Een pluspunt inderdaadquote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:27 schreef remlof het volgende:
Gelukkig rijden ze wel rechts in de states.
Dan geef ik toe aan het Amerikaanse imperialismequote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:33 schreef Rekkie het volgende:
Je had je natuurlijk gewoon eigen kunnen maken met het stelsel voordat je er heen ging...
Het is niet alsof het van het een op het andere moment zo is gekomen.
bron?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:46 schreef __Saviour__ het volgende:
belachelijk stelsel inderdaad van die amerikanen. Het is onregelmatig en onnauwkeurig.
Er is trouwens een keertje een sonde op Mars neergestort door een fout met imperiaal/metrisch verschillen
Jaja morge oke? Zonder bron ben jhe nergens dus ga geen verhalen vertellen. Ik kan hier niet tegen en jij moet ophouden met deze conspicracies anders word het bonjequote:Op zaterdag 25 juli 2009 03:09 schreef Gesloten het volgende:
[..]
Ze hebben alleen zand gevonden toen geen bron ofzo
Mars Climate Orbiter:quote:
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 03:37 schreef BlackLining het volgende:
Terechte klacht. Het mist ook elke vorm van logica.
cm - inch
??? - foot
meter - yard
kilometer - mile
Gaan we even getalletjes maken en nemen we de eerste als 1
1 - 1
??? - 12
100 - 36
100000 - 63.360
Behalve dat er in 1yd 3ft zit mist er, voor zover dat al logisch is, de logica in dat systeem.
Edit: En natuurlijk dat 1 mile net zoveel is als het aantal foot in een yard omgedraaid, gevolgd door datzelfde aantal niet omgedraaid en dan een nul. Want dat is ook logisch.
urrrr.... wel eens in de UK geweest? Die doen het niet veel beter met hun eenheden..... Ook daar foot, pound, gallon, stone, mile, etc. Nog sterker; die doen het niet alleen met maten en gewichten maar ze gebruiken zelfs Pound als ze Euro bedoelen!quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:24 schreef nappei het volgende:
Heel de wereld? Nee, 3 landen - Liberia, Myanmar en de Verenigde Staten van Amerika- hanteren nog het achterhaalde imperiale systeem van de foot, de pound en de gallon.
Dat moest je omrekenen? Van wie dat dan?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:24 schreef nappei het volgende:
Dit leidde ertoe dat ik, toen ik in de VSA was, telkens moest omrekenen hoe hoog een bepaalde bergpas was, hoeveel iets per kilo kost of hoeveel er nou eigenlijk in de tank van de auto was gedaan. Aangezien ik zelf niet al te sterk ben met hoofdrekenen (een ware alfa) is dit mij de hele vakantie een onnodige doorn in het oog geweest.
Maar de engelse wetenschap gebruikt wel SI. En daar gaat het eigenlijk om.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 08:55 schreef Croga het volgende:
[..]
urrrr.... wel eens in de UK geweest? Die doen het niet veel beter met hun eenheden..... Ook daar foot, pound, gallon, stone, mile, etc. Nog sterker; die doen het niet alleen met maten en gewichten maar ze gebruiken zelfs Pound als ze Euro bedoelen!
Neh, de UK gebruikt weer andere maten (stone, pint)...quote:
Ik weet niet of het een verkapte vraag was, maar dan is dit het antwoord...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat ik wel raar vind is dat Amerikanen een 'pound' afkorten met LB... alsof dat ergens op slaat...
quote:Wikipedia zegt het volgende:
The word pound comes from the Latin word pondus meaning "weight".[1] The abbreviation lb comes from the Latin word libra, meaning "scales, balances",[1] which also described a Roman unit similar to the pound.
Wat is rood dan in het Imperial System?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:05 schreef Wackyduck het volgende:
Zo is het maar net!
Ben je nog door rood gereden?
Bordeaux roodquote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:07 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Wat is rood dan in het Imperial System?
Je weet; verkeersregels waarvan je door rood mag rijden.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:07 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Behalve dat de limiet niet 60 mph is...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Je moet niet steeds omrekenen. Is zinloos. Afstanden ook, je moet gewoon in mijlen blijven rekenen. En het is dest te gemakkelijker: a mile a minute. als iets 30 mijl rijden is, kost je dat 30 minuten reistijd. Klopt heel aardig.
2x geel =roodquote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:07 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Bij ASML, de hightech-fabrikant (wafersteppers, machines om chips te maken) hebben ze dat ook een keer gehad.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:46 schreef __Saviour__ het volgende:
belachelijk stelsel inderdaad van die amerikanen. Het is onregelmatig en onnauwkeurig.
Er is trouwens een keertje een sonde op Mars neergestort door een fout met imperiaal/metrisch verschillen
Maar hier dan weer niet:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:46 schreef Nielsch het volgende:
Bij hoge uitzondering gebruiken de Amerikanen trouwens wel eens het metrische systeem. Als ze het hier over hebben namelijk
een inch is iets van 2.5 cmquote:Op zaterdag 25 juli 2009 03:37 schreef BlackLining het volgende:
cm - inch
??? - foot
meter - yard
kilometer - mile
1 - 1
??? - 12
100 - 36
100000 - 63.360
Behalve dat er in 1yd 3ft zit mist er, voor zover dat al logisch is, de logica in dat systeem.
Edit: En natuurlijk dat 1 mile net zoveel is als het aantal foot in een yard omgedraaid, gevolgd door datzelfde aantal niet omgedraaid en dan een nul. Want dat is ook logisch.
Het grootste probleem is ook het omrekenen naar een hogere of lagere "eenheid", je had hem moeten vragen hoeveel inches er in een mijl zitten...quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:20 schreef moomoo het volgende:
Heb het er een keer met een amerikaan over gehad en die vond het imperiale systeem echt superieur. Hij vond dat feet en inches makkelijker in te schatten waren, dat centimeters onnodig nauwkeurig zijn en graden celcius niet nauwkeurig genoeg.
Of uitleggen dat de nauwkeurigheid van één graad fahrenheid niet groter is aangezien er een grotere foutmarge in de meting is :pquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:07 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Het grootste probleem is ook het omrekenen naar een hogere of lagere "eenheid", je had hem moeten vragen hoeveel inches er in een mijl zitten...
Op publicaties waarin geen SI-eenheden worden gebruikt wordt dan ook vaak neergekeken. Onnodig vewarring zaaien wordt in die wereld niet erg gewaardeerd.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:35 schreef Ascendancy het volgende:
Daarom zijn Amerikaanse wetenschappers ook eigenlijk geen wetenschappers. Door het niet decimale stelsen moet tussen de verschillende eenheden binnen een grootheid continu worden omgerekend, wat leidt tot innauwkeurigheid.
1 foot is 12 inch. een mile is 5280 feet.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 03:37 schreef BlackLining het volgende:
cm - inch
??? - foot
meter - yard
kilometer - mile
1 - 1
??? - 12
100 - 36
100000 - 63.360
Als ik dat lees begin ik Napoleon steeds meer een eikel te vindenquote:Op zondag 26 juli 2009 05:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
Speciaal voor de onduidelijkheid:
*heel verhaal
I know, maar ik neem daar de inch ook even als één, aangezien dat daar ook gewoon als basis telt. Het slaat ook nergens op dat je niet gewoon maal 10 kunt doen om een stuk omhoog te rekenen.quote:Op zondag 26 juli 2009 05:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
1 foot is 12 inch. een mile is 5280 feet.
In de VS is de gallon trouwens kleiner dan in de UK, 3,8 versus 4,4 liter.
Denk trouwens eerder dat men in de wetenschap Kelvin gebruikt dan graden Celsius. Waarom zou een Europese wetenschapper het trouwens over 'graden' hebben als het om temp gaat.
Dat gaat gewoon zo: 'Het is buiten nu 300 Kelvin.' En als je weet dat +/- 273K = 0 graden Celsius, en de schaal is gelijk dat dat 27 graden Celsius is.
Slordig slordig... de verpaupering van taal.. plusminus verwarren met ongeveerquote:Op zondag 26 juli 2009 05:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
En als je weet dat +/- 273K = 0 graden Celsius, en de schaal is gelijk dat dat 27 graden Celsius is.
Dat is een behoorlijke lulquote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:37 schreef BakraSwa het volgende:
TS zijn penis is maar 15 inch whehe.![]()
..
Supergeleiding, simpele ziel.quote:Op zondag 26 juli 2009 14:57 schreef Smart-Einstein het volgende:
[..]
Slordig slordig... de verpaupering van taal.. plusminus verwarren met ongeveer
een waarde plusminus de fout = ongeveer
-273K bestaat immers niet!
bullshitquote:Op zondag 26 juli 2009 03:24 schreef Noin het volgende:
Het is niet voor niks dat de echt grote bedrijven gewoon met het metrische systeem werken.
NASA bestaat niet voor niks voor 60% uit europeese werknemers.
Nederland had vroeger ook een afwijkend muntstelsel. Nergens anders waren er munten en briefjes van 0,25, 2,50, 25 en 250quote:Op zondag 26 juli 2009 16:28 schreef TubewayDigital het volgende:
terechte klacht
bij specificaties voor tennisrackets wordt gelukkig beide stelsels gehanteerd.
De engelsen hadden vroeger een muntstelsel wat elke logica mistte. Ze hadden een zwaar gewicht als Newton nodig om het te hervormen.
Die goede oude tijdquote:Op zondag 26 juli 2009 16:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Nederland had vroeger ook een afwijkend muntstelsel. Nergens anders waren er munten en briefjes van 0,25, 2,50, 25 en 250
Dit is niet afwijkend omdat je nog steeds met decimalen werkt. In engeland hadden ze t.o.v. de eenheidsmunt (pond) elke keer andere opdelingen. Zal wel even googlen.quote:Op zondag 26 juli 2009 16:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Nederland had vroeger ook een afwijkend muntstelsel. Nergens anders waren er munten en briefjes van 0,25, 2,50, 25 en 250
En 100km doen we in NL in een uurtje, is toch net zo makkelijk?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Je moet niet steeds omrekenen. Is zinloos. Afstanden ook, je moet gewoon in mijlen blijven rekenen. En het is dest te gemakkelijker: a mile a minute. als iets 30 mijl rijden is, kost je dat 30 minuten reistijd. Klopt heel aardig.
Je bedoelt de tijd dat er nog shillings enzo waren. Die zijn toch al in de jaren 70 afgeschaft?quote:Op zondag 26 juli 2009 16:40 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Dit is niet afwijkend omdat je nog steeds met decimalen werkt. In engeland hadden ze t.o.v. de eenheidsmunt (pond) elke keer andere opdelingen. Zal wel even googlen.
true, een sitequote:Op zondag 26 juli 2009 16:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Je bedoelt de tijd dat er nog shillings enzo waren. Die zijn toch al in de jaren 70 afgeschaft?
Volgens mij leefde Newton al niet meer in 1971quote:Op zondag 26 juli 2009 16:45 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
true, een site
http://www.rampantscotland.com/know/blknow_coinage.htm
weet even niet wat Newton er mee te maken heeft.
Newton komt idd niet in het verhaal voor. Echter wat ze met maten en gewichten hadden (rare onderverdeling) hebben ze dus ook met geld gedaan. Raar volk die engelsen.quote:Op zondag 26 juli 2009 16:49 schreef remlof het volgende:
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Decimal_Day - geen Newton te vinden daar.
Sterk argument, inderdaad!quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Waarom zou men in de USA het systeem van die slakkenvreters van over de oceaan overnemen?? het Imperiaal stelsel kent wel degelijk een logische structuur zou kan men vele maateenheden vermenigvuldigen met het getal 3. En Miles per hour klinkt toch onnoemelijk veel beter dan kilometer per uur, what,s in a name, en ik die dacht dat kilo te maken had met gewicht....Men zou zich beter wat minder arrogant opstellen en niet telkens altijd die grijze eenheidsworst bepleiten.....
Heb je je hiervoor geregistreerd.quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Waarom zou men in de USA het systeem van die slakkenvreters van over de oceaan overnemen?? het Imperiaal stelsel kent wel degelijk een logische structuur zou kan men vele maateenheden vermenigvuldigen met het getal 3. En Miles per hour klinkt toch onnoemelijk veel beter dan kilometer per uur, what,s in a name, en ik die dacht dat kilo te maken had met gewicht....Men zou zich beter wat minder arrogant opstellen en niet telkens altijd die grijze eenheidsworst bepleiten.....
Ja, met drie vermenigvuldigen is enorm logisch hoor. Het metriek stelsel is gebaseerd op grondgetal 10, hiermee rekenen is veel natuurlijker.quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Ok dan kun jij mij vast wel binnen tien seconden vertellen hoeveel duim er in een mijl zitten.quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Ik ben persoonlijk blij dat Engeland die megalomane dictator heeft verslagen.quote:Op zondag 26 juli 2009 08:57 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Als ik dat lees begin ik Napoleon steeds meer een eikel te vinden
Had even Engeland veroverd eikel
Niet dat dat voor de amerikanen veel had uitgemaakt![]()
Vent, kilo heeft niks te maken met gewicht. Kilo betekend duizend.quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Dus dat is logischer dan gewoon een komma kunnen opschuiven omdat die slakkenvreters vermenigvuldigen met 10?quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
Waarom zou men in de USA het systeem van die slakkenvreters van over de oceaan overnemen?? het Imperiaal stelsel kent wel degelijk een logische structuur zou kan men vele maateenheden vermenigvuldigen met het getal 3.
quote:ik die dacht dat kilo te maken had met gewicht.
Rijden? Nou, ja, hun gaspedaal intrappen als ze aan de rechterkant van de weg zijn. Dat wel.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:27 schreef remlof het volgende:
Gelukkig rijden ze wel rechts in de states.
Heel leuk bedacht ooit, maar je snapt zelf toch ook wel dat dat in huidige wetenschap niet echt nauwkeurig is he.quote:Op zondag 8 november 2009 20:57 schreef 729Sinistra het volgende:
Het imperiaal stelsel is naar mijn mening ook natuurlijk in die zin dat ze uitgaan van bestaande dingen zoals een duim, een voet een teelepel etc..
En moet je je dan voorstellen dat ze dat bij een ruimtelanding o.i.d. gebruiken..quote:Op zondag 8 november 2009 23:16 schreef Bowlingbal het volgende:
Het mooiste is wel dat er verschillende miles zijn.
Scots mile, Irisch mile, metric mile (wtf), nautical mile, radar mile, en dat zijn ze nog steeds niet allemaal.
Echt,
Je kunt ze ook vermenigvuldigen met het getal 4, of het getal 346242345... Maar dat kan met het SI-stelsel ook, dus wat is nou je punt?quote:Op zondag 8 november 2009 12:37 schreef 729Sinistra het volgende:
quote:
Er is een keer een onbemande sonde neergestort omdat er een km/mijl verwarring was. Duur foutje.quote:Op zondag 8 november 2009 23:43 schreef Henno het volgende:
En moet je je dan voorstellen dat ze dat bij een ruimtelanding o.i.d. gebruiken..
Spuit 11quote:Op maandag 9 november 2009 14:39 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er is een keer een onbemande sonde neergestort omdat er een km/mijl verwarring was. Duur foutje.
Imperialiaal systeem heeft gewoon geen logica. Ik woon en werk in de USA en doe een technisch beroep. Ik word helemaal gek van het berekenen van inches, pounds, feet, lb/ft, cubic inches, cubic feets, quarts, gallons, fahrenheits etc etc.quote:Op maandag 9 november 2009 19:12 schreef 729Sinistra het volgende:
Zoals ik reeds opmerkte kunnen beiden systemen best naast elkaar bestaan. Het gaat er gewoon om wat men gewoon is en mensen kiezen graag voor de gemakkelijkste weg. Maar er mag gerust wat minder arrogantie aan de dag gelegd worden. Elk Systeem heeft zijn voordelen.
Wat een kutvergelijking. Eenhedenstelsel heeft toch niks met cultuur te maken?quote:Op maandag 9 november 2009 20:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Wat een ophef om niks. When in Rome, do as the Romans do. Het voegt wel wat toe aan de belevenis, vind ik, als je in Engeland op vakantie bent en afstanden aangegeven blijken te worden in Middeleeuwse eenheden. Een stukje cultuur. Als ze daar kilometers en km/u op verkeersborden gaan zetten zou dat net zoiets zijn als dat ze hun Union Jacks vervangen door Nederlandse vlaggen en met z'n allen Nederlands gaan zitten praten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |