Ja dat idee heb ik dus ook wel, vooral met wat oudere mensen die zich te trots voelen om Engels te spreken.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:13 schreef TNA het volgende:
Heeft niets met onderwijs te maken, maar des te meer met niet willen.
Hoger-intellectueel gezelschap heeft geen samenvatting nodig.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:12 schreef NoFidea het volgende:
Dit vraagt om een lemming
BTW waar is de samenvatting en de klacht??
quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef PeZu het volgende:
ik vind het opzich niet zo storend, jij kan toch ook wat basis spaans leren om je uit de voeten te helpen in het land waar jij te gast bent?
Ik had me achteraf ook wel wat meer willen verdiepen in het Spaans jaquote:Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Spaans is de 2e wereldtaal, leer jij maar lekker Spaans
quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja in welk ander Europees land naast Nederland is het gebruikelijk om meerdere talen te spreken?
Engels is de eerste, dus sodemieter op met je Spaansquote:Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Spaans is de 2e wereldtaal, leer jij maar lekker Spaans
Moet je eens proberen in het zuidelijke deel van belgie.... nederlands? vlaams? iets anders dan frans?quote:
Belgie.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja in welk ander Europees land naast Nederland is het gebruikelijk om meerdere talen te spreken?
Die verschijnt automatisch als je in opties 'samenvatting en klacht aan topic toevoegen*' drukt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:12 schreef NoFidea het volgende:
BTW waar is de samenvatting en de klacht??
Willen spreken he, niet omdat het land zo verdeeld is.quote:
Ik gok er op dat er meer mensen Chinees pratenquote:Op woensdag 22 juli 2009 21:19 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Engels is de eerste, dus sodemieter op met je Spaans
Mijn Spaanse woorden zijn en caso de fuego, gracias, ola, adios, guapa en guapo en picollo.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef Skylark. het volgende:
Triest is het ja, ik heb in een bar al mijn 6 Spaanse woorden uitgeprobeerd: Hola vamos a la playa adios.
![]()
Ik denk dat je op een willekeurige vierkante kilometer aardkloot sneller iemand tegenkomt die Engels kan dan Chinees, aangezien zo'n beetje iedereen die Chinees kan op een klein stukje aarde woont, terwijl Engels sprekers over de hele wereld verspreid zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik gok er op dat er meer mensen Chinees praten
Daar heb ik niks aan als ik bij Fong-li nummer 96 probeer te bestellen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ik denk dat je op een willekeurige vierkante kilometer aardkloot sneller iemand tegenkomt die Engels kan dan Chinees, aangezien zo'n beetje iedereen die Chinees kan op een klein stukje aarde woont, terwijl Engels sprekers over de hele wereld verspreid zijn.![]()
Steeds beter Engels in Oost-Europa. Mijn ervaring is sowieso dat ze van alles spreken, maar nooit tegelijk. Hmm, ik bedoel dus: ze spreken vaak óf Duits, óf Russisch, óf Engels, óf zelfs Frans (echt meegemaakt, bij een loket voor metrokaartjes in Tsjechië - wie leert er nu Frans als je in Tsjechië woont?quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:05 schreef superworm het volgende:
In Scandinavië, de Lage Landen en Zwitserland heb ik nooit moeite gehad me niet in het Engels te kunnen uiten. DWZ, Finland wat minder, zuid-België niet en in het zuiden van Zwitserland kan het beter, en over het algemeen spreekt de rest van Europa gewoon z'n eigen brabbeltaaltje. Jammer is dat.
In Bern was het zelfs zo, dat als ik mensen in het Duits (wat ik aardig spreek) aansprak, ze gewoon in goed Engels terug ouwehoerden, zonder dat je erom vraagt. Is aan de ene kant irritant, je probeert toch je Duits wat op te poetsen, aan de andere kant laat het wel zien dat Zwitsers (ook uit noodzaak) vaak meerdere talen spreken. Sowieso meestal 2 van de 3 Frans/Duits/Italiaans, en meer dan de helft kan goed Engels. Echt top geregeld daar.
Spreekt niet half Oost-Europa trouwens nog steeds Russisch, nog van twintig jaar terug?
Da's standaard spellen en telefoonnummers in Frankrijk en België, de vlamingen doen het op exact dezelfde manier, maar dan in 't nederlands. Overigens moet je tegen een waal neunant zeggen, quatre-vingt-dix snappen ze negen van de tien keer niet. Net zoals fransen je raar staan aan te gapen als je zegt dat iets "Trois euro neunant cinq" kost.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:59 schreef DaanA het volgende:
Haha, ik zit net deze week in Parijs voor mijn werk. En het is hier ook inderdaad bar en boos. Had een internetstick gekocht voor mijn laptop en had problemen met hem aan de gang krijgen. Denk maar niet dat je bij Orange gewoon te woord gestaan wordt.
Ik bedoel: ik spreek redelijk Frans dus van mij hoeven ze niet eens per se Engels te spreken. Maar ze zijn verdomme niet eens in staat om mij in eenvoudig Frans te woord te staan!Als je een buitenlander aan de lijn hebt, en je mag kiezen of je een telefoonnummer vertelt als (1) "sept-deux-neuf-huit" of (2) "soixante-douze-quatre-vingt-dix-huit", dan moet je toch wel héél dom zijn om de tweede methode te pakken?
En welke domme mongool spelt "P-D-S-S-7" voor een buitenlander nou als "P-D-double-S-7"?
![]()
Geen Engels spreken is één ding. Niet eens in staat zijn om je eigen taal een beetje aan te passen aan het niveau van degene tegenover je is een tweede. Geen van beide... is vooral Frans volgens mij.
Ik weet dat het standaard is in Frankrijk, maar ik dacht dat die mensen slim genoeg waren om te snappen dat dat voor buitenlanders lastig is, zeker als ze 72 zegt als 60-12.quote:Op woensdag 22 juli 2009 22:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Da's standaard spellen en telefoonnummers in Frankrijk en België, de vlamingen doen het op exact dezelfde manier, maar dan in 't nederlands. Overigens moet je tegen een waal neunant zeggen, quatre-vingt-dix snappen ze negen van de tien keer niet. Net zoals fransen je raar staan aan te gapen als je zegt dat iets "Trois euro neunant cinq" kost.
Opvallend dat de meertaligheid van de Belgen maar één kant op gaat. 'k werk tijdelijk in Brussel, en spreek een klein mondje frans. 'k Wordt er regelmatig door "echte belgen" op gewezen dat men in België twee talen hoort te spreken. "Echte belgen" die zelf geen Nederlands kunnen, en het Duits (de derde officieële landstaal, die ik wel beheers) vergeten ze maar even in het geheel.
Dus als je volgend jaar naar Frankrijk gaat moet je maar Frans leren, en als je het jaar erna naar Italië gaat moet je Italiaans leren? Beetje onzin he.quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef PeZu het volgende:
ik vind het opzich niet zo storend, jij kan toch ook wat basis spaans leren om je uit de voeten te helpen in het land waar jij te gast bent?
nee, ik verdiep me graag een beetje in het land waar ik naar toe gaquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:15 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dus als je volgend jaar naar Frankrijk gaat moet je maar Frans leren, en als je het jaar erna gaat moet je Italiaans leren? Beetje onzin he.
TE LAAT.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:20 schreef Siniti het volgende:
inb4 mensen die zeggen dat zij Spaans moet leren!
nee, je kan toch een beetje verstaanbaar maken door eea te leren, zo moeilijk is dat nietquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:18 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn dat je dat persoonlijk leuk vindt, maar dat kun je natuurlijk niet van iedereen verwachten. Terechte klacht dus.
Wie zijn hier nou lui, wij of die Spanjaarden?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:21 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee, je kan toch een beetje verstaanbaar maken door eea te leren, zo moeilijk is dat niet
gemakzucht![]()
iedereen moet maar engels spreken omdat je te lui bent om een paar woordjes te leren
Heb jij ooit een toerist in Nederland Nederlands te woord gestaan?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:21 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee, je kan toch een beetje verstaanbaar maken door eea te leren, zo moeilijk is dat niet
gemakzucht![]()
iedereen moet maar engels spreken omdat je te lui bent om een paar woordjes te leren
Jezus, je snapt toch zelf ook wel dat het achterlijk is dat je voor elk land een andere taal moet leren, in plaats van dat wel allemaal een gemeenschappelijke taal nemen.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:21 schreef PeZu het volgende:
[..]
gemakzucht![]()
jaquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:23 schreef Siniti het volgende:
[..]
Heb jij ooit een toerist in Nederland Nederlands te woord gestaan?
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:25 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Jezus, je snapt toch zelf ook wel dat het achterlijk is dat je voor elk land een andere taal moet leren, in plaats van dat wel allemaal een gemeenschappelijke taal nemen.Trouwens, ik heb 3 jaar Frans op school gehad en ik kan geen enkele Fransman verstaan, dus 'even een paar woordjes leren' gaat niet echt op.
Doen ze in Nederland toch ook niet?quote:Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef PeZu het volgende:
Je bent nogal hypocriet. Wij zijn lui omdat we geen Spaans leren, maar die Spanjaarden zijn niet lui terwijl ze geen Engels leren/spreken?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:26 schreef PeZu het volgende:
[..]
ja![]()
maar dat ze hier nu zo ruggegraatloos zijn (en wow wat helpt dat zeg, we zijn een enorme toeristische trekpleister) betekent niet dat ze overal ter wereld moeten aanpassen aan luie mensen die nergens wat voor over hebben
volgens mij snap je het nog niet helemaalquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:28 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Je bent nogal hypocriet. Wij zijn lui omdat we geen Spaans leren, maar die Spanjaarden niet omdat ze geen Engels leren/spreken?
Knap, ik nog nooit. Ik heb zelfs een aantal Fransen gehad die mij in het Frans aanspraken en verontwaardigd waren dat ik geen Frans kon.quote:
Dus dat wij niet elke taal ter wereld leren, maakt ons lui, terwijl de landen waar wij naar toe gaan de bewoners geen een taal naast hun moedertaal leren? Geweldige logica.quote:maar dat ze hier nu zo ruggegraatloos zijn (en wow wat helpt dat zeg, we zijn een enorme toeristische trekpleister) betekent niet dat ze overal ter wereld moeten aanpassen aan luie mensen die nergens wat voor over hebben
Blijkbaar ben ik niet de enige die je niet snapt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:29 schreef PeZu het volgende:
[..]
volgens mij snap je het nog niet helemaal
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:29 schreef Siniti het volgende:
[..]
Knap, ik nog nooit. Ik heb zelfs een aantal Fransen gehad die mij in het Frans aanspraken en verontwaardigd waren dat ik geen Frans kon.
[..]
Dus dat wij niet elke taal ter wereld leren, maakt ons lui, terwijl de landen waar wij naar toe gaan de bewoners geen een taal naast hun moedertaal leren? Geweldige logica.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:30 schreef PeZu het volgende:
[..]
kan jij het ze kwalijk nemen dat ze geen andere leren omdat er misschien wat idioten een broodje komen bestellen?
ik heb het over landen in het algemeenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef Siniti het volgende:
[..]_!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lees je überhaupt? TS zegt dat ze in Barcelona de bus nam. Barcelona is een wereldstad, met miljoenen toeristen per jaar, waarvan honderdduizenden de bus zullen nemen.
Ja. Aangezien in Spanje juist wél veel toeristen komen. Maargoed, volgens mij begrijp jij jezelf ook niet helemaal.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:30 schreef PeZu het volgende:
[..]
kan jij het ze kwalijk nemen dat ze geen andere taal leren omdat er misschien wat idioten een broodje komen bestellen?
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ja. Aangezien in Spanje juist wél veel toeristen komen. Maargoed, volgens mij begrijp jij jezelf ook niet helemaal.
Het topic gaat over Barcelona en jij gaat het hebben over landen in het algemeen zonder er specifiek bij te zeggen dat je het over landen in het algemeen hebtquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik heb het over landen in het algemeen![]()
of had je dat nog niet door inmiddels?
ik zeg toch niet dat je vloeiend spaans moet spreken...... een paar zinnen is de moeite nietquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:35 schreef Smart_ass het volgende:
Dus een kleine groep moet van jou maar Spaans leren, omdat een overgrote Spaanstalige groep te lui is Engels te spreken?
Ik vind je best hilarisch.
nee hoor, ik hoef niet specifiek te winnen...quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:36 schreef Siniti het volgende:
[..]
Het topic gaat over Barcelona en jij gaat het hebben over landen in het algemeen zonder er specifiek bij te zeggen dat je het over landen in het algemeen hebt
Alles om een discussie te "winnen", niet?
Een paar zinnen is dan toch ook de moeite niet voor die Spaanse taxichauffeurs om Engels te leren?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik zeg toch niet dat je vloeiend spaans moet spreken...... een paar zinnen is de moeite niet
nee lekker overal engels spreken omdat het makkelijk is..... en je t eberoerd bent wat te leren over het land waar je naar toe gaat_!
jij gaat toch naar spanje toe die spanjaard toch niet naar engeland?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:39 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Een paar zinnen is dan toch ook de moeite niet voor die Spaanse taxichauffeurs om Engels te leren?
Ik ga een weekje op vakantie, ik heb geen zin om daar eerst een studie voor te moeten volgenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik zeg toch niet dat je vloeiend spaans moet spreken...... een paar zinnen is de moeite niet
nee lekker overal engels spreken omdat het makkelijk is..... en je t eberoerd bent wat te leren over het land waar je naar toe gaat_!
wat jij wil jongetje, wat jij wilquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:39 schreef Siniti het volgende:
Nee, het lijkt maar zo. Jij hebt overal duidelijk gemaakt waar je het over hebt en verdraait andermans argumenten totaal niet.
Tuurlijk moet je je wel wat voorbereiden door wat zinnen/woordjes te leren, maar je kunt van toeristen toch niet verwachten dat ze alles in het Spaans weten.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:34 schreef PeZu het volgende:
[..]
oooh jawel hoor, voor mij is het niet teveel moeite een boekje met een paar zinnen mee t nemen om te leren om mezelf verstaanbaar te maken
ook een wereldstad als barca, je kan namelijk onmogelijk verwachten dat elke buschauffeur daar engels kan
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ik ga een weekje op vakantie, ik heb geen zin om daar eerst een studie voor te moeten volgenAls al die derdewereldlanden subsidie moeten hebben voelen ze zich opeens wel 'Europees'.
Ooit gehoord van een wereldtaal? Wij zeggen niet dat die mensen Nederlands moeten leren, maar Engels.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef krioro het volgende:. Als hier in Nederland ineens heel veel Chinese toeristen komen gaan wij toch ook geen Chinees leren?
Gastvrijheid, ooit van gehoord?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef PeZu het volgende:
[..]
jij gaat toch naar spanje toe die spanjaard toch niet naar engeland?
ik heb het ook niet over alles maar een paar basis vragen en antwoordenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:42 schreef Fascination het volgende:
[..]
Tuurlijk moet je je wel wat voorbereiden door wat zinnen/woordjes te leren, maar je kunt van toeristen toch niet verwachten dat ze alles in het Spaans weten.
Want je weet van te voren precies welke dingen je moet vragen/antwoorden voor je op vakantie gaatquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:43 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik heb het ook niet over alles maar een paar basis vragen en antwoorden
ooit gehoord van interesse tonen in het land waar je op bezoek gaatquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:42 schreef Siniti het volgende:
[..]
Ooit gehoord van een wereldtaal? Wij zeggen niet dat die mensen Nederlands moeten leren, maar Engels.
[..]
Gastvrijheid, ooit van gehoord?
Nou dan.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:43 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik heb het ook niet over alles maar een paar basis vragen en antwoorden
je weet dat je moet etenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Want je weet van te voren precies welke dingen je moet vragen/antwoorden voor je op vakantie gaat_!!!!!!!!!
Och je bent alweer teruggekrabbeld. Eerste zeg je nog dat iedereen Spaans moet gaan leren en nu hou je het op een paar zinnetjesquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef PeZu het volgende:
[..]
ooit gehoord van interesse tonen in het land waar je op bezoek gaat
Dus iedereen moet elke wereldtaal gaan leren? Dan zouden de Spanjaarden ook elke wereldtaal mogen gaan leren. Inclusief Chinees.quote:
teruggekrabbeld? ik heb het gehad over verstaanbaar maken nooit over de complete taal lerenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Siniti het volgende:
[..]
Och je bent alweer teruggekrabbeld. Eerste zeg je nog dat iedereen Spaans moet gaan leren en nu hou je het op een paar zinnetjes
[..]
Dus iedereen moet elke wereldtaal gaan leren? Dan zouden de Spanjaarden ook elke wereldtaal mogen gaan leren. Inclusief Chinees.
Lol, jij bent zo'n kneus die met z'n boekje Nederlands-Spaans op zak loopt, waar van die standaardzinnen instaan die een normale Spanjaard nooit gebruikt en die ook nog eens op een volstrekt verkeerde manier uitspreektquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:45 schreef PeZu het volgende:
[..]
je weet dat je moet eten
je weet dat wellicht ergens de weg moet vragen
en een boekje met een paar handige zinnen voor als je er niet uitkomt kost je ook de kop niet
Nee, jouw redenering is dat iedereen maar Engels moet gaan leren, terwijl dat slechts één van de grote wereldtalen is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Siniti het volgende:
[..]
Dus iedereen moet elke wereldtaal gaan leren? Dan zouden de Spanjaarden ook elke wereldtaal mogen gaan leren. Inclusief Chinees.
Jawelquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Chinees niet, daarom gaat jouw vergelijking in ieder geval niet op.
nee ik loop niet met zo'n boekje waarin staat:quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Lol, jij bent zo'n kneus die met z'n boekje Nederlands-Spaans op zak loopt, waar van die standaardzinnen instaan die een normale Spanjaard nooit gebruikt en die ook nog eens op een volstrekt verkeerde manier uitspreekt
Als een buschauffeur een zin als "does this bus stop at [insert toeristische trekpleister] niet begrijpt is hij niet geschikt voor zijn functie.
Je had het over een basis Spaans. Daaronder versta ik normale gesprekken kunnen voeren. Niet een boekje meenemen met wat woordjes waar je nu op terugvalt.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:49 schreef PeZu het volgende:
[..]
teruggekrabbeld? ik heb het gehad over verstaanbaar maken nooit over de complete taal leren
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Chinees wordt vrijwel alleen in China gesproken. Spaans en Engels niet.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef krioro het volgende:
[..]
Nee, jouw redenering is dat iedereen maar Engels moet gaan leren, terwijl dat slechts één van de grote wereldtalen is.
[..]
Jawel. Maar het gaat erom dat zij al een wereldtaal spreken. Dat wij toevallig net een andere wereldtaal beter beheersen, tsja.
Daar heb je mijn punt zelf al.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:52 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Chinees wordt vrijwel alleen in China gesproken. Spaans en Engels niet.
met basis bedoel ik je kunnen redden als je wat wilt kopen of ergens wil komenquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:52 schreef Siniti het volgende:
[..]
Je had het over een basis Spaans. Daaronder versta ik normale gesprekken kunnen voeren. Niet een boekje meenemen met wat woordjes waar je nu op terugvalt.
Mijn redenering is dat ik niet vind dat Nederlanders 20 andere talen moeten leren omdat de mensen die die andere talen spreken het vertikken 1 andere taal te leren.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef krioro het volgende:
[..]
Nee, jouw redenering is dat iedereen maar Engels moet gaan leren, terwijl dat slechts één van de grote wereldtalen is.
20 complete talen, hallo TS was in Barcalona hoor daar spreken ze spaans of beter gezegd catalaansquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:54 schreef Siniti het volgende:
[..]
Mijn redenering is dat ik niet vind dat Nederlanders 20 andere talen moeten leren omdat de mensen die die andere talen spreken het vertikken 1 andere taal te leren.
Maar als TS naar Italië gaat moet ze van jou ook Italiaans gaan leren, en als ze naar Zweden gaat Zweeds, en als ze naar China gaat Chinees etc etcquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:57 schreef PeZu het volgende:
[..]
20 complete talen, hallo TS was in Barcalona hoor daar spreken ze spaans of beter gezegd catalaans
Daarbij verschilt het in welk continent je zit. Als je in Zuid-Amerika op vakantie bent is het logisch dat je niet (overal) met Engels uit de voeten kunt, maar dat een paar woorden Spaans spreken een vereiste is. In Europa ga je er toch wel vanuit dat je je met Engels kunt redden.quote:
quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:54 schreef Siniti het volgende:
[..]
Mijn redenering is dat ik niet vind dat Nederlanders 20 andere talen moeten leren omdat de mensen die die andere talen spreken het vertikken 1 andere taal te leren.
Nederland is een klein land en Nederlands wordt bijna nergens anders gesproken. De vergelijking met Spanje/Spaans gaat dan ook totaal niet op.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef krioro het volgende:
Maar het gaat erom dat zij al een wereldtaal spreken. Dat wij toevallig net een andere wereldtaal beter beheersen, tsja.
Waarom zou je daar vanuit moeten kunnen gaan?quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Daarbij verschilt het in welk continent je zit. Als je in Zuid-Amerika op vakantie bent is het logisch dat je niet (overal) met Engels uit de voeten kunt, maar dat een paar woorden Spaans spreken een vereiste is. In Europa ga je er toch wel vanuit dat je je met Engels kunt redden.
Ah, het Catalaans is een wereldtaalquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef krioro het volgende:
[..]
[..]
Nederland is een klein land en Nederlands wordt bijna nergens anders gesproken. De vergelijking met Spanje/Spaans gaat dan ook totaal niet op.
En verder hoef je natuurlijk niks te leren, maar dan moet je ook niet verwachten dat je daar ver komt.
http://en.wikipedia.org/w(...)r-regional_languagesquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef krioro het volgende:
[..]
[..]
Nederland is een klein land en Nederlands wordt bijna nergens anders gesproken. De vergelijking met Spanje/Spaans gaat dan ook totaal niet op.
En verder hoef je natuurlijk niks te leren, maar dan moet je ook niet verwachten dat je daar ver komt.
zie de PIquote:Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef Siniti het volgende:
[..]
Maar als TS naar Italië gaat moet ze van jou ook Italiaans gaan leren, en als ze naar Zweden gaat Zweeds, en als ze naar China gaat Chinees etc etc
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |