Vorm van coping misschienquote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:06 schreef sempron2400 het volgende:
Maar waarom analyseren mensen met autisme zichzelf toch zo veel?
Ieder mens zoekt erkenning. Mensen met autisme zullen die meer dan gemiddeld niet krijgen en vaker al zoekend manifesteren...quote:Het valt me ook op hoe vaak mensen met autisme herkenning proberen te zoeken.
Zomaar wat constateringen.
De maatschappij zou wel eens wat positieve met het verschijnsel omgaanquote:Misschien dat ik toch maar eens naar de autisme soos ga. De volgende keer is het thema Autisme (in Rotterdam). Ik zoek geen herkenning of ondersteuning, maar ik vind de autistische cultuur eigenlijk wel iets hebben.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:59 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Hoe moet ik weten hoe vaak NT-ers zoiets doen?![]()
Hoiquote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:06 schreef vanwelleer het volgende:
hoi allemaal......
wat is een NT-er ?
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:14 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Hoi![]()
Die vraag stelde ik drie dagen geleden ook
Nou, dit is het antwoord van 3 dagen geleden:quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:31 schreef vanwelleer het volgende:
[..]
och, als we het maar lang genoeg blijven vragen zal er vast uiteindelijk iemand antwoord geven....
En dan natuurlijk even controleren of we niet worden genept....
quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:05 schreef sempron2400 het volgende:
Neurotypisch, dat is: hersenen met een normale neurologische structuur. Iedereen die niet autistisch is, is NT’er. Dit is (volgens deze definitie) wat ons van de andere mensen scheidt.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:
Maar goed, wat meer uitleg: een autist is iemand die wat heeft (autisme), een nt'er mankeert blijkbaar helemaal (?) niets, dus een 'normaal' iemand.
Normaal tussen hele grote haakjes dan. Vind die uitspraken altijd wel erg gevaarlijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, dit is het antwoord van 3 dagen geleden:
[..]
![]()
Maar goed, wat meer uitleg: een autist is iemand die wat heeft (autisme), een nt'er mankeert blijkbaar helemaal (?) niets, dus een 'normaal' iemand.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:45 schreef Juup© het volgende:
[..]
Normaal tussen hele grote haakjes dan. Vind die uitspraken altijd wel erg gevaarlijk.
Dat is ook weer waarquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:49 schreef vanwelleer het volgende:
[..]
welnee, zulke uitspraken zeggen iets over de mensen die ze uitspreken, niet over de mensen waarover ze praten.....
Dan had je natuurlijk wel even op mijn link moeten klikken en dan had je meteen bij de post daaronder het antwoord gezien.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:31 schreef vanwelleer het volgende:
och, als we het maar lang genoeg blijven vragen zal er vast uiteindelijk iemand antwoord geven....
En dan natuurlijk even controleren of we niet worden genept....
Dat klinkt goedquote:Op maandag 24 augustus 2009 19:43 schreef sempron2400 het volgende:
Het forum is vandaar weer open.
Mijn leidinggevende wist waar te nemen dat ik heel veel improviseer vóórdat ik iets vertel.
De deskundige vertelde daarop dat mensen met autisme allerlei strategieën hebben.
Ik vroeg daarop of het juiste gedrag blijkbaar nooit het natuurlijke gedrag wordt.
Je raadt het al: ik zal autistisch gedrag vrijwel altijd als vreemd blijven beschouwen, kan er ook weinig aan doen ;-)
Het irriteert me ook al gauw als mensen datzelfde gedrag tonen als ik. Ik zou dan kunnen zeggen: heel herkenbaar, maar wat is het vreselijk he.
Los daarvan zijn ze heel tevreden over mijn functioneren
Vreselijk he... ik heb hier in sollicitaties zoveel problemen mee gehad. En op de werkvloer is het meestal ook een nadeel. Ik zou er zo een boek over kunnen schrijven: ‘Autisme: de 50 grootste problemen’.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:46 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat klinkt goed![]()
Oh dat herken ik ook
Vooral doen dat boek schrijvenquote:Op maandag 24 augustus 2009 19:54 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Vreselijk he... ik heb hier in sollicitaties zoveel problemen mee gehad. En op de werkvloer is het meestal ook een nadeel. Ik zou er zo een boek over kunnen schrijven: ‘Autisme: de 50 grootste problemen’.
Verslagen schrijven ben ik dan weer wel goed in, die kwaliteit kan ik op termijn benutten op mijn werk.
Ik merk dat ik anders ben: mijn collega’s praten vlotter, vloeiender. Toch hebben zowel ik als mijn collega’s er niet zoveel moeite mee, omdat ik mijn werk prima kan uitvoeren.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:57 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Vooral doen dat boek schrijven![]()
Ik kan niet wachten tot het uit is![]()
Helaas heb ik daarom nog steeds geen baan gevonden die ik leuk en uitdagend vind.
Ja en ja. Samenwerken heb ik totaal geen problemen meequote:Op maandag 24 augustus 2009 20:26 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik merk dat ik anders ben: mijn collega’s praten vlotter, vloeiender. Toch hebben zowel ik als mijn collega’s er niet zoveel moeite mee, omdat ik mijn werk prima kan uitvoeren.
Hopelijk vind je iets waarbij je je kwaliteiten kunt benutten. Wellicht heeft dat tijd nodig. Re-integratie betekent soms ook: geconfronteerd worden met jezelf of je beperking. Het kan zijn dat je ook gevraagd wordt waar je zwakke punten liggen.
- Zou je het prettig vinden als je toekomstige collega’s op de hoogte zijn van autisme?
- Vind je het fijn om (af en toe) samen te werken?
Dat laatste vind ik zo gigantisch herkenbaar. Zouden mensen met autisme in grote lijnen (op veel punten) dan toch een homogene groep vormen...quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:35 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja en ja. Samenwerken heb ik totaal geen problemen mee![]()
Ik weet dat er bepaalde dingen zijn die ik niet kan en misschien ook wel nooit zo kunnen. Dit moet alleen ik nog accepteren.
Goede vraagquote:Op maandag 24 augustus 2009 20:52 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik zo gigantisch herkenbaar. Zouden mensen met autisme in grote lijnen (op veel punten) dan toch een homogene groep vormen...
Andere vraag: zou je het fijn vinden om collega’s te hebben met een autisme spectrum stoornis? Ik zou het niet prettig vinden, ik denk dat ik de (gelijkaardige) moeilijkheden van de mensen om me heen niet kan verdragen.
Oxyquote:Op maandag 24 augustus 2009 20:59 schreef Oxymoron het volgende:
@Sempron, ik snap niet goed wat je eerder schreef (quote functie werkt bij mij niet zo ok), over dat je autistisch gedrag altijd vreemd gedrag zou blijven vinden. Maar, je bent zelf toch een autist?
Ik vind juist NT gedrag vreemd.
Om me heen zie ik juist het NT-gedrag. En daarom vind ik sommige aspecten van mijn eigen gedrag vreemd. Het is er precies de reden van dat ik moeilijker met autistische mensen om kan gaan: ik ben het helemaal niet gewend van anderen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:59 schreef Oxymoron het volgende:
@Sempron, ik snap niet goed wat je eerder schreef (quote functie werkt bij mij niet zo ok), over dat je autistisch gedrag altijd vreemd gedrag zou blijven vinden. Maar, je bent zelf toch een autist?
Ik vind juist NT gedrag vreemd.
zelf moet ik zeggen dat ik er veel aan heb gehad dat mijn collega's op de hoogte zijn van mn pdd-nos, ze houden er meer rekening meequote:- Zou je het prettig vinden als je toekomstige collega’s op de hoogte zijn van autisme?
- Vind je het fijn om (af en toe) samen te werken?
Ja en nee, het heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:26 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik merk dat ik anders ben: mijn collega’s praten vlotter, vloeiender. Toch hebben zowel ik als mijn collega’s er niet zoveel moeite mee, omdat ik mijn werk prima kan uitvoeren.
Hopelijk vind je iets waarbij je je kwaliteiten kunt benutten. Wellicht heeft dat tijd nodig. Re-integratie betekent soms ook: geconfronteerd worden met jezelf of je beperking. Het kan zijn dat je ook gevraagd wordt waar je zwakke punten liggen.
- Zou je het prettig vinden als je toekomstige collega’s op de hoogte zijn van autisme?
Ja, zonder meer: iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten en bij een goede samenwerking vullen die elkaar allemaal aan. Ik weet alleen nog niet (na meer dan 30 jaarquote:- Vind je het fijn om (af en toe) samen te werken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |