Daarom bedrijft men politiek aan de hand van Bijbelse normen en waarden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
Dat gezegd hebbende vind ik de Bijbel niet het sterkste boek om je politieke overtuiging uit te halen.
QFTquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat beide moet kunnen. Als je je eraan ergert dat iemand op de Bijbel zijn politiek baseert maar het wel acceptabel vindt dat iemand dat op Das Kapital doet (ook al ben je het ook niet met diegene eens) dan vind ik dat je zelf religie te veel waarde geeft.
Natuurlijk, kerk en staat moet gescheiden blijven, maar dat moet sport en staat ook. De bisschop van Haarlem krijgt niet automatisch een zetel in het parlement, en de voorzitter van Ajax evenmin, maar dat betekent niet dat iemand niet de politiek in mag die sport wil bevorderen of iemand die Christelijke normen & waarden goed vindt.
Dat gezegd hebbende vind ik de Bijbel niet het sterkste boek om je politieke overtuiging uit te halen.
Laten we in het rijtje: Bijbel en Das Kapital, dan ook even Capitalism and Freedom van Friedman noemen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat beide moet kunnen. Als je je eraan ergert dat iemand op de Bijbel zijn politiek baseert maar het wel acceptabel vindt dat iemand dat op Das Kapital doet (ook al ben je het ook niet met diegene eens) dan vind ik dat je zelf religie te veel waarde geeft.
Natuurlijk, kerk en staat moet gescheiden blijven, maar dat moet sport en staat ook. De bisschop van Haarlem krijgt niet automatisch een zetel in het parlement, en de voorzitter van Ajax evenmin, maar dat betekent niet dat iemand niet de politiek in mag die sport wil bevorderen of iemand die Christelijke normen & waarden goed vindt.
Dat gezegd hebbende vind ik de Bijbel niet het sterkste boek om je politieke overtuiging uit te halen.
Maar nutteloze verboden zijn volledig "in the eye of the beholder". Ik vind een verbod op wiet nutteloos, maar genoeg mensen vinden het uitstekend. Zelfde met nutteloos beleid.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:32 schreef Johnny-V het volgende:
Ik ben van mening dat politici het door hen gewenste beleid, voor zover mogelijk, moeten vormen aan de hand van een utlistisch uitgangspunt, waar mogelijk gevormd op basis van empirische informatie.
Ideologische (voor)oordelen mogen geen onnodig beleid, nutteloze verboden etc. doorvoeren.
Ik zou On Liberty nog eerder in dat rijtje scharen, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Laten we in het rijtje: Bijbel en Das Kapital, dan ook even Capitalism and Freedom van Friedman noemen.
Dat is nou bij uitstek een voorbeeld van de utilitaristische ideologie van Bentham en Mill.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:32 schreef Johnny-V het volgende:
Ik ben van mening dat politici het door hen gewenste beleid, voor zover mogelijk, moeten vormen aan de hand van een utlistisch uitgangspunt, waar mogelijk gevormd op basis van empirische informatie.
Ideologische (voor)oordelen mogen geen onnodig beleid, nutteloze verboden etc. doorvoeren.
Laat ik maar beginnen dat ik een secularist ben in de zin dat ik van mening ben dat de staat zijn machtsmiddelen niet mag inzetten om theologische kwesties te sturen (bevorderen of ontmoedigen). Of god wil dat je jezelf elk jaar een maand verhongert of dat hij wil dat je na een greep in de koektrommel drie weesgegroetjes doet, is niet aan de staat om te beslissen. Dat is mijn interpretatie van wat secularisme inhoudt in de staatsrechtelijke zin, en zoiets hoort wat mij betreft in een grondwet, omdat het de staat beperkt in de bevoegdheden. Iets dat we in Nederland niet kennen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Hoi, ik ben nogal een politieke nitwit en kom hier niet zo vaak, maar ik vroeg me laatst iets af en mede door mijn vitrinekast vol met Roel-Piepers lintjes wou ik die vraag graag met jullie delen hier in POL (met het gevaar iets uitgekauwds neer te plempen).![]()
Ik vroeg me af: in hoeverre verschilt een politicus/politica die zijn/haar gedachtengoed baseert op zijn/haar religie, van iemand die dat baseert op seculier gedachtengoed? In hoeverre valt een Christelijk politicus te bekritiseren dat hij zijn politiek voor een belangrijk deel op zijn religie en/of een "heilig boek" verhaalt?
Ben benieuwd
Dus dan zou er moeten worden gekeken naar onderzoeken die zijn gedaan of onderzoek moeten volgen om te kijken of een verbod op wiet de volksgezondheid negatief of positief beïnvloedt. Weliswaar zal er dan waarschijnlijk nooit volledig uitsluitsel kunnen worden gegeven over de gevolgen van het verbod maar het beleid wordt dan tenminste gebaseerd op iets anders dan vage, ideologische normen en waarden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:40 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Maar nutteloze verboden zijn volledig "in the eye of the beholder". Ik vind een verbod op wiet nutteloos, maar genoeg mensen vinden het uitstekend. Zelfde met nutteloos beleid.
Ik zou geen rijtje kunnen maken waar de bijbel zich ook in bevindt, al is het maar omdat een van de deugden in het christendom, maar ook in de islam, is dat de openbaring worden geaccepteerd zonder er vragen bij te stellen. Dat is onmogelijk een basis voor discussie. Discussie begint namelijk bij een vraag. Ik heb echter nog nooit iemand zichzelf horen prijzen omdat hij het een deugd vindt om Marx, Friedman of Mill te volgen. Natuurlijk, er zijn ideologische "helden", maar dat is niet vergelijkbaar bij de onfeilbare status die een god heeft.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik zou On Liberty nog eerder in dat rijtje scharen, maar dat terzijde.
Geen enkel verschil. Het kernwoord in deze is gedachtengoed. En dat gedachtengoed is immers de basis van het cognitieve functioneren van de politicus.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Hoi, ik ben nogal een politieke nitwit en kom hier niet zo vaak, maar ik vroeg me laatst iets af en mede door mijn vitrinekast vol met Roel-Piepers lintjes wou ik die vraag graag met jullie delen hier in POL (met het gevaar iets uitgekauwds neer te plempen).![]()
Ik vroeg me af: in hoeverre verschilt een politicus/politica die zijn/haar gedachtengoed baseert op zijn/haar religie, van iemand die dat baseert op seculier gedachtengoed? In hoeverre valt een Christelijk politicus te bekritiseren dat hij zijn politiek voor een belangrijk deel op zijn religie en/of een "heilig boek" verhaalt?
Ben benieuwd
maar zelfs dan valt de uitslag divers te interpreteren. Zie het paddo-verbod. Onderzoeken zeiden dat paddo's weinig kwaad konden voor de volksgezondheid, maar Klink las dat als voldoende om een verbod te rechtvaardigen. Dat is een beetje het hele probleem. Soms is het zonneklaar (mensen die rode shirts aanhebben arresteren dient nergens toe), maar veel verboden zijn altijd wel te rechtvaardigen door sommige mensen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 19:56 schreef Johnny-V het volgende:
[..]
Dus dan zou er moeten worden gekeken naar onderzoeken die zijn gedaan of onderzoek moeten volgen om te kijken of een verbod op wiet de volksgezondheid negatief of positief beïnvloedt. Weliswaar zal er dan waarschijnlijk nooit volledig uitsluitsel kunnen worden gegeven over de gevolgen van het verbod maar het beleid wordt dan tenminste gebaseerd op iets anders dan vage, ideologische normen en waarden.
Wij geven een deel van onze vrijheid op zodat de overheid ons kan geven wat ons in (het verlengde van) de Grondwet wordt beloofd. In beginsel zou wiet niet verboden mogen zijn, een verbod op wiet is nutteloos zolang deze niet bijdraagt aan de volksgezondheid of bijvoorbeeld onze veiligheid.
Maar ik denk dat juist dat een belangrijk probleem is; veel mensen zien de bijbel als feit, en hebben juist weinig met de wetenschappelijke methodequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:18 schreef Harlon het volgende:
Ik denk dat je het niet moet beperken tussen slechts religieus en seculier, maar gewoon moet kijken naar ideologie vs regeren op basis van feiten en realisme. Iemand die zijn beslissingen baseert en kracht bij zet op basis van een 2000 jaar oud boekje waarvan de oorsprong bijna niet te traceren is en de inhoud uiterst dubieus is vs iemand die zijn beleid baseert op basis van een wetenschappelijk model waarvan is aan te tonen of het efficiënt en correct is staat de laatstgenoemde gewoon vele malen sterker.
Omdat ze daarmee hun "waarheid" niet kunnen bewijzen. Ze maken een keuze op basis van opvoeding en emotie, niet op basis van feiten. Dan moet je met goede argumenten aankomen om je mening aan anderen op te dringen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar ik denk dat juist dat een belangrijk probleem is; veel mensen zien de bijbel als feit, en hebben juist weinig met de wetenschappelijke methode
Ik geloof in feiten en bewijzen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:50 schreef Jarno het volgende:
Achja, je moet ergens in geloven. Of dat nou de vrije markt, een communistisch boek of een god die in 7 dagen een planeet kan scheppen () is.
Ik wil hier absoluut niet gaan Christen bashen, dat vind ik makkelijk en oneerlijk, maar ik heb er moeite mee als mensen een overtuiging halen uit een religieus boek. Dat is natuurlijk op zichzelf geen probleem, maar dat wordt het wel als zulke mensen de politiek in gaan. Dan gaan ze namelijk keuzes maken over jou en mij. En die keuzes baseren ze voor een groot deel op uitspraken van een God waar ik niet eens in geloof. Er is dan ook geen enkel rationeel argument tegen in te brengen, kijk maar naar de moeizame homo-emancipatie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat beide moet kunnen. Als je je eraan ergert dat iemand op de Bijbel zijn politiek baseert maar het wel acceptabel vindt dat iemand dat op Das Kapital doet (ook al ben je het ook niet met diegene eens) dan vind ik dat je zelf religie te veel waarde geeft.
Natuurlijk, kerk en staat moet gescheiden blijven, maar dat moet sport en staat ook. De bisschop van Haarlem krijgt niet automatisch een zetel in het parlement, en de voorzitter van Ajax evenmin, maar dat betekent niet dat iemand niet de politiek in mag die sport wil bevorderen of iemand die Christelijke normen & waarden goed vindt.
Dat gezegd hebbende vind ik de Bijbel niet het sterkste boek om je politieke overtuiging uit te halen.
Maar je mag wel onderscheid maken tussen religieuzen die trachten zo een boek letterlijk te interpreteren en religieuzen die het slechts als een soort van vage leidraad beschouwen. De eerste groep moet zo vermogelijk van de politiek worden gehouden,van de de laatsgenoemden is het effect waarschijnlijk minder..quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:05 schreef Conversatie het volgende:
Biologisch gezien is homoseksualiteit (voor zover ik dat weet, correct me if i'm wrong) gewoon een gegeven. Volgens de Bijbel is het een 'gruwel'. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die zeggen dat je dat met een korreltje zout moet nemen, het staat er wel. Net als dat er staat dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
Dat wil dus zeggen dat zodra iemand politiek bedrijft vanuit zijn Christelijke (dit is slechts een voorbeeld, geldt net zo goed voor andere religies) overtuiging, ik te maken krijg met dogma's die mijn leven beïnvloeden.
Uiteraardquote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:10 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Maar je mag wel onderscheid maken tussen religieuzen die trachten zo een boek letterlijk te interpreteren en religieuzen die het slechts als een soort van vage leidraad beschouwen. De eerste groep moet zo vermogelijk van de politiek worden gehouden,van de de laatsgenoemden is het effect waarschijnlijk minder..
Makkelijk antwoord: het verschilt in zoverre dat de een zijn/haar gedachtengoed baseert op religie en de ander op seculiere gronden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Ik vroeg me af: in hoeverre verschilt een politicus/politica die zijn/haar gedachtengoed baseert op zijn/haar religie, van iemand die dat baseert op seculier gedachtengoed? In hoeverre valt een Christelijk politicus te bekritiseren dat hij zijn politiek voor een belangrijk deel op zijn religie en/of een "heilig boek" verhaalt?
Thomas Jeffersonquote:Believing with you that religion is a matter which lies solely between man and his god, that he owes account to none other for his faith or his worship, that the legitimate powers of government reach actions only, and not opinions, I contemplate with sovereign reverence that act of the whole American people which declared that their "legislature" should "make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof," thus building a wall of separation between church and State. Adhering to this expression of the supreme will of the nation in behalf of the rights of conscience, I shall see with sincere satisfaction the progress of those sentiments which tend to restore to man all his natural rights, convinced he has no natural right in opposition to his social duties.
Voor de rest wat Autodidact zegt.quote:"Strongly guarded as is the separation between Religion & Govt in the Constitution of the United States," Madison wrote, and he declared, "practical distinction between Religion and Civil Government is essential to the purity of both, and as guaranteed by the Constitution of the United States."[23] In a letter to Edward Livingston Madison further expanded, "We are teaching the world the great truth that Govts. do better without Kings & Nobles than with them. The merit will be doubled by the other lesson that Religion flourishes in greater purity, without than with the aid of Govt."
Feiten en bewijzen zijn leuk, maar die dingen moeten geinterpreteerd worden en daar komt de ellende de hoek om kijken. Puur op basis van feiten en bewijzen kan geen beleid gemaakt worden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik geloof in feiten en bewijzen.
Democratie afschaffen!
In handelen kunnen die echt wel hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Ik vroeg me af: in hoeverre verschilt een politicus/politica die zijn/haar gedachtengoed baseert op zijn/haar religie, van iemand die dat baseert op seculier gedachtengoed? In hoeverre valt een Christelijk politicus te bekritiseren dat hij zijn politiek voor een belangrijk deel op zijn religie en/of een "heilig boek" verhaalt?
Een technocratie dus?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik geloof in feiten en bewijzen.
Democratie afschaffen!
Bewijs dat maarquote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:23 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Feiten en bewijzen zijn leuk, maar die dingen moeten geinterpreteerd worden en daar komt de ellende de hoek om kijken. Puur op basis van feiten en bewijzen kan geen beleid gemaakt worden.
Dat moet helemaal niet. Als ik niet kan bewijzen dat abortus of drugs slecht zijn beslis ik niets en komt er geen wet over.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 16:26 schreef mgerben het volgende:
[..]
Een technocratie dus?
Helaas zul je ook beslissingen moeten maken vóórdat je alle feiten hebt.
Of beslissingen nemen puur op menselijke gronden.
Hoe doe je dat?
Ik vind absoluut niet dat je kan zeggen dat elke religieuze politicus die zijn gedachtegoed voor een deel stoelt op bijv het christendom minachting heeft voor het democratisch proces en vind dat iedereen moet worden onderworpen aan zijn of haar overtuiging.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Feiten zijn er gewoon, dat heeft helemaal niets met politiek te maken. Politiek is voor een groot deel normatief, of het nou gaat om alles eerlijk delen, een verbod op geestverruimdende middelen, of de opvatting dat belasting hebben misdadig is, het gaat allemaal over wat je goed vindt en niet goed vindt. Op feiten is dat met geen mogelijkheid te gronden.
De normen wat betreft wat goed is en wat niet kunnen overal vandaan komen, de bijbel is wat dat betreft niet meer of minder geschikt dan Jip en Janneke of Das Kapital.
Het probleem met religie in de politiek is dat religieuzen de nogal absurde gedachte huldigen dat er een opperwezen is. En die is er voor iedereen, of althans wat betreft iedereen (religieuze gaan er doorgaans van uit dat hun god er wat meer is voor hen dan voor anderen). Die normen staan voor religieuzen dan ook niet op gelijke voet met andermans normen, maar ze zijn absoluut en ze komen van boven, en zijn dus ook niet in dezelfde mate onderworpen aan de regels en eigenaardigheden van het democratisch proces.
Voor religieuzen is de politiek en de democratie dan ook een vehikel ten bate van het geloof, ipv dat het geloof een bron is voor hun normen zoals er ook andere bronnen zijn. En daarom denken ze ook hun normen te mogen opdringen aan anderen langs politiek weg. Elke weg voldoet immers in beginsel. Terwijl normen van aardse oorsprong wel de aardse beperkingen kennen in de uitvoering en het opleggen ervan.
Daarom verdienen religieuze politici wel een speciale behandeling.
Maar je kan nooit iets bewijzen op beleidsgebied. het is namelijk geen wiskunde.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moet helemaal niet. Als ik niet kan bewijzen dat abortus of drugs slecht zijn beslis ik niets en komt er geen wet over.
Simpel
Voor mij niet. Je kan seculiere argumenten gebruiken en wijzen naar een democratische meerderheid, maar dan nog vind ik het niet correct om je (religieuze) moraal aan mij op te dringen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:38 schreef werkeend het volgende:
[..]
Ik vind absoluut niet dat je kan zeggen dat elke religieuze politicus die zijn gedachtegoed voor een deel stoelt op bijv het christendom minachting heeft voor het democratisch proces en vind dat iedereen moet worden onderworpen aan zijn of haar overtuiging.
Scheiding van kerk en staat is er om ervoor te zorgen dat er geen staatsreligie is en dat anders denkende ook een plek hebben in onze samenleving. Dit staat compleet los van het feit of jij je als politicus wil laten leiden door religie, de wetenschap, NWO of je tante jetje.
Idd, een strikte scheiding tussen kerk en staatquote:Op woensdag 5 augustus 2009 19:16 schreef Party_P het volgende:
religie hoort niet in de politiek..religie oefen je maar uit in prive sfeer.
Maar jij baseert je moraal toch ook ergens op? Waarom zou een religieus iemand dat ook niet mogen doen? Omdat er een kaft omheen zit?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 19:16 schreef Party_P het volgende:
religie hoort niet in de politiek..religie oefen je maar uit in prive sfeer.
En andere zaken wel, dan?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor mij niet. Je kan seculiere argumenten gebruiken en wijzen naar een democratische meerderheid, maar dan nog vind ik het niet correct om je (religieuze) moraal aan mij op te dringen.
Zaken als sex, dood en wat ik inneem zijn persoonlijke beslisingen, daar heeft een overheid niets over te zeggen.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:23 schreef OllieA het volgende:
Laten we in het rijtje: Bijbel en Das Kapital, dan ook even Capitalism and Freedom van Friedman noemen.
Religie pikt moraal uit menselijke waarden. Om nu te claimen dat die waarden bij een religie horen is de zaak omdraaien.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 00:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar jij baseert je moraal toch ook ergens op? Waarom zou een religieus iemand dat ook niet mogen doen? Omdat er een kaft omheen zit?
Je doelt op mijn aversie tegen uber-kapitalisten die claimen helemaal zelf en alleen verantwoordelijk te zijn voor hun rijkdom.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 01:18 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En andere zaken wel, dan?
Zoja, waarom?
Als je consequent zou zijn in je zelfbeschikkingsdenken, zou er nog iets voor te zeggen zijn, maar jouw beeld is totale onzin. Indien ik het me goed herinner ben je wel weer voor inkomensnivillering bijv.
Nu is het onzinnig om te denken dat iedereen 100% zelfbeschikking kan hebben in welke samenleving dan ook (en als het al zou kunnen is het maar zeer de vraag, of dat dat wenselijk is), maar nog storender aan je praatjes vind ik wel dat je wel vrijheid wilt, maar ook verwacht dat de overheid je komt helpen als dat verkeerd afloopt.
Er is nog een mogelijkheid: Iedereen houdt zijn waandenkbeelden voor zich.quote:Oja, religie en politiek zijn enerzijds gescheiden domeinen, anderzijds overlappen ze elkaar noodzakerlijkerwijs doordat het beide onderdeel zijn van een maatschappelijke visie. Het volledig uitbannen van religieus geinspireerde ideeën uit de politiek, zou alleen mogelijk zijn als:
-iedereen vrijwillig atheïst wordt en alle morele waarden van elke religie verwerpt (totaal onmogelijk dus).
-religie door de staat verboden of tenminste onderdrukt wordt, zoals in geweldig mooie landen als Noord-Korea het geval is.
Religie heeft moraal gejat van menselijke waarden, niet andersom.quote:Los daarvan: het letterlijk nemen (wat op meerdere manieren zou kunnen) van bijv. de Bijbel is nog één ding, maar wie dat verwerpt zal nog zelf een ethiek moeten 'verzinnen'. En hoe je het wendt of keert, de Westerse cultuur is mede gevormd door het christendom. Het is onmogelijk om ons een ehtiek voor te stellen welke geen enkel raakvlak vertoont met het christendom, en dat is dan ook niet nodig.
De scherpe kantjes eraf en behouden wat redelijk is.
Fout beleid valt hooguit te typeren als beleid dat minder effectief dan het optimale beleid om een vast omschreven doel te behalen. Maar de vraag is wat dat doel is, en wat betreft ontkom je niet aan een keus waar wetenschap wel argumenten voor aan kan dragen maar geen oordeel van goed of fout doel kan geven (het kan geen weging aan die argumenten koppelen). Het is onmogelijk politiek beleid, dus het vaststellen van het doel dat behaald moet worden (nadrukkelijk niet de manier waarop), vorm te geven op basis van wetenschappelijke argumenten. Wat mij betreft is religieus gedachtegoed dus zeker welkom in de politieke arena. Het verschilt dus ook niet van socialistische, libertarische of liberale, sociale kaders.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:32 schreef Johnny-V het volgende:
Ik ben van mening dat politici het door hen gewenste beleid, voor zover mogelijk, moeten vormen aan de hand van een utlistisch uitgangspunt, waar mogelijk gevormd op basis van empirische informatie.
Ideologische (voor)oordelen mogen geen onnodig beleid, nutteloze verboden etc. doorvoeren.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 17:38 schreef werkeend het volgende:
Ik vind absoluut niet dat je kan zeggen dat elke religieuze politicus die zijn gedachtegoed voor een deel stoelt op bijv het christendom minachting heeft voor het democratisch proces en vind dat iedereen moet worden onderworpen aan zijn of haar overtuiging.
Nee, de overheid is slechts een deel van de samenleving. Het doel is juist om dat zo te houden.quote:Scheiding van kerk en staat is er om ervoor te zorgen dat er geen staatsreligie is en dat anders denkende ook een plek hebben in onze samenleving.
Dat maakt op zich ook niet uit. Het verschil is alleen dat als ik een norm haal uit bijvoorbeeld het humanisme en iemand anders haalt een norm uit bijvoorbeeld de werken van Nietzsche, dan zijn die al beredeneerd en dan kunnen we daarmee verder gaan redeneren, al dan niet op een politiek platform als een parlement, en dan is wat voor de een een argument is in principe voor de ander ook een argument, al dan niet gewichtig of geldig. Dus die normen zijn allemaal relatief. Als je dat met een christen doet dan komt die met normen aan zetten waarvan de geldigheid en het gewicht gegeven is en vaststaat. Die beroept zich op een autoriteit, de allerhoogste autoriteit zelfs, die het absolute gelijk heeft. Die normen zijn dan ook universeel, en gelden ook voor mij ook al weet ik dat nog niet.quote:Dit staat compleet los van het feit of jij je als politicus wil laten leiden door religie, de wetenschap, NWO of je tante jetje.
Is dat zo? Kan het misschien zo zijn dat bepaalde ethiek en sociale stelsels in bijvoorbeeld het jodendom met een religieuze inslag zijn ontwikkeld?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 02:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Religie heeft moraal gejat van menselijke waarden, niet andersom.
Da's ook een groot deel van de hele discussie; wat "goede argumenten" en "feiten" zijn. Je lijkt een beetje in een cirkeltje te lopen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat ze daarmee hun "waarheid" niet kunnen bewijzen. Ze maken een keuze op basis van opvoeding en emotie, niet op basis van feiten. Dan moet je met goede argumenten aankomen om je mening aan anderen op te dringen.
Dat is niet de vraag die je je moet stellen. De vraag die je je moet stellen is: mag een overheid religieuze uitspraken doen?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 00:54 schreef Haushofer het volgende:
Maar jij baseert je moraal toch ook ergens op? Waarom zou een religieus iemand dat ook niet mogen doen? Omdat er een kaft omheen zit?
Dit wil ik onderschrijven. Ik heb wel het gevoel dat je door je op vaststaande overtuigingen, zoals de Bijbel te beroepen, of je erdoor te laten inspireren, je aan pragmatisme sterk inlevert. Je hebt dan al bij voorbaat nevenvoorwaarden aan de manier waarop een doel bereikt moet worden. Criminaliteit door drugsteelt moet b.v. teruggebracht worden, maar als je – mede – op religieuze gronden (soft)drugs niet wilt legaliseren, dan vallen er al een boel scenario's af.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 02:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Fout beleid valt hooguit te typeren als beleid dat minder effectief dan het optimale beleid om een vast omschreven doel te behalen. Maar de vraag is wat dat doel is, en wat betreft ontkom je niet aan een keus waar wetenschap wel argumenten voor aan kan dragen maar geen oordeel van goed of fout doel kan geven (het kan geen weging aan die argumenten koppelen). Het is onmogelijk politiek beleid, dus het vaststellen van het doel dat behaald moet worden (nadrukkelijk niet de manier waarop), vorm te geven op basis van wetenschappelijke argumenten. Wat mij betreft is religieus gedachtegoed dus zeker welkom in de politieke arena. Het verschilt dus ook niet van socialistische, libertarische of liberale, sociale kaders.
Nee. Eerst was er de mens. Religie kwam later.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is dat zo? Kan het misschien zo zijn dat bepaalde ethiek en sociale stelsels in bijvoorbeeld het jodendom met een religieuze inslag zijn ontwikkeld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |