Zelfs dan ben je niet vrij want dan begint je soap.. of je moet iets ander doen..quote:
Eigenlijk concludeer je dus dat je nooit vrij kan zijn. En dat het een onzin woord is..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:27 schreef Ame_thyst het volgende:
Niet, in een kapitalistische samenleving waar alles draait om geld zal je nooit vrij zijn. Je hebt namelijk altijd geld nodig.
Je kan je natuurlijk wel vrij voelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Proficiat, dit was een van de meest onnuttige enquote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:49 schreef Feestkabouter het volgende:
op de BNN scheurkalender stond ergens afgelopen week iets over wanneer er sprake is van echte vrijheid (quote van lama of ghandi of zo)
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:04 schreef Jovatov het volgende:
Vrijheid is niet alles kunnen doen,
maar alles kunnen laten
Geen idee van wie, maar ik vond hem erg mooi.
Dus als je bang bent voor je werk ben je niet vrij. Ben je niet bang voor je werk ben je wel vrij?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:31 schreef HugoBaas het volgende:
Je bent pas helemaal vrij als je geen angst meer hebt.
In mijn opvatting van vrijheid inderdaad niet.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:28 schreef Cristal het volgende:
Eigenlijk concludeer je dus dat je nooit vrij kan zijn. En dat het een onzin woord is..
Als je niet bang bent om je baan kwijt te raken, ben je vrij.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:42 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Dus als je bang bent voor je werk ben je niet vrij. Ben je niet bang voor je werk ben je wel vrij?
Ik bedoel nergens meer angst voor hebben. Voor helemaal niets.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:42 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Dus als je bang bent voor je werk ben je niet vrij. Ben je niet bang voor je werk ben je wel vrij?
Toelichten want zo vind ik het nergens op slaan.
[..]
Dat klinkt eerder psychotisch dan vrij hoor.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 13:49 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Ik bedoel nergens meer angst voor hebben. Voor helemaal niets.
Niet voor de dood, niet voor je werk, niet voor de regering etc.
Zo moeilijk was die toch niet?
Ik had beter in mijn lucide dromen kunnen zeggenquote:
en die twijfel kan niet weggewist worden?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:05 schreef Matteüs het volgende:
Nooit.
Je bent altijd gevangen door je twijfel of je wel werkelijk vrij bent.
Nope.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:07 schreef hardromacore het volgende:
[..]
en die twijfel kan niet weggewist worden?
Nope.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:10 schreef Matteüs het volgende:
Nope.
Zodra je jezelf die vraag stelt, is de twijfel er al.
Als jij niet snapt dat je hier appels met peren zit te vergelijken is discussiëren met jou zinloos.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:15 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Nope.
Dus wanneer ik geen paar schoenen heb , maar mij dat wel afvraag, heb ik een paar schoenen?
idemquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:17 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Als jij niet snapt dat je hier appels met peren zit te vergelijken is discussiëren met jou zinloos.
quote:Op zondag 9 augustus 2009 02:37 schreef IndridKoud het volgende:
vrijheid is soms ironisch subjectief. Een sm-slaaf bijv. wil niet vrij zijn, maar juist daardoor voelt ie zich wel vrij. En zo is elke definitie van een woord op zijn minst ambigu, abstract en zwaar vervelend. Daarbij is het niet mogelijk om aan emoties als Vrijheid een eenduidige definitie op te hangen die universeel volstaat voor alles en iedereen. Alleen jij weet wanneer je vrij bent. Hoe meer keuzes je hebt hoe meer vrijheid je hebt in de westerse wereld. Maar is dat wel zo? Misschien legt het wel beslag op je om zoveel te moeten kiezen uit dingen die je in je greep houden. Dat lijkt me niet vrijheid.
Daar heb je wel een punt.quote:Op zondag 9 augustus 2009 02:37 schreef IndridKoud het volgende:
vrijheid is soms ironisch subjectief. Een sm-slaaf bijv. wil niet vrij zijn, maar juist daardoor voelt ie zich wel vrij. En zo is elke definitie van een woord op zijn minst ambigu, abstract en zwaar vervelend.
ik bedoel eigenlijk meer dat niemand vrij is zolang ie de ultieme waarheid niet kent. En de ultieme waarheid kan nooit bevat worden met het aantal neuronen dat wij gemiddeld bezitten. Daarom is de klassieke newton natuurkunde nog niet verweven met de quantummechanica. Je kan ook zeggen dat iemand die zich nooit gevangen heeft gevoeld vrij is. Er zijn vrije figuren van nature. Maar wie van ons doet zonder moeite zijn kleding uit op het centraal station van amsterdam...als je dat kan, dan ben je vrij. En als je dan ook nog eens masturbeert terwijl je de loketiste om een enkeltje Diemen-zuid vraagt..dan ben je volgens mij de meeste bevrijde trein-ninja ooit. Maar dat is voorlopige vrijheid, want het wetboek van strafrecht staat er prat op dat vrijheid wel grenzen heeft. Moraal is dus onze belemmering in vrijheid. Moraal onstaat uit een teveel aan vrijheid, en het kan het ook weer dichtdoen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 04:26 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt.
Eigenlijk is vrijheid een verkapte dictatuur, aangezien iedereen snel rijk wil worden, die ene baan wil hebben, dezelfde programma's bekijkt.
Waarom zou je de utlieme waarheid moeten kennen om vrijheid te ervaren? Of je definieert vrijheid niet goed.quote:Op zondag 9 augustus 2009 05:02 schreef IndridKoud het volgende:
ik bedoel eigenlijk meer dat niemand vrij is zolang ie de ultieme waarheid niet kent.
dat is precies mijn punt.. hoe kan je de ultieme vrijheid kennen als je niet eens weet of een mens een bewustzijn heeft. Dat euvel moet nog steeds bewezen worden. Je moet eerst weten wat je zelf bent, om te weten of dat geen wat je bent ook onderhevig is aan vrijheid of gevangenschap. Ik ben zelf van mening dat het niet uitmaakt..want we weten niet beter op dit moment. Je kan alles zeggen over de mens en zijn vrijheid, maar als je hart stopt met kloppen blijft er weinig over van je vrije wil. derhalve is de vrije wil (sommigen zeggen geest) van een mens afhankelijk van de grillen van zijn lichaam. Als het hart stopt, dan ook de vrije wil.....pijnappelklier.quote:Op zondag 9 augustus 2009 05:07 schreef starla het volgende:
[..]
Waarom zou je de utlieme waarheid moeten kennen om vrijheid te ervaren? Of je definieert vrijheid niet goed.
Als de 'ultieme waarheid' -zo je wilt- binnen jouw vrijheid valt, dan maakt het niet uit of haar kent of niet.
Maar dat is niet relevant. Net zo min het relevant is voor een hamster dat hij de tafel van 9 niet weet. Omdat het niet voor hem relevant is merkt hij daar geen nadeel van. Als iemand in zijn beleving volledig vrij is , maakt het niet uit dat iemand aan het andere einde van het universum 'vrijer' is dan hij.quote:Op zondag 9 augustus 2009 05:12 schreef IndridKoud het volgende:
Je moet eerst weten wat je zelf bent, om te weten of dat geen wat je bent ook onderhevig is aan vrijheid of gevangenschap.
dus vrijheid is egoisme? JA dat is ook zo. Er is namelijk geen barmhartigheid zonder daarbij het ego van de barmhartige te strelen. Je wilt de kinderen in afrika helpen...waarom? omdat ze zo honger hebben?quote:Op zondag 9 augustus 2009 05:16 schreef starla het volgende:
[..]
Maar dat is niet relevant. Net zo min het relevant is voor een hamster dat hij de tafel van 9 niet weet. Omdat het niet voor hem relevant is merkt hij daar geen nadeel van. Als iemand in zijn beleving volledig vrij is , maakt het niet uit dat iemand aan het andere einde van het universum 'vrijer' is dan hij.
Fijn om altijd weer diezelfde oneliner nonsens voorbij zijn te komen, fok! is slecht voor je ( karakter) .quote:Op zondag 9 augustus 2009 05:19 schreef IndridKoud het volgende:
dus vrijheid is egoisme? JA dat is ook zo. Er is namelijk geen barmhartigheid zonder daarbij het ego van de barmhartige te strelen. Je wilt de kinderen in afrika helpen...waarom? omdat ze zo honger hebben?
NEEN...jij wilt helpen omdat het jou een goed gevoel geeft.
Nog meer onzinquote:Sex is de meest egoistische daad ooit...je denkt dat zij jou een lekker gevoel geeft...infeite zijn het je eigen hersens en is het meisje in kwestie gewoon een stuk vlees. Maar de illussie wordt gewekt dat je samensmelt...terwijl dat natuurlijk alleen in je eigen hoofd afspeelt, zelfs haar orgasme. de wet op behoud van energie bewijst dat....actie geeft reactie...er gaat nooit energie verlorenl.
En nog meer onzin.quote:moeder theresa kwam bijna klaar van haar eigen verrichtingen. Onbaatzuchtigheid bestaat niet, sukkels...
dat is ook een illussie.
Je kunt het nog scherper stellen. Niet alleen wordt je gedwongen bepaalde handelingen te verrichten om te kunnen eten en drinken.. Je kunt je afvragen of enkel de gedáchte aan een vrije wil onderhevig is. Vrijheid van deze wil bestaat niet.. de 'wil' is per definitie gebonden aan een bepaald kader en richting en al je handelen is gestoeld op een bepaalde wil.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:42 schreef EipNiC het volgende:
Weggelaten dat er welicht helemaal niet zo iets bestaat als een vrije wil, denk ik dat de mens uberhaupt niet vrij kan zijn zolang deze behoeften heeft. Dus zelfs in een anarchie, een ideologische samenleving die zelfstandigheid en ultieme vrijheid bepleit, zal men geen vrijheid kunnen voelen. Het zelfde idee, waar een mens in zijn eentje ergens in een bos bivakkeerd zal deze moeten eten, hij is dan welicht vrij in de keuze voor wanneer hij met zijn speer op pad gaat, toch zal hij het ooit MOETEN doen, wil hij overleven. En dan het andere uiterste, als iemand al het geld in de wereld heeft (het onafhankelijkheids aspect), zal hij toch een signaal moeten afgeven om eten te krijgen, of de handeling; het naar de eettafel lopen.
De vrijheid die wij nastreven en vaak bedoelen kun je veel beter definiëren als 'die wijze met de minste dwang.'quote:Maar ik denk dat we in het westen, wel aardig wat vrijheid hebben, een beetje onder het mom; je vrijheid houd op waar die van een ander begint. Al begint dit ook een stuk minder te worden. Maar men moet niet de fout maken dat het werken (of althans; de mate waarin), de sociale contacten, het kijken van GTST, etc. belemmeringen zijn van hunner vrijheden; het zijn keuzens gemaakt in een bepaalde mate en vorm van vrijheid.
Mee eens.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:24 schreef Cristal het volgende:
Ik denk dat je vrij bent als je onafhankelijk bent!
Wanneer ben je onafhankelijk? Van wát ben je precies onafhankelijk? Alles? Dan ben je ook onafhankelijk van de wereld om je heen, in welk geval je een heel raar wezen bent. Elk levend wezen op aarde is afhankelijk van de aarde om hem/haar heen. Dus betekent dat dat niemand vrij is?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 16:24 schreef Cristal het volgende:
Ik denk dat je vrij bent als je onafhankelijk bent!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |