abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71791942
goeiemiddag met z'n allen.

Ik heb een vraagje over de arbo,ik weet niet of ik in het juiste forum zit daarvoor maar zal dat vanzelf wel merken.

Het volgende..ik zit vanaf vorige week dinsdag thuis met een paar gekneusde ribben door een (eigen lompigheid) bedrijfsongevalletje.
Ik probeerde vallende aparatuur op te vangen die ik beter had kunnen laten vallen.
Schoot door de enkel heen en klapte tegen de schuifdeur van de bestelbus.
Afijn,shit happens,wijze les geleerd,rotzooi laten vallen dus.

Komt vandaag een arbo-iemand (controleur) en wil vanalles weten,medicatie enz enz..
En wil ook de plek zien waar de schuifdeur contact gemaakt heeft met de ribben.

Alles laten zien en wat zegt meneer...ik vind het ongeloofwaardig omdat ik geen hematoom? kan zien..ik neem aan dat hij een blauwe plek of bloeduitstorting bedoeld.IK wil (met de nadruk op IK) dat je morgen weer gaat beginnen.
Daarbij komt het dat het tegen 14.30 was,ik verveel(de) me ongeloofelijk en wilde even gaan slapen,lukt me normaal niet door de dag en had een biertje genomen..lijkt mij geen probleem aangezien ik alleen paracetamol slik als pijnstiller en die al 2 dagen niet ingenomen had.

Zegt meneer doodleuk..heb je een alcohol probleem?
Ik zeg,nee en leg em uit dat ik wat wilde gaan slapen en dat een koude Heineken daar wel eens bij kon helpen.
Wat schrijft die mongool op?...Drinkt 's middags alcohol (bier)

Mag een arbo medewerker mij verplichten om het werk te hervatten en wat is dat gedoe met dat biertje?
wtf?
ik vind m'n werk leuk,heb nergens problemen mee maar dit is wel erg vreemd..

graag wat advies..(ik begin morgen evengoed wel maar heb iig doorgegeven aan de zaak hoe deze controle ging en dat ik het zelf nog niet verantwoord acht)
  Licht Ontvlambaar dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:46:18 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71791967
*topic meeneemt naar WGR...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_71791971
wat een raar verhaal ik schop 'm ff naar WGR, daar zitten de experts denk ik
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_71791974
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_71792005
thnx
pi_71792149
Lijkt me niet dat het relevant is dat jij een biertje drinkt, aangezien dit niets te maken heeft met de reden waarom je thuis zit.

En een term als 'ongeloofwaardig' gebruiken vind ik echt niet kunnen, hij impliceert daarmee simpelweg dat jij zit te liegen. Wat zegt een echte dokter ervan?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_71792215
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:45 schreef Charged het volgende:
Mag een arbo medewerker mij verplichten om het werk te hervatten
Nee. Je werkgever mag dat echter wel.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_71792254
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:52 schreef heiden6 het volgende:
Wat zegt een echte dokter ervan?
Een bedrijfsarts is ook een "echte dokter" hoor
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_71792332
die heeft het constateerd en de medicatie voorgeschreven,mobilat zalf,paracetamol en zelf aangeven wanneer je weer kunt werken.
pi_71792376
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:54 schreef r_one het volgende:

[..]

m'n werkgever vond dit zelf ook beetje een raar iets en weten zelfs niet eens of ze morgen een klus hebben voor me.
pi_71792438
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:56 schreef r_one het volgende:

[..]

mja..m'n huisarts zegt gekneusd en de arbo zegt,ik zie niks dus is het ongeloofwaardig..zonder me aan te raken en alleen maar kijken.
Stelde hem al voor,prik me in dat gebied en dan mag jij kijken of m'n reactie echt is...deed ie niet,jammerlijk genoeg (of misschien wel gelukkig voor mij)

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2009 16:04:43 ]
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:07:38 #12
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_71792574
Je moet die klapjosti van de arbo gewoon met je arts laten bellen. Die kan bevestigen dat het gekneusd is. Klaar opgelost.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:07:46 #13
265851 asperger
Oude bekende!
pi_71792579
Doktoren ook met hun tendentieuze berichtgeving over hoe men zou moeten werken. Schoenmaker hou je bij je leest is nog niet tot hun doorgedrongen.
Deze post zou eventueel luttele spelfouten kunnen bevatten.
pi_71792599
quote:

[..]

Dat ligt eraan wat je beschouwt als een dokter. Ik heb het niet over medische kennis, maar over waar iemand voor betaald krijgt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_71792660
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:45 schreef Charged het volgende:

Zegt meneer doodleuk..heb je een alcohol probleem?
Ik zeg,nee en leg em uit dat ik wat wilde gaan slapen en dat een koude Heineken daar wel eens bij kon helpen.
Wat schrijft die mongool op?...Drinkt 's middags alcohol (bier)

Mag een arbo medewerker mij verplichten om het werk te hervatten en wat is dat gedoe met dat biertje?
wtf?

Echt ook nederland en het taboe op alcohol drinken voor 18:00

Je moet inderdaad echt oppassen met wat je zegt over alcoholgebruik; toen ik een keer moest aangeven hoeveel alcohol ik gebruik, zei ik braaf de waarheid, een biertje per avond, en in het weekend 2 á 3, tenzij ik uitga, dan kom ik wel aan 7. Daarbij werk ik 4x9, dus heb ik een dag extra weekend.

Lees ik later mijn dossier terug, staat er: zondag tot en met woensdag een glas alchol, donderdag tot en met zaterdag minsten zeven glazen per avond.
pi_71792733
De opdracht van arboartsen is om arbeidsongeschikten zo snel mogelijk weer op de oude werkplek te laten terugkeren. Dus als je nog kunt ademhalen en een hartslag hebt, kun je gewoon werken volgens die lui.
Ik behandel op mijn werk de ziektemeldingen en heb regelmatig met de arbodienst te maken, maar soms raakt het kant noch wal hoe snel ze een zieke medewerker weer aan het werk willen hebben.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_71792735
Contact op laten nemen met de huisarts is een goede,had ik zelf ook aan moeten denken,maar goed..mag een arbo controleur mij verplichten om morgen weer te starten?

Ik begin gewoon maar leg de verantwoordelijkheid bij werkgever/arbo.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:13:18 #18
2964 Armageddon
pi_71792737
Wat is er mis met zeven glazen alcohol per dag?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:14:18 #19
2964 Armageddon
pi_71792765
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:13 schreef Charged het volgende:
Contact op laten nemen met de huisarts is een goede,had ik zelf ook aan moeten denken,maar goed..mag een arbo controleur mij verplichten om morgen weer te starten?

Ik begin gewoon maar leg de verantwoordelijkheid bij werkgever/arbo.
Gewoon contact op laten nemen en je werkgever bellen dat je nog niet kan werken. Echt hoor. Laat ze de kolere krijgen.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:14:28 #20
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_71792774
quote:

[..]

Behalve :
- ARBO-arts is iets wat je wordt als je nergens anders aan de bak komt;
- je wordt betaald om mensen goed te keuren, als je teveel mensen als "echt ziek" beoordeeld merk je dat aan het einde van het jaar wel in je 13e maand.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_71792935
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:13 schreef Charged het volgende:
maar goed..mag een arbo controleur mij verplichten om morgen weer te starten?
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:54 schreef r_one het volgende:
.
pi_71792982
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:08 schreef heiden6 het volgende:
Dat ligt eraan wat je beschouwt als een dokter. Ik heb het niet over medische kennis, maar over waar iemand voor betaald krijgt.
Een bedrijfsarts slash dokter zonder medische kennis is per definitie geen bedrijfsarts slash dokter.
.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:22:31 #23
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_71793018
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:10 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Echt ook nederland en het taboe op alcohol drinken voor 18:00

Je moet inderdaad echt oppassen met wat je zegt over alcoholgebruik; toen ik een keer moest aangeven hoeveel alcohol ik gebruik, zei ik braaf de waarheid, een biertje per avond, en in het weekend 2 á 3, tenzij ik uitga, dan kom ik wel aan 7. Daarbij werk ik 4x9, dus heb ik een dag extra weekend.

Lees ik later mijn dossier terug, staat er: zondag tot en met woensdag een glas alchol, donderdag tot en met zaterdag minsten zeven glazen per avond.
Ben ik toch benieuwd wie denkt te moeten weten wat jij drinkt in je vrije tijd
Komt wel heel naar over dit hoor, ook verhaal van TS.
Welkom in Nederland database-land waarin smiddags een onschuldig biertje veranderd in een beginnend alcohol-probleem
Heul erg anti-heul!
pi_71793059
mja,net weer telefonisch contact met de zaak gehad,morgen niet beginnen,Donderdagmiddag as. over naar de zaak toe voor een gesprek ivm deze controle (vinden ze een raar verhaal met name de verkapte dreiging van de controleur..hier ga je op afgerekent worden)

beetje raar dit allemaal.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:25:39 #25
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71793105
Raar verhaal inderdaad.

Anderhalf jaar geleden heb ik 1 rib gebroken en 4 gekneusd en had ook geen blauwe plekken.
Alleen een geel plekje op de plek van de breuk.

Dus die gast moet niet lullen.

Waarschijnlijk heb je Diclofenac gehad voor de pijn met bijbehorende maagtabletten?
Die kreeg ik in ieder geval.

Tevens heb ik twee en een halve week niet kunnen werken dus blijf maar lekker thuis.
Je hebt er nog wel even last van.

Beterschap!
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:26:01 #26
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_71793114
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:24 schreef Charged het volgende:
mja,net weer telefonisch contact met de zaak gehad,morgen niet beginnen,Donderdagmiddag as. over naar de zaak toe voor een gesprek ivm deze controle (vinden ze een raar verhaal met name de verkapte dreiging van de controleur..hier ga je op afgerekent worden)

beetje raar dit allemaal.
klinkt als een goeie baas iig.
Heul erg anti-heul!
pi_71793200
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:25 schreef HugoBaas het volgende:
Raar verhaal inderdaad.

Anderhalf jaar geleden heb ik 1 rib gebroken en 4 gekneusd en had ook geen blauwe plekken.
Alleen een geel plekje op de plek van de breuk.

Dus die gast moet niet lullen.

Waarschijnlijk heb je Diclofenac gehad voor de pijn met bijbehorende maagtabletten?
Die kreeg ik in ieder geval.

Tevens heb ik twee en een halve week niet kunnen werken dus blijf maar lekker thuis.
Je hebt er nog wel even last van.

Beterschap!
dank je wel,qua medicatie heb ik Mobilat zalf op recept gekregen met paracetamol,ik had de eerste 2 dagen een lichte verkleuring,is geheel weggetrokken.
De pijn zelf zit nou meer op het middenrif (schijnt heel normaal te zijn)
pi_71793250
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:26 schreef HeldenHart het volgende:

[..]

klinkt als een goeie baas iig.
Is het zonder twijfel,daarom vind ik het zo maf allemaal...ze (arbo) doen net alsof ik niet wil werken of zo,heb een waanzinnig goede/leuke baan.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:34:41 #29
236546 droomvrouwtje
Lief, klein en schattig
pi_71793351
als je het niet eens bent met de uitspraak van de arbo-arts kun je naar het uwv voor een secondopnie...
arbo-arts kan ook niet zomaar zeggen dat het flauwekul is zeker als je bij de huisarts bent geweest.. meestal vragen ze ook of ze de medicijnen of eventuele doorverwijzingen mogen zien en of ze contact mogen opnemen met de behandelaars..

en zeggen dat je niks hebt vanwege het niet hebben van een blauwe plek vind ik een beetje te ver uit de lucht gegrepen, het is wel vaker zo dat mensen dingen gebroken/gekneust hebben zonder dat er duidelijk iets te zien is aan de buitenkant... je kan namelijk ook een inwendige hematoom hebben en dat duurt wat langer voordat deze te zien is aan de buitenkant of zelfs helemaal niet... het acoholgezeik tja... arbo-artsen hebben er een handje van om soms meer er van te maken dan daadwerkelijk de waarheid is
Be happy with the little things in life
pi_71793427
arboartsen, die gaan eerst voor hun eigen portemonnee
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:38:38 #31
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_71793463
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:34 schreef droomvrouwtje het volgende:
als je het niet eens bent met de uitspraak van de arbo-arts kun je naar het uwv voor een secondopnie...
arbo-arts kan ook niet zomaar zeggen dat het flauwekul is zeker als je bij de huisarts bent geweest.. meestal vragen ze ook of ze de medicijnen of eventuele doorverwijzingen mogen zien en of ze contact mogen opnemen met de behandelaars..

en zeggen dat je niks hebt vanwege het niet hebben van een blauwe plek vind ik een beetje te ver uit de lucht gegrepen, het is wel vaker zo dat mensen dingen gebroken/gekneust hebben zonder dat er duidelijk iets te zien is aan de buitenkant... je kan namelijk ook een inwendige hematoom hebben en dat duurt wat langer voordat deze te zien is aan de buitenkant of zelfs helemaal niet... het acoholgezeik tja... arbo-artsen hebben er een handje van om soms meer er van te maken dan daadwerkelijk de waarheid is
Maar ik vind dat zo raar.
ik bedoel stel ik drink 10 bier op een avond, wat dan nog?
als ik iedere ochtend op tijd en nuchter op mn werk verschijn en ik drink niet op het werk dan gaat het hen toch geen ene mallemoer aan?
Heul erg anti-heul!
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:38:41 #32
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71793465
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:29 schreef Charged het volgende:

[..]

dank je wel,qua medicatie heb ik Mobilat zalf op recept gekregen met paracetamol,ik had de eerste 2 dagen een lichte verkleuring,is geheel weggetrokken.
De pijn zelf zit nou meer op het middenrif (schijnt heel normaal te zijn)
Ja klopt het zit op je middenrif en als je moet hoesten ofzo voel je dat heel erg of als je diep ademhaalt.
De pijn zal dan ook wel uitstralen naar de zijkanten.

Een tip: als je moet niezen....Doe het NIET

Dat is echt te erg.
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71793466
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:34 schreef droomvrouwtje het volgende:

thnx voor je reactie,ik kan hieruit op opmaken dat een arbo controleurs diagnose niet bindend is?
(ik pin je daar niet op vast,hoor)
Iig heeft mijn werkgever het laatste woord hierin en die laat me nog even thuis.
pi_71793503
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:38 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Een tip: als je moet niezen....Doe het NIET

Dat is echt te erg.
i know ..zal ook nog wel een tijdje blijven duren,heb ik begrepen
al raak je bedreven in het niezen op heel rare manieren.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2009 16:42:31 ]
pi_71793596
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:38 schreef Charged het volgende:
ik kan hieruit op opmaken dat een arbo controleurs diagnose niet bindend is?
Correct.
quote:
Iig heeft mijn werkgever het laatste woord hierin
Correct.
.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:49:11 #36
236546 droomvrouwtje
Lief, klein en schattig
pi_71793720
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:38 schreef Charged het volgende:

[..]

thnx voor je reactie,ik kan hieruit op opmaken dat een arbo controleurs diagnose niet bindend is?
(ik pin je daar niet op vast,hoor)
Iig heeft mijn werkgever het laatste woord hierin en die laat me nog even thuis.
nee is niet bindend.. ook niet voor een werkgever als een arbo-arts vind dat jij moet thuis blijven en je werkgever wil dat je aan het werk gaat, kan hij dit eisen, maar ook voor je werkgever geldt dan dat hij een secondopinion kan aanvragen bij het uwv deze is bindend, is je werkgever of jij er weer niet mee eens dan kun je naar de rechter die uitspraak is dan zeker bindend... maar meestal komt het zover niet... deze situatie die jij beschrijft heb ik eigelijk ook nog nooit gehoord, want de arbo is er voor de werknemer dat deze op een gezonde en verantwoorde manier als het kan zo snel mogelijk aan het werk gaat... en jou aan het werk sturen na nog geen week lijkt mij niet verantwoord en gezond...

Ik zal als ik jou was goed navraag doen. anders bij het uwv... en anders even googlen op arbowet/dienst en het poortwachterssysteem......

Wens je heel veel beterschap en sterkte..

gelukkig heb je een baas die jou kant kiest..
Be happy with the little things in life
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:50:37 #37
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71793762
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:40 schreef Charged het volgende:

[..]

i know ..zal ook nog wel een tijdje blijven duren,heb ik begrepen
al raak je bedreven in het niezen op heel rare manieren.
Ja klopt duurt wel een week of 4, maar wordt geleidelijk aan steeds minder.
Na een week of 6-7 voel je niets meer.

Zoals ik al zei: ik zat twee en een halve week thuis.

Neem je tijd kerel.
Gezondheid is belangrijker dan werk.

En laat die arbo arts maar lekker zeiken hij kan je eigenlijk niets maken.
Gewoon even je werkgever bellen en zoals je al aangaf als je langs kan gaan dan langsgaan.

Als je werkgever ziet hoe je beweegt en loopt weet ie genoeg.
pi_71794089
een controleur is een verzuimmedewerker, is geen arts
pi_71794223
thnx voor de reacties,kon het me al niet voorstellen met het arbo gedeelte,as Donderdag een gesprek en ik laat jullie natuurlijk weten wat de uitkomst is..

Ik hoop eigenlijk dat de desbetreffende controleur een slechte dag had en het met een sisser afloopt..al wil ik wel heel graag weten waar de notitie alcohol gebruik op gebaseert is...het is allemaal wat kort door de bocht genomen,het enigste wat mij boeit is hoe ik mijn werk doe en wat mijn baas over mij denkt.
pi_71806828
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:02 schreef duivelin1 het volgende:
een controleur is een verzuimmedewerker, is geen arts
Yep, heb datzelfde gehad. Werd gebeld door de arbodienst, of ik even wilde doorgeven wat ik had, welke medicatie en dergelijke. Op mijn antwoord: 'dat bespreek ik graag met de arboarts' was het foute boel. Het bleek inderdaad een soort van verpleegkundige te zijn. Ben ook keurig bij de arts geweest hoor (natuurlijk kreeg ik daar zeer snel een uitnodiging voor). Wat mij betreft: geen dokter = geen diagnose stellen, geen medische informatie krijgen. Dat haal je maar uit het dossier van de arts als je het weten wilt.
Draai het om.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 00:37:24 #41
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_71807073
Ben je eigenlijk verplicht om je lichamelijk te laten onderzoeken door zo'n Arbo-figuur? Of zijn ze alleen ter controle en voor het vermanend toespreken?

Ik werkte namelijk bij een groot bedrijf, en de Arbo had een vaste middag per week spreekuur. Toen ik thuis zat voor mijn rug, moest ik op het spreekuur komen op het bedrijf. Boven op een kantoortje, klein gordijntje voor het raam, stond die man me op te wachten: "kleedt u zich maar uit, en buig even naar voren!". Nou, dat dacht ik toch niet! Bij m'n eigen huisarts ok, maar niet bij zo'n wildvreemde man waarvan ik niet eens zeker weet of die wel arts is. Dit had toen geen gevolgen, ik heb toestemming gegeven voor contact met mijn eigen huisarts.

En voor TS: sterkte!
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_71807315
Nou ja, ik zou dat wel doen als het de arbo-arts was. Dat weet je dan toch neem ik aan. Als je als arts iemand voor het eerst ziet, neem ik aan dat je je even voorstelt en vertelt wat de bedoeling is.
Ik vraag me af of een arbo-controleur (verpleegkundige, wat het ook is) hetzelfde medische beroepsgeheim heeft als een arts, dat is voornamelijk mijn punt.
Draai het om.
pi_71854310
update.

Zoals eerder vermeld had ik vanmiddag een gesprek op de zaak waar ook de controlerende arts bij was.
Resultaat van het gesprek was dat ik iig nog even thuisblijf en zelf de stand van zaken (genezing) aangeef en ik kreeg mee van de controlerende arts dat hij de slechte start betreurde en inderdaad wat kort door de bocht was geweest.

Nou..het zal allemaal wel,vind het best zo..misschien dat de beste man een slechte dag had.
IIg thnx voor de info en de beterschapswensen.
voor de reageerders.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 18:15:46 #44
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71854466
Eind goed al goed
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')