Lekker ongenuanceerd je eigen waarheid verkondigen enzo. Hij pretendeert wel heel genuanceerd te zijn, maar is dat absoluut niet.
En dat is jammer, want ik had ongetwijfeld veel kunnen opsteken van z'n andere werk, maar op de sporadische documentaire na sla ik dat eigenlijk allemaal over.
Maar als Dawkins het fout heeft met zijn atheïstisch denkbeeld betekend dat niet dat de andere het automatisch goed heeft, die kan net zo goed fout zitten.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:38 schreef Michielos het volgende:
Ik vind hem wetenschappelijk gezien goede argumenten hebben. Alleen geeft hij vaker geen antwoorden op vragen maar relativeert hij ze.
In het voorgaande filmpje , geeft hij bijvoorbeeld geen enkel antwoord op de vraag "what if you're wrong"
maar relativeert hij het enkel. Dat is geen manier van discussiëren natuurlijk.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met hem eens.
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt, (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:38 schreef Michielos het volgende:
Ik vind hem wetenschappelijk gezien goede argumenten hebben. Alleen geeft hij vaker geen antwoorden op vragen maar relativeert hij ze.
In het voorgaande filmpje , geeft hij bijvoorbeeld geen enkel antwoord op de vraag "what if you're wrong"
maar relativeert hij het enkel. Dat is geen manier van discussiëren natuurlijk.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met hem eens.
ehm Wouter de weinige puntjes die hij aanmerkt zijn gewoon reacties op reacties, kom eens met goede argumenten anders verlaag je jezelf tot zijn niveau.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:52 schreef Wouter1989 het volgende:
Hoe weinig schaamtegevoel moet je hebben dat je zulke volstrekt onoriginele boerenkoolwijsheid zo punt voor punt uiteen durft te zetten.
het is geen antwoord op de vraagquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 07:08 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt, (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.
In dat fragment is het juist een essentieel antwoord wat hij geeft. Je gelooft in een bepaalde religie omdat je opgegroeid bent in een land waar die religie op zijn minst zeer zwaar vertegenwoordigd is. Als wij allemaal in afganistan opgegroeid waren, zaten we allemaal op dit forum Allah te verdedigen.
Heerlijk. Dat is wat ik bij Dawkins niet zo fijn vind, inderdaad. Dat pretentieuze. Ik herinner me nog een passage uit een docu van em waarin een moslim hem uitlegt waarom een bepaalde heilige plaats zo belangrijk is voor hem en zijn volk. En Dawkins antwoordt dan met "maar dat geloof je toch niet echt?"quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 07:08 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.
Ja, de geografische afhankelijkheid van iets wat een absolute waarheid moet voorstellen is een vrij sterk argument. Maar niet echt vernieuwend, ofzo.quote:In dat fragment is het juist een essentieel antwoord wat hij geeft. Je gelooft in een bepaalde religie omdat je opgegroeid bent in een land waar die religie op zijn minst zeer zwaar vertegenwoordigd is. Als wij allemaal in afganistan opgegroeid waren, zaten we allemaal op dit forum Allah te verdedigen.
Overdrijf niet zo Hoof,quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:42 schreef Haushofer het volgende:
Heerlijk. Dat is wat ik bij Dawkins niet zo fijn vind, inderdaad. Dat pretentieuze. Ik herinner me nog een passage uit een docu van em waarin een moslim hem uitlegt waarom een bepaalde heilige plaats zo belangrijk is voor hem en zijn volk. En Dawkins antwoordt dan met "maar dat geloof je toch niet echt?"
"Niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht heb". Je hebt geloof ik geen idee hoe je jezelf met deze post te kijk zet.
Ik hang er geen label aan, ik hou simpelweg niet van dergelijk hautain gedrag. Je doet er meer kwaad dan goed mee. Hetzelfde had ik trouwens met Ted Haggard in het interview met Dawkins. Haggard had ook die verschrikkelijk zelfingenome houding. Ik kan me goed voorstellen dat iemand als Dawkins zich daar aan ergert, maar hij vertoont zelf hetzelfde gedrag.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:02 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Overdrijf niet zo Hoof,
een wetenschapper/ een filosoof/ een persoon mag dit soort vragen natuurlijk stellen. Jij hangt er weer een label aan, wat niet nodig is. Mag je niet een beetje klieren? Iets bij mensen los kweken waar jij voor staat?
Kom op zeg!
Wees blij dat ze ingenomen zijn, dan geven ze tenminste zichzelf weer.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:12 schreef Haushofer het volgende:
Hetzelfde had ik trouwens met Ted Haggard in het interview met Dawkins. Haggard had ook die verschrikkelijk zelfingenome houding. Ik kan me goed voorstellen dat iemand als Dawkins zich daar aan ergert, maar hij vertoont zelf hetzelfde gedrag.
Dat is ook het punt. Hij moet zich continue verdedigen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:34 schreef Kabolter het volgende:
Tot nu toe komt hij hetzelfde over als de kerk, in zekere zin.
Zijn manier van spreken komt erg kinderachtig over.
Alsof 2 kinderen op de basisschool ruzie met elkaar hebben.
Misschien komt het ook zo over omdat hij erg in de verdediging zit, op 1 of andere manier.
Dan heb ik misschien wel een vertroebelde blik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:25 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Wees blij dat ze ingenomen zijn, dan geven ze tenminste zichzelf weer.
Er is een discussietje waarbij de heren van te voren al weten er niet uit te komen, Dawkins blijft praten op een beschaafde toon, alles aan de kaak stellend.
Haggard verhoogt zijn toon een spreid pure arrogantie uit.
Als jij het verschil niet ziet dan heb je een vertroebelde blik.
Weet je wat het punt is? Als ik zou zeggen dat jij niet meetelt omdat je 'continue' zegt, en de Engelse vertaling van een citaat van Freud als onderschrift hebt, dan zouden jullie dat een ad hominem noemen, of wie weet zelfs een personal attack. Maar dat je een bepaald argument kan onderbrengen in een bepaalde categorie, en dat die argumenten in sommige omstandigheden ongepast zijn, betekent niet dat het argument ontzenuwd is. Waarschijnlijk valt het in beginsel formeel aan te tonen dat het in dit geval een zeer steekhoudend argument is, maar dat is te veel gedoe. Het te herkennen zal wel te maken hebben met karakter, net als het herkennen van karakter.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:51 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dat is ook het punt. Hij moet zich continue verdedigen.
Oh ik heb het topic verder niet echt goed gelezen. Geef maar aan waar je een pak slaag voor verdient en ik kijk wel even wanneer ik thuis ben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:05 schreef Wouter1989 het volgende:
Wat?Zelfs Monolith geeft me geen pak rammel voor mijn apekoek en lariekool?
Fijn Wouter, wanneer wordt je eens volwassen?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Oei. Al meer dan een half uur blijven de reacties uit. Ik weet het, het is obscurantisme in optima forma, en daar kun je je niet tegen verweren. Maar geloven jullie dan niet dat sommige diepe waarheden niet goed in woorden uitgedrukt kunnen worden? Ik bedoel maar, behalve voor de allergrootsten is het beste argument voor zowel als het beste argument tegen een bepaalde filosofie gelegen in de facie van de profeet ervan. Je hoeft maar een portret van Dawkins, of Schopenhauer of Nietzsche en zo voort te zien om onmiddellijk te weten wat voor vlees je in de kuip hebt?
Jullie?? Ik kom hier netquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:01 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Weet je wat het punt is? Als ik zou zeggen dat jij niet meetelt omdat je 'continue' zegt, en de Engelse vertaling van een citaat van Freud als onderschrift hebt, dan zouden jullie dat een ad hominem noemen, of wie weet zelfs een personal attack. Maar dat je een bepaald argument kan onderbrengen in een bepaalde categorie, en dat die argumenten in sommige omstandigheden ongepast zijn, betekent niet dat het argument ontzenuwd is. Waarschijnlijk valt het in beginsel formeel aan te tonen dat het in dit geval een zeer steekhoudend argument is, maar dat is te veel gedoe. Het te herkennen zal wel te maken hebben met karakter, net als het herkennen van karakter.
Nietes.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:21 schreef Wouter1989 het volgende:
Vlak hierboven. Maar pas op, hoor! Straks beweer ik nog dat Dawkins een goedbedoelende knul is, die echter nooit de schok van een rite de passage heeft gevoeld, en daarom in de streberigheid van zijn jeugd is blijven hangen. Als je dan nog geniaal bent, dan kan ik het accepteren dat je je leven lang met onbenulligheden bezighoudt en gaat geloven in de schoonheid van wiskunde en wetenschap, en dat 'a young man should prove theorems'. Maar als je zo'n middelmatig stel hersens hebt als hij, is het alleen maar ergerlijk. Zelfs ik had dit kunnen bereiken, als ik mijn energie ertoe had gealloceerd (ik heb het over zijn populair-wetenschappelijke en 'filosofische' werken, van zijn biologische verdiensten weet ik niets af).
Bij mij heeft het trouwens vrij lang geduurd voordat die schok kwam, en het is alleen daarom dat ik een mondje Frans en een mondje Latijn kan. Na die schok ging ik diepzinnige, maar tamelijk onzinnige betogen over pantheïsme en zo schrijven, maar dat is nu voorbij. Dat om aan te geven dat het niet allemaal toppiejoppie is na die schok.
Om het met een paradox te zeggen: Dawkins heeft zijn schijnbare slimheid te danken aan onnozelheid.
Neequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Michielos: Wat dat ermee te maken heeft? Ik haal even een wijsheid van de grote wijsgeer Hardromacore aan:"Als je dat niet ziet, heb je een vertroebelde blik."
Ik weet dat ik klink als een dronkeman, maar er zit toch best wat in wat ik zeg?
Uhm in een land als Spanje vind ik het kunnen en ook bij Dawkins, enkel om bestaande opvattingen te doorbreken, danwel andere opties aan te bieden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Je klinkt als een dronkeman.. en je maakt geen valide puntquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Michielos: Wat dat ermee te maken heeft? Ik haal even een wijsheid van de grote wijsgeer Hardromacore aan:"Als je dat niet ziet, heb je een vertroebelde blik."
Ik weet dat ik klink als een dronkeman, maar er zit toch best wat in wat ik zeg?
het is toch een ronduit interessante vraag?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik oordeel ook niet over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten. Ik weet helemaal niet of God bestaat, ik weet niet of het een belangrijke vraag is, en ik weet zelfs niet eens of het een legitieme vraag is.
Waarom haal je het dan zelf aan?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:43 schreef Wouter1989 het volgende:
En of, maar daar hebben we het toch helemaal niet over?
Oke verander waarheidsgehalte maar eens in zinnige opmerkingen/ eventuele inhoud voor mensen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik oordeel ook niet over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten. Ik weet helemaal niet of God bestaat, ik weet niet of het een belangrijke vraag is, en ik weet zelfs niet of het een legitieme vraag is.
Waar we zeer waarschijnlijk nooit een antwoord op zullen vinden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:43 schreef Michielos het volgende:
[..]
het is toch een ronduit interessante vraag?
Dat deed je helemaal nietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat deed ik niet, ik verweerde me tegen hardromacore's aantijging dat ik oordeelde over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten.
Ok, excuus dan. Ik reageerde op dat standpunt maar had daar eigenlijk niet op mogen reageren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat deed ik niet, ik verweerde me tegen hardromacore's aantijging dat ik oordeelde over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten.
Echt nietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:49 schreef Wouter1989 het volgende:
Misverstand ligt op de loer. Even om het helder te krijgen: Led, ik verwees naar mijn 6e post op deze pagina, niet naar eerdere posts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |