abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71306474
Hallo,

Toch eens kijken wat voor advies ik hier in kan winnen.

In begin 2008 heb ik mezelf ingeschreven bij een andere tandarts, omdat ik het daar allemaal wat makkelijker vond; afstand enzovoorts. Daar aangekomen werd me wel nog even vermeldt dat ik een voorschot van 500 euro moest betalen, wat dus maar gelijk is gebeurd. Na wat behandelingen kwamen we er toch achter, ik was namelijk nog 21 jaar, dat alle kosten zouden worden gedekt door de zorgverzekering tot aan m'n 22e jaar, wat in augustus 2008 zou zijn.

Prima, dus ik vroeg natuurlijk die 500 euro terug. Een paar keer in persoon, een paar keer telefonisch, er zou naar gekeken worden, maar dat geld kreeg ik maar niet te zien. Nog net voor augustus toen alles gelukkig was afgerond, kwam er de mededeling dat hij in september/oktober iets wou inplannen voor m'n tandvlees. Dat zou blijkbaar, toevallig, ook zo rond de 500 euro moeten kosten. Ik vond het toendertijd prima en de afspraak was gezet.

Maanden verstreken en ik zat inmiddels vrolijk in Belgie om daar te beginnen aan een eerste academiejaar, de tandartsafspraak die stond was ik helaas dus al lang en breed vergeten. Hij blijkbaar m'n 500 euro ook nog steeds.

Wat blijkt nu? Ik ben een paar weken geleden, want ik zit inmiddels weer thuis (vakantie), begonnen om nu die 500 euro eens terug te vorderen. Brieven gestuurd, zorgverzekering ingeschakeld en gedreigd indien nodig met een gerechtsdeurwaarder. De eerste brief kreeg hij zo'n 3 weken geleden.

Nu krijg ik vanavond een email van de beste heer, met daarin het volgende:

''Na uw dossier eens te hebben bekeken, zie ik juist dat u ons nog een bedrag van xxx euro verschuldigd bent.''

Ik denk natuurlijk gelijk dat hij compleet gestoord is, maar toch bekijk ik z'n bijlage even. Daar staat twee maal een C90 code van 300+ euro vermeld, met de verschuldigde 500 euro daarvan afgetrokken, wat betekent dat ik hem nog zo'n 150 euro schuldig ben nu.

Daar zakt m'n pet nu dus echt van af. De legaliteit van de C90 code trek ik niet in twijfel, maar ik denk niet dat hij zomaar tweemaal dit mag berekenen, omdat ik maar 1 open afspraak had staan. Ook lijkt het me wat absurd om mij te gaan dwingen om de volledige kosten te betalen voor de procedure die gestart moest worden, in plaats van een normaal uurtarief; er is immers niets gedaan en het enige wat hij kwijt is, is de uitgetrokken tijd, vandaar dat ik liever een uurtarief betaal in plaats van een 600 euro kostende tandvlees-dinges.

Wat kan ik hier verder aan doen? Ik vind het allemaal nog al erg toevallig dat ik maanden lang niks van mijn openstaande rekening hoor, totdat ik hem zelf weer aanspreek op het geld dat hij mij verschuldigd is. Zelf, trouwens, is hij ook meerdere afspraken niet nagekomen, met zelfs een keer dat ik weer mooi even terug naar huis kon fietsen omdat hij wat problemen had.
Ron Paul 2012
pi_71306809
Sorry dat ik het zeg hoor, maar ik vind het nogal naiëf hoor.
pi_71306827
Voorschot van 500 euro betalen? Waarom moet dat
pi_71307076
Dat was geen tandarts TS, dat was gewoon een gast in een witte jas.
pi_71307158
Wat vraagjes wat ik vind het verhaal een beetje onduidelijk:
Heb je nadat je gratis dekking voor de tandarts was afgelopen zelf een verzekring afgesloten voor de tandarts en voor welke vergoeding per jaar?
Is het zwart op wit gezet dat je in sept/okt een afspraak had voor een behandeling (dus een datum vastgesteld waarop je moest komen)? (een niet nagekomen afspraak zonder vooraf annuleren (bij mijn tandarts 48 uur(geloof ik) kan in rekening worden gebracht maar volgens mij alleen die afspraak niet de handelingen die verricht zouden moeten worden tijdens die behandeling.

Als opmerking wil ik nog plaatsen dat ik zeer verbaasd was te lezen dat je een voorschot moest betalen voor toekomstige behandelingen, is dat wel wettig?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71308071
je bent je pwnd, jammer. Volgende keer toch wat kritischer zijn?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 25 juli 2009 @ 07:51:00 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71308086
Een voorschot betalen aan een tandarts zou ik dus al nooit doen, maar een afspraak vergeten en dan verbaasd zijn dat je moet betalen is natuurlijk helemaal vreemd.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 25 juli 2009 @ 08:51:06 #8
234945 Fikfok
Fresh..like an Icemachine
pi_71308264
Ging op mijn gemakje in zijn wachtkamer zitten tot hij uitbetaalde oh en wel tegen iedereen vertellen hoe hij aan zijn centen komt.

Legally, heb je rechtsbijstand en een bewijs dat je 500 euro borg hebt betaald?
Tevens een bewijs dat je op de factuurdatum elders vertoevde?
pi_71309045
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 02:24 schreef trovey het volgende:
Wat vraagjes wat ik vind het verhaal een beetje onduidelijk:
Heb je nadat je gratis dekking voor de tandarts was afgelopen zelf een verzekring afgesloten voor de tandarts en voor welke vergoeding per jaar?
Is het zwart op wit gezet dat je in sept/okt een afspraak had voor een behandeling (dus een datum vastgesteld waarop je moest komen)? (een niet nagekomen afspraak zonder vooraf annuleren (bij mijn tandarts 48 uur(geloof ik) kan in rekening worden gebracht maar volgens mij alleen die afspraak niet de handelingen die verricht zouden moeten worden tijdens die behandeling.

Als opmerking wil ik nog plaatsen dat ik zeer verbaasd was te lezen dat je een voorschot moest betalen voor toekomstige behandelingen, is dat wel wettig?
Zelf heb ik gewoon een basisverzekering, ik denk dat die vergoeding zo rond de 450 euro ligt qua tandartskosten. C90 codes worden natuurlijk niet vergoed.

Verder stond de afspraak op zwart/wit, ik denk dat ik het briefje nog wel ergens heb. En inderdaad, ik verwacht dan dus wel dat ik in alle redelijkheid de kosten voor de afspraak betaal, dus een uurtarief, en niet de handelingen die verricht zouden moeten worden. Beetje absurd.

Dat voorschot verbaasde me ook inderdaad. Ik denk dat er toendertijd in m'n dossier stond dat er af en toe niet betaald werd omdat de vorige tandarts, lijkt mij, niet direct bij de zorgverzekering declareerde.

Als reactie op een paar anderen hier, een tikkeltje naief wil ik het wel noemen, neemt niet weg dat het compleet absurd is dat hij nu even een tegenrekening presenteert nu ik hem het geld wil afpakken.

In een normale situatie zou ik gewoon betalen, ook al is 600 een tikkeltje veel geld terwijl hij alleen z'n tijd kwijt is/was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Supersoep op 25-07-2009 11:58:17 ]
Ron Paul 2012
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:19:22 #10
9859 crew  Karina
Woman
pi_71309110
Een voorschot betalen aan de tandarts, echt nog nooit van gehoord, dat had ik sowieso al niet gedaan.

Ik zou maar eens even langs de Rechtswinkel gaan, want dit lijkt me niet in de haak (of lijkt, het IS niet in de haak).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_71309574
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 08:51 schreef Fikfok het volgende:
Ging op mijn gemakje in zijn wachtkamer zitten tot hij uitbetaalde oh en wel tegen iedereen vertellen hoe hij aan zijn centen komt.

Legally, heb je rechtsbijstand en een bewijs dat je 500 euro borg hebt betaald?
Tevens een bewijs dat je op de factuurdatum elders vertoevde?
Ik heb bewijs dat ik die 500 euro betaald heb, ja. Frappant is het feit dat hij in z'n vermelding de datum 15-1-2009 bij dat bedrag zet, terwijl het toch echt in 2008 betaald is. Misschien om zo de wettelijke rente te omzeilen?

Nogmaals, het gaat mij niet zo om die betaalde 500 euro, want daar was geen twijfel over; zou ik hoe dan ook gewoon terugkrijgen. Mij gaat het erom dat hij, wanneer het wat moeilijk wordt blijkbaar, een tegenrekening toont met een bedrag tegen de 600 euro. Ik wil best in redelijkheid die afwezigheid betalen, maar zo'n groot bedrag terwijl hij meerdere malen ZELF afspraken liet verschuiven een uur voor tijd of zelfs toen ik al in de praktijk aanwezig was, lijkt me nou niet echt redelijk. Vandaar dit topic.

Al in al is dit natuurlijk een mooi lesje voor me als beginnende twintiger, maar dat betekent niet dat ik het hier zomaar bij laat of wil laten.
Ron Paul 2012
pi_71311944
Zoals Karina zegt...ik zou naar de rechtswinkel gaan als ik jou was. ik ruik een heel vies luchtje om die tandarts heen. De rechtwinkel kan je precies uitleggen wat je rechten en je plichten in deze zijn. Dat voorschotbedrag is gewoon heel vreemd, kan zijn dat hij problemen heeft met slecht betalende klanten heeft maar of hij daarom wettelijk een voorschot mag eisen is een tweede. Een niet nagekomen afspraak van jouw kant mag hij inderdaad in rekening brengen maar dan alleen het tarief van de afspraak en niet van de behandelingen die gepland zouden zijn. Als ik het zo nareken: 500 euro voorschot betaald, rekening van 300 euro + bedrag van afspraak (laten we hier uitgaan van 50 euro al is dat hoogstwaarschijnlijk teveel), 500-350 euro betekent dat je 150 euro terugkrijgt, als je een vergoeding zou hebben van 450 euro per jaar betekent dat zelfs dat die 350 euro eerst van van dat bedrag af moet dus het komt er op neer dat je je 500 euro gewoon terug moet hebben. Nu weet ik heel goed dat een tandartsverzekering vaak een percentage (vaak 75%) van een vergoeding betaald maar in totaal is het wel zo als je me de goede gegevens hebt gegeven jij hem geen geld schuldig bent maar hij jou. daarom snel naar de rechtswinkel om het geheel na te laten rekenen met de verzekeringspapieren/ bewijsjes en brieven erbij.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 25 juli 2009 @ 13:16:16 #13
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_71312230
Een no-show bij mijn tandarts heeft me in 2007 40 euro gekost.
Dus 300 euro is natuurlijk dikke bullshit!
Rechtswinkel it is.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 25 juli 2009 @ 15:01:34 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71314809
Ik zou eens bij de verzekering/inspectie navragen wat dat voor tandarts is.
Voorschot vragen lijkt mij erg vreemd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 18:47:24 #15
250967 nachtdier3
1...2...3....
pi_71321280
Ik kan het gemist hebben, maar waar staat de C90 voor?
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_71322596
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 18:47 schreef nachtdier3 het volgende:
Ik kan het gemist hebben, maar waar staat de C90 voor?
C90 is de code die gehanteerd wordt bij verzuim, dus niet aanwezig bij afspraken. Om het even te quoten:

''Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht (..). ''

Hij noteerde me als afwezig voor twee afspraken blijkbaar, rond de 300 euro per keer. Nogal overtrokken aangezien hij maanden heeft gewacht om dit naar voren te brengen en zelf meerdere malen schuldig aan hetzelfde feit is geweest.
Ron Paul 2012
pi_71326742
Sla de tanden uit zn bek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')