http://www.fd.nl/artikel/12062271/leegloop-moolenquote:Bij effectenhuis Van der Moolen nemen acht van de 24 derivatenhandelaren ontslag. Onvrede over de bonussen is de belangrijkste oorzaak van dit vertrek.
Begin juni zijn bij de Engelse vestiging van het bedrijf al tien van de vijftien traders opgestapt. Volgens bronnen dicht bij de onderneming zouden ook drie van de twaalf aandelenhandelaren hun ontslag hebben ingediend.
'De timing is buitengewoon ongelukkig. Het beursbedrijf staat onder druk', zegt Peter Zwart, voorzitter van de raad van commissarissen en tijdelijk bestuursvoorzitter. 'Van een conflict is geen sprake. De handelaren waren al langer van plan op te stappen.'
Bonussen
Volgens Zwart krijgen de handelaren de eerder afgesproken bonussen gewoon uitbetaald. Maar volgens diverse bronnen dicht bij de onderneming is het kwaad al in een eerder stadium geschied. Dat de directie de hoogte van de bonussen überhaupt wilde verlagen, heeft het vertrouwen in de leiding volledig ondermijnd.
Van der Moolen is een van de belangrijkste effectenhuizen in de Amsterdamse financiële wereld. Bij vestigingen in Nederland, Zwitserland, Duitsland en Groot-Brittannië werken in totaal 170 mensen. Eerder deze maand stapte bestuursvoorzitter Richard den Drijver op. Zijn positie is tot op heden nog niet opgevuld. Een terugkeer van beurscoryfee Hans Kroon, een oudgediende Van der Moolen, ging op het laatste moment niet door.
Vanwege de perikelen werd de beurshandel in het aandeel van Van der Moolen op last van toezichthouder AFM op donderdag 16 juli een dag stilgelegd.
Moeilijke jaren
Van der Moolen heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug. Een schikking rond een fraudezaak en de krimpende Amerikaanse activiteiten leidden tot miljoenenverliezen. Over het tweede kwartaal kwam dat uit op een bedrag tussen de euro 7 mln en euro 8 mln.
Begin dit jaar bleek dat de fiscus in Nederland en die in enkele andere Europese landen niet willen meewerken aan een handelsstrategie van Van der Moolen die bekendstaat als dividendarbitrage. Daarmee wordt geprofiteerd van de verschillen tussen de belastingregimes. Uit voorzorg nam Van der Moolen in maart een voorziening van euro 43,2 mln.
Collectief ontslag
Vooral de derivatenafdeling, van het effectenhuis wordt nu zwaar getroffen. Daar verdwijnt per 1 september bijna 30% van het personeel. De handelaren namen eerder deze maand collectief ontslag, maar zitten er nog wel.
Dat is ongebruikelijk. Normaal gesproken moeten handelaren bij een aangekondigd ontslag direct vertrekken. Dat zou in dit geval vanwege het aantal, zorgen voor een te groot effect op de bedrijfsvoering. Daarnaast zijn het vooral de meer ervaren handelaren die ontslag hebben genomen. Peter Zwart wil in verband met de 'koersgevoeligheid van de informatie' geen verdere toelichting geven.
Epic failquote:Op zondag 2 augustus 2009 11:27 schreef Halcon het volgende:
"De handelaren namen eerder deze maand collectief ontslag, maar zitten er nog wel. "
http://www.fd.nl/artikel/12062271/leegloop-moolen
Precies, het zijn gewoon fallende lutsers die zich maar moeilijk kunnen/willen aanpassen aan veranderende omstandigheden. I.p.v. deze nieuwe uitdagingen met beide handen aan te grijpen zitten ze als kleine kinderen te zeuren. Misschien dat het ze nu duidelijk gaat worden dat je op de lange termijn alleen waarde kan genereren door constructief bezig te zijn. De hele financiele sector staat op instorten door het korte termijn denken, snel even wat winst scoren zonder na te denken over de gevolgen. Wie zo handelt zal zich vroeg of laat gedwongen zien zijn handelswijze aan te passen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:10 schreef longinus het volgende:
en dan huppelen ze maar op, op een gegeven moment is er gewoon een overschot aan zakkenvullers die een nieuwe baan zoeken.
Exact. Nu maar hopen dat de overheid geen roet in het eten gooit door deze lui te helpen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:10 schreef longinus het volgende:
en dan huppelen ze maar op, op een gegeven moment is er gewoon een overschot aan zakkenvullers die een nieuwe baan zoeken.
Als je de prestaties hebt geleverd die contractueel voorzien in je bonus, waarom dan niet?quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:25 schreef henkway het volgende:
8 miljn euro verlies maar wel een bonus willen![]()
Wat een jaloers gezwets weer. Ze hebben net zoals ieder ander recht op WW.quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:29 schreef Lubbert het volgende:
Opzouten dan maar en natuurlijk geen ww uitkering. Eerst het bij elkaar gegraaide geld maar eens opmaken en dan kijken we wel verder.
Precies, dat is ook de reden dat ze er nog zitten, wie wil deze prutsers tenslotte hebben. Ze denken dat ze goud waard zijn maar welke toekomstige werkgever ziet dat ook zo?quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:29 schreef Goverman het volgende:
niet als je zelf ontslag neemt of verwijtbaar ontslagen wordt...
tot 70% van de maximum premiegrensquote:Op zondag 2 augustus 2009 15:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat een jaloers gezwets weer. Ze hebben net zoals ieder ander recht op WW.
Of ze dienen gewoon netjes hun maand opzegtermijn uit, die waarschijnlijk 1 augustus ingegaan is...quote:Op zondag 2 augustus 2009 16:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, dat is ook de reden dat ze er nog zitten, wie wil deze prutsers tenslotte hebben.
Misschien.... maar mogelijk is het ook gewoon een manier om de werkgever onder druk te zetten. Wat ik mij afvraag is hoe goed deze mensen ergens anders aan de slag kunnen. Liggen de banen in deze sector nog voor het oprapen dan?quote:Op maandag 3 augustus 2009 09:09 schreef Tokus het volgende:
[..]
Of ze dienen gewoon netjes hun maand opzegtermijn uit, die waarschijnlijk 1 augustus ingegaan is...
Traders zijn een apart slag, vergis je niet. Je hoeft ze als werkgever doorgaans niet meer te geven dan een computer en het genereert geld. Zeker ervaren handelaren.quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Misschien.... maar mogelijk is het ook gewoon een manier om de werkgever onder druk te zetten. Wat ik mij afvraag is hoe goed deze mensen ergens anders aan de slag kunnen. Liggen de banen in deze sector nog voor het oprapen dan?
Dat lijkt me ook een misvatting. Tegenover een handelaar die wint staat een andere handelaar die verliest. En als ze allebei winnen gaat dat ten koste van de reële economie. Handel is een mengeling van arbitrage (nuttig, want zorgt voor een betere allocatie van geld) en gokken (niet nuttig).quote:Op maandag 3 augustus 2009 23:04 schreef macondo het volgende:
[..]
Traders zijn een apart slag, vergis je niet. Je hoeft ze als werkgever doorgaans niet meer te geven dan een computer en het genereert geld. Zeker ervaren handelaren.
Als deze handelaren altijd de handelaren zijn die geld verdienen zullen ze vast het zelfvertrouwen hebben om te vertrekken. Daarbij komt overigens dat je redenering dat als er één wint, de ander moet verliezen niet klopt. Maar dat is een ander verhaal buiten dit onderwerp.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:17 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook een misvatting. Tegenover een handelaar die wint staat een andere handelaar die verliest. En als ze allebei winnen gaat dat ten koste van de reële economie. Handel is een mengeling van arbitrage (nuttig, want zorgt voor een betere allocatie van geld) en gokken (niet nuttig).
Het lijkt mij i.d.d. niet de creme de la creme die bij van der Moolen zit, dus of ze zo snel wat anders hebben? Misschien kunnen ze beter gaan pokeren ofzo.
Vreemd, dat ze dan melding maken van miljoenenverlies in de openingspost. Als ze immers bijna geen loonkosten hebben zoals jij hier nu beweert, en ze automatisch geld genereren met alleen een computer. Ik vraag me dan echt af waar dat verlies wegkomt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 23:04 schreef macondo het volgende:
[..]
Traders zijn een apart slag, vergis je niet. Je hoeft ze als werkgever doorgaans niet meer te geven dan een computer en het genereert geld. Zeker ervaren handelaren.
Salaris krijgen ze nauwelijks, evenmin als secundaire arbeidsvoorwaarden. Alles draait om het bonusgedeelte van hun winst.
Deze uitspraak heb ik meerdere mensen in de financiele wereld al vaker hier zien maken. Maar wat is dan het basis salaris? 1500 euro bruto, of toch stiekum wel 2* modaal en is de realiteit van geld verdienen bijna geheel virtueel geworden bij deze mensen die maar denken veel geld als extra bonus te moeten krijgen voor het werk wat hun leuk vinden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 23:04 schreef macondo het volgende:
Salaris krijgen ze nauwelijks, evenmin als secundaire arbeidsvoorwaarden. Alles draait om het bonusgedeelte van hun winst.
Je moet natuurlijk wel de zaak in de juiste verhoudingen blijven zien. Salarissen moet je vergelijken op basis van opleidingsniveau. Ze verdienen vast meer salaris dan modaal, ze hebben ten slotte wel universiteit of hbo gedaan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Deze uitspraak heb ik meerdere mensen in de financiele wereld al vaker hier zien maken. Maar wat is dan het basis salaris? 1500 euro bruto, of toch stiekum wel 2* modaal en is de realiteit van geld verdienen bijna geheel virtueel geworden bij deze mensen die maar denken veel geld als extra bonus te moeten krijgen voor het werk wat hun leuk vinden.
Ow nu moeten we het opeens wel in de juiste verhoudingen zien.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:28 schreef macondo het volgende:
Je moet natuurlijk wel de zaak in de juiste verhoudingen blijven zien. Salarissen moet je vergelijken op basis van opleidingsniveau. Ze verdienen vast meer salaris dan modaal, ze hebben ten slotte wel universiteit of hbo gedaan.
Met een laag salaris zat ik inderdaad niet te denken aan de armoedegrens. Wat moet er dan gebeuren met eventuele winsten van bedrijven als dit, volgens jou?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow nu moeten we het opeens wel in de juiste verhoudingen zien.![]()
Dus omdat ze een bepaalde opleiding hebben gedaan moet hun basissalaris ook al hieraan voldoen en daar komen dan nog eens de bonussen bovenop.
Een laag basis salaris houdt voor normale mensen in nederland minimumloon +10% in. Bankiers en de andere graaiers hebben toch aan andere perceptie hiervan.
Liefdadigheidsinstellingen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:37 schreef macondo het volgende:
[..]
Met een laag salaris zat ik inderdaad niet te denken aan de armoedegrens. Wat moet er dan gebeuren met eventuele winsten van bedrijven als dit, volgens jou?
Groenlinks-krakerts mogen wegblijven uit dit topic, dank u.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Liefdadigheidsinstellingen.
Het zijn nergens op gebaseerde winsten. Er staat helemaal niets tegenover, behalve dat er een gek is gevonden die blijkbaar meer wou betalen voor hetzelfde goed. Vergelijk het met zwarthandelaren voor concerten en festivals, die hopen ook op een latere schaarste om dan duur te kunnen verkopen. En organisaties doen alles om dat tegen te gaan. Zouden ze bij traders ook moeten doen. Wat voegt een van der Molen nou daadwerkelijk toe aan de economie, behalve veel lucht?
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 14:25 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Groenlinks-krakerts mogen wegblijven uit dit topic, dank u.
Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie, zij stelt investeerders in de gelegenheid hun geld optimaal te parkeren, en zij stelt mensen die geld nodig hebben voor investeringen in staat om aan dit geld te komen. Hoe perfecter dit verloopt hoe meer geld er beschikbaar is om waarde toevoegende projecten voor de economie te steken.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat voegt een van der Molen nou daadwerkelijk toe aan de economie, behalve veel lucht?
Wanneer het heel perfect zou lopen zouden de marges bij zulke onderneming niet zo hoog zijn dat zulke megabonussen uitgekeerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie, zij stelt investeerders in de gelegenheid hun geld optimaal te parkeren, en zij stelt mensen die geld nodig hebben voor investeringen in staat om aan dit geld te komen. Hoe perfecter dit verloopt hoe meer geld er beschikbaar is om waarde toevoegende projecten voor de economie te steken.
Dat is zeker waar, in een markt van perfecte concurrentie worden alle winsten tot nul gereduceerd, opbrengsten zijn dan dus gelijk aan de kosten voor het verkrijgen van die opbrengst. Er is dus nog de nodige ruimte voor verbetering. Of er moet niemand zijn die voor een lagere bonus wil werken in de financiële sector, maar dat betwijfel ik.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer het heel perfect zou lopen zouden de marges bij zulke onderneming niet zo hoog zijn dat zulke megabonussen uitgekeerd kunnen worden.
Doet van der Moolen ook aan emissies dan? Ik dacht dat het uitbrengen van (nieuwe) aandelen altijd onder begeleiding van een bank gebeurde?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie, zij stelt investeerders in de gelegenheid hun geld optimaal te parkeren, en zij stelt mensen die geld nodig hebben voor investeringen in staat om aan dit geld te komen. Hoe perfecter dit verloopt hoe meer geld er beschikbaar is om waarde toevoegende projecten voor de economie te steken.
Wat ze nu doen weet ik niet, ik ken ze alleen als hoekman, tussenpersonen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar het is een aflopende business, in Amsterdam zijn de hoekmannen door computers vervangen en ook in New York en Londen gaat dat gebeuren. Daarom gaat het denk ik ook niet zo goed met Van der Moolen, een vriend van mij was er ooit eens flink ingestapt, voor meer dan 100 gulden per aandeel, nu is het 1,25 per aandeel.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Doet van der Moolen ook aan emissies dan? Ik dacht dat het uitbrengen van (nieuwe) aandelen altijd onder begeleiding van een bank gebeurde?
Dat zijn meestal handelaren, dat is wat anders dan een hoekman. Hoekmannen zorgen op de beurs voor een ordentelijke interactie tussen vraag en aanbod, ze krijgen een beperkt aantal fondsen toegewezen en zorgen dat sterke koersfluctuaties gedempt worden enerzijds door tot een zo goed mogelijk koersbepaling te komen anderzijds door tijdelijke posities in te nemen waardoor kortstondige overschotten of tekorten worden opgevangen. Werk dat ook prima door de computer gedaan kan worden en dus verdwijnen de hoekmannen langzaam op alle beurzen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:16 schreef jkdjjsop het volgende:
Dus al die druktemakertjes die je in jaren '80 films nog wel eens panisch op de beursvloer ziet rondrennen, dat gaat allemaal verdwijnen?
Dan krijgen we dadelijk dan weer het verhaal te horen van topmannen waarom die wel zulke bedragen waard zouden zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
. Of er moet niemand zijn die voor een lagere bonus wil werken in de financiële sector, maar dat betwijfel ik.![]()
Die bestaan sinds 200x niet meer, alle handel op de Euronext wordt achter een scherm bedreven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:16 schreef jkdjjsop het volgende:
Dus al die druktemakertjes die je in jaren '80 films nog wel eens panisch op de beursvloer ziet rondrennen, dat gaat allemaal verdwijnen?
Ik begrijp dat ze de twee partijen (vraag en aanbod) bij elkaar brengen. Maar mijn vraag is hoe dat investeringen in bedrijven faciliteert. Op het moment dat zij in beeld komen is de emissie toch al achter de rug en heeft het betreffende bedrijf zijn centen al binnen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat ze nu doen weet ik niet, ik ken ze alleen als hoekman, tussenpersonen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar het is een aflopende business, in Amsterdam zijn de hoekmannen door computers vervangen en ook in New York en Londen gaat dat gebeuren. Daarom gaat het denk ik ook niet zo goed met Van der Moolen, een vriend van mij was er ooit eens flink ingestapt, voor meer dan 100 gulden per aandeel, nu is het 1,25 per aandeel.
Waar maak je uit op dat gesteld wordt dat vdMoolen investeringen faciliteert?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ze de twee partijen (vraag en aanbod) bij elkaar brengen. Maar mijn vraag is hoe dat investeringen in bedrijven faciliteert. Op het moment dat zij in beeld komen is de emissie toch al achter de rug en heeft het betreffende bedrijf zijn centen al binnen.
Ah, oké. Jammer, ik vond het wel wat hebben. Maar ach, 't is de vooruitgang heh.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:45 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Die bestaan sinds 200x niet meer, alle handel op de Euronext wordt achter een scherm bedreven.
Uit een post van Bolkestein op mijn vraag wat nou de toegevoegde waarde van een van der Moolen is:quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat gesteld wordt dat vdMoolen investeringen faciliteert?
Volgens mij doet van de Moolen dat helemaal niet, want geld ophalen voor investeringen gebeurt bij de initiele aandelen emissie. En dat is al achter de rug als van der Moolen in beeld komt. Ze voegen dus niets reels toe aan de economie maar verwachten wel dik betaald te worden. Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
mee eensquote:Op zondag 2 augustus 2009 12:10 schreef longinus het volgende:
je bedoeld die topmannen die opeens niet meer verantwoordelijk zijn voor verliezenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan krijgen we dadelijk dan weer het verhaal te horen van topmannen waarom die wel zulke bedragen waard zouden zijn.
Van der Moolen doet dat inderdaad niet. Maar in de quote van Bolkestijn wordt dat ook niet zo gezegd, hij zegt het breder nl. de complete financiele sector.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Uit een post van Bolkestein op mijn vraag wat nou de toegevoegde waarde van een van der Moolen is:
[..]
Volgens mij doet van de Moolen dat helemaal niet, want geld ophalen voor investeringen gebeurt bij de initiele aandelen emissie. En dat is al achter de rug als van der Moolen in beeld komt. Ze voegen dus niets reels toe aan de economie maar verwachten wel dik betaald te worden. Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.
quote:Van der Moolen was een hoekman, een partij die vraag en aanbod bij elkaar brengt. En dat is precies waarom de financiele sector een toegevoegde waarde heeft voor de economie,
Het gaat om de traders, die hebben niets van doen met de hoekman activiteiten.quote:Mijn vraag is dan voor wat? Voor het bemiddelen tussen vraag en aanbod? Dat doet een winkelnbediende ook, maar die krijgt ook geen dikke bonus.
quote:Van der Moolen Holding vraagt surséance aan
(10/08/09 07:45 CET)
Amsterdam - Van der Moolen Holding N.V. (internationaal handelshuis en brokerage onderneming) vraagt vandaag surséance aan en publiceert vervroegd de cijfers over het eerste halfjaar van 2009.
Van der Moolen Holding N.V. ("Van der Moolen") heeft hedenochtend bij de rechtbank Amsterdam surséance van betaling aangevraagd. Deze aanvraag heeft alleen betrekking op Van der Moolen (de moedermaatschappij). Er is geen surséance aangevraagd voor de dochterondernemingen van Van der Moolen.
De belangrijkste reden om uitstel van betaling aan te vragen ligt in de zeer verzwakte liquiditeitspositie van Van der Moolen. Het huidige bestuur van Van der Moolen heeft na haar aantreden moeten constateren dat Van der Moolen op korte termijn niet in staat is om aan al haar betalingsverplichtingen te voldoen. Het bestuur onderzoekt de mogelijkheden om de onderneming in afgeslankte vorm te continueren. Verkoop van bedrijfsonderdelen wordt uitdrukkelijk overwogen.
Deze ontwikkelingen zijn reden voor het bestuur van Van der Moolen om op korte termijn een buitengewone vergadering van aandeelhouders bijeen te roepen en om de halfjaarcijfers reeds heden, dus eerder dan aangekondigde datum van 13 augustus 2009, te publiceren. De buitengewone vergadering van aandeelhouders zal naar verwachting in de tweede helft van september 2009 plaatsvinden.
psies. leegloop is dan niet zo vreemd hequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |