Voor de mensen die hospiteren wat tips:
Misschien even goed om eerst te vertellen dat ik in een studentenhuis woon met slechts 2 andere huisgenoten en dat we niet van de verplichte etentjes zijn e.d. Wel hebben we veel gemengde ruimtes.
- Zorg dat je reactie/profiel op kamernet.nl klopt. Ik krijg echt veel reacties die nergens op slaan. Bijv. mensen die denken dat ik op stage ga in een andere stad en de kamer wil onderhuren. Dat staat echt niet in de advertentie. Dus schrijf gericht op de advertentie.
- Eigenlijk hebben we de laatste paar keren vaker ouderejaars uitgenodigd. Dat komt omdat eerstejaars vaak hetzelfde standaard verhaal hebben in hun reactie. 'Ja, ik ben echt snel en hard op zoek naar een kamer want ik ga dat en dat studeren en dit zijn mijn hobbies.' Ik ben eerder benieuwd wat voor huisgenoot we met jou krijgen (noem wellicht voorbeelden wat je met je hobbies doet: bijvoorbeeld als je van films houdt, wat voor films en waar kijk je die?).
- En als je eerstejaars bent: hou vast aan één opleiding. leuk dat je misschien nog vanwege de loting ééntje achter de hand houdt, maar vermeldt dat niet in je reactie. Het komt niet echt goed over als er staat: "Ik ga psychologie of tandheelkunde studeren."
- Weet waarom je voor een opleiding hebt gekozen en wat het een beetje inhoud (ik heb echt vaak dat eerstejaars hier totaal geen zinnig antwoord op kunnen geven). Dan laat je zien dat je daarover hebt nagedacht en dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt (anders kunnen we over een paar maanden weer een nieuwe huisgenoot zoeken).
- Over schoonmaken, gezamelijke inkopen etc. --> stel gerichte vragen en denk na over hoe je zelf wil dat het geregeld wordt. Niet alleen: ja ik vind schoonmaken goed, maar ik denk dat het handig is om een rooster te hebben of wellicht heb je een ander idee.
- Bereid je voor op de vraag: hoevaak ga je in het weekend terug naar je ouders?
- En tot slot: bereid je dus voor op vragen en probeer niet de mensen naar de mond te praten, want dat lukt toch niet; je gaat alleen maar stotteren en langer doen over een antwoord.
Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend zoals ik het nu opschrijf, maar goed ik kom het vaak genoeg tegen....
[ Bericht 6% gewijzigd door Toad op 05-08-2009 15:19:59 ]