Ik zou de vlinder in ieder geval uit het midden halen en 'm staand genomen (of gecropped) hebben.quote:Op zondag 13 december 2009 12:02 schreef Xantalien het volgende:
Hihi, met al die foto's van vlinders zal ik mijn bijdrage ook maar doen.
Ik vind hem zelf mooi gelukt, ook omdat de bloemen die ervoor staan in in het scherpgestelde gebied staan. De achtergrond is ook op en top wazig en dat zorgt ervoor dat de vlinder extra opvalt.
Maar, dat vind ik.
Heeft iemand tips? Commentaar? Complimentjes?![]()
[ afbeelding ]
Zet je scherptediepte wat hoger. Je Diafragma is nu F/3.5 en eentje hoger zou het 'm moeten doen. Geen idee hoe dat op een Sony moet, maar je handboek zou je dat moeten kunnen vertellen.quote:Op maandag 21 december 2009 18:34 schreef Xantalien het volgende:
http://i50.tinypic.com/2hpu7tu.jpg
De zijkant van de bloempot is ook wazig, hoe kan ik deze scherp krijgen? Verdere tips?
je hebt 'm geschoten op f/5 volgens je exif. maak daar f8 of hoger van en dat zou al moeten schelen. Wat je ook kunt doen is wat meer afstand nemen of verder uitzoomen indien mogelijk.quote:Op maandag 21 december 2009 19:20 schreef Xantalien het volgende:
Nou het scheelt, hij is met een olympus gemaakt. Haha.![]()
En bedoel je met een hoger 0.5 hoger of een hele punt hoger?
achteraf kun je het eventueel met NoiseNinja (of NinjaNoise) de ruis goed verwijderenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:54 schreef fr4nkovic het volgende:
Hier maar weer even een berichtje plaatsen want heb een vraag bij deze foto:
[ link | afbeelding ]
Klik foto voor groot
Tijdens de frisse avonden van deze heerlijke winterdagen er op uit geweest om plaatjes te schieten waaronder ook deze foto. Zo in het klein ben ik er best tevreden over maar in het groot zie je heel erg veel ruis. Terwijl ik hem op ISO 100 heb geschoten, belichtingstijd 13 sec en diafragma 5,6.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de ruis kan verminderen bij het schieten van de foto of eventueel met LR?
Wellicht dat noise reductie bij gebruik van lange sluitertijden inschakelen helpt ?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:54 schreef fr4nkovic het volgende:
Hier maar weer even een berichtje plaatsen want heb een vraag bij deze foto:
[ link | afbeelding ]
Klik foto voor groot
Tijdens de frisse avonden van deze heerlijke winterdagen er op uit geweest om plaatjes te schieten waaronder ook deze foto. Zo in het klein ben ik er best tevreden over maar in het groot zie je heel erg veel ruis. Terwijl ik hem op ISO 100 heb geschoten, belichtingstijd 13 sec en diafragma 5,6.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de ruis kan verminderen bij het schieten van de foto of eventueel met LR?
Klopt inderdaad van het weer. Het was heel erg grijs en het regende bijna. Had de eesrte foto wel een beetje kunnen croppen (zo heet dat toch), dichterbij staan kon niet.quote:Op maandag 12 april 2010 10:32 schreef infp2009 het volgende:
Je had zo te zien niet zo'n fijn weer, wat natuurlijk ook een sfeer kan zijn die je wilt, zeker met dit onderwerp, maar daardoor mis je wat contrast. Het zijn erg eentonig grijze platen, IMHO. Misschien kun je er in Lightroom nog wat mee spelen?
Composities kun je ook verbeteren. Zo'n eerste plaat heeft bijvoorbeeld veel lege ruimte, zowel boven als onder (veel lucht en veel gras). Misschien had je die op landscape kunnen doen? Of anders had je bijvoorbeeld veel dichter bij de eerst kunnen gaan staan.
Daarnaast kun je met dit onderwerp veel meer uit de foto's halen. Ik bedoel, deze foto's zouden zonder je uitleg moeten schreeuwen dat het om een oud concentratiekamp gaat, dat is nu nog niet heel erg zo, vind ik ieder geval. Maar dit is een beetje zoeken naar commentaar, aangezien je dat zelf wilde
Goeie vraag, geen idee. Ik heb misschien gewoon een ander mentaal beeld van een dergelijk kamp, waardoor ik bepaalde dingen verwacht die ik niet op je foto's zie. Het is dus een beetje flutcommentaar, denk ikquote:Op maandag 12 april 2010 12:47 schreef Cavemania het volgende:
[..]
Klopt inderdaad van het weer. Het was heel erg grijs en het regende bijna. Had de eesrte foto wel een beetje kunnen croppen (zo heet dat toch), dichterbij staan kon niet.
Het laatste commentaar, ik zie het als leermoment, wat zou ik daar aan kunnen doen om ze wat meer te laten 'schreeuwen'?
Er is genoeg te zien, wat te denken van het plein met alle steentjes en sterren?quote:Op maandag 12 april 2010 13:06 schreef Cavemania het volgende:
Tja zoveel is er ook niet te zien. Meer dat je weet wat er is gebeurd maakt het in ieder geval voor mij erg indrukwekkend.
Dat is ook zo, dat ben ik helemaal met je eens echter zijn mijn foto's daarvan niet echt goed geworden. Wat ik bedoelde te zeggen is dat er niet veel meer te zien is van hoe het in de oorlog was. Maar wat er te zien is dat dat wel erg indrukwekkend is zeker met de geschiedenis die er bij hoort. Het maakt in ieder geval iedere keer weer dat ik er ben weer een diepe indruk op mijn.quote:Op maandag 12 april 2010 15:49 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Er is genoeg te zien, wat te denken van het plein met alle steentjes en sterren?
Wow! Dat ziet er mooi uit! Hoe krijg je de achtergrond onscherp?quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?
[ afbeelding ]
Tijdens het maken van de foto door een groot diafragma te gebruiken. In dit geval door de achtergrond in Photoshop te blurren.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:27 schreef jdeheij het volgende:
[..]
Wow! Dat ziet er mooi uit! Hoe krijg je de achtergrond onscherp?
Zo, dat is een oude quote!quote:Op donderdag 22 april 2010 17:27 schreef jdeheij het volgende:
[..]
Wow! Dat ziet er mooi uit! Hoe krijg je de achtergrond onscherp?
Ja, ik weet dat dit inderdaad met het diafragma gedaan kan worden maar alleen scherp stelen bij een Panasonic FZ18. Dat werkt niet. Dus vandaar me vraag. Thanks voor het antwoord.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:37 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tijdens het maken van de foto door een groot diafragma te gebruiken. In dit geval door de achtergrond in Photoshop te blurren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |