Hallo,
Toch eens kijken wat voor advies ik hier in kan winnen.
In begin 2008 heb ik mezelf ingeschreven bij een andere tandarts, omdat ik het daar allemaal wat makkelijker vond; afstand enzovoorts. Daar aangekomen werd me wel nog even vermeldt dat ik een voorschot van 500 euro moest betalen, wat dus maar gelijk is gebeurd. Na wat behandelingen kwamen we er toch achter, ik was namelijk nog 21 jaar, dat alle kosten zouden worden gedekt door de zorgverzekering tot aan m'n 22e jaar, wat in augustus 2008 zou zijn.
Prima, dus ik vroeg natuurlijk die 500 euro terug. Een paar keer in persoon, een paar keer telefonisch, er zou naar gekeken worden, maar dat geld kreeg ik maar niet te zien. Nog net voor augustus toen alles gelukkig was afgerond, kwam er de mededeling dat hij in september/oktober iets wou inplannen voor m'n tandvlees. Dat zou blijkbaar, toevallig, ook zo rond de 500 euro moeten kosten. Ik vond het toendertijd prima en de afspraak was gezet.
Maanden verstreken en ik zat inmiddels vrolijk in Belgie om daar te beginnen aan een eerste academiejaar, de tandartsafspraak die stond was ik helaas dus al lang en breed vergeten. Hij blijkbaar m'n 500 euro ook nog steeds.
Wat blijkt nu? Ik ben een paar weken geleden, want ik zit inmiddels weer thuis (vakantie), begonnen om nu die 500 euro eens terug te vorderen. Brieven gestuurd, zorgverzekering ingeschakeld en gedreigd indien nodig met een gerechtsdeurwaarder. De eerste brief kreeg hij zo'n 3 weken geleden.
Nu krijg ik vanavond een email van de beste heer, met daarin het volgende:
''Na uw dossier eens te hebben bekeken, zie ik juist dat u ons nog een bedrag van xxx euro verschuldigd bent.''
Ik denk natuurlijk gelijk dat hij compleet gestoord is, maar toch bekijk ik z'n bijlage even. Daar staat twee maal een C90 code van 300+ euro vermeld, met de verschuldigde 500 euro daarvan afgetrokken, wat betekent dat ik hem nog zo'n 150 euro schuldig ben nu.
Daar zakt m'n pet nu dus echt van af. De legaliteit van de C90 code trek ik niet in twijfel, maar ik denk niet dat hij zomaar tweemaal dit mag berekenen, omdat ik maar 1 open afspraak had staan. Ook lijkt het me wat absurd om mij te gaan dwingen om de volledige kosten te betalen voor de procedure die gestart moest worden, in plaats van een normaal uurtarief; er is immers niets gedaan en het enige wat hij kwijt is, is de uitgetrokken tijd, vandaar dat ik liever een uurtarief betaal in plaats van een 600 euro kostende tandvlees-dinges.
Wat kan ik hier verder aan doen? Ik vind het allemaal nog al erg toevallig dat ik maanden lang niks van mijn openstaande rekening hoor, totdat ik hem zelf weer aanspreek op het geld dat hij mij verschuldigd is. Zelf, trouwens, is hij ook meerdere afspraken niet nagekomen, met zelfs een keer dat ik weer mooi even terug naar huis kon fietsen omdat hij wat problemen had.
Ron Paul 2012