abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:14:05 #26
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71556668
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:03 schreef badwurm het volgende:

[..]

Wat een domme opmerking. Jij bent duidelijk nog nooit van je leven in Afrika geweest
Zo dom was die opmerking niet. Als je een paar keer in Afrika bent geweest, weet je dat er een kern van waarheid in zit.
Stop the world, I want to get out.
pi_71556788
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:14 schreef Lkw het volgende:
Zo dom was die opmerking niet. Als je een paar keer in Afrika bent geweest, weet je dat er een kern van waarheid in zit.
Ik kom regelmatig in Afrika en heb professioneel meerdere keren in de week telefonisch contact met Afrikanen. En misschien spreek ik het meer ontwikkelde deel dan wel maar ik weet niet of jij wel eens in een gemiddeld dorp in limburg geweest bent?
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:24:19 #28
262650 kitao
prikplaatje
pi_71556805
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:09 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Nu ligt dat qua nieuws en algemene kennis natuurlijk anders, en dan vooral in de grotere steden. (in de kleine dorpjes zal 'het niveau' nog steeds grotendeels om te huilen zijn)

Het verhaal in Kuifje in Afrika speelde zich af midden in kleine dorpjes in de rimboe, dus eigenlijk voor het eerst in aanraking met 'de buitenwereld'. Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat in sommige dorpen nog heel veel algemene kennis nog niet was doorgedrongen bij de plaatselijke bevolking.

Vergeleken met westerse maatstaven waren die mensen dus gewoon grotendeels 'dom'. Ik kan er echt niets meer van maken. Uiteraard heb je in ieder land ook slimme mensen, en die zullen er ook vast geweest zijn, al geschoold en welvarend etc, maar dat is in de meeste Afrikaanse ook nu nog steeds een minderheid. Toen waren die verschillen NOG wat groter, tussen de welvarende slimme Afrikanen, en de dorpjes-bevolking.
Ik wil alvast reageren , ik zoek het later op.
Het idee dat toen de blanken in Afrika kwamen en dat iedereen daar onder een kokosboom zat te wachten totdat zijn eten op de grond viel is een misvatting.
Afrika kende wel degelijk een zeer rijke cultuur met grote dorpen voordat de Europeaan kwam.
megalomaniac
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:28:57 #29
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71556862
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:24 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik wil alvast reageren , ik zoek het later op.
Het idee dat toen de blanken in Afrika kwamen en dat iedereen daar onder een kokosboom zat te wachten totdat zijn eten op de grond viel is een misvatting.
Afrika kende wel degelijk een zeer rijke cultuur met grote dorpen voordat de Europeaan kwam.
Dat ontken ik ook nergens, en ik zeg ook nergens dat ze onder een kokusboom op de 'slimme grote sterke blanke man' zaten te wachten om ze te helpen.

Ik zeg dat ze voor westerse begrippen gewoon onbeschaafd en onontwikkeld, ongeschoold, en dus DOM leken.

Die indrukken en verhalen komen vervolgens terug naar Europa.

Maar wanneer je nu ook kijkt die documentaires over stammen in Afrika, dan zitten daar, naar onze begrippen, gewoon nog steeds heel veel 'domme' mensen, die zich met compleet andere zaken bezig houden de hele dag dan wat wij 'normaal' vinden. Dat is niet hun schuld, en is ook niet genetisch bepaald ofzo. Ze lopen er gewoon qua ontwikkeling iets achter.
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:34:33 #30
262650 kitao
prikplaatje
pi_71556939
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:09 schreef Yi-Long het volgende:

Het verhaal in Kuifje in Afrika speelde zich af midden in kleine dorpjes in de rimboe, dus eigenlijk voor het eerst in aanraking met 'de buitenwereld'. Ik ben er eerlijk gezegd wel van overtuigd dat in sommige dorpen nog heel veel algemene kennis nog niet was doorgedrongen bij de plaatselijke bevolking.

Vergeleken met westerse maatstaven waren die mensen dus gewoon grotendeels 'dom'. Ik kan er echt niets meer van maken.
"Algemene kennis" , wat versta je daar onder?

"Westerse maatstaven" : zoals aderlaten , zon draait om aarde , aarde is plat , zwarte pest komt van de joden , heksverbrandingen?

Echt , dit is onzin man.
megalomaniac
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:40:18 #31
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71557015
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:22 schreef badwurm het volgende:

[..]

Ik kom regelmatig in Afrika en heb professioneel meerdere keren in de week telefonisch contact met Afrikanen. En misschien spreek ik het meer ontwikkelde deel dan wel maar ik weet niet of jij wel eens in een gemiddeld dorp in limburg geweest bent?
Ik baseer me vooral op ervaringen in Tanzania en daar denkt men niet al teveel vooruit of over de grenzen. Men is vooral bezig met het hier en nu. Ook in Dodoma, de hoofdstad, alhoewel dat niet echt een wereldstad is natuurlijk.

Maar kom niet aan met dorpjes in Limburg zeg, want je weet zelf ook wel dat je geen dingen moet vergelijken die onvergelijkbaar zijn.

De gemiddelde Afrikaan is gewoon anders dan de gemiddelde Westerling, ik bgrijp nooit zo goed waarom dat met alle macht ontkend dient te worden. Ze zullen beiden goede en slechte eigenschappen hebben.
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:44:17 #32
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71557090
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:34 schreef kitao het volgende:

[..]

"Algemene kennis" , wat versta je daar onder?

"Westerse maatstaven" : zoals aderlaten , zon draait om aarde , aarde is plat , zwarte pest komt van de joden , heksverbrandingen?

Echt , dit is onzin man.
Gewoon basiskennis, geschiedenis, maar ook zaken als gelijkheid voor vrouwen, medische en sexuele kennis, etc etc.
pi_71557188
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 03:47 schreef Shivo het volgende:
Ik kan me wel in die klacht vinden. Update die strip maar als je hem wil verkopen. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als Nederlanders als debielen werden afgeschilderd.

Racisme onder het mom van 'zo was het vroeger nou eenmaal' is nog steeds racisme.
Klopt, maar het boek was 'vroeger nou eenmaal zo gemaakt' en dus blijf je daar met je poten vanaf. Je moet geen façade voor het verleden proberen op te trekken. Het boek is racistisch, Hergé was racistisch en de halve wereld was racistisch. Het boek is een product van zijn tijd en vooral van een creatieve geest. Er is echt helemaal niemand die daar enige inhoudelijke autoriteit over kan claimen.

Of je het boek dan ongeclausuleerd zomaar aan kinderen mag verkopen die in de veronderstelling zijn dat het een gewoon stripboek is, is een tweede. Maar dat is een heel andere vraag, van het boek blijf je maar mooi af.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:56:33 #34
262650 kitao
prikplaatje
pi_71557265
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Gewoon basiskennis, geschiedenis, maar ook zaken als gelijkheid voor vrouwen, medische en sexuele kennis, etc etc.
We verschillen eeuwen in tijd, misschien is dat het probleem. De westerse wereld staat nog steeds versteld van de medische kennis die natuurvolkeren hebben/hadden en kijken daar nu nog steeds naar "nieuwe" medicijnen.
Gelijkheid van vrouwen, er zijn ook zat voorbeelden waar dat juist in stammen heel goed geregeld was.
Die gelijkheid kregen we hier pas eind 1880 of zo iets met ene dame uit Engeland die ook wilde stemmen.
Sexuele kennis , die stammen zullen ook wel niet gedacht hebben dat de baby's uit de bloemkool kwam.
Geschiedenis ging mond op mond , was ook effectief.
Basiskennis , tja je moet weten wat nodig is om te overleven en dat is ze aardig gelukt. Ze hebben inmiddels 6.5 miljard mensen op de aarde geplant die Afrikanen.
Kortom , de blanke heeft de Afrikaanse cultuur verziekt , uitgebuit en verwijt nu de glasscherven en het bloed aan de Afrikaan.
Bedankt.....

[ Bericht 0% gewijzigd door kitao op 03-08-2009 09:59:06 (schrijffout) ]
megalomaniac
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:02:05 #35
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71557357
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:56 schreef kitao het volgende:

[..]

We verschillen eeuwen in tijd, misschien is dat het probleem. De westerse wereld staat nog steeds versteld van de medische kennis die natuurvolkeren hebben/hadden en kijken daar nu nog steeds naar "nieuwe" medicijnen.
Gelijkheid van vrouwen, er zijn ook zat voorbeelden waar dat juist in stammen heel goed geregeld was.
Die gelijkheid kregen we hier pas eind 1880 of zo iets met ene dame uit Engeland die ook wilde stemmen.
Sexuele kennis , die stammen zullen ook wel niet gedacht hebben dat de baby's uit de bloemkool kwam.
Basiskennis , tja je moet weten wat nodig is om te overleven en dat is ze aardig gelukt. Ze hebben inmiddels 6.5 miljard mensen op de aarde geplant die Afrikanen.
Kortom , de blanke heeft de Afrikaanse cultuur verziekt , uitgebuit en verwijt nu de glasscherven en het bloed aan de Afrikaan.
Bedankt.....
Dat laatste ontken ik ook nergens.
Maar zoals je zelf ook al zegt, en ik daarvoor ook al aangaf, ze lopen er gewoon wat achter qua ontwikkeling op heel veel punten, en daar zijn prima redenen en argumenten voor aan te dragen, maar om te doen alsof het niet zo is, lijkt me nogal onzinnig.

De gemiddelde westerling is 'slimmer' dan de gemiddelde Congolees. Dat heeft nu eenmaal te maken met zaken als onderwijs, infrastructuur, welvaart, technologie, etc etc.
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:06:47 #36
262650 kitao
prikplaatje
pi_71557455
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:02 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat laatste ontken ik ook nergens.
Maar zoals je zelf ook al zegt, en ik daarvoor ook al aangaf, ze lopen er gewoon wat achter qua ontwikkeling op heel veel punten, en daar zijn prima redenen en argumenten voor aan te dragen, maar om te doen alsof het niet zo is, lijkt me nogal onzinnig.

De gemiddelde westerling is 'slimmer' dan de gemiddelde Congolees. Dat heeft nu eenmaal te maken met zaken als onderwijs, infrastructuur, welvaart, technologie, etc etc.
Ik denk dat je twee tijden door elkaar haalt , eerst gaat het over blanken die voor het eerst met natuurstammen in aanraking komt en nu gaat het over Congo?
Ik kan het even niet volgen ?
(Vandaar mijn opmerking eeuwen verschil.)
megalomaniac
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:08:32 #37
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_71557492
En dit is wel ok?

My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_71557592
En deze?
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:15:18 #39
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71557631
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 09:56 schreef kitao het volgende:

[..]

Bedankt.....
Je schetst nu een te eenzijdig beeld. De Afrikaanse cultuur was en is niet louter pais en vree natuurlijk.

Men kende al slavernij voordat de blanken dat van ze overnamen, rituele slachtingen en kannibalisme. Daarbij kun je niet echt stellen dat Afrika voorop loopt als het gaat om medische kennis, integendeel. Je bent waarschijnlijk in de war met Azië?

Verder zeg je 'zat voorbeelden' te kennen van stammen met gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Is mogelijk hoor, maar geef eens een paar voorbeelden dan?

Mond-op-mond-overlevering is overigens verre van effectief. Als je tenminste waarde hecht aan een verhaal dat nog enigszins verband houdt met de oorpronkelijke vertelling.

Kortom, ik weet niet precies je beweegredenen, maar je relaas komt op mij flink gekleurd over. Er is geen reden Afrika onterecht zwart te maken, maar ook niet om het onterecht op te hemelen. Wat wil je bewijzen?
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:17:03 #40
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71557659
Alleen al vanwege de genialiteit van Hergé moeten we dit soort zaken gewoon tolereren. Net als we dat ook van wijlen Vandersteen moeten accepteren.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:20:57 #41
262650 kitao
prikplaatje
pi_71557724
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:08 schreef Marble het volgende:
En dit is wel ok?

[ afbeelding ]
Als je deze maffe blanke Belg erbij zet wel.

megalomaniac
pi_71557885
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Alleen al vanwege de genialiteit van Hergé moeten we dit soort zaken gewoon tolereren. Net als we dat ook van wijlen Vandersteen moeten accepteren.
Eens! bij Hergé komen alle volkeren er niet al te best vanaf (zowel de islamieten als de katholieken worden op de hak genomen) en het geeft geen pas om juist één bevolkingsgroep te ontzien.
  maandag 3 augustus 2009 @ 10:52:41 #43
262650 kitao
prikplaatje
pi_71558420
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:15 schreef Lkw het volgende:

[..]

Je schetst nu een te eenzijdig beeld. De Afrikaanse cultuur was en is niet louter pais en vree natuurlijk.

Men kende al slavernij voordat de blanken dat van ze overnamen, rituele slachtingen en kannibalisme. Daarbij kun je niet echt stellen dat Afrika voorop loopt als het gaat om medische kennis, integendeel. Je bent waarschijnlijk in de war met Azië?

Verder zeg je 'zat voorbeelden' te kennen van stammen met gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Is mogelijk hoor, maar geef eens een paar voorbeelden dan?

Mond-op-mond-overlevering is overigens verre van effectief. Als je tenminste waarde hecht aan een verhaal dat nog enigszins verband houdt met de oorpronkelijke vertelling.

Kortom, ik weet niet precies je beweegredenen, maar je relaas komt op mij flink gekleurd over. Er is geen reden Afrika onterecht zwart te maken, maar ook niet om het onterecht op te hemelen. Wat wil je bewijzen?
- nee , oorlog is universeel , het aantal doden was veel minder en er waren strijdregels.
-rituele slachtingen zoals heksverbranding in Europa , daar ken ik geen andere gelijkwaardige voorbeelden van.
-Je kunt niet echt stellen dat Afrika voorop loopt ...
Daar gaan we weer , welke tijd zit je nou toch , je haalt alles door elkaar.
-Die voorbeelden zijn er zat , geen zin om ze voor jou op te zoeken.
-Ik wil niets bewijzen , ik ben al volwassen. Mijn stelling is dat een homo sapiens in een stam gemiddeld even intelligent is als de gemiddelde dorpsbewoner in Limburg.
megalomaniac
pi_71558567
Afrikanen hebben blijkbaar ook geen relativeringsvermogen. Boehoe huillie doen over een stripboek .

Het hoort bij de verworvenheden van een multiculturele samenleving. Minderheden voelen zich niet zelden verongelijkt.
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:18:55 #45
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71559159
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:52 schreef kitao het volgende:

[..]

- nee , oorlog is universeel , het aantal doden was veel minder en er waren strijdregels.
-rituele slachtingen zoals heksverbranding in Europa , daar ken ik geen andere gelijkwaardige voorbeelden van.
-Je kunt niet echt stellen dat Afrika voorop loopt ...
Daar gaan we weer , welke tijd zit je nou toch , je haalt alles door elkaar.
-Ik wil niets bewijzen , ik ben al volwassen. Mijn stelling is dat een homo sapiens in een stam gemiddeld even intelligent is als de gemiddelde dorpsbewoner in Limburg.
Je maakt jezelf natuurlijk volkomen ongeloofwaardig met:
quote:
Prima, fijn. Ga maar proberen of iemand anders in je doorzichtige propaganda trapt dan, doei
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:28:45 #46
262650 kitao
prikplaatje
pi_71559474
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:18 schreef Lkw het volgende:

[..]

Je maakt jezelf natuurlijk volkomen ongeloofwaardig met:
[..]

Prima, fijn. Ga maar proberen of iemand anders in je doorzichtige propaganda trapt dan, doei
Ook geen wonder dat dit soort topics nog steeds actueel zijn met zulke levend rondwandelende zombie stripfiguren als jij.
megalomaniac
pi_71559783
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 10:59 schreef MrX1982 het volgende:
Afrikanen hebben blijkbaar ook geen relativeringsvermogen. Boehoe huillie doen over een stripboek .

Het hoort bij de verworvenheden van een multiculturele samenleving. Minderheden voelen zich niet zelden verongelijkt.
Het is er ééntje die een aanklacht indient. Als Wilders een oproep doet om de koran te verbieden dan voel jij je toch zeker ook niet beledigd door zijn aanklacht?
pi_71561045
Jongens, het gaat hier over een stripboek uit 1931. Hergé heeft fantatische strips gemaakt, daar moet je gewoon van af blijven. Het zijn de mensen die discrimineren en niet de strip zelf.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:42:18 #49
262650 kitao
prikplaatje
pi_71561535
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jongens, het gaat hier over een stripboek uit 1931. Hergé heeft fantatische strips gemaakt, daar moet je gewoon van af blijven. Het zijn de mensen die discrimineren en niet de strip zelf.
Er wordt een stereotype neergezet en tot mijn verbazing blijkt dus dat bepaalde mensen nog steeds denken dat er binnen de ene groep homo sapiens gemiddeld meer intelligentie is als bij een andere groep homo's.
De invloed van Kluifje blijkt dus veel aan vooroordelen bij te dragen.
Niet verwacht , eerlijk gezegd.
megalomaniac
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:48:50 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71561690
Deze affaire moet maar snel in de de doofpot gestopt worden. Een paar dwarse negers heeft niemand last van. Als echter alle kapiteins hun containerschepen vast laten lopen om te bewijzen dat ze niet altijd dronken zijn zoals Haddock, heb je pas echt poep in de ventilator.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')