quote:Nu wil ik dus een nieuwe computer kopen. Waarom? Nja, ik photoshop graag, en dan ook echt hoge resoluties. Met mn huidige laptop (Core 2 Duo 1.6 Ghz) duurt het gewoon een eeuw voordat een brush verschijnt, of een bewerking is gedaan. En dat ding heeft een klein scherm en is gewoon irritant. Tijd voor een nieuwe.
Nu heb ik dus ongeveer 1400 euro te besteden, maar zoveel wilde ik er in eerste instantie niet aan uit geven.
Nu kwam ik toevallig ooit eens een keer op de apple site, en pff, wat ziet de iMac er geil uit.
Lekker groot 24 inch scherm, alles lekker in één kast dus geen geouwehoer met 2976 kabels, en het ziet e rgewoon gelikt uit.
Dit ding kost dus 1400 euro. Best veel geld zou je zeggen, nja dat is t ook, als je kijkt naar de specs;
2,66-GHz Intel Core 2 Duo
4 GB geheugen
640-GB hardeschijf
NVIDIA GeForce 9400M (is dit geen mobiele kaart?)
24 inch LED Cinema scherm.
Vooral dat laatste punt is enorm geil. Aangezien kleur, en beeld voor mij ultra belangrijk zijn (van het scherm dan), en ik het iMac scherm een paar keer heb mogen bewonderen ben ik gewoon totaal verliefd. (Dat scherm zelf kost 850 euro lost bij Apple)
Maar nu twijfel ik dus; Voor die 1400 euro koop een pc met Core i7 920/of beter processor, 6 gb werkgeheugen, 1 TB of meer HD (heb niet té veel nodig), Ati Radeon 4850 en een 24 inch HP TruBrite scherm.
En Windows 7 komt zo uit (of is al uit) en biedt ondersteuning voor quad-cores (dacht ik).
Maar toch neig ik naar de mac, waarom? Kan iemand mij overtuigen om de Mac te kopen, of juist de PC? Wat er vooral op gedaan gaat worden is Photoshop.Ohja, en heeeeeeeel veel downloaden. Usenet.
Vensters van dezelfde applicatie? Op mijn MacBook is dat:quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 13:01 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Ik werk veel met mijn toetsenbord. Naar een muis grijpen is een extra handeling, en dus juist niet gebruiksvriendelijk.
Niet echt vragen, maar het leest lekker weg.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:25 schreef Iblis het volgende:
Hè ja, nog een topic. Daar zaten we echt op te wachten. Heb je nog vragen open staan?
Nou, zet het op een rijtje. Pro en contra zeg maar. Als jij uiterlijk een pre vindt, dan scoort dat voor de iMac, enz.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:27 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Niet echt vragen, maar het leest lekker weg.
En ik weet nog steeds niet wat ik moet doen,
Dikke Windows 7
Of geile Mac Os.
Heb ik gedaan, maar ik kan niet kiezen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, zet het op een rijtje. Pro en contra zeg maar. Als jij uiterlijk een pre vindt, dan scoort dat voor de iMac, enz.
Je kunt ook nu een nieuwe iMac kopen. Over 2-3-4-5 maanden zijn er ook nieuwe Dells en zo. Met een computer doe je toch langere tijd. Je loopt vanzelf achter de feiten aan.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:30 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, maar ik kan niet kiezen.
Want ik wil NU een pc, maar ik wil niet 2-3-4-5 maanden wachten op de nieuwe iMac.
Maar als de iMac's er al 5,5 maand zijn, en wss na 2 maanden nieuwe kopen, waarom zou ik dan niet wachten? En zeker omdat men denkt dat ze goedkoper worden dan de huidige lijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt ook nu een nieuwe iMac kopen. Over 2-3-4-5 maanden zijn er ook nieuwe Dells en zo. Met een computer doe je toch langere tijd. Je loopt vanzelf achter de feiten aan.
Maar dan heb je NU niets. Je boort jezelf twee maanden goddelijk genot door de neus hè.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:37 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Maar als de iMac's er al 5,5 maand zijn, en wss na 2 maanden nieuwe kopen, waarom zou ik dan niet wachten? En zeker omdat men denkt dat ze goedkoper worden dan de huidige lijn.
Maar dan heb ik over 2 maanden spijt dat ik de nieuwe nog geilere iMac niet heb gekocht waardoor ik nooit meer een mac zal kopen.quote:
Uiteindelijk boeit het niet, het is toch een redelijk bekend psychologisch mechanisme dat mensen hun eigen keuzes naderhand goedpraten. Als je nu koopt denk je over 3–6 maanden ‘ha ik heb er nu al fijn drie maanden plezier van gehad en die nieuwe is toch niet zoveel goedkoper’ en anders denk je over 3–6 maanden ‘goed dat ik gewacht heb, want hij is toch wel duidelijk goedkoper’.quote:
Ik als 18jarige medestudent heb 2 weken terug een Mac besteld en zodra hij binnenkwam kon het me verotten hoe mooie opvolgers er komen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:46 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Maar dan heb ik over 2 maanden spijt dat ik de nieuwe nog geilere iMac niet heb gekocht waardoor ik nooit meer een mac zal kopen.
En ohja, voor mij als 18 jarige pauper, is het veel geld.
Pff, ganz geil. Pics?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:47 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Ik als 18jarige medestudent heb 2 weken terug een Mac besteld en zodra hij binnenkwam kon het me verotten hoe mooie opvolgers er komen.
Waar gebruik je de mac voor? Specifieke progjes enzo?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:57 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Neh niet echt bijzonder
Heb overigens de 20 inch, met draadloos toetsenbord, muis & 4 GB.
Je weet dat je Dell al verouderd is op het moment dat hij thuisbezorgd wordt he?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:46 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Maar dan heb ik over 2 maanden spijt dat ik de nieuwe nog geilere iMac niet heb gekocht waardoor ik nooit meer een mac zal kopen.
En ohja, voor mij als 18 jarige pauper, is het veel geld.
Ik studeer Media Publishing dus gebruik het voor Photoshop, Illustrator etc.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 19:58 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Waar gebruik je de mac voor? Specifieke progjes enzo?
Werkt PS enzo lekker snel? Je hebt de 2,66 Ghz proc neem ik aan?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:03 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Ik studeer Media Publishing dus gebruik het voor Photoshop, Illustrator etc.
En voor een Mac geldt dat niet?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je weet dat je Dell al verouderd is op het moment dat hij thuisbezorgd wordt he?
Tussen model updates van een iMac zit gemiddeld 161 dagen. Ik weet niet of een Dell model het zo lang uithoudt, ik vrees eigenlijk van niet. (En dan bedoel ik uiteraard modeltechnisch verouderd).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En voor een Mac geldt dat niet?
Denk het wel.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:11 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tussen model updates van een iMac zit gemiddeld 161 dagen. Ik weet niet of een Dell model het zo lang uithoudt, ik vrees eigenlijk van niet. (En dan bedoel ik uiteraard modeltechnisch verouderd).
Ik stuurde laatst een foto die ik ebwerkt had naar een virend met een mac, toen ik m daar zag dacht ik, poeh hoe lelijk, de kleuren. Ze waren allemaal té. Teveel kleur, teveel saturation (PS-er snapt wat). Ligt dat aan de mac of aan de foto? Zelf werk ik op een niet glanzend scherm.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:06 schreef Jarno het volgende:
In alle eerlijkheid, ik moet trouwens wel zeggen dat ik kleurbeheersing en bewerking op een Mac echt waanzinnig ingewikkeld vind. Vooral als je zelf foto's afdrukt of graag op het internet zet kun je nog wel eens voor verrassingen komen te staan. Ik weet dat dat komt doordat (bijna) heel de wereld IE gebruikt met brakke colorspace ondersteuning, maar dan wel de juiste colorspace in je foto zien te krijgen is wel een grote uitdaging. Voor professionals vast een piece of cake, maar ik heb er aardig wat mee zitten tobben destijds.
Opstarten van Photoshop duurt 4 seconden, met programma's als een synchroniserende iTunes/msn etc aan. Laden van bestanden (foto's van 6-9 mb) duurt minder dan een seconden, vanaf dan snel zonder haperingen te bewerken. Ook bewerken van meerdere foto's tegelijk is geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:06 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Werkt PS enzo lekker snel? Je hebt de 2,66 Ghz proc neem ik aan?
De 2 dingen die ik enorm belangrijk vind zijn:
1. PS moet snel, uber snel werken. Heb geen zin om 10 sec te wachten op een hue/saturation bewerking bijv. Schakelen tussen bestanden moet snel gaan in PS, PS moet gewoon totaal lag loos en snel zijn.
2. Het scherm moet de juiste kleuren weergeven.
Volgens mij gaat een gemiddelde Dell laptop qua specs geen half jaar mee (feitelijk gezien een pluspunt van PC's, dat je sneller nieuwe technieken hebt dan bij Apple!). En daar ging het TS om, dat hij bang is dat er vlak na aanschaf een nieuw Mac zou zijn. Ik geef dus alleen maar aan dat PC's nog wel iets sneller ' verouderen' qua model.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:12 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Denk het wel.
Waarom zou een bedrijf om de maand ofzo met een verbeterd model uit komen?
Zou kapitaalvernietiging zijn omdat niemand dan wat gaat kopen omdat ze allemaal wachten op de volgende.
Precies zoals TS.
Ja, maar nieuwe macs zijn altijd zo geniaal, kwa alles. Dat ik bang ben dat de nieuwe iMac zo geniaal wordt dat ik spijt krijg.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:15 schreef Jarno het volgende:
[..]
Volgens mij gaat een gemiddelde Dell laptop qua specs geen half jaar mee (feitelijk gezien een pluspunt van PC's, dat je sneller nieuwe technieken hebt dan bij Apple!). En daar ging het TS om, dat hij bang is dat er vlak na aanschaf een nieuw Mac zou zijn. Ik geef dus alleen maar aan dat PC's nog wel iets sneller ' verouderen' qua model.
Het ligt eigenlijk aan het feit dat IE geen colorspace ondersteuning heeft (zeg ik als amateur zijnde). Deze website legt wel eea uit en van daar uit kun je verder googelen denk ik.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:14 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik stuurde laatst een foto die ik ebwerkt had naar een virend met een mac, toen ik m daar zag dacht ik, poeh hoe lelijk, de kleuren. Ze waren allemaal té. Teveel kleur, teveel saturation (PS-er snapt wat). Ligt dat aan de mac of aan de foto? Zelf werk ik op een niet glanzend scherm.
het was gewoon een foto verstuurd via msn, dus geen IE oid.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:17 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het ligt eigenlijk aan het feit dat IE geen colorspace ondersteuning heeft (zeg ik als amateur zijnde). Deze website legt wel eea uit en van daar uit kun je verder googelen denk ik.
Tot nu toe is de enige waarschijnlijke rumor voor de nieuwe iMacs Blu Ray drives. Naast een kleine speedbump en wellicht een prijsverlaging als we gezien hebben met de laptops. Je moet zelf maar bepalen of je dat het wachten waard vindt!quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:17 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ja, maar nieuwe macs zijn altijd zo geniaal, kwa alles. Dat ik bang ben dat de nieuwe iMac zo geniaal wordt dat ik spijt krijg.
Heb dr even een samengesteld.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:19 schreef Kaboutertje_X het volgende:
Werk op Macbook pro 17inch hier en ga never nooit meer naar windows..
Once you go mac, you neeeeever go back.
Waar je zo al een knappe 2000 euro vanaf kunt trekken wegens software (adobe premiere pro kost je een duizend euro, filemaker 10 iets van 500 en dan heb ik Aperture nog geeneens meegerekend) en een SSD (een leuke SSD kost je van een fatsoenlijk merk 500/600/700 euro).quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:22 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Heb dr even een samengesteld.
[ afbeelding ]
Meerprijs 8 GB (van 4 gb naar 8 gb) ost bij Apple 900 euro, is toch niet normaal.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:23 schreef Tonio-mcdo het volgende:
8 GB? Kan je dat niet veel beter (goedkoper) zelf erin zetten?
Ik zie nergens Adobe premier pro in mn configuratie.quote:kOp dinsdag 11 augustus 2009 20:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waar je zo al een knappe 2000 euro vanaf kunt trekken wegens software (adobe premiere pro kost je een duizend euro, filemaker 10 iets van 500 en dan heb ik Aperture nog geeneens meegerekend) en een SSD (een leuke SSD kost je van een fatsoenlijk merk 500/600/700 euro).
Dan nog is een 17 inch MBP een leuke investering hoor, maar dit soort plaatjes zorgen voor die Mac-is-zo-duur kulverhalen.
Da's dus het Windows alternatief voor Final Cut. Mocht je die vergelijking willen maken dus.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:30 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Meerprijs 8 GB (van 4 gb naar 8 gb)
[..]
Ik zie nergens Adobe premier pro in mn configuratie.
1000 euro?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
Da's dus het Windows alternatief voor Final Cut. Mocht je die vergelijking willen maken dus.
Er is ook geen hond die geheugen bij Apple koopt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:30 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Meerprijs 8 GB (van 4 gb naar 8 gb) ost bij Apple 900 euro, is toch niet normaal.![]()
Dus Apple is wel te duur.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er is ook geen hond die geheugen bij Apple koopt.. Gewoon fatsoenlijk merkgeheugen kopen en met behoud van garantie zelf erin zetten.
Ff opgezocht, zit dus gewoon een klepje waarachter de HHD schuilgaat en je 'm met 2 klikken kunt vervangen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:35 schreef Netsplitter het volgende:
(kan ook met de HD, alhoewel ik niet weet hoe dat met die unibody's gaat...).
Hebben we het al over de verkoopprijs van Snow Leopard gehad?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:33 schreef Jarno het volgende:
Oh, FCE is maar 199 zie ik nu. Koopie zeg, die Mac software.
Ja leuk en dan kan Tijn weer even die Windows 7 upgrade chart posten!quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:37 schreef Pheno het volgende:
[..]
Hebben we het al over de verkoopprijs van Snow Leopard gehad?
Oh, nog een keerquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja leuk en dan kan Tijn weer even die Windows 7 upgrade chart posten!.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |