Je komt vaker te vroeg?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:45 schreef Picchia het volgende:
Dat hoor ik wel vaker.
Het mag morgen ook hoor.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:48 schreef Reya het volgende:
Moet dit nou?
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 00:13 schreef du_ke het volgende:
Om het niveau nog wat omlaag te brengen
quote:De Duitse economie is in het tweede kwartaal onverwacht gegroeid. De groei kwam uit op 0,3 procent in vergelijking met het eerste kwartaal. Dat maakte het Duitse bureau voor de statistiek vandaag bekend.
We gaan de banken omvormen naar Ijslands voorbeeld?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
http://weblogs3.nrc.nl/ex(...)publieke-instanties/
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:07 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
We gaan de banken omvormen naar Ijslands voorbeeld?
quote:In veel landen (Nederland is de uitzondering) is het argument dat banken een publieke taak uitoefenen al redelijk eenvoudig te maken, door het feit dat de overheid garant staat voor (een deel van) het spaargeld. In Nederland kun je nog zeggen dat banken, vanwege het omslagstelsel, hun eigen broek moeten ophouden. Het is dus mogelijk dat, indien een grote Nederlandse bank omvalt en door het omslagstelsel voor een domino-effect zorgt, iedereen zijn geld kwijt is, omdat de overheid als laatste het spaargeld niet garandeert. De grap is dat banken daar nu van af willen, omdatzij bang zijn voor dat domino-effect.
Banken, ook Nederlandse, moeten al voldoen aan allerlei extra overheidscontroles. Een twintigtal jaren geleden hadden de centrale banken nog legio aan instrumenten om de geldhoeveelheid die in omloop was te reguleren. Zulk soort mogelijkheden had de overheid niet bij “gewone” bedrijven. Langzamerhand hebben de centrale banken zich teruggetrokken en hebben toegestaan dat de gewone banken zeer weinig geld aanhielden en steeds meer gingen uitlenen en dat banken zich steeds meer gingen gedragen als “gewone” bedrijven met aandeelhouders die in de watten gelegd moesten worden. En toen ging de aandeelhouder eisen stellen…
Banken zijn geen publieke bedrijven, maar zijn wel bedrijven waar de overheid zeer bijzondere eisen aan mag stellen, juist vanwege de grote risico’s. Zo stelt de overheid ook voor grote fabrieken, zoals raffinadrijen, zeer strenge eisen en worden er zeer strenge controles uitgevoerd. Kortom, de overheid moet zeer strenge eisen stellen aan banken en deze ook goed kunnen controleren. De overheid moet dus ook de belangen van de aandeelhouder, indien nodig, opzij kunnen zetten als dat te grote risico’s met zich meebrengt.
Dit verschilt op zich niet zoveel van de mogelijkheden die een overheid nu al heeft, echter de overheid zal veel strengere eisen aan banken moeten gaan stellen, zoals het dat ook doet wanneer er een raffinaderij ontploft. Of een gevangenis in brand vliegt, of noem alle verdronken kalveren maar op.
Of er paal en perk gesteld moet worden aan de bonussen-cultuur staat hier helemaal los van. Voor toptalent moet betaald worden vindt Jort Kelder, en met hem vermoedelijk ieder weldenkend mens (om de retorische truc van Frank Ankersmit maar even te hergebruiken). Een ander, zelden aangestipt probleem is dat voor de bepaling van het salaris (dus niet de bonussen) van een nieuwe topman, of het nou een bankier is, of de nieuwe baas van KPN, wordt nooit, maar dan ook nooit meegewogen of het wel zo’n talent is. Of dat hij eigenlijk maar heel middelmatig is. Er wordt alleen maar gekeken naar andere bazen in “vergelijkbare posities”. In een fraai interview met de ex-directeur HRM van ABN-AMRO werd er nog een “duistere kant” van de hoge salarissen blootgelegd. Zij observeerde dat als je vier ton per jaar verdiend, je het gevoel krijgt dat je dat ook verdiend. Kortom, je verliest ieder gevoel voor proporties. Een directeur die zich beklaagt over het feit dat “we-the-people” zijn salaris te hoog vinden, heeft zelf geen zicht op het feit dat wij wel eens gelijk zouden kunnen hebben!
Bij de bonussen is het vaak nog veel erger. Deze worden niet uitgedeeld voor bijzondere prestaties, maar voor heel gewone zaken waar 9 van de 10 keer een directeur zelf geen enkele invloed op uit kan oefenen en zeker niet voor de periode waarvoor de bonussen uitgekeerd worden. Een jaar, of pakweg twee jaar, is veel te weinig om te bepalen of het beleid van een directeur succesvol is geweest.
Hèt voorbeeld van hoe het niet moet werd gegeven door een Amerikaanse bank. Bij de Amerikaanse Centrale Bank geld lenen tegen 0% en dat uitzetten tegen 6% in de markt. Tsja, voor zo’n lumineus idee verdient de baas toch wel een bonus van tientallen miljoenen. Een Franse bank kon toen niet achterblijven en ging hoge bonussen, ondanks de staatssteun, uitdelen met als argument “de anderen doen het ook en anders lopen onze beste mensen weg”. Dus ook bonussen worden met elkaar vergeleken.
In een werkelijke meritocratie zou duidelijk zijn wat iemands competenties zijn en wat daar voor betaald moet worden. Maar wat iemands competenties zijn is vaak niet duidelijk, en wat hij presteert ook niet, en wat zijn invloed op die prestaties is ook niet. Dus hoe bepaal je de hoogte van een bonus?
Afbreukrisico wordt vaak genoemd als extra reden voor het hoge salaris. Totale nonsens. Een werknemer dieop zijn 50ste ontslagen wordt, heeft ook bijna geen kans meer om nog werk te vinden, daar krijgt hij geen extra salaris voor, laat staan bonussen. Maar de directeur van een bekende grootgrutter had na zijn ontslag binnen de korste keren weer allerlei lucratieve baantjes. Kortom, hoezo afbreukrisico?
Kortom, de bonuscultuur en het verschijnsel dat de salarissen aan de top van een bedrijf veel harder groeien dan aan de basis, is een verschijnsel dat niet goed recht te praten is en dat, indien mogelijk, een halt toegeroepen moet worden. Anders eindigt het nog op de wijze die Dilbert ooit te horen kreeg van zijn CEO: “De aandeelhouder vond het niet erg dat er één CEO was die 450x het salaris van een gemiddelde werknemer verdiende. Nu die functie een duobaan geworden is, dachten we dat ze het ook niet erg zouden vinden als wij allebei 450x het gemiddelde zouden verdienen”.
Ahja. Regels hebben niet het gewenste effect gehad, dus moeten er meer regels komen.quote:
Wat een simplistische conclusie. Maar goed, dat had ik wel kunnen verwachten met je libertarische insteek.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ahja. Regels hebben niet het gewenste effect gehad, dus moeten er meer regels komen.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:15 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Volgens mij wordt er in het stukje niet direct opgeroepen tot meer regels. Het is meer uiteenzetting van de wat vreemde psychologische verschijnsels; de drogredenen die er de bovenhand hebben.
quote:Kortom, de overheid moet zeer strenge eisen stellen aan banken en deze ook goed kunnen controleren.
Er is toch vrijwel geen verschil tussen een beetje slaan en heel veel slaan.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ahja. Regels hebben niet het gewenste effect gehad, dus moeten er meer regels komen.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het blijft lastig zo`n nieuwe telefoon uitkiezen
Ja ik ben er ook aan toe. Denk momenteel aan een Nokia 6700. Lekker simpel en robuust. En via Vodaphone kan ik voordelig een jaar abo krijgen met dit toestel er bij. En een jaartje moet net lukken voor hij versleten isquote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het blijft lastig zo`n nieuwe telefoon uitkiezen
Ik heb twee jaar lang louter van een dergelijk toestel gebruik gemaakt.quote:
Ik mis de tijd dat je telefoons nog gewoon moeiteloos als bieropeners kon gebruiken.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja ik ben er ook aan toe. Denk momenteel aan een Nokia 6700. Lekker simpel en robuust. En via Vodaphone kan ik voordelig een jaar abo krijgen met dit toestel er bij. En een jaartje moet net lukken voor hij versleten is.
Wordt dat de eerste stelling in je proefschrift?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:51 schreef TitusPullo het volgende:
Italianen zijn dan ook volledig afhankelijk van andere volkeren waar het cultuurvergaring betreft.
Nee, de eerste stelling is: J.B. Bury was een zulthoofd.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:56 schreef Reya het volgende:
[..]
Wordt dat de eerste stelling in je proefschrift?
de kandidaten:quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja ik ben er ook aan toe. Denk momenteel aan een Nokia 6700. Lekker simpel en robuust. En via Vodaphone kan ik voordelig een jaar abo krijgen met dit toestel er bij. En een jaartje moet net lukken voor hij versleten is.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:58 schreef Picchia het volgende:
En wat is de invloed daarvan op het klimaat?
Daarvoor is meestal wel een ander onderwerp bij de handquote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik mis de tijd dat je telefoons nog gewoon moeiteloos als bieropeners kon gebruiken.
Andere regels =! meer regelsquote:
Toxoplasma gondii is nog veel beter, die hersenspoelt ratten en muizen om niet meer bang te zijn voor katten, zodat ze opgegeten worden en de parasiet zich kan verspreiden via de uitwerpselen van katten.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:29 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
http://www.nrc.nl/wetensc(...)n_voor_voortplanting![]()
quote:In het tijdschrift National Geographic van augustus 2001 staat een artikel over spinnen, en met name één beschrijving vond ik fascinerend. Aan de westkust van Costa Rica verdooft een wesp de spin Plesiometa argyra en legt een ei in het achterlijf van de spin. De wespenlarve voedt zich met het bloed van de spin en neemt op een bepaald moment de controle van de hersenen van de spin over. In plaats van overdag gaat de spin opeens s’nachts een web maken, en dan niet een web met veel dunne spaken, maar een web met weinig dikke spaken, wel veertig keer zo dik als normaal. Zo’n web is onbruikbaar voor de spin, maar perfect voor het dragen van de cocon van de wespenlarve die de spin na het maken van het stevige web oppeuzelt en uit het web gooit. De bioloog Eberhard beschrijft wat hier gebeurt als het ‘inschakelen van een subroutine van een subroutine in de ontwerpsoftware van de spin".
quote:There, the fluke takes control of the ant's actions by manipulating these nerves. As evening approaches and the air cools, the infested ant is drawn away from other members of the colony and upward to the top of a blade of grass. Once there, it clamps its mandibles onto the top of the blade and stays there until dawn. Afterward, it goes back to its normal activity at the ant colony. If the host ant were to be subjected to the heat of the direct sun, it would die along with the parasite. Night after night, the ant goes back to the top of a blade of grass until a grazing animal comes along and eats the blade, ingesting the ant along with it, thus putting lancet flukes back inside their host.
Ze kunnen veel beter AH-bonuskaarten gaan uitdelen op het gemeentehuis.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:19 schreef Monidique het volgende:
Las vandaag in de krant over een Nederlandse gezin, vader heeft de Marokkaanse nationaliteit, dat haar nieuwe dochtertje registreerde (?) bij de gemeente. Voila, Marokkaanse nationaliteit erbij, want, volgens de Nederlandse ambtenaar, zo heeft Marokko het nu eenmaal.
Dat Marokko iedereen maar de Marokkaanse nationaliteit geeft, sja, belachelijk, maar als zij dat willen doen, fijn. Dat de Nederlandse overheid zo, zelfs zonder medeweten van de ouders, meewerkt aan Marokkaanse regeltjes, is wel achterlijk.
maar alvast met chipquote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:29 schreef Picchia het volgende:
Over paspoorten gesproken: je hebt nog een maandje om een paspoort of ID te halen zonder vingerafdrukken.
Een alleszins Christelijk tijdstip, wat uw opdraven consensueel dient te maken.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:47 schreef Reya het volgende:
Ik heb morgenochtend op het bizarre tijdstip van half tien een afspraak. God mag weten wie dat heeft gearrangeerd.
Daarom begon ik al vroeg met leven.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 23:09 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Hoe vroeger je begint, hoe sneller je er weer van bent.
quote:
Jij superdomme gans!quote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:33 schreef TitusPullo het volgende:
O ja kom hier met bewijs Kneus
http://www.nd.nl/artikele(...)-in-steden-nederlandquote:DEN HAAG - Ook in Nederlandse grote steden staat Mohamed op nummer een in de ranglijst van jongensnamen die ouders aan hun kinderen geven. Dat is het geval in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.
Bij de top vijf van meisjesnamen is het beeld anders. Die wordt in de vier grote steden in Nederland gedomineerd door vanouds bekende namen als Sara, Emma en Sophie. In meisjesnamen is bij moslims meer variatie dan in jongensnamen, verklaart namendeskundige Doreen Gerritzen van het Meertens Instituut.
De echte vraag is, moeten we jou zwart of neger noemen. Of salonblank?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:39 schreef Autodidact het volgende:
Het vervelendst is natuurlijk de uitspraak. Is het nou MOhamed MOhammed, MoHAmed, Momed, ACHmed Aaahmed.
Ik noem ze gewoon tuig. Werkt altijd.
Ik dacht eerder aan De Verlosser.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:49 schreef Montov het volgende:
[..]
De echte vraag is, moeten we jou zwart of neger noemen. Of salonblank?
Dan verwarren we je steeds met JohnDope, doch.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:53 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik dacht eerder aan De Verlosser.
De linkse kerk schuift dit soort cruciale nieuws de cryptes in. Dat moet voorkmoen worden.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:56 schreef Autodidact het volgende:
Maar deze cijfers zijn gegeven omdat Geert Wilders er om vroeg. Wat moet je hier mee? Is het een politiek onderwerp dat ze meestal de eerste zoon Mo noemen?
thuis denk ik,quote:
Databases. Roots of all evil.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Geweldig die nieuwe overheids viral over veiligheid op het internet waar er ongevraagd al je beschermde gegevens gebruikt worden door een 3e commerciele partij om duidelijk te maken dat je voorzichtig om moet gaan met je privegegevens.
Ze maken in 1x duidelijk dat het toch geen reet uit maakt.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:44 schreef Picchia het volgende:
Moet ik me nu registreren bij Hyves en foto's uploaden om te zien hoe ik daar zorgvuldig mee moet omgaan?
Vergeet Jorn niet.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:18 schreef TitusPullo het volgende:
Bas, Coen en Melvin zijn gelukkig nog altijd kneuzennamen.
Hee zo parkeer ik ookquote:
Hoi Gregorius.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:45 schreef Reya het volgende:
Hallo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |