Net als je denkt dat het niet meer absurder kan.quote:Nadat twee jaar geleden het Britse Centrum Tegen Racisme zich al boos maakte om het album Kuifje in Congo, is nu een klacht ingediend bij het parket van Brussel. De Congolese boekhouder Bienvenue Mbutu wil dat de strip uit de winkelrekken wordt genomen omwille van het "racisme in het album".
"De zwarte helper van Kuifje wordt erin voorgesteld als een onbeschaafd dom mannetje dat net goed genoeg is om de domste klusjes tot een goed einde te brengen. Voor mij is dat onversneden racisme." (belga/adv)
http://www.demorgen.be/dm(...)uifje-in-Congo.dhtml
Hé , je beledigt mijn opa uit Swaziland !.......quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:29 schreef zagevent het volgende:
Net als je denkt dat het niet meer absurder kan.![]()
Heeft Welkom ooit eens van het woord tijdsgeest gehoord? Kuifje in Afrika is geschreven in de jaren '30, toen men niet beter wist. In die tijd waren in onze ogen alle negers dom en achterlijk en was Afrika niet meer dan een gebied waar wij de achterlijke negers gingen opvoeden.
Mocht de strip in een hedendaags kader zijn getekend en in het heden geschreven en uitgegeven zijn, had Welkom nog een punt. Nu etaleert hij juist wat Hergé in het album aantoont en wat Welkom met alle geweld wilt verbieden.
Dat kun je niet menen. Je staat toch wel sterker in je schoenen? Om een strip waar Nederlanders worden afgeschilderd als racisten die het liefst de hele wereld aan hun voeten willen hebben, kan ik alleen maar lachen. Dat zegt toch helemaal niets?quote:Op maandag 3 augustus 2009 03:47 schreef Shivo het volgende:
Ik kan me wel in die klacht vinden. Update die strip maar als je hem wil verkopen. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als Nederlanders als debielen werden afgeschilderd.
Dat klopt. Mijn ouders hebben van die oude Sjors en Sjimmie strips, en die zijn ook behoorlijk racistisch. De eerste keer dat ik die las, schrok ik. Maar als je het in die tijdsgeest plaatst, is het best interessant om te zien hoe fatsoenlijke mensen toen dachten. Als je nu gaat ontkennen dat zoiets plaatsvond, door die strips te verwijderen, ben je volgens mij nog verkeerder bezig.quote:Racisme onder het mom van 'zo was het vroeger nou eenmaal' is nog steeds racisme.
Ja, ergens heb je wel gelijk. Het is behoorlijk fout. Maar het zegt meer over "ons" dan over "hun".quote:Op maandag 3 augustus 2009 05:14 schreef Shivo het volgende:
Mensen lezen Kuifje niet uit antropologische of historische interesse maar omdat ze strips leuk vinden. Die strips zijn gewoon racistisch. Ik ben niet zo heel erg voor het verbieden van dit soort kunst maar ik kan me de ergenis van die man goed voorstellen.
Nog meegekregen hoe mijn hood (en jouw oude hood) in het nieuws was de afgelopen week? Cambridge police ftwquote:Op maandag 3 augustus 2009 05:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ja, ergens heb je wel gelijk. Het is behoorlijk fout. Maar het zegt meer over "ons" dan over "hun".
Congolees?quote:De Congolese boekhouder Bienvenue Mbutu wil dat de strip uit de winkelrekken wordt genomen omwille van het "racisme in het album".
Waar baseer jij dat op dat de gemiddelde Congolees geen groot licht was ?quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:28 schreef Yi-Long het volgende:
Ik had al antwoord hierop gegeven bij het originele nieuwsbericht op de FP, dus bij deze een copy-paste...
[i]Er zijn dus geen domme mensen in 'Congo'? Zelfs 70-80 jaar geleden niet!?
Natuurlijk is die strip 'racistisch' naar moderne maatstaven en opvattingen, maar destijds was onze kennis over Afrika nog niet voldoende, maar was de gemiddelde Congolees nu ook niet bepaald een 'groot licht'. Laat staan een 'helpertje'.
Maar die hebben ze toch ook? Gezeik allemaal. Kuifje maakt gewoon een karikatuur van alles, dat is toch grappig. Of denkt men dat elke wetenschapper er zo uitziet als Zonnebloem:quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:37 schreef raptorix het volgende:
Kuifje in Afrika is al geupdate volgens mij, eerst hadden de negers enorme lippen.
Ze wisten, en weten vaak nog steeds, heel weinig van zaken die ze niet direct aangaat. Dat komt uiteraard door een gebrek aan scholing, maar destijds was dat allemaal nog een stuk minder dan nu, door gebrek aan media etc, gekoppeld aan de armoe en de infrastructuur van het land.quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:36 schreef kitao het volgende:
[..]
Waar baseer jij dat op dat de gemiddelde Congolees geen groot licht was ?
Op het feit dat hij geen algebra kent of met windows weet te stoeien of denk je dat natuurvolkeren geen intelligentie hebben/hadden ?
Ben benieuwd.
Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweestquote:Op maandag 3 augustus 2009 08:53 schreef Yi-Long het volgende:
Ze wisten, en weten vaak nog steeds, heel weinig van zaken die ze niet direct aangaat.
Nu ligt dat qua nieuws en algemene kennis natuurlijk anders, en dan vooral in de grotere steden. (in de kleine dorpjes zal 'het niveau' nog steeds grotendeels om te huilen zijn)quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:03 schreef badwurm het volgende:
[..]
Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweest
Zo dom was die opmerking niet. Als je een paar keer in Afrika bent geweest, weet je dat er een kern van waarheid in zit.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:03 schreef badwurm het volgende:
[..]
Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweest
Ik kom regelmatig in Afrika en heb professioneel meerdere keren in de week telefonisch contact met Afrikanen. En misschien spreek ik het meer ontwikkelde deel dan wel maar ik weet niet of jij wel eens in een gemiddeld dorp in limburg geweest bent?quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:14 schreef Lkw het volgende:
Zo dom was die opmerking niet. Als je een paar keer in Afrika bent geweest, weet je dat er een kern van waarheid in zit.
Ik wil alvast reageren , ik zoek het later op.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:09 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Nu ligt dat qua nieuws en algemene kennis natuurlijk anders, en dan vooral in de grotere steden. (in de kleine dorpjes zal 'het niveau' nog steeds grotendeels om te huilen zijn)
Het verhaal in Kuifje in Afrika speelde zich af midden in kleine dorpjes in de rimboe, dus eigenlijk voor het eerst in aanraking met 'de buitenwereld'. Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat in sommige dorpen nog heel veel algemene kennis nog niet was doorgedrongen bij de plaatselijke bevolking.
Vergeleken met westerse maatstaven waren die mensen dus gewoon grotendeels 'dom'. Ik kan er echt niets meer van maken. Uiteraard heb je in ieder land ook slimme mensen, en die zullen er ook vast geweest zijn, al geschoold en welvarend etc, maar dat is in de meeste Afrikaanse ook nu nog steeds een minderheid. Toen waren die verschillen NOG wat groter, tussen de welvarende slimme Afrikanen, en de dorpjes-bevolking.
Dat ontken ik ook nergens, en ik zeg ook nergens dat ze onder een kokusboom op de 'slimme grote sterke blanke man' zaten te wachten om ze te helpen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:24 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik wil alvast reageren , ik zoek het later op.
Het idee dat toen de blanken in Afrika kwamen en dat iedereen daar onder een kokosboom zat te wachten totdat zijn eten op de grond viel is een misvatting.
Afrika kende wel degelijk een zeer rijke cultuur met grote dorpen voordat de Europeaan kwam.
"Algemene kennis" , wat versta je daar onder?quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:09 schreef Yi-Long het volgende:
Het verhaal in Kuifje in Afrika speelde zich af midden in kleine dorpjes in de rimboe, dus eigenlijk voor het eerst in aanraking met 'de buitenwereld'. Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat in sommige dorpen nog heel veel algemene kennis nog niet was doorgedrongen bij de plaatselijke bevolking.
Vergeleken met westerse maatstaven waren die mensen dus gewoon grotendeels 'dom'. Ik kan er echt niets meer van maken.
Ik baseer me vooral op ervaringen in Tanzania en daar denkt men niet al teveel vooruit of over de grenzen. Men is vooral bezig met het hier en nu. Ook in Dodoma, de hoofdstad, alhoewel dat niet echt een wereldstad is natuurlijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:22 schreef badwurm het volgende:
[..]
Ik kom regelmatig in Afrika en heb professioneel meerdere keren in de week telefonisch contact met Afrikanen. En misschien spreek ik het meer ontwikkelde deel dan wel maar ik weet niet of jij wel eens in een gemiddeld dorp in limburg geweest bent?
Gewoon basiskennis, geschiedenis, maar ook zaken als gelijkheid voor vrouwen, medische en sexuele kennis, etc etc.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:34 schreef kitao het volgende:
[..]
"Algemene kennis" , wat versta je daar onder?
"Westerse maatstaven" : zoals aderlaten , zon draait om aarde , aarde is plat , zwarte pest komt van de joden , heksverbrandingen?
Echt , dit is onzin man.
Klopt, maar het boek was 'vroeger nou eenmaal zo gemaakt' en dus blijf je daar met je poten vanaf. Je moet geen façade voor het verleden proberen op te trekken. Het boek is racistisch, Hergé was racistisch en de halve wereld was racistisch. Het boek is een product van zijn tijd en vooral van een creatieve geest. Er is echt helemaal niemand die daar enige inhoudelijke autoriteit over kan claimen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 03:47 schreef Shivo het volgende:
Ik kan me wel in die klacht vinden. Update die strip maar als je hem wil verkopen. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als Nederlanders als debielen werden afgeschilderd.
Racisme onder het mom van 'zo was het vroeger nou eenmaal' is nog steeds racisme.
We verschillen eeuwen in tijd, misschien is dat het probleem. De westerse wereld staat nog steeds versteld van de medische kennis die natuurvolkeren hebben/hadden en kijken daar nu nog steeds naar "nieuwe" medicijnen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Gewoon basiskennis, geschiedenis, maar ook zaken als gelijkheid voor vrouwen, medische en sexuele kennis, etc etc.
Dat laatste ontken ik ook nergens.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:56 schreef kitao het volgende:
[..]
We verschillen eeuwen in tijd, misschien is dat het probleem. De westerse wereld staat nog steeds versteld van de medische kennis die natuurvolkeren hebben/hadden en kijken daar nu nog steeds naar "nieuwe" medicijnen.
Gelijkheid van vrouwen, er zijn ook zat voorbeelden waar dat juist in stammen heel goed geregeld was.
Die gelijkheid kregen we hier pas eind 1880 of zo iets met ene dame uit Engeland die ook wilde stemmen.
Sexuele kennis , die stammen zullen ook wel niet gedacht hebben dat de baby's uit de bloemkool kwam.
Geschiedenis ging mond op mond , was ook effectief.
Basiskennis , tja je moet weten wat nodig is om te overleven en dat is ze aardig gelukt. Ze hebben inmiddels 6.5 miljard mensen op de aarde geplant die Afrikanen.
Kortom , de blanke heeft de Afrikaanse cultuur verziekt , uitgebuit en verwijt nu de glasscherven en het bloed aan de Afrikaan.
Bedankt.....
Ik denk dat je twee tijden door elkaar haalt , eerst gaat het over blanken die voor het eerst met natuurstammen in aanraking komt en nu gaat het over Congo?quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:02 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat laatste ontken ik ook nergens.
Maar zoals je zelf ook al zegt, en ik daarvoor ook al aangaf, ze lopen er gewoon wat achter qua ontwikkeling op heel veel punten, en daar zijn prima redenen en argumenten voor aan te dragen, maar om te doen alsof het niet zo is, lijkt me nogal onzinnig.
De gemiddelde westerling is 'slimmer' dan de gemiddelde Congolees. Dat heeft nu eenmaal te maken met zaken als onderwijs, infrastructuur, welvaart, technologie, etc etc.
Je schetst nu een te eenzijdig beeld. De Afrikaanse cultuur was en is niet louter pais en vree natuurlijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:56 schreef kitao het volgende:
[..]
We verschillen eeuwen in tijd, misschien is dat het probleem. De westerse wereld staat nog steeds versteld van de medische kennis die natuurvolkeren hebben/hadden en kijken daar nu nog steeds naar "nieuwe" medicijnen.
Gelijkheid van vrouwen, er zijn ook zat voorbeelden waar dat juist in stammen heel goed geregeld was.
Die gelijkheid kregen we hier pas eind 1880 of zo iets met ene dame uit Engeland die ook wilde stemmen.
Sexuele kennis , die stammen zullen ook wel niet gedacht hebben dat de baby's uit de bloemkool kwam.
Geschiedenis ging mond op mond , was ook effectief.
Basiskennis , tja je moet weten wat nodig is om te overleven en dat is ze aardig gelukt. Ze hebben inmiddels 6.5 miljard mensen op de aarde geplant die Afrikanen.
Kortom , de blanke heeft de Afrikaanse cultuur verziekt , uitgebuit en verwijt nu de glasscherven en het bloed aan de Afrikaan.
Bedankt.....
Eens! bij Hergé komen alle volkeren er niet al te best vanaf (zowel de islamieten als de katholieken worden op de hak genomen) en het geeft geen pas om juist één bevolkingsgroep te ontzien.quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Alleen al vanwege de genialiteit van Hergé moeten we dit soort zaken gewoon tolereren. Net als we dat ook van wijlen Vandersteen moeten accepteren.
- nee , oorlog is universeel , het aantal doden was veel minder en er waren strijdregels.quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:15 schreef Lkw het volgende:
[..]
Je schetst nu een te eenzijdig beeld. De Afrikaanse cultuur was en is niet louter pais en vree natuurlijk.
Men kende al slavernij voordat de blanken dat van ze overnamen, rituele slachtingen en kannibalisme. Daarbij kun je niet echt stellen dat Afrika voorop loopt als het gaat om medische kennis, integendeel. Je bent waarschijnlijk in de war met Azië?
Verder zeg je 'zat voorbeelden' te kennen van stammen met gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Is mogelijk hoor, maar geef eens een paar voorbeelden dan?
Mond-op-mond-overlevering is overigens verre van effectief. Als je tenminste waarde hecht aan een verhaal dat nog enigszins verband houdt met de oorpronkelijke vertelling.
Kortom, ik weet niet precies je beweegredenen, maar je relaas komt op mij flink gekleurd over. Er is geen reden Afrika onterecht zwart te maken, maar ook niet om het onterecht op te hemelen. Wat wil je bewijzen?
Je maakt jezelf natuurlijk volkomen ongeloofwaardig met:quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:52 schreef kitao het volgende:
[..]
- nee , oorlog is universeel , het aantal doden was veel minder en er waren strijdregels.
-rituele slachtingen zoals heksverbranding in Europa , daar ken ik geen andere gelijkwaardige voorbeelden van.
-Je kunt niet echt stellen dat Afrika voorop loopt ...
Daar gaan we weer , welke tijd zit je nou toch , je haalt alles door elkaar.
-Die voorbeelden zijn er zat , geen zin om ze voor jou op te zoeken.
-Ik wil niets bewijzen , ik ben al volwassen. Mijn stelling is dat een homo sapiens in een stam gemiddeld even intelligent is als de gemiddelde dorpsbewoner in Limburg.
Prima, fijn. Ga maar proberen of iemand anders in je doorzichtige propaganda trapt dan, doeiquote:-Die voorbeelden zijn er zat , geen zin om ze voor jou op te zoeken.
Ook geen wonder dat dit soort topics nog steeds actueel zijn met zulke levend rondwandelende zombie stripfiguren als jij.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:18 schreef Lkw het volgende:
[..]
Je maakt jezelf natuurlijk volkomen ongeloofwaardig met:
[..]
Prima, fijn. Ga maar proberen of iemand anders in je doorzichtige propaganda trapt dan, doei
Het is er ééntje die een aanklacht indient. Als Wilders een oproep doet om de koran te verbieden dan voel jij je toch zeker ook niet beledigd door zijn aanklacht?quote:Op maandag 3 augustus 2009 10:59 schreef MrX1982 het volgende:
Afrikanen hebben blijkbaar ook geen relativeringsvermogen. Boehoe huillie doen over een stripboek.
Het hoort bij de verworvenheden van een multiculturele samenleving. Minderheden voelen zich niet zelden verongelijkt.
Er wordt een stereotype neergezet en tot mijn verbazing blijkt dus dat bepaalde mensen nog steeds denken dat er binnen de ene groep homo sapiens gemiddeld meer intelligentie is als bij een andere groep homo's.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jongens, het gaat hier over een stripboek uit 1931. Hergé heeft fantatische strips gemaakt, daar moet je gewoon van af blijven. Het zijn de mensen die discrimineren en niet de strip zelf.
Ik heb de hele reeks in hardcover.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:51 schreef BansheeBoy het volgende:
Voor diegenen die lekker discriminerende () boekjes wil lezen:
http://www.mininova.org/det/1147342²
Mee eens, ik vind de Geheimzinnige ster en de Blauwe Lotus de beste albums.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb de hele reeks in hardcover.Wel gewoon een recente uitgave hoor.
Kuifje in Amerika, en Kuifje in Afrika, zijn mijns inziens juist de twee minder goede stripboeken van Hergé, na deze twee boeken ging hij pas echt los en leverde hij echt briljante stripboeken af.
Bedenk ook dat Hergé nooit gereisd heeft, alle uitwerkingen van de verhalen in diverse landen die Kuifje bezoekt heeft hij vergaard door literatuur en encyclopedieën na te pluizen om zich zo een beeld te kunnen vormen van dat land, en vaak verrassend nauwkeurig. Met als hoogtepunt natuurlijk Raket naar de Maan en Mannen op de Maan, uit 1953/1954, 15 jaar voordat de eerste maanlanding plaats vond, 3 jaar voordat de eerste kunstmaan om de aarde heen vloog. Ik vind het ongelooflijk hoe gedetailleerd hij alles in die twee strips heeft uitgewerkt terwijl we nog niet eens wisten hoe Aarde er vanuit de ruimte uit zag.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:57 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Mee eens, ik vind de Geheimzinnige ster en de Blauwe Lotus de beste albums.²
Klopt:quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:37 schreef raptorix het volgende:
Kuifje in Afrika is al geupdate volgens mij, eerst hadden de negers enorme lippen.
Trouwens, toen ik een jaar of zes was las ik het album gewoon. Mijn vader had het bij mijn grootmoeder liggen, en ik heb er toen allesbehalve een racistische houding aan overgehouden...quote:De eerste versie in zwart-wit werd in 1931 gepubliceerd. In 1946 werd het album in vierkleurendruk uitgebracht. Bij die uitgave heeft Hergé een aantal al te kolonialistische details verwijderd. De les in rekenen die Kuifje aan de kindertjes geeft, die door een luipaard wordt onderbroken, was oorspronkelijk een les aardrijkskunde over België. Kuifjes tekst was daar "je vais vous parler aujourd'hui de votre patrie: la Belgique (vandaag spreek ik jullie over jullie moederland: België)". Toch bleef het album een neokolonialistische reputatie houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuifje_in_Afrika
Die zijn toch al aangepast qua teksten? Ik heb de oude nog.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb de hele reeks in hardcover.Wel gewoon een recente uitgave hoor.
De hele reeks maakt een grote ontwikkeling door, hoe later hoe complexer, volwassener, doordachter etc. Die vroege albums hebben lang niet het niveau van de latere, en daar ben je ook zo doorheen.quote:Kuifje in Amerika, en Kuifje in Afrika, zijn mijns inziens juist de twee minder goede stripboeken van Hergé, na deze twee boeken ging hij pas echt los en leverde hij echt briljante stripboeken af. Er zitten zo veel verborgen grapjes in, verbanden in het verhaal zelf, plots die onverwacht aflopen, etc.
Geen idee, ik heb geen oudere uitgaven. Ik neem aan dat de teksten gewoon hetzelfde zijn, zou een beetje lomp zijn als ze die aan gaan passen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Die zijn toch al aangepast qua teksten? Ik heb de oude nog.
Daar heb je de ellende dus al. Ik vond dat opblazen van die neushoorn juist grappig. Bij Asterix hebben ze alle namen verneukt. Wat is de volgende stap, geen latijn meer en geen verwijzingen naar de geschiedenis meer want sommige kinderen zou dat kunnen ontgaan? Die boeken of wat voor creatief werk dan ook zijn er niet om voor iedereen zo toegankelijk en acceptabel mogelijk te zijn, ze zijn zoals ze zijn en mensen kunnen ze heel erg leuk vinden, of er aanstoot aan nemen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Geen idee, ik heb geen oudere uitgaven. Ik neem aan dat de teksten gewoon hetzelfde zijn, zou een beetje lomp zijn als ze die aan gaan passen.
Edit: Hmmm"In het album laat Kuifje op een bepaald moment een neushoorn met dynamiet ontploffen. De Scandinavische uitgevers wilden een dierenvriendelijkere versie. Die kwam er ook, en daarin wordt de neushoorn verjaagd door het horen van een schot." Ik heb een aangepaste versie.
Eens lezen, Misschien kan ik me dan meer inleven in die Congolees.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:51 schreef BansheeBoy het volgende:
Voor diegenen die lekker discriminerende () boekjes wil lezen:
http://www.mininova.org/det/1147342²
Alleen al die domme tekening boven jouw post spreekt de verbeelding van kleine jongetjes meer aan dan 20 stripboeken van Suske en Wiske (die meer geschikt zijn voor jongens én meisjes).quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:14 schreef BansheeBoy het volgende:
Het blijft wonderbaarlijk waarom Hergé in heel de wereld meer roem heeft weten te vergaren dan wijlen Vandersteen. Zeker in de blauwe reeks was hij gewoon een veel betere tekenaar.²
Nee hoor. Suske en Wiske is leuk voor kinderen tot een jaar of 8 met bijbehorende aandachtsspanne. In Kuifje zit veel meer inhoud.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:14 schreef BansheeBoy het volgende:
Het blijft wonderbaarlijk waarom Hergé in heel de wereld meer roem heeft weten te vergaren dan wijlen Vandersteen.
Dat zijn de albums buiten de blauwe reeks. De albums in de blauwe reeks zijn zowel qua verhaal en tekentechnisch van een zeer hoog niveau. Hoger dan dat van Kuifje.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor. Suske en Wiske is leuk voor kinderen tot een jaar of 8 met bijbehorende aandachtsspanne. In Kuifje zit veel meer inhoud.
Hoe dom kun je zijn om dit te posten terwijl je voorganger het heeft over de aandachtsspanne van een 8-jarigequote:Op maandag 3 augustus 2009 14:34 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat zijn de albums buiten de blauwe reeks. De albums in de blauwe reeks zijn zowel qua verhaal en tekentechnisch van een zeer hoog niveau. Hoger dan dat van Kuifje.²
Omdat dit niet opgaat voor de albums uit de Blauwe reeks.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:38 schreef badwurm het volgende:
[..]
Hoe dom kun je zijn om dit te posten terwijl je voorganger het heeft over de aandachtsspanne van een 8-jarige
Achterlijke trolls als Weltschmerz moet je gewoon negeren BB, dan hebben ze er ook geen lol aan en verdwijnen ze vanzelf weer.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:41 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Omdat dit niet opgaat voor de albums uit de Blauwe reeks.²
Ik ken ze niet of ze zijn me niet bijgebleven, ik denk het eerste. Ten eerste moet je natuurlijk geen erkenning als kunstenaar verwachten als je vooral massaproductie draait met niemendalletjes. Ik ken het niet en ik zal me er dan ook niet over uitlaten, hoewel ik niet vermoed dat ik het leuk zou vinden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand die zijn naam zet onder Suske en Wiske en dat dus leuk genoeg vindt, iets maakt wat ik leuk zou vinden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:34 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat zijn de albums buiten de blauwe reeks. De albums in de blauwe reeks zijn zowel qua verhaal en tekentechnisch van een zeer hoog niveau. Hoger dan dat van Kuifje.
De Schat van Beersel bv. is een echt pareltje:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/recensies/111.php²
Mee eens. Het is jammer dat Vandersteen nooit op die lijn is verder gegaan, alhoewel dat productioneel heel lastig zou zijn geweest: de albums uit de blauwe reeks waren door hun detail veel arbeidsintensiever om te maken dan de gewone albums. Gelukkig hebben Vandersteen en Geerts daarna nog allerlei mooie historische albums gemaakt die wel wat van de kwaliteiten van de albums van de blauwe reeks hadden (Angst op de Amsterdam, De duistere diamant en het Drijvende dorp bijvoorbeeld).quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:34 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat zijn de albums buiten de blauwe reeks. De albums in de blauwe reeks zijn zowel qua verhaal en tekentechnisch van een zeer hoog niveau. Hoger dan dat van Kuifje.
De Schat van Beersel bv. is een echt pareltje:
http://suskeenwiske.ophetwww.net/albums/recensies/111.php²
quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:07 schreef zagevent het volgende:
De neushoornscène:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hi,quote:Op maandag 3 augustus 2009 04:16 schreef kitao het volgende:
[..]
Hé , je beledigt mijn opa uit Swaziland !.......![]()
Dat die negertjes niet dom waren wisten ze in 1600 ook al , anders hadden ze hun wel een scheepscruise naar Florida voorgeschoteld en waren die kettingen ook niet nodig.......![]()
Is Kuifje rascistisch , ik vind van niet , eerder stereotypisch. Afbeeldingen zoals :
[ afbeelding ]
Is helaas het beeld dat sommigen hebben van de Afrikaan.
Is het uit de lucht gegrepen en nooit gebeurd ? Nee, ook niet.
[ afbeelding ]
André van Duyn (Nederlandse komiek) had ook eens problemen toen hij het verwijt kreeg debiele mensen na te apen. Is goed om af en toe eens bij stil te staan , en dan gewoon verder blijven lachen.
Wel met betere humor dan , maar ja , smaak verschilt.
Ik kon geen plaatje vinden van negroïde kannibalen , vandaar.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:15 schreef Zith het volgende:
Hi,
Dit is een plaatje van uit een geschiedenisboek over indianen in noord amerika (dicht bij new york zelfs).
Mvg.
Sebastian
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |