Uh-oh. Typisch VS-denken: een probleem oplossen door de buren tot de tand toe te bewapenen, en dan twintig jaar later die buurlanden binnenvallenquote:De Verenigde Staten zijn bereid om de buurlanden van Iran tot de tand toe – indien nodig met kernwapens – te bewapenen, als Iran kernwapens weet te ontwikkelen. Dat heeft minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton vandaag tegen de pers verklaard, toen zij in Thailand was voor een topbijeenkomst over veiligheid.
Dit is de eerste keer dat een regeringslid van de VS de optie openlijk heeft besproken. Clinton gaf ook aan dat het huidige beleid niet zal veranderen, en er tot Iran kernwapens heeft nog steeds onderhandeld kan worden.
“Maar we hebben ook duidelijk gemaakt dat we actie zullen ondernemen, dat heb ik keer op keer gezegd, verlammende actie in de vorm van het volledig vernieuwen van de defensie van onze partners in de regio”, aldus Hillary.
De voormalige Britse ambassadeur in Teheran zegt in een reactie: “Ze impliceert dat als Iran een nucleaire staat wordt, de VS bestaande verdragen met haar partners na zal komen en de defensie van die landen enorm verbeteren, met de optie van nucleaire afschrikking op tafel.”
Clinton wil Iran vooraf laten nadenken over de mogelijke consequenties van hun acties. “[Het is] een simpel rekensommetje”, vervolgt ze, “als de VS een defensie-paraplu over de regio heen legt, als we nóg meer kunnen doen voor de defensieve capaciteiten van onze vrienden rond de Golf, dan zal het zeer onwaarschijnlijk zijn dat Iran een sterkere of veiligere positie heeft, omdat ze het zich niet zullen kunnen veroorloven hun buurlanden te intimideren of domineren. Dat denken ze blijkbaar wel te kunnen doen met een kernwapen.”
Landen in de Arabische wereld beginnen nerveus te raken van het vermeende Perzische kernwapenprogramma. Clinton: “Iran moet weten dat haar acties een wapenwedloop in de regio kunnen ontketenen.” Deze wedloop zal dus indien nodig door Amerika worden gesponsord. “Dat zal Iran uiteindelijk minder veilig maken, in plaats van veiliger.”
De Verenigde Staten hebben vriendschappelijke relaties met een aantal buurlanden van Iran; Pakistan, Afghanistan, Turkmenistan, Turkije, Irak en Koeweit.
Inderdaad, nogal een deja vu gevoel met Irak.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:58 schreef superworm het volgende:
VS: 'Wapenschild om Iran heen':-Wapenschild-om-Iran-heen.html
[..]
Uh-oh. Typisch VS-denken: een probleem oplossen door de buren tot de tand toe te bewapenen, en dan twintig jaar later die buurlanden binnenvallen
Obama is de ultieme leugenaar. Het is beste om sommige plekken in Iran terug te bombarderen zoals ze er inhet stenen tijdperk uit hebben gezien.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:04 schreef -skippybal- het volgende:
Obama maar praten over het (utopisch) uitbannen van kernwapens en komt mevrouw Von Hawk met dit idiote plan
En die dan dus ook in staat zijn om het eea op bijvoorbeeld Israel te richten.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Lijkt me een onderhandelingsstrategie van Amerika. Er zijn maar weinig buurlanden die stabiel genoeg zijn om kernwapens aan te lenen...
Wat een über-simplistische gedachte van mutsje Clinton.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:58 schreef superworm het volgende:
VS: 'Wapenschild om Iran heen':-Wapenschild-om-Iran-heen.html
[..]
Uh-oh. Typisch VS-denken: een probleem oplossen door de buren tot de tand toe te bewapenen, en dan twintig jaar later die buurlanden binnenvallen
alles beter dan de buurlanden ook kern technologie te geven..quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:07 schreef turnpoint76 het volgende:
[..]
Obama is de ultieme leugenaar. Het is beste om sommige plekken in Iran terug te bombarderen zoals ze er inhet stenen tijdperk uit hebben gezien.
Precies. Zo naïef zijn ze nu ook weer niet in Washington...quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:08 schreef Hukkie het volgende:
[..]
En die dan dus ook in staat zijn om het eea op bijvoorbeeld Israel te richten.
Wat een opluchting zou dat zijn hequote:Op woensdag 22 juli 2009 23:08 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Bush had prima beleid. Duidelijk, en iedereen wist waar-ie aan toe was.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:10 schreef LXIV het volgende:Amerika neigt weer naar het imbeciele en destructieve beleid van Bush.
Zou een hoop narigheid schelen inderdaad, maar aan de Israel discussie ga ik verder geen tijd en energie besteden.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Wat een opluchting zou dat zijn he [ afbeelding ]
quote:
Dit.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Lijkt me een onderhandelingsstrategie van Amerika. Er zijn maar weinig buurlanden die stabiel genoeg zijn om kernwapens aan te lenen...
Nee, andersom. ALS Iran wel, DAN wellicht zij ook. Amerika zal dit ongetwijfeld niet zomaar aan elk land geven, maar indien nodig zoals ze ook in Nederland doen, opslag. Voor áls het fout zou gaan, met natuurlijk voor elke tien raketten richting Iran één of twee richting het instabiele landje zelf.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:24 schreef SoldMayor het volgende:
Bush haad opzich wel een aardig beleid. Want die had allang Iran van deze wereld geholpen en dan waren we nu van al dat gezeur af.![]()
Het bewapenen van andere met kernwapens lijkt mij nou niet echt logisch...
hun wel kernwapes maar Iran niet?
Bush heeft Amerika aan de rand van de financiele afgrond gebracht, onnoemelijk veel goodwill die Amerika bij oude bondgenoten had verspeeld, twee oorlogen gestart die in menselijk en economisch opzicht catastrofaal waren, de grondvesten van de Amerikaanse rechtstaat gesloopt en heel veel Amerikanen bankroet gemaakt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bush had prima beleid. Duidelijk, en iedereen wist waar-ie aan toe was.
Obama roept het een, maar doet ondertussen heel wat anders... Gek genoeg is-ie "hier" nog steeds populair.
Goed dat je in ieder geval een heel verhaal neer pent, maar wat vind je dan van Israel die al heel lang illegaal kernwapens heeft ontwikkeld. Dat heeft toch niet tot een wapenwedloop geleid.quote:Op donderdag 23 juli 2009 00:37 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Het een zal leiden tot het andere, de eerste stap is het nucleair gaan van Iran. Deze stap destabiliseerd het hele machtsstelsel in de regio, en dit maakt regeringen waar Iran geen vrienden mee is, nerveus.
Dit zal ongetwijfeld (Hillary geeft het al aan) leiden tot een herbewapening en het opvoeren van de technologische superioriteit van de geallieerden van het westerse halfrond in het Midden-Oosten. In plaats van de genoemde "Het zal tot vrede leiden" wat hier nogal vaak word verkondigd, zal dit leiden tot hernieuwde spanningen, aangezien Iran het ongetwijfeld zal zien als een directe bedreiging op de soevereiniteit van het land.
Andere landen zullen het nucleair gaan van Iran zien als een directe bedreiging op hun soevereiniteit en alle voorbereidingen treffen om dit tegen te gaan. Deze herbewapening zal leiden tot nóg meer spanningen tussen oost en west (in deze Rusland - V.S.) aangezien het bewapenen van westerse bondgenoten met afweerschilden en tactical nuclear missiles gezien kan worden als aantasting van het huidige machtsstelsel en dus de invloedssfeer van Rusland.
Een voorproefje hiervan zien we nu al in Tsjechië en Polen waar Rusland heisa maakt om afweerraketten bedoeld om Europa en de V.S. te beschermen tegen Iraans wapengekletter. Moet je nagaan wat raketschilden en nucleaire wapens nota bene in het Midden-Oosten zullen doen met de Russisch - Westerse relatie.
Helaas zal in dit uiterste geval Iran zich gaan voelen als een kat in een hoek gedreven, en zoals we allen weten kunnen die rare sprongen maken. Het klinkt misschien raar, maar wellicht is een preventieve aanval op Iran om de kerninstallaties uit te schakelen, minder destabiliserend dan een hernieuwde wapenwedloop, of het nucleair bewapenen van de hele regio.
En verder, wat zullen de landen doen die niet in aanmerking komen voor kernwapens van de Verenigde Staten, of ander militair apparatuur. Als Iran en landen als Egypte wel deze technologie krijgen, zullen de overige landen dan ook geen anti-westers standpunt innemen, en zich verzetten tegen regionale inmenging van de Amerikanen? Wellicht creëert de Verenigde Staten op deze manier nieuwe toekomstige vijanden, die net als Noord-Korea nu, een geïsoleerd eigen beleid gaan voeren.
Juustem. Dit gaat natuurlijk niet serieus gebeuren, de VS hopen enkel Iran te intimideren.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:06 schreef Hephaistos. het volgende:
Nee hoor, dat is de publieke versie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 08:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juustem. Dit gaat natuurlijk niet serieus gebeuren, de VS hopen enkel Iran te intimideren.
Zo had ik het nog niet gezien, maar zou me inderdaad niet verwonderen, dat dit erachter steekt..quote:Op donderdag 23 juli 2009 09:00 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is de publieke versie.
Het gaat erom dat de VS de macht van China en Rusland in de regio indamt, een afzetmarkt creeert voor haar eigen oorlogsindustrie, en alleenrecht creeert voor de grondstoffen in de regio en het transport ervan kan vergemakkelijken.
Zo werkt de wereld helaas.quote:Op donderdag 23 juli 2009 09:19 schreef hondjes het volgende:
[..]
Zo had ik het nog niet gezien, maar zou me inderdaad niet verwonderen, dat dit erachter steekt..
helaas wel, op deze manier hebben ze mooi voet aan de grond in Midden -Oosten, dacht vanmorgenquote:
Als je graag wilt weten hoe de regio daar in elkaar steekt en de (internationale) belangen wilt weten moet je het boek "de grote beschavingsoorlog" eens proberen, van Robert Fisk. Fisk is goeroe op dit gebied.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:31 schreef hondjes het volgende:
[..]
helaas wel, op deze manier hebben ze mooi voet aan de grond in Midden -Oosten, dacht vanmorgen
waarom, en begrijp het nu...
Thanks, ik ga op zoek voor het boek.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:32 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Als je graag wilt weten hoe de regio daar in elkaar steekt en de (internationale) belangen wilt weten moet je het boek "de grote beschavingsoorlog" eens proberen, van Robert Fisk. Fisk is goeroe op dit gebied.
Een ICBM, afgeschoten vanuit een onderzeeer op de Noordpool, is binnen een half uurtje in Iran. Hoe veel intimidatie wil je hebben?quote:Op donderdag 23 juli 2009 08:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Juustem. Dit gaat natuurlijk niet serieus gebeuren, de VS hopen enkel Iran te intimideren.
Fijn dat 1 post op fok van een volslagen onbekende zonder enige onderbouwing van zijn expertise zo je wereldbeeld volkomen kan veranderen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:31 schreef hondjes het volgende:
[..]
helaas wel, op deze manier hebben ze mooi voet aan de grond in Midden -Oosten, dacht vanmorgen
waarom, en begrijp het nu...
Dit lijkt mij ..voorlopig ..het meest logische,quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn dat 1 post op fok van een volslagen onbekende zonder enige onderbouwing van zijn expertise zo je wereldbeeld volkomen kan veranderen.
Verdiep je er zelf eens wat nader in. Kom op, ik verkoop geen kolder. Ik heb me uitstekend ingelezen en kan een prima objectief beeld schetsen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn dat 1 post op fok van een volslagen onbekende zonder enige onderbouwing van zijn expertise zo je wereldbeeld volkomen kan veranderen.
quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Verdiep je er zelf eens wat nader in. Kom op, ik verkoop geen kolder. Ik heb me uitstekend ingelezen en kan een prima objectief beeld schetsen.
Tja, als je opinie objectief gaat noemen blijft er weinig debat over he. En verder had je opmerking geen enige relevantie tov mijn reactie. Immers had ik een opmerking over de persoon die op basis van 1 post zijn complete wereldbeeld veranderd. Dat jij vervolgens gaat roepen dat je ow zo objectief ben en tot je nek in de materie zit heeft er werkelijk helemaal -niets- mee te maken. Dat geeft wel aan hoe groot je snappertje daadwerkelijk is en de waarde die gehecht moet worden aan je bijdragen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:52 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Wat is dit voor reactie? Geen bijster sterke bijdrage aan het debat, vind je ook niet?
Als je goed geinformeerd bent, op basis van feiten en persoonlijke ervaringen en geen emotionele band hebt met de materie, dan mag je toch wel concluderen dat je een uitgebreid objectief beeld van iets hebt?quote:Op donderdag 23 juli 2009 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, als je opinie objectief gaat noemen blijft er weinig debat over he. En verder had je opmerking geen enige relevantie tov mijn reactie. Immers had ik een opmerking over de persoon die op basis van 1 post zijn complete wereldbeeld veranderd. Dat jij vervolgens gaat roepen dat je ow zo objectief ben en tot je nek in de materie zit heeft er werkelijk helemaal -niets- mee te maken. Dat geeft wel aan hoe groot je snappertje daadwerkelijk is en de waarde die gehecht moet worden aan je bijdragen.
Ik denk nog steeds dat ook Iran ze al heeft. Heb er net zoveel bewijs voor als dat jij die hebt voor Israël.quote:Op donderdag 23 juli 2009 02:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Goed dat je in ieder geval een heel verhaal neer pent, maar wat vind je dan van Israel die al heel lang illegaal kernwapens heeft ontwikkeld. Dat heeft toch niet tot een wapenwedloop geleid.
Serieus bedoeld?quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat ook Iran ze al heeft. Heb er net zoveel bewijs voor als dat jij die hebt voor Israël.
Iran heeft geen enkel kernwapen. Ik ben benieuwd naar je bron die verwijst naar het feit dat ze er één of meerdere zouden hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat ook Iran ze al heeft. Heb er net zoveel bewijs voor als dat jij die hebt voor Israël.
Denk wel dat Israël in het bezit is van chemisch troep. Bewijs kan ik je niet leveren, maar misschien zegt TNO je iets.
Kan wel zijn, maar waarom Iran wel en de omliggende landen niet?quote:Op donderdag 23 juli 2009 08:53 schreef Chooselife het volgende:
Feitelijk zegt zegt ze hier dat de VS in elk land rond Iran militaire bases gaat bouwen en betreffende landen als afzetmarkt gaat gebruiken om wapens aan te slijten.
Het raketschild is namelijk een pseudoniem voor militaire bases.
Oorlogszuchtig land. Ongelooflijk. "Change".
Werd net zo ontkent als ook Irak zijn wapens ontkendequote:Op donderdag 23 juli 2009 11:24 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Iran heeft geen enkel kernwapen. Ik ben benieuwd naar je bron die verwijst naar het feit dat ze er één of meerdere zouden hebben.
Israël heeft meerdere kernwapens. Dit is alleen nooit officieel bevestigd, maar in defensie-contreien algemeen bekend.
Ter illustratie, een redelijk betrouwbare bron:
[ afbeelding ]
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:24 schreef paddy het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar waarom Iran wel en de omliggende landen niet?
Irak had een kleine voorraad door Europa (w.o. Frankrijk, NL) gesponsorde chemische wapens. Meer niet.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:28 schreef paddy het volgende:
[..]
Werd net zo ontkent als ook Irak zijn wapens ontkende
En waarheen willen ze verwijzen met het woordje assumes (aannemen..als ik neem aan)quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:24 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Iran heeft geen enkel kernwapen. Ik ben benieuwd naar je bron die verwijst naar het feit dat ze er één of meerdere zouden hebben.
Israël heeft meerdere kernwapens. Dit is alleen nooit officieel bevestigd, maar in defensie-contreien algemeen bekend.
Ter illustratie, een redelijk betrouwbare bron:
[ afbeelding ]
Iran heeft ze niet. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:42 schreef paddy het volgende:
[..]
En waarheen willen ze verwijzen met het woordje assumes (aannemen..als ik neem aan)
En volgens jouw bron zou Iran ze dus ook hebben?
Die aannames wilde ik het dus niet over hebben.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:29 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies?
De belangen van de VS in Iran zijn vergelijkbaar als die in Irak. Enorme energiereserves en geografisch zeer aantrekkelijk om regionale pijpleidingen door heen te laten lopen, om het Westen van energie te kunnen voorzien, China te ontzien en Rusland de pas af te snijden.
Daarnaast is het in potentie een erg welvarend land in de regio. Een direct gevaar voor Israël, die in dat geval het zowel kwalitatief, als kwantitatief het onderspit delft voor het eerst sinds de oprichting ervan. En Israël zorgt ervoor dat het superieur blijft aan de buurlanden.
Dit dus, het fabeltje dat het tot regionale stabiliteit leidt is helemaal incorrect. Gelukkig dat deze persconferentie van Hillary in iedergeval een aantal Fokkers hard de waarheid in het gezicht smijt.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:54 schreef paddy het volgende:
[..]
Die aannames wilde ik het dus niet over hebben.
Ik bedoel; iedereen die zo voor de kernwapens in Iran is, is nu ineens tegen het wapenschild...dat vind ik vreemd, want vooruit kijkend had je dit kunnen verwachten.
Die kranten berichten zijn al zo oud.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Iran heeft ze niet. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Westerse stakeholders willen graag doen geloven dat dit land kernwapens heeft, om het land legitiem aan te kunnen pakken. Feitelijk bestaan er geen signalen dat het land er één heeft. Wèl dat het land intensief aan de ontwikkeling werkt.
Dat staat er niet toch? Er staat dat Iran ze vanaf 2020 heeft. Die informatie is nagenoeg correct, op basis van de huidige ontwikkelingen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:02 schreef paddy het volgende:
[..]
Die kranten berichten zijn al zo oud.
Dus je komt met een bron aan, waarin staat daat Iran ze heeft en Israël ze heeft, maar die van Iran klopt niet, maar die van Israël wel?
Ik geloof niet dat we elkaar begrijpen.quote:Westerse stakeholders...Iraanse regeringsleiders....iedereen wil geld zien. En iedereen denkt aan zijn eigen zakken. Gaat het goed met het land, dan gaat het ook goed met je geldbuidel (wanneer we dan toch in complotten denken) Doe dan niet of het westen alleen overal de schuld van is, want dan zijn die argumenten op elk land terug te voeren.
Sommige landen daargelaten, want die denken alleen aan macht en eigen zakken vullen.
Ja, jij wil het in het complot denken trekken, dan ook deze gedachten maar
Precies .. en dat creëren van de afzetmarkt is mi zelfs van levensbelang voor de Amerikaanse economie, ik las een tijdje terug dat meer dan de helft van alle Amerikaanse bedrijven direct of indirect afhankelijk is van doorgaande productie in de wapenindustrie .. dus dan krijg je de absurde situatie dat een land wel door moet gaan met oorlog voeren anders stort de eigen economie, die al op het randje balanceert, helemaal in.quote:Op donderdag 23 juli 2009 09:00 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is de publieke versie.
Het gaat erom dat de VS de macht van China en Rusland in de regio indamt, een afzetmarkt creeert voor haar eigen oorlogsindustrie, en alleenrecht creeert voor de grondstoffen in de regio en het transport ervan kan vergemakkelijken.
Mag ik daar een bron van?quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:14 schreef moussie het volgende:
[..]
Precies .. en dat creëren van de afzetmarkt is mi zelfs van levensbelang voor de Amerikaanse economie, ik las een tijdje terug dat meer dan de helft van alle Amerikaanse bedrijven direct of indirect afhankelijk is van doorgaande productie in de wapenindustrie .. dus dan krijg je de absurde situatie dat een land wel door moet gaan met oorlog voeren anders stort de eigen economie, die al op het randje balanceert, helemaal in.
Dat klopt wel ongeveer ja (vermoed ik).quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:14 schreef moussie het volgende:
[..]
Precies .. en dat creëren van de afzetmarkt is mi zelfs van levensbelang voor de Amerikaanse economie, ik las een tijdje terug dat meer dan de helft van alle Amerikaanse bedrijven direct of indirect afhankelijk is van doorgaande productie in de wapenindustrie .. dus dan krijg je de absurde situatie dat een land wel door moet gaan met oorlog voeren anders stort de eigen economie, die al op het randje balanceert, helemaal in.
Niet in z'n geheel, de Verenigde Staten levert internationaal ook veel wapens. Wapenindustrie wil niet zeggen dat hun eigen leger constant ergens oorlog moet voeren. Het zou positiever zijn voor de economie wellicht. Maar de Verenigde Staten levert aan zoveel landen, dat het 'updaten' van het wapenarsenaal van andere landen ook al aardig wat revenue oplevert.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:14 schreef moussie het volgende:
[..]
Denk het wel.quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:08 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat staat er niet toch? Er staat dat Iran ze vanaf 2020 heeft. Die informatie is nagenoeg correct, op basis van de huidige ontwikkelingen.
[..]
Ik geloof niet dat we elkaar begrijpen.
Er is geen twijfel aan dat Israel ze heeft. Voor het 'verraden' daarvan heeft een Israelier al achttien jaar in de bak gezeten. Je kunt het ook gewoon lezen in de Amerikaanse overheidsdocumenten daar een deel inmiddels openbaar gemaakt is. Ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat iemand dat nog kan ontkennen. Verder heeft Iran ze niet; ook dat is een wereldvreemde opinie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 11:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Denk wel dat Israël in het bezit is van chemisch troep. Bewijs kan ik je niet leveren, maar misschien zegt TNO je iets.
Ik kan die bron niet vinden van die overheidsdocumenten Linkje?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:13 schreef voyeur het volgende:
[..]
Er is geen twijfel aan dat Israel ze heeft. Voor het 'verraden' daarvan heeft een Israelier al achttien jaar in de bak gezeten. Je kunt het ook gewoon lezen in de Amerikaanse overheidsdocumenten daar een deel inmiddels openbaar gemaakt is. Ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat iemand dat nog kan ontkennen. Verder heeft Iran ze niet; ook dat is een wereldvreemde opinie.
En allemaal aannames en geruchten van rond 1960 zonder bewijzenquote:Het is intussen een publiek geheim dat Israël over kernwapens beschikt. De joodse natie heeft het evenwel nooit toegegeven.
Ga jij hier nu hardop beweren dat je dit in twijfel trekt?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:40 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik kan die bron niet vinden van die overheidsdocumenten Linkje?
Zie wel deze staan
[..]
En allemaal aannames en geruchten van rond 1960 zonder bewijzen
Yep.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:41 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ga jij hier nu hardop beweren dat je dit in twijfel trekt?
quote:En ja, van dat zwaar water las ik ook, maar is dat nu ook niet al in Iran? Las zoiets in 2006. Het zou voor medicijnen gebruikt worden? Ja, maar....
Dat verwondert me. Behoort dit onderwerp wel tot je interesse-sfeer?quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Yep.
Een bron dus graag
en je was deze vergeten...of ik was te laat
[..]
Volgens mij gaat elke instantie die zich bezighoudt met het onderwerp, er vanuit dat Israel kernwapens heeft. Waaronder bijvoorbeeld ook het Internationaal Atoomagentschap...quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:48 schreef paddy het volgende:
Ik lees zoveel aannames en ga me onderhand afvragen of er niet een soort van mediaoorlog aan de gang is.
De ingrediënten die in Israël liggen voor die wapens, liggen ook in Iran
Vandaar dat ik niet meteen ga geloven dat Israël zelf die wapens heeft, maar wel de mogelijkheden heeft ze te maken. Net als Iran.
Het is een algemene aanname..begonnen met een kleine aanname. Sorry, dat ik niet meteen op aannames inga.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:51 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat verwondert me. Behoort dit onderwerp wel tot je interesse-sfeer?
Het is namelijk algemeen bekend. Net zoals de bananen krom zijn en de maan niet van koekjes is gemaakt. Van deze algemene kennis ga ik ook geen wetenschappelijke documenten overleggen omdat een enkeling dat in twijfel trekt.
Welke ingredienten heb jij het over? Peper, zout, nootmuskaat? Heb je wel een idee hoe een kernwapen ontwikkeld wordt? En wat zoal bij zo'n proces komt kijken? Het is niet iets wat in een kookboek of handleiding omschreven staat hoor. Je gooit geen bakmix met wat melk en eieren in een glazen kom. Het is een decennia lang proces waar vooral veel (externe) expertise bij komt kijken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:48 schreef paddy het volgende:
Ik lees zoveel aannames en ga me onderhand afvragen of er niet een soort van mediaoorlog aan de gang is.
De ingrediënten die in Israël liggen voor die wapens, liggen ook in Iran
Vandaar dat ik niet meteen ga geloven dat Israël zelf die wapens heeft, maar wel de mogelijkheden heeft ze te maken. Net als Iran.
Het was een blaadje in de wachtkamer .. Newsweek of Times of zoiets, en niet echt recent, uit 2006 of zo, meer een analyse waarom Bush zich niet aan zijn belofte heeft gehouden om de ban op vuurwapens te verlengen.quote:
Ja, maar er vanuit gaan is wel iets anders dan dat Israël ze echt heeft.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij gaat elke instantie die zich bezighoudt met het onderwerp, er vanuit dat Israel kernwapens heeft. Waaronder bijvoorbeeld ook het Internationaal Atoomagentschap...
quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:57 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is een algemene aanname..begonnen met een kleine aanname. Sorry, dat ik niet meteen op aannames inga.
Uiteraard hoef je niets...komt op mij dan ook niet echt overtuigend over.
Sorry dat ik de mening niet deel dus. Het is net zo'n aanname als dat de moslims de wereld willen overheersen, omdat een enkeling dit beweert.
En interesse heb ik er wel voor, maar ga niet meteen mee in elk complotdenken.
Alsjeblieft zeg.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:59 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, maar er vanuit gaan is wel iets anders dan dat Israël ze echt heeft.
Ik snap bijvoorbeeld ook niet dat er niet op dezelfde wijze gesproken wordt ..over het er vanuit gaan dat Iran ze heeft. Die hebben net als Israël alle ingrediënten.
Tja, als je wacht op foto's met raketten waarop staat 'Nuclear Weapon. Use with caution', dan zal het bewijs er nooit komen. Maar Israel heeft nooit ontkend dat ze nucleaire wapens hebben, de CIA bericht al vanaf de jaren '60 dat ze nucleaire wapens hebben, Israel heeft het onderwerp van non-proliferatie al besproken tijdens onderhandelingen, Olmert versprak zich een paar jaar geleden op TV, etcetera, etcetera.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:59 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, maar er vanuit gaan is wel iets anders dan dat Israël ze echt heeft.
Ik snap bijvoorbeeld ook niet dat er niet op dezelfde wijze gesproken wordt ..over het er vanuit gaan dat Iran ze heeft. Die hebben net als Israël alle ingrediënten.
Ik ontkennen? Ik vraag om bewijzen, die werkelijk niemand mij kan geven. In ieder geval niet verder dan een complottheorie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:57 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Welke ingredienten heb jij het over? Peper, zout, nootmuskaat? Heb je wel een idee hoe een kernwapen ontwikkeld wordt? En wat zoal bij zo'n proces komt kijken? Het is niet iets wat in een kookboek of handleiding omschreven staat hoor. Je gooit geen bakmix met wat melk en eieren in een glazen kom. Het is een decennia lang proces waar vooral veel (externe) expertise bij komt kijken.
Kun je wel gaan ontkennen, maar dit is volledig zinloos en je maakt jezelf hier geen serieus gesprekspartner door.-edit- die hou je maar voor thuis aan de keukentafel, want is niet besteed aan mij.
Tuurlijk hoeven ze die oorlog niet zelf te voeren, liever niet zelf, zolang je maar het conflict aan de gang zet ..quote:Op donderdag 23 juli 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Niet in z'n geheel, de Verenigde Staten levert internationaal ook veel wapens. Wapenindustrie wil niet zeggen dat hun eigen leger constant ergens oorlog moet voeren. Het zou positiever zijn voor de economie wellicht. Maar de Verenigde Staten levert aan zoveel landen, dat het 'updaten' van het wapenarsenaal van andere landen ook al aardig wat revenue oplevert.
Wapenindustrie gelijkstellen aan oorlog is te kort door de bocht.
quote:Op donderdag 23 juli 2009 13:59 schreef Chooselife het volgende:
[..]
![]()
Dat complotdenken. Wat houdt dat dan precies in. Is dat zoiets als een alternatieve mening hanteren? Iets anders zeggen dan Marga van Praag van het jeugdjournaal?
Ik ben benieuwd naar je uitleg.
Met zekerheid zeggen ontbreekt het mij daaraan, maar voor de rest zie ik werkelijk niets anders dan aannamesquote:Een complottheorie of samenzweringstheorie is een theorie die buiten de gangbare hypothese voor de verklaring van een waarneming treedt, en in plaats daarvan stelt dat de waarneming een gevolg is van manipulaties door twee of meer mensen, geheime diensten, of andere samenspanningen. In de volksmond is een complottheorie elke onconventionele theorie over verschijnselen of gebeurtenissen die naast onconventioneel ook ongefundeerd of irrationeel is. In deze vorm speelt geen echt complot een rol. Zo'n "complottheorie" is dan slechts een verdenking van ondergrondse activiteiten, zonder voldoende bewijs. Als iemand iets een "complottheorie" noemt, betekent dat in de praktijk meestal ook dat hij de theorie als onbewezen, als zeer onwaarschijnlijk, of met zekerheid als onjuist ziet. Complottheorie is daarom per definitie een subjectief begip.
In dit topic, een opsomming van waarschijnlijkheden dat Israël die dingen heeft klaarliggen. Nog nèt geen Israelisch generaal, of een verklaring van het IAEA, die hier rechtsgeldig ondertekend verklaart dat zijn werkgever ze feitelijk bezit.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ontkennen? Ik vraag om bewijzen, die werkelijk niemand mij kan geven. In ieder geval niet verder dan een complottheorie.
Waarom zou ik op een enkeling moeten afgaan?
Dus personen die je waardeert spreken altijd de waarheid? Of in je onderbuik ligt die waarheid lekkerder? Want ik zie nl geen bewijzen. Je hoeft me niet als discussie partner te zien, maar dat geen bewijs willen overleggen, maar wel naar je moeten luisteren omdat een enkeling dit zegt snap ik niet.
Dat ging in Irak al fout
Allemachtig. Weet je wat nog een grotere aaname is? Het ontkennen ervan.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:08 schreef paddy het volgende:
[..]
[..]
Met zekerheid ontbreekt het mij daaraan, maar voor de rest zie ik werkelijk niets anders dan aannames
Zolang als dat Israël niet toegeeft ze te hebben zal je die bewijzen niet te zien krijgen, en is het beste bewijs dat ze het ook niet ontkennenquote:Op donderdag 23 juli 2009 14:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ontkennen? Ik vraag om bewijzen, die werkelijk niemand mij kan geven. In ieder geval niet verder dan een complottheorie.
Dus personen die je waardeert spreken altijd de waarheid? Of in je onderbuik ligt die waarheid lekkerder? Want ik zie nl geen bewijzen. Je hoeft me niet als discussie partner te zien, maar dat geen bewijs willen overleggen, maar wel naar je moeten luisteren omdat een enkeling dit zegt snap ik niet.
Dat ging in Irak al fout
Waarschijnlijkheden zijn nog geen waarheden zoals sommigen het herhaaldelijk over laten komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:10 schreef Chooselife het volgende:
[..]
In dit topic, een opsomming van waarschijnlijkheden dat Israël die dingen heeft klaarliggen. Nog nèt geen Israelisch generaal, of een verklaring van het IAEA, die hier rechtsgeldig ondertekend verklaart dat zijn werkgever ze feitelijk bezit.
Hoe valt dit verder op een discussieforum aan te tonen?
Als je geen moderator was zou ik denken dat je aan het trollen was. Je wil bewijs? Google zal je helpen. Er zijn echt zoveel boeken over geschreven, zoveel overheidsdocumenten, uitspraken van Israelisch minister presidenten etc. dat er geen beginnen aan is. Je kan hier eens gaan lezen, maar vermoedelijk ga je daar ook een complot in zien. Dat zijn allemaal keurige erkende wetenschappers, maar misschien zitten die ook in jouw complot?quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat ging in Irak al fout
Stel, de politie vindt een man die om het leven is gekomen met messteken. Naast het lichaam staat zijn grootste vijand (Piet) met een bloedend mes. De buurvrouw verklaart dat ze het slachtoffer heeft horen schreeuwen: 'Neeee Piet, steek me alsjeblieft niet neer!'. Piet verklaart dat hij ontkent noch bevestigt dat hij de moord gepleegd heeft.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Waarschijnlijkheden zijn nog geen waarheden zoals sommigen het herhaaldelijk over laten komen.
Dat trollen slaat werkelijk nergens op. Zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten doen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:18 schreef voyeur het volgende:
[..]
Als je geen moderator was zou ik denken dat je aan het trollen was. Je wil bewijs? Google zal je helpen. Er zijn echt zoveel boeken over geschreven, zoveel overheidsdocumenten, uitspraken van Israelisch minister presidenten etc. dat er geen beginnen aan is. Je kan hier eens gaan lezen, maar vermoedelijk ga je daar ook een complot in zien. Dat zijn allemaal keurige erkende wetenschappers, maar misschien zitten die ook in jouw complot?
Israel heeft sinds de zeventiger jaren kernwapens. Inmiddels zijn ze zover ontwikkeld dat ze ook afgeschoten kunnen worden vanaf onderzeeboten, maar ze hebben ze dus al vijftig jaar.
Hier een officieel (geheim) overheidsstuk van de Amerikanen:
[ afbeelding ]
Zie dikgedrukte. Ze hebben dus de mogelijkheden. Ik lees door het hele bericht speculatie en zou kunnen. Waarom lees jij dat nou niet? Of lees ik over een regel heen waarin zou kunnen staan dat het feiten zijn?quote:In early 1968, the CIA issued a report concluding that Israel had successfully started production of nuclear weapons. This estimate, however, was based on an informal conversation between Carl Duckett, head of the CIA's Office of Science and Technology, and Edward Teller, father of the hydrogen bomb. Teller said that, based on conversations with friends in the Israeli scientific and defense establishment, he had concluded that Israel was capable of building the bomb, and that the CIA should not wait for an Israeli test to make a final assessment because that test would never be carried out.
Onschuldig tot tegendeel bewezen is, zou je dan zeggen toch?quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Stel, de politie vindt een man die om het leven is gekomen met messteken. Naast het lichaam staat zijn grootste vijand (Piet) met een bloedend mes. De buurvrouw verklaart dat ze het slachtoffer heeft horen schreeuwen: 'Neeee Piet, steek me alsjeblieft niet neer!'. Piet verklaart dat hij ontkent noch bevestigt dat hij de moord gepleegd heeft.
Dan kun je er rustig vanuit gaan dat Piet een moord gepleegd heeft
Tegelijkertijd beschuldig je mij er wel van, dus de definitie ervan is kennelijk wel duidelijk.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat trollen slaat werkelijk nergens op. Zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten doen.
[..]
Een obscure quote uit 1968 die zélfs al in die richting wijst. We leven inmiddels ruim 40 jaar later hoor.quote:Zie dikgedrukte. Ze hebben dus de mogelijkheden. Ik lees door het hele bericht speculatie en zou kunnen. Waarom lees jij dat nou niet? Of lees ik over een regel heen waarin zou kunnen staan dat het feiten zijn?
Ja, ik weet dat er chemisch troep vanuit Israël bij een onderzoekbureau in Nederland ligt. Ik weet dat er rotzooi ligt. Dat ze hard water hebben (net als Iran) Dat dit een belangrijk ingrediënt is. Het doet ook niets af aan het feit dat Israël fout bezig is, maar daar heb ik het niet over.
Waarom je nu users die het niet meteen met je eens zijn voor troll uitmaakt snap ik werkelijk niet.
Dat tegendeel is bewezenquote:Op donderdag 23 juli 2009 14:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Onschuldig tot tegendeel bewezen is, zou je dan zeggen toch?
http://www.currentissues.tv/index9feb2008.htmlquote:Op donderdag 23 juli 2009 14:21 schreef Chooselife het volgende:
"They ( Iranians ) are surrounded by powers with nuclear weapons:
Pakistan to their east, the Russians to the north, the Israelis to the west and us in the Persian Gulf,"
said New US Secretary of Defense Robert Gates. .
Ja, we hebben het hier niet over de Nederlandse grammatica, want dan zal je vast nog wel meer foutjes vinden van mijn handquote:
Dat is wel uit de bron die je gafquote:Op donderdag 23 juli 2009 14:40 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Tegelijkertijd beschuldig je mij er wel van, dus de definitie ervan is kennelijk wel duidelijk.
[..]
Een obscure quote uit 1968 die zélfs al in die richting wijst. We leven inmiddels ruim 40 jaar later hoor.
Overal te vinden.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:41 schreef paddy het volgende:
[..]
http://www.currentissues.tv/index9feb2008.html
Hehe, het was geen aanval op je grammatica hoor, ik onderstreepte om er nadruk op te leggen. Maar het punt is, dat je ook zonder 100% waterdicht bewijs van bepaalde dingen uit kan gaan. Puur omdat het stukken dommer zou zijn om van het tegendeel uit te gaan.quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:42 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, we hebben het hier niet over de Nederlandse grammatica, want dan zal je vast nog wel meer foutjes vinden van mijn hand
Je kan niet heel goed lezen: ik zeg juist dat je geen troll bent. Maar je gelooft dus zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet?quote:Op donderdag 23 juli 2009 14:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat trollen slaat werkelijk nergens op. Zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten doen.
[..]
Zie dikgedrukte. Ze hebben dus de mogelijkheden. Ik lees door het hele bericht speculatie en zou kunnen. Waarom lees jij dat nou niet? Of lees ik over een regel heen waarin zou kunnen staan dat het feiten zijn?
Ja, ik weet dat er chemisch troep vanuit Israël bij een onderzoekbureau in Nederland ligt. Ik weet dat er rotzooi ligt. Dat ze hard water hebben (net als Iran) Dat dit een belangrijk ingrediënt is. Het doet ook niets af aan het feit dat Israël fout bezig is, maar daar heb ik het niet over.
Waarom je nu users die het niet meteen met je eens zijn voor troll uitmaakt snap ik werkelijk niet.
In de rapporten staat dus herhaaldelijk vermoeden....als geen feiten.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je kan niet heel goed lezen: ik zeg juist dat je geen troll bent. Maar je gelooft dus zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet?
Zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet? Ik dacht dat jullie altijd zo'n tegenstander van deze rapporten waren na de Irak oorlog en de CIA rapporten over WMD's. Dat we er nu een vraagteken bij zetten is ineens vreemd?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:14 schreef voyeur het volgende:
[..]
Je kan niet heel goed lezen: ik zeg juist dat je geen troll bent. Maar je gelooft dus zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet?
Ah, dus iemand die een andere mening heeft, of twijfelt aan jouw aanname (die dan net zo goed offtopic zou moeten zijn) moet maar een eigen topic aanmaken?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:16 schreef voyeur het volgende:
Het heeft het topic overigens wel compleet verneukt. Dat de aarde rond is gaan betwijfelen in een topic over Iran is niet heel handig.
Zou Paddy zo vriendelijk willen zijn een eigen topic te openen over al haar twijfels?
Nee, Ik heb onderstaand plaatje al eerder gepost. Wat is daar een vermoeden aan?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:16 schreef paddy het volgende:
[..]
In de rapporten staat dus herhaaldelijk vermoeden....als geen feiten.
Snap je mijn punt?
Laten we ons dan focussen op de openbare quotes van Gates en Olmert.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:17 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet? Ik dacht dat jullie altijd zo'n tegenstander van deze rapporten waren na de Irak oorlog en de CIA rapporten over WMD's. Dat we er nu een vraagteken bij zetten is ineens vreemd?
Lieverd het zijn geen aanname's, iedereen behalve jij weet dat het zo is. Wat is de zin van een debat erover? Lees je in en leer!quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:19 schreef paddy het volgende:
[..]
Ah, dus iemand die een andere mening heeft, of twijfelt aan jouw aanname (die dan net zo goed offtopic zou moeten zijn) moet maar een eigen topic aanmaken?
Dan moet je helemaal alleen maar bij het bericht blijven over wapenschild en ook nevenvermoedens laten in een topic toch?
Kernproef...bevestigingen?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:19 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nee, Ik heb onderstaand plaatje al eerder gepost. Wat is daar een vermoeden aan?
[ afbeelding ]
Ben jij er wel zeker van dat de Amerikanen kernwapens hebben en zo ja hoe weet jij dat zeker? Idem voor de Russen: heb jij een made in Rusland kernbom in je handen gehad of ga je daar wel af op alle publicaties?
Wie is jullie?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:17 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zelfs de Amerikaanse geheime rapporten niet? Ik dacht dat jullie altijd zo'n tegenstander van deze rapporten waren na de Irak oorlog en de CIA rapporten over WMD's. Dat we er nu een vraagteken bij zetten is ineens vreemd?
Ook goedquote:Op donderdag 23 juli 2009 15:20 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Laten we ons dan focussen op de openbare quotes van Gates en Olmert.
Nevermind, ontopic verder.
Waar zeg ik...ik weet dat het zo is?quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:21 schreef voyeur het volgende:
[..]
Lieverd het zijn geen aanname's, iedereen behalve jij weet dat het zo is. Wat is de zin van een debat erover? Lees je in en leer!
Een kernproef zegt niets en als leek kun jij niet beoordelen of die ook echt plaatsvond. Je moet dus afgaan op deskundigen die dat beweren; diezelfde deskundigen die beweren dat Israel kernwapens heeft.quote:
Die ja, maar die presentaties waren ook gebaseerd op rapporten van de CIA, toch iets om over na te denken lijkt mequote:Op donderdag 23 juli 2009 15:24 schreef voyeur het volgende:
[..]
Wie is jullie?
Ik ben tegen- noch voorstander van geheime rapporten. Ik ga er slechts vanuit dat de Amerikanen geen geheime rapporten maken waarin Israel nucleaire wapens heeft voor interne propaganda. Wat jij bedoelt waren de niet geheime rapporten (de Powell point presentations).
Je kan niet lezen. Kijk nou nog eens rustig naar mijn post en zie dat dat er niet staat.quote:
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer een land als Iran een kernwapen wil dit niemand kan tegenhouden zonder oorlog, en volgens mij is niemand gebaat bij een oorlog.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ook goeden ik ben wel van mening dat Israël deze wapens heeft, ik betwijfel alleen of ze de mogelijkheden hebben deze af te schieten zonder begeleidend personeel. Ofwel, volgens mij beschikken ze niet over ballistische raketten. Dit beperkt hun actie radius al gauw tot de regio, aangezien zodra ze verder vliegen ze al neergehaald worden voor ze tot hun doel komen. Maar dat is verder irrelevant voor deze discussie denk ik.
Maar om terug te komen ontopic, een land als Iran met kernwapens is erg, maar een hele instabiele regio als het Midden-Oosten met kernwapens lijkt me nog minder wenselijk. Amerika zou dit graag faciliteren omdat het Midden-Oosten toch geen lange-afstands offensieve mogelijkheden kent, en de regio er alleen onder lijdt. Maar afgezien daarvan is het wel een beetje agressieve kinderen bewapenen met kalashnikovs en dan maar wachten op de eerste die het gebruiken gaat.
Ofwel, vreemde strategie van de V.S., tenzij ze een totale destabilisatie eigenlijk wel op prijs stellen achter de schermen
Het komt helemaal niet uit een top secret document. Als je even kijkt zie je dat secret / noforn gelabeld is. Dus klasse 2 en geen buitenlanders. Top secret is klasse 3.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Die ja, maar die presentaties waren ook gebaseerd op rapporten van de CIA, toch iets om over na te denken lijkt me![]()
Maar verder, het lijkt me wel stug dat jouw plaatje uit een echt "top secret" document komt, aangezien de Verenigde Staten een van de meest geheimzinnige landen op die gebieden is.
Gebaat bij is inderdaad een groot woord, maar als ik de berichtgeving de laatste tijd volg krijg ik wel de indruk dat er wat aan het broeien is. Of dit dan ook werkelijk allemaal gaat gebeuren is slechts gissen, maar ik denk wel dat Israël bijv. er alles aan zal doen om het Iran onmogelijk te maken om aan deze wapens te kunnen komen. Als ik het me goed herinner, heeft de vorige regering (huidige ook volgens mij) een verklaring uitgegeven waarin staat dat ze met of zonder steun, met of zonder toestemming, hoe dan ook Iran zullen trachten tegen te houden aan kernwapens te komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:32 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer een land als Iran een kernwapen wil dit niemand kan tegenhouden zonder oorlog, en volgens mij is niemand gebaat bij een oorlog.
Inderdaad, maar in dit geval worden de omringende landen een soort "cuba" van het Westen. Ik vraag me af hoe de landen die geen beschikking hebben over militaire steun van de Verenigde Staten zullen reageren op deze stap van de V.S.quote:Ik had trouwens niet anders verwacht dan dat er een dergelijke tegenactie kwam. een soort van verdedigingsstrategie. Net als Iran het wil als verdedigingsmiddel, zal dit ook weer gevolgen hebben voor de landen er omheen.
Nee, tussen de regels doorlezen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ook goeden ik ben wel van mening dat Israël deze wapens heeft, ik betwijfel alleen of ze de mogelijkheden hebben deze af te schieten zonder begeleidend personeel. Ofwel, volgens mij beschikken ze niet over ballistische raketten. Dit beperkt hun actie radius al gauw tot de regio, aangezien zodra ze verder vliegen ze al neergehaald worden voor ze tot hun doel komen. Maar dat is verder irrelevant voor deze discussie denk ik.
Maar om terug te komen ontopic, een land als Iran met kernwapens is erg, maar een hele instabiele regio als het Midden-Oosten met kernwapens lijkt me nog minder wenselijk. Amerika zou dit graag faciliteren omdat het Midden-Oosten toch geen lange-afstands offensieve mogelijkheden kent, en de regio er alleen onder lijdt. Maar afgezien daarvan is het wel een beetje agressieve kinderen bewapenen met kalashnikovs en dan maar wachten op de eerste die het gebruiken gaat.
Ofwel, vreemde strategie van de V.S., tenzij ze een totale destabilisatie eigenlijk wel op prijs stellen achter de schermen
Klopt, dit heb ik dan ook min of meer eerder in dit topic al geschreven, en daarin vroeg ik me ook af hoe de relaties tussen Oost en West zich dan verder gaan ontwikkelen. Het Midden-Oosten is belangrijk, maar het echte gevaar van landen rust niet daar, maar in Rusland en China.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:37 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Nee, tussen de regels doorlezen.
Wat de VS werkelijk zegt is dat ze draagvlak hebben gevonden om militaire bases rond Iran te bouwen. Het draait niet zozeer om een raketschild. Noordgrens Iran is praktisch aan de zuidflank van Rusland. Als je erin slaagt militaire bases in Polen, Tsjechie en in landen rond de Kaspische-Zee/centraal Azië te plaatsen, heb je voormalig vijand (en vijand van de toekomst) Rusland voor de helft omsingeld. Uiteraard gaat het hier ook om offensieve kernwapens.
En ze zitten aanmerkelijk dichter bij China.
Tevens zullen deze "bewapeningen" van nieuwe "bondgenoten" natuurlijk dienen om de eigen oorlogsindustrie op niveau te houden en dus de Amerikaanse economie te spekken.
Ik denk serieus dat Rusland later dit jaar definitief Sakaashvili afzet met een militaire actie. Met het land en het regime Medvedev/Poetin valt definitief niet meer te spotten. Poetin heeft gezegd dat het militair herstel in de zin van herbewapening niet zal accepteren. Gezien dat momenteel in werking wordt gezet, schat ik een nieuwe, definitieve aanval in en zal Sakaashvili definitief het veld ruimen. Moment van aanval zal een moment zijn waarin een ander groot item de media vult. Zodat de Russen er in de media zonder veel kleerscheuren vanaf komen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:40 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klopt, dit heb ik dan ook min of meer eerder in dit topic al geschreven, en daarin vroeg ik me ook af hoe de relaties tussen Oost en West zich dan verder gaan ontwikkelen. Het Midden-Oosten is belangrijk, maar het echte gevaar van landen rust niet daar, maar in Rusland en China.
Als ik kijk hoe Poetin z'n stem verhief, en niet pauzeerde voor vertalingen, en bij wijze van spreken "flipte" tegen de pers over het idee van een raketschild over Oost-Europa, vraag ik me werkelijk af hoe deze landen zullen reageren als er militaire basissen en tactische nucleaire wapens door de hele regio worden neergeplant. En idd dus ook om Rusland.
Goed punt, hoewel ik Sakaashvili ook voor geen meter vertrouw na hun offensieve acties tegen Rusland, en daarna janken bij de NAVO. Maar inderdaad, dit is een zeer foute stap geweest omdat ze de 'toorn' van Poetin wel op hun hoofd gehaald hebben. Herbewapening van Georgië ben ik op dit moment niet van op de hoogte, wel van hun NAVO toetreding, die volgens mij gewoon nog doorgaat als ik het me goed kan herinneren (kan ik ook fout hebben hoorquote:Op donderdag 23 juli 2009 15:51 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat Rusland later dit jaar definitief Sakaashvili afzet met een militaire actie. Met het land en het regime Medvedev/Poetin valt definitief niet meer te spotten. Poetin heeft gezegd dat het militair herstel in de zin van herbewapening niet zal accepteren. Gezien dat momenteel in werking wordt gezet, schat ik een nieuwe, definitieve aanval in en zal Sakaashvili definitief het veld ruimen. Moment van aanval zal een moment zijn waarin een ander groot item de media vult. Zodat de Russen er in de media zonder veel kleerscheuren vanaf komen.
Daarnaast heeft het pas een verdrag ondertekend met Syrië dat er een enorme Russische militaire haven, inclusief een arsenaal aan S-300's aangelegd wordt. Ook een teken om het evenwicht in de regio te herstellen en voor Syrië een veilige paraplu ten aanzien van Israël.
Poetin en Medvedev zijn bloedserieus en schuwen geen enkele tegenmaatregel.
De situatie in de Kaukasus en Midden-Oosten lijkt me behoorlijk gespannen momenteel. Ik vind de ontwikkelingen zorgwekkend.
Je kunt je wel voorstellen dat Georgië nooit lid van de NAVO wordt. Daarvoor is Sakaashvili al afgetreden, hoe het ook zij. Desnoods met grof geweld, en die kaarten lijken er momenteel wel te liggen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goed punt, hoewel ik Sakaashvili ook voor geen meter vertrouw na hun offensieve acties tegen Rusland, en daarna janken bij de NAVO. Maar inderdaad, dit is een zeer foute stap geweest omdat ze de 'toorn' van Poetin wel op hun hoofd gehaald hebben. Herbewapening van Georgië ben ik op dit moment niet van op de hoogte, wel van hun NAVO toetreding, die volgens mij gewoon nog doorgaat als ik het me goed kan herinneren (kan ik ook fout hebben hoor).
Of Rusland het land binnen zal vallen weet ik niet, maar we hebben in het verleden wel vaker gezien, dat als Amerika een stapje vooruit zet, dat Rusland niet lang op zich laat wachten om ook een stapje te zetten. Een beetje "Rusland knijpt oogje toe, V.S. knijpt oogje toe" strategie die de laatste jaren in ontwikkeling is.
Hoe dit in z'n werk gaat met een hele grote ingreep, het nucleair maken van het Midden-Oosten weet ik niet, maar ik kan me indenken dat Poetin dit niet op prijs stelt idd.
Als het aan mij lag ook, maar volgens mij had ik gehoord dat de onderhandelingen niet gestaakt zijn, maar zoals ik al zei, ik kan me er ook in vergissen aangezien ik 't in het (nu) verre verleden het een keer gehoord heb geloof ikquote:Op donderdag 23 juli 2009 16:16 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Je kunt je wel voorstellen dat Georgië nooit lid van de NAVO wordt. Daarvoor is Sakaashvili al afgetreden, hoe het ook zij. Desnoods met grof geweld, en die kaarten lijken er momenteel wel te liggen.
Ik denk shock and awe, net als 8-8-8, tot het regime Saakashvili gedestabiliseerd is en de oppositie het roer overneemt. Die staan namelijk al klaar, als ik de nieuwsberichten mag geloven.
Biden komt net uit Georgië vandaan en heeft een herbewapening toegezegd.
Georgië is de poort van zowel gas- als oliepijpleidingen vanuit centraal-Azië naar het Westen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als het aan mij lag ook, maar volgens mij had ik gehoord dat de onderhandelingen niet gestaakt zijn, maar zoals ik al zei, ik kan me er ook in vergissen aangezien ik 't in het (nu) verre verleden het een keer gehoord heb geloof ik.
Maar inderdaad, mocht Georgië zich herbewapenen, en als Rusland expliciet heeft gezegd dat ze dat niet zullen toelaten dan kan je hommeles verwachten. Ik zit er alleen wel mee, aangezien de wapens dan uit de Verenigde Staten komen, wat zal die doen om dit eventueel tegen te gaan, of knijpen ze net als vorig jaar in ruil voor Irak een oogje toe omdat Iran nu op de westerse agenda staat?
Vreemde politiek allemaal, met de machtsblokken, maar het is gewoon een soort stratego waarin de V.S. en Rusland de twee spelers zijn, en de wereldgebieden de mannetjes op het bord.
Die pijpleiding ken ik ja, volgens mij was het ook een doel van het Russische leger in het 2008 conflict, maar door publieke opinie en druk uit 't westen zijn ze teruggetrokken naar de afvallige provincies. Maar ik weet me nog te herinneren dat menig nieuwszender en regering bang waren dat Rusland deze vitale pijpleiding in handen zou krijgen, en er druk mee zou kunnen uitoefenen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:35 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Georgië is de poort van zowel gas- als oliepijpleidingen vanuit centraal-Azië naar het Westen.
http://www.nrc.nl/nieuwst(...)ie_uit_Centraal-Azie
Draait hoofdzakelijk om de Baku-Tbilisi-Ceyhan pijpleiding. Zoals de naam al zegt, loopt die leiding via Georgië naar Turkije en snijdt deze Rusland de pas af.
Als Rusland controle krijgt over Georgië, krijgt het ook controle over deze pijpleiding.
Inderdaad.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Die pijpleiding ken ik ja, volgens mij was het ook een doel van het Russische leger in het 2008 conflict, maar door publieke opinie en druk uit 't westen zijn ze teruggetrokken naar de afvallige provincies. Maar ik weet me nog te herinneren dat menig nieuwszender en regering bang waren dat Rusland deze vitale pijpleiding in handen zou krijgen, en er druk mee zou kunnen uitoefenen.
Ik denk dan ook dat je gelijk hebt dat dit catastrofaal zou zijn, en ook zeer waarschijnlijk een doel, zo niet hét hoofddoel van de Russische strijdkrachten om deze leiding in bezit te nemen. Zodra ze deze hebben, zijn ze in het bezit van een krachtige "bargaining chip" om het zo maar te noemen.
Echter de hoofdvraag blijft, zal het zo ver komen dat door onze inmenging in het Midden-Oosten deze conflicten de kop op zullen steken, en hostiliteiten over de hele planeet en dan voornamelijk een hernieuwd conflict tussen Oost en West teweeg zullen brengen?
Nouja ik heb in een paar topics in het verleden al gezegd dat er een hernieuwde wapenwedloop tussen de landen in het Midden-Oosten zou komen, en het zich niet alleen zou beperken tot een conflict met Iran, en dat het wellicht zou kunnen leiden tot een nieuwe koude oorlog.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:45 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Inderdaad.
Heb je zelf trouwens een scenario in je hoofd? Speculeren mag.
Eigenlijk relatief simpel, hoewel het enorme gevolgen in internationale relaties tot gevolge zou hebben:quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:00 schreef paddy het volgende:
Twee punten
1)Even over die wapenwedloop. Hoe zou die dan voorkomen kunnen worden?
2)Zijn de mensen nu trouwens niet bezig om minder afhankelijk van olie te worden?
Waar Poetin ook niet blij mee was dat Georgie militaire steun bleek te verkrijgen van de Israeliers. Israel dacht slim te zijn en Georgie als basis te gebruiken om tzt Iran te bombarderen zonder over Navo (Turkije) of Amerikaans luchtruim (Irak) te hoeven vliegen.quote:Op donderdag 23 juli 2009 15:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goed punt, hoewel ik Sakaashvili ook voor geen meter vertrouw na hun offensieve acties tegen Rusland, en daarna janken bij de NAVO. Maar inderdaad, dit is een zeer foute stap geweest omdat ze de 'toorn' van Poetin wel op hun hoofd gehaald hebben. Herbewapening van Georgië ben ik op dit moment niet van op de hoogte, wel van hun NAVO toetreding, die volgens mij gewoon nog doorgaat als ik het me goed kan herinneren (kan ik ook fout hebben hoor).
Of Rusland het land binnen zal vallen weet ik niet, maar we hebben in het verleden wel vaker gezien, dat als Amerika een stapje vooruit zet, dat Rusland niet lang op zich laat wachten om ook een stapje te zetten. Een beetje "Rusland knijpt oogje toe, V.S. knijpt oogje toe" strategie die de laatste jaren in ontwikkeling is.
Hoe dit in z'n werk gaat met een hele grote ingreep, het nucleair maken van het Midden-Oosten weet ik niet, maar ik kan me indenken dat Poetin dit niet op prijs stelt idd.
Correct, echter ik vraag me af of Rusland deze pro-actieve stap wenst te zetten, omdat ze dan wel meteen de aandacht van de hele westerse wereld op zichzelf vestigen. Het leveren van dit afweergeschut zal ongetwijfeld leiden tot een sterkere positie van Iran, en het onmogelijk maken van het vernietigen van de Iraanse kernfaciliteiten.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:05 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar Poetin ook niet blij mee was dat Georgie militaire steun bleek te verkrijgen van de Israeliers. Israel dacht slim te zijn en Georgie als basis te gebruiken om tzt Iran te bombarderen zonder over Navo (Turkije) of Amerikaans luchtruim (Irak) te hoeven vliegen.
Israel heeft zich toen snel gedistantieerd en de wapenleveranties gestopt, maar het was niet best voor de verhoudingen. Sowieso is Rusland de spin in dit web. Als zij de leverantie van de S-300's doorzetten lijkt mij een bombardement van de nucleaire installaties van Iran vrijwel onmogelijk.
Voor zover ik weet is het raketschild van de Amerikanen en de plaatsing van korte afstandsraketten door de Russen van de baan sinds Obama gesprekken is gaan voeren. Het lijkt me dat mevrouw Clinton gewoon even de havik uit wou hangen; ik kan me niet voorstellen dat de Amerikanen haar dreigement waar zullen gaan maken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 16:56 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nouja ik heb in een paar topics in het verleden al gezegd dat er een hernieuwde wapenwedloop tussen de landen in het Midden-Oosten zou komen, en het zich niet alleen zou beperken tot een conflict met Iran, en dat het wellicht zou kunnen leiden tot een nieuwe koude oorlog.
De statement van Hillary Clinton bewees m'n gelijk in deze wel, echter verder dan een wapenwedloop en een eventuele koude oorlog kan ik niet kijken, omdat deze te afhankelijk zijn van kleine disputen of vergissingen in internationale relaties. Ik denk niet dat Rusland en de Verenigde Staten head-on een nieuw (koud) conflict krijgen, maar ik denk wel dat er wat marionetten op het wereldtoneel verschoven zullen worden.
Echter, bij een kleine miscalculatie of een conflict als die jij beschrijft (i.v.m. de olieleiding), kan een relatie snel op scherp worden gezet, en zijn we niet ver verwijderd van een hernieuwde koude oorlog. De aanwijzingen zijn er nu al, met name de raketschilden in Oost-Europa en het plaatsen van korte afstand nucleaire raketten aan de Russische westgrens.
Wat ook een grote rol gaat spelen (denk ik) is het smelten van de poolkappen, en hoe de landen daar mee omgaan, want verschillende landen Oost en West hebben al claims gelegd op neutraal terrein, als olie belangrijker en duurder word kan dit een reden zijn om tot een hernieuwd koud, al dan niet warm conflict over te gaan.
Maargoed, om even in een haastige conclusie te treden, ik denk dat er nu nog weinig aan de hand is, maar dat de spanningen de komende jaren wel hoger zullen oplopen.
Het contract voor de S300's is allang geleden getekend. Het feitelijk leveren is een wazig onderwerp dat de Russen graag als onderhandelingstool met jan en alleman gebruiken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:08 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Correct, echter ik vraag me af of Rusland deze pro-actieve stap wenst te zetten, omdat ze dan wel meteen de aandacht van de hele westerse wereld op zichzelf vestigen. Het leveren van dit afweergeschut zal ongetwijfeld leiden tot een sterkere positie van Iran, en het onmogelijk maken van het vernietigen van de Iraanse kernfaciliteiten.
Hoewel, het zou kunnen, maar dan moeten er raketten in worden gezet, en volgens mij beschikt Israël niet over deze technologie, dus dan zouden de Verenigde Staten zich er actief mee moeten bemoeien. En ik weet niet of dat nou wel de bedoeling is van Obama.
Het is "on hold" gezet, maar van de baan nog niet volgens mij. En de beweringen van Clinton zijn gedaan op een persconferentie, en dus niet 'gelekt' wat wel vaker 'per ongeluk' gebeurt. Ik denk dan ook dat deze beweringen wel degelijk de steun hebben van de Obama administratie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:08 schreef voyeur het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het raketschild van de Amerikanen en de plaatsing van korte afstandsraketten door de Russen van de baan sinds Obama gesprekken is gaan voeren. Het lijkt me dat mevrouw Clinton gewoon even de havik uit wou hangen; ik kan me niet voorstellen dat de Amerikanen haar dreigement waar zullen gaan maken.
Inderdaad, ik vraag me dan wel af waarom Rusland wacht met het leveren van dit materiaal, volgens mij zijn ze er nog niet helemaal over uit of het nou wel zo'n verstandige beslissing is, en welke consequenties dit zal dragen met het westen. Aangezien een "luchtafweer schild" eenzelfde principe is als een raketschild van het westen in Oost-Europa. Het zal ongetwijfeld een vorm van politieke jurisprudentie creëren als lobby voor Europa en de Verenigde Staten.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:11 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het contract voor de S300's is allang geleden getekend. Het feitelijk leveren is een wazig onderwerp dat de Russen graag als onderhandelingstool met jan en alleman gebruiken.
De israeliers hebben ook wel korte afstandsraketten die vanaf onderzeeboten gelanceerd kunnen worden, maar die slaan geen deuk in een ondergronde Iraanse installatie. De nucleaire variant die ze ook bezitten zou dat wel doen, maar zou politiek gezien zelfmoord zijn (en en passant Paddy overtuigen)
Doe eens gewoonquote:Op donderdag 23 juli 2009 17:11 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het contract voor de S300's is allang geleden getekend. Het feitelijk leveren is een wazig onderwerp dat de Russen graag als onderhandelingstool met jan en alleman gebruiken.
De israeliers hebben ook wel korte afstandsraketten die vanaf onderzeeboten gelanceerd kunnen worden, maar die slaan geen deuk in een ondergronde Iraanse installatie. De nucleaire variant die ze ook bezitten zou dat wel doen, maar zou politiek gezien zelfmoord zijn (en en passant Paddy overtuigen)
Dat vette deel lijkt me stug. Er is een groot verschil in het denken over traditionele luchtafweer en een raketschild.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Inderdaad, ik vraag me dan wel af waarom Rusland wacht met het leveren van dit materiaal, volgens mij zijn ze er nog niet helemaal over uit of het nou wel zo'n verstandige beslissing is, en welke consequenties dit zal dragen met het westen. Aangezien een "luchtafweer schild" eenzelfde principe is als een raketschild van het westen in Oost-Europa. Het zal ongetwijfeld een vorm van politieke jurisprudentie creëren als lobby voor Europa en de Verenigde Staten.
Verder heb je gelijk over Israël, maar ik doelde op de raketten die wel 'n deuk in 'n pakje boter slaanhier beschikken ze (nog) niet over, maar dat zal wel komen als onderdeel van de "upgrade" die Amerika in Clinton's verhaal voorstelt.
Maargoed, daarom zei ik ook, het bombarderen van Iran, terwijl ze door S-300's beschermd zijn, zal gefaciliteerd moeten worden door de Verenigde Staten of Europa, en ik weet niet of de NAVO daar zo pro-actief in mee wil doen.
Alweer een probleem met licht ironische opmerkingen? En alweer off-topic!quote:
Er zit verschil in denken ja, maar het kan wel een reden zijn om het te overwegen of zo lang mogelijk te rekken. Aangezien dit dingen zijn waar je in internationale betrekkingen niet al te licht over moet gaan denken. Maargoed het is nu al zo in de wereld dat de Aziatische landen en het Midden-Oosten/Latijns Amerika worden bevoorraad door Russische oorlogsindustrie en Europa/Israël en Oceanië worden bevoorraad door Amerikaanse oorlogsindustrie.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:22 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat vette deel lijkt me stug. Er is een groot verschil in het denken over traditionele luchtafweer en een raketschild.
Israel oefent al twee jaar op de Iraanse aanval, onder andere door een massale oefening naar Gibraltar (zelfde afstand) en vluchten over Kreta waar een S-300 installatie staat. Het is nog steeds niet duidelijk of die aanstond bij de oefening zodat de Israeliers konden leren hoe de exacte respons was van het wapensysteem. Het wordt officieel ontkend, maar ik vermoed dat dit om de lieve vrede was. Het is dat soort hulp die de Navo kan bieden aan Israel.
Dan heb ik nog een update voor je.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:05 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar Poetin ook niet blij mee was dat Georgie militaire steun bleek te verkrijgen van de Israeliers. Israel dacht slim te zijn en Georgie als basis te gebruiken om tzt Iran te bombarderen zonder over Navo (Turkije) of Amerikaans luchtruim (Irak) te hoeven vliegen.
Israel heeft zich toen snel gedistantieerd en de wapenleveranties gestopt, maar het was niet best voor de verhoudingen. Sowieso is Rusland de spin in dit web. Als zij de leverantie van de S-300's doorzetten lijkt mij een bombardement van de nucleaire installaties van Iran vrijwel onmogelijk.
quote:
Probleem met PI's?quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:25 schreef voyeur het volgende:
[..]
Alweer een probleem met licht ironische opmerkingen? En alweer off-topic!
Ga ik in mee.quote:Op donderdag 23 juli 2009 17:22 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat vette deel lijkt me stug. Er is een groot verschil in het denken over traditionele luchtafweer en een raketschild.
Israel oefent al twee jaar op de Iraanse aanval, onder andere door een massale oefening naar Gibraltar (zelfde afstand) en vluchten over Kreta waar een S-300 installatie staat. Het is nog steeds niet duidelijk of die aanstond bij de oefening zodat de Israeliers konden leren hoe de exacte respons was van het wapensysteem. Het wordt officieel ontkend, maar ik vermoed dat dit om de lieve vrede was. Het is dat soort hulp die de Navo kan bieden aan Israel.
Zegt de term klokkenluider je iets? Dit is er eentje, Mordechai Vanunu, en als je de Israëlische reactie ziet, ontvoeren, opsluiten en elk contact met de buitenwereld onmogelijk maken, ook na het uitzitten van de straf, tja, wat moet je daar nou van denkenquote:
quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:35 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dan heb ik nog een update voor je.
Israël heeft speciaal tegen de S300 een onbemande killer drone ontwikkeld. De Harpy. Ze claimen dat deze de S300 onschadelijk kan maken alvorens het apparaat geactiveerd wordt.
Ik zet er mijn twijfels bij.
Bron: http://www.debka.com/headline.php?hid=5929
Hoe groot zijn deze drones dan? Want als ze redelijk klein zijn kunnen ze toch gewoon onder de radar vliegen, of ze zijn te klein om te kunnen worden aangevallen door S-300's grof geschut. Het is al aangetoond dat een klein voertuig op grote snelheid, door kinetische energie alleen, al enorme schade kan aanrichten.quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:26 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ik ken het ding, maar ik zie gewoon niet in hoe een ding van 25 kilo een batterij S-300's moet uitschakelen. Om dat te bereiken moet de radar dus uitstaan, wel dan zien ze er zo uit:
[ afbeelding ]
Als de Thor M-1's die de S-300's normaal beveiligen wel actief zijn is er echt geen kans dat zo'n drone er doorheen kan komen.
Iets van 2, 5 meter lang en 3 meter van tip tot tip. Maximum snelheid rond de 170 km/u voor zover ik weet. Ik zie het niet werken. De Thor systemen rond de S-300 zullen er gewoon korte metten mee maken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hoe groot zijn deze drones dan? Want als ze redelijk klein zijn kunnen ze toch gewoon onder de radar vliegen, of ze zijn te klein om te kunnen worden aangevallen door S-300's grof geschut. Het is al aangetoond dat een klein voertuig op grote snelheid, door kinetische energie alleen, al enorme schade kan aanrichten.
Volgens mij worden naar aanleiding van dit principe ook bommen van beton gebruikt, die de kinetische energie gebruiken op hun doelwit, en verder niks.
Dat is wel een beetje groot voor een sneak-attack inderdaad. Wellicht zijn ze stealth?quote:Op donderdag 23 juli 2009 20:49 schreef voyeur het volgende:
[..]
Iets van 2, 5 meter lang en 3 meter van tip tot tip. Maximum snelheid rond de 170 km/u voor zover ik weet. Ik zie het niet werken. De Thor systemen rond de S-300 zullen er gewoon korte metten mee maken.
Ja, die ken ik. En uiteraard ga jij je wat afvragen...maar ook daar weer een tegenargument op Hij was alleen al fout door dezequote:Op donderdag 23 juli 2009 19:26 schreef moussie het volgende:
[..]
Zegt de term klokkenluider je iets? Dit is er eentje, Mordechai Vanunu, en als je de Israëlische reactie ziet, ontvoeren, opsluiten en elk contact met de buitenwereld onmogelijk maken, ook na het uitzitten van de straf, tja, wat moet je daar nou van denken
http://www.serve.com/vanunu/dimona/pix.html
Ik zeg niet met stelligheid dat ze er niet zijn, ik zeg alleen dat er mij teveel woorden als aannemelijk, hoogstwaarschijnlijk, misschien en vermoeden in de artikelen staan.quote:is een Israëlisch voormalig nucleair technicus die in 1985 gevarieerde informatie over het kerninstituut in Dimona bekend maakte,
Waar zijn die foto's? Neem aan dat een geleerde ze niet in zijn eigen huis heeft liggen terwijl hij weet dat de Mossad die het eerst zal overhoop halen.quote:Op zijn werk smokkelde hij een fototoestel binnen en maakte hij vele foto's, onder andere van wat waarschijnlijk kernkoppen zijn.
Volgens mij heeft hij gratie gekregen van Pakistan na bekentenis en mocht die Mordechai Vänunu het land niet meer uit. Werd dus in 2007 opnieuw voor een half jaar veroordeeld. Waar is hij nu trouwens?quote:Abdul Qadeer Khan, de ‘vader van de Pakistaanse atoombom’, verkocht geheime documenten over de productie van nucleare wapens aan Iran, Noord-Korea en Libië. In 2003 kwamen zijn activiteiten aan het licht. In 2004 kwam Khan (72) onder huisarrest.
Die Sa-4 is deze?quote:Op donderdag 23 juli 2009 18:40 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ga ik in mee.
De S300 betreft conventionele luchtafweer. En ik vermoed dat het "raketschild" toch deels offensieve kernkoppen betreft. De term "raketschild" dient meer als dekmantel voor raketbasis.
De S300 is momenteel het meest effectieve anti-air wapen. Hoewel de S400 al tegen productiefase aanloopt. De opvolger.
Nee, de S-400 is deze:quote:
Dat klopt ja.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nee, de S-400 is deze:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een beetje de tegenhanger van de westerse patriot.quote:
Wellicht in het Defensie subforum? Ik ben wel geïnteresseerd, maar ik denk niet dat het zo handig is om dat allemaal in dit topic te postenquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:45 schreef Chooselife het volgende:
Verder heb ik uitgebreide uitwerkingen van luchtmacht, landmacht en marine.
Kan ik plaatsen op verzoek.
Komt nog wel een keertje. Het ligt hier wel klaar.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:48 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wellicht in het Defensie subforum? Ik ben wel geïnteresseerd, maar ik denk niet dat het zo handig is om dat allemaal in dit topic te posten
Ok, als het zo ver is zou je dan een PM willen sturen? Zou 't erg op prijs stellen om het een keertje op m'n gemak door te lezen als je het gepost hebtquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:50 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Komt nog wel een keertje. Het ligt hier wel klaar.
Verdedigingslinies rond Teheran heb ik hier ook.
Ik maak er wel even een uitgebreide doc. file van dit weekend. Dan krijg je wel even een pm.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ok, als het zo ver is zou je dan een PM willen sturen? Zou 't erg op prijs stellen om het een keertje op m'n gemak door te lezen als je het gepost hebt.
Ah heel erg bedanktquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:55 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik maak er wel even een uitgebreide doc. file van dit weekend. Dan krijg je wel even een pm.
Mja, die dusquote:Op donderdag 23 juli 2009 21:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Hmm, het ziet er naar uit dat Iran ook het onzekere voor het zekere neemt met deze wapens, hoewel er ook geschreven staat dat het vreemd is dat deze bij een non-militair object als de kerncentrale staan. Nou snap ik het in de huidige situatie met Israël wel, maar toch enigszins vreemd te noemen.
Toch denk ik dat Israël er verder weinig boodschap aan heeft, aangezien deze satellietbeelden toch al redelijk oud zijn, en de taal die Israël uitspuwt eigenlijk nagenoeg onveranderd is. Misschien zullen ze een gecalculeerd risico nemen omdat de veiligheid van Israël belangrijker is dan verloren piloten?.. Geen idee, maar het zou kunnen. En de oefeningen die ze op Kreta deden wekt dan ook vragen i.v.m. het vermoeden dat Iran over deze wapens beschikt.
We zullen zien
Ik zie het toch wel een beetje als achtergrond info en best wel interessant.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:48 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wellicht in het Defensie subforum? Ik ben wel geïnteresseerd, maar ik denk niet dat het zo handig is om dat allemaal in dit topic te posten
Wil je de verdedigingslinies rond Teheran ook zien?quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:01 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik zie het toch wel een beetje als achtergrond info en best wel interessant.
Ja, maar kunnen de plaatjes iets kleiner?quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:03 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Wil je de verdedigingslinies rond Teheran ook zien?
Luchtmacht? Zeg het maar.
Die plaatjes resizen gaan me wel heel veel arbeid kosten. Maar ik zal ermee uitkijken.quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Ja, maar kunnen de plaatjes iets kleiner?Mijn browser doet een beetje gek
En een beetje uitleg is best welkom
Oh ja, nu weg iemand ophalen. Morgenvroeg lurk ik zeker weer
Ik wil niet zeggen dat ik het eens was met Bush (soms wel, vaak niet) maar hij had tenminste wel een visie van hoe hij de wereld er in de toekomst uit wilde laten zien.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bush had prima beleid. Duidelijk, en iedereen wist waar-ie aan toe was.
Obama roept het een, maar doet ondertussen heel wat anders... Gek genoeg is-ie "hier" nog steeds populair.
Bronquote:MOSKOU (ANP) - Het raketschild dat de Verenigde Staten willen neerzetten in Polen en Tsjechië verhoogt de kans op wederzijdse vernietiging. Dat heeft de Russische president Poetin vrijdag gezegd na een ontmoeting met de Tsjechische president Vaclav Klaus in Moskou.
Volgens Poetin zou het Amerikaanse raketafweersysteem een groot deel van het Russische arsenaal in het Europese deel van het land dekken. Hij beloofde tegenmaatregelen te nemen, maar zei ook de ,,relatie met Europa, inclusief Tsjechië, te zullen blijven ontwikkelen”.
De VS zeggen dat ze het raketschild willen gebruiken voor de eventuele onderschepping van raketten uit ’schurkenstaten’ als Iran en Noord-Korea. Washington benadrukt dat het systeem niet gericht is tegen Rusland. Maar volgens Moskou zal het Amerikaanse raketschild het Europese deel van Rusland binnen bereik hebben en vormt het daarmee wel degelijk een bedreiging.
Kernraketten
Poetin vergeleek het geplande raketschild in Oost-Europa met de plaatsing van Amerikaanse kernraketten van het type Pershing-2 in West-Europa in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw, ten tijde van de Koude Oorlog. De potentiële dreiging is vergelijkbaar, aldus Poetin.
De NAVO besloot destijds tot plaatsing van Pershing-2’s en kruisraketten in een aantal Europese lidstaten, vooral in het toenmalige West-Duitsland, als reactie op de op West-Europa gerichte SS-20-raketten van de Sovjet-Unie. In 1987 sloten de VS en de Sovjet-Unie een akkoord over vernietiging van de raketten aan beide zijden.
Dat artikel is uit 2007!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 19:13 schreef paddy het volgende:
Ten eerste bedankt Chooselife. Is er misschien een linkje van?
[..]
Bron
zet je er ook bij waar je het vandaan hebt?quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:08 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Die plaatjes resizen gaan me wel heel veel arbeid kosten. Maar ik zal ermee uitkijken.
Dan gooi ik eerst de luchtmacht er wel even in. De rest stapsgewijs, want het is best veel werk.
*schaam* Bedankt. Had net toestemming gekregen om het in de OP erbij te zetten van de TS, maar hem al een PM gestuurd dat het niet meer hoefde.quote:
kort stukjequote:On topic heeft Iran nu zelf de Israelische kernwapens erbij gehaald in de discussie. "We cannot raise the nuclear issue without speaking of an international disarmament. We cannot speak of a Middle East without nuclear weapons while making no words about the more than 200 nuclear warheads of the Zionist regime [Israel]," added the spokesman.
Verder is de lang geplande test met de Arrow II mislukt zodat Israel nog niet weet of ze werkelijk middellange-afstands raketten uit Iran kunnen neerhalen.
Eerlijk zijn...geloof jij werkelijk dat elk land dat doet?quote:Wij kunnen de kernkwestie niet bespreken, zonder het spreken van een internationale ontwapening.
Beetje gevoelige vertaling van het volgende stukje, dus zet ik het er ook in het Engels bij.quote:Iran stelt een pakket van voorstellen op, dat spoedig zal voorgesteld worden aan de internationale gemeenschap. Het doel zal zijn om de belangrijkste internationale problemen van economische, culturele en morele uitdagingen op te lossen
Als ik het goed begrijp.quote:Qashqavi wijst op de economische crisis (denk van het westen) Het voorstel wat ik zal doen, zal ook een oplossing zijn gebaseerd vanuit de principes van de Islamitische economy
Hij zou geen plannen hebben om kernwapens te maken.quote:Qashqavi pointed to the ongoing global economic crisis and said, "Iran's proposed package will suggest solutions to the economic crisis based on principles of the Islamic economy."
Stukje uit NRCquote:Gepubliceerd: 6 juli 2009 17:33 | Gewijzigd: 7 juli 2009 09:05
Door onze correspondent Michel Krielaars
Moskou, 6 juli. De presidenten van de Verenigde Staten en Rusland, Barack Obama en Dmitri Medvedev, hebben vandaag in het Kremlin een overeenkomst ondertekend waarin is vastgelegd dat hun beide landen binnen afzienbare tijd een nieuw verdrag over de reductie van strategische kernwapens zullen sluiten.
Van mij mogen ze al dat soort wapens verwijderen (dolgraag) maar ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Is ook te laat. Er is al teveel bekend, zodat ze die wapens ook zo opnieuw kunnen monteren (vergeef mij mijn woordkeuze voor die troep)quote:Verder is de lang geplande test met de Arrow II mislukt zodat Israel nog niet weet of ze werkelijk middellange-afstands raketten uit Iran kunnen neerhalen.
Ik begrijp een groot deel van je post niet, maar het laatste stuk is duidelijk weer een misverstand. De Arrow II (net als de S-300) is een defensief wapen. Andere landen kunnen zich daar niet tegen wapenen zoals jij suggereert.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:01 schreef paddy het volgende:
[..]
*schaam* Bedankt. Had net toestemming gekregen om het in de OP erbij te zetten van de TS, maar hem al een PM gestuurd dat het niet meer hoefde.
[..]
kort stukje
[..]
Eerlijk zijn...geloof jij werkelijk dat elk land dat doet?
En hoezo bespreken? Ze wilden toch alleen kernenergie voor medicijnen en energie?
Dan nog
[..]
Beetje gevoelige vertaling van het volgende stukje, dus zet ik het er ook in het Engels bij.
[..]
Als ik het goed begrijp.
[..]
Hij zou geen plannen hebben om kernwapens te maken.
Het overtuigt me nog steeds niet. En denk nog steeds hetzelfde als wat W_T ook zegt.
Ik lees zoveel verdragen die zogenaamd getekend zouden zijn, maar die weer veranderd werden en worden. Zoveel omhelzingen, terwijl ze de week erop elkaar de kop wel weer af willen hakken en ze angst preken over elkaar, dat ik onderhand alleen nog maar meer het gevoel heb dat ze ook Iran die wapens elk moment kunnen monteren ..ja, sla me niet...of ze al hebben gemonteerd. Het is nu niet dat ze hebben ontkent tekeningen van kernwapens hebben gekocht van Abdul Qadeer Khan. Neem aan dat die er echt nog wel zijn.
[..]
Stukje uit NRC
Er staat in die overeenkomt ook een paragraaf over dat schild...Nu weet ik natuurlijk niet wat er precies in staat (zullen ook geen uiteindelijke beslissingen over genomen zijn), maar waarom tekenen voor iets waar je tegen bent.
En dan het op Islamitische gronden voorstel aan de VS over dat schild en de recessie?
Brrr, onderhand trouwens het idee dat al die groten een beetje een spelletje met ons aan het spelen zijn. Angst zaaien....elke paar jaar weer. Sluit ik dus niemand uit.
[..]
Van mij mogen ze al dat soort wapens verwijderen (dolgraag) maar ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Is ook te laat. Er is al teveel bekend, zodat ze die wapens ook zo opnieuw kunnen monteren (vergeef mij mijn woordkeuze voor die troep)
Wanneer die wapens er zijn, mag van mij ook elk land de mogelijkheid hebben zich te kunnen verdedigen tegen die wapens
Snap dat dit niet de bedoeling is van bepaalde landen.
Hoelang is men trouwens al over dat schild aan het onderhandelen?
Dat lees je toch echt verkeerd!quote:Andere landen kunnen zich daar niet tegen wapenen zoals jij suggereert.
Jij wil kennelijk defensieve wapens verwijderen
Lees deze evenquote:Wanneer die wapens er zijn, mag van mij ook elk land de mogelijkheid hebben zich te kunnen verdedigen tegen die wapens
Huh? Dit is wat je schreef:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:26 schreef paddy het volgende:
Wacht even![]()
[..]
Dat lees je toch echt verkeerd!
[..]
Lees deze even![]()
Ik bedoel dus...iedereen mag zich verdedigen tegen kernwapens, wanneer ze kunnen. Dus ieder land mag van mij een defensief wapen hebben, wanneer de mogelijkheid er is aangevallen te kunnen worden door een kernwapen.
Ik geloof alleen niet meer in ontwapening. Ik geloof niet in de eerlijkheid van alle leiders.
De ultieme manier om je 'media savvy' volk onverschillig te maken. Laat ze er een keer om lachen...quote:
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 02:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Huh? Dit is wat je schreef:
quote:
Verder is de lang geplande test met de Arrow II mislukt zodat Israel nog niet weet of ze werkelijk middellange-afstands raketten uit Iran kunnen neerhalen.
Van mij mogen ze al dat soort wapens verwijderen (dolgraag) maar ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Is ook te laat. Er is al teveel bekend, zodat ze die wapens ook zo opnieuw kunnen monteren (vergeef mij mijn woordkeuze voor die troep)
Wanneer die wapens er zijn, mag van mij ook elk land de mogelijkheid hebben zich te kunnen verdedigen tegen die wapens
Dus Iran mag zich wapenen tegen de Israelische aanvallen en de S-300 opstellen?
Had het over kernwapensquote:Van mij mogen ze al dat soort wapens verwijderen (dolgraag) maar ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Is ook te laat. Er is al teveel bekend, zodat ze die wapens ook zo opnieuw kunnen monteren (vergeef mij mijn woordkeuze voor die troep)
Dan nog even dezequote:Verder is de lang geplande test met de Arrow II mislukt zodat Israel nog niet weet of ze werkelijk middellange-afstands raketten uit Iran kunnen neerhalen.
Ah, snap hem. De koppen zijn verwisselbaarquote:The S-300 system was first deployed by the USSR in 1979, designed for the air defense of large industrial and administrative facilities, military bases, and control of airspace against enemy strike aircraft.
quote:Ik geloof alleen niet meer in ontwapening. Ik geloof nl niet in de eerlijkheid van alle leiders.
Oeh ja! Wat sp3c zegt!quote:Op zaterdag 25 juli 2009 01:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
zet je er ook bij waar je het vandaan hebt?
Doet dat terzake?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 01:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
zet je er ook bij waar je het vandaan hebt?
Hoe kom je er nu weer bij dat de koppen van de S-300 verwisseld kunnen worden. Denk je nu weer dat het soms een kernwapen is en soms niet?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 03:03 schreef paddy het volgende:
[..]
[..]
Had het over kernwapensJa, misschien beter uit moeten leggen
En die onderste zin dan meer voor deze
[..]
Dan nog even deze
[..]
Ah, snap hem. De koppen zijn verwisselbaar
Laat ik het dus maar anders zeggen. Wanneer er gericht op hun (of welk ander land dan ook) geschoten kan worden met kernraketten? Mogen ze zich van mij kunnen verdedigen, met raketten, die die kernraketten op tijd waarnemen. Dus niet kernraket versus kernraket, maar een raket (dus geen kernraket) die een kernraket kan vernietigen voordat hij op de plaats van bestemming komt.
En wanneer niemand er dan verder last van zou hebben zou dat helemaal mooi zijn, maar denk niet dat dit gaat gebeuren.
Als ik het goed heb kan je de koppen verwisselen?
Wat moet een land anders? Die andere wang toekeren? Iran kapot laten torpederen met kernwapens?
Geef jij daar dan eens een oplossing voor?
[..]
Ik zeg: "Doen, dat richten op Israël"quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:08 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Wanneer jij hier een wetenschapsforum van wil maken zit je echt verkeerd.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:36 schreef voyeur het volgende:
[..]
Hoe kom je er nu weer bij dat de koppen van de S-300 verwisseld kunnen worden. Denk je nu weer dat het soms een kernwapen is en soms niet?
Echt Paddy, je bijdrages zijn warrig geschreven, zeer slecht geinformeerd en ontwrichten het topic steeds.
Heb je een PM over gehad. Helaas welquote:
Waarom eigenlijk?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 11:38 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Ik zeg: "Doen, dat richten op Israël"
Even gekeken hoeveel kilometers ellende zo'n bom aan kan aanrichten.De russische tsar bomba;quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:35 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
't Kan nooit geen kwaad als de ene schurkenstaat de andere in bedwang houdt.
Hoeveel zouden de omliggende landen meekrijgen van zo'n aanval? Denkt aan Pakistan.quote:De explosie veroorzaakte schade in een straal van honderden kilometers en de schokgolf in de atmosfeer is drie keer de aarde rondgegaan.
die kerel heeft er nogal moeite voor gedaanquote:
De Tsar bomba ontplofte in 1961. Ik neem aan dat iedere lezer in NWS nu wel een idee heeft dat kernwapens heel hard knallen. En over wat voor aanval heb je het? Gaat er iemand kernwapens op Iran gooien?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:47 schreef paddy het volgende:
[..]
Even gekeken hoeveel kilometers ellende zo'n bom aan kan aanrichten.De russische tsar bomba;
[..]
Hoeveel zouden de omliggende landen meekrijgen van zo'n aanval? Denkt aan Pakistan.
Bluffers guide 2 door iemand die zichzelf planeman noemt.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
die kerel heeft er nogal moeite voor gedaan
Zal Israël geen hulp krijgen van de Verenigde Staten in deze? Ik neem aan dat ze wel de technologie mogen gebruiken als ze een definitief plan presenteren dat ze Iran aan gaan vallen. Tenminste, dit hebben de V.S. altijd gedaan dus waarom nu niet?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 21:52 schreef voyeur het volgende:
Om maar weer eens on topic te geraken: deze jongen [ afbeelding ] is dus het grote probleem voor Israel. Alle andere Iraanse raketten gebruiken vloeibare brandstof die pas vlak voor de lancering erin gepompt wordt. Dat proces neemt vele uren en is daardoor vanaf een satelliet goed te zien. Een preventieve aanval op de lanceerinstallatie is goed uitvoerbaar.
De Sejil echter gebruikt vaste brandstof en is dus heel snel lanceerbaar. Hij kan daardoor ook vanuit een silo gelanceerd worden waarmee hij praktisch onkwetsbaar is. Daarom wilden de Israeliers zo graag de Amerikaanse testfaciliteiten gebruiken voor hun Arrows II onderscheppingsraket. Zelf kunnen ze geen middellange afstands onderscheppingen testen omdat ze domweg de ruimte er niet voor hebben.
Nu de Arrows II test mislukt is, weet Israel dus niet of ze een Iraanse counter-strike kunnen afweren. Dat zal binnen het Israellisch leger tot veel hoofdbrekens leiden of een aanval op de Iraanse nucleaire faciliteiten wel zo'n goed idee is.
Dat is een lastige vraag. De Amerikanen staan zeker niet te trappelen om hierbij betrokken te raken, maar steun kent vele vormen. Satelliet data delen eenvoudig en politiek veilig. Het Iraakse luchtruim openstellen voor de Israeliers ligt al veel moeilijker. De Amerikanen hebben bunker busters geleverd: dat was een spoedorder van Israel waarbij iedereen begreep waar die voor bedoeld waren.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zal Israël geen hulp krijgen van de Verenigde Staten in deze? Ik neem aan dat ze wel de technologie mogen gebruiken als ze een definitief plan presenteren dat ze Iran aan gaan vallen. Tenminste, dit hebben de V.S. altijd gedaan dus waarom nu niet?
Dat is waar, maar tegen een "korting" snel wat patriots verkopen, of helpen met de ontwikkeling van de Arrow II in ruil voor de bouwplannen zodat Amerika er ook wat aan heeft ofzo. Dit is met de V.S. wel eerder gebeurd, net wat jij zegt met de bunker busters.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:23 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat is een lastige vraag. De Amerikanen staan zeker niet te trappelen om hierbij betrokken te raken, maar steun kent vele vormen. Satelliet data delen eenvoudig en politiek veilig. Het Iraakse luchtruim openstellen voor de Israeliers ligt al veel moeilijker. De Amerikanen hebben bunker busters geleverd: dat was een spoedorder van Israel waarbij iedereen begreep waar die voor bedoeld waren.
Actieve militaire steun kan ik mij op dit moment niet voorstellen. Overigens maakt dat Israel niet minder kwetsbaar voor een counter-attack. De Arrows II is (ongetest, maar toch...) een betere onderschepper dan de Patriot.
Ah oeps, ok dan begrijp ik het wel zo ongeveer. Dacht al, anders kunnen ze steun van de V.S. vragen die wat meer kennis op dit gebied hebbenquote:
De patriot is niet erg succesvol, de Arrows II is op papier een stuk beter. De S-300 en S-400 zijn superieur.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 22:43 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Maar terugkomend op het luchtafweer, zouden ze geen Patriots kunnen aanschaffen? Ik weet dat deze wat gespecialiseerder zijn in het neerhalen van vliegtuigen en niet zozeer raketten, maar dat zou eventueel met wat aanpassingen opgelost kunnen worden?
En ik meen me te herinneren dat ik op Discovery Channel een keer heb gezien dat Amerikanen wel beschikken over 'interceptor missiles' die door middel van kinetische energie op een raket klappen, en daardoor de explosieve lading voor een landing tot ontploffing te brengen, evenals rondvliegende "laser-jets". Maar die zitten nog in een experimentele fase volgens mij.
All in all, volgens mij is de technologie er al wel, ik weet alleen niet of ze bereid zijn deze te delen met Israël.
Klopt, maar beter iets als niets, en daarnaast is er wellicht een mogelijkheid om aan S-300 te komen? S-400 lukt niet binnen afzienbare tijd want ze zijn volgens mij nog niet in productie voor verkoop. Maargoed, een paar S-300's en Patriots moeten toch al wat dreiging wegnemen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:04 schreef voyeur het volgende:
[..]
De patriot is niet erg succesvol, de Arrows II is op papier een stuk beter. De S-300 en S-400 zijn superieur.
Bovenstaand deel uit de lange post is overigens onjuist. Dat was een grapje van de auteur. De S-300 is nog niet geplaatst ofwel not confirmed.quote:Op donderdag 23 juli 2009 21:30 schreef Chooselife het volgende:
Iran's defensieve maatregelen (maart 2009)
S-300 SAM system CONFIRMED! <--- Dit hadden we nog niet besproken.
There have been consistent reports of Iranian interest in the advanced Russian S-300 SAM system and even rumors of deployment but these have been unsubstantiated for years. As of Jan 2009 it can be confirmed via commercial satellite imagery that Iran does possess S-300 SAMs. The likely model is S-300 PMU-2 although the slightly older PMU-1 is a possibility. The latest S-400 cannot be ruled out but this seems less likely. The likely source of this system remains Russia although China also manufactures S-300 PMU-1 systems.
Vertrouwen op de Patriot is waarschijnlijk minder effectief dan bidden tot de heer. De kans dat de Russen S-300's verkopen aan Israel lijkt me nul.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:06 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Klopt, maar beter iets als niets, en daarnaast is er wellicht een mogelijkheid om aan S-300 te komen? S-400 lukt niet binnen afzienbare tijd want ze zijn volgens mij nog niet in productie voor verkoop. Maargoed, een paar S-300's en Patriots moeten toch al wat dreiging wegnemen.
Hoeveel lanceerinstallaties heeft Iran dan? Anders zou een first strike eventueel al een hoop "uit de lucht" halen bij wijze van spreken.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:22 schreef voyeur het volgende:
[..]
Vertrouwen op de Patriot is waarschijnlijk minder effectief dan bidden tot de heer. De kans dat de Russen S-300's verkopen aan Israel lijkt me nul.
Silos bombarderen? Lastig hoor.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:23 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hoeveel lanceerinstallaties heeft Iran dan? Anders zou een first strike eventueel al een hoop "uit de lucht" halen bij wijze van spreken.
Silos o.a. maar bij mijn weten heeft Iran ook een aardig aantal mobiele lanceerinstallaties. Ik weet de exacte benaming niet, maar het zijn van die scuds op trucksquote:
Scuds zijn speelgoed. Dit is al echter:quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Silos o.a. maar bij mijn weten heeft Iran ook een aardig aantal mobiele lanceerinstallaties. Ik weet de exacte benaming niet, maar het zijn van die scuds op trucksoh hoe noob, maar ik kan de naam me niet herinneren.
Edit:
[ afbeelding ]
Hah, het heet ook nog Scud mobile missile system. Naja, dit bedoel ik iig.
Ja ok, laten we niet vallen over technische details van het wapentuig, maar ik neem aan dat de Israëlieten deze locaties volgen, en kunnen uitschakelen?quote:Op zondag 26 juli 2009 00:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
Scuds zijn speelgoed. Dit is al echter:
[ afbeelding ]
Dat is waarom ik schreef dat een vaste vloeistof raket zoveel lastiger is. Zonder uren 'tanken', tankwagens, etc kan een vaste brandstof raket vrij ongemerkt gelanceerd worden. Je ziet hem pas op het moment van lancering en dan heb je weinig tijd (minder dan een half uur) om hem neer te halen. Daar dit technisch gezien vrij moeilijk is is de kans groot dat de raket zijn doel bereikt.quote:Op zondag 26 juli 2009 00:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja ok, laten we niet vallen over technische details van het wapentuig, maar ik neem aan dat de Israëlieten deze locaties volgen, en kunnen uitschakelen?
Correct, maar naar mijn weten heeft Israël wel beschikking over satelliet beelden, en de algemeen gebruikte "westerse" strategie is om deze objecten door de jaren heen te volgen (net als je wapentuig posts), waardoor je een indruk krijgt waar deze wapens opgeslagen/gestationeerd zijn door de jaren heen. Hierdoor kan je wel de hotspots uitkiezen, en dus eigenlijk preventief de 'garages' van deze wapens opblazen.quote:Op zondag 26 juli 2009 00:34 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat is waarom ik schreef dat een vaste vloeistof raket zoveel lastiger is. Zonder uren 'tanken', tankwagens, etc kan een vaste brandstof raket vrij ongemerkt gelanceerd worden. Je ziet hem pas op het moment van lancering en dan heb je weinig tijd (minder dan een half uur) om hem neer te halen. Daar dit technisch gezien vrij moeilijk is is de kans groot dat de raket zijn doel bereikt.
Iran heeft al gemeld dat het Israelische kerninstallaties zal aanvallen als men gebombardeerd wordt, dus zie daar de impasse. Dimona (de nucleaire plutonium fabriek van Israel) is gewoon bovengronds, dus een conventionele raketkop kan die prima vernietigen.
Iran's installaties zijn allemaal ondergronds en om die te vernietigen zal een uren durend bombardement nodig zijn. Genoeg tijd voor Iran om terug te slaan.
quote:Op zaterdag 25 juli 2009 23:11 schreef AmsterDamnImFine het volgende:
Iran slaat terug bij aanval
Iran heeft het volste recht om kei en keihard terug te slaan.
Even de tekst van de bron toegevoegd. In de bron is ook een plaatje van de Straat van Hormuz, de belangrijkste olieroute ter wereld. te zien.quote:De Iraanse Revolutionaire Garde heeft vandaag in een tv-interview gezegd dat Iran zal terugslaan wanneer het land wordt aangevallen door Israël. "Als de zionisten ons aanvallen zullen wij met onze raketten de kernwapenfaciliteiten van Israël bombarderen", aldus Mohammad Ali Jafari, de commander-in-chief van de Iraanse Revolutionaire Garde.
De uitspraken zijn opmerkelijk omdat Iraanse autoriteiten zich vooralsnog niet uitlieten over een tegenreactie bij een mogelijk Israëlische aanval. Tot voor kort zeiden zij dat Iran onschendbaar is voor aanvallen van Israël.
Israël en het Westen zijn zeer bezorgd over de nucleaire aspiraties van het Perzische land. Jafari zegt dat Israël ruim binnen het bereik ligt van Iraanse raketten. Israël heeft onlangs één van zijn nucleaire onderzeeërs richting Iran gestuurd.
Iran maakte onlangs bedreigingen dat het bij een aanval de Straat van Hormuz zal blokkeren, de zeeroute waar 40 procent van alle verhandelde ruwe olie door getransporteerd wordt.
Bij een eventuele aanval zullen olieprijzen waarschijnlijk door het dak exploderen. De VS heeft gezegd dat het er alles aan zal doen om de Straat van Hormuz te beschermen van Iraanse sabotage.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |