Dat is zeker waar, in een markt van perfecte concurrentie worden alle winsten tot nul gereduceerd, opbrengsten zijn dan dus gelijk aan de kosten voor het verkrijgen van die opbrengst. Er is dus nog de nodige ruimte voor verbetering. Of er moet niemand zijn die voor een lagere bonus wil werken in de financiële sector, maar dat betwijfel ik.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer het heel perfect zou lopen zouden de marges bij zulke onderneming niet zo hoog zijn dat zulke megabonussen uitgekeerd kunnen worden.
Doet van der Moolen ook aan emissies dan? Ik dacht dat het uitbrengen van (nieuwe) aandelen altijd onder begeleiding van een bank gebeurde?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie, zij stelt investeerders in de gelegenheid hun geld optimaal te parkeren, en zij stelt mensen die geld nodig hebben voor investeringen in staat om aan dit geld te komen. Hoe perfecter dit verloopt hoe meer geld er beschikbaar is om waarde toevoegende projecten voor de economie te steken.
Wat ze nu doen weet ik niet, ik ken ze alleen als hoekman, tussenpersonen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar het is een aflopende business, in Amsterdam zijn de hoekmannen door computers vervangen en ook in New York en Londen gaat dat gebeuren. Daarom gaat het denk ik ook niet zo goed met Van der Moolen, een vriend van mij was er ooit eens flink ingestapt, voor meer dan 100 gulden per aandeel, nu is het 1,25 per aandeel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Doet van der Moolen ook aan emissies dan? Ik dacht dat het uitbrengen van (nieuwe) aandelen altijd onder begeleiding van een bank gebeurde?
Dat zijn meestal handelaren, dat is wat anders dan een hoekman. Hoekmannen zorgen op de beurs voor een ordentelijke interactie tussen vraag en aanbod, ze krijgen een beperkt aantal fondsen toegewezen en zorgen dat sterke koersfluctuaties gedempt worden enerzijds door tot een zo goed mogelijk koersbepaling te komen anderzijds door tijdelijke posities in te nemen waardoor kortstondige overschotten of tekorten worden opgevangen. Werk dat ook prima door de computer gedaan kan worden en dus verdwijnen de hoekmannen langzaam op alle beurzen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:16 schreef jkdjjsop het volgende:
Dus al die druktemakertjes die je in jaren '80 films nog wel eens panisch op de beursvloer ziet rondrennen, dat gaat allemaal verdwijnen?
Dan krijgen we dadelijk dan weer het verhaal te horen van topmannen waarom die wel zulke bedragen waard zouden zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
. Of er moet niemand zijn die voor een lagere bonus wil werken in de financiële sector, maar dat betwijfel ik.![]()
Die bestaan sinds 200x niet meer, alle handel op de Euronext wordt achter een scherm bedreven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:16 schreef jkdjjsop het volgende:
Dus al die druktemakertjes die je in jaren '80 films nog wel eens panisch op de beursvloer ziet rondrennen, dat gaat allemaal verdwijnen?
Ik begrijp dat ze de twee partijen (vraag en aanbod) bij elkaar brengen. Maar mijn vraag is hoe dat investeringen in bedrijven faciliteert. Op het moment dat zij in beeld komen is de emissie toch al achter de rug en heeft het betreffende bedrijf zijn centen al binnen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat ze nu doen weet ik niet, ik ken ze alleen als hoekman, tussenpersonen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar het is een aflopende business, in Amsterdam zijn de hoekmannen door computers vervangen en ook in New York en Londen gaat dat gebeuren. Daarom gaat het denk ik ook niet zo goed met Van der Moolen, een vriend van mij was er ooit eens flink ingestapt, voor meer dan 100 gulden per aandeel, nu is het 1,25 per aandeel.
Waar maak je uit op dat gesteld wordt dat vdMoolen investeringen faciliteert?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ze de twee partijen (vraag en aanbod) bij elkaar brengen. Maar mijn vraag is hoe dat investeringen in bedrijven faciliteert. Op het moment dat zij in beeld komen is de emissie toch al achter de rug en heeft het betreffende bedrijf zijn centen al binnen.
Ah, oké. Jammer, ik vond het wel wat hebben. Maar ach, 't is de vooruitgang heh.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:45 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Die bestaan sinds 200x niet meer, alle handel op de Euronext wordt achter een scherm bedreven.
Uit een post van Bolkestein op mijn vraag wat nou de toegevoegde waarde van een van der Moolen is:quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat gesteld wordt dat vdMoolen investeringen faciliteert?
Volgens mij doet van de Moolen dat helemaal niet, want geld ophalen voor investeringen gebeurt bij de initiele aandelen emissie. En dat is al achter de rug als van der Moolen in beeld komt. Ze voegen dus niets reels toe aan de economie maar verwachten wel dik betaald te worden. Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie, zij stelt investeerders in de gelegenheid hun geld optimaal te parkeren, en zij stelt mensen die geld nodig hebben voor investeringen in staat om aan dit geld te komen. Hoe perfecter dit verloopt hoe meer geld er beschikbaar is om waarde toevoegende projecten voor de economie te steken.
mee eensquote:Op zondag 2 augustus 2009 12:10 schreef longinus het volgende:
en dan huppelen ze maar op, op een gegeven moment is er gewoon een overschot aan zakkenvullers die een nieuwe baan zoeken.
je bedoeld die topmannen die opeens niet meer verantwoordelijk zijn voor verliezenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan krijgen we dadelijk dan weer het verhaal te horen van topmannen waarom die wel zulke bedragen waard zouden zijn.
Van der Moolen doet dat inderdaad niet. Maar in de quote van Bolkestijn wordt dat ook niet zo gezegd, hij zegt het breder nl. de complete financiele sector.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Uit een post van Bolkestein op mijn vraag wat nou de toegevoegde waarde van een van der Moolen is:
[..]
Volgens mij doet van de Moolen dat helemaal niet, want geld ophalen voor investeringen gebeurt bij de initiele aandelen emissie. En dat is al achter de rug als van der Moolen in beeld komt. Ze voegen dus niets reels toe aan de economie maar verwachten wel dik betaald te worden. Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.
quote:Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie,
Het gaat om de traders, die hebben niets van doen met de hoekman activiteiten.quote:Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.
quote:Van der Moolen Holding vraagt surséance aan
(10/08/09 07:45 CET)
Amsterdam - Van der Moolen Holding N.V. (internationaal handelshuis en brokerage onderneming) vraagt vandaag surséance aan en publiceert vervroegd de cijfers over het eerste halfjaar van 2009.
Van der Moolen Holding N.V. ("Van der Moolen") heeft hedenochtend bij de rechtbank Amsterdam surséance van betaling aangevraagd. Deze aanvraag heeft alleen betrekking op Van der Moolen (de moedermaatschappij). Er is geen surséance aangevraagd voor de dochterondernemingen van Van der Moolen.
De belangrijkste reden om uitstel van betaling aan te vragen ligt in de zeer verzwakte liquiditeitspositie van Van der Moolen. Het huidige bestuur van Van der Moolen heeft na haar aantreden moeten constateren dat Van der Moolen op korte termijn niet in staat is om aan al haar betalingsverplichtingen te voldoen. Het bestuur onderzoekt de mogelijkheden om de onderneming in afgeslankte vorm te continueren. Verkoop van bedrijfsonderdelen wordt uitdrukkelijk overwogen.
Deze ontwikkelingen zijn reden voor het bestuur van Van der Moolen om op korte termijn een buitengewone vergadering van aandeelhouders bijeen te roepen en om de halfjaarcijfers reeds heden, dus eerder dan aangekondigde datum van 13 augustus 2009, te publiceren. De buitengewone vergadering van aandeelhouders zal naar verwachting in de tweede helft van september 2009 plaatsvinden.
psies. leegloop is dan niet zo vreemd hequote:
Hehe, om vervolgens in het rijtje KPNQwest en ROODtesthouse te vervallenquote:Op maandag 10 augustus 2009 11:45 schreef LXIV het volgende:
Daar is dan toch weer een claim over?
Zoals je vaker ziet bij beursgenoteerde bedrijven die failliet gaan blijft er altijd een laatste strohalm, een claim of een onverkocht onderdeel overeind. Daardoor houden bepaalde beleggers toch nog hoop dat ze hun verlies deels kunnen goedmaken. Als ze bijkopen misschien wel helemaal!
Af en toe koopt een partij dan op een bepaalde dag een tjod aandelen in zodat de koers een sprongetje maakt. Weer volop redenen tot bijkopen en middelen voor de speculatief ingestelde belegger.
Aan het einde van het ritje zijn alle professionele beleggers en instituties hun rommel kwijt en verdwijnt het fonds.
Dit heeft denk ik niks met de kredietcrisis te maken... In beginsel is hun core-business gewoon nutteloos geworden, het spelen van hoekman.quote:Op maandag 10 augustus 2009 14:58 schreef pberends het volgende:
Dit gaan we nog vaak zien de komende jaren... een aantal fondsen gaat naar nul.
heeft de AFM hierin wel een directe rol?, is die niet meer weg gelegd voor Euronext ?quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van der Moolen vraagt surseance aan.....AFM geblunderd???
Het bedrijf kan niet aan haar kortlopende betalingsverplichtingen voldoen. De aanhoudend tegenvallende handelsresultaten en opgelopen kosten, onder meer door een recente verhuizing, zijn de belangrijkste oorzaken voor de verzwakte financiële positie. Dat meldde Van der Moolen maandag.
Ook de vorig jaar gekochte eigen aandelen ter waarde van euro 30 mln, is achteraf gezien te ambitieus gebleken. Verder zullen het vertrek van tien handelaren in Engeland en het aangekondigde vertrek van elf handelaren in Nederland een negatieve invloed hebben. De oorzaken en consequenties hiervan worden meegenomen in het onderzoek naar de toekomstperspectieven van de onderneming, aldus Van der Moolen.
Geen verrassing
Maar van een verrassing is geen sprake. ‘Het was al langer duidelijk dat het goed mis zit bij dit bedrijf’, zegt een optiehandelaar die niet met zijn naam in de krant wil. ‘Verleden week werd bekend dat een groot deel van de handelaren zijn heil elders zoekt. En eerder was er grote verwarring over de wisselingen in het bestuur. Dat zijn natuurlijk geen goede tekenen.’
Ook een andere handelaar had de huidige ontwikkelingen al lang zien aankomen. ‘Maar ik had verwacht dat de ontmanteling meer tijd in beslag zou nemen. De snelheid waarmee de ondergang zich nu lijkt te voltrekken, is schokkend.’
'Strategie steeds wanhopiger'
‘Je zag de balans van jaar op jaar verslechteren’, zegt een weer een andere anonieme handelaar op de Amsterdamse optiebeurs. ‘Steeds weer werden nieuwe posten opgevoerd, waarvan de waarde mij in ieder geval niet duidelijk was. Ook de strategie werd steeds wanhopiger.’
Reactie Vereniging van Effectenbezitters
Van der Moolen (VDM) heeft jarenlang een zwalkend beleid gevoerd dat heeft geresulteerd in de huidige liquiditeitsproblemen. Dat stelde de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) maandag in reactie op de aanvraag van surseance van betaling door het handelshuis.
En de AFM heeft dit niet kunnen, cq willen zien aankomen![]()
Of hebben die zoals gewoonlijk weer zitten![]()
Of zijn ze weer eens misleid![]()
Of het zijn gewoon een stelletje sukkels cq debielen daar bij de AFM![]()
Wie het weet mag het zeggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |