Peter Joustra???quote:De dierenactivist Peter J., alias de Vegan Streaker
QFTquote:Op maandag 20 juli 2009 21:11 schreef Netsplitter het volgende:
Wat een mongool.
Enig idee wat voor ravage die 2500 nertsen kunnen aanrichten in een biotoop waar ze totaal niet thuis horen?
Maar nee, daar heeft die loser niet over na gedacht bij z'n actie.
Aan z'n foto te zien heeft hij al aardig wat ervaring met lichaamsversiering. Maar wat 'ongeteste' shampoo van Andrélon in z'n ogen spuiten zie ik ook nog wel zitten.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:
Beschikbaar stellen als proefkonijn bij de cosmetica-industrie lijkt mij een gepaste straf.
Terrorisme is NOOIT goed te praten, en aangezien deze lieden er niet voor terugdeinsen om mensen te bedreigen en zelfs aanslagen plegen op bedrijven, woonhuizen en auto's noem ik dit terrorisme.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:01 schreef Maeghan het volgende:
Ach, het gaat te ver, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat iemand zo ver gaat. Als je ziet hoe weinig het mensen interesseert dat ze de hele aarde verkloten, dan kan ik me voorstellen dat je iets extreems moet doen om ook nog maar een heel klein beetje aandacht te krijgen.
En het argument dat nertsen loslaten slecht is voor de biotoop is een beetje raar als het komt van mensen die het helemaal okay vinden om te veel dieren te fokken in slechte omstandigheden. Alsof dat goed is voor het milieu.
Blijft natuurlijk het feit dat die beesten loslaten niet goed is voor mens, dier en natuur. Misschien is het gebrek aan aandacht wel terecht?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:01 schreef Maeghan het volgende:
Ach, het gaat te ver, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat iemand zo ver gaat. Als je ziet hoe weinig het mensen interesseert dat ze de hele aarde verkloten, dan kan ik me voorstellen dat je iets extreems moet doen om ook nog maar een heel klein beetje aandacht te krijgen.
En het argument dat nertsen loslaten slecht is voor de biotoop is een beetje raar als het komt van mensen die het helemaal okay vinden om te veel dieren te fokken in slechte omstandigheden. Alsof dat goed is voor het milieu.
Ben je er zo een ja?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:01 schreef Maeghan het volgende:
"Help we vernietigen met z'n allen de aarde" figuur.quote:
Waar zeg ik dat ik het goed vind? Ik zeg alleen dat ik er wel begrip voor op kan brengen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:03 schreef fratsman het volgende:
[..]
Terrorisme is NOOIT goed te praten, en aangezien deze lieden er niet voor terugdeinsen om mensen te bedreigen en zelfs aanslagen plegen op bedrijven, woonhuizen en auto's noem ik dit terrorisme.
Ja, echt een lul die Peter Joustra.quote:
Dat zou prima zijn, als dieren andere dieren ook als gelijkwaardig zouden beschouwen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:12 schreef Maeghan het volgende:
Maar stel dat je nu iemand bent die vindt dat dieren gelijkwaardig zijn aan mensen? Dat wanneer iemand zoiets doet met een dier, je dat evenveel pijn doet als wanneer dat gebeurt met een mens? Dat het voor je gevoel niet uitmaakt of iemand een koe opeet of een mens, maar dat je dat allebei verschrikkelijk vindt? Dat het voor jou allebei valt onder mishandeling, marteling of moord?
Zo één ben ik d'r ook. En nu?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
"Help we vernietigen met z'n allen de aarde" figuur.
Niks, ik kan er geen respect voor opbrengen, verder leef je leven zoals je zelf wiltquote:
Als je het zo uit wil drukken, dan ja.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
"Help we vernietigen met z'n allen de aarde" figuur.
quote:Op maandag 20 juli 2009 22:12 schreef Maeghan het volgende:
Wat opgaat bij conflicten tussen verschillende volkeren geldt ook hier: de een z'n terrorist is de ander z'n vrijheidsstrijder.
Hoezo kan je geen respect opbrengen voor het feit dat mensen zich druk maken om de houdbaarheid van onze leefwereld?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:17 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Niks, ik kan er geen respect voor opbrengen, verder leef je leven zoals je zelf wilt
quote:
Wat een flauwekul zeg. Er is geen dier wat zich zo gedraagt als de mens. Mensen eten meer dan ze nodig hebben, consumeren meer dan ze in het algemeen nodig hebben, gooien eten weg, gooien spullen weg zodat ze weer ruimte hebben voor nieuwe, etc.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:15 schreef teknomist het volgende:
[..]
Dat zou prima zijn, als dieren andere dieren ook als gelijkwaardig zouden beschouwen.
Juist en waarom dieren dan gelijkwaardig beschouwen aan mensen?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Wat een flauwekul zeg. Er is geen dier wat zich zo gedraagt als de mens. Mensen eten meer dan ze nodig hebben, consumeren meer dan ze in het algemeen nodig hebben, gooien eten weg, gooien spullen weg zodat ze weer ruimte hebben voor nieuwe, etc.
Compleet anders dan dieren. Dieren in het wild zorgen voor hun eigen eten op een eerlijke manier (denk je dat een welpje gaat huilen als ie hoort dat een zebra niet uit de fabriek komt of aan een boom groeit?), ze gaan spaarzaam om met eten en consumeren geen flauwekul. Zelfs huisdieren zijn niet zo raar als mensen - probeer een hond niet z'n favoriete dekentje af te pakken omdat er een gat in zit. Die van ons kreeg je niet eens zover om een nieuwe te gebruiken, de oude vond ie altijd veel fijner.
Omdat er naar mijn mening helemaal geen sprake is van een in het gedrang komen van de houdbaarheid van onze leefwereld. Dingen zouden zuiniger kunnen, minder vervuilend, maar om nou sympathie te hebben met mensen die op de G8 gaan staan te rellen, nee. Maargoed, zoals al eerder gezegd zie ik geen totale ten ondergang van de wereld als we op de huidige lijn doorgaan.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:18 schreef Nosh het volgende:
[..]
Hoezo kan je geen respect opbrengen voor het feit dat mensen zich druk maken om de houdbaarheid van onze leefwereld?
Dit is dus waarom of ik niet met milieu activisten overweg kan.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Wat een flauwekul zeg. Er is geen dier wat zich zo gedraagt als de mens. Mensen eten meer dan ze nodig hebben, consumeren meer dan ze in het algemeen nodig hebben, gooien eten weg, gooien spullen weg zodat ze weer ruimte hebben voor nieuwe, etc.
Compleet anders dan dieren. Dieren in het wild zorgen voor hun eigen eten op een eerlijke manier (denk je dat een welpje gaat huilen als ie hoort dat een zebra niet uit de fabriek komt of aan een boom groeit?), ze gaan spaarzaam om met eten en consumeren geen flauwekul. Zelfs huisdieren zijn niet zo raar als mensen - probeer een hond niet z'n favoriete dekentje af te pakken omdat er een gat in zit. Die van ons kreeg je niet eens zover om een nieuwe te gebruiken, de oude vond ie altijd veel fijner.
quote:Op maandag 20 juli 2009 22:18 schreef MrData het volgende:
[..]
Dieren zijn niet gelijk aan mensen, voor de wet niet en voor een normaal denkend mens niet. Dit soort gasten steekt auto's en huizen in de fik waar kinderen liggen te slapen. Ga dat toch niet zitten relativeren met onzin als 'voor hun zijn dieren wel gelijk
'. Probeer dat dan op een andere manier, en anders mag je lang de cel in.
Het is anders wel gebeurd, en die kerel was alleen directeur van een cosmetica fabrikant als ik het goed heb. Waarom zouden om een paar labratjes dat hele gezin in gevaar moeten komen?.. jouwquote:
GelijkWAARDIG.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:18 schreef MrData het volgende:
[..]
Dieren zijn niet gelijk aan mensen, voor de wet niet en voor een normaal denkend mens niet. Dit soort gasten steekt auto's en huizen in de fik waar kinderen liggen te slapen. Ga dat toch niet zitten relativeren met onzin als 'voor hun zijn dieren wel gelijk
'. Probeer dat dan op een andere manier, en anders mag je lang de cel in.
Geen zin om dat specifieke verhaal op te zoeken, maar deze goede man neemt 't niet zo nauw met de veiligheid van mensen.quote:
quote:De eerste keer dat ik zoiets probeerde was ik nog te onervaren: een bestelbus van een slager stond te dicht bij zijn huis. Ik gebruikte iets te veel benzine en bijna sloeg het vuur over. Voor de publieke opinie over dierenactivisten was het niet goed geweest. Zelf had ik er geen problemen mee gehad als de hele boel was afgefikt
Persoonlijk vind ik dieren inderdaad veel leuker.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:23 schreef teknomist het volgende:
[..]
Juist en waarom dieren dan gelijkwaardig beschouwen aan mensen?
Waar baseer je dat op?quote:
Zijn ze niet.quote:
Omdat het schaap een dier is, en de kinderen van je buurvrouw mensen zijn...quote:Ten eerste, waarom mag je wel de kinderen van een schaap afmaken en niet die van je buurvrouw?
Dus je ziet er geen probleem in dat er grote meren opdrogen (aralmeer) door ons katoengebruik, dat australie veel last heeft van watergebrek (alweer door ons katoengebruik), dat de visstand op veel plekken dramatisch keldert en ook de getallen over co2 en de 'voetafdruk' die op dit moment zo is dat we per jaar 1,4 zoveel van de aarde gebruiken als we zouden moeten doen om de aarde in stand te houden, baren je totaal geen zorgen?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:23 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Omdat er naar mijn mening helemaal geen sprake is van een in het gedrang komen van de houdbaarheid van onze leefwereld. Dingen zouden zuiniger kunnen, minder vervuilend, maar om nou sympathie te hebben met mensen die op de G8 gaan staan te rellen, nee. Maargoed, zoals al eerder gezegd zie ik geen totale ten ondergang van de wereld als we op de huidige lijn doorgaan.
Dat wil niet zeggen dat jullie rel activisten zijn, maar het eco-activist type mens kan ik meestal niet mee overweg. Karakters verschillen teveel, en opvattingen ook.
Ja tuurlijk zie ik wel een 'probleem'. Maar wat wil je dat ik er aan doe? Op een hutje op de heide gaan wonen is voor mij absoluut geen optie. Je kan gewoon niet verwachten dat deze trends omgezet worden en dat het de goede kant uit gaat. Ik kijk er gewoon niet naar om en ga door met m'n leven, het is gewoon belachelijk om over al die kleine dingen te gaan vallen en de schuld te geven aan de mensheid.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:34 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dus je ziet er geen probleem in dat er grote meren opdrogen (aralmeer) door ons katoengebruik, dat australie veel last heeft van watergebrek (alweer door ons katoengebruik), dat de visstand op veel plekken dramatisch keldert en ook de getallen over co2 en de 'voetafdruk' die op dit moment zo is dat we per jaar 1,4 zoveel van de aarde gebruiken als we zouden moeten doen om de aarde in stand te houden, baren je totaal geen zorgen?
Nog afgezien van het feit dat op veel plekken waar dieren gebruikt worden, ook veel mensen op een slechte manier behandeld worden (onderbetaald werk, kinderarbeid, bedreiging van garnalenvissers...)?
Nee oogkleppen opzetten en mensen die zich er wel mee bezighouden proberen belachelijk te maken is veel effectiever.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja tuurlijk zie ik wel een 'probleem'. Maar wat wil je dat ik er aan doe? Op een hutje op de heide gaan wonen is voor mij absoluut geen optie. Je kan gewoon niet verwachten dat deze trends omgezet worden en dat het de goede kant uit gaat. Ik kijk er gewoon niet naar om en ga door met m'n leven, het is gewoon belachelijk om over al die kleine dingen te gaan vallen en de schuld te geven aan de mensheid.
Het klinkt bijna alsof je wenste helemaal geen mens te zijn.
Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat erom dat ik het prettig vind als mensen op z'n minst eens nadenken over waarom ze iets vinden.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:34 schreef teknomist het volgende:
Stel iemand mag kiezen tussen het doden van de kinderen van een schaap of het doden van Maeghan's kinderen. Maeghan, zou jij beide opties inderdaad even onrechtvaardig of fout vinden?
FFS. Echt. ....quote:Op maandag 20 juli 2009 22:21 schreef Maeghan het volgende:
Nee natuurlijk niet. Dat is niet zo'n Disney fan. Toen Disney nog geen tekenfilms uitbracht, waren er geen kinderen die geen vlees aten omdat dat VERBOTEN was door de ouders.quote:denk je dat een welpje gaat huilen als ie hoort dat een zebra niet uit de fabriek komt of aan een boom groeit?
Nu lul je je er onderuit.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:40 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat erom dat ik het prettig vind als mensen op z'n minst eens nadenken over waarom ze iets vinden.
De reactie hierboven "een schaap is een dier en kinderen van de buurvrouw zijn mensen" is precies het soort reactie waar ik op doel - die mesnen dénken niet. Ze nemen klakkeloos iets aan wat ze verteld is. Ik zeg niet dat hij er per se een andere mening op na moet houden, maar hij geeft niet één argument waarom hij denkt dat mensen anders of beter zijn dan schapen en waarom schapen eten geen probleem is. Sterker nog, alleen al het feit dat ik hem wil aanzetten tot denken maakt hem boos.
M.i. is het gewoon goed om na te denken over dingen. Zelfs als je tot de conclusie komt dat je gelijk had, kan het geen kwaad eens te bedenken waarom iets zo is. En heel even proberen een klein beetje begrip op te brengen voor de mening van een ander betekent niet dat je het ermee eens hoeft te zijn.
Dus graag een antwoord op mijn vraag.quote:
Oogkleppen? Ik ben niet blind voor wat er gebeurd met de planeet, maar ik ga het me niet aantrekken, daarom snap ik ook de milieu-activisten niet. En voorbeelden geven van kinderen slachten of een lammetje slachten getuigd in mijn ogen niet van enige vorm van civiel denken. Ik denk dat 99/100 mensen dit een belachelijke kijk op het leven zullen vinden.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:40 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nee oogkleppen opzetten en mensen die zich er wel mee bezighouden proberen belachelijk te maken is veel effectiever.
(Ben het overigens niet eens met Meaghan)
Ik neem aan dat je hoofdluizen, spinnen, pissebedden en andere beestjes die bij jou komen wonen ook gewoon in leven laat gezien je betrokkenheid?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:29 schreef Maeghan het volgende:
[..]
GelijkWAARDIG.
Ten eerste, waarom mag je wel de kinderen van een schaap afmaken en niet die van je buurvrouw? Alleen omdat die toevallig geen wollige vacht hebben en op twee poten lopen? Dat zeg ik niet omdat ik vind dat je de kinderen van de buurvrouw wel af mag slachten, maar omdat ik hoop dat het je misschien aanzet om na te denken over WAAROM dieren anders zijn dan mensen of WAAROM je vindt dat dieren wel gegeten mogen worden bijvoorbeeld. Ik heb daar voor mezelf allang een antwoord op. Dat andere mensen daar anders over denken vind ik niet erg, het probleem is dat de meeste mensen er niet anders over denken.
Ik dénk wel, en ik kom tot de conclusie dat een schaap niet meerwaardig is aan een mens. Dat lijkt me toch geenszins een rare conclusie of wel?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:40 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat erom dat ik het prettig vind als mensen op z'n minst eens nadenken over waarom ze iets vinden.
De reactie hierboven "een schaap is een dier en kinderen van de buurvrouw zijn mensen" is precies het soort reactie waar ik op doel - die mesnen dénken niet.
De mens is zelf een biotoop voor bacteriële micro-organismen. (Zie NRC van zaterdag.)quote:Op maandag 20 juli 2009 22:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hoofdluizen, spinnen, pissebedden en andere beestjes die bij jou komen wonen ook gewoon in leven laat gezien je betrokkenheid?
Dat mensen boven de dieren staan lijkt me toch moeilijk te verwerpen? Wij zijn op alle manieren sterker en slimmer. Dieren kunnen niet bereiken wat mensen kunnen bereiken. Dieren eten elkaar ook op, en mensen eten de dieren weer. Van mij hoeft er geen beesten pijn te lijden, dus als ze dood moeten mag dat snel en efficient. Blijkbaar is er niet genoeg steun om er wat aan te doen. Mensen vinden het te gemakkelijk om de supermarkt in te gaan en daar zoveel keuze te hebben, en daar is toch een hele industrie voor nodig.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:40 schreef Maeghan het volgende:
[..]
De reactie hierboven "een schaap is een dier en kinderen van de buurvrouw zijn mensen" is precies het soort reactie waar ik op doel - die mesnen dénken niet. Ze nemen klakkeloos iets aan wat ze verteld is. Ik zeg niet dat hij er per se een andere mening op na moet houden, maar hij geeft niet één argument waarom hij denkt dat mensen anders of beter zijn dan schapen en waarom schapen eten geen probleem is. Sterker nog, alleen al het feit dat ik hem wil aanzetten tot denken maakt hem boos.
M.i. is het gewoon goed om na te denken over dingen. Zelfs als je tot de conclusie komt dat je gelijk had, kan het geen kwaad eens te bedenken waarom iets zo is. En heel even proberen een klein beetje begrip op te brengen voor de mening van een ander betekent niet dat je het ermee eens hoeft te zijn.
Zoals hij praat vermoed ik eerder dat hij naakt op de heide rondloopt en slechts leeft van de aardbeien die er groeien, want anders tast je de aarde aan. Maar wacht, als je die aardbeien eet kan buurman de das die niet eten, en belemmer je eigenlijk de natuur. En als je drinkt van het water, belemmer je de plantjes het groeien. Dat kan toch zomaar niet? Dat is de wereld naar z'n grootje helpen. Je moet de natuur een vrije loop geven, niet in de weg liggen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:49 schreef teknomist het volgende:
[..]
De mens is zelf een biotoop voor bacteriële micro-organismen.
Door het gebruik van zeep en shampoo wordt dagelijks genocide gepleegd op levende dieren.
* teknomist vermoedt dat Maeghan zich nooit wast.
Two wrongs don't make a right. Onderwijl is de Europese nerts wel mooi bedreigd door al die Amerikaanse nertsen die zijn vrijgelaten.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:01 schreef Maeghan het volgende:
Nou ja, twee dingen. Het eerste is een vraag. Iedereen hier vindt dat de Vegan Streaker iets anders moet doen dan gewelddadige acties voeren. Maar stel, hij zou iemand zoals jou willen bewegen om iets te doen voor het milieu. Hoe moet ie dat dan bereiken? Want je zegt heel simpel, ik wil er niet vanalles voor doen, ik verwacht niet dat de trend omgedraaid kan worden en dat het beter zal worden, dus wat moet ik eraan doen? En je draait je om. Zoals bijna iedereen in de westerse wereld. En de mensen daarbuiten hebben veelal niet de informatie of de middelen om er iets aan te doen.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:36 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja tuurlijk zie ik wel een 'probleem'. Maar wat wil je dat ik er aan doe? Op een hutje op de heide gaan wonen is voor mij absoluut geen optie. Je kan gewoon niet verwachten dat deze trends omgezet worden en dat het de goede kant uit gaat. Ik kijk er gewoon niet naar om en ga door met m'n leven, het is gewoon belachelijk om over al die kleine dingen te gaan vallen en de schuld te geven aan de mensheid.
Het klinkt bijna alsof je wenste helemaal geen mens te zijn.
Wat begrijp je niet aan WILD dier?quote:Op maandag 20 juli 2009 22:41 schreef Guus Muisarm het volgende:
Natuurlijk vreten dieren zich ook vol als het kan. Elke kat is al te dik. Die behoren schraal te zijn van nature maar dat is niet knuffelig he. Dus voeren maar.
quote:Op maandag 20 juli 2009 22:50 schreef MrData het volgende:
[..]
Dat mensen boven de dieren staan lijkt me toch moeilijk te verwerpen? Wij zijn op alle manieren sterker en slimmer. Dieren kunnen niet bereiken wat mensen kunnen bereiken. Dieren eten elkaar ook op, en mensen eten de dieren weer. Van mij hoeft er geen beesten pijn te lijden, dus als ze dood moeten mag dat snel en efficient. Blijkbaar is er niet genoeg steun om er wat aan te doen. Mensen vinden het te gemakkelijk om de supermarkt in te gaan en daar zoveel keuze te hebben, en daar is toch een hele industrie voor nodig.
Je hele betoog komt een beetje alu-hoedjes over, alsof dit soort gasten roependen in de woestijn zijn die door niemand begrepen worden. Dit soort gasten hoort bij de harde kern. Die hebben de dode schoonmoeder van een directeur van zo'n bedrijf opgegraven om hem te laten stoppen met zijn bedrijf.
Dit is waar, de meeste mensen draaien zich er voor om, omdat het moeite kost, het niet dagelijks merkbaar is, en het een ver van m'n bed-show is. En in mijn terminologie betekend dit al gauw dat ik het niet belangrijk acht, en dus ook geen aandacht aan ga besteden. Daarnaast liggen mijn principes vaak op kilometers afstand in vergelijking met milieu activisten. Daarom krijg ik het er ook altijd zo snel mee in het vet, ook al is dat niet eens meteen m'n bedoeling. Als ik een lammetje een nek moest omdraaien voor 50 piek dan zou me dat weinig uitmaken, dood gaat het beestje toch wel, en ik verdien er ook nog wat meequote:Op maandag 20 juli 2009 22:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nou ja, twee dingen. Het eerste is een vraag. Iedereen hier vindt dat de Vegan Streaker iets anders moet doen dan gewelddadige acties voeren. Maar stel, hij zou iemand zoals jou willen bewegen om iets te doen voor het milieu. Hoe moet ie dat dan bereiken? Want je zegt heel simpel, ik wil er niet vanalles voor doen, ik verwacht niet dat de trend omgedraaid kan worden en dat het beter zal worden, dus wat moet ik eraan doen? En je draait je om. Zoals bijna iedereen in de westerse wereld. En de mensen daarbuiten hebben veelal niet de informatie of de middelen om er iets aan te doen.
Jij schaart, in tegenstelling tot de meeste mensen in dit topic die wel nadedenken, rekening met het milieu, en rekening met het nalatenschap van deze generatie houden op dezelfde hoop als milieu-terrorisme. Dat is m.i. net zo achterlijk als de gegeven voorbeelden ie je bekritiseert.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:45 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Oogkleppen? Ik ben niet blind voor wat er gebeurd met de planeet, maar ik ga het me niet aantrekken, daarom snap ik ook de milieu-activisten niet. En voorbeelden geven van kinderen slachten of een lammetje slachten getuigd in mijn ogen niet van enige vorm van civiel denken. Ik denk dat 99/100 mensen dit een belachelijke kijk op het leven zullen vinden.
M.i. mag iedere vraag gesteld worden. Sterker nog, zodra een vraag die puur en alleen bedoeld is tot het uitlokken van een discussie niet meer gevraagd mag worden, denk ik dat de vrijheid van meningsuiting ernstig in het geding komt.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:46 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik dénk wel, en ik kom tot de conclusie dat een schaap niet meerwaardig is aan een mens. Dat lijkt me toch geenszins een rare conclusie of wel?
Het is eerder vreemd dat je die vraag durft te stellen.
De mens in zijn algemeenheid is volgens jou dus niet sterker en slimmer dan dieren? Ik zie een groepje olifanten toch niet gauw een wapen maken of een raket naar de maan schieten. En tsja, dat dolfijnen wat slimmer zijn dan andere beesten is toch allemaal relatief. Een dier zal nooit iets bereiken, die leeft gewoon, dat is het.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:03 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan WILD dier?
[..]
![]()
Serieus, ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dat gelooft. De meeste mensen zijn verschrikkelijk dom. Daarnaast zijn er wel degelijk dieren die intelligent zijn, bijv. dolfijnen of orka's.
Kost dus allemaal meer geld en/of moeite. Gek dat mensen dan liever gewoon de winkel in gaan en lekker boodschapjes doen (inclusief ik natuurlijk).quote:Waarom is er niet genoeg steun? Omdat mensen zoals jij zich allemaal omdraaien en zeggen "tja, er is niet genoeg steun, wat kan IK er dan aan doen?". Nou, bijvoorbeeld een fabrikant schrijven of een supermarkt keten bellen of ze varkensvlees verkopen van onverdoofd gecastreerde varkens. Of als je passief wilt blijven, biologisch vlees kopen. Als iedereen die zich nu omdraaide dat zou doen, dan was er opeens wél genoeg steun.
Het is dan ook aan de mens om er voor te zorgen dat milieuproblemen opgelost moeten worden. Jammer dat veel problemen ontstaan zijn doordat er niet nagedacht werd over de gevolgen of dat de economie op het moment belangrijker was. De mens staat in principe boven welk dier dan ook. De mens zal de keuzes moeten maken over milieukwesties. De natuur zijn gang laten gaan wil niet altijd zeggen dat het er ook beter op zal worden.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:34 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Dus je ziet er geen probleem in dat er grote meren opdrogen (aralmeer) door ons katoengebruik, dat australie veel last heeft van watergebrek (alweer door ons katoengebruik), dat de visstand op veel plekken dramatisch keldert en ook de getallen over co2 en de 'voetafdruk' die op dit moment zo is dat we per jaar 1,4 zoveel van de aarde gebruiken als we zouden moeten doen om de aarde in stand te houden, baren je totaal geen zorgen?
Nog afgezien van het feit dat op veel plekken waar dieren gebruikt worden, ook veel mensen op een slechte manier behandeld worden (onderbetaald werk, kinderarbeid, bedreiging van garnalenvissers...)?
quote:Op maandag 20 juli 2009 23:06 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Jij schaart, in tegenstelling tot de meeste mensen in dit topic die wel nadedenken, rekening met het milieu, en rekening met het nalatenschap van deze generatie houden op dezelfde hoop als milieu-terrorisme. Dat is m.i. net zo achterlijk als de gegeven voorbeelden ie je bekritiseert.
Dat zeker.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:08 schreef Maeghan het volgende:
[..]
M.i. mag iedere vraag gesteld worden. Sterker nog, zodra een vraag die puur en alleen bedoeld is tot het uitlokken van een discussie niet meer gevraagd mag worden, denk ik dat de vrijheid van meningsuiting ernstig in het geding komt.
Ik voer hier geen politieke campagne voor de partij van de schapen, ik vraag gewoon waarom je een mens beter vindt dan een schaap?
Overigens, liever extreem in woorden dan in daden, lijkt me.
Ik heb vanwege mijn moraal geen behoefte aan vlees.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat zeker.
Ik zal eens proberen in mijn woorden te omschrijven waarom een schaap minder is dan een mens. Een mens heeft moraal, hogere intelligentie, een behoefte aan vlees en een samenleving opgebouwd er omheen. Wat is er zo verkeerd aan een schaap slachten?
Ja want het steunen van een terrorist is lekker slim. Hoe simpel wil je het hebben? Brandstichting, bedrijven slopen, mensen bedreigen, dieren vrijlaten die zichzelf en de natuur schade aanrichten, wapenbezit, een aanslag voorbereiden. Ga je dat nou serieus vergelijken met iemand die opkwam voor de rechten van de zwarten.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef epibreren het volgende:
[..]
Tja...moet je je voorstellen wat er zou zijn gebeurd als er in het verleden niet enkele eenzame strijders zouden zijn opgestaan tegen wat men in die tijd als volstrekt normaal beschouwde...... Er is er maar eentje die juist NIET opstond vanwegeg idealen en dat was Rosa Parks, maar dat is weer een ander verhaal.
Inderdaad veel achtelijke reacties hier. Een beetje simpel ook vaak.
quote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Als ik een geweerloop tegen een schaap z'n hoofd aanhoud, krijg ik geen "oh schiet me niet neer, ik moet nog voor m'n kinderen zorgen, m'n gezin hangt van mijn overleven af, ik ben nog jong, moet nog carrière maken, heb nog een heel leven voor me" te horen. Wij voeden die beesten op, wij zorgen voor de beesten, wij onderhouden de beesten, dus naar mijn mening mogen we ook een 'einde' maken aan het leven van die beesten.
Ik zei toch dat mijn principes op mijlen afstand liggen van het type zoals jou die de Vegan Streaker financieel wil gaan steunen omdat hij zo 'goed' bezig is.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:14 schreef epibreren het volgende:
[..]
...het bijschrijft bij je avatar verklaart deze reactie wel een beetje ....
Zolang het geen dieren zijn die gevaarlijk zijn/ernstig ongemak bezorgen zet ik ze op balkon en meer niet. Je zal me niet zien met bestrijdingsmiddelen of iets dergelijks. Spinnen laat ik zitten of ik zet ze buiten, wespen, bijen etc. jaag ik ook gewoon naar buiten, pissebedden hebben het prima naar hun zin onder m'n bloempotten buiten, etc. Alleen met muggen heb ik geen medelijden. Maar zij ook niet met mij, dus dat lijkt me een eerlijke strijd.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je hoofdluizen, spinnen, pissebedden en andere beestjes die bij jou komen wonen ook gewoon in leven laat gezien je betrokkenheid?
Nou, en dat heeft de wereld ook heel veel goeds gebracht. Want nu eh... kunnen we nog meer mensen en dieren in nog kortere tijd doodmaken. En ja, ruimteonderzoek is leuk hoor, ik vind het ook interessant, maar hebben we er echt iets aan? Doet het iets voor de wereld of voor de levenskwaliteit van wie dan ook (met uitzondering van de mensen die rijk worden van de verkoop van onderdelen e.d.)?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:10 schreef MrData het volgende:
[..]
De mens in zijn algemeenheid is volgens jou dus niet sterker en slimmer dan dieren? Ik zie een groepje olifanten toch niet gauw een wapen maken of een raket naar de maan schieten. En tsja, dat dolfijnen wat slimmer zijn dan andere beesten is toch allemaal relatief. Een dier zal nooit iets bereiken, die leeft gewoon, dat is het.
Nee, op zich niet. Maar wel gek dat als twee pakjes naast elkaar liggen en het dus geen verschil in moeite maakt (en soms ook nauwelijks in geld), dat we dan toch die 'foute' artikelen pakken. Heel veel dingen kosten amper moeite. En als ik het me kan veroorloven om regelmatig biologisch te kopen met mijn salaris, dan moeten de meeste mensen dat kunnen, want ik verdien nog lang geen modaal. Dus dat kan ook niet echt een argument zijn.quote:Kost dus allemaal meer geld en/of moeite. Gek dat mensen dan liever gewoon de winkel in gaan en lekker boodschapjes doen (inclusief ik natuurlijk).
Nee, ik vergelijk zwarten niet met dieren. Maar in die tijd waren de reacties die men hier nu geeft op mensen die wél interesse hebben in dieren (op een andere wijzen dan op hun bord), natuurlijk precies hetzelfde. Een beetje lacherig en zo'n nonchalante houding.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:13 schreef MrData het volgende:
[..]
Ja want het steunen van een terrorist is lekker slim. Hoe simpel wil je het hebben? Brandstichting, bedrijven slopen, mensen bedreigen, dieren vrijlaten die zichzelf en de natuur schade aanrichten, wapenbezit, een aanslag voorbereiden. Ga je dat nou serieus vergelijken met iemand die opkwam voor de rechten van de zwarten.
Vleesalternatieven heten niet voor niets alternatieven. Vlees is gewoon een primaire voedselbron. Dat jij zweert bij je Valess burgers wil niet zeggen dat de hele mensheid zonder vlees door het leven kan/moet. Iquote:Op maandag 20 juli 2009 23:18 schreef epibreren het volgende:
[..]
Nee, ik vergelijk zwarten niet met dieren. Maar in die tijd waren de reacties die men hier nu geeft op mensen die wél interesse hebben in dieren (op een andere wijzen dan op hun bord), natuurlijk precies hetzelfde. Een beetje lacherig en zo'n nonchalante houding.
Er is helemaal niets mis met opkomen voor dieren. Misschien is het de angst voor sluiting van slagerijen en de macdonald's ofzo. Vlees is opportunistisch eten; het wordt gegeven omdat het in de schappen ligt en men niet beter weet.
Een gemiddelde vleeseter is in zijn leven verantwoordelijk voor duizenden dooien. Hoe je het ook wendt of keert.
Alhoewel ik best sympathie kan opbrengen voor z'n doelen, kan ik dat niet voor z'n middelen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:06 schreef epibreren het volgende:
De Vegan Streaker is een van de weinigen die en plein publique de grootste misdaad van de mensheid aan de kaak stelt. Het feit dat velen hier deze man het liefst achter de tralies zien en hem een idioot vinden, zegt meer over deze mensen dan over de vegan streaker.
Ik weet niet precies wat dat met dat wapenbezit precies is en wat voor aanslag hij beraamd zou hebben, maar zolang hij geen mensen in levensgevaar brengt, wil ik zijn acties steunen.
Ik wacht de berichtgeving nog even af. Het gironummer van de Vegan Streaker staat op zijn website en ik overweeg om een flink bedrag te doneren voor advocaatkosten en andere onkosten van hem.
Over het algemeen maakt het mensen geen reet uit wat ze eten en hoe die maaltijd tot stand is gekomen. De interesse van de mensheid gaat meer uit naar voetbal en dat soort dingen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:17 schreef Maeghan het volgende:
Nee, op zich niet. Maar wel gek dat als twee pakjes naast elkaar liggen en het dus geen verschil in moeite maakt (en soms ook nauwelijks in geld), dat we dan toch die 'foute' artikelen pakken. Heel veel dingen kosten amper moeite. En als ik het me kan veroorloven om regelmatig biologisch te kopen met mijn salaris, dan moeten de meeste mensen dat kunnen, want ik verdien nog lang geen modaal. Dus dat kan ook niet echt een argument zijn.
Op zich met je eens. Dieren vasthouden heeft meer te maken met ethiek dan met milieuproblematiek. Maar niet altijd (bijv. in het geval van koeienmest...). Tja, je mag anders denken over dieren en mensen, maar laat mij ook mijn mening. Ik vind dieren en mensen echt niet zo verschillend. Ik wéét dat 99% van de mensen daar anders over denkt en ik hou daar rekening mee (het mag voor zich spreken dat ik in een discussie op een forum andere dingen zeg dan irl...). Maar mijn mening verandert daar niet mee.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:10 schreef Karammel het volgende:
[..]
Het is dan ook aan de mens om er voor te zorgen dat milieuproblemen opgelost moeten worden. Jammer dat veel problemen ontstaan zijn doordat er niet nagedacht werd over de gevolgen of dat de economie op het moment belangrijker was. De mens staat in principe boven welk dier dan ook. De mens zal de keuzes moeten maken over milieukwesties. De natuur zijn gang laten gaan wil niet altijd zeggen dat het er ook beter op zal worden.
Het opdrogen van bijvoorbeeld het Aralmeer is trouwens niet te vergelijken met het opsluiten van nertsen voor hun vacht. Die nertsenhouderijen tasten de natuur verder op geen enkele manier aan. Ze worden namelijk in een gesloten omgeving gehouden. Zoals eerder aangegeven zorgt het vrijlaten van 2500 nertsen voor veel meer gevaar voor de natuur én voor de dood van vele nertsen door verhongering.
Of nertsen gehouden mogen worden in kleine kooitjes of sowieso gevangen gehouden mogen worden voor hun vacht is natuurlijk een andere kwestie. Al is het per direct sluiten van deze nertsenfokerijen zonder de eigenaar een vergoeding te geven geen optie. Daar moet óf een vergoeding tegenover staan óf ze moeten 10 jaar de tijd krijgen om hun zaakje te sluiten.
Ik ben het met je eens wat betreft het gebrek aan voorlichting en het gebrek aan kennis van de meeste mensen, maar door te stellen dat dieren gelijkwaardig zijn aan mensen kan ik je moeilijk serieus nemen.
Begrip tonen voor dit soort acties vind ik trouwens ook verwerpelijk. Wat mij betreft gooien ze hem nu wel in het gevang. Hij vind het welzijn van beestjes blijkbaar belangrijker dan het welzijn van zijn eigen moeder. Het zorgen voor zijn moeder was enige reden dat hij vrij was gelaten en die kans heeft hij zelf verspeeld. Zeer kwalijke kwestie als je het mij vraagt.
Voorbeeld van wapens is natuurlijk maar een voorbeeld. Tuurlijk hebben de ontdekkingen van mensen de leefkwaliteit verbeterd. Internet, auto's, vliegtuigen, entertainment, medisch onderzoek, noem het maar op. Dat zie ik dieren niet doen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:17 schreef Maeghan het volgende:
Nou, en dat heeft de wereld ook heel veel goeds gebracht. Want nu eh... kunnen we nog meer mensen en dieren in nog kortere tijd doodmaken. En ja, ruimteonderzoek is leuk hoor, ik vind het ook interessant, maar hebben we er echt iets aan? Doet het iets voor de wereld of voor de levenskwaliteit van wie dan ook (met uitzondering van de mensen die rijk worden van de verkoop van onderdelen e.d.)?
Tsja, dat wordt meer een filosofische kwestie. Als het volgens jou toch geen moer uitmaakt, kunnen we net zo goed die beesten fokken en afmaken en nog een lekker stukje vlees eraan overhouden ook.quote:En wat bereikt een mens dan? Denk je dat je leven wat uitmaakt als je doodgaat? Denk je dat er een aparte hemel is voor mensen die carriere gemaakt hebben of rijk waren? Het maakt allemaal geen moer uit. Als je op een stoel gaat zitten en er niet meer afkomt, ga je net zo dood. Dieren kennen ook sociale rangordes, dieren kennen ook relaties en familiebanden. Ik zie echt geen diepere betekenis in het leven van de mens. De mens leeft ook gewoon, niet meer of minder dan dat.
[..]
Hij moet geen mensen een kopje kleiner maken. Maar nersten vrijlaten?? prima gedaan! ik juich dat toe, hoor! Dreigbrieven naar bio-industriëlen, onder vermelding van de reden, ik vind dat op het randje en zou dat zelf nooit doen. Maar in z'n blote reet op een volleybalveld gaan staan? dat is toch prachtig?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Alhoewel ik best sympathie kan opbrengen voor z'n doelen, kan ik dat niet voor z'n middelen.
Waarom kunnen mensen die weinig geven om bio-industrie niet "zelf een beetje na denken"? We zijn heus wel capabel om zelf een eigen mening te formuleren en daar achter te staan. Vind het een beetje een rigoureuze opmerking van jou om ons te bestempelen als 'kuddegedrag' en tegelijkertijd jezelf vereenzelvigen met een andere 'groep' mensen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:23 schreef epibreren het volgende:
[..]
Als ik het goed lees zijn jij, de vegan streaker en ik een beetje anders en lopen niet achter de horde aan, en proberen ook zelf een beetje na te denken. Dat is ondermijnend voor de massa. De vegan streaker is helemaal bedreigend want die opereert in de openbaarheid. Scherts en hoongelach vallen hem ten deel. Prima psychologisch verklaarbaar kuddegedrag.
Inderdaad, hij heeft met die actie het milieu in die regio meer verkloot dan dat een olieboer ooit had kunnen doen. Prima gedaan!..quote:Op maandag 20 juli 2009 23:25 schreef epibreren het volgende:
[..]
Hij moet geen mensen een kopje kleiner maken. Maar nersten vrijlaten?? prima gedaan!
Toch interessant om een kijkje te krijgen in de psyche van de vega-alu-hoedjes. Iedereen is gek en dom (of wordt door allerlei enge industrieen dom gehouden), behalve wij.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:23 schreef epibreren het volgende:
[..]
Over het algemeen maakt het mensen geen reet uit wat ze eten en hoe die maaltijd tot stand is gekomen. De interesse van de mensheid gaat meer uit naar voetbal en dat soort dingen.
Als ik het goed lees zijn jij, de vegan streaker en ik een beetje anders en lopen niet achter de horde aan, en proberen ook zelf een beetje na te denken. Dat is ondermijnend voor de massa. De vegan streaker is helemaal bedreigend want die opereert in de openbaarheid. Scherts en hoongelach vallen hem ten deel. Prima psychologisch verklaarbaar kuddegedrag.
Ik vind Valess niet zo lekker.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:20 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Vleesalternatieven heten niet voor niets alternatieven. Vlees is gewoon een primaire voedselbron. Dat jij zweert bij je Valess burgers wil niet zeggen dat de hele mensheid zonder vlees door het leven kan/moet. I
vega-alu-hoedjes?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:28 schreef MrData het volgende:
[..]
Toch interessant om een kijkje te krijgen in de psyche van de vega-alu-hoedjes. Iedereen is gek en dom (of wordt door allerlei enge industrieen dom gehouden), behalve wij.
Ik niet. De Europese nerts is bedreigd. De Amerikaanse nerts verdringt hem in zijn biotoop. Niet in het minst door al die dieren die vrijgelaten zijn. Los daarvan is het zinloos, daar er nieuwe gekocht en gekweekt worden om de oude te vervangen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:25 schreef epibreren het volgende:
Hij moet geen mensen een kopje kleiner maken. Maar nersten vrijlaten?? prima gedaan! ik juich dat toe, hoor!
Nee, dat is niet prachtig. Dat is gewoon lompe verstoring. Dat is jezelf boven de wet plaatsen omdat je meent de waarheid in pacht te hebben. Er zijn honderdduizend mogelijkheden om je mening te ventileren, op internet in ingezonden brieven, bij inbelprogramma's op de radio, door demonstraties aan te vragen, en ga zo maar door.quote:Dreigbrieven naar bio-industriëlen, onder vermelding van de reden, ik vind dat op het randje en zou dat zelf nooit doen. Maar in z'n blote reet op een volleybalveld gaan staan? dat is toch prachtig?
Ja… of je moest eens weten hoeveel lijken er in een supermarkt liggen, dus zo raar is het niet iemand om te leggen? Wat een onzin zeg.quote:Je moest eens weten hoeveel blote reten er in de supermarkt liggen in zo'n piepschuimen bak. Dus zo raar is dat allemaal niet.
Er is genoeg van die meukreclame op tv waarin "diervriendelijke" producten worden aangeboden en gepromoot, de vleesetende mens weet heus wel hoe het vlees geslacht word, welk dier het van af komt, en dat dat dier een vader en een moeder had.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:29 schreef epibreren het volgende:
[..]
Verder zeg ik niet dat de mensheid iets MOET, maar de vleesetende mensen claimt zelf te MOETEN, terwijl ze niet eens iets besloten hebben, maar gewoon niet beter weten en het gewend zijn om dieren op te eten. En dat terwijl het niet nodig is.
Maar wel 2500 nertsen gered. Wat was er dan met het milieu daar?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Inderdaad, hij heeft met die actie het milieu in die regio meer verkloot dan dat een olieboer ooit had kunnen doen. Prima gedaan!..
En jij had het over oogkleppen?
Maar ik vind het altijd hoegenaamd vreemd om een vleeseter emotioneel te zien doen over het overlijden van een huisdier of een dood vogeltje op straat enzo.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Er is genoeg van die meukreclame op tv waarin "diervriendelijke" producten worden aangeboden en gepromoot, de vleesetende mens weet heus wel hoe het vlees geslacht word, welk dier het van af komt, en dat dat dier een vader en een moeder had.
Je doet net alsof alle vleeseters achterlijke kinderen zijn die niet voor zichzelf kunnen denken.
De Europese nerts word nu bedreigd --> groot ingrijpen in het lokale milieuquote:Op maandag 20 juli 2009 23:32 schreef epibreren het volgende:
[..]
Maar wel 2500 nertsen gered. Wat was er dan met het milieu daar?
En dat is precies het punt waarover wij van mening verschillen. Een nerst is een dier, een individu. Een dierenactivist (en ik ook) vindt een dier een individu dat je zou moeten beschermen in plaats van doodmaken of fokken.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik niet. De Europese nerts is bedreigd. De Amerikaanse nerts verdringt hem in zijn biotoop. Niet in het minst door al die dieren die vrijgelaten zijn. Los daarvan is het zinloos, daar er nieuwe gekocht en gekweekt worden om de oude te vervangen.
[..]
Nou...er is hier anders weer een felle discussie losgebarsten.quote:Nee, dat is niet prachtig. Dat is gewoon lompe verstoring. Dat is jezelf boven de wet plaatsen omdat je meent de waarheid in pacht te hebben. Er zijn honderdduizend mogelijkheden om je mening te ventileren, op internet in ingezonden brieven, bij inbelprogramma's op de radio, door demonstraties aan te vragen, en ga zo maar door.
TV-uitzendingen vernielen, wedstrijden onderbreken, niemand zit er op te wachten, het is irritant, het werkt vooroordelen jegens vegetariërs/veganisten/milieuberschermers in de hand, en je bereikt er geen snars mee, behalve wat sympathie van mensen die toch al sympathie hadden.
[..]
??quote:Ja… of je moest eens weten hoeveel lijken er in een supermarkt liggen, dus zo raar is het niet iemand om te leggen? Wat een onzin zeg.
Het zal vast geen feest zijn om naar te kijken nee. Maar dat geldt ook voor de leeuw die de gazelle aan stukken scheurt. Ik doelde natuurlijk op jou 'iedereen is gek behalve ik' beweringen.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:31 schreef epibreren het volgende:
[..]
vega-alu-hoedjes?
Je maakt mij niet wijs dat je dieren slachten een fraai iets vindt.
Ik begrijp je visie niet. Echt niet. Ik doe m'n best, maarquote:Op maandag 20 juli 2009 23:11 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dat zeker.
Ik zal eens proberen in mijn woorden te omschrijven waarom een schaap minder is dan een mens. Een mens heeft moraal, hogere intelligentie, een behoefte aan vlees en een samenleving opgebouwd er omheen. Wat is er zo verkeerd aan een schaap slachten?
Als ik een geweerloop tegen een schaap z'n hoofd aanhoud, krijg ik geen "oh schiet me niet neer, ik moet nog voor m'n kinderen zorgen, m'n gezin hangt van mijn overleven af, ik ben nog jong, moet nog carrière maken, heb nog een heel leven voor me" te horen. Wij voeden die beesten op, wij zorgen voor de beesten, wij onderhouden de beesten, dus naar mijn mening mogen we ook een 'einde' maken aan het leven van die beesten.
Wat hij bedoelt - gok ik, correct me if I'm wrong - is het niet zo dat iedereen die gebruik maakt van de bio-industrie niet kan nadenken, maar dat het over het algemeen mensen zijn die niet nadenken die gebruik maken van de bio-industrie. Er zijn heel weinig mensen die bewust zijn van wat bio-industrie is, hoe dieren sterven, hoe dieren behandeld worden, vervolgens echt kunnen zeggen dat ze dat helemaal ok vinden en vervolgens vlees kopen en opeten.quote:Op maandag 20 juli 2009 23:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waarom kunnen mensen die weinig geven om bio-industrie niet "zelf een beetje na denken"? We zijn heus wel capabel om zelf een eigen mening te formuleren en daar achter te staan. Vind het een beetje een rigoureuze opmerking van jou om ons te bestempelen als 'kuddegedrag' en tegelijkertijd jezelf vereenzelvigen met een andere 'groep' mensen.
Ik vind een dood dier op je bord toch aardig wat anders dan een dode hond waar je je acht jaar of langer emotioneel aan verbonden hebt. Weer doe je net alsof we achterlijk zijn. Waar komt dit gevoel uit voort? Uit je eigen opvatting dat je moreel superieur bent? Mogen wij geen medelij tonen met onze huisdieren omdat we koeien eten?quote:Op maandag 20 juli 2009 23:33 schreef epibreren het volgende:
[..]
Maar ik vind het altijd hoegenaamd vreemd om een vleeseter emotioneel te zien doen over het overlijden van een huisdier of een dood vogeltje op straat enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |