Bron: Televaagquote:Zero tolerance voor drugs in verkeer
AMSTERDAM - De raad van hoofdcommissarissen wil dat drugsgebruik in het verkeer hard wordt aangepakt. Zelfs het gebruik van een kleine hoeveelheid moet strafbaar worden, zo vindt de raad.
De pakkans moet groot worden dankzij een speekseltest, waarmee onlangs een succesvolle proef is gedaan, zo meldt de NOS.
Minister Eurlings (Verkeer) wil dat de wet wordt aangepast zodat de test landelijk kan worden gebruikt. Met de speekseltest wordt duidelijk of iemand drugs heeft gebruikt en een bloedtest geeft later aan om hoeveel het gaat.
Per jaar overlijden zo'n 80 mensen in het verkeer, doordat iemand met drugs op achter het stuur zat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Ja punt 2. Hoe ga ik mijn vriendin vervoeren als ik geen drugs op mag hebben als ik achter stuur zit.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Geen slaappillen meer? Niet meer verliefd zijn in de auto?
Een op de vijf?quote:Zero tolerance voor drugs in verkeer
De Raad voor Hoofdcommissarissen wil vanaf volgend jaar zero tolerance bij drugs in het verkeer. Dat zegt korpschef Bert Wijbenga, in de raad verantwoordelijk voor verkeer.
Het beleid is strenger dan dat bij alcohol, want de weggebruiker mag met een kleine hoeveelheid drank wel autorijden. Maar volgens Wijbenga gaan drugs en verkeer niet samen, ook niet een klein beetje.
Speekseltest
De korpschef roept het kabinet op om snel met nieuwe regels te komen. Ook wil hij haast maken met de speekseltest om drugs in het verkeer op te sporen.
Een klein sponsje, ter grote van een vulpenvulling, wordt daarbij een minuut onder de tong gelegd. Vervolgens gaat het in een apparaat, waar vijf minuten later een soort kassabon uitrolt.
Het apparaat kan wel aangeven dat er drugs zijn gebruikt, maar niet hoeveel. Om dat te bepalen moet het bloed worden onderzocht. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft daarvoor meer personeel vrijgemaakt. De politie kan hierdoor waarschijnlijk volgend jaar al op grote schaal gaan controleren op drugs.
Uitgaansdrugs
De politie komt bij nachtelijke verkeerscontroles vooral vaak jonge bestuurders tegen, die een verdwaasde indruk maken en geen alcohol hebben genuttigd. Vaak komen deze jongeren van danceparty's en wordt vermoed dat ze uitgaansdrugs zoals XTC, cocaïne of amfetamines hebben gebruikt, of cannabis hebben gerookt.
De politie controleert nu al automobilisten op drugs, maar die controles kosten veel tijd. De politie moet met de verdachte testen doen om aan te tonen dat hij of zij onder invloed is.
Probleem is vaak de bloedtest, waarvan de uitslag maanden op zich laat wachten. De politie zag de afgelopen tijd daarom meestal af van drugscontroles.
Proef
De afgelopen maanden is succesvol geëxperimenteerd met de speekseltest. Minister Eurlings is zo tevreden dat hij werkt aan wetgeving om het gebruik van de test mogelijk te maken.
Jaarlijks overlijden naar schatting 80 mensen in het verkeer onder invloed van drugs. Ook zijn één op de vijf verkeersongelukken drugsgerelateerd.
Beginnen we met het uitroeien van religiequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:08 schreef Meddo het volgende:
Zero tolerance voor drugs in het verkeer
Dit dus. Lijkt mij dat dit nooit vasthoudt in de rechtbank... Als je een week geleden blowt en hetzelfde voor andere drugs die langzaam uit het lichaam verdwijnen dan ben je wel strafbaar... Terwijl iedereen weet dat het dan allang niet meer actief is. Zou lekker goedkoop zijn, 1 blow en gedurende de tijd dat het in je bloed zit high zijnquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:06 schreef MouseOver het volgende:
Een vriend van me is een jaar of twee geleden in duitsland zijn rijbewijs voor een maand kwijt geweest + 500 euro boete wegens een jointje drie dagen eerder.. waar nog sporen van in zijn bloed zaten. Of dat nu de richting is die we uit moeten..
Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar zo'n speekseltest is. Maar bovenstaand verhaal is dus geen argument tegen Eurlings' voorstel. Het betrof hier namelijk een bloedtest en die duurt nou juist te lang en is onbetrouwbaar vanwege de lange tijd van traceerbaarheid.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:16 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Dit dus. Lijkt mij dat dit nooit vasthoudt in de rechtbank... Als je een week geleden blowt en hetzelfde voor andere drugs die langzaam uit het lichaam verdwijnen dan ben je wel strafbaar... Terwijl iedereen weet dat het dan allang niet meer actief is. Zou lekker goedkoop zijn, 1 blow en gedurende de tijd dat het in je bloed zit high zijn
Stokslagen zijn natuurlijk onzin in een beschaafd land. Beter is die gasten te pakken waar het werkelijk raakt. Neem hun "speeltje" (de auto) maar af. Zal ze leren.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:37 schreef RemcoDelft het volgende:
De straffen hierop (incl. drank!) zouden VEEL hoger moeten, juist omdat het een zinloos misdrijf is, en zeer eenvoudig te voorkomen. Wat mij betreft mogen er op dronken rijden gewoon stokslagen komen te staan (na ontnuchtering!), of wat-maar-nodig-is om te voorkomen dat dronken malloten rondrijden. Het zou je maar gebeuren, voor het leven ongelukkig (of dood) doordat iemand zo nodig dronken moet rondrijden...
Bij stokslagen moet ik eerder aan leuke landen zoals Iran, Saoedi Arabie etc. denken. Laat de dader maar opdraaien voor alle (medische)kosten die worde gemaakt en rijbewijs voor een zeer lange periode intrekken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:37 schreef RemcoDelft het volgende:
De straffen hierop (incl. drank!) zouden VEEL hoger moeten, juist omdat het een zinloos misdrijf is, en zeer eenvoudig te voorkomen. Wat mij betreft mogen er op dronken rijden gewoon stokslagen komen te staan (na ontnuchtering!), of wat-maar-nodig-is om te voorkomen dat dronken malloten rondrijden. Het zou je maar gebeuren, voor het leven ongelukkig (of dood) doordat iemand zo nodig dronken moet rondrijden...
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 21:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Het was net nog op het acht uur journaal, en ze zeiden dat er ongeveer 200 doden door drugs in het verkeer waren, op jaarbasis. Dit lag ongeveer gelijk aan het aantal alcohol gerelateerde doden. En in het nieuws kwam alcohol gebruik dus wel in opspraak.
Vreemd dat de Telegraaf dit dan weglaat, zo lijkt het inderdaad alsof ze alcohol negeren. Maargoed, op het nieuws werd er dus wel degelijk een vergelijking gemaakt en dergelijke.
Wat een onzin berichtgeving, als ik hier kijk hebben ze het over 100-200 doden, gelijk als alcohol. In de tekst staat inderdaad 80, maar in het filmpje praten ze over 100-200.quote:
In alle twee de gevallen, dit omdat de totalitaire staat niet ver weg mee is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:58 schreef pc-fr34k het volgende:
Wat word er eigenlijk gedaan met het speeksel nadat deze geanalyseerd is? Staat je DNA gelijk in een database? Zo ja: Word dit alleen gedaan bij een positieve test of ook bij een negatieve?
Dat is precies mijn gedachte, wat gebeurt er met je mondslijm na analyse?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:58 schreef pc-fr34k het volgende:
Wat word er eigenlijk gedaan met het speeksel nadat deze geanalyseerd is? Staat je DNA gelijk in een database? Zo ja: Word dit alleen gedaan bij een positieve test of ook bij een negatieve?
Ik vind zero-tolerance voor drugs en alcohol in het verkeer prima. Jij zult wel weer zo'n verslaafde zijn die niet zonder zijn dagelijkse jointjes kan en zichzelf ervan overtuigd heeft dat het geen kwaad kan op de weg, maar ik ken er wel meer die dat volhielden tot het misging.quote:
Dat zou volgens mij niet zomaar mogen, het betreft hier dan ook een speekseltest, geen bloedtest.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 23:19 schreef zeemonster het volgende:
Een stomme situatieschets hoor, maar stel je wordt aangehouden en ze willen je bloed afnemen en je bent bang van naalden ? Nu rook ik niet eens , ik ben zo netjes als het maar zijn kanmaar ik ga wel knockout als ik voel/zie hoe een naald naar binnen gaat en het bloed eruit...
. Chickenshit ik weet het
.
Dat zag je vaak genoeg, dat wil niet zeggen, dat het nog gebeurt.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak.
Tot een paar jaar geleden ging ik vaker naar houseparty's en helaas zie je dan vaak genoeg dat mensen met pillen in hun mik nog wel denken te kunnen gaan rijden.
Leuk als men een grootscheepse drugscontrole gaat houden, dan sta je een uur te wachten voordat je aan de beurt bent.quote:Een klein sponsje, ter grote van een vulpenvulling, wordt daarbij een minuut onder de tong gelegd. Vervolgens gaat het in een apparaat, waar vijf minuten later een soort kassabon uitrolt.
Ja en als je dan even later afslaat en ze staan op een andere weg een drankcontrole te houden, dan wordt uitgaan net zo erg als dat je hier in de randstad dagelijks naar je werk gaat door de file.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:36 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Leuk als men een grootscheepse drugscontrole gaat houden, dan sta je een uur te wachten voordat je aan de beurt bent.
Nee, inderdaad. Nu zal iedereen na een houseparty netjes nuchter achter het stuur kruipen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:34 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Dat zag je vaak genoeg, dat wil niet zeggen, dat het nog gebeurt.
Ik vind het ook een goede zaak maar als we hierboven een verhaal lezen dat er in duitsland iemand veroordeeld wordt omdat deze 3 weken geleden iets gerookt had, dan vraag ik me echt de betrouwbaarheid van de testmethodiek aan. Wanneer de testmethodiek niet betrouwbaar genoeg is om nog steeds de daadwerkelijke werking van de drugs te kunnen bepalen is het natuurlijk een grote farce.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak.
Tot een paar jaar geleden ging ik vaker naar houseparty's en helaas zie je dan vaak genoeg dat mensen met pillen in hun mik nog wel denken te kunnen gaan rijden.
Ja ik denk dat de maffia ook niets liever wilquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:08 schreef Meddo het volgende:
Zero tolerance voor drugs in het verkeer
dat dus.quote:'Drugsverbod verkeer is onmogelijk'
Het totaal verbieden van drugs in het verkeer is onhaalbaar, aldus het Trimbos-instituut, een kenniscentrum op drugsgebied. De speekseltest die de automobilisten zouden moeten ondergaan is te onnauwkeurig.
De speekseltest wijst niet uit hoeveel drugs de persoon gebruikte en wanneer. Ook kunnen niet alle drugs worden aangetoond. Zo worden cannabis en slaapmiddelen met de test niet gevonden.
Zero tolerance-beleid
De politie wilde een het zero tolerance-beleid om zo het aantal verkeersdoden aanzienlijk omlaag te brengen. Volgens de Raad van Hoofdcommissarissen kunnen automobilisten die drugs gebruiken nu niet hard genoeg worden aangepakt.
http://www.spitsnieuws.nl(...)keer_is_onmogel.html
Ik maak me altijd veel meer zorgen om de gasten die de hele avond/nacht baco's staan te tikken en met een snuif coke op denken dat ze fris genoeg zijn om naar huis te rijden, dan zit ik weer liever bij iemand in de auto die een pilletje opheeft.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
helaas zie je dan vaak genoeg dat mensen met pillen in hun mik nog wel denken te kunnen gaan rijden.
De gristelijk zero tolerance standaard willen ze ons graag opdringen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:22 schreef Ronnie_bravo het volgende:
wat is daarnaast de standaard?
quote:'Speekseltest drugs is niet nauwkeurig’
Een speekseltest voor automobilisten om te controleren of ze drugs hebben gebruikt, is onnauwkeurig. Met de test kan niet worden aangetoond wanneer een bestuurder van een voertuig de drugs heeft gebruikt en in welke hoeveelheden. Dat heeft onderzoeker Daan van der Gouwe van het Trimbos-instituut zondag gezegd.
Het Trimbos-instituut is een kenniscentrum op het gebied van drugs en verslaving.
Van der Gouwe reageert op een pleidooi van de Raad van Hoofdcommissarissen om voortaan hard op te treden tegen automobilisten die sporen van drugs in hun speeksel hebben. Ze zouden volgens de politie niet in staat zijn een auto te besturen. De politie hoopt op deze manier het aantal verkeersdoden verder omlaag te brengen. Automobilisten die onder invloed van drugs zijn, kunnen nu niet goed worden aangepakt, aldus de raad.
Volgens Van der Gouwe blijven cannabissporen bij iemand die regelmatig blowt, ongeveer twee weken in zijn of haar bloed zitten. Wetenschappers weten volgens hem niet hoelang de sporen in speeksel achterblijven. Volgens hem is met een speekseltest ook niet aan te tonen hoeveel drugs iemand heeft gebruikt. Bovendien zijn er nog geen duidelijke grenzen gesteld in Nederland die aangeven hoeveel drugs een bestuurder mag gebruiken om veilig auto te kunnen rijden, zegt de onderzoeker. Bij alcohol zijn die grenzen er wel.
Europees onderzoek moet volgens hem volgend jaar antwoord geven op de vraag hoe lang de sporen van drugs in het speeksel achterblijven. Hij pleit ervoor om pas maatregelen te treffen als de conclusies zijn gepresenteerd. ‘Het zou onrechtvaardig zijn om iemand te beboeten met drugssporen in zijn speeksel, terwijl de persoon normaal in staat is om auto te rijden’, aldus de onderzoeker van het Trimbos-inistituut.
quote:Nog geen speekseltest
[...]
Ook de bloedtest, op basis waarvan na de speekseltest strafrechtelijke vervolging zou moeten plaatsvinden, is vooralsnog onbetrouwbaar gebleken, zeggen de deskundigen van het Trimbos Instituut. Zij vinden dat het kabinet niet op eigen houtje de zaken moet regelen, maar wetgeving in Europa moet afwachten.
Het Trimbos Instituut is bevreesd dat speekseltest noch bloedtest nu al het geëigende middel is. Hoewel Justitie dat weerspreekt, zijn volgens Trimbos de sporen van cannabis nog niet altijd terug te vinden, resten van een maanzaadbroodje daarentegen wel. De sporen van andere drugs zouden zelfs veertien dagen lang in het bloed te vinden zijn. Ook ervaringen met de speekseltest in België en Australië geven niet direct reden om nu al voor nultolerantie voor drugs in het verkeer te pleiten. Niet door de politie en niet door het kabinet.
1 woord belachelijk, net zoals klink zijn paddo verbod door gedrukt heeft.quote:Drugscontrole in het verkeer stap dichterbij
Uitgegeven: 2 september 2009 06:23
Laatst gewijzigd: 2 september 2009 06:22
DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings wil drugscontrole in het verkeer doorzetten. De minister kondigde dit dinsdag rond middernacht aan in een brief aan de Tweede Kamer. Hij praat woensdag met de fractiespecialisten over verkeersveiligheid.
© ANPDe drugscontrole moet worden gedaan met een speekselonderzoek, dat eind vorig jaar drie maanden lang getest is.
Een aanvullend bloedonderzoek en een aantal ''coördinatietesten'' blijven volgens Eurlings nodig. De speekseltest kan nu namelijk nog niet het gebruik van alle drugs (zoals de partydrug GHB) vaststellen.
Eurlings laat verder in het buitenland onderzoek doen naar limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Als daaruit blijkt dat het niet mogelijk is met maximale waarden te werken, wil hij een aanpak van ''zero tolerance'' voor drugs in het verkeer.
Strenger beleid
De Raad van Hoofdcommissarissen pleit voor zo'n totaalverbod en daarmee voor een strenger beleid dan bij alcohol. Een automobilist mag met een kleine hoeveelheid drank op wel rijden. Volgens de politie zijn automobilisten die sporen van drugs in hun speeksel hebben niet in staat een auto te besturen.
Het Trimbos-instituut, een kenniscentrum op het gebied van drugs en verslaving, had kritiek op het pleidooi van de Raad van Hoofdcommissarissen. De speekseltest zou onnauwkeurig zijn. Met de test kan bijvoorbeeld niet worden vastgesteld wanneer en hoeveel drugs zijn gebruikt, stelde een onderzoeker van het instituut.
Speekseltest
De Tweede Kamer, onder aanvoering van Eurlings' eigen CDA, pleit al langer voor een strenge aanpak van drugs achter het stuur. Volgens schattingen is bij zeker 10 procent van het aantal dodelijke ongevallen in het verkeer drugs in het spel. Tijdens de proef met de speekseltest eind vorig jaar bleek dat in de meeste positief geteste gevallen cannabis was gebruikt.
Het is de bedoeling het wetsvoorstel medio 2010 naar de Kamer te sturen, schrijft Eurlings mede namens collega Ernst Hirsch Ballin van Justitie.
Dat waren nou precies de vraagtekens die ik had toen ik het nieuws van vandaag las. Het lijkt erop of Camiel in de leer is geweest bij ome Ab wat betreft het invoeren van de gristenfundamentalistische normen en waarden op pseudowetenschappelijke basis.quote:Een speekseltest voor automobilisten om te controleren of ze drugs hebben gebruikt, is onnauwkeurig. Met de test kan niet worden aangetoond wanneer een bestuurder van een voertuig de drugs heeft gebruikt en in welke hoeveelheden. Dat heeft onderzoeker Daan van der Gouwe van het Trimbos-instituut zondag gezegd.
[..]
Volgens Van der Gouwe blijven cannabissporen bij iemand die regelmatig blowt, ongeveer twee weken in zijn of haar bloed zitten. Wetenschappers weten volgens hem niet hoelang de sporen in speeksel achterblijven. Volgens hem is met een speekseltest ook niet aan te tonen hoeveel drugs iemand heeft gebruikt. Bovendien zijn er nog geen duidelijke grenzen gesteld in Nederland die aangeven hoeveel drugs een bestuurder mag gebruiken om veilig auto te kunnen rijden, zegt de onderzoeker. Bij alcohol zijn die grenzen er wel.
Europees onderzoek moet volgens hem volgend jaar antwoord geven op de vraag hoe lang de sporen van drugs in het speeksel achterblijven. Hij pleit ervoor om pas maatregelen te treffen als de conclusies zijn gepresenteerd. ‘Het zou onrechtvaardig zijn om iemand te beboeten met drugssporen in zijn speeksel, terwijl de persoon normaal in staat is om auto te rijden’, aldus de onderzoeker van het Trimbos-inistituut.
Dit is democratie, dus niet zeuren nou.quote:Op woensdag 2 september 2009 12:40 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Driewerf hoera voor het CDA... Ben je als christen soms verplicht tot achterbakse huichelarij ofzo?
Die hebben dan wel het voordeel dat ze nagenoeg lege wegen tegenkomen op dat tijdstip.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik vind het wel een goede zaak.
Tot een paar jaar geleden ging ik vaker naar houseparty's en helaas zie je dan vaak genoeg dat mensen met pillen in hun mik nog wel denken te kunnen gaan rijden.
Opiaten en benzodiapezines zijn niet echt aan te raden.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Die hebben dan wel het voordeel dat ze nagenoeg lege wegen tegenkomen op dat tijdstip.
Ik wil wel eens weten hoeveel mensen er rijden met zware medicijnen(anti deprresiva, slaapmidelen, etc) en hoeveel ongelukken die veroorzaken?
Bij antidepressiva is het nog niet echt duidelijk voor zover ik weet, b.v.:quote:Risk of Road Traffic Accidents Associated With the Prescription of Drugs: A Registry-Based Cohort Study
Purpose
The aim of this study was to examine the risk of a car driver being involved in a road traffic accident while using prescribed drugs. We used data from population-based registries.
Methods
Information on prescriptions, road traffic accidents, and emigrations/deaths was obtained from population-based registries. The incidence of accidents in the exposed person-time was compared with the incidence in the unexposed person-time, by the standardized incidence ratio (SIR). All Norwegians ages 18–69 between April 2004 and September 2005 (3.1 million), were included in the study.
Results
A total of 13,000 road traffic accidents with personal injuries were registered. The risk of being involved in an accident was somewhat increased in users of prescribed drugs in the first seven days after the date of dispensing (SIR for both sexes combined=1.4; 95% confidence interval: 1.3−1.5). The risk was markedly increased in users of natural opium alkaloids (2.0; 1.7−2.4), benzodiazepine tranquillizers (2.9; 2.5−3.5), and benzodiazepine hypnotics (3.3; 2.1−4.7). Somewhat increased or unchanged SIRs were found for nonsteroidal antiiflammatory drugs (1.5; 1.3-1.9), selective beta-2-adrenoreceptor agonists (i.e., antiasthmatics, 1.5; 1.0−2.1), calcium receptor antagonists (0.9; 0.5−1.5), and penicillin (1.1; 0.8−1.5).
Conclusions
The increased risk of being involved in a road accident as driver while receiving prescribed opiates and benzodiazepines supported the results from other studies.
quote:Minor increase in risk of road traffic accidents after prescriptions of antidepressants: a study of population registry data in Norway.
OBJECTIVES: Experimental studies have shown that both depression and the use of antidepressants may impair the ability to drive a motor vehicle. Population-based studies have been inconclusive. Differences in results have been shown for cyclic, sedating antidepressants and newer, nonsedating antidepressants. The objective of the present study was to examine whether the use of antidepressants by drivers increased the risk of being involved in traffic accidents.
METHOD: From April 2004 to September 2006, information on prescriptions, road accidents, and emigrations/deaths was obtained from 3 Norwegian population-based registries. Data on people between the ages 18-69 (N = 3.1 million) were linked. Exposure consisted of receiving prescriptions for any antidepressants. Standardized incidence ratios (SIRs) were calculated by comparing the incidence of accidents during time exposed with the incidence over the time not exposed. Sedating antidepressants (tricyclic antidepressants, mianserin, and mirtazapine) were studied together as one group, and newer, nonsedating antidepressants (selective serotonin reuptake inhibitors, moclobemide, venlafaxine, and reboxetine) as another.
RESULTS: During the study period, 20,494 road accidents with personal injuries occurred, including 204 and 884 in which the driver was exposed to sedating antidepressants or newer, nonsedating antidepressants, respectively. The traffic accident risk increased slightly for drivers who had received prescriptions for sedating antidepressants (SIR = 1.4, 95% CI = 1.2 to 1.6) or nonsedating antidepressants (SIR = 1.6, 95% CI = 1.5 to 1.7). The SIR estimates were similar for male and female drivers and slightly higher for young drivers (18-34 years of age) using older sedative antidepressants. SIR estimates did not change substantially for different time periods after dispensing of the prescription, for concomitant use of other impairing drugs, or for new users.
CONCLUSION: There was a slightly increased risk of being involved in a traffic accident after having received a prescription for any antidepressants. In the present study, it was not possible to determine whether this increase was due to the antidepressant, the effect of the depression, or characteristics of the patients being prescribed these drugs.
WTF.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:06 schreef MouseOver het volgende:
Een vriend van me is een jaar of twee geleden in duitsland zijn rijbewijs voor een maand kwijt geweest + 500 euro boete wegens een jointje drie dagen eerder.. waar nog sporen van in zijn bloed zaten. Of dat nu de richting is die we uit moeten..
Wat leugens en bedrog erbij, een flinke dosis incompetentie, en we hebben het CDA op zijn best.quote:Op woensdag 2 september 2009 10:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat waren nou precies de vraagtekens die ik had toen ik het nieuws van vandaag las. Het lijkt erop of Camiel in de leer is geweest bij ome Ab wat betreft het invoeren van de gristenfundamentalistische normen en waarden op pseudowetenschappelijke basis.
Maar hey, dat is ook maar gewoon een wetenschappelijk onderzoeker van een vooraanstaand kenniscentrum. Nee, laten we maar naar Eurlings luisteren, die heeft er tenminste verstand vanquote:Het Trimbos-instituut, een kenniscentrum op het gebied van drugs en verslaving, had kritiek op het pleidooi van de Raad van Hoofdcommissarissen. De speekseltest zou onnauwkeurig zijn. Met de test kan bijvoorbeeld niet worden vastgesteld wanneer en hoeveel drugs zijn gebruikt, stelde een onderzoeker van het instituut.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |