abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:55:57 #1
158179 LS-Drop
Het zou verboden moeten worden
pi_71284975
Een groep Spaanse wetenschappers hebben ontdekt dat middels toevoeging van een proteine aan het gedeelte van de hersenen, dat een redelijk onbekende rol speelt in visueel geheugen, het visueel geheugen enorm toeneemt.

Het gaat om layer 6 neuronen van de V2 regio van de hersenen. De wetenschappers hebben hier de proteine RGS-14 toegevoegd. Deze proteine speelt een belangrijke rol in het soort signalen dat de hersencellen doorgeven mbt geheugen. Als test hebben ze bij ratten deze proteine aan deze regio toegevoegd om te zien wat er gebeurd. Er was wel bekend dat dit gedeelte van de hersenen gerelateerd is aan het visueel geheugen, maar er zijn verder weinig details over bekend.

Tests hebben uitgewezen dat het visueel geheugen wat oorspronkelijk in bepaalde situaties 1 uur was, toeneemt tot vele maanden.

Nou schijnen deze tests in ratten misschien niet al te relevant te zijn vanwege de verschillen met de menselijke hersenen, maar wellicht toch een stap in die goede richting van mens naar neohuman?

Bron:
bron
meer bron
oorspronkelijke bron

RGS-14 Proteine

[ Bericht 0% gewijzigd door LS-Drop op 24-07-2009 14:09:09 ]
<insert pseudo intellectuele psychedische quote>
<insert grappige quote over hoe lui ik ben>
pi_71285086
Waar kan ik een injectie halen?
  vrijdag 24 juli 2009 @ 13:59:47 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71285138
Doe mij ook maar zo'n aanpassing idd...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:05:06 #4
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_71285392
Hallo ik wil graag een reepje RGS-14!

Dank u
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:07:25 #5
181657 LordNemephis
computer says no
pi_71285516
Lekker voor in de koffie, ben je meteen wakker en je onthoud meer, twee vliegen in 1 klap
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:52:12 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71287199
Goedkoper dan een chip implanteren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:54:45 #7
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71287296
moet je eens bij google afbeeldingen fotografisch geheugen intypen

Mag geen plaatjes meer posten
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:59:59 #8
181657 LordNemephis
computer says no
pi_71287509
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 15:01:37 #9
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71287570
dat was hem
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_71293210
zoals Hugo Brandt Corstius als zei: '' Wij gaan weten wat we willen''
  zaterdag 25 juli 2009 @ 19:19:30 #11
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_71322186
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 14:59 schreef LordNemephis het volgende:
[ afbeelding ]
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_71323042
Fotografisch geheugen heeft ook z'n nadelen hoor, al is het soms ook wel heel makkelijk
pi_71323275
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 19:51 schreef grizegrijn het volgende:
Fotografisch geheugen heeft ook z'n nadelen hoor, al is het soms ook wel heel makkelijk
"Blessed are the forgetful: for they get the better even of their blunders."

"Ignorance is bliss."
pi_71328142
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 19:51 schreef grizegrijn het volgende:
Want? wat is een nadeel? Ignorance is bliss, maar soms ook niet...
  zondag 26 juli 2009 @ 08:39:16 #15
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_71333211
Waarom is ignorance een bliss? Ik kan mij op dit moment niet echt een situatie bedenken waarin 'dom' zijn in een situatie een zegen is? En waarom zou dat op deze manier met een fotografisch geheugen moeten worden gelinkt?

Ik denk dat het voor het opslaan van informatie een zogenaamd fotografisch geheugen zorgt voor meer accuratie in het opnieuw activeren van gedachtes. Dus als het niet schadelijk is voor de gezondheid, ben ik aardig positief gestemd hierover
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
  zondag 26 juli 2009 @ 08:49:18 #16
pi_71333250
quote:
Op zondag 26 juli 2009 08:39 schreef Baasvaak. het volgende:
Waarom is ignorance een bliss? .
Omdat je dan niet hoeft te erkennen hoe dom, onwetend en subjectief je bent.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 26 juli 2009 @ 12:35:19 #17
229352 Baasvaak.
I who have nothing
pi_71336038
Een soort van cognitieve dissonantie dus?
I've known for many years that I would turn to rust
I find a reason for another breath
Before my return to dust
I become one with science and mathematic and the rising of the sun
pi_71432070
quote:
Op zondag 26 juli 2009 08:39 schreef Baasvaak. het volgende:
Waarom is ignorance een bliss? Ik kan mij op dit moment niet echt een situatie bedenken waarin 'dom' zijn in een situatie een zegen is? En waarom zou dat op deze manier met een fotografisch geheugen moeten worden gelinkt?

Ik denk dat het voor het opslaan van informatie een zogenaamd fotografisch geheugen zorgt voor meer accuratie in het opnieuw activeren van gedachtes. Dus als het niet schadelijk is voor de gezondheid, ben ik aardig positief gestemd hierover
Niet realiseren dat er oorlogen bezig zijn, sterfte en alle andere wereldleed-cliche's lijkt me best prettig.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71432090
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:35 schreef Baasvaak. het volgende:
Een soort van cognitieve dissonantie dus?
cognitieve dissonantie is als je het ene zegt en juist het andere doet.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71434067
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

cognitieve dissonantie is als je het ene zegt en/of denkt en juist het andere doet.
Extremistisch gematigd.
  woensdag 29 juli 2009 @ 23:59:15 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71445996
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

cognitieve dissonantie is als je het ene zegt en juist het andere doet.
Cognitieve dissonatie is niet het gat tussen woord en daad. Dat is vooral hypokritie.

Cognitieve dissonatie is het ongemakkelijke gevoel wat resulteert tijdens het in je hoofd onderstrepen van 2 logischerwijs tegenstrijdige ideeen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_71446276
boeiend, er werd gezegd dat het ontbreken van bepaalde hoogte van inteligentie betekent dat je niet door hebt dat als mens we zo goed als niks weten, of andersom dat het hebben van een hoge inteligentie er voor zorgt dat we realiseren dat we weinig weten een soort cognitieve dissonantie is, dat is het dus niet, ironisch misschien wel.

Kan wel heel diep er op ingaan en de ultieme definitie van cognitieve dissonantie geven maar dat leek me niet erg relevant.
pi_71452008
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Niet realiseren dat er oorlogen bezig zijn, sterfte en alle andere wereldleed-cliche's lijkt me best prettig.
of alle negatieve dingen in je persoonlijke verleden.
  donderdag 30 juli 2009 @ 10:52:18 #24
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71452213
pi_71458038
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

De minder gelukkige toestanden van allerlei aard zonder meer te beschouwen als een bezwaar, als iets dat afgeschaft moet worden, dat is de niaiserie par excellence, een waar onheil wat zijn consequenties betreft... bijna zo stupide als het zijn zou om het slechte weer te willen afschaffen.

-Friedrich Nietzsche

De grootste ziekte der mensen is ontstaan uit de bestrijding hunner ziekte, en de schijnbare heelmiddelen hebben op den duur ergere dingen teweeggebracht dan datgene wat erdoor uitgeschakeld moest worden geweest is. Uit ontwetendheid hield men de ogenblikkelijk wekzame, verdovende en bedwelmende middelen, de zogenaamde vertroostingen, voor de eigenlijke helende krachten, sterker nog, men merkte niet dat deze onmiddelijke verlichtingen dikwijls bekocht werden met de algemene en diepgaande verergering van het lijden.
Niet alles waardoor we ons beter voelen is goed voor ons. Niet alles wat pijn doet, hoeft slecht te zijn.

-Friedrich Nietzsche

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2009 14:09:23 ]
pi_71464983
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:08 schreef EipNiC het volgende:

[..]

De minder gelukkige toestanden van allerlei aard zonder meer te beschouwen als een bezwaar, als iets dat afgeschaft moet worden, dat is de niaiserie par excellence, een waar onheil wat zijn consequenties betreft... bijna zo stupide als het zijn zou om het slechte weer te willen afschaffen.

-Friedrich Nietzsche

De grootste ziekte der mensen is ontstaan uit de bestrijding hunner ziekte, en de schijnbare heelmiddelen hebben op den duur ergere dingen teweeggebracht dan datgene wat erdoor uitgeschakeld moest worden geweest is. Uit ontwetendheid hield men de ogenblikkelijk wekzame, verdovende en bedwelmende middelen, de zogenaamde vertroostingen, voor de eigenlijke helende krachten, sterker nog, men merkte niet dat deze onmiddelijke verlichtingen dikwijls bekocht werden met de algemene en diepgaande verergering van het lijden.
Niet alles waardoor we ons beter voelen is goed voor ons. Niet alles wat pijn doet, hoeft slecht te zijn.

-Friedrich Nietzsche
Ja en als je had gelezen waarop ik had gereageerd hadden je deftige quotes misschien nog iets van impact gehad, nu strooi je met interessante woorden zonder een punt te maken.
pi_71471098
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:01 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja en als je had gelezen waarop ik had gereageerd hadden je deftige quotes misschien nog iets van impact gehad, nu strooi je met interessante woorden zonder een punt te maken.

Haha, ik hoef geen punt te maken, deze interessante woorden maken zelf wel een punt, of ze nu aansluiten op wat jij zegt of niet Maarja, je post deed mij niet sarcastisch overkomen o.i.d. Gebruik dan een smiley ofzo, zoals:
  vrijdag 31 juli 2009 @ 09:57:12 #28
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_71482411
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:13 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Haha, ik hoef geen punt te maken, deze interessante woorden maken zelf wel een punt,
of ze nu aansluiten op wat jij zegt of niet Maarja, je post deed mij niet sarcastisch overkomen o.i.d. Gebruik dan een smiley ofzo, zoals:
Je quote mij implicerend dat wat je post ook betrekking heeft op wat ik heb gepost. Als je zomaar 2 quotes post zonder een punt te maken of deze te verbinden met wat er eerder gezegd is kun je net zo goed een linkje plaatsen naar wikiquote en ons zelf onze favorieten uit laten kiezen. Kom je ook een stuk minder pretentieus over.
Mijn post was ook niet bedoeld om je sarcastisch over te laten komen, of bedoel je dat hij niet sarcastisch op je over kwam? In dat geval verwijs ik graag naar je eigen quotes.

On topic; denken jullie dat dat "gesleutel" aan mensen gewoon legaal moet zijn? Aan de ene kant zorgt dit soort vooruitgang er voor dat mensen steeds beter worden, aan de andere kant dwingt de beschikbaarheid van dit soort improvements iedereen om het te doen om maar "in de race te blijven". Daarnaast vermoed ik dat dit soort ingrepen de kloof tussen arm en rijk steeds groter zal maken. Als rijke mensen zich kunnen verbeteren en arme niet wordt het capaciteitsverschil tussen deze twee groepen steeds groter.
pi_71483868
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 09:57 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Je quote mij implicerend dat wat je post ook betrekking heeft op wat ik heb gepost. Als je zomaar 2 quotes post zonder een punt te maken of deze te verbinden met wat er eerder gezegd is kun je net zo goed een linkje plaatsen naar wikiquote en ons zelf onze favorieten uit laten kiezen. Kom je ook een stuk minder pretentieus over.
Mijn post was ook niet bedoeld om je sarcastisch over te laten komen, of bedoel je dat hij niet sarcastisch op je over kwam? In dat geval verwijs ik graag naar je eigen quotes.

On topic; denken jullie dat dat "gesleutel" aan mensen gewoon legaal moet zijn? Aan de ene kant zorgt dit soort vooruitgang er voor dat mensen steeds beter worden, aan de andere kant dwingt de beschikbaarheid van dit soort improvements iedereen om het te doen om maar "in de race te blijven". Daarnaast vermoed ik dat dit soort ingrepen de kloof tussen arm en rijk steeds groter zal maken. Als rijke mensen zich kunnen verbeteren en arme niet wordt het capaciteitsverschil tussen deze twee groepen steeds groter.
Toegegeven dat ik de reactie waarop jij reageerde niet heb gelezen, moet ik mischien maar mijn excuses aanbieden. Excuses. Doch, nu ik weet dat je niet sarcastisch tewerk ging vraag ik me af waarom de twee qoutes van Nietzsche (het qouten van Nietzsche is sowieso pretentieus wanneer dit gedaan wordt door een twintig jarige snotneus als mijzelf) niet aansluiten op jou opmerking. Mischien vind jij het schandalig dat ik jou statement zo uit zijn context heb gesloopt maar kom op...hoe kun je wensen iets niet te willen weten ? Waarom wil je jezelf afsluiten van de pijn op de wereld ?

On topic:
Ik denk dat het legaliseringen-proces, wat inhoud dat het voor commerciele-doeleinden gebruikt kan worden, nog even moet worden uitgesteld. Ten eerste omdat er inderdaad een enorm verschil zal onstaan tussen bevolkingsgroepen, ten tweede omdat men de techniek nog lang niet onder de knie heeft. Wie staat garant voor de enorme complicaties die kunnen optreden ?
Anderzijds kan men wel stellen dat, ookal is het moeilijk om te zeggen, het slechts een van de zoveelste processen van de evolutie zal zijn; survival of the fittest. Maar dit is natuurlijk in de theorie dat de aangepaste mens een gezonder en langer leven heeft dan de niet-aangepaste mens. Hierbij ook de mate van (re)productie meegerekend.
Ik vind dit eigenlijk allemaal super speculatief. Zo zat ik gister bijvoorbeeld National Geographic te kijken. Ze hadden het erover dat er gekeken werd naar wat we van welk dier wilden overnemen. Met het idee dat de aarde b.v. niet meer habiteerbaar zal zijn. Zo zouden we naar een planeet moeten verhuizen met minder zuurstof en zwaartekracht. Oplossing; sterkere botten en longen.
Kortom; doorgaan met bestuderen, maar houd maar uit de handen van de burger.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2009 10:57:28 ]
pi_71484319
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 23:17 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Want? wat is een nadeel? Ignorance is bliss, maar soms ook niet...
Vorig jaar hebben we 1 keer een rondje door een nieuwbouwwijk gereden. Woensdag was ik er weer, en ik wist welk huis welke auto met bijbehorend kenteken had staan. Enkele jaren geleden was het nog veel erger, maar geheugen wordt altijd minder als je ouder wordt.

Het is niet per sé een nadeel, maar wel vrij nutteloos en irritant voor andere mensen die me iets willen vertellen, tenzij ik me voor ga doen alsof ik het nog niet wist. (Waarmee ik dus absoluut niet bedoel dat ik alwetend ben, want ik weet ook geen dingen die ik niet geleerd heb natuurlijk, maar wel dingen die de meeste mensen al zouden hebben vergeten.)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:08:45 #31
862 Arcee
Look closer
pi_71511732
Dat lijkt me tof.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_71511845
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 10:54 schreef EipNiC het volgende:

[..]
On topic:
Ik denk dat het legaliseringen-proces, wat inhoud dat het voor commerciele-doeleinden gebruikt kan worden, nog even moet worden uitgesteld. Ten eerste omdat er inderdaad een enorm verschil zal onstaan tussen bevolkingsgroepen, ten tweede omdat men de techniek nog lang niet onder de knie heeft. Wie staat garant voor de enorme complicaties die kunnen optreden ?
Anderzijds kan men wel stellen dat, ookal is het moeilijk om te zeggen, het slechts een van de zoveelste processen van de evolutie zal zijn; survival of the fittest. ....
Kortom; doorgaan met bestuderen, maar houd maar uit de handen van de burger.
Heb je quote ene beetje ingekort.

Nou heb ik geen mening in deze situatie, behalve dan dat we er over na zouden moeten denken, dus ik ben een beetje devils advocate nu. Maar even er van uitgaande dat er geen complicaties zijn etc. Hypothetische wereld waarin dit totaal werkt op mensen.
Waarom zouden wij dan moetne gaan beslissen vooruitgang tegen te houden, terwijl mensen dmv deze improvement misschien wel veel meer kunnen bereiken. Op welke grond gaan wij mensen tegen houden zichzelf te verbeteren?
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:19:20 #33
pi_71511951
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:14 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Heb je quote ene beetje ingekort.

Nou heb ik geen mening in deze situatie, behalve dan dat we er over na zouden moeten denken, dus ik ben een beetje devils advocate nu. Maar even er van uitgaande dat er geen complicaties zijn etc. Hypothetische wereld waarin dit totaal werkt op mensen.
Waarom zouden wij dan moetne gaan beslissen vooruitgang tegen te houden, terwijl mensen dmv deze improvement misschien wel veel meer kunnen bereiken. Op welke grond gaan wij mensen tegen houden zichzelf te verbeteren?
Op grond van het christelijke ideaalbeeld van de Bijbelse mens. Evolutie bestaat niet, Cyborgs zijn een gruwel in God's aangezicht etc.
pi_71559701
Ik vind het een zeer ongeloof waardig verhaal en de bronnen echt heel vaag. Ik kan me niet voorstellen hoe een eiwit je hele visuele geheugen zo zou kunnen veranderen en in je bronnen staat ook niet uitgelegd hoe dat dan werkt. Ook heeft het ene artikel het over een ratten brein en het andere artikel het over een muizen brein, waar ook nog wel een significant verschil in zit

Trouwens kan dat plaatje in de OP niet eens een eiwit zijn
Geilt op sg's *fapfap*
Bier :9
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:38:42 #35
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_71559771
Mijn fotografisch geheugen heet Wikipedia.

Serieus, als het internet één functie heeft dan is het wel het outsourcen van informatieopslag van je hersenen naar onderbetaalde Indiase slaafabeiders anonieme webservers.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_71560044
Volgens mij is het ook onzin. Een fotografisch geheugen zie je nu alleen bij autisten.

Ik denk zelf dat je met een fotografisch geheugen ook heel anders moet denken. Wij denken in objecten, woorden en concepten; en kunnen moeilijk totale beelden omvatten met ons geheugen. Voor een fotografisch geheugen moet je dus denk ik ook een deel van dat 'geobjectiveerde' denken, en dus je logisch redeneren, opzeggen. Het is het een of het ander.
pi_71560712
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:48 schreef Alcatraz het volgende:
Volgens mij is het ook onzin. Een fotografisch geheugen zie je nu alleen bij autisten.

Ik denk zelf dat je met een fotografisch geheugen ook heel anders moet denken. Wij denken in objecten, woorden en concepten; en kunnen moeilijk totale beelden omvatten met ons geheugen. Voor een fotografisch geheugen moet je dus denk ik ook een deel van dat 'geobjectiveerde' denken, en dus je logisch redeneren, opzeggen. Het is het een of het ander.
waar basseer je op dat het of-of moet zijn?
pi_71561911
Tbh als je in plaatjes en beelden kunt denken, kun je ook elke onderwerp en zo gebruiken in een soort van logica. Met andere woorden, kun je net zo goed redeneren als ieder ander.

Zie zelf ook niet hoe een eiwit precies het stimuleert, maar boeie? Kan alleen maar aanmoedigen het wetenschap
pi_71562263
Dat denk ik zelf.

Als je op zoek gaat naar geheugenverbeteringstechnieken dan vind je veel methodes om heel goed reeksen te kunnen onthouden, maar nooit totale beelden. Probeer het maar eens.. Of graaf in je eigen geheugen. Ik kan me bijvoorbeeld als kind de woonkamer van ons oude huis herinneren. Maar ik kan niet in m'n gedachten rondkijken naar nieuwe objecten. Het is meer een gevoel plus de herinnering aan losse objecten waarvan ik weet die er hoorden.

Veel schilders trainden er wel hard op. En ik denk dat je het ook wel aardig kunt verbeteren. Je oog voor detail wordt dan beter. Maar dan onthoud je alsnog de som van al die details.

Door middel van trance-achtige concentratie, desnoods met behulp van hallucinogene middelen, kun je je visuele vermogens wel stimuleren/triggeren en het mogelijk maken niet alles te 'objectiveren'; maar de concentratie die dat vergt gaat duidelijk ten koste van andere hersenfuncties en dus ten koste van het leggen van logische verbanden..
pi_71562946
hoe bedoel je in je gedachten rondkijken naar nieuwe objecten?

Zover ik iets heb onthouden, wat het ook moge zijn en wanneer, kan ik me alles voorstellen en mezelf in het hele 'spel'/'filmpje' herleven alsof het een droom is. Dat ik niet bij een geheugentest van 15 objecten niet alles direct onthoud weet ik zelf niet waarom, want de vormen hoe het geheel eruitzag weet ik dan meestal nog wel (verder kun je je maar afvragen of wat dan precies wordt gevraagd, meestal de objecten worden met een naam aangeduid, en niet zo zeer gevraagd hoe het geheel eruitziet).

Said that, ik kan niet mijn geheugen op commando gebruiken. Het is een keer kijken en soms paar keer alvorens ik iets in zijn geheel onthoud. Ik weet niet of er uberhaupt mensen zijn die dat kunnen.

Ik zie verder eigenlijk niet waarom het ene het andere zou moeten uitsluiten. De hoeveelheid concentratie enzo die nodig is verschilt ongetwijfeld per persoon.
pi_71563232
Ja, je geheugen werkt door middel van associaties. Je maakt als het ware een web van herinneringen. Vijftien willekeurige objecten onthouden lukt niet omdat die niets met elkaar te maken hebben. Er zijn wel geheugentechnieken die je helpen om van dat soort reeksen toch verhaaltjes te maken.

Normaal krijgen je hersenen constant visuele gegevens binnen, maar deze gegevens worden gefilterd; bijv. door je concentratie. Wat ik bedoel met in je geheugen rondkijken is dat je je objecten 'herinnert' die je eerst niet had gezien, of niet op had gefocust. Dat je je bijvoorbeeld de kentekens van de auto's op de weg kunt herinneren. Of een hele lange wetenschappelijke formule, zoals je in films ziet. Volgens mij is dit niet mogelijk. Het beste wat mogelijk is dat je, zoals je verteld, je ruimtes of verhalen kunt herinneren waarbij de 'objecten' een (voor jou) logisch geheel vormen.
pi_71573390
wat ik in het artikel lees is juist dat i.p.v. beeld naar het korte termijn geheugen het direct naar het lange termijn geheugen gaat. Ik zie nog steeds niet hoe dit volgens jou ten koste van redeneringsvermogen zou moeten gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')