abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71927909
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 17:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Getraumatiseerde oorlogsslachtoffers zijn door het westen in de regio gedumpt om oliebelangen veilig te stellen?
Zat er olie in de grond in Israel? Was er een grote behoefte aan olie in 1947?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71928006
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:22 schreef Lyrebird het volgende:
Ze hadden net in de tweede wereldoorlog ontdekt dat alle tanks, oorlogsschepen, jeeps, vliegtuigen en pantserwagens verdomd slecht liepen op roosvice, net als de economie overigens, en dat je dus vrij machteloos bent als je tegenstander de olie beheerst. Dus dan is zo'n bruggenhoofd vlak bij de grootste voorraad ter wereld wel heel erg prettig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:26:46 #203
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71928010
quote:
Getraumatiseerde oorlogsslachtoffers zijn door het westen in de regio gedumpt om oliebelangen veilig te stellen?
Voorwaar, dat zou toch wel een bijzonder slecht uitgedachte tactiek zijn.
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:30:40 #204
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71928082
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:26 schreef Reya het volgende:

[..]

Voorwaar, dat zou toch wel een bijzonder slecht uitgedachte tactiek zijn.
Het werkt redelijk. Iedereen loopt te zeuren over Palestijnen terwijl we Arabië leegpompen en het geld terugkrijgen via de wapenhandel. Waarom de regio 1x neuken als je het 2x kan neuken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:37:39 #205
pi_71928209
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ze vochten IN de oorlog al om olie. En ze wisten donders goed waar dat vandaan kwam.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_71928280
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het werkt redelijk. Iedereen loopt te zeuren over Palestijnen terwijl we Arabië leegpompen en het geld terugkrijgen via de wapenhandel. Waarom de regio 1x neuken als je het 2x kan neuken.

Alsof de Arabieren uitgebuit worden door het westen
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:43:54 #207
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71928329
Dat lijkt me een weinig plausibele kijk op de vroege geschiedenis van Israël. Ten eerste is het motief - beheersing van de olievoorraden - veel makkelijker na te streven. Arabië is een regio met elkaar compleet wantrouwende en onderling strijdende landen en stammen; je hoeft enkel die landen voortdurend tegen elkaar uit te spelen en te voorkomen dat ze een gezamenlijk front gaan openen, en er zijn altijd wel landen die bereid zijn met je te handelen. Nu is dit vermoedelijk ook wel gebeurd de afgelopen zestig jaar, maar Israël was daar allerminst instrumenteel in. Sterker nog, Israël is juist één van die weinige onderwerpen geweest waarop Arabische landen over het algemeen de rijen sloten, en is in die rol ook indirect oorzaak geweest van de oliecrises.

Daarnaast kent Israël tregenwoordig bijna onbeperkt Amerikaanse steun, maar dat was in de eerste twintig jaar van haar bestaan wel anders, toen de Amerikanen zich vrijwel compleet afzijdig hielden van het conflict rond Israël, en de Britten zelfs min of meer vijandig stonden tegenover dat land (wat zich onder andere uitte in steun aan Jordanië). Israël had wellicht niet meer eens bestaan, ware het niet voor de genereuze Frans-Duitse steun in de jaren vijftig; bepaaldelijk niet een geval van Westerse landen die uniform Israël steunen als controle op de Arabische olie.
pi_71928467
quote:

[..]

Nee ik bedoelde de oorlogen tussen Israël en andere landen aldaar. Daarom geven die landen zoveel uit aan het leger. Bovendien hebben de landen behalve Israël, dictaturen, genoeg middelen nodig om hun onderdanen te onderdrukken.
quote:
Maar volgens wie is de Palestijnse oorlogsmachine te groot: Israël?
Palestina heeft geen oorlogsmachine.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:52:02 #209
pi_71928479
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:43 schreef Reya het volgende:
Dat lijkt me een weinig plausibele kijk op de vroege geschiedenis van Israël. Ten eerste is het motief - beheersing van de olievoorraden - veel makkelijker na te streven. Arabië is een regio met elkaar compleet wantrouwende en onderling strijdende landen en stammen; je hoeft enkel die landen voortdurend tegen elkaar uit te spelen en te voorkomen dat ze een gezamenlijk front gaan openen, en er zijn altijd wel landen die bereid zijn met je te handelen.
Dan heb je minder controle dan als je een bruggehoofd hebt in de vorm van een land dat heel snel een iets te sterke partij uit kan schakelen of provoceren. In Afrika heb je ook landen die tegen elkaar op gezet worden, en Zuid-Afrika dat de zaken in goede banen leidt.
quote:
Nu is dit vermoedelijk ook wel gebeurd de afgelopen zestig jaar, maar Israël was daar allerminst instrumenteel in. Sterker nog, Israël is juist één van die weinige onderwerpen geweest waarop Arabische landen over het algemeen de rijen sloten, en is in die rol ook indirect oorzaak geweest van de oliecrises.
De Arabische landen staarden zich blind op een grote vijand waardoor ze niet door hadden hoe de zaken er echt voor liggen.
quote:
Daarnaast kent Israël tregenwoordig bijna onbeperkt Amerikaanse steun, maar dat was in de eerste twintig jaar van haar bestaan wel anders, toen de Amerikanen zich vrijwel compleet afzijdig hielden van het conflict rond Israël, en de Britten zelfs min of meer vijandig stonden tegenover dat land (wat zich onder andere uitte in steun aan Jordanië). Israël had wellicht niet meer eens bestaan, ware het niet voor de genereuze Frans-Duitse steun in de jaren vijftig; bepaaldelijk niet een geval van Westerse landen die uniform Israël steunen als controle op de Arabische olie.
Ik geloof ook alles wat die landen zelf zeggen. Frankrijk zegt dat ze de RainbowWarrior niet hebben opgeblazen, Libië dat ze die 747 niet uit de lucht geknald hebben. Dat geloof ik allemaal.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:01:39 #210
pi_71928704
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:40 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Alsof de Arabieren uitgebuit worden door het westen
Yep. Take their oil and let them pay for it.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:04:41 #211
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71928765
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan heb je minder controle dan als je een bruggehoofd hebt in de vorm van een land dat heel snel een iets te sterke partij uit kan schakelen of provoceren. In Afrika heb je ook landen die tegen elkaar op gezet worden, en Zuid-Afrika dat de zaken in goede banen leidt.
Vandaar dat de Arabieren meerdere keren de kraan dichtdraaiden.
quote:
De Arabische landen staarden zich blind op een grote vijand waardoor ze niet door hadden hoe de zaken er echt voor liggen.
Hoe lagen de zaken er echt voor?
quote:
Ik geloof ook alles wat die landen zelf zeggen. Frankrijk zegt dat ze de RainbowWarrior niet hebben opgeblazen, Libië dat ze die 747 niet uit de lucht geknald hebben. Dat geloof ik allemaal.
Dat is de algemene lezing van de Israëlische geschiedenis, doch, geen officiële verklaring van de betreffende landen.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:08:17 #212
pi_71928834
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:04 schreef Reya het volgende:

[..]

Vandaar dat de Arabieren meerdere keren de kraan dichtdraaiden.
[..]
En weer open.
quote:
Hoe lagen de zaken er echt voor?
[..]
Israël is een westers bruggenhoofd en afleiding in de regio.
quote:
Dat is de algemene lezing van de Israëlische geschiedenis, doch, geen officiële verklaring van de betreffende landen.
Wat probeer je daarmee te zeggen?
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:22:25 #213
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71929097
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En weer open.
Nog steeds had het niet gehoeven; Arabische landen hebben, buiten het Israel-vraagstuk, geen enkel vermogen getoond om onderlinge eenheid te creeren. Zonder Israël zou de regio wellicht veel makkelijker door middel van onderling wantrouwen. Nergens blijkt uit dat de aanwezigheid van Israël dat belang kan dienen.
quote:
Israël is een westers bruggenhoofd en afleiding in de regio.
Waarvan zouden andere landen afgeleid moeten worden?
quote:
Wat probeer je daarmee te zeggen?
Jij pretendeert dat de versie die ik presenteerde gekleurd is door wat landen er zelf over te zeggen hebben, maar daar is geen sprake van.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:37:01 #214
pi_71929459
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:22 schreef Reya het volgende:

[..]

Nog steeds had het niet gehoeven; Arabische landen hebben, buiten het Israel-vraagstuk, geen enkel vermogen getoond om onderlinge eenheid te creeren.
Niet iedereen ziet heil in een EU-achtige organisatie. Daarnaast stel ik dat de regio doelbewust onstabiel gehouden word (o.a. door het steunen van dictators als Saddam Hoessein) en dat het zeer moeilijk is om eenheid te creëren.
quote:
Zonder Israël zou de regio wellicht veel makkelijker door middel van onderling wantrouwen. Nergens blijkt uit dat de aanwezigheid van Israël dat belang kan dienen.
[..]
Als je iets wilt ontkennen dan kan dat altijd natuurlijk.
quote:
Waarvan zouden andere landen afgeleid moeten worden?
[..]
Van echte problemen en oorzaken. Waarom kritisch kijken naar politici, we kunnen ook voetbal kijken.
quote:
Jij pretendeert dat de versie die ik presenteerde gekleurd is door wat landen er zelf over te zeggen hebben, maar daar is geen sprake van.
Jij roept dat Israël niet gesteund is in het begin. Ik geloof daar helemaal niets van. Een destabiel midden oosten is te voordelig voor het westen. Het is misschien niet allemaal vantevoren zo bedacht, maar zeker wel in stand gehouden.
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:11:24 #215
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71930254
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet iedereen ziet heil in een EU-achtige organisatie. Daarnaast stel ik dat de regio doelbewust onstabiel gehouden word (o.a. door het steunen van dictators als Saddam Hoessein) en dat het zeer moeilijk is om eenheid te creëren.
[..]

Als je iets wilt ontkennen dan kan dat altijd natuurlijk.
[..]

Van echte problemen en oorzaken. Waarom kritisch kijken naar politici, we kunnen ook voetbal kijken.
[..]

Jij roept dat Israël niet gesteund is in het begin. Ik geloof daar helemaal niets van. Een destabiel midden oosten is te voordelig voor het westen. Het is misschien niet allemaal vantevoren zo bedacht, maar zeker wel in stand gehouden.
Het lijkt me nog steeds een uiterst onwaarschijnlijk scenario; ten eerste blijkt nergens uit dat Israël vanaf het begin onverdeeld door westerse landen werd gesteund (zoals al eerder is vermeld in dit topic stonden de Britten er zelfs ronduit sceptisch tegenover), ten tweede zie ik ook niet in hoe dat mechanisme nou exact heeft moeten werken, en hoe nou juist via die weg olie veiliggesteld kon worden.

Het lijkt me evident dat, zeker vanaf de jaren zeventig, de Verenigde Staten getracht heeft zijn grip op de Arabische wereld te versterken, maar Israël vormde daarin juist eerder een knelpunt dan een instrument.
pi_71930336
Van Agt is een vijand van de redelijkheid.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_71930377
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:15 schreef cultheld het volgende:
Van Agt is een vijand van de redelijkheid.
En dat is inhoudsloze bestempelaar numero .... ik ben de tel kwijt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:23:46 #218
pi_71930522
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:11 schreef Reya het volgende:

[..]

Het lijkt me nog steeds een uiterst onwaarschijnlijk scenario; ten eerste blijkt nergens uit dat Israël vanaf het begin onverdeeld door westerse landen werd gesteund (zoals al eerder is vermeld in dit topic stonden de Britten er zelfs ronduit sceptisch tegenover),
De kans dat een stel oorlogstrauma's een nieuwe beschaving uit het woestijnzand tovert is verwaarloosbaar klein. Ze zijn gesteund. Dat men dat ontkent betekend niets. Frankrijk ontkent ook de aanslag op de RainbowWarrior.
quote:
ten tweede zie ik ook niet in hoe dat mechanisme nou exact heeft moeten werken, en hoe nou juist via die weg olie veiliggesteld kon worden.
Een vredige samenwerkende club Arabische landen is een volwaardige zakenpartner. Dan moet je gewoon betalen voor je olie. Als er herrie in de tent is kan je partijen tegen elkaar uitspelen. Land 1 rekent hoge prijzen (zoals afgesproken in de OPEC) maar land 2 verkoopt onder de prijs want ze hebben geld nodig voor oorlog tegen land 3. Als er geen oorlog is dan zorg je er voor dat ie er komt. Heb je goedkope olie die je betaald met wapenleveranties aan land 2 en 3.

Standaardscenario, ik snap werkelijk niet dat ik dat uit moet leggen.
quote:
Het lijkt me evident dat, zeker vanaf de jaren zeventig, de Verenigde Staten getracht heeft zijn grip op de Arabische wereld te versterken, maar Israël vormde daarin juist eerder een knelpunt dan een instrument.
Het vormt een knelpunt als je uitgaat van vrede. Maar zoals ik boven beschrijf heeft Amerika geen belang bij vrede.
pi_71930642
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Yep. Take their oil and let them pay for it.
Wat had je voor economie? Een 3? De Arabieren hebben het westen net zo hard nodig als het westen de Arabieren nodig heeft. Ze hebben geen flikker aan die olie als ze deze niet te gelde kunnen maken.
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:41:01 #220
pi_71930949
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:28 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat had je voor economie? Een 3? De Arabieren hebben het westen net zo hard nodig als het westen de Arabieren nodig heeft. Ze hebben geen flikker aan die olie als ze deze niet te gelde kunnen maken.
Ze kopen er wapens voor die ze nodig hebben vanwege westers gestook (o.a. via Israël). De Arabieren kunnen veel beter zonder het westen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')