Als je maar genoeg oefeningen draait betaalt het zeker niet slecht. En uitzendingen leveren een boel op.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:52 schreef Lightning_NL het volgende:
Het geld? Bij Defensie verdien je toch helemaal niet zo super? Ik heb zeker niet voor het geld gekozen, maar alleen voor de actie en avontuur.
Dat is helemaal waar.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:56 schreef thesystem het volgende:
Het weg zijn, speciale dingen uitvoeren, het werken met techniek & procedures.
Het is gewoon niet zo saai en standaard als het burger leven.
Mooie redenatiequote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:25 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik ga bij defensie om te ervaren waar ik al jaren een fascinatie mee heb. Ik wil niet alleen maar boeken lezen, films kijken en wetenschappelijke teksten bestuderen waarin oorlog wordt gereduceerd tot cijfers, maar ik wil het voor mezelf meemaken.
Verder speelt de actie en het avontuur ook mee, en het feit dat ik nog helemaal neit toe ben aan een 9 to 5 kantoorbaan (hoewel ik weet dat ik in de functie waar ik voor ga solliciteren ALS ik volgend jaar paraat ga ook veel tijd achter een bureau ga doorbrengen).
Amen to thatquote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:25 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik ga bij defensie om te ervaren waar ik al jaren een fascinatie mee heb. Ik wil niet alleen maar boeken lezen, films kijken en wetenschappelijke teksten bestuderen waarin oorlog wordt gereduceerd tot cijfers, maar ik wil het voor mezelf meemaken.
Verder speelt de actie en het avontuur ook mee, en het feit dat ik nog helemaal neit toe ben aan een 9 to 5 kantoorbaan (hoewel ik weet dat ik in de functie waar ik voor ga solliciteren ALS ik volgend jaar paraat ga ook veel tijd achter een bureau ga doorbrengen).
WHOA!!!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:54 schreef Rock-shocker het volgende:
Precies.
Goed onderschrift trouwens, Raptor
RASCZAK'S RUFFNECKS!
CoD4 IS ook heel vet, daar niet vanquote:Op woensdag 12 augustus 2009 16:33 schreef Arkaneor het volgende:
Call of Duty 4 vond ik zo vet, ik wou zoiets wel 's in het echt gaan doen. En lekker schreeuwen tegen mensen![]()
Om constructief iets bij te dragen aan een leefbare wereld en vanwege de persoonlijke training van karakter/conditie (zowel mentaal als fysiek).
Dan hebben die gastjes zeker niet zoveel hersencellen, bwahahaha!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:41 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik word alleen wel moe van die gastjes (en soms zijn het hele goede vrienden van mij) die erover na zitten te denken om het leger in te gaan en als reden "Ja CoD4 is zo vet, dat wil ik in het echt doen!" geven... Maar goed, dat de realiteit net even wat anders is dan een spelletje, daar komen ze volgens mij snel genoeg achter.
Zo is het maar net. Die ervaringen pakt niemand meer van je af. Groeten van deze pleunquote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:29 schreef Rave_NL het volgende:
Ik ben altijd al erg geintresseerd geweest in alles wat met defensie of krijgsgeschiedenis te maken heeft, en nadat ik met mijn studie gekapt was zat ik nog te twijfelen tussen de KMA en het Korps, maar aangezien ik er toen niet meteen voor de rest van mijn leven aan vast wou zitten heb ik voor de normale opleiding tot marinier gekozen. Om te kijken wat ik nu eigenlijk waard was om het zo maar te zeggen. De opleiding was zwaar maar zo'n voldaan gevoel als toen ik eindelijk na 6 maanden mijn baret op mocht zetten heb ik tot toen en vanaf toen niet meer gevoeld..
Ik zit nu voor 4 jaar aan mijn contract gebonden, heb dingen gedaan en plaatsen gezien die ik in mijn stoutste dromen niet kon voorstellen. Want des te beter je onderdeel is, des te mooiere dingen ga je doen. Want ipv een bivakje op de hei zo nu en dan, ben je eigenlijk alleen maar toffe dingen aan het doen, jungletraining suriname of belize, bergtraining schotland/canada/californië/noorwegen, koudweertraining in scandinavië, para-opleidingen in duitsland, frankrijk of amerika, en daarnaast nog de 'reguliere' trainingen zoals binnenkort voor mij dan weer 8 weken amerika om samen met amerikaanse mariniers je truukje te doen...
De sfeer onderling, met alleen maar mannen, het werk, het leven, ik kan me het niet anders meer voorstellen eigenlijk.
En dan na de 2,5 jaar die ik nog moet uitdienen voor officier gaan, of weer naar de uni om een andere studie op te pakken, maar wel met een flinke tas vol ervaring en verhalen, die ze nooit meer van me af kunnen pakken.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:29 schreef Rave_NL het volgende:
Ik ben altijd al erg geintresseerd geweest in alles wat met defensie of krijgsgeschiedenis te maken heeft, en nadat ik met mijn studie gekapt was zat ik nog te twijfelen tussen de KMA en het Korps, maar aangezien ik er toen niet meteen voor de rest van mijn leven aan vast wou zitten heb ik voor de normale opleiding tot marinier gekozen. Om te kijken wat ik nu eigenlijk waard was om het zo maar te zeggen. De opleiding was zwaar maar zo'n voldaan gevoel als toen ik eindelijk na 6 maanden mijn baret op mocht zetten heb ik tot toen en vanaf toen niet meer gevoeld..
Ik zit nu voor 4 jaar aan mijn contract gebonden, heb dingen gedaan en plaatsen gezien die ik in mijn stoutste dromen niet kon voorstellen. Want des te beter je onderdeel is, des te mooiere dingen ga je doen. Want ipv een bivakje op de hei zo nu en dan, ben je eigenlijk alleen maar toffe dingen aan het doen, jungletraining suriname of belize, bergtraining schotland/canada/californië/noorwegen, koudweertraining in scandinavië, para-opleidingen in duitsland, frankrijk of amerika, en daarnaast nog de 'reguliere' trainingen zoals binnenkort voor mij dan weer 8 weken amerika om samen met amerikaanse mariniers je truukje te doen...
De sfeer onderling, met alleen maar mannen, het werk, het leven, ik kan me het niet anders meer voorstellen eigenlijk.
En dan na de 2,5 jaar die ik nog moet uitdienen voor officier gaan, of weer naar de uni om een andere studie op te pakken, maar wel met een flinke tas vol ervaring en verhalen, die ze nooit meer van me af kunnen pakken.
Mooi betoog, alleen je kon het weer niet laten hé. Is bij de mariniers het paarse idee nog niet doorgelekt (ik bedoel, jullie vervangen nu 15 jaar later de laro's voor de MB, dus wellicht lopen jullie nog wat achter in de bedrijfsvoering, dat kan hoor)?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:29 schreef Rave_NL het volgende:
Want des te beter je onderdeel is, des te mooiere dingen ga je doen. Want ipv een bivakje op de hei zo nu en dan,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 16:00 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Mooi betoog, alleen je kon het weer niet laten hé. Is bij de mariniers het paarse idee nog niet doorgelekt (ik bedoel, jullie vervangen nu 15 jaar later de laro's voor de MB, dus wellicht lopen jullie nog wat achter in de bedrijfsvoering, dat kan hoor)?spiegelen doe je bij de supermarktSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En wij kiezen er nog steeds voor om onze koers te kiezen. Godzijdank. Dus ja, graden ipv mills en laro's ipv mb's (allebei volkomen terecht trouwens), en waar de paarse krijgsmacht zo graag mogelijk de perfecte familie wil spelen, zijn wij nog steeds zo politiek incorrect als de tering. En dat bevalt me anders prima.![]()
dat weet jij, dat weet ik, maar die pleunen doen het alsnog...quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:12 schreef thesystem het volgende:
P.s.
how the **** wil je met Mill's een koers aangeven....met Mill's kun je afstanden schatten![]()
Wij kunnen het in mills, windhoeken, graden, klokmethode. Mariniers moet je gewoon geestelijk niet zoveel belasten, dom stompen kunnen ze prima, maar meer mag je niet verwachtenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:27 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
dat weet jij, dat weet ik, maar die pleunen doen het alsnog...
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:36 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Wij kunnen het in mills, windhoeken, graden, klokmethode. Mariniers moet je gewoon geestelijk niet zoveel belasten, dom stompen kunnen ze prima, maar meer mag je niet verwachten
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:58 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
spiegelen doe je bij de supermarkt![]()
En wij kiezen er nog steeds voor om onze koers te kiezen. Godzijdank. Dus ja, graden ipv mills en laro's ipv mb's (allebei volkomen terecht trouwens), en waar de paarse krijgsmacht zo graag mogelijk de perfecte familie wil spelen, zijn wij nog steeds zo politiek incorrect als de tering. En dat bevalt me anders prima.
jammer van de censuur, maar goed dat past wel. Vooral je mond dichthouden en orders opvolgen. Desalniettemin ieder zijn keuze om marionet te zijn voor politici en grote bedrijven.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:14 schreef Bob-B het volgende:
topic opgeschoond, ASroma mag opzich wel even normaal doen of gewoon niet reageren, vooral niet op de manier zoals je nu bezig bent/was.
mag ik vragen hoe jij je geld verdient?quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:16 schreef ASroma het volgende:
[..]
jammer van de censuur, maar goed dat past wel. Vooral je mond dichthouden en orders opvolgen. Desalniettemin ieder zijn keuze om marionet te zijn voor politici en grote bedrijven.
over en uit.
Kritiek is prima, maar wat jij in dit topic deed was gewoon ouderwets afzeiken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:16 schreef ASroma het volgende:
[..]
jammer van de censuur, maar goed dat past wel. Vooral je mond dichthouden en orders opvolgen. Desalniettemin ieder zijn keuze om marionet te zijn voor politici en grote bedrijven.
over en uit.
Ja sure ik ben ook een "marionet". Toch verlies ik daarvoor geen vrienden,ledematen,gezond psyche laat staan te moorden voor dubieuze redenen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:22 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
mag ik vragen hoe jij je geld verdient?
Och, ik kan veel dubieuzere beroepen verzinnen hoor, die stuk voor stuk moreel veel verwerpelijker zijn dan het mijne. Maar als jij er genoegen in schept om af te geven op marionetten terwijl jij in principe ook een loonslaaf (in meer of mindere mate moeten we nog maar afwachten) bent, dan vind ik het allemaal prima jongen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef ASroma het volgende:
[..]
Ja sure ik ben ook een "marionet". Toch verlies ik daarvoor geen vrienden,ledematen,gezond psyche laat staan te moorden voor dubieuze redenen.
"Ieder z'n keuze" en verwensen dat mensen worden uitgezonden naar Afghanistan zijn niet bepaald compatibel hé, grappenmaker.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:16 schreef ASroma het volgende:
[..]
over en uit.
oh er zullen vast meer dubieuze beroepen zijn, maar maakt dat jou beroep minder dubieus dan?quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:27 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Och, ik kan veel dubieuzere beroepen verzinnen hoor, die stuk voor stuk moreel veel verwerpelijker zijn dan het mijne. Maar als jij er genoegen in schept om af te geven op marionetten terwijl jij in principe ook een loonslaaf (in meer of mindere mate moeten we nog maar afwachten) bent, dan vind ik het allemaal prima jongen.
Maar als je dan toch de illusie wilt wekken dat je bekend bent met radioprocedures, of stiekem elke hollywoodradioverkeer uit oorlogsfilm uit je hoofd kent omdat je nooit te ballen hebt gehad om daadwerkelijk bij de baas te komen en jouw frustraties vervolgens, die als de rode draad die door je leven lopen, probeert de uiten op een openbaar forum (waar ik mijn geld op zet), doe het dan in ieder geval goed.
Dus ipv over en sluiten, óf over óf sluiten. Want nu zeg je dat je op bevestiging wacht en tegelijkertijd dat je geen bevestiging hoeft omdat je de verbinding gaat verbreken...
misschien niet netjes, excuses als het aanstoot geeft.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:32 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
"Ieder z'n keuze" en verwensen dat mensen worden uitgezonden naar Afghanistan zijn niet bepaald compatibel hé, grappenmaker.
Het is inderdaad niet bijzonder netjes om mensen met een andere zienswijze min of meer dood te wensen, maar goed dat je het nu zelf ook inzietquote:Op maandag 17 augustus 2009 18:42 schreef ASroma het volgende:
[..]
misschien niet netjes, excuses als het aanstoot geeft.
Dat zeg ik ook niet, en ik ben van mening dat wij juist meer geinformeerd worden over hoe en wat dan de gemiddelde raamambtenaar of arbeider. Juist omdat het ons leven kan kosten. Defensie is een gesloten wereldje voor de buitenstaander, en geheel terecht trouwens, maar als je er nou eenmaal in zit is de informatie uitstekend te noemen, uiteraard tot op zekere hoogte.quote:Op maandag 17 augustus 2009 18:37 schreef ASroma het volgende:
[..]
oh er zullen vast meer dubieuze beroepen zijn, maar maakt dat jou beroep minder dubieus dan?En ok misschien is het niet helemaal eerlijk om de "marionetten" aan te spreken of te veroordelen omdat zij simpelweg niet bepalen waar ze heengaan, waarvoor ze vechten of om welke reden ze worden uitgezonden.
Ten eerste is er absoluut geen sprake van dat ik mijn persoonlijkheid op geef, sterker nog, ik ben absoluut van mening dat nergens anders je persoonlijkheid zo sterk positief veranderd als door te dienen. En als je kijkt naar de algehele verval van het burgermoraal, de waarden en normen, lijkt mij de herinvoering van de dienstplicht als een van de belangrijkste maatregelen om het tegen te gaan. Orde en discipline, in tegenstelling tot een samenleving waar iedereen maar doet wat ie goeddunkt, en vervolgens loopt te kankeren en in te slaan op 'ordehandhavers' als zij er wat van zeggen omdat het niet mag omdat de samenleving nou eenmaal tot de conclusie is gekomen dat het gewoon zo moet. We hebben nou eenmaal afgesproken dat je geen 120 mag rijden in een woonwijk, dat je iemand niet halfdood mag slaan en dat je met je poten van andermans eigendom afblijft.quote:En daar wringt voor mij juist de schoen aangezien je wel de KEUZE hebt om in (tegenwoordig gelukkig vrijwillig) het leger in te gaan, je geeft je persoonlijkheid en mening op voor de "machthebbers" aangezien er gevangenisstraf staat op desertie, je bent letterlijk tot eigendom verworden. Om daar in deze huidige tijd voor te kiezen gaat me echt de pet te boven.
Van de 'vaste' DEF-users zijn er pakweg acht of negen daadwerkelijk in dienst. Is het misschien tot jouw gedachten gekomen dat dit een openbaar subforum is en dat dus elke fok-user een antwoord mag geven, en dus deze poll alles behalve betrouwbaar is?quote:Al wijzen de statistieken in de topic al uit dat de meesten het leger als "last option" hebben, misschien zegt dat al genoeg.
ALs je echte tegenargumenten wilt hebben nodig ik je nogmaals uit om in Militairen en vrijheid van meningsuiting te kijken, waar nog geen 2 maanden geleden dezelfde discussie is gevoerd. Onder andere door ondergetekende, maar die vind het wel mooi geweest om zichzelf, zijn beroep en zijn mening elke week weer te verdedigen, als er weer iemand dit subforum heeft gevonden en zichzelf geroepen voelt door een misplaatst gevoel van superieuriteit om danwel de users, danwel defensiepersoneel in het algemeen tot marionetten, kanonnenvoer of kindermoordenaars te bestempelen. Hetzij via oneliners, hetzij via daadwerkelijke argumenten. Dat ik dan niet altijd de moeite neem om er werk van te maken en stukje zoals dit te tikken, maar dan gewoon een oneliner er terug uit gooi op het moment dat iemand ons indirect de dood inwenst, en ik vervolgens als laf wordt bestempeld vind ik allemaal al lang best jongen.quote:Dat jij mijn mening wegzet als frustratie is laf en dat alleen omdat het een negatieve mening is, het siert je niet, kom liever met echte tegenargumenten. Maar goed misschien is het niet eerlijk van mij om in dit topic deze discussie te starten.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:20 schreef Rave_NL het volgende:
Of je beter geinformeerd bent is maar natte vingerwerk, wellicht ben je anders geinformeerd om de moraal hoog te houden. Zoals ik eerder aangaf ben ik in zekere zin ook een marionet, absoluut. Maar zoals ik toen ook al zei, het kost me niet zozeer ledematen, vrienden of zelfs me leven dan wel het vermoorden van andere mensen. De toegevoegde waarde om mijn beroep hier te melden zie ik niet, we hebben het hier immers over het leger.quote:Dat zeg ik ook niet, en ik ben van mening dat wij juist meer geinformeerd worden over hoe en wat dan de gemiddelde raamambtenaar of arbeider. Juist omdat het ons leven kan kosten. Defensie is een gesloten wereldje voor de buitenstaander, en geheel terecht trouwens, maar als je er nou eenmaal in zit is de informatie uitstekend te noemen, uiteraard tot op zekere hoogte.
Het is dat jij er niet om staat te springen om te vertellen wat voor beroep jij uitoefent, anders had ik een persoonlijker voorbeeld kunnen maken, maar ben jij ervan op de hoogte hoe de toekomstvisie van jouw onderdeel, bedrijf en organisatie is binnen 2, 5 en 15 jaar?
En inderdaad, wij kunnen niet bepalen waar we heengaan, maar dat is uiteindelijk de een voorwaarde dat dit beroep met zich meebrengt. En als wij worden uitgezonden is dat eerst na maandenlange besluitvorming in de politiek. Dezelfde politiek als jij in stand houdt door belasting te betalen. Dus als ik de vergelijking mag maken zou ik zelfs durven te stellen dat jij ook een "marionet" bent, je betaald de belasting die zij je opleggen, je houdt je aan de regels die zij hebben opgesteld, en als tegenprestatie zorgen zij dat jij beschermd word, en zorgen zij voor het sociale vangnet mocht jou wat overkomen. Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik mijn loonstrookje rechtstreeks van hun ontvang voor het werk dat ik voor hun doe.
Ik denk zeker dat voor bepaalde mensen het leger in die zin positief is dat het richting geeft aan hun leven en hun persoonlijkheid. Je wordt echt wel zekerder van jezelf door al die trainingen, ben ik met je eens. Wat je opgeeft de zeggenschap over jouw persoon, dat bedoelde ik meer, het rondblaffen begint al in een vroeg stadium.quote:Ten eerste is er absoluut geen sprake van dat ik mijn persoonlijkheid op geef, sterker nog, ik ben absoluut van mening dat nergens anders je persoonlijkheid zo sterk positief veranderd als door te dienen. En als je kijkt naar de algehele verval van het burgermoraal, de waarden en normen, lijkt mij de herinvoering van de dienstplicht als een van de belangrijkste maatregelen om het tegen te gaan. Orde en discipline, in tegenstelling tot een samenleving waar iedereen maar doet wat ie goeddunkt, en vervolgens loopt te kankeren en in te slaan op 'ordehandhavers' als zij er wat van zeggen omdat het niet mag omdat de samenleving nou eenmaal tot de conclusie is gekomen dat het gewoon zo moet. We hebben nou eenmaal afgesproken dat je geen 120 mag rijden in een woonwijk, dat je iemand niet halfdood mag slaan en dat je met je poten van andermans eigendom afblijft.
quote:Ja, in het begin van je opleiding is het hersendood opdrukken geblazen voor het minste of geringste, maar dan zorg je er voor dat je er de volgende keer voor zorgt dat het in orde is, en de kerel links of rechts van jou toch wel. En als je de discipline kan opbrengen om die kleine kutdingen in orde te hebben, dan worden langzaam aan jouw verantwoordelijkheden uitgebreidt tot de staat jou uiteindelijk in staat acht om de juiste keuzes te maken, in het extreemste geval over een mensenleven, en je weet dat de kerel links of rechts van jou hetzelfde is. Het idee van hersenloos kanonnenvoer dat hier heerst op het forum is gebaseerd op pure vooroordelen en beelden van hollywoodfilms in plaats van daadwerkelijke ervaring of kennis. Als je de tijd neemt om een kijkje te nemen zie je een grote groep proffesionals die gemotiveerd, enthousiast en vakkundig hun werk uitvoeren. Onder orde en discipline die gewoonweg nodig is in de werkomgeving maar zorgt voor een goede sociale controle waarop iedereen een ander blindeling moet kunnen vertrouwen, en je daar vriendschappelijke banden aan overhoudt die een levenlang meegaan.
quote:En juist die sociale controle is wat er mist in de nederlandse samenleving, waar je je buren amper ziet of spreekt en je je hoofd wegdraait als iemand word neergestoken op straat uit pure angst of nog erger onverschilligheid. Luister, ik ben niet roomser dan de paus, geen moraalridder en zeker geen brave hendrik maar zeker door de disclipline die ik heb gekregen schroom ik mij niet om er wat van te zeggen en ernaar te handelen als de situatie daar om vraagt.
ik zal er eens gaan kijken, bedanktquote:Ten tweede, mijn mening blijft ook onaangetast, maar daarvoor wil ik je graag doorverwijzen naar Militairen en vrijheid van meningsuiting want ik heb de zin noch de behoefte om alles 2 maal te vertellen.
allemaal cliché retoriek die niet opgaat zodra je benen kwijt bent, of je kameraad bij elkaar moet schrappen laat staan het gevoel dat vrij komt als je een ander mens hebt gedood. Probeer nadat je dat hebt meegemaakt dat wat je hier boven hebt neergeschreven nog maar eens kurkdroog op papier te zetten. Het enige geluk is dat Nederland in een relatief rustig gebied in Afghanistan zit.quote:Ten derde, ik sta onder contract, mijn salaris wordt door hun betaald en heb mijn opleiding kosteloos van hun gekregen. Door hun wordt het vertrouwen geschonken en dat vertrouwen moet ik niet schenden. Want in tegenstelling tot de burgermethode "ach-ik-haal-mijn-schouders-op-loop-weg-en-ze-komen-er-wel-uit" is dit een bedrijf waar het gaat om leven en dood. Als een arts bij een operatie bewust wegloopt en de patient komt te overlijden zal hem ook wel een niet geringe straf boven het hoofd hangen. Als de dijken doorbreken en ik wordt opgetrommeld om honderduizenden te beschermen draai ik mij ook niet om omdat mijn bed zo lekker ligt. En als ik naar Afghanistan moet, om daar mijn beroep uit te oefenen en het leven van de plaatselijke bevolking dragelijker kan maken door mijn leven te riskeren, dan doe ik dat. Want ik heb er vrijwillig voor getekend, ik ken de consequenties van verwonding, verminking en zelfs de dood. En toch doe ik het.
Nou weet ik dat niet iedereen vind dat wij wat de zoeken hebben in Afghanistan, en dat demonstraties zijn geweest om ons daar weg te halen omdat ze niet willen dat 'wij daar uit hun naam moorden'. Dan troost ik mezelf met de gedachte dat hier in Nederland de vrijheid bestaat om openbaar te demonstreren, jij je mening mag hebben als je het er ergens niet mee eens bent, en als je dat zelfde probeert in de straten van Tarin Kowht of Kabul je niet zo heel lang geleden een riedel 7.62 voor je kiezen kreeg. Uiteindelijk is dat de reden dat ik daar naar toe gezonden kan worden, zelfs wíl worden.
Zo te horen is het een prima keuze voor je geweest en das alleen maar mooiquote:Ik snap dat dat niet altijd even goed te begrijpen is als buitenstaander, evengoed als ik het niet begrijp waarom mensen 49 weken per jaar 5 dagen in de week van 9 tot 5 achter een bureau naar een monitor zitten te staren
En mocht ik daarom een "marionet" zijn, dan heb ik daar vrede mee. Wat ik wel weet is dat ik vind dat ik een van de mooiste beroepen van de wereld heb, het werk strikt en duidelijk is maar de vrijheid waarin je het kan uitvoeren ongekend is, de band met je collega's ongekend is en door geen enkel beroep overtroffen kan worden en wij daar helemaal niets terug voor hoeven te hebben omdat wij weten wat wij waard zijn, wij onze beperkingen kennen en die elke keer weer proberen te verleggen.
En als ik alleen voor mezelf mag spreken besef ik me dondersgoed dat ik nooit de wereld in mijn eentje kan verbeteren, en dat ik misschien dan wel een druppel op een gloeiende plaat ben. Maar dan wel een druppel die alles doet in zijn macht om de situatie beter te maken, ipv een druppel die dag in dag uit hetzelfde monotome werk doet en geen aspiraties maakt om ook maar een vinger uit te steken omdat het toch allemaal geen zin heeft.
truetruequote:Van de 'vaste' DEF-users zijn er pakweg acht of negen daadwerkelijk in dienst. Is het misschien tot jouw gedachten gekomen dat dit een openbaar subforum is en dat dus elke fok-user een antwoord mag geven, en dus deze poll alles behalve betrouwbaar is?
misschien dat dit voort komt uit een bepaalde afgunst tegen alles wat met oorlog te maken heeft. Zeg nou eerlijk waartoe hebben oorlogen in het verleden nou geleid? Behalve de 2e wereldoorlog kan ik weinig oorlogen noemen die echt nut hadden zeker in deze geciviliseerde huidige tijd waarin iedereen een intellectueel is. Tegenwoordig worden oorlogen gestart om bepaalde zakken te vullen, een gevolg van oneindig kapitalistisch denken.quote:ALs je echte tegenargumenten wilt hebben nodig ik je nogmaals uit om in Militairen en vrijheid van meningsuiting te kijken, waar nog geen 2 maanden geleden dezelfde discussie is gevoerd. Onder andere door ondergetekende, maar die vind het wel mooi geweest om zichzelf, zijn beroep en zijn mening elke week weer te verdedigen, als er weer iemand dit subforum heeft gevonden en zichzelf geroepen voelt door een misplaatst gevoel van superieuriteit om danwel de users, danwel defensiepersoneel in het algemeen tot marionetten, kanonnenvoer of kindermoordenaars te bestempelen. Hetzij via oneliners, hetzij via daadwerkelijke argumenten. Dat ik dan niet altijd de moeite neem om er werk van te maken en stukje zoals dit te tikken, maar dan gewoon een oneliner er terug uit gooi op het moment dat iemand ons indirect de dood inwenst, en ik vervolgens als laf wordt bestempeld vind ik allemaal al lang best jongen.
Om Voltaire te quoten:
"Ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen."
quote:Ik hoop dat we deze discussie voort kunnen zetten, graag in een ander topic omdat we allebei alweer veelsteveel oftopic gaan. Al weet ik dat het vechten tegen de bierkaai is omdat waarschijnlijk over twee weken weer de volgende user dit subforum ontdekt heeft en zijn soortgelijke mening meent te ventileren.
Maar aangezien ik uiteindelijk ook het recht van vrijheid op meningsuiting verdedig ben ik dan ook tegen elk soort van censuur op dit forum. Dus ga met alles behalve tegenzin de discussie met je aan als jij dat nodig acht.
groetjesquote:Met vriendelijke groet
De grap met die redenatie is dat je nooit weet wat de toekomst brengt, en als je dan ineens niet meer bent voorbereid op een conventionele oorlog 'omdat die nooit meer zouden plaatsvinden' ben je goed de zak.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:06 schreef ASroma het volgende:
Dus geen duur kapitaal in de vorm van vliegtuigen, schepen, tanks etc. Allemaal onzin wat een klein land als Nederland helemaal niet nodig heeft anders dan de vriendjespolitiek richting Amerika en allerlei fabrikanten van dat spul en het kost klauwen met geld. Stop dat geld liever in een onderwijs en verzorging.
landen die oorlog voeren zijn altijd superieur aan Nederland, dus in de basis ben je altijd de zakquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:56 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
De grap met die redenatie is dat je nooit weet wat de toekomst brengt, en als je dan ineens niet meer bent voorbereid op een conventionele oorlog 'omdat die nooit meer zouden plaatsvinden' ben je goed de zak.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:06 schreef ASroma het volgende:
[..]
[..]
Of je beter geinformeerd bent is maar natte vingerwerk, wellicht ben je anders geinformeerd om de moraal hoog te houden. Zoals ik eerder aangaf ben ik in zekere zin ook een marionet, absoluut. Maar zoals ik toen ook al zei, het kost me niet zozeer ledematen, vrienden of zelfs me leven dan wel het vermoorden van andere mensen. De toegevoegde waarde om mijn beroep hier te melden zie ik niet, we hebben het hier immers over het leger.
quote:Die politieke besluitvorming is vaak dubieus, kijk bijvoorbeeld de uitzending naar Irak of een ander voorbeeld waarbij de politiek je laat vallen, Srebrenica. Je bent een speelbal, de politieke besluitvorming kijkt vrij weinig naar het belang van de soldaat in het veld.
Na Srebrenica is de situatie echter veranderd voor de Nederlandse militair in uitzendgebied, zo worden kosten noch moeite bespaart om de veiligheid te kunnen garanderen, kijk bijvoorbeeld naar de recentste order van weer 14 bushmasters die, mede door de Nederlandse keuze van extra bepantsering, als een van de weinige voertuigen van de coalitie zeer goed bestand zijn tegen IED's.quote:Volgens Karadzic is Dutchbat aan ''oneerlijke'' kritiek blootgesteld voor de gebeurtenissen in Srebrenica: ''Gelet op de geringe omvang van de strijdmacht die naar Srebrenica is gestuurd, was het een missie die gedoemd was te mislukken.''
Toen de Nederlanders naar Srebrenica werden uitgezonden, ''was het bij de Verenigde Naties alom bekend dat Srebrenica geen neutraal veilig gebied was, maar een bolwerk van het Bosnische moslimleger, met een roekeloze crimineel aan het roer in de persoon van Naser Oric''.
...
Dutchbat had ''noch de menskracht noch het politieke mandaat'' om deze problemen op te lossen. ''Ik hoop dat door mijn proces het Nederlandse publiek de waarheid over deze gebeurtenissen zal ontdekken en zal begrijpen dat hun jongens hun best deden in moeilijke omstandigheden.''
Het Joegoslavië-Tribunaal staat om veiligheidsredenen slechts schriftelijke interviews toe, die door de griffie worden gecontroleerd voor publicatie. Karadzic' juridisch adviseur Peter Robinson bevestigt dat het antwoord niet is gecensureerd. Karadzic heeft er zelf voor gekozen alleen in te gaan op zijn kijk op de rol van Dutchbat.
De zeggenschap over jouw persoon, dat je bedoelt dat iemand anders zegt wat jij moet doen om je salaris te verdienen? Als ik het niet verkeerd heb werkt het met uitzondering van de directeuren, eigen bazen en zelfstandigen voor de gehele rest van de beroepsbevolking....quote:Ik denk zeker dat voor bepaalde mensen het leger in die zin positief is dat het richting geeft aan hun leven en hun persoonlijkheid. Je wordt echt wel zekerder van jezelf door al die trainingen, ben ik met je eens. Wat je opgeeft de zeggenschap over jouw persoon, dat bedoelde ik meer, het rondblaffen begint al in een vroeg stadium.
Nederland heeft op dit moment een state-of-the-art marine, met systemen waar zelfs de VS, Rusland en andere grootmachten jaloers op is, SF die zich met de wereldtop kunnen meten, mariniers en landmachtelementen die zich meer dan verdienstelijk hebben bewezen de afgelopen halve eeuw (zie de uitspraken van Karadic) en een luchtmacht die meer dan capabel is.quote:Dienstplicht is een achterhaalt concept, dat wordt helemaal een drama om zo'n leger uit te zenden om over de kosten nog maar te zwijgen. Als we dan toch bezig zijn geloof ik meer in een klein maar sterk commando achtig-leger (dat bestaat uit lieden die het echt willen, dus die 20% hardcore die er nu al is, jij misschien ook wel), dat een guerilla oorlog kan voeren als Nederland wordt aangevallen. Dus geen duur kapitaal in de vorm van vliegtuigen, schepen, tanks etc. Allemaal onzin wat een klein land als Nederland helemaal niet nodig heeft anders dan de vriendjespolitiek richting Amerika en allerlei fabrikanten van dat spul en het kost klauwen met geld. Stop dat geld liever in een onderwijs en verzorging.
Ja, dat moet je willen, maar aangezien dat jij dat niet wilt snap ik dat je er ook de noodzaak niet van inziet.quote:gewoon een behoorlijke drill om jou om te vormen tot robot/killing machine..... dat moet wel anders functioneer je niet in het veld zoals je aangeeft maar of je dat moeten willen is dan de vraag?
Of zal ik mijn ogen en oren gewoon goed open houden?quote:laat je niet zo meeslepen door wat de media en populistische politici spuiten.
Niet minder cliché als de anti-defensie praat die jij hier loopt te venten, maar nogmaals we leven in een open samenleving waar iedereen kan doen wat hij goeddunkt. En als dat betekend dat jij je niet geroepen voelt om daar naartoe te gaan jij daar ook niet naar toe hoeft. Een voorrecht dus, wat waard te beschermen valt en wat ieder mens zou moeten kunnen. En niet voor de keuze gesteld te worden om de wapens op te pakken tegen de troepenmacht omdat je anders je vrouw en je kinderen nooit meer terugziet, zoals het daar gebeurd...quote:allemaal cliché retoriek die niet opgaat zodra je benen kwijt bent, of je kameraad bij elkaar moet schrappen laat staan het gevoel dat vrij komt als je een ander mens hebt gedood. Probeer nadat je dat hebt meegemaakt dat wat je hier boven hebt neergeschreven nog maar eens kurkdroog op papier te zetten.
quote:Het enige geluk is dat Nederland in een relatief rustig gebied in Afghanistan zit.
Ach, zo lang je het niet relevant vind om voor jouw beroep uit te komen kan ik geen goede vergelijking maken en ga ik van dit voorbeeld uit.quote:Zo te horen is het een prima keuze voor je geweest en das alleen maar mooiEchter moet je wel ff van het idee af dat buiten het leger elk werk, werk is van 9 tot 5 op kantoor, dag in dag uit. Ook dat is natuurlijk onzin. En wereldverbeteraars en het leger? ook daar kunnen we langer over discussiëren
![]()
![]()
Als je kijkt naar de reacties hebben de daadwerkelijke personen de optie "anders namelijk:" aangevinkt en vervolgens met een reactie gekomen waar het duidelijker word.quote:truetruetoch denk ik niet dat het ver van de waarheid af zit hoor. 20% die-hard bewuste keuze 80% omdat ze niks anders hebben, ondanks dat ze het niet snel zullen toegeven.
Ik kan de vraag ook omgekeerd stellen, kun jij een land noemen die door een pascifisistische houding de afgelopen eeuw (of sterker nog, ooit?) heeft kunnen overleven?quote:misschien dat dit voort komt uit een bepaalde afgunst tegen alles wat met oorlog te maken heeft. Zeg nou eerlijk waartoe hebben oorlogen in het verleden nou geleid? Behalve de 2e wereldoorlog kan ik weinig oorlogen noemen die echt nut hadden zeker in deze geciviliseerde huidige tijd waarin iedereen een intellectueel is. Tegenwoordig worden oorlogen gestart om bepaalde zakken te vullen, een gevolg van oneindig kapitalistisch denken.
In Nederland waakt nog steeds de provo-geest van de jaren 60 rond waardoor alles wat enigszins autoriteit uitstraalt waardoor het minstens gewantrouwd en het liefst nog uitgedaagd of tegen aan geschopt dient te worden. Maar wij er uiteindelijk voor jullie, of je het nu wilt of niet.quote:Defensie is hier nu eenmaal een uithangbord van en daardoor hebben mensen wellicht sneller een negatieve mening erover. Ondanks dat natuurlijk niet altijd terecht is omdat ze ook met calamiteiten paraat staan zoals je eerder zelf al aangaf.
Danki, en om generaal George S. Patton te quoten:quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 14:07 schreef Lightning_NL het volgende:
Goed geschreven Rave_NL. Respect dat je zoveel moeite doet voor zo'n minkukel als ASRoma. Ik ben het 100% met alles wat je schreef.![]()
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:38 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Danki, en om generaal George S. Patton te quoten:
"Now, there's one thing that you men will be able to say when you get back home, and you may thank God for it. Thirty years from now when you're sitting around your fireside with your grandson on your knee, and he asks you, "What did you do in the great World War II?" -- you won't have to say, "Well, I shoveled shit in Louisiana."
Alright now you sons-of-bitches, you know how I feel."
![]()
binnenkort 8 wekenquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 09:37 schreef LOCALMOTION het volgende:
Rave_NL....mooi geschreven--ben geen Marinier, maar ben je ooit in Camp LeJeune -North Carolina geweest!!
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 17:19 schreef Rave_NL het volgende:
Wat snap je niet? Ik heb het niet over de voorbereiding, die zal allemaal tip top in orde zijn, dat kunnen wij Nederlanders wel. Het ging erover dat de informatie en de uitleg die je krijgt biased kan zijn aangezien ze geen leger met laag moraal in oorlog in willen sturen, simpel.quote:
Je brengt het net alsof we in een duitse goederenwagon uit 1914 geplaatst worden met daarop leuzen als frühstuck am boulevard gekalkt met de gedachten dat we wel eventjes over die achterlijke fransen walsen omdat de leger des keizers onoverwinnelijk zouden zijn..
Voor dat je 4,5 maand uitgezonden word ben je minstens het driedubbele bezig met voorbereiden, opwerken en briefings. En zelfs als militair die daar helemaal niets mee te maken krijgt, wordt nog steeds op de hoogte gehouden door de vele informatiebronnen die defensie rijk is, oa. via kranten, tijdschriften en (intra-)websites. Nou weet ik zeker dat er weer wat propaganda-alarmbellen gaan rinkelen. En misschien ben ik dan wel te naïef, en misschien ben jij wel te bevooroordeeld, je kan er van uit gaan dat het
Leuk dat je een oorlogsmisdadiger quote. Ht ging juist ook over Srebrenica het feit dat de Nederlanders in de kou werden gelaten en de politiek geen daadkracht toonde puur omdat de politiek vaak smerige spelletjes zijn. Zelfs als het over mensenlevens gaan, zie het resultaat. Een deel van die groep was zelfs nog een dienstplicht groep, een zeer sneu verhaal voor alle kanten.quote:Srebrenica:
Na Srebrenica is de situatie echter veranderd voor de Nederlandse militair in uitzendgebied, zo worden kosten noch moeite bespaart om de veiligheid te kunnen garanderen, kijk bijvoorbeeld naar de recentste order van weer 14 bushmasters die, mede door de Nederlandse keuze van extra bepantsering, als een van de weinige voertuigen van de coalitie zeer goed bestand zijn tegen IED's.
Of wij wel of niet terecht in Irak zaten vind ik hier niet het topic voor, maar als de politiek zeggen dat wij gaan dan gaan wij. En als de politiek zegt dat jij moet verkassen omdat de grond waarop jij woont voor een ander doel gebruikt gaat worden dan heb jij ook niet bepaald een keuze. Kijk bijvoorbeeld maar naar nieuwe snelwegen, of overstromingsgebieden voor de grote rivieren. Dan wordt jij ook gewoon opgepakt en ergens anders neergezet.
Ernst van het beroep.... tjah of gewoon een bepaald cultuurtje... moet je van houden I guess.quote:De zeggenschap over jouw persoon, dat je bedoelt dat iemand anders zegt wat jij moet doen om je salaris te verdienen? Als ik het niet verkeerd heb werkt het met uitzondering van de directeuren, eigen bazen en zelfstandigen voor de gehele rest van de beroepsbevolking....
Dat het bij ons allemaal wat directer is heeft puur de maken met de ernst van het beroep.
Allemaal leuk en aardig maar aan het eind van de dag is het allemaal weggegooid geld voor opnieuw de politieke spelletjes en de waan van de dag. Oh jippi we zijn het braafste jongetje van de klas bij de NAVO. En hoe geavanceerd ook, Amerika heeft niet kunnen winnen in Irak en ook Afghanistan lijkt een eindeloos verhaal. Des te meer nogmaals bewezen dat een groot leger zeker voor een klein land helemaal niet nodig is.quote:Nederland heeft op dit moment een state-of-the-art marine, met systemen waar zelfs de VS, Rusland en andere grootmachten jaloers op is, SF die zich met de wereldtop kunnen meten, mariniers en landmachtelementen die zich meer dan verdienstelijk hebben bewezen de afgelopen halve eeuw (zie de uitspraken van Karadic) en een luchtmacht die meer dan capabel is.
Zo zijn wij als klein landje bij zowat elke VN of NAVOmissie betrokken geweest om de internationale gemeenschap te helpen, en dan zouden dat op moeten offeren om weer terug te keren naar de neutraliteitspolitiek van begin vorige eeuw? Ach, en zolang wij nog steeds meer geld uitgeven aan ontwikkelingshulp dan aan defensie, wat een van de zo niet de grootste werkgever van Nederland, lijkt het me een kwestie van prioriteiten stellen als je iets wilt wegsaneren.
.quote:Ja, dat moet je willen, maar aangezien dat jij dat niet wilt snap ik dat je er ook de noodzaak niet van inziet
nope, de statistieken wijzen echt anders uit. Niks minder dan een politieke en media tendens.quote:Of zal ik mijn ogen en oren gewoon goed open houden?
Dat is jouw filosofie en ook de mijne hoor. Echter kan ik mij prima voorstellen dat ze dit in andere landen en culturen geheel anders willen doen. Onze waarheid is hun waarheid niet perse. Waarom dat willen opleggen met een ellendige oorlog? Oorlog creeert haat, de wereld is er niet beter op geworden.quote:Niet minder cliché als de anti-defensie praat die jij hier loopt te venten, maar nogmaals we leven in een open samenleving waar iedereen kan doen wat hij goeddunkt. En als dat betekend dat jij je niet geroepen voelt om daar naartoe te gaan jij daar ook niet naar toe hoeft. Een voorrecht dus, wat waard te beschermen valt en wat ieder mens zou moeten kunnen. En niet voor de keuze gesteld te worden om de wapens op te pakken tegen de troepenmacht omdat je anders je vrouw en je kinderen nooit meer terugziet, zoals het daar gebeurd...
Met de Nederlandse aanpak ben ik het met je eens, echter is uruzugan vergeleken met helmand echt een paradijsje hoor, niet om het te bagatelliseren het blijft een oorlogsgebied. Hoe dan ook er zijn in augustus al meer dan 50 gesneuvelden onder de coalitie forces, eindeloos is het. Al 8 jaar en nog steeds geen enkel vruchtbaar resultaat.quote:
Tot zover jouw goede informatiebronnen in tegenstelling tot de onze...
Uruzgan was, en is, een broeihaard van de moedjahadin en de taliban. De huidige leider van de taliban is er geboren, en de provincie is zelfs tijdens de Russische bezetting van Afghanistan nooit helemaal bezet geweest, omdat de moedjahadin te fanatiek en gevaarlijk waren, en de Russen hebben deze provincie dan ook links laten liggen.
Tegenwoordig komt het gros van de strijders uit het gebergte langs en over de Pakistaanse grens, maar nog steeds is dit een van de thuishavens van de taliban, vooral in de Choravallei, die je misschien nog wel kunt herinneren van de kct-patrouille die recentelijk nog een willemsorde heeft opgeleverd.
Dus als je het over relatief veilig hebt, dan bedoel je het Noorden, waar sinds de russische terugtocht de gematigde Noordelijke Alliantie aan de macht was, en waar de nederlandse strijdkrachten tijdens de eerste afghaanse uitzending zaten. Dat waren de vijanden van de taliban, en daar is niets noemenswaardig gebeurd.
Tegenwoordig zitten we in het zuiden, en daar is het alllerminst veilig. Dat daar tot nu toe nog zo relatief weinig slachtoffers te betreuren viel heeft meer te maken met de Nederlandse aanpak dan het gebied zelf.
De aanpak waardoor wij nog steeds relatief weinig gesneuvelden hebben. Voor elke gensneuvelden van ons heeft de VS er 27, het VK er 6, canada er 5 en hebben ook landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje er meer. Terwijl die laatse met vergelijkbare aantallen vertegenwoordigd zijn.
ik studeer momenteel bouwkunde, volgend jaar is mijn laatste jaar. Mijn "droombaan" zou projectmanager zijn op locatie via een international bouwbedrijf en hopelijk dit ook in verschillende landen. Maar goed dit is toekomstmuziek en met de huidige conjuctuur vrij pittig. Desalniettemin blijf ik erbij dat dit verder helemaal niks met de discussie te maken heeft. Vergelijken is zinloos en vrij kinderachtig, het is geen wedstrijd.quote:Ach, zo lang je het niet relevant vind om voor jouw beroep uit te komen kan ik geen goede vergelijking maken en ga ik van dit voorbeeld uit.
true.quote:Als je kijkt naar de reacties hebben de daadwerkelijke personen de optie "anders namelijk:" aangevinkt en vervolgens met een reactie gekomen waar het duidelijker word.
Al geef ik toe, er zijn veel achterlijke defensielui, maar aangezien ik een van de onderdelen zit waar de 'last-resort'-types niet eens binnen komen kan ik er niet over oordelen. En dat zal ik dan ook niet doen.
Zweden. Tuurlijk zit het in de mens en daarom blijven mensen het leger ook een mooie uitdaging vinden en wapens en oorlog interessant. Toch dient men zich ter dege te realiseren dat dat het niet is. De huidige generatie heeft dat al niet meer door. Het is daardoor alleen maar aftellen tot de volgende wereldoorlog, sneu maar waar. En ik kan me prima voorstellen dat je na zoveel trainingsuren ook eens voor het echie wilt proberen, en nu zullen ze elkaar ook wel flink opnaaien.quote:Ik kan de vraag ook omgekeerd stellen, kun jij een land noemen die door een pascifisistische houding de afgelopen eeuw (of sterker nog, ooit?) heeft kunnen overleven?
Het antwoord is geen, zo simpel is het, zo zit de mens nou eenmaal in elkaar.
Liever een provo-geest dan een politiestaat als Amerika. Waar je geen fouten mag maken en altijd precies als braaf burger in een bepaald gareel moet blijven.quote:In Nederland waakt nog steeds de provo-geest van de jaren 60 rond waardoor alles wat enigszins autoriteit uitstraalt waardoor het minstens gewantrouwd en het liefst nog uitgedaagd of tegen aan geschopt dient te worden. Maar wij er uiteindelijk voor jullie, of je het nu wilt of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |