ik heb een auto onkosten vergoeding van mijn werk die 19cnt (netto) de km vergoed PLUS nog een tankpas....quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:04 schreef Catch22- het volgende:
die auto is over 3 jaar nog 12.000 euro waard he... ik zou het niet doen als je het niet zelf kan betalen.
Catch22- heeft het over afschrijving niet over rente.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:06 schreef tinny het volgende:
[..]
ik heb een auto onkosten vergoeding van mijn werk die 19cnt (netto) de km vergoed PLUS nog een tankpas....
Dus dat moet die rente wel dekken dunkt me...
Kan ook wel maar als het zo kan leen ik het goeikoopst en voor mijn gevoel het veiligst en ik sponsor mijn ouders ook nog eens (geld staat nu weg te rotten bij MY,NIBC,ATB voor 3,5/4%)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:06 schreef Karina het volgende:
Dure auto! En man, je bent 31, dan kun je toch wel voor jezelf zorgen in plaats van geld te lenen van je pappie en mammieEn LEEN het dan ook echt, betaal ze terug.
Kilometervergoeding EN tankpas, vreemd.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:06 schreef tinny het volgende:
[..]
ik heb een auto onkosten vergoeding van mijn werk die 19cnt (netto) de km vergoed PLUS nog een tankpas....
Dus dat moet die rente wel dekken dunkt me...
dat dacht/vind ik ook... denk zelfs dat het NIET mogelijk is (althans niet allebei NETTO) maar na 3 navragen bij werkgever blijft die volhouden dat ze het zo gaan doen dus tja...quote:
ik reken zelf met 4.500 euro per jaar afschrijven (rijdt 50.000 km per jaar)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:04 schreef Catch22- het volgende:
die auto is over 3 jaar nog 12.000 euro waard he... ik zou het niet doen als je het niet zelf kan betalen.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:14 schreef MarkyB het volgende:
Vraag dan een leasebak van je werk..
Je hebt gespaard, maar dat geld wil je als back-up houden dus ga je bij je ouders lenenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:09 schreef tinny het volgende:
[..]
dat dacht ik ook, die regeling komt nu ineens om de hoek zeilen vandaar dat ik niet heb/had gespaard (ja dat heb ik wel maar dat wil als back-up zelf houden)
Op deze reaktie zat ik te wachten !!quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je hebt gespaard, maar dat geld wil je als back-up houden dus ga je bij je ouders lenen.
Waarom koop je dan geen auto van je eigen geld en leen je van je ouders als blijkt dat je 'back-up'-geld nodig hebt.
Sowieso, lenen voor een auto.. da's zo'n beetje het domste dat je kan doen, financieel gezien. Heb je dei auto echt nodig of kan je ook gewoon een kutbarrel voor 1000 euro kopen.
Lenen voor een auto.
Dan kloppen je berekeningen niet. Als je met een zelfde auto privé gaat rijden, en alles meerekent (afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud) dan is een privé auto nooit goedkoper dan bijtelling betalen voor een auto v/d zaak.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:27 schreef tinny het volgende:
[..]
dat heb ik nu maar als ik het zo ga doen ben ik 150 euro per maand goedkoper uit
Dat ben je al kwijt aan rente als je het geld van je ouders gaat lenen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:27 schreef tinny het volgende:
[..]
dat heb ik nu maar als ik het zo ga doen ben ik 150 euro per maand goedkoper uit
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:34 schreef MarkyB het volgende:
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar bij de meeste bedrijven mag je in een eigen auto niet zakelijk rijden, alleen woon-werk verkeer.
het valt allemaal wel mee...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:31 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Dan kloppen je berekeningen niet. Als je met een zelfde auto privé gaat rijden, en alles meerekent (afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud) dan is een privé auto nooit goedkoper dan bijtelling betalen voor een auto v/d zaak.
Maar dan moet je wel eerlijk vergelijken. Een derdehands auto uit 1995 vergelijken met een leaseauto uit 2006 gaat natuurlijk al snel mank.
verder vind ik dit verhaal steeds vreemder worden.
dat is het ook niet maar MET tankpas welquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:34 schreef MarkyB het volgende:
[..]
En denk nou niet dat die 19ct/km een vetpot is want je moet er nog geld bijleggen.
Je berekent de ene helft voor 1 jaar en de andere helft voor 2 jaar.. De afschrijving is al 9000 euro (2jr)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:37 schreef tinny het volgende:
[..]
het valt allemaal wel mee...
Ik had de volgende berekening gemaakt:
Vw passat (aanschaf prijs 20k uit 2006 (juli) over 2 jr, 50.000km per jaar, waarvan 40.000km declarabel) met dezelfde vw als ik nu lease dus goede verzekering, winterbnd, vervangend vervoer etc:
- Afschrijving 4.500 per jaar (met 50k km per jaar wel reeel)
- om de 30.000 km nieuwe banden +winterband (125 euro per stuk,16 banden in totaal dus)= 2000
- 4 grote beurten + onderhoud + onverwachte kosten+ APK (totaal 2500 euro)
- wegen belasting 170 per kwartaal dus in 2 jr - 1400
- verzekering 150 per mnd (WA+allrisk+verv ver, 2 schadevrije jaren etc) =3600,- in 2 jr
totaal kosten: 18.500,- (in 2 jr)
en dan zou je dus mogen declaren 2 x 40.000km x 0.19 cent = 15.200
Dan ben je 3.300 euro kwijt uit EIGEN zak (verschil opbrengsten en kosten)
Nu met LEASE ben ik 350 euro bijtelling NETTO + 35 euro NETTO (prive bijdrage)= over 24 mnd = 9240,-
Tja das toch 6000 euro goedkoper (=250 euro netto in de maand)
of je bent gewoon te gierig om je eigen geld uit te geven.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:30 schreef tinny het volgende:
Ik wil het nl. gewoon zien als een separaat project in mijn financiele huishoudboekje
??? volgens mij tel ik wel goed op???quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:39 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Je berekent de ene helft voor 1 jaar en de andere helft voor 2 jaar.. De afschrijving is al 9000 euro (2jr)
Even uit het hoofd kom ik dan op 23000 euro uit.
Waarom, in hemelsnaamquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:30 schreef tinny het volgende:
Ik wil het nl. gewoon zien als een separaat project in mijn financiele huishoudboekje
echt heel serieus... ik snap alle fuzz ook niet ...quote:
Omdat een zelf een auto aanschaffen helemaal niet voordeliger is, anders zou hij geen 22.000 euro moeten gaan lenenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:43 schreef vaagsel het volgende:
TS heeft uitgezocht dat zelf een auto aanschaffen een stuk voordeliger is dan een lease-auto.
Dus waarom al die suggesties dat TS maar een auto van 1000 euro moet kopen?
ja dusquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:42 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Jij zegt afschrijving 4500 euro per jaar, dat is 9000 voor 2 jaar.
daarheb ik het eerder over gehad... en dat dek ik af in contractvorm van 24 maanden met wg(is al akkoord)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:47 schreef Jemjem het volgende:
Hou je er wel rekening mee dat er een aardige kans is dat de baas je vergoeding gedeeltelijk afschaft?
19ct/km EN een tankpas is namelijk nogal dubbelop. Ik ken geen enkele werkgever die zo gek is om dat te doen...
Maak dat sommetje nu nog eens maar reken dan wel de afschrijving, rente en onderhoud daar in mee. Een leasebak (van dezelfde klasse) is ten alle tijden goedkoper.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:27 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja ok dan zitten daar nog wat haken en ogen. Precies waar dit topic toch over moet gaan?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:45 schreef Jack. het volgende:
[..]
Omdat een zelf een auto aanschaffen helemaal niet voordeliger is, anders zou hij geen 22.000 euro moeten gaan lenen![]()
En er is een verschil tussen een goeie 2de hands auto van 4-5000 euro en een auto van 22.000 euro....
Het is uberhaupt nooit slim om geld te lenen voor een auto... dadelijk rijd je dat ding na twee maanden in de prak, maar moet je nog wel een paar jaar afbetalenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk verdien je 't dan gewoon om financieel keihard te vallen.
Omdat dit geen vraagbaak, maar een open discussieforum is?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:43 schreef vaagsel het volgende:
TS krijgt over vier jaar 22.000 euro van zijn ouders.
TS wil dit geld liever nu hebben, dus "leent" hij dit bedrag nu van zijn ouders, betaald de komende vier jaar 5% rente over dat bedrag waarna hem na 4 jaar dat bedrag geschonken wordt.
TS heeft uitgezocht dat zelf een auto aanschaffen een stuk voordeliger is dan een lease-auto.
TS wil nu weten of er nog fiscale haken en ogen zitten aan zijn plan.
Dus waarom al die suggesties dat TS maar een auto van 1000 euro moet kopen?
Je vergeet nog wegenbelasting en verzekeringquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:49 schreef sanger het volgende:
[..]
Maak dat sommetje nu nog eens maar reken dan wel de afschrijving, rente en onderhoud daar in mee. Een leasebak (van dezelfde klasse) is ten alle tijden goedkoper.
Voorbeeld:
Eigen auto van 22k
Rente ¤ 91
Afschrijving ¤ 300
Onderhoud ¤ 75
Totaal ¤ 465
Daar heb je een All-Risk verzekering voor.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het is uberhaupt nooit slim om geld te lenen voor een auto... dadelijk rijd je dat ding na twee maanden in de prak, maar moet je nog wel een paar jaar afbetalen
Zelfs nog, maar zie ook dat TS een tweedehands auto wil kopen en afzetten tegen een nieuwe leasebak met een veel hogere waarde.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:50 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Je vergeet nog wegenbelasting en verzekering
Ik wilde even verduidelijken dat TS niet wil lenen maar een voorschot op een schenking wil. Daarbij wou ik aangeven dat het helemaal niet zo gek is dat TS een auto wil kopen van dit geld. Als hij een goede baan heeft, een huis en een spaarrekening, waarom zou hij die 22k dan op de bank zetten om er vervolgens niks mee te doen?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:50 schreef belsen het volgende:
[..]
Omdat dit geen vraagbaak, maar een open discussieforum is?
IInderdaad. De tweedehands Passat die door TS genoemd is heeft al een bak afschrijving gehad en over de lease-auto betaal je over de nieuw-waarde (tenzij ouder dan 15 jaar o.i.d)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Zelfs nog, maar zie ook dat TS een tweedehands auto wil kopen en afzetten tegen een nieuwe leasebak met een veel hogere waarde.
Dus kort samengevat wil hij nu een auto kopen voor 22.000 en die uiteindelijk meer betalen (als je de rente op 't einde van de rit meerekent). 't is niet dat TS nog winst gaat maken op die aankoop ofzo...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:49 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Ja ok dan zitten daar nog wat haken en ogen. Precies waar dit topic toch over moet gaan?
Hij gaat geen 22.000 euro lenen! Hij krijgt gewoon een soort voorschot van geld wat hem al is toegezegd, hij moet alleen over dat bedrag de komende 4 jaar rente betalen waarna de 22.000 euro hem geschonken wordt. Hij steekt zich dus niet in de schulden.
Dat is 750 euro per maand, kan je daar niet voor leasen dan?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:47 schreef tinny het volgende:
[..]
ja dus
9.000 euro afschrijving voor 2 jr
2.000 euro banden voor 2 jr
2.500 euro Reparaties, APK, onderhoud, service beurten voor 2 jr
1.400 euro wegenbelasting voor 2 jr
3.600 euro verz voor 2 jr
= 18.000 nog wat. voor 2 jr
Rekenen kan ik wel:(vind ik zelf)quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:49 schreef sanger het volgende:
[..]
Maak dat sommetje nu nog eens maar reken dan wel de afschrijving, rente en onderhoud daar in mee. Een leasebak (van dezelfde klasse) is ten alle tijden goedkoper.
Voorbeeld:
Eigen auto van 22k
Rente ¤ 91
Afschrijving ¤ 300
Onderhoud ¤ 75
Totaal ¤ 465
Leaseauto van 22k
Bijtelling 25% ¤ 192,50 (op basis van een 42% belastingtarief dus max jaarinkomen van ca. 53k)
Geen bijkomende kosten
2500 voor 2 jaar onderhoud en onvoorziene reparaties is wat aan de lage kant imo. Zeker voor een auto van 4-5 jaar oud. De distributieriem zou weleens aan de beurt kunnen zijn, dan zit je al over 2/3de van je budget heen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:47 schreef tinny het volgende:
[..]
ja dus
9.000 euro afschrijving voor 2 jr
2.000 euro banden voor 2 jr
2.500 euro Reparaties, APK, onderhoud, service beurten voor 2 jr
1.400 euro wegenbelasting voor 2 jr
3.600 euro verz voor 2 jr
= 18.000 nog wat. voor 2 jr
Je vergeet echt 3/4 van alle posten die bij een eigen auto komen kijkenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:59 schreef tinny het volgende:
[..]
Rekenen kan ik wel:(vind ik zelf)
Lease auto is alleen NU wat anders bij mij
Bijtelling 25% 375,- (op basis ban 52% belasting tarief en lease auto van 35K)+ nog een eigen bijdrage van 35 euro netto = 410,-
Eigen auto schat ik zelf nog veel hoger dan die 465 euro per mnd(nl 18.500/24=)770 per maand(berekening staat hierboven)
maar goed ik krijg dan ook nog 3.500km *0.19 cnt = 665 euro per mnd aan onkosten vergoeding!!!!
kijk daar heb je nog een punt te pakken... dit wist ik dus ook en heb ik dus ook tot 3 x toe aan werkgever gevraagd maar die blijft erbij dat ze dit zo gaan doen...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Daarnaast mag een werkgever niet de brandstofkosten vergoeden met een tankpas EN een onbelaste vergoeding van ¤ 0,19 / km. Die maximale onbelaste 0,19 is immers all-in en dekt dan o.a. brandstof, parkeerkosten, slijtage, onderhoud, verzekering en wegenbelasting.
Ja en jij mag aan het einde van het jaar je kilometergeld terugbetalen aan de belastingdienstquote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:03 schreef tinny het volgende:
[..]
kijk daar heb je nog een punt te pakken... dit wist ik dus ook en heb ik dus ook tot 3 x toe aan werkgever gevraagd maar die blijft erbij dat ze dit zo gaan doen...
ik had:quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:02 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Je vergeet echt 3/4 van alle posten die bij een eigen auto komen kijken
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:04 schreef ktnxbye het volgende:
Ik denk dat we kunnen lullen wat we willen, maar TS heeft zijn keus allang gemaakt.
Die onkostenvergoeding zal (deels) bruto moeten. Je krijgt de brandstof namelijk al vergoed en dus zou er een dubbele onbelaste vergoeding zijn. Ik ken geen enkele belastinginspecteur die dat goed gaat vinden.......quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:59 schreef tinny het volgende:
[..]
Rekenen kan ik wel:(vind ik zelf)
Lease auto is alleen NU wat anders bij mij
Bijtelling 25% 375,- (op basis ban 52% belasting tarief en lease auto van 35K)+ nog een eigen bijdrage van 35 euro netto = 410,-
Eigen auto schat ik zelf nog veel hoger dan die 465 euro per mnd(nl 18.500/24=)770 per maand(berekening staat hierboven)
maar goed ik krijg dan ook nog 3.500km *0.19 cnt = 665 euro per mnd aan onkosten vergoeding!!!!
Spreekwoordelijke 3/4. Zoals al eerder gezegd is, is een leaseauto ten alle tijden goedkoper dan een eigen auto.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:05 schreef tinny het volgende:
[..]
ik had:
- afschrijving
- banden
- reparatie, onderhoud, banden, apk
- wegen belasting
- verzekering
welke 15 posten ben ik vergeten dan?
Dat mag mijn werkgever doen...quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:05 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Ja en jij mag aan het einde van het jaar je kilometergeld terugbetalen aan de belastingdienst
Dat heb ik nooit gezegd. Een auto van 20 jaar oud is wel goedkoper dan een leaseauto, bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:07 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Spreekwoordelijke 3/4. Zoals al eerder gezegd is, is een leaseauto ten alle tijden goedkoper dan een eigen auto.
Ja, inderdaadquote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:08 schreef ktnxbye het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit gezegd. Een auto van 20 jaar oud is wel goedkoper dan een leaseauto, bij wijze van spreken.
Een zelfde auto nieuw kopen die je ook van je werkgever zou krijgen is altijd duurder. Essentieel verschil lijkt me
Maar ik denk dat je dat ook bedoelde te zeggen
Riiiiiighhhhhtquote:
En die mag het weer op jouw verhalen. Het is immers overduidelijk dat het fout is en je had dat kunnen weten.quote:
Jou ongelijk is de tankpas PLUS km vergoeding. Je baas kan lullen wat hij wil, hij kan je een euro per km geven, maar aan het einde van het jaar mag het terug naar de belasting omdat je een tankpas in bezit had. Daarnaast heb je nog geluk als je geen sluitende kilometerboekhouding hoeft bij te houden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:17 schreef tinny het volgende:
er zitten hier niet echt voorstanders voor mijn briljante plan...
(en ook nog geen antwoorden op mijn originele vragen)
maar ik heb nog niemand echt een berekening zien maken die mijn ongelijk aantoond![]()
Nogmaals:
Nu ben ik met leasen per maand NETTO 410 euro kwijt (bijtelling plus eigen bijdrage voor pive gebruik)
Als ik een auto van 20K prive koop en die 2 jr rijdt en dan per maand 700 euro netto reiskostenvergoeding
+ een tankpas krijg
Moet iemand mij nou toch echt eens voorrekenen wat voordeliger is.. (er vanuitgaande dat ik hem niet in de poeier rij)
Je krijgt geen reiskosten + tankpas.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:17 schreef tinny het volgende:
er zitten hier niet echt voorstanders voor mijn briljante plan...
(en ook nog geen antwoorden op mijn originele vragen)
maar ik heb nog niemand echt een berekening zien maken die mijn ongelijk aantoond![]()
Nogmaals:
Nu ben ik met leasen per maand NETTO 410 euro kwijt (bijtelling plus eigen bijdrage voor pive gebruik)
Als ik een auto van 20K prive koop en die 2 jr rijdt en dan per maand 700 euro netto reiskostenvergoeding
+ een tankpas krijg
Moet iemand mij nou toch echt eens voorrekenen wat voordeliger is.. (er vanuitgaande dat ik hem niet in de poeier rij)
quote:
quote:
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk verdien je 't dan gewoon om financieel keihard te vallen.
Ok, jullie hebben of stront in je ogen of zijn gewoon jaloers dat TS 22.000 euro krijgt om een auto van te kopen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:10 schreef jack4ya het volgende:
Dit is een grap he?![]()
Ik bedoel 22000 lenen van je ouders voor een auto is wel het domste wat je kunt doen.![]()
Sterker:
lenen van je ouders is dom
lenen voor een auto is dom
22000 lenen is dom
heb ik nu alle domme opties gehad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |