Ik heb de 2gb grote afbeelding waar de graafmachine op te zien is bij gedownload. De afbeelding is opgebouwd uit 19 horizontale frames, en is van matige kwaliteit.
Hieronder een 3 JPEG afbeeldingen met daarop uitsnedes van de originele afbeelding. Genummerd 1, 2 en 3. Om te beginnen is uitsnede 1 origineel en onbewerkt.
Om de volledige detaillering te zien moet je de JPEGs op 100% grootte bekijken.
Op uitsnede 2 heb ik dmv gekleurde stroken aangegeven waar de lichtbron (alsin zon) zich bevinden, bepaald adv de donkere vlakken die te zien zijn bij diverse objecten als stenen en kraters en de berg/heuvel zelf. De groene stroken rechts geven aan waar de lichtbron vandaan moet komen als ik de stenen bekijk die op de berg liggen. Aan de stenen en de donkere gedeelten van de stenen links ervan lijkt het mij voor de handliggend dat de lichtbron zoals aangegeven de objecten van rechts beschijnt. Ook als je de enorme schaduw (welke ik met een rode circel heb gemakeerd) bekijk, moet de lichtbron wel van rechts komen. De lichtbron beschijnt de berg namelijk van rechts, want rechts is de berg belicht, links is het donker.
Kijken we echter naar de graafmachine, welke ik rood heb ingekleurd, en kijken we naar de slagschaduw (Een slagschaduw (ook schim) is de schaduw die een object werpt op een ondergrond) die te zien is rondom de graafmachine, dan geven die slagschaduwen aan dat de lichtbron welke de graafmachine beschijnt van recht boven moet komen. Die lichtbron heb ik paars ingekleurd.
Ik neem even aan dat de graafmachine 2 uitstekende poten heeft die schuin de lucht in steken, 1 naar links en 1 naar rechts, waarbij de rechter poot iets minder ver de lucht in lijkt te steken dan de rechter poot.
De linkerpoot is boven licht, onder donker. Daarbij neem ik dus aan dat het donkere gedeelte schaduw is. Recht onder de linkerpoot, op de grond, is een slagschaduw te zien. Deze slagschaduw heb ik groen ingekleurd.
Zoals we kunnen zien is het oppervlakte van de slagschaduw onder de linkerpoot korter dan de linkerpoot zelf. Dat geeft aan dat de lichtbron die de linkerpoot beschijnt recht van boven moet komen. Zou de lichtbron immers van schuin rechts komen (zoals de groene stroken aangeven), dan zou de slagschaduw langerekter moeten zijn, bovendien naar links toe langer moeten zijn dan de linkerpoot lang is.
De conclusie die ik bij uitsnede 2 maak is dat gezien alle vaste objecten die te zien zijn een slagschaduw naar links hebben, de algemene lichtbron van rechts moet komen. De slagschaduw
van de graafmachine wijkt daarbij af. Iets wat mij niet mogelijk lijkt, we hebben namelijk maar 1 lichtbron, de zon, en zoals gezegd alle objecten die te zien zijn hebben een constistente slagschaduw welke zich links van het object bevindt.
Gaan we naar uitsnede 3.
Even een uitleg, de kleine uitsnede A) is een vergroting van het tafreeltje, de kleine uitsnede B) is het origineel zonder inkleuring, de kleine uitsnede is een uitsnede welke ik links met een rode lijn heb gemakeerd. Deze kleine uitsnedes zijn hulpmiddelen.
Als we er vanuit gaan dat de lichtbron van rechts moet komen, dan kunnen we de graafmachine anders interpreteren.
Als we naar andere rotsen/stenen kijken, dan zien we dat een rots/steen een schaduw links van de rots/steen heeft. Te zien in de kleine uitsnede C.
Als we nou goed kijken naar de linkerpoot van de graafmachine (in de kleine uitsnede B) of in de originele uitsnede 1 bovenaan), dan zien we dat de kleurstelling van de linkerpoot overeenkomt met de kleurstelling van een kleine rotspartij die schuin linksboven de linkerpoot ligt. Op de kleine uitsnede A) heb ik deze rotspartij geel inkleurd. Deze gele rotspartijen liggen schuin omhoog, de gele pijl geeft de lengte en richting van de rotspartij aan. De schuine ligging van die rotspartij lijkt erop dat we hier te maken hebben met een poot die omhoog steekt. Echter is dat het verneukeratieve van een 2D foto; je ziet geen diepte. Echter aan de kleurstelling van de rotspartij die ernaast ligt kunnen we zien dat het hier om 2 rotspartijen gaat.
Dan de poot waarop de graafmachine op lijkt te rusten en welke op de grond lijkt te staan. Links van de poot zien we de slagschaduw, welke van de linkerpoot erboven lijkt te komen. Echter, gaan we uit van een lichtbron die van rechts komt, dan is het geen slagschaduw van de linkerpoot erboven, maar van een rots/steen. Deze rots/steen is rechts licht, links donker (groen ingekleurd), met links naast de rots/steen de slagschaduw (blauw ingekleurd). De linkerpoot lijkt dus een verbinding te hebben met deze poot, maar we zien nu dat het 2 verschillende objecten zijn, een rotspartij (geel) die schuinomhoog loopt en een rots/steen. Verder kun je dan links van die rots/steen nog een rots/steen onderscheiden, en ligt er bovenaan nog een rots/steen die wat meer naar achteren ligt. Ook deze heeft een slagschaduw naar links.
We hebben hier dus 1 gegeven wat je als hulmiddel kunt gebruiken bij het interpreteren van objecten, de lichtbron.
Met behulp van de lichtbron kun je de graafmachine interpreteren, en kunnen we zien dat de graafmachine geen graafmachine is, maar een samenspel van objecten (rotsen/stenen), slagschaduwen en rotspartijen.
De 3 JPEG afbeeldingen:
![]()
![]()