Ik ben net terug van een hele leuke vakantie in Spanje, heb me er prima vermaakt maar er was wel iets dat me opviel en waar ik me na een tijdje ontzettend aan begon te ergeren.. Namelijk het gebrek aan Engels sprekende Spanjaarden!
Spanje is sinds 1986 onderdeel van de Europese Unie, doel van de EU is om een eenheid te vormen:
'De Unie bevordert de economische, sociale en territoriale samenhang, en de solidariteit tussen de lidstaten.'
Een mooi streven, maar om de samenhang te bevorderen zul je elkaar wel moeten begrijpen, en daar loopt het nogal vast naar mijn mening

..
Ik was zelf naar het kustplaatsje Malgrat de Mar, het is een redelijk grote stad en aardig toeristisch maar je kunt van de lokale bevolking natuurlijk niet verwachten dat ze allemaal Engels spreken (zeker niet van de wat oudere mensen).
Maar wat schetst nu mijn verbazing, toen ik een dagje naar Barcelona was kon ik geen enkele buschauffeur vinden die mij in het Engels te woord kon staan. Natuurlijk, van een buschauffeur moet je ook geen perfect Engels verwachten.. Maar zelfs de vraag: 'Does this bus stop at..?' was teveel voor ze, ze haalden hun schouders op en keken een beetje verontschuldigend.
Dat is toch belachelijk? In Barcelona wonen meer dan 1,5 miljoen inwoners, komen jaarlijks ongetwijfeld tienduizenden toeristen, en de buschauffeurs en lokale bevolking kennen nog geen 3 Engelse woorden?
Leuk bedacht hoor, die eenheid in Europa, maar dan zullen ze in Spanje toch op z'n minst iets aan het onderwijs moeten doen om dit te verhelpen

!