abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71240332
23-07-2009

Duits meisje heeft maar één hersenhelft

Een Duits meisje van tien heeft maar een hersenhelft. Het kind gaat naar school en kan een normaal leven leiden. Dokters staan nog altijd voor een raadsel.

Zwart gat
Het meisje had op haar derde ongecontroleerde spiertrekkingen en ging op consultatie. Toen dokters in de schedel van het meisje keken, zagen zij tot hun grote verbazing maar één hersenhelft. De andere helft van de schedel was een groot zwart gat. De kleuter was verder volkomen normaal. De artsen waren dan ook zeer verbaasd dat het kind maar één hersenhelft had, schrijft het Algemeen Dagblad.

Reorganisatie jonge hersenen
Het meisje is inmiddels tien en gaat naar een gewone school, ze kan fietsen, skaten en is volkomen normaal. Ze kan alles wat andere kinderen met twee hersenhelften doen. De doktoren staan nog steeds voor een raadsel. Onderzoek aan het Max-Planck instituut heeft uitgewezen dat er waarschijnlijk een uitgebreide reorganisatie heeft plaatsgevonden, die alleen mogelijk lijkt bij hele jonge en flexibele hersenen. (hlnsydney)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_71240338
WOW
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_71240429
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_71240478
Ik vind het slecht geschreven en zonder bronvermelding. Volgens mij staan de artsen _nog steeds_ voor een raadsel. Ik vermoed een hoax
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:08:08 #5
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_71240522
Komt wel vaker voor, met name onder Wilders-stemmers!
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_71240569
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:05 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
Ik vind het slecht geschreven en zonder bronvermelding. Volgens mij staan de artsen _nog steeds_ voor een raadsel. Ik vermoed een hoax
Maar je gaat niet zelf op google kijken of er meer info over dit specifieke onderwerp beschikbaar is?

http://magazine.web.de/de(...)t-halbem-Gehirn.html
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread484554/pg1
quote:
Medizinisches Wunder: Kind lebt mit halbem Gehirn
(miwa) - Ein deutsches Mädchen erstaunt die Wissenschaft: Sie hat seit ihrer Geburt nur ein halbes Gehirn. Wo andere Menschen die rechte Gehirnhälfte haben, hat das Kind nur Nervenwasser. Das Besondere: Trotzdem ist sie kerngesund.

Patientin dürften nicht schlecht gestaunt haben, als sie das Mädchen in den Kernspintomographen schoben. Während die linke Gehirnhälfte völlig normal entwickelt ist, sollen die Mediziner auf der rechten Seite lediglich einen dunklen Fleck gefunden haben. Wo normalerweise die rechte Gehirnhälfte liegt, sahen die Mediziner nichts außer Nervenwasser berichtet die "Süddeutsche Zeitung".

Die Eltern der heute Zehnjährigen sollen ihr Kind damals in das Krankenhaus gebracht haben, weil es manchmal unter leichten Zuckungen gelitten habe. Ansonsten sei das Mädchen völlig normal entwickelt gewesen und keiner hätte ahnen können, dass sie nur ein halbes Gehirn hat. Das Kind könne seinen Alltag ohne Probleme meistern. Sie geht laut der "Süddeutschen" auf eine normale Schule, kann Fahrrad und Inline-Skates fahren und wird als witzig, geistreich und intelligent beschrieben.

Wie es in dem Artikel weiter heißt, erstaunt die Ärzte vor allem, dass die Sehkraft der Zehnjährigen kaum eingeschränkt sei. Obwohl die Region, die normalerweise die Signale des linken Auges verarbeitet, komplett fehle, könne sie fast normal sehen.

Die Mediziner untersuchten das Mädchen jetzt genauer. Dabei sollen sie herausgefunden haben, dass unter dem Schädeldach des Kindes eine "erstaunliche Umorganisation" stattgefunden habe. "Auf diese Weise gelangen Informationen in eine Hirnhälfte, die da gar nicht hingehören", sagte Studienleiter Wolf Singer vom Max-Planck-Institut für Hirnforschung in Frankfurt am Main. Dies belege die erstaunliche Flexibilität des Gehirns, heißt es in dem Artikel.

Allerdings gelänge eine derartige Umstellung wie bei der Zehnjährigen nur selten. Wahrscheinlich hänge dies damit zusammen, dass die rechte Gehirnhälfte schon im Mutterleib nicht mehr weiter gewachsen sei. Dadurch habe das Gehirn auf die massiven Störungen reagieren und sich neu organisieren können.
pi_71240580
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:05 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
Hoeft geen hoax te zijn. Heb daar wel eens wat vaker over gezien op Discovery.
Ze hebben wel eens bij mensen een groot deel van de hersenen (de helft ongeveer) moeten weghalen vanwege tumoren enzo. De overige gebieden namen toen een groot deel van de weggesneden functies over.

Bij hele jonge mensen (< 2 jaar) zijn de hersenen nog zo in groei en flexibel dat ze waarschijnlijk alle functies over kunnen nemen van de ontbrekende delen.
Tenminste, als de aansluitingen vanaf je ogen en oren nog intact zijn.
.:(jourik):.
www.woordvandedag.nl
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:19:34 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_71240692
WTF Dat dat kan zeg

Overigens hebben ze dit dus 7 jaar geleden ontdekt zo te lezen dus het is wel errug oud nieuws
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 juli 2009 @ 09:20:18 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71240703
Dat hebben alle duitsers toch?
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:21:39 #10
253334 Kevincy
Duivenmelker
pi_71240727
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:08 schreef BreakSpear het volgende:
Fout want het meisje kan wel normaal doen!

Goed lezen
"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
pi_71240916
Gaaf hoe de natuur altijd weer bizarre oplossingen biedt waar doktoren en wetenschappers compleet van achteruit slaan.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:32:34 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_71240921
Staat die foto ook ergens?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:33:21 #13
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71240938
Hmm, raar. Zeker omdat ze nog gewoon functioneert.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_71240956
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Ba dum tish!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_71241013
Dat was toch al lang bekend? Er zijn zelfs gevallen van kinderen met zeer ernstige epilepsie waarvan de doktoren een hersenhelft verwijderden (omdat de aanvallen steeds in die hersenhelft plaatsvonden). Nog geen 2 weken na die operatie liepen de kinderen alweer het ziekenhuis uit!

Was nog een hele documentaire over op Discovery
pi_71241018
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:11 schreef vanhal het volgende:

[..]

Maar je gaat niet zelf op google kijken of er meer info over dit specifieke onderwerp beschikbaar is?
[..]
Nee, het is de taak van TS om hier een klikbaar linkje bij te zetten. Ik ga niet voor hem googelen. En twee bronvermeldingen 'Algemeen Dagblad' en HLN in 1 bericht vond ik wat dubieus.

Maar goed. Ik ben blij dat er dus wel een kern van waarheid in zit. Het is al bij mensen met een hersenbeschadiging bekend dat beschadigde hersenfuncties worden overgenomen door andere delen van de hersenen. Maar een hele halve hersenhelft is best knap.
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:39:03 #17
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_71241063
Ik heb ook eens een keer iets gezien over een man die hersens tergrootte van een sinasappel had, veel kleiner dan normaal. Er ontbraken allerlei delen, maar die kerel functioneerde wél normaal.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_71241085
gaaf
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
  Redactie Sport donderdag 23 juli 2009 @ 09:40:04 #19
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_71241090
Wat apart.. Zou haar hoofd dan ook lichter zijn dan gemiddeld?
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_71241115
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:39 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ik heb ook eens een keer iets gezien over een man die hersens tergrootte van een sinasappel had, veel kleiner dan normaal. Er ontbraken allerlei delen, maar die kerel functioneerde wél normaal.
Sterker nog, die man heeft uiteindelijk een succesvolle carriere gekregen in de politiek. Laatste wat ik hoorde is dat zijn partij zelfs de grootste is in de peiling!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:46:44 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71241248
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:41 schreef Seneca het volgende:

[..]

Sterker nog, die man heeft uiteindelijk een succesvolle carriere gekregen in de politiek. Laatste wat ik hoorde is dat zijn partij zelfs de grootste is in de peiling!
Meer dan de hersens van een sinasappel heb je ook als politicus niet nodig. Klopt dus goed.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71241291
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:36 schreef Bert.Wasbeer het volgende:

Nee, het is de taak van TS om hier een klikbaar linkje bij te zetten.
Met alle respect, dat is toch onzin? Tuurlijk, een topic zou volledig moeten zijn, maar als jij een onvolledigheid ziet EN je wil er een oordeel over vellen, dan zorg je hoe dan ook toch voor zoveel mogelijk data? Met andere woorden, wat is er mis met het zelf op zoek gaan?
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:59:24 #23
215628 woid
let's get Friendly
pi_71241619
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:48 schreef vanhal het volgende:

[..]

Met alle respect, dat is toch onzin? Tuurlijk, een topic zou volledig moeten zijn, maar als jij een onvolledigheid ziet EN je wil er een oordeel over vellen, dan zorg je hoe dan ook toch voor zoveel mogelijk data? Met andere woorden, wat is er mis met het zelf op zoek gaan?
hee.. jij hier?

wie ben je nu weer aan het beleren?
pi_71241906
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:48 schreef vanhal het volgende:

[..]

Tijd en zin. enne 'beleren' klink zo homo.
pi_71242565
je had ook die soldaat die de helft van zijn hersenen kwijt was geraakt tijdens een bedrijfsongeval. Die kon ook gewoon alles nog.
  donderdag 23 juli 2009 @ 10:39:53 #26
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71242611
quote:
Blijft zeker alleen de rechterkant zitten?
Wel apart.
  donderdag 23 juli 2009 @ 10:41:04 #27
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_71242637
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 10:37 schreef LaTiNo het volgende:
je had ook die soldaat die de helft van zijn hersenen kwijt was geraakt tijdens een bedrijfsongeval. Die kon ook gewoon alles nog.
En dat ene meisje (of jongen, ik weet niet meer. Een neger in iig) in Amerika waar het halve hoofd was weggeschoten met een shotgun.
Ziet echt bizar uit, maar er waren geen vitale dingen geraakt. Kan ook gewoon alles. Nou ja, behalve ooit nog neuken waarschijnlijk...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 23 juli 2009 @ 10:51:16 #28
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_71242906
Met de helft red je het ook. Hersenen zijn dus gewoon zwaar overrated.
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_71249314
Beter als dat ze maar een tiet heeft...
pi_71250347
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 10:51 schreef PatatFriet het volgende:
Met de helft red je het ook. Hersenen zijn dus gewoon zwaar overrated.
Lezen is ook een vak. Haal bij een volwassene een hersenhelft weg en je hebt een enorm probleem. Op jonge leeftijd zijn de hersenen echter nog zeer flexibel en zoals je hier ziet leidt dat er toe dat ze met een oog volledig zicht heeft, terwijl bijvoorbeeld na het verwijderen van een hersenhelft bij zware epilepsie men echt letterlijk voor de helft ziet namelijk alleen de linker- of rechterkant van het gezichtsspectrum. Daarbij is het feit dat je met 1 nier prima kunt leveren natuurlijk ook geen reden om aan te nemen dat 'nieren zwaar overrated zijn'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71254064
dit is een raar fenomeen, iemand die maar één hersenhelft heeft, en aan de andere kant gewoon niets heeft, ik vraag me af hoe ze eruit ziet, wrs heeft ze een scheef hoofd omdat het gewicht van de hersenen rust op één helft.(oké dat is misschien wat overdreven)
Are you from the Illuminati? No,of course not, that's an illusion
We gaan er allemaal aan in 2012, oei jaah
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:51:44 #32
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_71260849
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:40 schreef DeLuna het volgende:
Dat vraag ik mij ook af
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:55:00 #33
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_71260969
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 16:14 schreef MyIllusion het volgende:
dit is een raar fenomeen, iemand die maar één hersenhelft heeft, en aan de andere kant gewoon niets heeft, ik vraag me af hoe ze eruit ziet, wrs heeft ze een scheef hoofd omdat het gewicht van de hersenen rust op één helft.(oké dat is misschien wat overdreven)
In het uitgebreidere artikel in het Duits, staat dat de ruimte waar de ontbrekende hersenhelft normaal gesproken zou moeten zitten, nu gevuld is met hersenvocht. Hersenen zullen ongeveer even zwaar zijn als hersenvocht.
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:57:01 #34
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_71261041
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:40 schreef DeLuna het volgende:
Ja.. een halve kilo.
pi_71261071
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 19:57 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Ja.. een halve kilo.
Zie reactie boven je.
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:28:10 #36
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_71262025
Cool! Kun je in de andere helft een hard drive plaatsen
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_71262419
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:20 schreef Swetsenegger het volgende:
"Het enige vreemde aan het kind is dat het alleen Fries kan spreken"
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71262498
is het de linker of de rechterhersenhelft?

de rechter hersenhelft kan nl multitasken
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 23 juli 2009 @ 22:38:54 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_71266589
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:45 schreef Manono het volgende:
is het de linker of de rechterhersenhelft?

de rechter hersenhelft kan nl multitasken
quote:
Wo normalerweise die rechte Gehirnhälfte liegt, sahen die Mediziner nichts außer Nervenwasser berichtet die "Süddeutsche Zeitung".
pi_71267264
Grr geloof er niets van
Jusqu'ici tout va bien...
pi_71267931
Hoe kan iemand nou functioneren met halve hersenen? Ow ja, het is een vrouw.
  donderdag 23 juli 2009 @ 23:14:18 #42
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_71268057
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:28 schreef Demophon het volgende:
Cool! Kun je in de andere helft een hard drive plaatsen
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  vrijdag 24 juli 2009 @ 10:40:03 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_71278088
Bijzonder nieuws dit, zo belangrijk zijn hersenen dus schijnbaar niet, misschien is er toch meer voor nodig om mensen na te laten denken en een bewustzijn te laten krijgen (ziel, geest? )
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_71278245
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Bijzonder nieuws dit, zo belangrijk zijn hersenen dus schijnbaar niet, misschien is er toch meer voor nodig om mensen na te laten denken en een bewustzijn te laten krijgen (ziel, geest? )
Nee, lul, je hersenen zijn gewoon ongelovelijk flexibel. Het enige wat dit aanttoont is dat we blijkbaar niet onze volledige hersencapaciteit nodig hebben om normaal te kunnen functioneren.

Sommige mensen grijpen ook alles aan om het bestaan van een ziel of geest 'wetenschappelijk' proberen te bewijzen
pi_71278649
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 10:45 schreef Seneca het volgende:

[..]

Nee, lul
pi_71281077
Overigens vind ik dit maar een eenzijdig verhaal. Ben benieuwd wat het meisje er zelf van vindt?!
pi_71281148
Bizar
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 24 juli 2009 @ 12:18:47 #48
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_71281189
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 12:15 schreef Seneca het volgende:
Overigens vind ik dit maar een eenzijdig verhaal. Ben benieuwd wat het meisje er zelf van vindt?!
daar moet ze nog even over nadenken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_71282122
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 10:40 schreef Metro2005 het volgende:
Nee het geeft aan dat de hersenen in de vroege stadia van ontwikkeling nog vrij flexibel zijn. Zoals ik al eerder aangaf, heeft het weghalen van een hersenhelft bij volwassen behoorlijke negatieve consequenties.
pi_71285549
quote:
De ene helft van de Fok!kers basht Marokkanen en de linkse kerk in topics die daar niet over gaan.
De andere helft van de Fok!kers basht Wilders en Bush in topics die daar niet over gaan.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 14:09:45 #51
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_71285599
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 12:18 schreef Klonk het volgende:

[..]

daar moet ze nog even over nadenken
!
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_71286374
Mijn ex heeft ook maar een half brein..
Komt vaker voor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')