Nu.nlquote:DEN HAAG - De Nederlandse VN-militairen van Dutchbat hebben in 1995 in Srebrenica hun best gedaan onder moeilijke omstandigheden. Dit stelt Radovan Karadzic, toenmalig president van Republika Srpska.
Volgens Karadzic was het ''noodzakelijk'' voor het Bosnisch-Servische leger om in actie te komen tegen de voortdurende aanvallen van Bosnische moslims vanuit de enclave Srebrenica op omliggende Servische dorpen: ''Zij doodden honderden burgers en trokken zich dan terug in de veiligheid van de 'veilige zone'.''
Het Bosnisch-Servische leger onder opperbevel van Karadzic veroverde de moslimenclave Srebrenica op 11 juli 1995. ''De tragische sterfgevallen die daarop volgden, waren noch voorzien noch gepland'', aldus Karadzic.
Joegoslavië-Tribunaal
Volgens de aanklagers van het Joegoslavië-Tribunaal moet Karadzic zich verantwoorden wegens volkerenmoord, waarvan duizenden moslims het slachtoffer werden.
Volgens Karadzic waren er ''verscheidene verrassingen'' voor de Bosnische Serviërs na de val van de enclave.
Vechten
''Wij hadden niet voorzien dat de bewoners hun huis zouden willen verlaten en dat een groot aantal mannen zou weigeren hun wapens in te leveren, zoals hun civiele leiders hadden afgesproken, en in plaats daarvan gewapend het gebied zouden verlaten en doorgaan met vechten in de omgeving van Srebrenica'', aldus Karadzic.
Dutchbat
Volgens Karadzic is Dutchbat aan ''oneerlijke'' kritiek blootgesteld voor de gebeurtenissen in Srebrenica: ''Gelet op de geringe omvang van de strijdmacht die naar Srebrenica is gestuurd, was het een missie die gedoemd was te mislukken.''
Toen de Nederlanders naar Srebrenica werden uitgezonden, ''was het bij de Verenigde Naties alom bekend dat Srebrenica geen neutraal veilig gebied was, maar een bolwerk van het Bosnische moslimleger, met een roekeloze crimineel aan het roer in de persoon van Naser Oric''.
Oric
Oric viel niet alleen omliggende Servische dorpen aan: de Bosnisch moslimmilitairen ''vergrootten ook het lijden van de eigen mensen in de enclave door woekerhandel en gesjacher'' met humanitaire hulpgoederen.
Volgens Karadzic is goed gedocumenteerd dat Oric en zijn mannen wapens kregen van buiten de enclave. ''De Bosnische moslims waren de lievelingen van de Amerikanen, die samen met de Iraniërs wapenleveranties bevorderden in weerwil van het VN-wapenembargo.''
Mandaat
Dutchbat had ''noch de menskracht noch het politieke mandaat'' om deze problemen op te lossen. ''Ik hoop dat door mijn proces het Nederlandse publiek de waarheid over deze gebeurtenissen zal ontdekken en zal begrijpen dat hun jongens hun best deden in moeilijke omstandigheden.''
Gecensureerd
Het Joegoslavië-Tribunaal staat om veiligheidsredenen slechts schriftelijke interviews toe, die door de griffie worden gecontroleerd voor publicatie. Karadzic' juridisch adviseur Peter Robinson bevestigt dat het antwoord niet is gecensureerd. Karadzic heeft er zelf voor gekozen alleen in te gaan op zijn kijk op de rol van Dutchbat.
Vragen over massagraven en het uitbreken van de oorlog in Bosnië liet hij onbeantwoord.
Dit klopt wel degelijk. De Iraanse regering destijds steunde de Bosnische Moslims door wapens en zelfs troepen (Pasdaran) te sturen. Veel Iraniers daar zijn uiteindelijk getrouwd met Bosnische moslima's die uiteindelijk naar Iran zijn gemigreerd en nu perfect Parsi praten. Iran heeft ook redelijk wat geïnvesteerd in Bosnië en steunen de Bosniërs zelfs nu nog op financieel gebied.quote:''De Bosnische moslims waren de lievelingen van de Amerikanen, die samen met de Iraniërs wapenleveranties bevorderden in weerwil van het VN-wapenembargo.''
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
Omdat het de keerzijde van de medaille is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:05 schreef Ghazi het volgende:
Een tiental Iraniërs noem ik niet veel.
En sinds wanneer gaan we af op de kreten van een oorlogsmisdadiger en tiran?
Foutje, kan gebeuren.quote:''De tragische sterfgevallen die daarop volgden, waren noch voorzien noch gepland'', aldus Karadzic
Insta-deathquote:Op woensdag 29 juli 2009 19:08 schreef Winner_Taco het volgende:
Vraag jezelf eens af : Wat was er gebeurt als men had besloten WEL te vechten?
Eindelijk iemand die het ook zo ziet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:47 schreef SeLang het volgende:
Die Karadzic is dan misschien een boef, maar wat hij hier zegt daar ben ik het wel mee eens. Dutchbat is door politici in een onmogelijke situatie geplaatst en heeft vervolgens de schuld gekregen van de catastrofe.
De schuldigen zijn natuurlijk in de eerste plaats Mladic + vrienden die de moorden hebben gepleegd en daarna (Nederlandse) politici en de VN die Dutchbat op deze plaats op het schaakbord hebben gezet. Pas in de laatste plaats kun je de troepen ter plaatse iets verwijten imo. Daarmee zeg ik niet dat er geen beoordelingsfouten zijn gemaakt door Dutchbat, maar door de manier waarop waarop ze zijn ingezet en de steun en het mandaat dat ze hebben gekregen had er nooit iets goeds uit kunnen komen.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de Nederlandse ministers van Defensie en Buitenlandse zaken gewoon zijn blijven zitten. Zij zijn eindverantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse strijdkrachten. En bij de VN hadden ook wel wat koppen mogen rollen.
wacht even, was het niet de schuld van die Fransman VN'er? Karremans had luchtsteun gevraagd en die kneus had geweigerd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het ook zo ziet.
Karadzic zegt nu ook wat veel ex-Dutchbatters denken, waaronder ik.
Weet ook dat Mladic de hoofdschuldige is voor de massa-moorden, en dat Mladic en Karadzic niet echt goede vrienden waren. Politici en militairen gaan niet echt samen.
Hoofdschuldigen in mijn mening zijn nog steeds de VN, Akashi, de Fransen, het BH-Command en de NL politici. Die hadden ons op een mission impossible gestuurd.
Komt het argument weer: waarom dan niet vechten? Negeren die hap vanuit de VN.
Met wat en hoe dan? Wat als we wel gevochten hadden? 600 NL doden, en NOG meer Bosniërs vermoord als wraak? Was het dan wel te verantwoorden?
Die zaten dan ook in een ander gebied. En daarbij, de Britten hadden zich ook teruggetrokken uit Bihac pocket.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nevermind dat bv de britten niet zo achterlijk waren, wel zware shit bij zich hadden, en derhalve niet gepiepeld werden door de serven.
Jnvier ja, Generaal Janvier die toen de VN operatie leidde.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:39 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
wacht even, was het niet de schuld van die Fransman VN'er? Karremans had luchtsteun gevraagd en die kneus had geweigerd.
Klopt, de britse regering luisterde naar haar officieren, die vonden het er nogal onveilig, itt de NL regering, die het natuurlijk beter wisten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die zaten dan ook in een ander gebied. En daarbij, de Britten hadden zich ook teruggetrokken uit Bihac pocket.
Ik kan je nog sterker vertellen, een VN-macht (welk land ontschiet e even), zag de bui al hangen en zijn in het holst van de nacht vertrokken uit de Bihac pocket. Meen niet dat het de Britten waren, dacht een andere natie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt, de britse regering luisterde naar haar officieren, die vonden het er nogal onveilig, itt de NL regering, die het natuurlijk beter wisten.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:03 schreef TeenWolf het volgende:
hahaha daar hebben we onze angsthaas en pianospeler karremans weer.![]()
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is ook nog een filmpje van. Op het einde daarvan krijgt Karremans nog een fles wijn van Mladic en wordt hem een goede reis huiswaarts gewenst, maar dat ging zelfs de rechtse pers te ver om uit te zenden.Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:03 schreef TeenWolf het volgende:
hahaha daar hebben we onze angsthaas en pianospeler karremans weer.![]()
[ afbeelding ]http://www.dumpert.nl/med(...)arremans_gevoel.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Datwas idd een van de minder fraaie momenten, let wel dat dit ook pure Servische propaganda was. De Nederlanders en de VN waren overruled, dus de Serven hadden vrij spel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:12 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Er is ook nog een filmpje van. Op het einde daarvan krijgt Karremans nog een fles wijn van Mladic en wordt hem een goede reis huiswaarts gewenst, maar dat ging zelfs de rechtse pers te ver om uit te zenden.
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:24 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Datwas idd een van de minder fraaie momenten, let wel dat dit ook pure Servische propaganda was. De Nederlanders en de VN waren overruled, dus de Serven hadden vrij spel.
Karremans had al weinig speelruimte en wist dat er nog enkele tientallen van zijn soldaten in gijzeling zaten van de Serven.
Ik benijd hem niet in die positie die hij toen had.
die angst in zijn ogenquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:16 schreef Meh7 het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/med(...)arremans_gevoel.html
Precies , ik heb ook geen Nederlandse Leopards gezien op tv.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:47 schreef SeLang het volgende:
Die Karadzic is dan misschien een boef, maar wat hij hier zegt daar ben ik het wel mee eens. Dutchbat is door politici in een onmogelijke situatie geplaatst en heeft vervolgens de schuld gekregen van de catastrofe.
De schuldigen zijn natuurlijk in de eerste plaats Mladic + vrienden die de moorden hebben gepleegd en daarna (Nederlandse) politici en de VN die Dutchbat op deze plaats op het schaakbord hebben gezet. Pas in de laatste plaats kun je de troepen ter plaatse iets verwijten imo. Daarmee zeg ik niet dat er geen beoordelingsfouten zijn gemaakt door Dutchbat, maar door de manier waarop waarop ze zijn ingezet en de steun en het mandaat dat ze hebben gekregen had er nooit iets goeds uit kunnen komen.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de Nederlandse ministers van Defensie en Buitenlandse zaken gewoon zijn blijven zitten. Zij zijn eindverantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse strijdkrachten. En bij de VN hadden ook wel wat koppen mogen rollen.
Wat de "Nederlandse mentaliteit" weergeeft is dat er om politieke redenen lichtgewapende militairen met een halfzacht mandaat een burgeroorlog in werden gestuurd waar het hard tegen hard ging omdat Nederlandse politici zo graag willen meedoen met de grote jongens maar niet de consequenties willen dragen van een echte oorlog. En dat die militairen vervolgens ook nog eens in de steek zijn gelaten door ze bijvoorbeeld geen luchtsteun te geven om politieke redenen. DAT is de kern van de zaak en niet die paar ongelukkige beelden van een toostende Karremans en feestende militairen na de terugtrekking. Het jammere is dat die bewuste beelden bij de meeste mensen het beeld zijn gaan bepalen van wat er daar is gebeurd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?
"de" ...... mentaliteit is generaliseren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De eer valt nu te behalen in Den Haag , oorlogsmisdadigers berechten. Niet alleen voor Den Haag maar voor de hele humanistische mensheid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.
Echter weet ik wel dat we dan geofferd zouden worden voor iets waar weinig eer zou zijn te behalen. Behalve politieke eer dan.
Dus al veel te laat. Zie Darfur nu bv. Daar hebben die heren politiekers weer geen lef voor.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:53 schreef kitao het volgende:
[..]
De eer valt nu te behalen in Den Haag , oorlogsmisdadigers berechten. Niet alleen voor Den Haag maar voor de hele humanistische mensheid.
Verhelderend.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.
Echter weet ik wel dat we dan geofferd zouden worden voor iets waar weinig eer zou zijn te behalen. Behalve politieke eer dan.
Onrecht is groot , duidelijk maken hoe het wel moet nog groter , Darfur is ver weg , wie weet de werkelijke achtergrond behalve dan de door de overheid gegeven berichten dat het goed is om daar te gaan vechten?quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dus al veel te laat. Zie Darfur nu bv. Daar hebben die heren politiekers weer geen lef voor.
Als oud-militair kots ik op dat soort politiekers die spreken met gespleten tong.
Een ontzettend laffe hond, die voor de krijgsraad gegooid hat moeten worden, als ie kerel had geweest had ie ter plekke Mladic gegijzeld, maar het dun zal hem wel door ze broek hebben gelopen. Ik ben een pianist, fuck off, en de VN zijn nog grotere laffe honden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
die angst in zijn ogen
Mladic tegen Karremans 1.56 :
'en de serviers hebben jullie geisoleerd, vooral die van den Broek van jullie!'
![]()
![]()
![]()
Karremans 2.32:
'ik ben een pianist..'
Mladic:
'wat zegt u????'
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een ontzettend laffe hond, die voor de krijgsraad gegooid hat moeten worden, als ie kerel had geweest had ie ter plekke Mladic gegijzeld, maar het dun zal hem wel door ze broek hebben gelopen. Ik ben een pianist, fuck off, en de VN zijn nog grotere laffe honden.
Bij wijze van spreken dan natuurlijk, snap die situatie ook wel, maar hij had in ieder geval iets meer tegengas kunnen geven, je ziet duidelijk dat deze man niet tegen de druk bestand is, alleen die lichaamshouding al, je zou toch zeggen dat mensen van dit niveau daar in getraind worden, hij had in ieder geval bezwaar kunnen maken, en Mladic kunnen attenderen op de gevolgen die zijn daden konden hebben. Maar nee, mijnheer gaat verklaren dat hij slechts een pianist is WTF.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
![]()
In je dromen raptorix![]()
Omgeven door zwaar en goed bewapende Bosnische Serven, wetende dat er nog 10tallen Nederlanders in gijzeling zaten en dus overgeleverd waren aan de Bosnische Serven zou zo een actie idd echt iets hebben uitgehaald. Idd, de dood van wellicht 40000 moslims plus 600 NL militairen.
Nouja ik ben tegen massale zelfmoord, maar is 't niet je plicht om die mensen te beschermen aangezien dat 't mandaat was? Ik heb verder geen verstand van het leger hoor, maar nodeloos toekijken leek me ook niet echt een van de beste opties.quote:
Dat zal wel meer zijn geweest, welke idioot bevoorraad z'n leger nou met 10 patronen per soldaatquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:29 schreef raptorix het volgende:
Rommel, vroeg me eigenlijk af of jullie echt maar 10 patronen hadden, of namen jullie stiekem meer mee?
Inderdaad. Net zo laf als die Britten die door de Iraanse marine gearresteerd werden en zich op video zo gekleineerd lieten worden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:38 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat zal wel meer zijn geweest, welke idioot bevoorraad z'n leger nou met 10 patronen per soldaat.
Ik ben ook geneigd Nederland te zeggen. Ook de lichaamstaal van dhr. Karremans was om je kapot te schamen als Nederlander, hij liet zich in 'n hoekje praten door een massamoordenaar.
Gewoon op je strepen gaan staan en zeggen dat ie z'n bek moet houden, maar nee, hij speelt piano en je moet niet op de pianospeler schieten...__!!!
Inderdaad, je zit godverdomme per slot van rekening bij de NAVO, ga eventueel dreigen met een retaliatie van hier naar Tokio en dat er niet zo tegen je gepraat dient te worden. Ook z'n taalgebruik, hele tijd 'ehm ehm ehm' alsof hij straf kreeg van z'n vader. Bah.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Inderdaad. Net zo laf als die Britten die door de Iraanse marine gearresteerd werden en zich op video zo gekleineerd lieten worden.
"Don't shoot the piano player", niet te geloven die gast. Kort daarna wordt hij wel bedreigd met "wil je je kinderen nog terugzien".quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
die angst in zijn ogen
Mladic tegen Karremans 1.56 :
'en de serviers hebben jullie geisoleerd, vooral die van den Broek van jullie!'
![]()
![]()
![]()
Karremans 2.32:
'ik ben een pianist..'
Mladic:
'wat zegt u????'
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Precies, Meh je hebt gelijk. Ik vraag me eigenlijk af waar dit gesprek gevoerd werd, in een Servisch kampement of in een NAVO kampement? Anders had ik wel raad geweten met zo'n dreigement.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:47 schreef Meh7 het volgende:
[..]
"Don't shoot the piano player", niet te geloven die gast. Kort daarna wordt hij wel bedreigd met "wil je je kinderen nog terugzien".
Wat er dus eigenlijk is gebeurd is het falen van de politiek, niet zo zeer het falen van Dutchbat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Insta-deathZeker als je als het braafste jongetje van de klas je troepen alleen uitrust met het minimum aan voorgeschreven wapens
Want als het 'heilige praathuis' zegt dat het minimum genoeg is, dan gaan wij linkse PvdA'ertjes dat ook klakkeloos aannemen
Nevermind dat bv de britten niet zo achterlijk waren, wel zware shit bij zich hadden, en derhalve niet gepiepeld werden door de serven.
Maar van iedereen die iets te verwijten valt, staan de soldaten wmb niet eens in de rij. Soldaten zijn er niet om zich op commando dood te vechten tegen een overweldigende overmacht, "omdat ze anders maar een andere baan hadden moeten kiezen!" voordat de usual nitwits daar mee op de proppen komen.
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.quote:'Dutchbat deed zijn best in Srebrenica'
Respect voor de Dutchbatters, geen respect voor de bevelhebbers. De soldaat kon er niks aan doen dat ze niet ingrepen, echter de backbone van de legerleiding liet z'n ware aard zien die dag.quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:01 schreef hans3000 het volgende:
[..]
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.
respectquote:Op donderdag 30 juli 2009 00:01 schreef hans3000 het volgende:
[..]
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.
Dat is zo, maar dat lag niet aan de toendertijd aanwezige soldaten van de Dutchbatkant.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Zolang we het er maar met z'n allen over eens blijven dat de missie als geheel een grote aanfluiting was
Maar hoe denk je dan over die Afghaanse strijders die zich LIETEN vernederen? Die mensen die zich LIETEN onthoofden? De volgelingen van Saddam die op de vlucht sloegenquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Inderdaad. Net zo laf als die Britten die door de Iraanse marine gearresteerd werden en zich op video zo gekleineerd lieten worden.
Gewoon triest om mensen praktisch onbewapend het oorlogsgebied in te sturen. En nog triester om de rest van die VN troepen te laten weggaanquote:Omgeven door zwaar en goed bewapende Bosnische Serven, wetende dat er nog 10tallen Nederlanders in gijzeling zaten en dus overgeleverd waren aan de Bosnische Serven zou zo een actie idd echt iets hebben uitgehaald. Idd, de dood van wellicht 40000 moslims plus 600 NL militairen.
Dat van die piano was erg vreemd, maar ik weet ook niet wat voor onzinnigs ik zou zeggen in zo'n gevalquote:Het was de derde roulatie, Dutchbat III, onder leiding van Luitenant-kolonel Thom Karremans, die met lede ogen toezag hoe duizenden mannen en jongens op transport werden gezet. Later bleek dat zij allen waren vermoord.
Ondanks het urgente verzoek luchtsteun te leveren bleef medewerking van de VN uit.
dat waren de Brittenquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik kan je nog sterker vertellen, een VN-macht (welk land ontschiet e even), zag de bui al hangen en zijn in het holst van de nacht vertrokken uit de Bihac pocket. Meen niet dat het de Britten waren, dacht een andere natie.
Ik zou iniedergeval er niet als een zoutzak bijgestaan hebben en toegesproken worden als een klein kind die zijn mond niet durft open te trekken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 04:46 schreef Waterwereld het volgende:
[..]
Maar hoe denk je dan over die Afghaanse strijders die zich LIETEN vernederen? Die mensen die zich LIETEN onthoofden? De volgelingen van Saddam die op de vlucht sloegen
Wel lekker praten achter je toetsenbord hè?
Of geloof je deze niet? Jij zou wel een grote waffel opzetten in het kamp van je vijanden zeker?
[..]
Gewoon triest om mensen praktisch onbewapend het oorlogsgebied in te sturen. En nog triester om de rest van die VN troepen te laten weggaan
Ik geef wel eerlijk toe dat ik geen grote waffel op zou zetten tegen een grote groep met haat in hun ogen op hun terrein hoor. En helemaal niet wanneer je dit soort taferelen voor je ogen ziet gebeuren
[..]
Dat van die piano was erg vreemd, maar ik weet ook niet wat voor onzinnigs ik zou zeggen in zo'n geval
ja en dat is natuurlijk leuke PR, maar door een wit voetje te halen tav de nederlanders krijgt hij de ruimte om oric zwart te maken terwijl meneer zichzelf buiten schot laatquote:Op woensdag 29 juli 2009 19:47 schreef SeLang het volgende:
Alsof het winnen van de Nederlandse ''hearts and minds'' van levensbelang is voor Karadzic. Buiten het feit dat de Joegoslavië-tribunaal zich in Den Haag bevindt heeft het vrij weinig met Nederland te maken. Een echte strategische zet kan je het dus niet noemen. Nee, ik denk dat hij werkelijk overtuigd is van het feit dat de Nederlandse Dutchbatters geen blaam betreft.quote:Op donderdag 30 juli 2009 05:13 schreef Manono het volgende:
[..]
ja en dat is natuurlijk leuke PR, maar door een wit voetje te halen tav de nederlanders krijgt hij de ruimte om oric zwart te maken terwijl meneer zichzelf buiten schot laat
"Vragen over massagraven en het uitbreken van de oorlog in Bosnië liet hij onbeantwoord."
nee, echt strategisch is het natuurlijk niet maar strategische PR is het imo wel - de publieke opnie voeden door een relatief onbelangrijke partij op te hemelen om daarnaast een andere partij ongecensureerd de zwarte piet te kunnen toespelen, waarmee je jezelf later weer handig in de kaart speeltquote:Op donderdag 30 juli 2009 05:21 schreef AryaMehr het volgende:
Alsof het winnen van de Nederlandse ''hearts and minds'' van levensbelang is voor Karadzic. Buiten het feit dat de Joegoslavië-tribunaal zich in Den Haag bevindt heeft het vrij weinig met Nederland te maken. Een echte strategische zet kan je het dus niet noemen. Nee, ik denk dat hij werkelijk overtuigd is van het feit dat de Nederlandse Dutchbatters geen blaam betreft.
Meer slechte organisatie (tot aan de minister van defensie Relus ter Beek en zijn opvolger Joris Voorhoeve aan toe.quote:Op donderdag 30 juli 2009 06:17 schreef Manono het volgende:
kwam dat uitblijven van ondersteuning niet door falen van de communicatielijnen en de diverse posten waarop medewerkers op cruciale momenten elkaars taal niet bleken te verstaan?
quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Insta-deathZeker als je als het braafste jongetje van de klas je troepen alleen uitrust met het minimum aan voorgeschreven wapens
Want als het 'heilige praathuis' zegt dat het minimum genoeg is, dan gaan wij linkse PvdA'ertjes dat ook klakkeloos aannemen
nou dit is gewoon feitelijk onjuistquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt, de britse regering luisterde naar haar officieren, die vonden het er nogal onveilig, itt de NL regering, die het natuurlijk beter wisten.
Gorazde, Bihac en Zepa zijn net als Srebrenica gewoon gevallen ... alleen Sarajevo en daar zijn waarschijnlijk meer burgerslachtoffers gevallen dan in de 4 enclaves die wel zijn gevallen bij elkaar!!quote:``Would you allow Iran to run a corridor through the heartland of the United States?'' asked Slavko Topalovic, the senior Serbian leader in Kopaci, the closest Serbian-held town to Gorazde.
``You think that this corridor has any chance of survival? It will not last. It cuts the main road between our two large towns of Visegrad and Foca. Communication and travel for the Serbs here is difficult.
``Once NATO leaves, the corridor will collapse. This is all an artificial creation. Eastern Bosnia belongs to us.''
http://www.barnsdle.demon.co.uk/bosnia/gorazd.html
Wat mij betreft loopt hij met een luier om, bang zijn mag, angst mag echter niet de raadgever zijn. Natuurlijk kon hij militair de enclave niet houden, maar Mladic kon politiek de enclave niet innemen als daarvoor VN-troepen moesten worden verslagen. Mladic kon zich escalatie ook niet veroorloven.quote:Op donderdag 30 juli 2009 06:05 schreef Winner_Taco het volgende:
De schande is niet Karremans (die waarschijnlijk ook gewoon gehecht was aan zijn gezinnetje) maar het falen van ondersteuning . Dat Karremans bang was is als je ziet waar Mladic en kompanen uiteindelijk toe in staat bleken volkomen gerechtvaardigd
ik sluit mij hier bij aanquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat de "Nederlandse mentaliteit" weergeeft is dat er om politieke redenen lichtgewapende militairen met een halfzacht mandaat een burgeroorlog in werden gestuurd waar het hard tegen hard ging omdat Nederlandse politici zo graag willen meedoen met de grote jongens maar niet de consequenties willen dragen van een echte oorlog. En dat die militairen vervolgens ook nog eens in de steek zijn gelaten door ze bijvoorbeeld geen luchtsteun te geven om politieke redenen. DAT is de kern van de zaak en niet die paar ongelukkige beelden van een toostende Karremans en feestende militairen na de terugtrekking. Het jammere is dat die bewuste beelden bij de meeste mensen het beeld zijn gaan bepalen van wat er daar is gebeurd.
Nederland maakt deel uit van de enigzins beschaafde landen waar ethnische zuiveringen als onacceptabel worden beschouwd , dus Nederland heeft er behoorlijk iets mee te maken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 05:21 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Alsof het winnen van de Nederlandse ''hearts and minds'' van levensbelang is voor Karadzic. Buiten het feit dat de Joegoslavië-tribunaal zich in Den Haag bevindt heeft het vrij weinig met Nederland te maken. Een echte strategische zet kan je het dus niet noemen. Nee, ik denk dat hij werkelijk overtuigd is van het feit dat de Nederlandse Dutchbatters geen blaam betreft.
Nederland is natuurlijk wel schuldig, Nederland heeft maar te zorgen dat er luchtsteun is, die schuld zit hem dan op een ander niveau en in een fase daarvoor, die is er wel.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:09 schreef sp3c het volgende:
maar het mandaat was niet halfzacht, het was allemaal vrij helder
maar het staat of valt bij de inzet van het luchtwapen ... die kwam er niet, buiten Nederlandse schuld om dus is de enclave gevallen
Dat geloof ik best , maar om onder vuur op je gemakje een filmpje te gaan schieten , is een tegenspraak an sich........quote:Op donderdag 30 juli 2009 06:05 schreef Winner_Taco het volgende:
De schande is niet Karremans (die waarschijnlijk ook gewoon gehecht was aan zijn gezinnetje) maar het falen van ondersteuning . Dat Karremans bang was is als je ziet waar Mladic en kompanen uiteindelijk toe in staat bleken volkomen gerechtvaardigd
Onze jongens daar willen en kunnen echt wel vechten hoor!
Hmmmm, we hadden per persoon rond de 40 patronen op de man. Pistool schutter had 3 magazijnen met 17 patronen , Uzi schutters 3 magazijnen met 30 patronen elk, FAL schutters rond de 3 magazijnen met elk 20 stuks. De MAG schutter had 1 patroonband bij zich.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:29 schreef raptorix het volgende:
Rommel, vroeg me eigenlijk af of jullie echt maar 10 patronen hadden, of namen jullie stiekem meer mee?
Dat gesprek speelde zich af in het net door Bosnische Serviers veroverde Srebrenica.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:49 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Precies, Meh je hebt gelijk. Ik vraag me eigenlijk af waar dit gesprek gevoerd werd, in een Servisch kampement of in een NAVO kampement? Anders had ik wel raad geweten met zo'n dreigement.
Wat ik zeg, dusquote:Op donderdag 30 juli 2009 10:37 schreef sp3c het volgende:
3. of kiezen voor de lichte optie (ook geen Nederlandse keuze) met Air Power ipv de zware wapens
lijkt mij een duidelijke keuze mits het tot daadwerkelijke wapeninzet komt van die straaljagers als de mannen op de grond dat nodig achten ... dat kwam het niet (nauwelijks) dus faalde de missie
Niet vergelijkbaar. Kijk voor de grap hoe dat de gemoederen van de britten bezighoud, en vergelijk het met onze Nationaal-Hysterie "Srebrenica".quote:ten tweede werden de Britten ondanks hun zware (zwaardere) wapens ook gewoon gepiepeld in Gorazde zie bv de volgende link
Maar heldhaftig zijn gezeten achter je toetsenbord is niet moeilijk. Het is beduidend moeilijker om heldhaftig te zijn als je naar de loop van een AK kijkt. Nog moeilijker als je weet dat diegene die die AK in z'n handen heeft zeer battle-hardend is, en derhalve beslist niet zal twijfelen om deze te gebruiken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 05:13 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zou iniedergeval er niet als een zoutzak bijgestaan hebben en toegesproken worden als een klein kind die zijn mond niet durft open te trekken.
las deze quote in een post hierbovenquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat de "Nederlandse mentaliteit" weergeeft is dat er om politieke redenen lichtgewapende militairen met een halfzacht mandaat een burgeroorlog in werden gestuurd waar het hard tegen hard ging omdat Nederlandse politici zo graag willen meedoen met de grote jongens maar niet de consequenties willen dragen van een echte oorlog. En dat die militairen vervolgens ook nog eens in de steek zijn gelaten door ze bijvoorbeeld geen luchtsteun te geven om politieke redenen. DAT is de kern van de zaak en niet die paar ongelukkige beelden van een toostende Karremans en feestende militairen na de terugtrekking. Het jammere is dat die bewuste beelden bij de meeste mensen het beeld zijn gaan bepalen van wat er daar is gebeurd.
Helemaal mee eens. Om te janken dat hetzelfde dreigde te gebeuren in Uruzgan. Al die vieze socialisten die beginnen te janken dat het een "opbouwmissie" is en dat wapens niet nodig zijn. Verdomme, leer eens van de geschiedenis, wereldvreemd tuig.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een soldaat hoort niet bang te zijn, snap dat nou eens.quote:Op donderdag 30 juli 2009 06:05 schreef Winner_Taco het volgende:
Helemaal niets heldhaftig. Je bent gvd een Luitenant-kolonel en je laat je zo afdrogen door een schreeuwerige Serviër die denkt indruk te kunnen maken. Ik weet zeker dat dit niet gelukt was bij een Amerikaanse legerleider.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar heldhaftig zijn gezeten achter je toetsenbord is niet moeilijk. Het is beduidend moeilijker om heldhaftig te zijn als je naar de loop van een AK kijkt. Nog moeilijker als je weet dat diegene die die AK in z'n handen heeft zeer battle-hardend is, en derhalve beslist niet zal twijfelen om deze te gebruiken.
Opzich ook een goed punt inderdaad. Wanneer we met zijn alle accepteren dat het argument: ''befehl ist befehl'' niet meer geldt, moeten we met zijn allen ook accepteren dat militairen die in een oorlogsgebied zijn daar verplicht zijn de burgers te beschermen tegen elke agressie, of er nou wel of niet bevel is gegeven.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef EchoAlpha het volgende:
Wat een smerige manier om dingen goed proberen te praten door een stel Fransen de schuld te geven omdat er geen luchtsteun kwam.
Je bent daar om die bevolking te beschermen. Je neemt die taak op je. Niet achteraf gaan zeiken dat je geen luchtsteun kreeg want je hebt dan gewoon keihard gefaald
ja, voorwaarts als een kip zonder kop, jaag die mannen over de kling - voor volk en vaderland!quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef EchoAlpha het volgende:
Wat een smerige manier om dingen goed proberen te praten door een stel Fransen de schuld te geven omdat er geen luchtsteun kwam.
Je bent daar om die bevolking te beschermen. Je neemt die taak op je. Niet achteraf gaan zeiken dat je geen luchtsteun kreeg want je hebt dan gewoon keihard gefaald
Daar twijfel ik ook geen seconde over. Maar dat heeft voornamelijk te maken met dat die uitstekend uitgerust zijn, en nooit hun oren laten hangen naar wat andere organen zeggen mbt bewapening.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:43 schreef AryaMehr het volgende:
Ik weet zeker dat dit niet gelukt was bij een Amerikaanse legerleider.
dan erbij was Karremans de opperbevelhebber daar verwacht je wel wat meer van dan alleen halfneerbuigend in stotterend engels een "imponerend" iemand te woord te staan. Duidelijk niet de juiste man op de juiste plaats als het echt op oorlog komt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Helemaal niets heldhaftig. Je bent gvd een Luitenant-kolonel en je laat je zo afdrogen door een schreeuwerige Serviër die denkt indruk te kunnen maken. Ik weet zeker dat dit niet gelukt was bij een Amerikaanse legerleider.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar heb je grotendeels gelijk in, maar ik bedoel meer het verschil tussen de mentaliteit van de Amerikanen en de Nederlanders. Ik weet haast wel zeker dat een Amerikaanse legerleider zich op deze manier niet laat afbekken en vervolgens smeken om niet neergeschoten te worden omdat hij een piano-speler is. De Nederlanders zijn naar mijn mening niet echte ''strijders'' zoals andere volkeren dat wel zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daar twijfel ik ook geen seconde over. Maar dat heeft voornamelijk te maken met dat die uitstekend uitgerust zijn, en nooit hun oren laten hangen naar wat andere organen zeggen mbt bewapening.
Het VS leger wordt op hoogste niveau doorgaans goed naar geluisterd, ipv dat je een wereldvreemde PvdA kliek hebt die, zoals het de PvdA betaamt, maatregelen af gaat zitten passen op hoe men 'wenst' dat de realiteit is, ipv hoe deze echt is.
De NL legerleiding had er geen zin in. Meneer 'Kok' en de dienst-weigeraar ter Beek wisten het natuurlijk 'beter'.
Heel slecht vergelijk dus
oh zeker, het past niet in onze cultuur toch denk ik dat er best capable mensen bij defensie zijn die mladic echt wel beter hadden aangepakt en mladic hadden weggezet met een bluff.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Daar heb je grotendeels gelijk in, maar ik bedoel meer het verschil tussen de mentaliteit van de Amerikanen en de Nederlanders. Ik weet haast wel zeker dat een Amerikaanse legerleider zich op deze manier niet laat afbekken en vervolgens smeken om niet neergeschoten te worden omdat hij een piano-speler is. De Nederlanders zijn naar mijn mening niet echte ''strijders'' zoals andere volkeren dat wel zijn.
of het zinloos is of nietquote:Op donderdag 30 juli 2009 16:53 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Opzich ook een goed punt inderdaad. Wanneer we met zijn alle accepteren dat het argument: ''befehl ist befehl'' niet meer geldt, moeten we met zijn allen ook accepteren dat militairen die in een oorlogsgebied zijn daar verplicht zijn de burgers te beschermen tegen elke agressie, of er nou wel of niet bevel is gegeven.
ik denk dat dat wel meevalt maar het is ook een stukje risico inschatting, waren ze fatsoenlijk bewapend geweest zoals defensie zelf wilde dan was het waarschijnlijk zo niet afgelopenquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Daar heb je grotendeels gelijk in, maar ik bedoel meer het verschil tussen de mentaliteit van de Amerikanen en de Nederlanders. Ik weet haast wel zeker dat een Amerikaanse legerleider zich op deze manier niet laat afbekken en vervolgens smeken om niet neergeschoten te worden omdat hij een piano-speler is. De Nederlanders zijn naar mijn mening niet echte ''strijders'' zoals andere volkeren dat wel zijn.
Pfff, dat is koffiedik kijken. Het VS leger is dermate machtig dat ze niet in een ondergeschikte positie komen. Sure, jij mag komen met: Maar ook als ze niet zo machtig waren, waren ze ook wel heldhaftig! , maar weten zullen we dat niet doen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Geweldig, er word genocide op de 'achtergrond' gepleegd, en de Nederlanders doen de polonaise onder het la la liedquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:35 schreef henkway het volgende:
maar ze waren wel vrolijk later
Het is om je te schamen dat het Nederlanders zijn
Dat was de manier van de legerleiding om middelvinger richting de politiek te doen. Net als die onderscheiding voor de piano speler.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:35 schreef henkway het volgende:
En vogesmij heb jij hetzelfde kleine brein als in je avatar, drol!quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:35 schreef henkway het volgende:
Niemand zegt dat je die genocide hebt gewild, ik ben alleen van mening dat de Nederlandse regering/legerleiding alles had moeten doen om ze tegen te houden. Van mijn part schiet je tot de laatste patroon een hele berghelling naar de klote. Je zit in het leger om mensen te verdedigen, niet orders geven om weg te lopen en daarna de polonaise te lopen met Heineken in de hand.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:48 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zie het alweer, veel diknekken hier die vanachter hun toetsenbordje het allemaal wel weten zonder zelf ook nog maar ooit een wapen te hebben aangeraakt. Gasten die nog in de luiers zitten, of gasten die onder moeders rok wegduiken als ze bang zijn. Stelletje peuters zijn jullie, juist jullie zouden je moeten schamen door zo ongeneerd iets te willen brallen zonder 1 cent verstand te hebben van zaken.
Lafbekkerig zijn door vanachter die pc/laptop te brullen over een genocide die ik ook niet had gewild.
ZO!!!
De VN hee gefaald knul en daarmee de gehele wereld gemeenschap waaronder ook jij. Maar toen zal je nog wel een papventje zijn geweest.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef EchoAlpha het volgende:
wat is vogesmij?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En vogesmij heb jij hetzelfde kleine brein als in je avatar, drol!
Nou dat heeft die laffe regering van ene Kok dus niet gedaan. Maar geef daarom nooit de gewone soldaat de schuld van deze genocide.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Niemand zegt dat je die genocide hebt gewild, ik ben alleen van mening dat de Nederlandse regering/legerleiding alles had moeten doen om ze tegen te houden. Van mijn part schiet je tot de laatste patroon een hele berghelling naar de klote. Je zit in het leger om mensen te verdedigen, niet orders geven om weg te lopen en daarna de polonaise te lopen met Heineken in de hand.
Maar dat is slechts mijn peuterige verstandloze lafbekkerige mening.
Zo goed dan? Nog een keertje komma neuker die je bent: En volgens mij heb jij hetzelfde kleine brein als in je avatar, drol!quote:
Het gaat hier om het functioneren van een gevechtseenheid met een opdrachtquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nou datheedie laffe regeringan ene Kok dus niet gedaan. Maar geef daarom nooit de gewone soldaat de schuld van deze genocide.
hoor ik daar ook een pianodeuntje op de achtergrond?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:35 schreef henkway het volgende:
Bingo, ben blij dat je het ziet, want er was nl. helemaal geen sprake van een gevechts opdracht. Een gevechtseenheid was het ja, maar onder het starre regime van de VN welke geen gevechtsmissie op ogen had.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Het gaat hier om het functioneren van een gevechtseenheid met een opdracht
Ik heb dan ook gezegd: respect voor de soldaat, geen respect voor de legerleiding/regering.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:52 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Nou dat heeft die laffe regering van ene Kok dus niet gedaan. Maar geef daarom nooit de gewone soldaat de schuld van deze genocide.
Dat heeft de legerleiding geprobeerd. Maar die zeer sociale man "Meneer Kok" wist het beter. Dat de legerleiding met meer bewapening er naartoe wilde, dat was helemaal niet nodig volgens meneer Kok. En meneer Kok wist waar die het over had.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:50 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Niemand zegt dat je die genocide hebt gewild, ik ben alleen van mening dat de Nederlandse regering/legerleiding alles had moeten doen om ze tegen te houden.
Je weet geen flikker over mij. Ik weet zeker dat mocht ik ooit soldaat worden ik niet lijdzaam ga toekijken hoe burgers worden afgeslacht. Waarom ben je in vredesnaam soldaat geworden? En dan alles afgegeven op je omgeving en op de leidinggevenden, wat triest. Je hebt gvd zelf een wapen tot je beschikking.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:48 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zie het alweer, veel diknekken hier die vanachter hun toetsenbordje het allemaal wel weten zonder zelf ook nog maar ooit een wapen te hebben aangeraakt. Gasten die nog in de luiers zitten, of gasten die onder moeders rok wegduiken als ze bang zijn. Stelletje peuters zijn jullie, juist jullie zouden je moeten schamen door zo ongeneerd iets te willen brallen zonder 1 cent verstand te hebben van zaken.
Lafbekkerig zijn door vanachter die pc/laptop te brullen over een genocide die ik ook niet had gewild.
ZO!!!
Klopt, ik geef hem dan ook mede de schuld er van. Een leger hoort te kunnen vechten, een leger uitzenden op een "battle-ready" missie en dan de bewapening ontnemen is gewoon schandelijk. Echter principieel als het materieel er wel was geweest, vind ik dat je die hele klotezooi in lichterlaaie had moeten zetten en zonodig elke Servische soldaat op de helling neerknallen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat heeft de legerleiding geprobeerd. Maar die zeer sociale man "Meneer Kok" wist het beter. Dat de legerleiding met meer bewapening er naartoe wilde, dat was helemaal niet nodig volgens meneer Kok. En meneer Kok wist waar die het over had.
Niet in dit geval.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je hebt gvd zelf een wapen tot je beschikking.
In de buurt??quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik heb dan ook gezegd: respect voor de soldaat, geen respect voor de legerleiding/regering.
Ik heb geen kennis over de positionering van overige troepen in de buurt, maar ik neem aan dat er wel bevriende naties in de buurt waren die eventueel zouden kunnen helpen in een conflict tussen Dutchbat en het Servische leger?
dude dat was een dienstplicht legerquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je weet geen flikker over mij. Ik weet zeker dat mocht ik ooit soldaat worden ik niet lijdzaam ga toekijken hoe burgers worden afgeslacht. Waarom ben je in vredesnaam soldaat geworden? En dan alles afgegeven op je omgeving en op de leidinggevenden, wat triest. Je hebt gvd zelf een wapen tot je beschikking.
Interessant leesvoer.quote:Op donderdag 30 juli 2009 10:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
nou dit is gewoon feitelijk onjuist
ten eerste had Nederland nog geen beroepsmilitairen die met snelvuurkanonnen om konden gaan waardoor dit gelijk al geen optie meer was, artillerie kon wel maar die lieten de Serven (net als snelvuurkanonnen van bondgenoten of evt met OVW'ers) gewoon niet de enclave binnen ... kun je drie dingen doen
1. naar binnen vechten (met het Deense Leopard tankeskadron bv) maar dat mocht toen niet (geen Nederlands besluit) en dat mocht later toen Dutchbat geen eten, geen benzine, geen betrouwbare anti tank munitie en nauwelijks mensen meer had ook niet
2. wachten tot je een ons weegt
3. of kiezen voor de lichte optie (ook geen Nederlandse keuze) met Air Power ipv de zware wapens
lijkt mij een duidelijke keuze mits het tot daadwerkelijke wapeninzet komt van die straaljagers als de mannen op de grond dat nodig achten ... dat kwam het niet (nauwelijks) dus faalde de missie
ten tweede werden de Britten ondanks hun zware (zwaardere) wapens ook gewoon gepiepeld in Gorazde zie bv de volgende link
http://www.independent.co(...)-a-loss-1370247.html
de volgende quote geeft het probleem met de safe area's haarfijn weer
[..]
Gorazde, Bihac en Zepa zijn net als Srebrenica gewoon gevallen ... alleen Sarajevo en daar zijn waarschijnlijk meer burgerslachtoffers gevallen dan in de 4 enclaves die wel zijn gevallen bij elkaar!!
UNPROFOR was gewoon een epic fail, kun je Karremans en zijn mannen moeilijk aanrekenen
Daar heb ik geen kennis van, en ik geloof het dus graag. Ik snap ook wel dat de Nederlanders niet tot de aanval zijn over gegaan, maar ik denk dat met een minder softe aanpak vanuit Den Haag er wel degelijk een verschil gemaakt zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:01 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
In de buurt??![]()
[ afbeelding ]
Srebrenica was een eindstation ver weg van de andere VN eenheden.
Volgens mij lees je dus niet wat hij eerder schreefquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
. Je hebt gvd zelf een wapen tot je beschikking.
quote:
Idd. Nu heeft men geleerd van de fouten uit het verleden.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Daar heb ik geen kennis van, en ik geloof het dus graag. Ik snap ook wel dat de Nederlanders niet tot de aanval zijn over gegaan, maar ik denk dat met een minder softe aanpak vanuit Den Haag er wel degelijk een verschil gemaakt zou kunnen zijn.
Maar het is maar goed dat de VN en dergelijke geleerd hebben van het conflict en het nu ietwat beter aanpakken.
Sorry dat ik zo uitviel. Maar de onwetendheid van sommigen maakt mij bijzonder kwaad.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je weet geen flikker over mij. Ik weet zeker dat mocht ik ooit soldaat worden ik niet lijdzaam ga toekijken hoe burgers worden afgeslacht. Waarom ben je in vredesnaam soldaat geworden? En dan alles afgegeven op je omgeving en op de leidinggevenden, wat triest. Je hebt gvd zelf een wapen tot je beschikking.
ja ... de realiteit ligt toch iets andersquote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef EchoAlpha het volgende:
Inderdaad, een grote puinhoop die ook bijzonder ingewikkeld lag. Maar er is gelukkig wat betere coördinatie en de naïviteit van de jaren '90 is ook weg gelukkig. Daarnaast moet ik wel m'n excuses aanbieden als je me verkeerd begrepen hebt, want ik heb wel degelijk respect voor wat jullie daar gedaan hebben. Ik ben alleen boos op de regering die jullie in de steek gelaten heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:12 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Idd. Nu heeft men geleerd van de fouten uit het verleden.
Indien Nederland wel de beschikking had over 25mm boordkanonnen, en indien ook die 120mm mortieren mee mochten plus dat er via de lucht droppings met munitie etc plaatsvonden dan had men wel tegenstand kunnen bieden.
Echter het moet ook gezegd worden dat er vrijwel geen brandstof meer was. Dus hoe zet je dan de voertuigen in? De Serven knepen echt alles dicht. En geloof me, de routes daar zijn echt lang. Eens in de 6 weken een convooi dat er langs komt, maar dan weer met bedorven voedsel of materiaal wat totaal niet van belang is en zwaar gelimiteerd brandstof. Een convooi was soms echt dagen onderweg en werd gewoonweg weer teruggestuurd door de Serven omdat er iets niet klopte met de documenten of dat de fax niet was aangekomen in Pale
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
Hier kunnen we gewoon ophouden. Wordt eerst maar soldaat, dan nemen we je serieus. Zoals ik al zei, het is zo makkelijk om heldhaftig te zijn vanachter je computertje.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je weet geen flikker over mij. Ik weet zeker dat mocht ik ooit soldaat..
quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Inderdaad, een grote puinhoop die ook bijzonder ingewikkeld lag. Maar er is gelukkig wat betere coördinatie en de naïviteit van de jaren '90 is ook weg gelukkig. Daarnaast moet ik wel m'n excuses aanbieden als je me verkeerd begrepen hebt, want ik heb wel degelijk respect voor wat jullie daar gedaan hebben. Ik ben alleen boos op de regering die jullie in de steek gelaten heeft.
Maargoed, hulde kerelHmm een goede docu? ER zijn er wel enkele waarvan ik zeg dat die het kijken de moeite waard is. Ten eerste natuurlijk Warriors, een +3 uur durend docu-drama over een groep Britse VN militairen waarin de gigantische machteloosheid goed zichtbaar is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is een BBC productie maar het is ook te bekijken op youtube.
Deel 1:
De rest mag je zelf opzoeken maar dat is niet moeilijk
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
Ooit geprobeerd. Gelukkig afgewezen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hier kunnen we gewoon ophouden. Wordt eerst maar soldaat, dan nemen we je serieus. Zoals ik al zei, het is zo makkelijk om heldhaftig te zijn vanachter je computertje.
Ok hartelijk dankquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:49 schreef ErwinRommel het volgende:
Deel 3 in Warriors word al heel goed duidelijk voor het gewone publiek hoe de kaarten nu eenmaal lagen.
Op minuut 06:50 begint er een uitleg over de rules of engagement.
Het is een docu, maar zo zat het wel.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:50 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ooit geprobeerd. Gelukkig afgewezen.
Jij weet de reden waarom ik was afgekeurd?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat verbaast niet![]()
Het leger zit niet te wachten op mensen die hun hele 'beeld' van wat een leger precies inhoud bepalen aan de hand van oppervlakkige hollywood sentimenten![]()
Je kijkt teveels films . Het enige dat in principe telt in een oorlog is militaire suprematie . Als je daarover beschikt kun je gaan onderhandelen en bepaalde zaken die je anders wil doen afdwingen. De realiteit daar was zo , dat mocht Karremans "lastig" gaan doen hij (en zijn manschappen vergeet dat ook ff niet ) een wisse dood tegemoet zouden gaan. Mladic is nog steeds niet veroordeeld . Ik geloof niet dat Karremans iets had kunnen voorkomen . De NAVO wel , door op tijd troepen/materieel te sturen!quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Helemaal niets heldhaftig. Je bent gvd een Luitenant-kolonel en je laat je zo afdrogen door een schreeuwerige Serviër die denkt indruk te kunnen maken. Ik weet zeker dat dit niet gelukt was bij een Amerikaanse legerleider.
Ik wil het je best vertellen hoor.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja had geen zin om te vertalen?
( Ze hadden je bij de MID geplaatst, als je niet afgekeurd was. )
Natuurlijk weet ik dat niet.
Je hebt, vele met jou, een wat 'onrealistisch beeld' van e.e.a
Mladic blufte had Karremans net zo hard moeten doen, maar nee deze ruggegraatloze figuur liet het zelfs toe de 5000 die een veilig heenkomen hadden gevonden op de compound zelf om die met een geregeld logistiek en betaalde brandstof regelrecht een dood in te brengen. En dan gezellig op de 21ste samen met Mladic naar alle cadeaus in ontvangst te hebben genomen en geproosts te hebben de dutchbatters uit te zwaaien. SMAKELOOS!quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:17 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Je kijkt teveels films . Het enige dat in principe telt in een oorlog is militaire suprematie . Als je daarover beschikt kun je gaan onderhandelen en bepaalde zaken die je anders wil doen afdwingen. De realiteit daar was zo , dat mocht Karremans "lastig" gaan doen hij (en zijn manschappen vergeet dat ook ff niet ) een wisse dood tegemoet zouden gaan. Mladic is nog steeds niet veroordeeld . Ik geloof niet dat Karremans iets had kunnen voorkomen . De NAVO wel , door op tijd troepen/materieel te sturen!
Neequote:Op donderdag 30 juli 2009 17:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
De VN hee gefaald knul en daarmee de gehele wereld gemeenschap waaronder ook jij. Maar toen zal je nog wel een papventje zijn geweest.
Interresantquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:20 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik wil het je best vertellen hoor.![]()
Ik was nog erg jong, maar het leger had me op de één of andere manier altijd gefascineerd. Mijn moeder en vader hebben beiden in het leger gezeten en zijn dan ook in het leger getrouwd, weliswaar niet in het Nederlandse leger, maar goed.
Het is ook een oneindig fascinerend fenomeen hoe dat werktquote:Ik vond het fascinerend om met een groep jongens allerlei emoties mee te maken: lachen, huilen, zweten en dergelijk.
Klinkt heel stoer, ik begrijp wat je bedoeld, maar we hebben het over oorlogquote:Ook naar de uitzendingen keek ik erg naar uit. Weg van de dagelijkse sleur en een compleet nieuwe avontuur meemaken. Het was in de periode dat ik erg losbandig was. Ik ging niet naar school en was constant op ''straat'', wat uiteindelijk resulteerde in het feit dat ik vaak met de politie in aanraking kwam. Uiteindelijk werd ik afgewezen op grond van mijn justitiële verleden. Ik moest maar terugkomen wanneer ik weer op school zat en een poos niet meer met de politie in aanraking was gekomen. Uiteindelijk de goede draad opgepakt en nu studeer ik Rechten. Dus vandaar de opmerking: ''gelukkig dat ik was afgewezen''.
Maar goed. Heb nog wel altijd de drang om het weer een keer te proberen. Wellicht iets voor de toekomst.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:31 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Nee
Nederland heeft een taak aangenomen en heeft keihard gefaald.
Als je het niet aankan en je dus hulp van andere nodig hebt doet het dan NIET.
Ga jij maar lekker een feestje vieren met je vriendjes in het oosten
Soms hoop ik dat Nederland direct door een oorlog getroffen word zodat dan al die schreeuwers opeens wakker worden en weten wat oorlog is ipv veilig achter het computerke rare zaken te zeggen die ronduit niet kloppen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klinkt heel stoer, ik begrijp wat je bedoeld, maar we hebben het over oorlogOorlog is niet tof
Laten we voor ons beiden hopen dat't nooit nodig wordt
zonder luchtsteun kon niemand die taak aan, dat was van te voren bekendquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:31 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Nee
Nederland heeft een taak aangenomen en heeft keihard gefaald.
Als je het niet aankan en je dus hulp van andere nodig hebt doet het dan NIET.
Ga jij maar lekker een feestje vieren met je vriendjes in het oosten
Dat oorlog niet tof is ben ik van bewust. Ik heb er iniedergeval ervaring mee.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Interresant
[..]
Het is ook een oneindig fascinerend fenomeen hoe dat werktIedereen vind zichzelf heel stoer en heel sterk, maar ze breken je gewoon af. En aan het einde van de rit ben je gek genoeg om terug te gaan schieten, alleen omdat je niet wil dat je maten doodgaan.
[..]
Klinkt heel stoer, ik begrijp wat je bedoeld, maar we hebben het over oorlogOorlog is niet tof
Laten we voor ons beiden hopen dat't nooit nodig wordt
Ja, ach, da's wel een hoge prijs.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Soms hoop ik dat Nederland direct door een oorlog getroffen word zodat dan al die schreeuwers opeens wakker worden en weten wat oorlog is ipv veilig achter het computerke rare zaken te zeggen die ronduit niet kloppen.
zo'n typische soldaat opmerking die oorlog eigenlijk stiekem verheerlijkt, kijkt u alleen al eens hoe meneer zich profileert met zijn erwin rommeltje en zijn leuke uitspraakjes in zijn ondertitelsquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Soms hoop ik dat Nederland direct door een oorlog getroffen word zodat dan al die schreeuwers opeens wakker worden en weten wat oorlog is ipv veilig achter het computerke rare zaken te zeggen die ronduit niet kloppen.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ach, da's wel een hoge prijs.
Weetjewat, doe maar weer een dienstplicht. Ook voor vrouwen. Dan verdwijnt die mentaliteit waar alles wat uberhaupt een uniform aanheeft, al bijna niets anders dan aan halve fascist kan zijn vanzelf wel.
Mladic had helemaal niet de luxe om te bluffenquote:
dat klopt toch nietquote:had Karremans net zo hard moeten doen, maar nee deze ruggegraatloze figuur liet het zelfs toe de 5000 die een veilig heenkomen hadden gevonden op de compound zelf om die met een geregeld logistiek en betaalde brandstof regelrecht een dood in te brengen.
ze waren op dat moment krijgsgevangenen, de missie was mislukt en alles wat ze nodig hadden om te vechten was op of stuk ... ik had de man zijn schoenen schoongelikt om daar weg te komen op dat moment!quote:En dan gezellig op de 21ste samen met Mladic naar alle cadeaus in ontvangst te hebben genomen en geproosts te hebben de dutchbatters uit te zwaaien. SMAKELOOS!
de Servische republiek kon niet bestaan met 3 van dergelijke vijandige pockets in het hart ervanquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:48 schreef Drugshond het volgende:
Dit gaat meer over the outcome...... (en hoe beperkt ons mandaat was).
Vraag me eerder af welke afwegingen de het Servische-leger heeft ondernomen.
Meer in termen wat waren hun doelstellingen en afwegingen toen ze overgingen tot het offensief.. dat blijkt zelfs nu ondergesneeuwd door de outcome.
Wat was die trigger ?.... de wapenverkoop onder de tafel. Een poging om eens hard uit te halen (schijnbaar represaille).... of gewoon landje-pik.
Met andere woorden wat waren de holding hands before the flop.
Owquote:
Ja maar het wordt wel vies.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow
Dat is film, lieve MevrouwHobjes
Als jij geen zandhaas wordt mag je prima je mooie lange haar houden
M.a.w. de doelstelling was 1 groot Servië, ongeacht wat er onder de streep gebeurde.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:50 schreef sp3c het volgende:
de Servische republiek kon niet bestaan met 3 van dergelijke vijandige pockets in het hart ervan
ze moesten die wel oprollen
dus je kan niet bluffen als je de hele VN achter je hebt staan? laat me niet lachenquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
Mladic had helemaal niet de luxe om te bluffen
als bevelhebber van de Bosnisch Servische republiek moest hij af van de enclaves, goedschiks of kwaadschiks
[..]
dat klopt toch niet
ze hadden nog geen brandstof genoeg om eten te koken, laat staan om 5000 mensen te verplaatsen
bovendien zijn de mensen die van Potocari op bussen zijn gezet door de BSA vrijwel allemaal veilig in Tuzla aangekomen mede dankzij escortes van Dutchbatters
probleem zat hem in de mannen in weerbare leeftijd die zich zonder het aan iemand te vertellen diep in de nacht een weg door de Servische linies probeerden te vechten. dat waren ongeveer 10.000 man waaronder een Brigade (tussen de 3000 en 4000 man) van het Bosnische leger en die zijn gruwelijk afgeslacht want toen de verrassing eraf was begonnen de Serven terug te schieten en de overlevenden zijn tegen de muur gezet
dat die brigade samen met Dutchbat in de blocking positions had moeten liggen hoor je ook niemand over
nee hoor Dutchbat had zich dood moeten vechten met .50 machinegeweren en benzine moesten ze maar bij een civiele hulporganisatie (Swedish Shelter project) stelen
[..]
ze waren op dat moment krijgsgevangenen, de missie was mislukt en alles wat ze nodig hadden om te vechten was op of stuk ... ik had de man zijn schoenen schoongelikt om daar weg te komen op dat moment!
Deliberate Force zat er aan te komen en de beelden van peacekeepers die aan luchtdoelgeschut werden vastgebonden waren vrij helder
jaquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:58 schreef Drugshond het volgende:
[..]
M.a.w. de doelstelling was 1 groot Servië, ongeacht wat er onder de streep gebeurde.
Landje pik - pur sang dus.
Die vieze socialisten vanuit het achterlijke zwijnenRusland hebben GroBmuilen als jij afgemaakt, ongeletterde hufter.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:34 schreef waht het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Om te janken dat hetzelfde dreigde te gebeuren in Uruzgan. Al die vieze socialisten die beginnen te janken dat het een "opbouwmissie" is en dat wapens niet nodig zijn. Verdomme, leer eens van de geschiedenis, wereldvreemd tuig.
Denk jij dat de serven dom waren ofzo? Geen CNN hadden?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:00 schreef ASroma het volgende:
[..]
dus je kan niet bluffen als je de hele VN achter je hebt staan? laat me niet lachen![]()
de VN stond helemaal niet achter Dutchbat, dat bleek uit allesquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:00 schreef ASroma het volgende:
[..]
dus je kan niet bluffen als je de hele VN achter je hebt staan? laat me niet lachen![]()
betaald ja ... achterafquote:De VN heeft wel degelijk de brandstof betaalt voor de transporten, dat was een van Mladic zijn eisen. En jah de bussen met vrouwen zijn veilig aangekomen en de mannen?
dat zeg ik tochquote:Een groot deel van het bonsische leger vertrok al eerder richting moslim gebied en daarachter de moslim-mannen, de burgers. Maar een grote groep werd hiervan alsnog achterhaalt en opgejaad door Mladic en zijn mannen.
BSquote:Dat Dutchbat mislukte kwam door verschillende zaken en 1 van die zaken was Karremans en zijn onderhandelingsskills.
ze zullen echt niet alomwetend geweest zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk jij dat de serven dom waren ofzo? Geen CNN hadden?
Ik kan me nog herinneren dat op een bepaald moment gesignaleerd werd(!) dat in europa wonende serven rond militaire luchthaven gespot werden, om daar ff door te bellen hoeveel en wat voor vliegtuigen er op weg waren
Zullen ze dan van de bureaucratische stroop afgeweten hebben? Ik denk et...
boo-fucking-hooquote:Ik kan me nog herinneren dat op een bepaald moment gesignaleerd werd(!) dat in europa wonende serven rond militaire luchthaven gespot werden, om daar ff door te bellen hoeveel en wat voor vliegtuigen er op weg waren
Echt, jij hebt er dus totaal niks van begrepen. "de hele VN achter je hebben"quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:00 schreef ASroma het volgende:
[..]
dus je kan niet bluffen als je de hele VN achter je hebt staan? laat me niet lachenDe VN heeft wel degelijk de brandstof betaalt voor de transporten, dat was een van Mladic zijn eisen. En jah de bussen met vrouwen zijn veilig aangekomen en de mannen?
Een groot deel van het bosnische leger vertrok al eerder richting moslim gebied en daarachter de moslim-mannen, de burgers. Maar een grote groep werd hiervan alsnog achterhaalt en opgejaad door Mladic en zijn mannen.
Dat Dutchbat mislukte kwam door verschillende zaken en 1 van die zaken was Karremans en zijn onderhandelingsskills.
nou prima maar een gewetensvraag dan: Zou jij gezellig met Mladic geborreld hebben en zelfs zo initiatiefrijk? op de 21ste...... Daar is in mijn ogen moreel iets heel fout mee.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
de VN stond helemaal niet achter Dutchbat, dat bleek uit alles
[..]
betaald ja ... achteraf
Karremans had geen zak geld bij zich iig
en de mannen zijn vermoord dat mag duidelijk zijn
dit waren er geen 5000
[..]
dat zeg ik toch
[..]
BS
ik hoop het nietquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:10 schreef ASroma het volgende:
[..]
nou prima maar een gewetensvraag dan: Zou jij gezellig met Mladic geborreld hebben en zelfs zo initiatiefrijk? op de 21ste...... Daar is in mijn ogen moreel iets heel fout mee.
het punt is niet dat die brandstof er doormocht, het punt is dat de VN ervoor betaalde, voor het transport van al die mensen. En Mladic zou echt niet zomaar het risico nemen om VN soldaten point blank te doden, gimme a breakquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:09 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Echt, jij hebt er dus totaal niks van begrepen. "de hele VN achter je hebben"![]()
Hoe kwam het dat er opeens wel brandstof door mocht van de Serven? Juist ja omdat de Serven toestemming gaven een brandstof convooi door te laten. Iets wat anders nooit zou gebeuren.
En ja, onderhandelen met een AK in je nek lijkt me ook wel erg fijn. Zelfde als ik een pistool tegen ke kanes druk en zegt van geef me die goud. Wedden dat jij dat doet?
Ergens begrijpelijk.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:01 schreef sp3c het volgende:
ja
maar daar was het alle strijdende partijen om te doen
point blank??quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:13 schreef ASroma het volgende:
[..]
het punt is niet dat die brandstof er doormocht, het punt is dat de VN ervoor betaalde, voor het transport van al die mensen. En Mladic zou echt niet zomaar het risico nemen om VN soldaten point blank te doden, gimme a break
Dan klopt het toch? Want die vluchtelingen convooien bereikten wel veilug Tuzla Airbase. Wat zit je nu toch te dreinen over die brandstof die door de VN is gedokt?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:13 schreef ASroma het volgende:
[..]
het punt is niet dat die brandstof er doormocht, het punt is dat de VN ervoor betaalde, voor het transport van al die mensen. En Mladic zou echt niet zomaar het risico nemen om VN soldaten point blank te doden, gimme a break
Zijn missie was over (overclassed).... hij kwam wel met zijn mensen thuis. Niet op de nette manier maar een goed leider zorgt voor zijn manschappen (tenzij je een hogere ideologie hebt en wil sterven op een no-mans zone).quote:
quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
point blank??
hoe had je dat gezien ... we hebben het over gevechten die Dutchbat had moeten starten
Daar had Mladic weinig problemen mee nee
hij had ook weinig problemen met VN'ers die in een kruisvuur om het leven kwamen trouwens
Tuurlijk Mladic zal niet onder de indruk geweest zijn van de Nederlanders verre van natuurlijk en die positie vond ie heerlijk toch wil ik niet per direct geloven over Mladic zijn achterhoofd gedachtes, 1 luchtaanval en die hele compagnie van Mladic was weggevaagd. En dat had Karremans juist kunnen gebruiken in onderhandeling voor die burgers. Of was Karremans echt zo naief dat ie dacht dat Mladic en zijn troepen die mannen rustig naar huis zouden brengen, ik bedoel het scheiden van mannen en vrouwen etc. etc. er waren zoveel signalen dat dat niet goed zou gaan.... het gaat me echt de pet te boven dat ze niet wat meer gepusht hebben en het allemaal maar hebben laten gebeuren.... (de VN, politici, Dutchbat...)quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan klopt het toch? Want die vluchtelingen convooien bereikten wel veilug Tuzla Airbase. Wat zit je nu toch te dreinen over die brandstof die door de VN is gedokt?
Neuh, de troepen van Mladic zouden niet beginnen met de VN soldaten uit te moorden, maar als de VN opdracht zou hebben gegeven om te vechten dan zouden de troepen van Mladic daar geen enkel probleem mee hebben gehad. Geloof me.
Klopt en gelukkig ziet de regering nu ook in dat troepen sturen die onderbewapend zijn geen zoden aan de dijk zetten. Srebrenica was de ultieme nachtmerrie voor een militair die verstand van zaken heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:26 schreef JuiceJuice het volgende:
Denk dat het goed is om discussie te voeren, maar hieruit hebben we weer wat geleerd. Gedane zaken nemen geen keer...
zou je denken?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:28 schreef ASroma het volgende:
[..]
[..]
Tuurlijk Mladic zal niet onder de indruk geweest zijn van de Nederlanders verre van natuurlijk en die positie vond ie heerlijk toch wil ik niet per direct geloven over Mladic zijn achterhoofd gedachtes, 1 luchtaanval en die hele compagnie van Mladic was weggevaagd.
quote:F16-pilote schoot door Servische leger bedreigde verkenner Frans Erkelens te hulp
REDDENDE ENGEL
Door gezamenlijke actie werd nog grotere slachting in Srebrenica voorkomen
ROOSENDAAL, zaterdag
De beelden en geluiden zijn beklemmend en geven weer hoe levensbedreigend de situatie is voor zowel commando’s op de grond als voor vliegers in hun F16’s daar vlak boven. De ene stem is van Frans Erkelens, die als forward air controller (fac’er) vanaf een bergkam even buiten Srebrenica de oprukkende Bosnische Serviërs observeert en piloten naar hun doelen leidt. De andere is van een vrouw, in de cockpit van haar Nederlandse jachtbommenwerper.
We zitten in de woonkamer van oud-commando Erkelens en kijken, bijna tien jaar na dato, naar een unieke videoband. Voor de nu 37-jarige is het weer even dinsdag 11 juli 1995, de dag dat de enclave, die door Dutchbat III moest worden beschermd, uiteindelijk zal worden overlopen door Bosnisch- Servische troepen.
De vlieger nadert met haar wingman op acht kilometer hoogte Srebrenica, nog buiten het bereik van Servisch luchtafweer, als ze radiocontact krijgt met Windmill-zero two, de codenaam van Frans Erkelens. De groene baret, toen net 27, houdt samen met twee Nederlandse collega’s, twee Britten van de Special Air Service (SAS) en een tolk van de Royal Air Force (RAF) snel oprukkende eenheden van generaal Ratko Mladic in de gaten.
Erkelens maakt de vrouw in haar straaljager wegwijs en begint bij Bratunac. Omdat die stad niet op de kaart van de piloot staat, vraagt zij: „Is Bratunac de plek waar de Nederlandse gijzelaars zitten?” Na bevestiging door de commando is er even radiostilte. Dan zegt Erkelens: „This is Windmill-zero two, ziet u die haarspeldbocht, daar rijdt een tank, ziet u dat ding?” De vlieger bevestigt dat even later, maar dan raakt Windmill-zero two onder zwaar vuur en moet dekking zoeken. „Pak de tweede haarspeldbocht, daar staat nog een tank, die vuurt nu op onze positie. Alles wat u ziet in de richting van het zuiden is ’cleared hot’ voor u.”
Duidelijke taal. De twee Nederlandse piloten weten nu dat op dat stuk weg geen landgenoten of vluchtelingen meer zitten, een gebied dat dus zonder enige terughoudendheid kan worden aangevallen.
Duikvlucht
Op de spectaculaire beelden die vanuit de F16 zijn gemaakt, is te zien dat de vrouwelijke vlieger haar toestel in duikvlucht brengt, de situatie van dichtbij bekijkt en haar eerste bom recht op de Bosnisch- Servische tank dropt. Het voertuig ontploft en andere pantserwagens uit de Servische colonne zoeken snel dekking in de berm. De piloot wil een tweede aanval inzetten boven het nu door rook en brand zwartgeblakerde gebied.
Ze vraagt Windmill-zero two om een volgend doel. Erkelens, onverstoorbaar over de radio: „Het is een probleem voor me om overeind te komen, dan heb ik direct een tankgranaat om m’n oren. Alles ten zuiden van de plek waar je bent geweest, mag je afknallen. Alleen niet de zuidpunt van Srebrenica.”
De vlieger: „Het zuiden, dat is een hoop, hè?” De forward air controller: „Daar zitten allemaal slechte jongens…”
De Serviërs schieten ondertussen met alles wat ze hebben op de Nederlandse straaljager, waarop de vrouw haar F16 zigzaggend naar de weg stuurt. „I’m going in for the second time, a lot of triple-A fire”, klinkt een gespannen stem over de radio. En opnieuw gooit zij een bom af, dit keer wordt Servisch geschut opgeblazen. „We gooien alles op die weg”, zegt ze tegen Frans Erkelens. „Mijn wingman gooit nu zijn bommen, dan moeten we helaas naar huis.” De tweede vlieger werpt zijn beide ongeleide Mk. 82’s op een bunker af, waarna de jagers richting Adriatische Zee en uiteindelijk de basis Villafranca koersen. „Hé, bedankt, hou je haaks!” zijn de afscheidswoorden van de Nederlandse commando.
Als de videoband is afgelopen, zegt Frans Erkelens: „Wij maakten als 108 compagnie commandotroepen deel uit van Dutchbat III en werden met name ingezet voor verkenningspatrouilles. Toen de Bosnische Serviërs steeds verder oprukten richting Srebrenica zijn we in de avond van 10 op 11 juli de enclave uitgegaan.”
Vanwege zijn erecode als commando vertelt Erkelens er niet bij dat er een beroep op hem werd gedaan het levensgevaarlijke forward- air-controllerwerk te doen, omdat de gewone fac-infanteristen van Dutchbat III mentaal niet in staat bleken de klus te klaren. Ze waren simpelweg niet tegen de situatie opgewassen. Een van die militairen gooit zelfs nog bijna roet in het eten door op het moment dat de Nederlandse jets opduiken helemaal panisch van angst en nota bene vanuit een veilige positie de jachtvliegers op te roepen. Ook dat is in het radioverkeer tussen Erkelens en de F16-piloot kraakhelder te horen.
Op komende Veteranendag worden ’nieuwe’ militairen geëerd
„Deze actie vond plaats even ten zuiden van de enclave”, vertelt de oud-commando. „De Britten gingen met ons mee omdat ze over satellietverbinding beschikten naar het hoofdkwartier in Sarajevo, wij hadden de fac-radio. We kozen het hoogste punt aan de zuidkant van de stad, met een overzicht op de zendmast en het gebied waar de mannen van Mladic zaten. Een locatie in de voorste linie, in de bloedhitte vanuit een soort bunker. Wat we zagen leek wel een slechte film over de oorlog in Vietnam. Overal oprukkende militairen, compleet met pantserwagens en tanks. Een enorme overmacht. Wat wij daar hebben meegemaakt… Hoe slecht de dingen misschien ook nog kunnen gaan lopen in het leven, dit vergeet ik nooit meer.”
Twaalf uur lang ligt sergeant Erkelens met zijn team op de loer, terwijl de Bosnische Serviërs, niet op de hoogte van de exacte schuilplaats van de commando’s, tank- en mortiergranaten afvuren. Terwijl de Nederlanders samen met de Britten ondertussen spotten, een ’target list’ opstellen en de coördinaten doorsturen naar Sarajevo. De situatie wordt helemaal grimmig als een eenheid Bosnische moslimstrijders arriveert en dreigt de Nederlanders en Britten dood te schieten als er „niet eindelijk luchtsteun” komt. Erkelens weet hen te kalmeren. „Is dit míjn land? Voer je eigen oorlog, wees blij dat we hier zijn om jullie te helpen!”
Plotseling openen de moslims het vuur op de Serven en zijn de commando’s op hun tot dan toe geheime locatie ontdekt. Servische tanks richten hun 105 mm kanonnen met haarscherpe precisie op de observatiepost en granaten slaan overal in. Tot de komst van twee Nederlandse F16’s uitkomst brengt. Die toestellen hingen al een tijd boven de Adriatische Zee ’in de wacht’. De bemanningen smeekten Sarajevo om toestemming, zodat ze eindelijk in actie konden komen. Detachementscommandant Jouke Eikelboom had er vanaf de basis Villafranca in Noord-Italië tijdens het hele beleg van Srebrenica al op aangedrongen dat zijn F16’s als eerste een luchtaanval zouden mogen ondernemen. „Het waren immers onze maatjes, daar op de grond.”
Na de inzet van de twee jachtvliegtuigen wordt het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in Sarajevo met mortieren beschoten door de Serviërs. Dutchbat-commandant Karremans krijgt in zijn hoofdkwartier in Potocari een telefoontje van één van de Nederlanders die in Bratunac worden gegijzeld. Mladic heeft gedreigd hen te doden en grote aantallen moslimvluchtelingen te executeren als de luchtaanvallen doorgaan. Op dat moment worden andere F16’s en Amerikaanse A10 grondaanvalsvliegtuigen teruggeroepen.
„Maar ondanks dat, hebben wij de Servische aanval twaalf uur kunnen vertragen”, stelt Frans Erkelens. „Duizenden vluchtelingen zijn zo uit handen van Mladic gebleven. Maar daar hoor je niemand over. Dankzij de Nederlandse luchtsteun hebben wij het er levend afgebracht. In de chaos na het bombardement konden we vanuit onze ’last blocking position’ wegkomen.”
Na terugkeer in Nederland heeft Erkelens zijn ’reddende engel’, inmiddels captain op een Boeing 737 van Transavia, ontmoet. Hij heeft zelfs nog een vlucht in een F16 gemaakt.
Over de massale internationale kritiek die op Dutchbat III neerstreek toen bleek dat 7500 moslimmannen uit de enclave Srebrenica door de Serviërs werden vermoord, zegt Erkelens: „Door het juiste te doen, vreest gij niemand. Bijna 25.000 vrouwen, kinderen en oude mannen hebben wij onder soms levensbedreigende omstandigheden, door te vechten, ondanks de druk van criminele bendes en ondanks de sterk verminderde inzetbaarheid van Dutchbat III, naar veiliger gebied kunnen brengen. Dankzij ons kunnen die mensen nu hun verhaal vertellen; over hún oorlog, die niemand ooit mag vergeten, opdat deze zich nooit herhaalt.”
In Nederland vroeg de commandant van het Korps Commandotroepen (KCT) een dapperheidsonderscheiding voor de drie groene baretten aan. Jaren gebeurde er niets, totdat Erkelens een brief kreeg dat het Hare Majesteit had behaagd hem de onderscheiding te verlenen. Op 23 januari 2002 zou hem die door toenmalig minister van Defensie Frank de Grave worden opgespeld. „Het was misschien wel het moeilijkste besluit in mijn leven, maar ik heb bedankt”, vertelt Frans Erkelens. „We deden het met een groep, dus ieder van ons drieën verdiende die onderscheiding. Toen alleen ik bleek uitverkoren, heb ik geweigerd.”
Heldhaftig
Saillant detail: de drie Engelsen van SAS en RAF kregen van de Brits
e koningin de Militairy Cross (MC) uitgereikt voor hun gezamenlijke optreden in Srebrenica met Nederlandse commando’s. In The Sunday Times werd het verhaal paginagroot gebracht, waarbij de heldhaftige rol van Windmill-zero two en Kirk-zero one – respectievelijk Frans Erkelens en de vrouwelijke F16-vlieger – als veel doorslaggevender werd belicht dan het optreden van de drie Engelsen. SAS-sergeant Nick Cameron vertelt dat hij na een lange dag van zware gevechten, zij aan zij met Nederlandse commando’s en tegen de Bosnische Serviërs, de opmars van Mladic urenlang wist te vertragen.
Opnieuw heeft de commandant van het KCT onlangs voor de drie commando’s van Dutchbat een dapperheidsonderscheiding aangevraagd. Gehoopt wordt dat op woensdag, de eerste Nederlandse Veteranendag, alsnog de Bronzen Leeuw naar Erkelens en zijn twee maten gaat. Een commissie buigt zich al weken over het verzoek. De laagste dapperheidsonderscheiding, het Kruis der Verdienste, werd voor het laatst in 1996 aan een sergeant-majoor die voor IFOR in Bosnië diende uitgereikt. De Militaire Willemsorde wordt al sinds 1955 niet meer voor gevechtsacties toegekend.
Frans Erkelens hoopt op de Bronzen Leeuw voor zijn groep van toen, maar zal niet teleurgesteld of verbitterd zijn als de onderscheiding uitblijft. Want de oud-commando staat volop in het dagelijks leven, heeft geen last van trauma’s zoals zo veel andere Dutchbatters, heeft nog altijd een ’groen hart’ en leidt een gelukkig bestaan met vrouw en vier dochters.
„Wij deden ons werk met volle overtuiging en hebben zo vluchtelingen in veiligheid gebracht”, vertelt hij. „Die wetenschap is in feite genoeg. Ik ben vier maanden na Dutchbat III opnieuw naar Bosnië gegaan. Gedetacheerd bij de SAS hebben we door heel voormalig Joegoslavië gevechtsacties gevoerd. Bravo-Five-One was ons call sign.”
„In mei 1999 heb ik het Korps Commando Troepen verlaten. Ik wilde met mijn twaalfeneenhalf jaar ervaring officier worden om als ploegcommandant te kunnen worden uitgezonden, maar dat zat er niet in. Nu leid ik samen met een andere ex-groene baret een bedrijf dat directieleden en managers begeleidt, traint, adviseert. Srebrenica heeft mij nooit nachtmerries bezorgd. Misschien omdat ik weet dat wij daar hebben gedaan wat we moesten en wat we konden.”
Bron: De Telegraaf van 250605
Maakt allemaal weinig uit , zonder hulp van de EU begint het gezeik gewoon opnieuw.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:28 schreef ASroma het volgende:
[..]
[..]
Tuurlijk Mladic zal niet onder de indruk geweest zijn van de Nederlanders verre van natuurlijk en die positie vond ie heerlijk toch wil ik niet per direct geloven over Mladic zijn achterhoofd gedachtes, 1 luchtaanval en die hele compagnie van Mladic was weggevaagd. En dat had Karremans juist kunnen gebruiken in onderhandeling voor die burgers. Of was Karremans echt zo naief dat ie dacht dat Mladic en zijn troepen die mannen rustig naar huis zouden brengen, ik bedoel het scheiden van mannen en vrouwen etc. etc. er waren zoveel signalen dat dat niet goed zou gaan.... het gaat me echt de pet te boven dat ze niet wat meer gepusht hebben en het allemaal maar hebben laten gebeuren.... (de VN, politici, Dutchbat...)
Dien Bien Phu was een strategische overwinning zoals die terecht de geschiedenis in is gegaan , niet de schuld van de Fransen , gewoon een erg listige vijandige strijdheer.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Klopt en gelukkig ziet de regering nu ook in dat troepen sturen die onderbewapend zijn geen zoden aan de dijk zetten. Srebrenica was de ultieme nachtmerrie voor een militair die verstand van zaken heeft.
Zie ook Dien Bien Phu (oid's) waar de Fransen vochten tot de dood. Het bracht ze echter niets behalve de dood van veel Franse militairen.
GroBmuilen?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:02 schreef kitao het volgende:
[..]
Die vieze socialisten vanuit het achterlijke zwijnenRusland hebben GroBmuilen als jij afgemaakt, ongeletterde hufter.
2?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:38 schreef ASroma het volgende:
[..]
jah leuk 1 F-16, zo voer je een goede luchtaanval natuurlijk ook niet.
ach Nederlandse militairen zijn lafaardsquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Klopt en gelukkig ziet de regering nu ook in dat troepen sturen die onderbewapend zijn geen zoden aan de dijk zetten. Srebrenica was de ultieme nachtmerrie voor een militair die verstand van zaken heeft.
Zie ook Dien Bien Phu (oid's) waar de Fransen vochten tot de dood. Het bracht ze echter niets behalve de dood van veel Franse militairen.
die run wel, de volgende (Amerikaanse toestellen) kon niets zien door grondmistquote:
sterkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef henkway het volgende:
[..]
ach Nederlandse militairen zijn lafaards
Disrespectvol, ongegrond, en niet waar.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef henkway het volgende:
[..]
ach Nederlandse militairen zijn lafaards
absoluut niet nee, maar Karremans had moeten schreeuwen schelden schreeuwen schelden aan die telefoon, dat die massale luchtaanval moest komen. Ik kan me al precies voorstellen hoe het gegaan is met die zoutzak van een Karremans. En was het Bosnisch leger niet naar onderhandelingen vrijwillig al naar moslimgebied gegaan? Oh en was in diezelfde onderhandeling niet afgesproken dat de Moslimmannen-burgers ongedeerd mochten volgen?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
die run wel, de volgende (Amerikaanse toestellen) kon niets zien door grondmist
maar goed er was een lijst van 40+ stukken zware wapens binnen de heavy weapons exclusion zone rondom Srebrenica, die mocht je volgens het mandaat waar zelfs de Serven hun handtekening onder hadden gezet zonder problemen allemaal opblazen, doe je niet met 2 F16's nee, dat is nu juist het hele probleem met Dutchbat III, die massale luchtaanvallen die beloofd werden kwamen ergewoon niet![]()
die lijst is meerdere malen doorgefaxt in god weet hoeveel voud maar die raakten allemaal kwijt
Mladic wist dus dat hij zijn spulletjes best binnen de enclave mocht zetten, er de Dutchbat compounds mee mocht bestoken, hij wist dat hij Dutchbat mocht uithongeren, personeel op verlof mocht weigeren een door moslims gedode Dutchbatter eerst een propagandarondje door de eigen hoofdstad mocht laten maken, overal mijnen mocht leggen waar die wilde en dan is het allemaal dikke bluf wat hij doet??
de man wist dat hij kon doen en laten wat hij wilde en toen hij daadwerkelijk de enclave in begon te nemen zetten de Bosnische troepen het op een lopen en komen er 2 F16's 4 bommen droppen
wat zal hij bang geweest zijn zeg voor eventueel verzet van Karremans en zijn uitgehongerde troepen
surequote:Op woensdag 29 juli 2009 23:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een ontzettend laffe hond, die voor de krijgsraad gegooid hat moeten worden, als ie kerel had geweest had ie ter plekke Mladic gegijzeld, maar het dun zal hem wel door ze broek hebben gelopen. Ik ben een pianist, fuck off, en de VN zijn nog grotere laffe honden.
Karremans was vrij duidelijk 'mijn bataljon bestaat niet meer, kom ons is helpen ofzo' dan moeten er toch lampen gaan brandenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:21 schreef ASroma het volgende:
[..]
absoluut niet nee, maar Karremans had moeten schreeuwen schelden schreeuwen schelden aan die telefoon, dat die massale luchtaanval moest komen. Ik kan me al precies voorstellen hoe het gegaan is met die zoutzak van een Karremans.
nee het Bosnische leger zou net als in Gorazde in de flanken gaan liggen terwijl de VN troepen in de zogeheten blocking positions het vuur openden (eerst over de hoofden, daarna gericht) op de aanvallers, die schieten dan logischerwijs terug waarna er een legaal oorlogje gevoerd kon wordenquote:En was het Bosnisch leger niet naar onderhandelingen vrijwillig al naar moslimgebied gegaan? Oh en was in diezelfde onderhandeling niet afgesproken dat de Moslimmannen-burgers ongedeerd mochten volgen?
Gewoon ff klagen, je kent het wel.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:34 schreef kitao het volgende:
[..]
Waarom schrijf je "vieze socialisten" ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |