Nu.nlquote:DEN HAAG - De Nederlandse VN-militairen van Dutchbat hebben in 1995 in Srebrenica hun best gedaan onder moeilijke omstandigheden. Dit stelt Radovan Karadzic, toenmalig president van Republika Srpska.
Volgens Karadzic was het ''noodzakelijk'' voor het Bosnisch-Servische leger om in actie te komen tegen de voortdurende aanvallen van Bosnische moslims vanuit de enclave Srebrenica op omliggende Servische dorpen: ''Zij doodden honderden burgers en trokken zich dan terug in de veiligheid van de 'veilige zone'.''
Het Bosnisch-Servische leger onder opperbevel van Karadzic veroverde de moslimenclave Srebrenica op 11 juli 1995. ''De tragische sterfgevallen die daarop volgden, waren noch voorzien noch gepland'', aldus Karadzic.
Joegoslavië-Tribunaal
Volgens de aanklagers van het Joegoslavië-Tribunaal moet Karadzic zich verantwoorden wegens volkerenmoord, waarvan duizenden moslims het slachtoffer werden.
Volgens Karadzic waren er ''verscheidene verrassingen'' voor de Bosnische Serviërs na de val van de enclave.
Vechten
''Wij hadden niet voorzien dat de bewoners hun huis zouden willen verlaten en dat een groot aantal mannen zou weigeren hun wapens in te leveren, zoals hun civiele leiders hadden afgesproken, en in plaats daarvan gewapend het gebied zouden verlaten en doorgaan met vechten in de omgeving van Srebrenica'', aldus Karadzic.
Dutchbat
Volgens Karadzic is Dutchbat aan ''oneerlijke'' kritiek blootgesteld voor de gebeurtenissen in Srebrenica: ''Gelet op de geringe omvang van de strijdmacht die naar Srebrenica is gestuurd, was het een missie die gedoemd was te mislukken.''
Toen de Nederlanders naar Srebrenica werden uitgezonden, ''was het bij de Verenigde Naties alom bekend dat Srebrenica geen neutraal veilig gebied was, maar een bolwerk van het Bosnische moslimleger, met een roekeloze crimineel aan het roer in de persoon van Naser Oric''.
Oric
Oric viel niet alleen omliggende Servische dorpen aan: de Bosnisch moslimmilitairen ''vergrootten ook het lijden van de eigen mensen in de enclave door woekerhandel en gesjacher'' met humanitaire hulpgoederen.
Volgens Karadzic is goed gedocumenteerd dat Oric en zijn mannen wapens kregen van buiten de enclave. ''De Bosnische moslims waren de lievelingen van de Amerikanen, die samen met de Iraniërs wapenleveranties bevorderden in weerwil van het VN-wapenembargo.''
Mandaat
Dutchbat had ''noch de menskracht noch het politieke mandaat'' om deze problemen op te lossen. ''Ik hoop dat door mijn proces het Nederlandse publiek de waarheid over deze gebeurtenissen zal ontdekken en zal begrijpen dat hun jongens hun best deden in moeilijke omstandigheden.''
Gecensureerd
Het Joegoslavië-Tribunaal staat om veiligheidsredenen slechts schriftelijke interviews toe, die door de griffie worden gecontroleerd voor publicatie. Karadzic' juridisch adviseur Peter Robinson bevestigt dat het antwoord niet is gecensureerd. Karadzic heeft er zelf voor gekozen alleen in te gaan op zijn kijk op de rol van Dutchbat.
Vragen over massagraven en het uitbreken van de oorlog in Bosnië liet hij onbeantwoord.
Dit klopt wel degelijk. De Iraanse regering destijds steunde de Bosnische Moslims door wapens en zelfs troepen (Pasdaran) te sturen. Veel Iraniers daar zijn uiteindelijk getrouwd met Bosnische moslima's die uiteindelijk naar Iran zijn gemigreerd en nu perfect Parsi praten. Iran heeft ook redelijk wat geïnvesteerd in Bosnië en steunen de Bosniërs zelfs nu nog op financieel gebied.quote:''De Bosnische moslims waren de lievelingen van de Amerikanen, die samen met de Iraniërs wapenleveranties bevorderden in weerwil van het VN-wapenembargo.''
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
Omdat het de keerzijde van de medaille is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:05 schreef Ghazi het volgende:
Een tiental Iraniërs noem ik niet veel.
En sinds wanneer gaan we af op de kreten van een oorlogsmisdadiger en tiran?
Foutje, kan gebeuren.quote:''De tragische sterfgevallen die daarop volgden, waren noch voorzien noch gepland'', aldus Karadzic
Insta-deathquote:Op woensdag 29 juli 2009 19:08 schreef Winner_Taco het volgende:
Vraag jezelf eens af : Wat was er gebeurt als men had besloten WEL te vechten?
Eindelijk iemand die het ook zo ziet.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:47 schreef SeLang het volgende:
Die Karadzic is dan misschien een boef, maar wat hij hier zegt daar ben ik het wel mee eens. Dutchbat is door politici in een onmogelijke situatie geplaatst en heeft vervolgens de schuld gekregen van de catastrofe.
De schuldigen zijn natuurlijk in de eerste plaats Mladic + vrienden die de moorden hebben gepleegd en daarna (Nederlandse) politici en de VN die Dutchbat op deze plaats op het schaakbord hebben gezet. Pas in de laatste plaats kun je de troepen ter plaatse iets verwijten imo. Daarmee zeg ik niet dat er geen beoordelingsfouten zijn gemaakt door Dutchbat, maar door de manier waarop waarop ze zijn ingezet en de steun en het mandaat dat ze hebben gekregen had er nooit iets goeds uit kunnen komen.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de Nederlandse ministers van Defensie en Buitenlandse zaken gewoon zijn blijven zitten. Zij zijn eindverantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse strijdkrachten. En bij de VN hadden ook wel wat koppen mogen rollen.
wacht even, was het niet de schuld van die Fransman VN'er? Karremans had luchtsteun gevraagd en die kneus had geweigerd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die het ook zo ziet.
Karadzic zegt nu ook wat veel ex-Dutchbatters denken, waaronder ik.
Weet ook dat Mladic de hoofdschuldige is voor de massa-moorden, en dat Mladic en Karadzic niet echt goede vrienden waren. Politici en militairen gaan niet echt samen.
Hoofdschuldigen in mijn mening zijn nog steeds de VN, Akashi, de Fransen, het BH-Command en de NL politici. Die hadden ons op een mission impossible gestuurd.
Komt het argument weer: waarom dan niet vechten? Negeren die hap vanuit de VN.
Met wat en hoe dan? Wat als we wel gevochten hadden? 600 NL doden, en NOG meer Bosniërs vermoord als wraak? Was het dan wel te verantwoorden?
Die zaten dan ook in een ander gebied. En daarbij, de Britten hadden zich ook teruggetrokken uit Bihac pocket.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nevermind dat bv de britten niet zo achterlijk waren, wel zware shit bij zich hadden, en derhalve niet gepiepeld werden door de serven.
Jnvier ja, Generaal Janvier die toen de VN operatie leidde.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:39 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
wacht even, was het niet de schuld van die Fransman VN'er? Karremans had luchtsteun gevraagd en die kneus had geweigerd.
Klopt, de britse regering luisterde naar haar officieren, die vonden het er nogal onveilig, itt de NL regering, die het natuurlijk beter wisten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die zaten dan ook in een ander gebied. En daarbij, de Britten hadden zich ook teruggetrokken uit Bihac pocket.
Ik kan je nog sterker vertellen, een VN-macht (welk land ontschiet e even), zag de bui al hangen en zijn in het holst van de nacht vertrokken uit de Bihac pocket. Meen niet dat het de Britten waren, dacht een andere natie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt, de britse regering luisterde naar haar officieren, die vonden het er nogal onveilig, itt de NL regering, die het natuurlijk beter wisten.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:03 schreef TeenWolf het volgende:
hahaha daar hebben we onze angsthaas en pianospeler karremans weer.![]()
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is ook nog een filmpje van. Op het einde daarvan krijgt Karremans nog een fles wijn van Mladic en wordt hem een goede reis huiswaarts gewenst, maar dat ging zelfs de rechtse pers te ver om uit te zenden.Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:03 schreef TeenWolf het volgende:
hahaha daar hebben we onze angsthaas en pianospeler karremans weer.![]()
[ afbeelding ]http://www.dumpert.nl/med(...)arremans_gevoel.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Datwas idd een van de minder fraaie momenten, let wel dat dit ook pure Servische propaganda was. De Nederlanders en de VN waren overruled, dus de Serven hadden vrij spel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:12 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Er is ook nog een filmpje van. Op het einde daarvan krijgt Karremans nog een fles wijn van Mladic en wordt hem een goede reis huiswaarts gewenst, maar dat ging zelfs de rechtse pers te ver om uit te zenden.
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:24 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Datwas idd een van de minder fraaie momenten, let wel dat dit ook pure Servische propaganda was. De Nederlanders en de VN waren overruled, dus de Serven hadden vrij spel.
Karremans had al weinig speelruimte en wist dat er nog enkele tientallen van zijn soldaten in gijzeling zaten van de Serven.
Ik benijd hem niet in die positie die hij toen had.
die angst in zijn ogenquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:16 schreef Meh7 het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/med(...)arremans_gevoel.html
Precies , ik heb ook geen Nederlandse Leopards gezien op tv.quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:47 schreef SeLang het volgende:
Die Karadzic is dan misschien een boef, maar wat hij hier zegt daar ben ik het wel mee eens. Dutchbat is door politici in een onmogelijke situatie geplaatst en heeft vervolgens de schuld gekregen van de catastrofe.
De schuldigen zijn natuurlijk in de eerste plaats Mladic + vrienden die de moorden hebben gepleegd en daarna (Nederlandse) politici en de VN die Dutchbat op deze plaats op het schaakbord hebben gezet. Pas in de laatste plaats kun je de troepen ter plaatse iets verwijten imo. Daarmee zeg ik niet dat er geen beoordelingsfouten zijn gemaakt door Dutchbat, maar door de manier waarop waarop ze zijn ingezet en de steun en het mandaat dat ze hebben gekregen had er nooit iets goeds uit kunnen komen.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de Nederlandse ministers van Defensie en Buitenlandse zaken gewoon zijn blijven zitten. Zij zijn eindverantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse strijdkrachten. En bij de VN hadden ook wel wat koppen mogen rollen.
Wat de "Nederlandse mentaliteit" weergeeft is dat er om politieke redenen lichtgewapende militairen met een halfzacht mandaat een burgeroorlog in werden gestuurd waar het hard tegen hard ging omdat Nederlandse politici zo graag willen meedoen met de grote jongens maar niet de consequenties willen dragen van een echte oorlog. En dat die militairen vervolgens ook nog eens in de steek zijn gelaten door ze bijvoorbeeld geen luchtsteun te geven om politieke redenen. DAT is de kern van de zaak en niet die paar ongelukkige beelden van een toostende Karremans en feestende militairen na de terugtrekking. Het jammere is dat die bewuste beelden bij de meeste mensen het beeld zijn gaan bepalen van wat er daar is gebeurd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?
"de" ...... mentaliteit is generaliseren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Maar geeft dit (met alle respect) niet grotendeels de Nederlandse mentaliteit weer?
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:25 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De eer valt nu te behalen in Den Haag , oorlogsmisdadigers berechten. Niet alleen voor Den Haag maar voor de hele humanistische mensheid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.
Echter weet ik wel dat we dan geofferd zouden worden voor iets waar weinig eer zou zijn te behalen. Behalve politieke eer dan.
Dus al veel te laat. Zie Darfur nu bv. Daar hebben die heren politiekers weer geen lef voor.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:53 schreef kitao het volgende:
[..]
De eer valt nu te behalen in Den Haag , oorlogsmisdadigers berechten. Niet alleen voor Den Haag maar voor de hele humanistische mensheid.
Verhelderend.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:44 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wellicht geeft dat een beeld op de politiek. Als diezelfde politiek gevraagd had van, doorzetten, vechten, dan hadden we dat gedaan. Dat zijn immers de orders dan.
Echter weet ik wel dat we dan geofferd zouden worden voor iets waar weinig eer zou zijn te behalen. Behalve politieke eer dan.
Onrecht is groot , duidelijk maken hoe het wel moet nog groter , Darfur is ver weg , wie weet de werkelijke achtergrond behalve dan de door de overheid gegeven berichten dat het goed is om daar te gaan vechten?quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:00 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dus al veel te laat. Zie Darfur nu bv. Daar hebben die heren politiekers weer geen lef voor.
Als oud-militair kots ik op dat soort politiekers die spreken met gespleten tong.
Een ontzettend laffe hond, die voor de krijgsraad gegooid hat moeten worden, als ie kerel had geweest had ie ter plekke Mladic gegijzeld, maar het dun zal hem wel door ze broek hebben gelopen. Ik ben een pianist, fuck off, en de VN zijn nog grotere laffe honden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
die angst in zijn ogen
Mladic tegen Karremans 1.56 :
'en de serviers hebben jullie geisoleerd, vooral die van den Broek van jullie!'
![]()
![]()
![]()
Karremans 2.32:
'ik ben een pianist..'
Mladic:
'wat zegt u????'
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een ontzettend laffe hond, die voor de krijgsraad gegooid hat moeten worden, als ie kerel had geweest had ie ter plekke Mladic gegijzeld, maar het dun zal hem wel door ze broek hebben gelopen. Ik ben een pianist, fuck off, en de VN zijn nog grotere laffe honden.
Bij wijze van spreken dan natuurlijk, snap die situatie ook wel, maar hij had in ieder geval iets meer tegengas kunnen geven, je ziet duidelijk dat deze man niet tegen de druk bestand is, alleen die lichaamshouding al, je zou toch zeggen dat mensen van dit niveau daar in getraind worden, hij had in ieder geval bezwaar kunnen maken, en Mladic kunnen attenderen op de gevolgen die zijn daden konden hebben. Maar nee, mijnheer gaat verklaren dat hij slechts een pianist is WTF.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:19 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
![]()
In je dromen raptorix![]()
Omgeven door zwaar en goed bewapende Bosnische Serven, wetende dat er nog 10tallen Nederlanders in gijzeling zaten en dus overgeleverd waren aan de Bosnische Serven zou zo een actie idd echt iets hebben uitgehaald. Idd, de dood van wellicht 40000 moslims plus 600 NL militairen.
Nouja ik ben tegen massale zelfmoord, maar is 't niet je plicht om die mensen te beschermen aangezien dat 't mandaat was? Ik heb verder geen verstand van het leger hoor, maar nodeloos toekijken leek me ook niet echt een van de beste opties.quote:
Dat zal wel meer zijn geweest, welke idioot bevoorraad z'n leger nou met 10 patronen per soldaatquote:Op woensdag 29 juli 2009 23:29 schreef raptorix het volgende:
Rommel, vroeg me eigenlijk af of jullie echt maar 10 patronen hadden, of namen jullie stiekem meer mee?
Inderdaad. Net zo laf als die Britten die door de Iraanse marine gearresteerd werden en zich op video zo gekleineerd lieten worden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:38 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat zal wel meer zijn geweest, welke idioot bevoorraad z'n leger nou met 10 patronen per soldaat.
Ik ben ook geneigd Nederland te zeggen. Ook de lichaamstaal van dhr. Karremans was om je kapot te schamen als Nederlander, hij liet zich in 'n hoekje praten door een massamoordenaar.
Gewoon op je strepen gaan staan en zeggen dat ie z'n bek moet houden, maar nee, hij speelt piano en je moet niet op de pianospeler schieten...__!!!
Inderdaad, je zit godverdomme per slot van rekening bij de NAVO, ga eventueel dreigen met een retaliatie van hier naar Tokio en dat er niet zo tegen je gepraat dient te worden. Ook z'n taalgebruik, hele tijd 'ehm ehm ehm' alsof hij straf kreeg van z'n vader. Bah.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Inderdaad. Net zo laf als die Britten die door de Iraanse marine gearresteerd werden en zich op video zo gekleineerd lieten worden.
"Don't shoot the piano player", niet te geloven die gast. Kort daarna wordt hij wel bedreigd met "wil je je kinderen nog terugzien".quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:31 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
die angst in zijn ogen
Mladic tegen Karremans 1.56 :
'en de serviers hebben jullie geisoleerd, vooral die van den Broek van jullie!'
![]()
![]()
![]()
Karremans 2.32:
'ik ben een pianist..'
Mladic:
'wat zegt u????'
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Precies, Meh je hebt gelijk. Ik vraag me eigenlijk af waar dit gesprek gevoerd werd, in een Servisch kampement of in een NAVO kampement? Anders had ik wel raad geweten met zo'n dreigement.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:47 schreef Meh7 het volgende:
[..]
"Don't shoot the piano player", niet te geloven die gast. Kort daarna wordt hij wel bedreigd met "wil je je kinderen nog terugzien".
Wat er dus eigenlijk is gebeurd is het falen van de politiek, niet zo zeer het falen van Dutchbat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Insta-deathZeker als je als het braafste jongetje van de klas je troepen alleen uitrust met het minimum aan voorgeschreven wapens
Want als het 'heilige praathuis' zegt dat het minimum genoeg is, dan gaan wij linkse PvdA'ertjes dat ook klakkeloos aannemen
Nevermind dat bv de britten niet zo achterlijk waren, wel zware shit bij zich hadden, en derhalve niet gepiepeld werden door de serven.
Maar van iedereen die iets te verwijten valt, staan de soldaten wmb niet eens in de rij. Soldaten zijn er niet om zich op commando dood te vechten tegen een overweldigende overmacht, "omdat ze anders maar een andere baan hadden moeten kiezen!" voordat de usual nitwits daar mee op de proppen komen.
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.quote:'Dutchbat deed zijn best in Srebrenica'
Respect voor de Dutchbatters, geen respect voor de bevelhebbers. De soldaat kon er niks aan doen dat ze niet ingrepen, echter de backbone van de legerleiding liet z'n ware aard zien die dag.quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:01 schreef hans3000 het volgende:
[..]
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.
respectquote:Op donderdag 30 juli 2009 00:01 schreef hans3000 het volgende:
[..]
Deden hun best met wat? Feestvieren? Want beschermen deden ze niet. Ze hebben gefaald en Nederland vernederd.
Dat is zo, maar dat lag niet aan de toendertijd aanwezige soldaten van de Dutchbatkant.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Zolang we het er maar met z'n allen over eens blijven dat de missie als geheel een grote aanfluiting was
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |