abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71228765
Ik ben net terug van een hele leuke vakantie in Spanje, heb me er prima vermaakt maar er was wel iets dat me opviel en waar ik me na een tijdje ontzettend aan begon te ergeren.. Namelijk het gebrek aan Engels sprekende Spanjaarden!

Spanje is sinds 1986 onderdeel van de Europese Unie, doel van de EU is om een eenheid te vormen:
'De Unie bevordert de economische, sociale en territoriale samenhang, en de solidariteit tussen de lidstaten.'

Een mooi streven, maar om de samenhang te bevorderen zul je elkaar wel moeten begrijpen, en daar loopt het nogal vast naar mijn mening ..

Ik was zelf naar het kustplaatsje Malgrat de Mar, het is een redelijk grote stad en aardig toeristisch maar je kunt van de lokale bevolking natuurlijk niet verwachten dat ze allemaal Engels spreken (zeker niet van de wat oudere mensen).

Maar wat schetst nu mijn verbazing, toen ik een dagje naar Barcelona was kon ik geen enkele buschauffeur vinden die mij in het Engels te woord kon staan. Natuurlijk, van een buschauffeur moet je ook geen perfect Engels verwachten.. Maar zelfs de vraag: 'Does this bus stop at..?' was teveel voor ze, ze haalden hun schouders op en keken een beetje verontschuldigend.

Dat is toch belachelijk? In Barcelona wonen meer dan 1,5 miljoen inwoners, komen jaarlijks ongetwijfeld tienduizenden toeristen, en de buschauffeurs en lokale bevolking kennen nog geen 3 Engelse woorden?

Leuk bedacht hoor, die eenheid in Europa, maar dan zullen ze in Spanje toch op z'n minst iets aan het onderwijs moeten doen om dit te verhelpen !
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:12:48 #2
259273 NoFidea
No Fucking Idea
pi_71228790
Dit vraagt om een lemming

BTW waar is de samenvatting en de klacht??
.se
High Quality is my second name!
Swedish girls #2
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:13:36 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_71228813
Heeft niets met onderwijs te maken, maar des te meer met niet willen.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:14:34 #4
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71228842
ik vind het opzich niet zo storend, jij kan toch ook wat basis spaans leren om je uit de voeten te helpen in het land waar jij te gast bent?
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:14:34 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71228843
Spaans is de 2e wereldtaal, leer jij maar lekker Spaans
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71228862
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:13 schreef TNA het volgende:
Heeft niets met onderwijs te maken, maar des te meer met niet willen.
Ja dat idee heb ik dus ook wel, vooral met wat oudere mensen die zich te trots voelen om Engels te spreken.

Maar sommige mensen leken me toch echt te willen helpen maar kregen er gewoon geen zinnig woord uit !
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:15:35 #7
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_71228882
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:12 schreef NoFidea het volgende:
Dit vraagt om een lemming

Hoger-intellectueel gezelschap heeft geen samenvatting nodig.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_71228917
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef PeZu het volgende:
ik vind het opzich niet zo storend, jij kan toch ook wat basis spaans leren om je uit de voeten te helpen in het land waar jij te gast bent?
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik had me achteraf ook wel wat meer willen verdiepen in het Spaans ja punt is dat ik een Spaanse uitleg vaak wel begrijp bijvoorbeeld maar dat het spreken me veeel minder goed af gaat.

Maar verder vind ik gewoon dat ze in toeristische steden basis Engels zouden moeten spreken.
  PR/Manusje van alles woensdag 22 juli 2009 @ 21:17:23 #9
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71228942
Tja in welk ander Europees land naast Nederland is het gebruikelijk om meerdere talen te spreken?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:17:45 #10
254498 Druktemaker
Donateur Asielactie 2009
pi_71228959
Alleen Nederlanders zijn zo gek om zich overal aan aan te passen.
She might forget you, her pussy wont.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:18:23 #11
261659 Folmer
To fly, or to fall?
pi_71228987
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja in welk ander Europees land naast Nederland is het gebruikelijk om meerdere talen te spreken?
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:18:31 #12
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71228991
De helft van de bevolking in Barcelona spreekt niet eens Spaans, enkel Catalaans. Een Spaanse kennis van mij is er ene poosje geleden heen verhuisd en kan bij sommige winkels dus niet eens iets in het Spaans bestellen. Best een triestig land eigenlijk (maar wel lekker warm).
Ook geen sig dus
pi_71228997
Het lijken de Fransen wel, net zo aso .
Cool story, Hansel.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:19:11 #14
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71229022
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Engels is de eerste, dus sodemieter op met je Spaans
Ook geen sig dus
  PR/Manusje van alles woensdag 22 juli 2009 @ 21:19:22 #15
Toezicht is gezond!
pi_71229031
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:18 schreef Folmer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Moet je eens proberen in het zuidelijke deel van belgie.... nederlands? vlaams? iets anders dan frans?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_71229064
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Belgie.
pi_71229070
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:18 schreef Folmer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
kut
pi_71229072
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:12 schreef NoFidea het volgende:
Die verschijnt automatisch als je in opties 'samenvatting en klacht aan topic toevoegen*' drukt.

*let op: alleen voor mongolen bestemd.
Cool story, Hansel.
pi_71229079
Heel Scandinavië dan.
  PR/Manusje van alles woensdag 22 juli 2009 @ 21:21:18 #20
Toezicht is gezond!
pi_71229103
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:20 schreef Repeat het volgende:

[..]

Belgie.
Willen spreken he, niet omdat het land zo verdeeld is.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:30:09 #21
pi_71229436
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:19 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Engels is de eerste, dus sodemieter op met je Spaans
Ik gok er op dat er meer mensen Chinees praten
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:30:55 #22
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_71229462
Triest is het ja, ik heb in een bar al mijn 6 Spaanse woorden uitgeprobeerd: Hola vamos a la playa adios.

zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:34:13 #23
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_71229577
Een beetje Mexicaanse zwijnengriep verspreiden zeker
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_71229721
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef Skylark. het volgende:
Triest is het ja, ik heb in een bar al mijn 6 Spaanse woorden uitgeprobeerd: Hola vamos a la playa adios.

Mijn Spaanse woorden zijn en caso de fuego, gracias, ola, adios, guapa en guapo en picollo.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:38:58 #25
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71229749
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik gok er op dat er meer mensen Chinees praten
Ik denk dat je op een willekeurige vierkante kilometer aardkloot sneller iemand tegenkomt die Engels kan dan Chinees, aangezien zo'n beetje iedereen die Chinees kan op een klein stukje aarde woont, terwijl Engels sprekers over de hele wereld verspreid zijn.
Ook geen sig dus
pi_71229910
Eens met klacht. Oh en ipv Engelse series te gaan nasynchoniseren zouden ze misschien ondertiteling moeten doen, dat helpt volgens mij ook om de Engelse taal wat meer in de samenleving te brengen.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:44:56 #27
pi_71229980
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:38 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Ik denk dat je op een willekeurige vierkante kilometer aardkloot sneller iemand tegenkomt die Engels kan dan Chinees, aangezien zo'n beetje iedereen die Chinees kan op een klein stukje aarde woont, terwijl Engels sprekers over de hele wereld verspreid zijn.
Daar heb ik niks aan als ik bij Fong-li nummer 96 probeer te bestellen.
  woensdag 22 juli 2009 @ 21:47:57 #28
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_71230089
Topic met een baard.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_71230518
Helloow sur, kan joe spiek inglish plies?
this is soooooooooooo fucking cool. :D
pi_71230615
Haha, ik zit net deze week in Parijs voor mijn werk. En het is hier ook inderdaad bar en boos. Had een internetstick gekocht voor mijn laptop en had problemen met hem aan de gang krijgen. Denk maar niet dat je bij Orange gewoon te woord gestaan wordt.

Ik bedoel: ik spreek redelijk Frans dus van mij hoeven ze niet eens per se Engels te spreken. Maar ze zijn verdomme niet eens in staat om mij in eenvoudig Frans te woord te staan! Als je een buitenlander aan de lijn hebt, en je mag kiezen of je een telefoonnummer vertelt als (1) "sept-deux-neuf-huit" of (2) "soixante-douze-quatre-vingt-dix-huit", dan moet je toch wel héél dom zijn om de tweede methode te pakken? En welke domme mongool spelt "P-D-S-S-7" voor een buitenlander nou als "P-D-double-S-7"?

Geen Engels spreken is één ding. Niet eens in staat zijn om je eigen taal een beetje aan te passen aan het niveau van degene tegenover je is een tweede. Geen van beide... is vooral Frans volgens mij.
  Redactie Frontpage woensdag 22 juli 2009 @ 22:05:01 #31
145738 superworm
is erbij
pi_71230824
In Scandinavië, de Lage Landen en Zwitserland heb ik nooit moeite gehad me niet in het Engels te kunnen uiten. DWZ, Finland wat minder, zuid-België niet en in het zuiden van Zwitserland kan het beter, en over het algemeen spreekt de rest van Europa gewoon z'n eigen brabbeltaaltje. Jammer is dat.

In Bern was het zelfs zo, dat als ik mensen in het Duits (wat ik aardig spreek) aansprak, ze gewoon in goed Engels terug ouwehoerden, zonder dat je erom vraagt. Is aan de ene kant irritant, je probeert toch je Duits wat op te poetsen, aan de andere kant laat het wel zien dat Zwitsers (ook uit noodzaak) vaak meerdere talen spreken. Sowieso meestal 2 van de 3 Frans/Duits/Italiaans, en meer dan de helft kan goed Engels. Echt top geregeld daar.

Spreekt niet half Oost-Europa trouwens nog steeds Russisch, nog van twintig jaar terug?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:06:43 #32
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_71230897
De Jappen kunnen ook goed Engels:

geen hoax
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_71231157
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:05 schreef superworm het volgende:
In Scandinavië, de Lage Landen en Zwitserland heb ik nooit moeite gehad me niet in het Engels te kunnen uiten. DWZ, Finland wat minder, zuid-België niet en in het zuiden van Zwitserland kan het beter, en over het algemeen spreekt de rest van Europa gewoon z'n eigen brabbeltaaltje. Jammer is dat.

In Bern was het zelfs zo, dat als ik mensen in het Duits (wat ik aardig spreek) aansprak, ze gewoon in goed Engels terug ouwehoerden, zonder dat je erom vraagt. Is aan de ene kant irritant, je probeert toch je Duits wat op te poetsen, aan de andere kant laat het wel zien dat Zwitsers (ook uit noodzaak) vaak meerdere talen spreken. Sowieso meestal 2 van de 3 Frans/Duits/Italiaans, en meer dan de helft kan goed Engels. Echt top geregeld daar.

Spreekt niet half Oost-Europa trouwens nog steeds Russisch, nog van twintig jaar terug?
Steeds beter Engels in Oost-Europa. Mijn ervaring is sowieso dat ze van alles spreken, maar nooit tegelijk. Hmm, ik bedoel dus: ze spreken vaak óf Duits, óf Russisch, óf Engels, óf zelfs Frans (echt meegemaakt, bij een loket voor metrokaartjes in Tsjechië - wie leert er nu Frans als je in Tsjechië woont? )

In Wallonië is het idd niet top, maar ze hebben er tenminste wel begrip voor als je niet zo goed Frans spreekt en proberen dan in elk geval langzaam en simpel te praten. Daar kunnen Fransen toch nog wel wat van leren...
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:16:55 #34
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71231266
Mijn ervaring in Oost-Europa is dat het Engels belabberd is, maar dat er wel heel veel Duits praten. En daar kom je ook een aardig eind mee
Ook geen sig dus
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:21:14 #35
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_71231439
Zoals hier al opgemerkt: als je in Barcelona Spaans praat, hadden ze je nog viezer aangekeken.

Madrid is 180 graden verschil hoor, veel vriendelijker voor toeristen. Catalanen zijn best wel sikkeneurige mensjes die alleen maar geinteresseerd zijn in Catalunya. Maar sowieso, heeft ook met trots te maken dat ze in heel Spanje weinig aan Engels doen. Frankrijk idem dito.
pi_71232909
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 21:59 schreef DaanA het volgende:
Haha, ik zit net deze week in Parijs voor mijn werk. En het is hier ook inderdaad bar en boos. Had een internetstick gekocht voor mijn laptop en had problemen met hem aan de gang krijgen. Denk maar niet dat je bij Orange gewoon te woord gestaan wordt.

Ik bedoel: ik spreek redelijk Frans dus van mij hoeven ze niet eens per se Engels te spreken. Maar ze zijn verdomme niet eens in staat om mij in eenvoudig Frans te woord te staan! Als je een buitenlander aan de lijn hebt, en je mag kiezen of je een telefoonnummer vertelt als (1) "sept-deux-neuf-huit" of (2) "soixante-douze-quatre-vingt-dix-huit", dan moet je toch wel héél dom zijn om de tweede methode te pakken? En welke domme mongool spelt "P-D-S-S-7" voor een buitenlander nou als "P-D-double-S-7"?

Geen Engels spreken is één ding. Niet eens in staat zijn om je eigen taal een beetje aan te passen aan het niveau van degene tegenover je is een tweede. Geen van beide... is vooral Frans volgens mij.
Da's standaard spellen en telefoonnummers in Frankrijk en België, de vlamingen doen het op exact dezelfde manier, maar dan in 't nederlands. Overigens moet je tegen een waal neunant zeggen, quatre-vingt-dix snappen ze negen van de tien keer niet. Net zoals fransen je raar staan aan te gapen als je zegt dat iets "Trois euro neunant cinq" kost.

Overigens terechte klacht van de TS. Noord west europa is redelijk in het engels. Zelfs de duitsers kunnen zich goed verstaanbaar maken. Fransen, Spanjaarden en Walen willen en kunnen het gewoon niet, ook niet als ze pakweg een jaar of 25 zijn. Bij Italianen varieert het. Maar in de gezelschappen is vaak wel een engels sprekend iemand.

Opvallend dat de meertaligheid van de Belgen maar één kant op gaat. 'k werk tijdelijk in Brussel, en spreek een klein mondje frans. 'k Wordt er regelmatig door "echte belgen" op gewezen dat men in België twee talen hoort te spreken. "Echte belgen" die zelf geen Nederlands kunnen, en het Duits (de derde officieële landstaal, die ik wel beheers) vergeten ze maar even in het geheel.
pi_71233592
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:57 schreef Fixers het volgende:

[..]

Da's standaard spellen en telefoonnummers in Frankrijk en België, de vlamingen doen het op exact dezelfde manier, maar dan in 't nederlands. Overigens moet je tegen een waal neunant zeggen, quatre-vingt-dix snappen ze negen van de tien keer niet. Net zoals fransen je raar staan aan te gapen als je zegt dat iets "Trois euro neunant cinq" kost.

Opvallend dat de meertaligheid van de Belgen maar één kant op gaat. 'k werk tijdelijk in Brussel, en spreek een klein mondje frans. 'k Wordt er regelmatig door "echte belgen" op gewezen dat men in België twee talen hoort te spreken. "Echte belgen" die zelf geen Nederlands kunnen, en het Duits (de derde officieële landstaal, die ik wel beheers) vergeten ze maar even in het geheel.
Ik weet dat het standaard is in Frankrijk, maar ik dacht dat die mensen slim genoeg waren om te snappen dat dat voor buitenlanders lastig is, zeker als ze 72 zegt als 60-12.

Trouwens, in Brussel houd ik mijn poot altijd stijf en praat ik stug Nederlands door. Gewoon om het principe. En dat gaat uiteindelijk altijd goed. (Al kijken ze er wel heel lelijk bij, maar daar kan ik mee leven. )
pi_71233650
quote:
Dus als je volgend jaar naar Frankrijk gaat moet je maar Frans leren, en als je het jaar erna naar Italië gaat moet je Italiaans leren? Beetje onzin he.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:17:34 #39
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71233762
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:15 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Dus als je volgend jaar naar Frankrijk gaat moet je maar Frans leren, en als je het jaar erna gaat moet je Italiaans leren? Beetje onzin he.
nee, ik verdiep me graag een beetje in het land waar ik naar toe ga

niks onzin gewoon interesse
pi_71233806
Fijn dat je dat persoonlijk leuk vindt, maar dat kun je natuurlijk niet van iedereen verwachten. Terechte klacht dus.
pi_71233897
inb4 mensen die zeggen dat zij Spaans moet leren!
pi_71233932
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:20 schreef Siniti het volgende:
inb4 mensen die zeggen dat zij Spaans moet leren!
TE LAAT.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:21:09 #43
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71233933
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:18 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn dat je dat persoonlijk leuk vindt, maar dat kun je natuurlijk niet van iedereen verwachten. Terechte klacht dus.
nee, je kan toch een beetje verstaanbaar maken door eea te leren, zo moeilijk is dat niet

gemakzucht

iedereen moet maar engels spreken omdat je te lui bent om een paar woordjes te leren
pi_71233968
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:21 schreef PeZu het volgende:

[..]

nee, je kan toch een beetje verstaanbaar maken door eea te leren, zo moeilijk is dat niet

gemakzucht

iedereen moet maar engels spreken omdat je te lui bent om een paar woordjes te leren
Wie zijn hier nou lui, wij of die Spanjaarden?

!!!1
pi_71233969
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:21 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

TE LAAT.
kut
pi_71234035
quote:

[..]

gemakzucht

Heb jij ooit een toerist in Nederland Nederlands te woord gestaan?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:25:01 #47
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71234099
quote:

[..]

gemakzucht

Jezus, je snapt toch zelf ook wel dat het achterlijk is dat je voor elk land een andere taal moet leren, in plaats van dat wel allemaal een gemeenschappelijke taal nemen. Trouwens, ik heb 3 jaar Frans op school gehad en ik kan geen enkele Fransman verstaan, dus 'even een paar woordjes leren' gaat niet echt op.
Ook geen sig dus
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:26:22 #48
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234149
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:23 schreef Siniti het volgende:

[..]

Heb jij ooit een toerist in Nederland Nederlands te woord gestaan?
ja

maar dat ze hier nu zo ruggegraatloos zijn (en wow wat helpt dat zeg, we zijn een enorme toeristische trekpleister) betekent niet dat ze overal ter wereld moeten aanpassen aan luie mensen die nergens wat voor over hebben
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:27:37 #49
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234200
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:25 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Jezus, je snapt toch zelf ook wel dat het achterlijk is dat je voor elk land een andere taal moet leren, in plaats van dat wel allemaal een gemeenschappelijke taal nemen. Trouwens, ik heb 3 jaar Frans op school gehad en ik kan geen enkele Fransman verstaan, dus 'even een paar woordjes leren' gaat niet echt op.

ik heb het toch ook niet over een taal leren, eeen paar woorden om jezelf verstaanbaar te maken

dat jij na 3 jaar frans nog te dom bent om een croissant van een kroket te onderscheiden is niet het probleem van de fransen
pi_71234224
quote:
Doen ze in Nederland toch ook niet?
pi_71234259
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:26 schreef PeZu het volgende:

[..]

ja

maar dat ze hier nu zo ruggegraatloos zijn (en wow wat helpt dat zeg, we zijn een enorme toeristische trekpleister) betekent niet dat ze overal ter wereld moeten aanpassen aan luie mensen die nergens wat voor over hebben
Je bent nogal hypocriet. Wij zijn lui omdat we geen Spaans leren, maar die Spanjaarden zijn niet lui terwijl ze geen Engels leren/spreken?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:29:33 #52
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234300
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:28 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Je bent nogal hypocriet. Wij zijn lui omdat we geen Spaans leren, maar die Spanjaarden niet omdat ze geen Engels leren/spreken?
volgens mij snap je het nog niet helemaal
pi_71234304
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:26 schreef PeZu het volgende:

[..]

ja
Knap, ik nog nooit. Ik heb zelfs een aantal Fransen gehad die mij in het Frans aanspraken en verontwaardigd waren dat ik geen Frans kon.
quote:
Dus dat wij niet elke taal ter wereld leren, maakt ons lui, terwijl de landen waar wij naar toe gaan de bewoners geen een taal naast hun moedertaal leren? Geweldige logica.
pi_71234330
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:29 schreef PeZu het volgende:

[..]

volgens mij snap je het nog niet helemaal
Blijkbaar ben ik niet de enige die je niet snapt.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:30:51 #55
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234348
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:29 schreef Siniti het volgende:

[..]

Knap, ik nog nooit. Ik heb zelfs een aantal Fransen gehad die mij in het Frans aanspraken en verontwaardigd waren dat ik geen Frans kon.
[..]

Dus dat wij niet elke taal ter wereld leren, maakt ons lui, terwijl de landen waar wij naar toe gaan de bewoners geen een taal naast hun moedertaal leren? Geweldige logica.

kan jij het ze kwalijk nemen dat ze geen andere taal leren omdat er misschien wat idioten een broodje komen bestellen?
pi_71234409
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:30 schreef PeZu het volgende:

[..]

kan jij het ze kwalijk nemen dat ze geen andere leren omdat er misschien wat idioten een broodje komen bestellen?
_!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees je überhaupt? TS zegt dat ze in Barcelona de bus nam. Barcelona is een wereldstad, met miljoenen toeristen per jaar, waarvan honderdduizenden de bus zullen nemen.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:32:38 #57
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234431
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef Siniti het volgende:

[..]

_!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees je überhaupt? TS zegt dat ze in Barcelona de bus nam. Barcelona is een wereldstad, met miljoenen toeristen per jaar, waarvan honderdduizenden de bus zullen nemen.
ik heb het over landen in het algemeen

of had je dat nog niet door inmiddels?
pi_71234432
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:30 schreef PeZu het volgende:

[..]

kan jij het ze kwalijk nemen dat ze geen andere taal leren omdat er misschien wat idioten een broodje komen bestellen?
Ja. Aangezien in Spanje juist wél veel toeristen komen. Maargoed, volgens mij begrijp jij jezelf ook niet helemaal.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:34:04 #59
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234500
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ja. Aangezien in Spanje juist wél veel toeristen komen. Maargoed, volgens mij begrijp jij jezelf ook niet helemaal.

oooh jawel hoor, voor mij is het niet teveel moeite een boekje met een paar zinnen mee t nemen om te leren om mezelf verstaanbaar te maken

ook een wereldstad als barca, je kan namelijk onmogelijk verwachten dat elke buschauffeur daar engels kan
pi_71234533
Eens met PeZu. Dat er veel toeristen komen is nog geen reden om Engels te leren voor hen, wat een onzin.
full stops and exclamation marks
pi_71234544
Dus een kleine groep moet van jou maar Spaans leren, omdat een overgrote Spaanstalige groep te lui is Engels te spreken?

Ik vind je best hilarisch.
pi_71234617
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:32 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik heb het over landen in het algemeen

of had je dat nog niet door inmiddels?
Het topic gaat over Barcelona en jij gaat het hebben over landen in het algemeen zonder er specifiek bij te zeggen dat je het over landen in het algemeen hebt

Alles om een discussie te "winnen", niet?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:37:26 #63
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234633
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:35 schreef Smart_ass het volgende:
Dus een kleine groep moet van jou maar Spaans leren, omdat een overgrote Spaanstalige groep te lui is Engels te spreken?

Ik vind je best hilarisch.
ik zeg toch niet dat je vloeiend spaans moet spreken...... een paar zinnen is de moeite niet

nee lekker overal engels spreken omdat het makkelijk is..... en je t eberoerd bent wat te leren over het land waar je naar toe gaat _!
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:37:55 #64
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234661
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:36 schreef Siniti het volgende:

[..]

Het topic gaat over Barcelona en jij gaat het hebben over landen in het algemeen zonder er specifiek bij te zeggen dat je het over landen in het algemeen hebt

Alles om een discussie te "winnen", niet?
nee hoor, ik hoef niet specifiek te winnen...
pi_71234725
Nee, het lijkt maar zo. Jij hebt overal duidelijk gemaakt waar je het over hebt en verdraait andermans argumenten totaal niet.
pi_71234737
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:37 schreef PeZu het volgende:

[..]

ik zeg toch niet dat je vloeiend spaans moet spreken...... een paar zinnen is de moeite niet

nee lekker overal engels spreken omdat het makkelijk is..... en je t eberoerd bent wat te leren over het land waar je naar toe gaat _!
Een paar zinnen is dan toch ook de moeite niet voor die Spaanse taxichauffeurs om Engels te leren?
pi_71234792
. Als hier in Nederland ineens heel veel Chinese toeristen komen gaan wij toch ook geen Chinees leren?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:41:49 #68
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234819
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:39 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Een paar zinnen is dan toch ook de moeite niet voor die Spaanse taxichauffeurs om Engels te leren?
jij gaat toch naar spanje toe die spanjaard toch niet naar engeland?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:41:52 #69
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71234822
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:37 schreef PeZu het volgende:

[..]

Ik ga een weekje op vakantie, ik heb geen zin om daar eerst een studie voor te moeten volgen Als al die derdewereldlanden subsidie moeten hebben voelen ze zich opeens wel 'Europees'.
Ook geen sig dus
pi_71234830
Chinees is toch niet te vergelijken met Engels, of wel?

Het is niet zo dat alleen de Engelse/Amerikaanse toeristen Engels spreken.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:42:24 #71
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234844
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:39 schreef Siniti het volgende:
Nee, het lijkt maar zo. Jij hebt overal duidelijk gemaakt waar je het over hebt en verdraait andermans argumenten totaal niet.
wat jij wil jongetje, wat jij wil
pi_71234847
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:34 schreef PeZu het volgende:

[..]

oooh jawel hoor, voor mij is het niet teveel moeite een boekje met een paar zinnen mee t nemen om te leren om mezelf verstaanbaar te maken

ook een wereldstad als barca, je kan namelijk onmogelijk verwachten dat elke buschauffeur daar engels kan
Tuurlijk moet je je wel wat voorbereiden door wat zinnen/woordjes te leren, maar je kunt van toeristen toch niet verwachten dat ze alles in het Spaans weten.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:42:50 #73
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234864
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Ik ga een weekje op vakantie, ik heb geen zin om daar eerst een studie voor te moeten volgen Als al die derdewereldlanden subsidie moeten hebben voelen ze zich opeens wel 'Europees'.

een studie _!
pi_71234865
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef krioro het volgende:
. Als hier in Nederland ineens heel veel Chinese toeristen komen gaan wij toch ook geen Chinees leren?
Ooit gehoord van een wereldtaal? Wij zeggen niet dat die mensen Nederlands moeten leren, maar Engels.
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef PeZu het volgende:

[..]

jij gaat toch naar spanje toe die spanjaard toch niet naar engeland?
Gastvrijheid, ooit van gehoord?
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:43:30 #75
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234901
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:42 schreef Fascination het volgende:

[..]

Tuurlijk moet je je wel wat voorbereiden door wat zinnen/woordjes te leren, maar je kunt van toeristen toch niet verwachten dat ze alles in het Spaans weten.
ik heb het ook niet over alles maar een paar basis vragen en antwoorden
pi_71234935
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:43 schreef PeZu het volgende:

[..]

Want je weet van te voren precies welke dingen je moet vragen/antwoorden voor je op vakantie gaat _!!!!!!!!!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:44:42 #77
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234951
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:42 schreef Siniti het volgende:

[..]

Ooit gehoord van een wereldtaal? Wij zeggen niet dat die mensen Nederlands moeten leren, maar Engels.
[..]

Gastvrijheid, ooit van gehoord?
ooit gehoord van interesse tonen in het land waar je op bezoek gaat
pi_71234962
Hallo, Spaans is ook een wereldtaal.
pi_71234965
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:43 schreef PeZu het volgende:

[..]

Nou dan.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:45:49 #80
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71234995
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Want je weet van te voren precies welke dingen je moet vragen/antwoorden voor je op vakantie gaat _!!!!!!!!!
je weet dat je moet eten

je weet dat wellicht ergens de weg moet vragen

en een boekje met een paar handige zinnen voor als je er niet uitkomt kost je ook de kop niet
pi_71235079
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef PeZu het volgende:

[..]

ooit gehoord van interesse tonen in het land waar je op bezoek gaat
Och je bent alweer teruggekrabbeld. Eerste zeg je nog dat iedereen Spaans moet gaan leren en nu hou je het op een paar zinnetjes
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef krioro het volgende:
Dus iedereen moet elke wereldtaal gaan leren? Dan zouden de Spanjaarden ook elke wereldtaal mogen gaan leren. Inclusief Chinees.
pi_71235086
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:44 schreef krioro het volgende:
Chinees niet, daarom gaat jouw vergelijking in ieder geval niet op.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:49:45 #83
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71235161
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Siniti het volgende:

[..]

Och je bent alweer teruggekrabbeld. Eerste zeg je nog dat iedereen Spaans moet gaan leren en nu hou je het op een paar zinnetjes
[..]

Dus iedereen moet elke wereldtaal gaan leren? Dan zouden de Spanjaarden ook elke wereldtaal mogen gaan leren. Inclusief Chinees.
teruggekrabbeld? ik heb het gehad over verstaanbaar maken nooit over de complete taal leren
pi_71235185
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:45 schreef PeZu het volgende:

[..]

je weet dat je moet eten

je weet dat wellicht ergens de weg moet vragen

en een boekje met een paar handige zinnen voor als je er niet uitkomt kost je ook de kop niet
Lol, jij bent zo'n kneus die met z'n boekje Nederlands-Spaans op zak loopt, waar van die standaardzinnen instaan die een normale Spanjaard nooit gebruikt en die ook nog eens op een volstrekt verkeerde manier uitspreekt

Als een buschauffeur een zin als "does this bus stop at [insert toeristische trekpleister] niet begrijpt is hij niet geschikt voor zijn functie.
Jij bent het zonnetje!!!
pi_71235193
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Siniti het volgende:
[..]

Nee, jouw redenering is dat iedereen maar Engels moet gaan leren, terwijl dat slechts één van de grote wereldtalen is.
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:47 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Chinees niet, daarom gaat jouw vergelijking in ieder geval niet op.
Jawel . Maar het gaat erom dat zij al een wereldtaal spreken. Dat wij toevallig net een andere wereldtaal beter beheersen, tsja.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:51:29 #86
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71235224
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Lol, jij bent zo'n kneus die met z'n boekje Nederlands-Spaans op zak loopt, waar van die standaardzinnen instaan die een normale Spanjaard nooit gebruikt en die ook nog eens op een volstrekt verkeerde manier uitspreekt

Als een buschauffeur een zin als "does this bus stop at [insert toeristische trekpleister] niet begrijpt is hij niet geschikt voor zijn functie.
nee ik loop niet met zo'n boekje waarin staat:

donde esta el zapetaria _!
pi_71235259
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:49 schreef PeZu het volgende:

[..]

teruggekrabbeld? ik heb het gehad over verstaanbaar maken nooit over de complete taal leren
Je had het over een basis Spaans. Daaronder versta ik normale gesprekken kunnen voeren. Niet een boekje meenemen met wat woordjes waar je nu op terugvalt.
pi_71235261
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:50 schreef krioro het volgende:

[..]

Nee, jouw redenering is dat iedereen maar Engels moet gaan leren, terwijl dat slechts één van de grote wereldtalen is.
[..]

Jawel . Maar het gaat erom dat zij al een wereldtaal spreken. Dat wij toevallig net een andere wereldtaal beter beheersen, tsja.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Chinees wordt vrijwel alleen in China gesproken. Spaans en Engels niet.
pi_71235302
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:52 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Chinees wordt vrijwel alleen in China gesproken. Spaans en Engels niet.
Daar heb je mijn punt zelf al.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:53:14 #90
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71235304
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:52 schreef Siniti het volgende:

[..]

Je had het over een basis Spaans. Daaronder versta ik normale gesprekken kunnen voeren. Niet een boekje meenemen met wat woordjes waar je nu op terugvalt.
met basis bedoel ik je kunnen redden als je wat wilt kopen of ergens wil komen

en ik val niet terug op een boekje ik noem het als hulpmiddel

wie verdraait er hier nu dingen om te winnen? _!
pi_71235372
quote:

[..]

Mijn redenering is dat ik niet vind dat Nederlanders 20 andere talen moeten leren omdat de mensen die die andere talen spreken het vertikken 1 andere taal te leren.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:57:29 #92
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71235495
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:54 schreef Siniti het volgende:

[..]

Mijn redenering is dat ik niet vind dat Nederlanders 20 andere talen moeten leren omdat de mensen die die andere talen spreken het vertikken 1 andere taal te leren.
20 complete talen, hallo TS was in Barcalona hoor daar spreken ze spaans of beter gezegd catalaans
pi_71235556
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:57 schreef PeZu het volgende:

[..]

20 complete talen, hallo TS was in Barcalona hoor daar spreken ze spaans of beter gezegd catalaans
Maar als TS naar Italië gaat moet ze van jou ook Italiaans gaan leren, en als ze naar Zweden gaat Zweeds, en als ze naar China gaat Chinees etc etc
pi_71235568
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:53 schreef krioro het volgende:

[..]

Daar heb je mijn punt zelf al.
Daarbij verschilt het in welk continent je zit. Als je in Zuid-Amerika op vakantie bent is het logisch dat je niet (overal) met Engels uit de voeten kunt, maar dat een paar woorden Spaans spreken een vereiste is. In Europa ga je er toch wel vanuit dat je je met Engels kunt redden.
pi_71235591
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:54 schreef Siniti het volgende:

[..]

quote:
Maar het gaat erom dat zij al een wereldtaal spreken. Dat wij toevallig net een andere wereldtaal beter beheersen, tsja.
Nederland is een klein land en Nederlands wordt bijna nergens anders gesproken. De vergelijking met Spanje/Spaans gaat dan ook totaal niet op.

En verder hoef je natuurlijk niks te leren, maar dan moet je ook niet verwachten dat je daar ver komt.
pi_71235653
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Daarbij verschilt het in welk continent je zit. Als je in Zuid-Amerika op vakantie bent is het logisch dat je niet (overal) met Engels uit de voeten kunt, maar dat een paar woorden Spaans spreken een vereiste is. In Europa ga je er toch wel vanuit dat je je met Engels kunt redden.
Waarom zou je daar vanuit moeten kunnen gaan?
pi_71235681
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef krioro het volgende:

[..]

[..]

Nederland is een klein land en Nederlands wordt bijna nergens anders gesproken. De vergelijking met Spanje/Spaans gaat dan ook totaal niet op.

En verder hoef je natuurlijk niks te leren, maar dan moet je ook niet verwachten dat je daar ver komt.
Ah, het Catalaans is een wereldtaal
Jij bent het zonnetje!!!
pi_71235692
Jezus, leer toch gewoon de basis van de taal waar je op vakantie gaat, is het zo moeilijk? Wij willen toch ook dat Duitsers Nederlands tegen ons spreken?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus posuere.
Fusce vulputate dolor id augue. Maecenas sapien metus, consectetuer quis,
commodo eget, vehicula sed, elit.
pi_71235694
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef krioro het volgende:

[..]

[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)r-regional_languages
Komen toch aardig dichtbij een wereldtaal.
  donderdag 23 juli 2009 @ 00:02:03 #100
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71235702
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:59 schreef Siniti het volgende:

[..]

Maar als TS naar Italië gaat moet ze van jou ook Italiaans gaan leren, en als ze naar Zweden gaat Zweeds, en als ze naar China gaat Chinees etc etc
zie de PI

en ze moet helemaal niks hoor maar verwacht dan ook niks

jij kan toch niet verwachten dat iedereen maar zit te springen op jouw aanwezigheid en daarom maar engels gaat leren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')