Hihi.quote:Gaat mij dus om een van de meest prominente atheïsten, wetenschappers en filosofen van de 21e eeuw.
Niet Ted Haggard, George Bush of Karst T. zou je aanmerken met een (nietszeggende) "quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:52 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Hihi.
Hoe weinig schaamtegevoel moet je hebben dat je zulke volstrekt onoriginele boerenkoolwijsheid zo punt voor punt uiteen durft te zetten.
[ afbeelding ]
En je inlaten met generatie x-studentjes. Mocht ik in mijn leven één ding alsaanmerken, maakte deze meneer een goede kans.
In mijn boekje drukt 'quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:58 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Niet Ted Haggard, George Bush of Karst T. zou je aanmerken met een (nietszeggende) "", maar een hardwerkende ex-professor zonder strafblad. Erg geloofwaardig..
Ok.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:18 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
In mijn boekje drukt '' triestheid in onoorspronkelijke zin uit. Die lui, op Bush na, -over hem heb ik geen mening- vind ik triest in de ware zin van het woord. Zo dat je er niet mee gaat spotten.
Hij is redelijk genuanceerd.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:07 schreef Antaresje het volgende:
Op filosofisch gebied is Dawkins leuk als je 16 bent en een grote stok zoekt om religie mee te slaan. Lekker ongenuanceerd je eigen waarheid verkondigen enzo. Hij pretendeert wel heel genuanceerd te zijn, maar is dat absoluut niet.
En dat is jammer, want ik had ongetwijfeld veel kunnen opsteken van z'n andere werk, maar op de sporadische documentaire na sla ik dat eigenlijk allemaal over.
Maar als Dawkins het fout heeft met zijn atheïstisch denkbeeld betekend dat niet dat de andere het automatisch goed heeft, die kan net zo goed fout zitten.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:38 schreef Michielos het volgende:
Ik vind hem wetenschappelijk gezien goede argumenten hebben. Alleen geeft hij vaker geen antwoorden op vragen maar relativeert hij ze.
In het voorgaande filmpje , geeft hij bijvoorbeeld geen enkel antwoord op de vraag "what if you're wrong"
maar relativeert hij het enkel. Dat is geen manier van discussiëren natuurlijk.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met hem eens.
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt, (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:38 schreef Michielos het volgende:
Ik vind hem wetenschappelijk gezien goede argumenten hebben. Alleen geeft hij vaker geen antwoorden op vragen maar relativeert hij ze.
In het voorgaande filmpje , geeft hij bijvoorbeeld geen enkel antwoord op de vraag "what if you're wrong"
maar relativeert hij het enkel. Dat is geen manier van discussiëren natuurlijk.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met hem eens.
ehm Wouter de weinige puntjes die hij aanmerkt zijn gewoon reacties op reacties, kom eens met goede argumenten anders verlaag je jezelf tot zijn niveau.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 18:52 schreef Wouter1989 het volgende:
Hoe weinig schaamtegevoel moet je hebben dat je zulke volstrekt onoriginele boerenkoolwijsheid zo punt voor punt uiteen durft te zetten.
het is geen antwoord op de vraagquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 07:08 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt, (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.
In dat fragment is het juist een essentieel antwoord wat hij geeft. Je gelooft in een bepaalde religie omdat je opgegroeid bent in een land waar die religie op zijn minst zeer zwaar vertegenwoordigd is. Als wij allemaal in afganistan opgegroeid waren, zaten we allemaal op dit forum Allah te verdedigen.
Heerlijk. Dat is wat ik bij Dawkins niet zo fijn vind, inderdaad. Dat pretentieuze. Ik herinner me nog een passage uit een docu van em waarin een moslim hem uitlegt waarom een bepaalde heilige plaats zo belangrijk is voor hem en zijn volk. En Dawkins antwoordt dan met "maar dat geloof je toch niet echt?"quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 07:08 schreef Sakura het volgende:
[..]
Dat vind ik juist de kracht van hem, niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht hebt (dat laat hij aan de gelovigen over, die zijn daar al zeer goed en zeer bedreven in), maar juist een spiegel voorhouden dat de gelovigen nonsense verkondigen wat nergens op gebaseerd is.
Ja, de geografische afhankelijkheid van iets wat een absolute waarheid moet voorstellen is een vrij sterk argument. Maar niet echt vernieuwend, ofzo.quote:In dat fragment is het juist een essentieel antwoord wat hij geeft. Je gelooft in een bepaalde religie omdat je opgegroeid bent in een land waar die religie op zijn minst zeer zwaar vertegenwoordigd is. Als wij allemaal in afganistan opgegroeid waren, zaten we allemaal op dit forum Allah te verdedigen.
Overdrijf niet zo Hoof,quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:42 schreef Haushofer het volgende:
Heerlijk. Dat is wat ik bij Dawkins niet zo fijn vind, inderdaad. Dat pretentieuze. Ik herinner me nog een passage uit een docu van em waarin een moslim hem uitlegt waarom een bepaalde heilige plaats zo belangrijk is voor hem en zijn volk. En Dawkins antwoordt dan met "maar dat geloof je toch niet echt?"
"Niet pretenderen dat je de wijsheid in pacht heb". Je hebt geloof ik geen idee hoe je jezelf met deze post te kijk zet.
Ik hang er geen label aan, ik hou simpelweg niet van dergelijk hautain gedrag. Je doet er meer kwaad dan goed mee. Hetzelfde had ik trouwens met Ted Haggard in het interview met Dawkins. Haggard had ook die verschrikkelijk zelfingenome houding. Ik kan me goed voorstellen dat iemand als Dawkins zich daar aan ergert, maar hij vertoont zelf hetzelfde gedrag.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:02 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Overdrijf niet zo Hoof,
een wetenschapper/ een filosoof/ een persoon mag dit soort vragen natuurlijk stellen. Jij hangt er weer een label aan, wat niet nodig is. Mag je niet een beetje klieren? Iets bij mensen los kweken waar jij voor staat?
Kom op zeg!
Wees blij dat ze ingenomen zijn, dan geven ze tenminste zichzelf weer.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:12 schreef Haushofer het volgende:
Hetzelfde had ik trouwens met Ted Haggard in het interview met Dawkins. Haggard had ook die verschrikkelijk zelfingenome houding. Ik kan me goed voorstellen dat iemand als Dawkins zich daar aan ergert, maar hij vertoont zelf hetzelfde gedrag.
Dat is ook het punt. Hij moet zich continue verdedigen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:34 schreef Kabolter het volgende:
Tot nu toe komt hij hetzelfde over als de kerk, in zekere zin.
Zijn manier van spreken komt erg kinderachtig over.
Alsof 2 kinderen op de basisschool ruzie met elkaar hebben.
Misschien komt het ook zo over omdat hij erg in de verdediging zit, op 1 of andere manier.
Dan heb ik misschien wel een vertroebelde blik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:25 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Wees blij dat ze ingenomen zijn, dan geven ze tenminste zichzelf weer.
Er is een discussietje waarbij de heren van te voren al weten er niet uit te komen, Dawkins blijft praten op een beschaafde toon, alles aan de kaak stellend.
Haggard verhoogt zijn toon een spreid pure arrogantie uit.
Als jij het verschil niet ziet dan heb je een vertroebelde blik.
Weet je wat het punt is? Als ik zou zeggen dat jij niet meetelt omdat je 'continue' zegt, en de Engelse vertaling van een citaat van Freud als onderschrift hebt, dan zouden jullie dat een ad hominem noemen, of wie weet zelfs een personal attack. Maar dat je een bepaald argument kan onderbrengen in een bepaalde categorie, en dat die argumenten in sommige omstandigheden ongepast zijn, betekent niet dat het argument ontzenuwd is. Waarschijnlijk valt het in beginsel formeel aan te tonen dat het in dit geval een zeer steekhoudend argument is, maar dat is te veel gedoe. Het te herkennen zal wel te maken hebben met karakter, net als het herkennen van karakter.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:51 schreef Michielos het volgende:
[..]
Dat is ook het punt. Hij moet zich continue verdedigen.
Oh ik heb het topic verder niet echt goed gelezen. Geef maar aan waar je een pak slaag voor verdient en ik kijk wel even wanneer ik thuis ben.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:05 schreef Wouter1989 het volgende:
Wat?Zelfs Monolith geeft me geen pak rammel voor mijn apekoek en lariekool?
Fijn Wouter, wanneer wordt je eens volwassen?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Oei. Al meer dan een half uur blijven de reacties uit. Ik weet het, het is obscurantisme in optima forma, en daar kun je je niet tegen verweren. Maar geloven jullie dan niet dat sommige diepe waarheden niet goed in woorden uitgedrukt kunnen worden? Ik bedoel maar, behalve voor de allergrootsten is het beste argument voor zowel als het beste argument tegen een bepaalde filosofie gelegen in de facie van de profeet ervan. Je hoeft maar een portret van Dawkins, of Schopenhauer of Nietzsche en zo voort te zien om onmiddellijk te weten wat voor vlees je in de kuip hebt?
Jullie?? Ik kom hier netquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:01 schreef Wouter1989 het volgende:
[..]
Weet je wat het punt is? Als ik zou zeggen dat jij niet meetelt omdat je 'continue' zegt, en de Engelse vertaling van een citaat van Freud als onderschrift hebt, dan zouden jullie dat een ad hominem noemen, of wie weet zelfs een personal attack. Maar dat je een bepaald argument kan onderbrengen in een bepaalde categorie, en dat die argumenten in sommige omstandigheden ongepast zijn, betekent niet dat het argument ontzenuwd is. Waarschijnlijk valt het in beginsel formeel aan te tonen dat het in dit geval een zeer steekhoudend argument is, maar dat is te veel gedoe. Het te herkennen zal wel te maken hebben met karakter, net als het herkennen van karakter.
Nietes.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:21 schreef Wouter1989 het volgende:
Vlak hierboven. Maar pas op, hoor! Straks beweer ik nog dat Dawkins een goedbedoelende knul is, die echter nooit de schok van een rite de passage heeft gevoeld, en daarom in de streberigheid van zijn jeugd is blijven hangen. Als je dan nog geniaal bent, dan kan ik het accepteren dat je je leven lang met onbenulligheden bezighoudt en gaat geloven in de schoonheid van wiskunde en wetenschap, en dat 'a young man should prove theorems'. Maar als je zo'n middelmatig stel hersens hebt als hij, is het alleen maar ergerlijk. Zelfs ik had dit kunnen bereiken, als ik mijn energie ertoe had gealloceerd (ik heb het over zijn populair-wetenschappelijke en 'filosofische' werken, van zijn biologische verdiensten weet ik niets af).
Bij mij heeft het trouwens vrij lang geduurd voordat die schok kwam, en het is alleen daarom dat ik een mondje Frans en een mondje Latijn kan. Na die schok ging ik diepzinnige, maar tamelijk onzinnige betogen over pantheïsme en zo schrijven, maar dat is nu voorbij. Dat om aan te geven dat het niet allemaal toppiejoppie is na die schok.
Om het met een paradox te zeggen: Dawkins heeft zijn schijnbare slimheid te danken aan onnozelheid.
Neequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Michielos: Wat dat ermee te maken heeft? Ik haal even een wijsheid van de grote wijsgeer Hardromacore aan:"Als je dat niet ziet, heb je een vertroebelde blik."
Ik weet dat ik klink als een dronkeman, maar er zit toch best wat in wat ik zeg?
Uhm in een land als Spanje vind ik het kunnen en ook bij Dawkins, enkel om bestaande opvattingen te doorbreken, danwel andere opties aan te bieden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Je klinkt als een dronkeman.. en je maakt geen valide puntquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:31 schreef Wouter1989 het volgende:
Hardromacore: Jij vindt het volwassen om ernstig in te gaan op een man die, zoals Haushofer net zei, tegen gelovigen zegt "Maar dat geloof je toch niet echt?", en die zijn filosofie in de zinnen 'There's probably no God, so stop worrying and enjoy your life' condenseert en dat af laat drukken op t-shirts en bussen?
Michielos: Wat dat ermee te maken heeft? Ik haal even een wijsheid van de grote wijsgeer Hardromacore aan:"Als je dat niet ziet, heb je een vertroebelde blik."
Ik weet dat ik klink als een dronkeman, maar er zit toch best wat in wat ik zeg?
het is toch een ronduit interessante vraag?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik oordeel ook niet over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten. Ik weet helemaal niet of God bestaat, ik weet niet of het een belangrijke vraag is, en ik weet zelfs niet eens of het een legitieme vraag is.
Waarom haal je het dan zelf aan?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:43 schreef Wouter1989 het volgende:
En of, maar daar hebben we het toch helemaal niet over?
Oke verander waarheidsgehalte maar eens in zinnige opmerkingen/ eventuele inhoud voor mensen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik oordeel ook niet over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten. Ik weet helemaal niet of God bestaat, ik weet niet of het een belangrijke vraag is, en ik weet zelfs niet of het een legitieme vraag is.
Waar we zeer waarschijnlijk nooit een antwoord op zullen vinden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:43 schreef Michielos het volgende:
[..]
het is toch een ronduit interessante vraag?
Dat deed je helemaal nietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat deed ik niet, ik verweerde me tegen hardromacore's aantijging dat ik oordeelde over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten.
Ok, excuus dan. Ik reageerde op dat standpunt maar had daar eigenlijk niet op mogen reageren.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Dat deed ik niet, ik verweerde me tegen hardromacore's aantijging dat ik oordeelde over het waarheidsgehalte van Dawkins standpunten.
Echt nietquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:49 schreef Wouter1989 het volgende:
Misverstand ligt op de loer. Even om het helder te krijgen: Led, ik verwees naar mijn 6e post op deze pagina, niet naar eerdere posts.
Wil je je hierin even verduidelijken?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:45 schreef Wouter1989 het volgende:
Je hoeft maar een portret van Dawkins, of Schopenhauer of Nietzsche en zo voort te zien om onmiddellijk te weten wat voor vlees je in de kuip hebt?
Echt wel en je weet hetquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:55 schreef Wouter1989 het volgende:
Sorry hoor, Led, eerst vond ik je kortaffe posts een heel elegante manier om je tot mijn dronkemansredevoeringen te verhouden, maar deze post slaat nergens op.
Het zou nog een leuke vraag zijn als er werd gevraagd wie van de 3 heren niet in het rijtje thuishoort..quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:57 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Wil je je hierin even verduidelijken?
Zodat niet een half topic over Woutertje gaat.
het eerste argument is wel sterk omdat het aantoont dat er ongeveer 2580 goden zijn waar de (monotheistische) gelovige ook niet in gelooft. Die andere Goden hebben net zoveel bestaansrecht als de huidige monotheistische Goden, dus als er wel 1 god zou zijn, zou het elk van deze 2580 goden kunnen zijn, wat de kans dat de christenen, Joden of Islamieten het bij het rechte eind hebben 1 op 2580 is. Dat van atheisten is dan, mocht je de kans behouden dat er een God zou kunnen zijn, 1 op 2581. Erg klein verschil.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 17:25 schreef Alfje het volgende:
Ik kan wel om Dawkins lachen en hij voert een wat mij bettreft nuttige strijd tegen godsdienst waanzinnigen. Laten we eerlijk zijn ook in Nederland bestaat er discriminatie vanwege godsdienst. Om een of andere gekke reden mag iemand die zo maf is om in Allah te geloven wel met een doek om het hoofd op het paspoort terwijl anderen dat niet mogen.
Zijn minder sterke argumenten vind ik altijd:
"I just believe in one less god" Waarbij hij verteld dat de meeste mensen niet geloven in de vele goden die in de loop der tijd her en der op aarde zijn aanbeden en dat hij er slechts 1 aan toevoegd om niet in te geloven. het verschil tussen het wel of niet aanwezig zijn van een goddelijke entiteit is toch echt iets anders dan de naam of karakteristieken van die god of goden.
Het andere minder sterke argument hoewel er wel een kern van waarheid in zit is dat religie zoveel schade heeft toegebracht aan de wereld. Als mensen waarmee hij discussieert dan bekende atheistische dictators opnoemen zegt hij altijd heel terecht dat deze mensen niet tot hun daden kwamen door het atheistisch zijn, maar door andere denkbeelden. Maar datzelfde, hoewel niet altijd en soms in mindere mate, kan toch ook vaak worden gezegd over "kwaad" dat in eerste instantie uit naam van een god of godsdienst lijkt te gebeuren, maar waarvan vaak blijkt dat er ook, of zelfs enkel, andere motieven zijn.
Dat is nou precies wat ik bedoel met atheïstisch apologetiek. In geval van religie(euze leiders) is het wel een kwestie van 'in de naam van God/religie', maar hebben we het over een Stalin, Mao dan heeft het niets met atheïsme te maken. Atheïsme is zeer actief in communisme, wanneer Marx een niet zo anti-religieus houding had aangenomen zou de kans heel groot zijn dat het Sovjet Unie onder Stalin er heel anders had uitgezien.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:09 schreef Bensel het volgende:
Je 2e argument kan ik alleen over zeggen: welke atheistische dictators? Zijn er uberhaupt dictators geweest die uit naam van het atheisme die doden op hun geweten hebben? Ik denk het niet. Stalin was dan namelijk een dictator die uit naam van het communisme hebben gehandeld.
Geloof je dat nou allemaal zelf?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:42 schreef Triggershot het volgende:
wanneer Marx een niet zo anti-religieus houding had aangenomen zou de kans heel groot zijn dat het Sovjet Unie onder Stalin er heel anders had uitgezien.
Kijk, wanneer een Stalin niet gelooft, kan je hem onder het atheisme droppen.quote:Anders kan je ook geloof vrijpleiten wanneer je het over Bin Laden hebt, dat het in de naam van andere dingen wordt gedaan ipv religie.
Ik vind dat er ook wel gezegd mag worden dat het niet alleen voor de slechte zaken geldt. Als mensen goede dingen doen uit naam van een geloof, dan kun je dat ook in zekere zin verwerpelijk of minder wenselijk noemen. Het is namelijk jammer dat (veel) mensen een geloof nodig hebben om goede dingen te doen. Het handelen omdat ik anders gestraft of beloond word systeem is een, volgens mij, nogal verouderd systeem (zowel in de verschillende geloven dan wel bij het opvoeden van kinderen).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is nou precies wat ik bedoel met atheïstisch apologetiek. In geval van religie(euze leiders) is het wel een kwestie van 'in de naam van God/religie', maar hebben we het over een Stalin, Mao dan heeft het niets met atheïsme te maken. Atheïsme is zeer actief in communisme, wanneer Marx een niet zo anti-religieus houding had aangenomen zou de kans heel groot zijn dat het Sovjet Unie onder Stalin er heel anders had uitgezien.
Anders kan je ook geloof vrijpleiten wanneer je het over Bin Laden hebt, dat het in de naam van andere dingen wordt gedaan ipv religie.
Dat is een punt dat o.a. door Christopher Hitchens vaak gemaakt wordt. Dat het eigenlijk een belediging aan veel mensen is, als je hun goede handelen toeschrijft aan een bepaalde geloof (waar het belonen en straffen bij inbegrepen is).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:03 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Ik vind dat er ook wel gezegd mag worden dat het niet alleen voor de slechte zaken geldt. Als mensen goede dingen doen uit naam van een geloof, dan kun je dat ook in zekere zin verwerpelijk of minder wenselijk noemen. Het is namelijk jammer dat (veel) mensen een geloof nodig hebben om goede dingen te doen. Het handelen omdat ik anders gestraft of beloond word systeem is een, volgens mij, nogal verouderd systeem (zowel in de verschillende geloven dan wel bij het opvoeden van kinderen).
Daarmee neem je expliciet aan dat elke God(sdienst) hetzelfde gewicht heeft. Waarom?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:09 schreef Bensel het volgende:
Die andere Goden hebben net zoveel bestaansrecht als de huidige monotheistische Goden, dus als er wel 1 god zou zijn, zou het elk van deze 2580 goden kunnen zijn, wat de kans dat de christenen, Joden of Islamieten het bij het rechte eind hebben 1 op 2580 is.
Dawkins is een baas!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 08:02 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dawkins Rules!
Hail the Atheïsts!
Het woord clownesk gebruikte ik inderdaad, maar het is een misvatting om te denken dat ik het in essentie niet met hem eens ben. Sterker nog; ik raad ook hier wel vaker mensen aan zijn boeken te lezen etc.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:23 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Dawkins is een baas!![]()
![]()
Ik ben blij dat er iemand als hij is die bereid is zijn kostbare tijd te steken in het ontkrachten van sprookjes.
Het is zo'n immense taak, een normaal mens als ik begint er niet eens aan, want het is roeien tegen een stroom religieuze onzin en schijnargumenten van atlantische proporties.
Lees ik hier dat ie clownesk is, met alles wat ie organiseert en tijd insteekt.
Alsof met zijn allen jaarlijks rond een vertsopte steen gaan sjokken niet clownesk is.
Of met een jurk aan een beker omhoog houden voor de parochie.
De waarheid is gewoon plain en simple. Er is geen god of allah, het is verzonnen nonsens.
Erg grappig, dat ie dan vervolgens als veelgehoorde kritiek krijgt, dat ie zo'n doodeenvoudige wijsheid met veel poeha verkondigt. Ja duh, dat komt door al die gekunstelde breierij waar de aanhangers van de wereldreligies mee aan komen zetten, hulde dat ie ueberhaupt de moeite neemt al die non-argumenten zorgvuldig te ontleden en ontkrachten.
Als we even alleen naar monotheistisdche goden kijken kan je ook zeggen dat die mensen niet specifiek in .... (vul je favo godheid in) geloven maar ook gewoon in god, maar hem een andere naam en andere eigenschappen toedichten. Het is eerder een argument om eens kritisch te kijken naar bepaalde leefregels binnen een geloof en hoe ze aan die eigenschappen van hun god komen dan dat het het bestaan van god in twijfel trekt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:09 schreef Bensel het volgende:
[..]
het eerste argument is wel sterk omdat het aantoont dat er ongeveer 2580 goden zijn waar de (monotheistische) gelovige ook niet in gelooft. Die andere Goden hebben net zoveel bestaansrecht als de huidige monotheistische Goden, dus als er wel 1 god zou zijn, zou het elk van deze 2580 goden kunnen zijn, wat de kans dat de christenen, Joden of Islamieten het bij het rechte eind hebben 1 op 2580 is. Dat van atheisten is dan, mocht je de kans behouden dat er een God zou kunnen zijn, 1 op 2581. Erg klein verschil.
Je 2e argument kan ik alleen over zeggen: welke atheistische dictators? Zijn er uberhaupt dictators geweest die uit naam van het atheisme die doden op hun geweten hebben? Ik denk het niet. Stalin was dan namelijk een dictator die uit naam van het communisme hebben gehandeld.
Ik vind dat niet cool.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:28 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Het woord clownesk gebruikte ik inderdaad, maar het is een misvatting om te denken dat ik het in essentie niet met hem eens ben. Sterker nog; ik raad ook hier wel vaker mensen aan zijn boeken te lezen etc.
Het enige waar ik mij tegen verzet is soms zijn stijl. Het introduceren van een atheist-bus (met bijbehorende hippe tekst erop) vind ik over the top en weinig bijdragend aan de hele "discussie", maar als jij zelfs dat cool van Richard vindt, dan vind ik dat ook prima.
Die bus iig wel. Het is ook geen wedstrijdje tussen twee kampen wie zich het minst "over the top" gedraagt.. Met geloof heb ik niets en daar bemoei ik me ook zo min mogelijk mee en bepaalde boeken (en opvattingen) van Dawkins vind ik goed, maar voor mij is hij alles behalve een God, waar ik alles van waardeer (waaronder deels zijn stijl dus niet, zoals ik al aangaf).quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:39 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Ik vind dat niet cool.
Ik vind dat zelfs wel over the top.
Maar weer niet over the top, vergeleken met de wijze waarop het geloof in het dagelijks leven onder mijn aandacht gebracht wordt. Is die bus over de top? Of is een beeldmerk met een man aan een kruis over the top?
Ik heb Dawkins in elk geval nog niet echt op duidelijke drogredenaties kunnen betrappen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:23 schreef drijfhout het volgende:
De waarheid is gewoon plain en simple. Er is geen god of allah, het is verzonnen nonsens.
De arrogantie die hij lijkt uit te stralen is vaak ook wel een beetje actie-reactie. Als je ziet hoe een Ted Haggard hem toespreekt, alsof Dawkins een kind is op de kleuterschool.. Ook moet je niet onderschatten hoeveel bedreigingen hij binnenkrijgt. Ik zou dat op een gegeven moment ook wel goed zat zijn..quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb Dawkins in elk geval nog niet echt op duidelijke drogredenaties kunnen betrappen.
Wat ik vaak zo jammer vind, is dat hij (in elk geval op mij) veel meer indruk had gemaakt als hij zijn kritiek wat minder arrogant en milder had gebracht. Ik snap z'n frustratie, maar het is jammer dat hij daar in mijn ogen soms zo duidelijk naar handelt en redeneert. Ik zou overigens ook gefrustreerd zijn als mijn vakgebied door een groep Christenen afgewezen en belemmerd zou worden op basis van vooral onbegrip en starheid. Ik heb het zelf meegemaakt bij de Navigators, waar men massaal de oerknaltheorietheorie lijkt te ontkennen. En massaal niet blijkt te begrijpen!
Wat overigens vaak al begint bij het niet-begrijpen van de wetenschappelijke methode.
Dat is inderdaad frustrerend. Heb ook wel es gezegd dat bij dit soort verenigingen es een lezing zou moeten worden gehouden over wetenschap in het algemeen en wellicht zaken als evolutie. Helaas staan mensen daar niet zo voor open.
Ik zit zelf bij een religieus platform wat vooral op een kritische en meer spirituele manier naar religie kijkt. En weet uit ervaring dat de Christelijke verenigingen daar helemaal niet zo op zitten te wachten. Voor deze Christenen, vaak, sluit de leer van Paulus naadloos aan op Jezus, is de Thora door Mozes geschreven en is de bijbel historisch op te vatten. Decennia van onderzoek is voor hen niet zo interessant. Daar heb ik me wel over verbaasd, ook tijdens m'n alfacursus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |