Bah ja, precies hetzelfde, het is echt eng, je bent niet meer hier, maar hoe weet je dat dan?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:04 schreef heartz het volgende:
[..]
Het idee dat er niets is, is toch wel een beetje eng en eigenlijk best waardeloos.
Het idee dat ik niet weet wat er is..... vind ik ook wel een beetje eng.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je dood gaat, dat weet je niet van te voren en dat idee is ook eng. Het idee dat ik dood zou gaan als ik slaap, vind ik minder eng. Dat lijkt me een prettige dood.
Ouderen kijken anders tegen de dood aan dan jongere mensen. De meeste ouderen lijken te beseffen dat hun tijd voorbij is en dat ze plaats mogen maken voor de jongeren generatie.quote:Op zondag 2 augustus 2009 03:59 schreef J.D. het volgende:
[..]
Bah ja, precies hetzelfde, het is echt eng, je bent niet meer hier, maar hoe weet je dat dan?
Je hele leven is dus gewoon weg, en jij zelf als gedachte ook?
Of gaan we ergens naartoe?
Het is niet echt angst, want ik denk dat als ik ( ouderdom ) sterf, dat ik tegen die tijd wel anders er tegen aankijk.
Maar bedenk eens dat je "niets" bent, DAT KAN TOCH NIET?
Ooit gaan we inderdaad dood, bah wat een smerig iets.
Als je tegen mensen zegt dat het universum on-eindig is, dan schrikken ze.
Zeg je dat er aan je leven een einde is, schrikken ze ook.
Ik wil gewoon niet dood, en dat zal wrschnlijk komen omdat ik nu 20 ben, en mij dus verplaats in het gevoel dat als ik NU Zou sterven.
En niet als ik 80/90 ben..
Apart..
Waar ik angst voor heb?
Weet ik zo snel even niet.
hmmm....quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:45 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ouderen kijken anders tegen de dood aan dan jongere mensen. De meeste ouderen lijken te beseffen dat hun tijd voorbij is en dat ze plaats mogen maken voor de jongeren generatie.
Dood is geen angst maar een vrees. In tegenstellign tot dieren kan de mens vrezen (omdat het consequenties kan zien in bepaalde zaken, zonder daarvoor eerst geconditioneerd te zijn).
eeh ik stel niet dat mensen niet geconditioneerd worden? lolquote:Op zondag 2 augustus 2009 14:49 schreef R0N1N het volgende:
[..]
hmmm....
Ouderen zitten vaak met een lichaam dat niet meer wil/kan. Alleen nog maar wegkwijnen in je stoel, met een luier aan je reet. Tja ... kom maar met die dood.
Het zou anders zijn als we niet lichamelijk en geestelijk zouden aftakelen. Dan willen ook die oudjes niet meer dood hoor
enne ... ieder mens wordt wel degelijk al vanaf z'n geboorte 'geconditioneerd'. Met alle gevolgen van dien.
Niet in directe zinquote:Op zondag 2 augustus 2009 14:50 schreef Michielos het volgende:
eeh ik stel niet dat mensen niet geconditioneerd worden? lol
We zijn ALTIJD 'geconditioneerd', en de consequenties die men 'ziet' hangen daar volledig van af.quote:In tegenstellign tot dieren kan de mens vrezen (omdat het consequenties kan zien in bepaalde zaken, zonder daarvoor eerst geconditioneerd te zijn).
dan is dat een fout van mijn kant uit, ik bedoelde dat niet zo te zeggen zoals jij het nu stelt.quote:Op zondag 2 augustus 2009 15:03 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Niet in directe zin
Je impliceert het wel, indirect.
[..]
We zijn ALTIJD 'geconditioneerd', en de consequenties die men 'ziet' hangen daar volledig van af.
Zoals extreem islamitische zelfmoord terroristen (om eens een extreem geval van conditionering te noemen)
de "Sociale psychologie" speelt een hele grote rol bij het conditioneren. Ben je b.v. geboren in de 'bible belt' is de kans groot dat je 'geconditioneerd' wordt tot 'Christen'. Dat je een hekel krijgt aan werken op zondag etc.quote:Op zondag 2 augustus 2009 15:10 schreef Michielos het volgende:
Er is steeds meer bewijs dat het geen conditioneren en indoctrinatie is maar een Festinger cognitieve dissonantie theoretisch iets (sociale psychologie staat dat in).
Eehm wacht even.Cognitieve dissonantie berust op iets heel anders dan conditioneren he (zowel klassiek, operant als sociale leertheorie). Ik ga met je mee dat conditioneren een heel groot deel van ons leven is, maar conditioneren is niet hetzelfde als de sociaal cognitieve dissonantietheorie. Anyway, dit wordt teveel Slowchat. Je kunt me PM'en om onze discussie voort te zettenquote:Op zondag 2 augustus 2009 15:22 schreef R0N1N het volgende:
[..]
de "Sociale psychologie" speelt een hele grote rol bij het conditioneren. Ben je b.v. geboren in de 'bible belt' is de kans groot dat je 'geconditioneerd' wordt tot 'Christen'. Dat je een hekel krijgt aan werken op zondag etc.
Cognitieve dissonantie zie je bij alle "groepen", b.v. ook bij PVV-ers.
Die vinden 'onze' leefwijze onverenigbaar met de 'islamitische'. Net zoals die terroristen.
Alleen is ons nooit wijs gemaakt dat we 72 maagden krijgen in het paradijs als we er een paar van vermoorden (met onszelf erbij).
quote:Op zondag 2 augustus 2009 15:29 schreef Michielos het volgende:
maar conditioneren is niet hetzelfde als de sociaal cognitieve dissonantietheorie. Anyway, dit wordt teveel Slowchat. Je kunt me PM'en om onze discussie voort te zetten
Misschien is het wel je 'beschermengel' ? Dan ben je voor niets bang.quote:Op zondag 2 augustus 2009 15:48 schreef ManianMan het volgende:
Ik zou super bang zijn als ik een vreemde verschijning zie, die mij steeds achtervolgd
overstromingen komen de laatste tijd best vaak voor en ik durf ze hier in nederland niet echt uit te sluiten hoor, ik had nl. begrepen dat niet alle dijken evengoed onderhouden werden.quote:Natuurrampen is wel heel erg algemeen, kan me er ook weinig angstigs bij bedenken.
]quote:[quote]Op zaterdag 1 augustus 2009 22:14 schreef R0N1N het volgende:
Wat overigens helpt op angstige momenten is letten op je ademhaling.
Het wordt wel vaker verteld, langzaam & diep ademhalen, maar het werkt ook echt.
Belangrijkste is echter het UITademen. NIET het diep INademen, zoals men vaak denkt.
Als je angstig wordt heb je de neiging te gaan hyperventileren. Verhoogde zuurstof opname en snellere hartslag zijn het gevolg. Een natuurlijk process om, samen met de adrenaline, het lichaam op scherp te zetten om ieder moment weg te kunnen rennen e.d. Dit zorgt echter ook voor 'stress'.
Om dit tegen te gaan is het zaak om, bewust, zo langzaam mogelijk UIT te ademen, ALL THE WAY.
Tot er geen zuchtje lucht meer in je longen zit. Vervolgens zul je automatisch diep inademen.
Doe dit een paar keer achter elkaar, zelfs nu zo rustig achter je PC, en je zult merken dat je je direct veel 'relaxter' voelt. (en je weer helder kunt denken
)
[/quote
Daar zit wel wat in ja. Maar daar wordt druk aan gewerkt (die dijken)quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:40 schreef jantar het volgende:
overstromingen komen de laatste tijd best vaak voor en ik durf ze hier in nederland niet echt uit te sluiten hoor, ik had nl. begrepen dat niet alle dijken evengoed onderhouden werden.
Nee, dat klopt. Maar het helpt wel om niet meteen in blinde paniek te rakenquote:Op maandag 3 augustus 2009 08:42 schreef jantar het volgende:
dat is wel een heel handige tip!
Maar enge dingen zijn daar niet zomaar mee weg..
"6 million ways to die. Choose one."quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:39 schreef Flammie het volgende:
En er is nog wel zo veel keuze
Maar haha we willen het allemaal niet toch
quote:
Maar de dood hoef je niet bang voor te zijn, gebeurt toch wel een keer en dan heeft het geen zin meer om bang te zijn. Althans zo redeneer ik dan.. tis meer hoe je aan je einde komt.. ik ben bang om eens door een hersenbloeding te worden getroffen als een halve plant in een verpleegtehuis te komen te liggen.quote:Als ik zo de reacties zie is 'de dood' toch wel 'angst' nr. 1 (niet geheel onlogisch, de rest valt te overleven)
quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:13 schreef Bastard het volgende:
een paar jaar zo in een stoel zitten, niks meer kunnen doen alleen kijken en rare geluiden maken, vloeibaar eten krijgen door een slangetje direct je maag in.
Dat is echt beangstigend.
Ik denk dat ik me tijd 'uit zou zitten', ik denk dat je het altijd nog erger kan treffen, ik zou proberen geen zelf medelijden te hebben.quote:dat lijtk me idd kut... op het moment dat ik niet meer de dingen kan doen die ik nodig heb om te doen (voor mijn leven) denk ik niet dat ik nog wil leven
Hoe denken andere hierover?
Bijkomend voordeel, ze word helemaal nergens meer bang van op het moment.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:26 schreef jantar het volgende:
ik kreeg net telefoon.. klant van mij overleden, gelukkig hoeft ze daar dus niet meer bang voor te zijn
Ruk die stekker er maar uit hoorquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:19 schreef Flammie het volgende:
dat lijtk me idd kut... op het moment dat ik niet meer de dingen kan doen die ik nodig heb om te doen (voor mijn leven) denk ik niet dat ik nog wil leven
Hoe denken andere hierover?
Je treft het niet, zo te zien:quote:
quote:Meer wespen dan andere jaren
WAGENINGEN - De zogenoemde limonadewespen duiken deze zomer eerder op dan anders. En ze zijn ook nog eens met heel veel. ''Het kan wel eens een record-wespenjaar worden'', denkt bioloog Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit.
[/quote]quote:[quote]Op maandag 3 augustus 2009 16:04 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Je treft het niet, zo te zien:
[..]
"gebeurt toch wel een keer en dan heeft het geen zin meer om bang te zijn. "quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:13 schreef Bastard het volgende:
[..]
[..]
Maar de dood hoef je niet bang voor te zijn, gebeurt toch wel een keer en dan heeft het geen zin meer om bang te zijn. Althans zo redeneer ik dan.. tis meer hoe je aan je einde komt.. ik ben bang om eens door een hersenbloeding te worden getroffen als een halve plant in een verpleegtehuis te komen te liggen.
BAM, nooit meer kunnen praten en bewegen.. Ik heb in de zorg gewerkt, en daar was dus een knul van 26 die al een paar jaar zo in zijn stoel zat, niks meer kunnen doen alleen kijken en rare geluiden maken, vloeibaar eten krijgen door een slangetje direct je maag in.
Dat is echt beangstigend.
Het antwoord daarop "waar ben je dan" is inderdaad maar net hoe je het wilt bekijken inderdaad.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:50 schreef J.D. het volgende:
[..]
Het enige wat ik eng vind aan de dood, is dat je niet weet dat je het bent, althans je bent gewoon weg.
Maar waar zit je dan, want je hele karakter zit toch in je hersens? ( Als we even van wetenschap uitgaan en niet paranormale dingen)
Waar zat je voor je geboorte ?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:50 schreef J.D. het volgende:
Het enige wat ik eng vind aan de dood, is dat je niet weet dat je het bent, althans je bent gewoon weg.
Maar waar zit je dan, want je hele karakter zit toch in je hersens? ( Als we even van wetenschap uitgaan en niet paranormale dingen)
Ja dat is het probleem, dat weet ik dus niet, haha, maar toen wist ik niet dat ik ging leven, nu weet ik dat ik leef EN dood ga.quote:
Je 'stoffelijke' jij heeft geen idee nee.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:03 schreef _Led_ het volgende:
Toen wist je niet dat je ging leven omdat 'jij' toen nog niet bestond.
net zoals je na je dood niet weet waar je bent omdat 'jij' niet bestaat.
'jij' bent het geheel van je ervaringen en de fysieke elementen waar je uit bestaat.
als die geen connectie meer vormen wordt wat eens 'jij' was weer opgenomen in het geheel.
En je onstoffelijke jij (als we die hebben, waar iedereen zijn persoonlijke mening over zal hebben) zou er geen probleem mee moeten hebben lijkt me aangezien die nergens last van heeft, toch ?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:08 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je 'stoffelijke' jij heeft geen idee nee.
Die heeft er inderdaad geen moeite mee neequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En je onstoffelijke jij (als we die hebben, waar iedereen zijn persoonlijke mening over zal hebben) zou er geen probleem mee moeten hebben lijkt me aangezien die nergens last van heeft, toch ?
In dat opzicht is dood zijn dus helemaal niet eng, het is meer het proces van het doodgaan dat angstaanjagend kan zijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:12 schreef J.D. het volgende:
"net zoals je na je dood niet weet waar je bent omdat 'jij' niet bestaat"
Ja dat klopt, maar nu weet ik dat ik leef, toen wist ik dus niet dat ik ging leven omdat ik niet eens bestond.
Nu ik besta en dus kan nadenken over me eigen sterfelijkheid word het allemaal beetje eng.
Aan de andere kant, weet ik dan natuurlijk ook niet dat ik in het "niets" zit.
Je kan het inderdaad op verschillende manieren bekijken.
Precies, alleen de weg ernaartoe, het onbekende, als je het eenmaal bent krijg je het dus niet mee als we het ff over stoffelijke jij hebben, apart.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:20 schreef _Led_ het volgende:
[..]
In dat opzicht is dood zijn dus helemaal niet eng, het is meer het proces van het doodgaan dat angstaanjagend kan zijn.
"Zal het zijn tussen de kaken van een haai ? Of met 120km/u tegen een lantaarnpaal ? Zal ik pijn lijden ? Of word ik op mijn 95e raaskallend platgespoten met morfine ?"
Ik kijk nooit Char want ik heb niet zoveel met haarquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:27 schreef _Led_ het volgende:
Uiteindelijk lijkt het weer zo'n geval van "nothing to fear but fear itself", want voorkomen kan je het niet, en als het eenmaal zover is gekomen merk 'jij' er niks meer van.
(Ik ga er wel voor het gemak vanuit dat je als je dan enorm onstoffelijk aan het chillen bent je niet opeens lastig gevallen wordt door zo'n vreselijk figuur als Char)
Mja, wel erg toevallig dat voor iedereen die bij 'r komt zich personen aandienenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:38 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik kijk nooit Char want ik heb niet zoveel met haarmaar roept ze ook echt op dan? Ik dacht dat ze altijd zei dat personen zich aandienen.
Mja, ik zei al dat ik niet veel met Char heb, ik vind het altijd wonderlijk dat ze de naam niet in één keer kan verstaan maar wel vloeiend kan vertellen dat het goed met ze gaat aan de andere kant en dat ze willen dat de nabestaande verder gaat met zijn leven in die wetenschap, blabla. Als ze dat kunnen vertellen moet een naam toch ook niet al te lastig zijn?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:39 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Mja, wel erg toevallig dat voor iedereen die bij 'r komt zich personen aandienen
(En dan ook nog personen wiens naam met een van de eerste 25 letters begint die Char opnoemt !)
Niet helemaal. Dat is de Engelse variant van "Angst is een slechte raadgever."quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:27 schreef _Led_ het volgende:
Uiteindelijk lijkt het weer zo'n geval van "nothing to fear but fear itself"
<snip>
Op een bepaald niveau wel, maar niet mijn bewuste jijquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:03 schreef Lavenderr het volgende:
Bastard, je hebt het over je jij, maar als je sterft gaat je jij niet dood. Stel dat je reïncarneert, dus dat je jij in een ander lichaam terechtkomt, kun je dan beseffen dat jij dat bent?
Lijkt me niet, een golf denkt überhaupt niet volgens mijquote:Op woensdag 5 augustus 2009 08:21 schreef Bastard het volgende:
[..]
Op een bepaald niveau wel, maar niet mijn bewuste jij
Een golf maakt deel uit van de grote zee, zij vormt zich en komt samen met alle andere golven aan op het strand. Tot het einde nadert van de golf en zich terug trekt in de wijde zee. Zal deze golf zich bij de volgende keer dat het een golf word weer bedenken, "ik ben al een golf geweest"?
Nee, maar wat zou de zin ook zijn ervan.. niets.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 09:06 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Lijkt me niet, een golf denkt überhaupt niet volgens mij
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |