abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 juli 2009 @ 16:37:34 #1
259317 golfjunk
i don't say it thrice
pi_71462409
op dit mometn zo tegen het einde van juli zit ik nog steeds met men HBO studiekeuze te wordstelen,.

de optie zijn Mananagement econonomie en recht( MER), technische bedrijfskunde(TBK) en Bedrijseconomie.(BE), of eventueel comerciële economie(CE)., , >>
k wou eerst managemenmte economie en recht gaan kiezen vanwege een brede opzet van de opleiding en me'n plan was om met een HBO P naar de uni te gaan .,., >> vraag is dit te doen ??

Nu hoor k dat MER TE breed is :S , mocht ik me'n P niet halen , dan zou k aan men bachelor geen f*ck, hebben , >. , klopt dat oook ?

1 ,. mer .,: > voor de haters en MER studenten : is dit echt een pretstudie ??/ of gewoon laag hbo niveau?
2: TBk ... : Iemand die weet wat je er mee kan?,. is het te doen voor overgang economische studie aan de uni?
3; Bedrijseconomie" : Iemand die kan vertelllen wat BE studenten doen , ,wat kun je er later mee? ,. en kvraag me nu wel een af al bedrijseconomie niet gewoon een boekhoud studie? is

khoop dat er iemand kan komen met advies , want dit begint nu toch egt wel te zuigen

[ Bericht 26% gewijzigd door golfjunk op 30-07-2009 17:05:42 ]
geef aan wat je wilt , draai er niet omheen
  donderdag 30 juli 2009 @ 16:49:05 #2
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71462714
Wat..?
Oh really?
  donderdag 30 juli 2009 @ 16:56:53 #3
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71462970
Ik zou HBO Nederlands studeren.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_71462982
Koop een studiegids of ga eens een open dag langs zou ik zeggen.

doei
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:24:51 #5
180451 Volpez
Volpes pilum mutat, non mores!
pi_71463922
Je kunt ook kiezen voor 1tje en als je in het eerste jaar denkt van: ik heb echt verkeerd gekozen maar wil ook geen uni gaan doen met mijn P, kan je alsnog switchen tussen de HBO's.
Ik heb geen van de opleidingen gedaan en denk niet dat een van de opleidingen iets voor mij zou zijn, dus kan je daar verder niet over adviseren.
Zij die spreken weten niet, zij die weten spreken niet.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 12:47:51 #6
259317 golfjunk
i don't say it thrice
pi_71487067
, oke , in elk geval bedankt voor je tip over dat switchen,. etc,
geef aan wat je wilt , draai er niet omheen
pi_71491770
als je dat nog niet eens wist zou ik er niet eens aan beginnen
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:47:45 #8
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71492297
Toch maar even inhoudelijk worden dan.

Wat wil je worden golfjunk?
Oh really?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:30:38 #9
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71497749
Het imago van de boekhoudstudie dat kleeft aan BE is hopeloos achterhaald. De studie leidt je op tot controller (financieel manager), accountant, analist, bedrijfseconoom bij een bank etc. Het is een van de betere economische studies, samen met accountancy (zie Elsevier studiegids). Daarnaast is een student bedrijfseconomie erg gewild aan de universiteit. Voor BE studenten staan meerdere (verkorte) universitaire opleidingen open, terwijl dat bij CE'ers en MER veelal beperkt is (zie o.a. de RuG-site).
  vrijdag 31 juli 2009 @ 22:32:17 #10
123170 alors
zlata1234
pi_71503053
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:47 schreef Matthijs- het volgende:
Toch maar even inhoudelijk worden dan.

Wat wil je worden golfjunk?
Rijk en dan lekkerrr golfen met Roderick en Arend Jan, gok ik.

Ik wens je trouwens heel erg veel succes op de uni Alhoewel het niveau daar ook dalende is, meevaller voor je.
know'm sayin?
word? word.
pi_71507201
first of all:
leer Nederlands ipv MSN's. woorden als 'egt' en 'haters' zijn voor stakkers...

2: 3/4 van de HBO-P-ers faalt op de uni.

3. Ga een vak leren. bedrijfskundige studies op HBO niveau zit het bedrijfsleven volgens mij niet direct om te springen. HTS (IT / werktuigbouwkunde etc) heeft volgens mij meer kans van slagen....
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_71511268
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:30 schreef GR het volgende:
Het imago van de boekhoudstudie dat kleeft aan BE is hopeloos achterhaald. De studie leidt je op tot controller (financieel manager), accountant, analist, bedrijfseconoom bij een bank etc. Het is een van de betere economische studies, samen met accountancy (zie Elsevier studiegids). Daarnaast is een student bedrijfseconomie erg gewild aan de universiteit. Voor BE studenten staan meerdere (verkorte) universitaire opleidingen open, terwijl dat bij CE'ers en MER veelal beperkt is (zie o.a. de RuG-site).
Gewild gewild.. niet overdrijven
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 14:48:39 #13
256934 GR
pi_71515161
Ik bedoel 'gewild' in het kader van 'doorstroomstudies'. Een universiteit heeft over het algemeen liever een BE/accountancy student dan een CE of MER student. Dus als je hbo gaat doen met het oog op doorstuderen, dan zou ik voor BE of accountancy gaan. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de gewenste masterstudie die je wilt gaan volgen, maar over het algemeen geldt bovenstaande.
  maandag 3 augustus 2009 @ 01:07:59 #14
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71554517
Ik had gehoopt niet wat meer mensen te vinden die BE doen (ik begin in sept als ik de 21+ toets haal). Maar na het lezen van de OP heb ik alleen nog dit te zeggen:

TS, kijk eens rond op het MBO! Daar zitten ze te springen om mensen zoals jij!
:-)
pi_71554581
- flame -

[ Bericht 90% gewijzigd door GlowMouse op 03-08-2009 12:09:56 ]
  maandag 3 augustus 2009 @ 09:44:46 #16
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71557095
- niet op ingaan maar een TR plaatsen, thx -

[ Bericht 46% gewijzigd door GlowMouse op 03-08-2009 12:10:11 ]
Oh really?
  zondag 30 augustus 2009 @ 22:30:00 #17
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_72295267
Doe eerst iets aan je Nederlands, zo wordt het niks.
  woensdag 2 september 2009 @ 20:44:20 #18
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_72379006
Ik raad je sterk aan om TBK of bedrijfseconomie te doen. Want bij bedrijfskunde en MER krijg je gewoon zo weinig wiskunde, dat je heel veel modellen en statistiek later niet zult (kunnen) begrijpen.

Tegenwoordig willen banken en multinationals e.d. financiële experts en mensen die goed met cijfers overweg kunnen (en formules).

Je kansen op de arbeidsmarkt zijn gewoon veel beter als je een paar wiskunde vakken gehad hebt.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_72382913
Ik heb zelf twee jaar BE gedaan op de HU en moet zeggen dat ik het vreselijk saai. Echt niet normaal. Raad je het heel erg sterk af. Bijna geen theorie en lekker rekenen.
  donderdag 3 september 2009 @ 13:54:29 #20
256934 GR
pi_72397754
quote:
Ik heb zelf twee jaar BE gedaan op de HU en moet zeggen dat ik het vreselijk saai. Echt niet normaal. Raad je het heel erg sterk af. Bijna geen theorie en lekker rekenen.
Dan vraag ik mij af wat je onder 'geen theorie' verstaat. BE is juist een van de opleidingen binnen het HEO met de meeste theorie. Ik heb nu al meerdere studieboeken versleten over bedrijfsorganisatie, administratieve organisatie, algemene economie, marketing, belastingrecht, europees recht etcetera. Daarnaast heb je natuurlijk ook 'pure' bedrijfseconomie vakken zoals winstbepalingstelsels, management accounting, financial accounting etc, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. Het zijn bij tijd en wijlen erg 'droge' vakken, waardoor jij het waarschijnlijk bestempeld als saai, maar inhoudelijk heb je erg veel aan. Het is een uitdaging om alles uiteindelijk te snappen en het grote geheel te zien, wat je uiteindelijk ook erg geliefd maakt op de arbeidsmarkt.

Maar eenieder ervaart dat natuurlijk anders.
pi_72461573
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 16:37 schreef golfjunk het volgende:
3; Bedrijseconomie" : Iemand die kan vertelllen wat BE studenten doen , ,wat kun je er later mee? ,. en kvraag me nu wel een af al bedrijseconomie niet gewoon een boekhoud studie? is
BE is vrij breed eigenlijk, te denken valt aan hoofd-boekhouder, maar ook riskmanager, het bank- en verzekeringswezen etc. Ten opzichte van MER is het meer een "echte" opleiding, je kunt er iets mee.

En je krijgt in de eerste 2 jaar inderdaad redelijk wat 'boekhouden' (journaalposten e.d.) maar dat is de hele basis van de bedrijfseconomie. Met die cijfers uit de boekhouding kun je winst bepalen, balansen opstellen, etc. Daaromheen krijg je enorm leuke vakken (vind ik dan) zoals wat marketing, algemene economie, recht, etc.

Oh en trouwens, met je P naar de uni kun je beter niet doen, 90% haalt het niet.
  zaterdag 5 september 2009 @ 17:08:53 #22
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_72464494
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Oh en trouwens, met je P naar de uni kun je beter niet doen, 90% haalt het niet.
En waar baseer je dat op? Ik hoor iedereen de wildste cijfers rondstrooien. 50%. Driekwart. Nu zelfs 90%.

Allemaal onzin; de laatste keer dat ik er wat over las, was de uitval onder HBO-P instromers twee tot drie keer zo groot als dat van vwo'ers. Reden tot zorg en om HBO'ers twee keer na te laten denken voordat ze het proberen; maar lang niet de extreme cijfers die iedereen rondstrooit. De meesten halen het dan ook gewoon, en moeten enkel de HBO (en niet eens zozeer HAVO) mentaliteit afleren.
pi_72464774
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

BE is vrij breed eigenlijk, te denken valt aan hoofd-boekhouder, maar ook riskmanager, het bank- en verzekeringswezen etc. Ten opzichte van MER is het meer een "echte" opleiding, je kunt er iets mee.

En je krijgt in de eerste 2 jaar inderdaad redelijk wat 'boekhouden' (journaalposten e.d.) maar dat is de hele basis van de bedrijfseconomie. Met die cijfers uit de boekhouding kun je winst bepalen, balansen opstellen, etc. Daaromheen krijg je enorm leuke vakken (vind ik dan) zoals wat marketing, algemene economie, recht, etc.

90% is erg overdreven. Laten we daarnaast niet vergeten dat de gemiddelde VWO student nou ook weer geen denderend niveau heeft. Ik ben zelden van ze onder de indruk in elk geval, ookal heb ik weliswaar altijd onder mijn eigen niveau gestudeerd tot nu / binnenkort toe (dus misschien is het niet helemaal representatief om mijn eigen niveau met dat van de gemiddelde VWO'er te vergelijken).
Ik denk echter wel dat TS het moeilijk krijgt als zijn taalbeheersing enigszins zijn intelligentie reflecteert.

Ik geloof overigens wel dat er genoeg HBO'ers zijn die de universiteit zwaar onderschatten. Zo ook een studiegenoot van mij. Hij studeert nu bedrijfskundige informatica en wil na zijn P naar de universiteit gaan om daar gewone bedrijfskunde te studeren. Hij had echter al problemen met de colleges software engineering in het startsemester (ook nog eens vrij basic dus). Hij snapte het gewoon niet. Te abstract waarschijnlijk. Tja, en laat dat nou net zijn waar de universiteit om/op draait; abstractieniveau. Maar goed, het zal dus zeker geen 90% zijn die hier tegenaan loopt. Als je enigszins een realistisch beeld van jezelf hebt (doe eens een capaciteitentest ofzo, dan weet je het) dan weet je of je in elk geval een kans van slagen hebt.

TS: Als je met je P naar de universiteit wil, is het een idee om eens bij je HBO-instelling te vragen of je een capaciteitentest af kan of mag nemen. Bij ons, Fontys, wordt gebruik gemaakt van de DAT (Differentiele Aanleg Test). Daarmee krijg je een goed beeld van de cognitieve capaciteiten die je hebt. Normaal wordt zo een test gebruikt als 21+ toelatingstest, maar wie weet zijn ze coulant en mag jij hem ook maken.
pi_72464867
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 17:08 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

En waar baseer je dat op? Ik hoor iedereen de wildste cijfers rondstrooien. 50%. Driekwart. Nu zelfs 90%.

Allemaal onzin; de laatste keer dat ik er wat over las, was de uitval onder HBO-P instromers twee tot drie keer zo groot als dat van vwo'ers. Reden tot zorg en om HBO'ers twee keer na te laten denken voordat ze het proberen; maar lang niet de extreme cijfers die iedereen rondstrooit. De meesten halen het dan ook gewoon, en moeten enkel de HBO (en niet eens zozeer HAVO) mentaliteit afleren.
Daarnaast zijn mensen die van HBO naar WO gaan ook veel schaarser dan VWO studenten die naar het WO gaan natuurlijk, de vraag is dus uberhaupt hoeveel je echt aan die cijfers hebt; of het echt iets zegt (en er zal ook nog verschil zitten tussen P en Bachelor doorstromers).
Zoals gezegd, je moet gewoon een goed beeld hebben van je eigen capaciteiten, en als dat goed zit is het inderdaad enkel je mentaliteit die je in de weg staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')